Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vesipumppua ja kiristintä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Avaimen nasta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

arttu220 kirjoitti:Tuo punainen nasta avaimessa on merkki siitä, että autossa on tehtaan hälytin. Laitehan ei näy ulos mitenkään, ellei ole niitä tarroja liimattu laseihin. Tarrat tulivat irtona auton mukana, eli ostaja sai päättää liimaako niitä mihinkään.

Hieno auto ja harvinainen tuo sisäväri!
Kiitos vastauksesta! Tuota vähän ajattelinkin. Ei ole tarroja missään.
Mitenköhän tuo hälytin käyttäytyy esim. kun akusta irroitetaan kaapelit ja liitetään uudelleen? Täytyykö lukita ja avata tai tehdä muita vastaavia proseduureja? Käyttis kun ei kerro aiheesta mitään. Muutenkin olisi mukava tietää toimintaperiaatetta, pitänee tsekata WIS:stä onko siellä mitään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Aku P kirjoitti:
Peräöljynähän pitäisi tietty käyttää ASD-perään käyvää öljyä (jos siis nyt puhutaan takaperästä, ei etu- :) ). Miten lie universaali-öljyn kanssa.
Mersun omassa asd öljyssähän ei purkissa lue juurikaan tuon kummempaa kuin joku universal plaaplaaplaa oil. Sanallakaan ei puhuta soveltuvuudesta asd perään, tuotenumero sanoo ainoastaan että oikeaa on.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jumetsap kirjoitti:
Mersun omassa asd öljyssähän ei purkissa lue juurikaan tuon kummempaa kuin joku universal plaaplaaplaa oil. Sanallakaan ei puhuta soveltuvuudesta asd perään, tuotenumero sanoo ainoastaan että oikeaa on.
Aijjaa. No sitten. My bad. Itsehän olen antanut laittaa aina suoraan korjaamon hanasta omiin lukkoperiin liemet :roll:

Mutta tarinan opetus: se, mikä pelaa tavan ASD-perässä, pelaa myös maticin takaperässä. Eteenhän siinä oli vissiin ihan tavan peräöljy vaatimuksena?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

jumetsap kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Peräöljynähän pitäisi tietty käyttää ASD-perään käyvää öljyä (jos siis nyt puhutaan takaperästä, ei etu- :) ). Miten lie universaali-öljyn kanssa.
Mersun omassa asd öljyssähän ei purkissa lue juurikaan tuon kummempaa kuin joku universal plaaplaaplaa oil. Sanallakaan ei puhuta soveltuvuudesta asd perään, tuotenumero sanoo ainoastaan että oikeaa on.
Kun vetää sen ensimmäisen "sivun" purkin etiketistä auki löytyy alta toiselta sivulta maininta että täyttää MB:n Blatt-Nr 235.3 vaatimukset eli ASD perän öljy. Niin tarkoitan tuota omaa purkkia, joka on viskositeettia 85W/90.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Auto kävi tänään vielä remontissa, kylläkin takuuna pyöränkulmien säädössä. Lisäksi tiukattiin simpukkaa aavistus. Nyt voisi melkein sanoa että kulkee kuin farkku, todella jämäkästi ja ohjaus on mukava.

Kallistuksenvakaajalle en ole tehnyt vielä mitään, eiköhän siihen uudet kumit tilata. Tuskin käyn vakaajaa vaihtamaan. Erilaiset ne kumit kyllä on, uloimmassa taisi olla jokin liukulaakeri siinä missä vajaavetoisessa on pelkkä kumi.

Lisäksi tilasin joitakuita tarroja konehuoneeseen ja peräkonttiin sekä irroitettavan vetokoukun kiinnikkeen peitelevyn. Roiskeläpät asennettu nyt myös eteen. Pussihousulook alkaa olemaan valmis :-). Pioneerin mankka mennee ilmeisesti tällä viikolla kaupaksi ja tilalle tulee Becker Avus 2035 + Silvestrone 2630 10 CD:n boksi. Jospa sitä virittelisi myös W123:ssa olleen Becker Energy -vahvarin myös kiinni...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Tervehdys foorumilaiset. On mukava lukea keskustelua, kun juuri tällä viikolla ostin vm -89 olevan 300 E 4- maticin manuaalilaatikolla varustettuna. Ajettu 417 thkm. Pari pientä ruostepaikkaa, sisältä tummanruskeaa plyyshiä, aivan rikkomaton sisusta. Lakka halkeillut konsolista vähän. Alkupräinen Becker, kaiutinsäätimellä etu/taka, sähköluukku. Nelivedon vikavalo palaa, eiköhän vika löydy ylijännite/rele/abs- osastolta. Katsastusta tuo ei haittaa. Onhan tuo letkeä kärry, ilmeisesti harvinainen Suomessa. Väri on jotain hiekansävyä. Koskematon orkkis vararengaskin oli peräkontissa.

Nyt on vikakoodi luettu, jarruvalokatkaisin. Mutta missähän se piilee ja millainen projekti se on vaihtaa?
- neliveto on ylivoimaa -
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

13.10.09 Ensimmäiset liukkaat --> :D
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Badbenz kirjoitti:Tervehdys foorumilaiset. On mukava lukea keskustelua, kun juuri tällä viikolla ostin vm -89 olevan 300 E 4- maticin manuaalilaatikolla varustettuna. Ajettu 417 thkm. Pari pientä ruostepaikkaa, sisältä tummanruskeaa plyyshiä, aivan rikkomaton sisusta. Lakka halkeillut konsolista vähän. Alkupräinen Becker, kaiutinsäätimellä etu/taka, sähköluukku. Nelivedon vikavalo palaa, eiköhän vika löydy ylijännite/rele/abs- osastolta. Katsastusta tuo ei haittaa. Onhan tuo letkeä kärry, ilmeisesti harvinainen Suomessa. Väri on jotain hiekansävyä. Koskematon orkkis vararengaskin oli peräkontissa.

Nyt on vikakoodi luettu, jarruvalokatkaisin. Mutta missähän se piilee ja millainen projekti se on vaihtaa?
Tervetuloa foorumille!

Manuaalimatikki on harvinainen, niitä ei tehtykään kuin jokunen vuosi alusta päin. Jarruvalokatkaisin on polkimen tyvessä päin kaaviokuvan mukaan. Takavetoisen katkaisija ei käy, tässä on lisäkosketin.

Laitapa kuvia autostasi, tummanruskea veluuri kiinnostaa aina !
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Nonni, vika ilmeisesti löytyi. Edellisellä omistajalla oli jäänyt lukot sisähallissa päälle, ja siitä vikavalo. Hydauliöljysäiliö melkein tyhjä, täyttö ja vikavalon nollaus. Eka liukkaat, kaasu auki ja manne lähti kuin hauki rannasta kaikilla pyörillä kiskoen. Oli hymy herkässä.
Näyttää öljyä tihkuvan pakoputken päälle, kun lyö kunnolla löylyä, normiajossa ei tiputa juurikaan. Eli jokin paineletkun liitos vuotaa?
Pitää ottaa kuveja kunhan ehtii. On tuolla kyllä mukava ajella. Mittailin kaupunkikulutuksen olevan noin 12-13 litraa, taitaa olla tuollaiselle motille normaalikulutus?
- neliveto on ylivoimaa -
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Badbenz kirjoitti: Näyttää öljyä tihkuvan pakoputken päälle, kun lyö kunnolla löylyä, normiajossa ei tiputa juurikaan. Eli jokin paineletkun liitos vuotaa?
On tuolla kyllä mukava ajella. Mittailin kaupunkikulutuksen olevan noin 12-13 litraa, taitaa olla tuollaiselle motille normaalikulutus?
Kulutus kuulostaa keskinkertaiselle. Jos öljyä menee pakoputken päälle, ensimmäisenä tulee mieleen että jakolaatikkoon pääsee hydrauliöljyä (säiliön tyhjyys selittyisi tällä) ja se tunkee huohottimen kautta pihalle. Eli jakolaatikon mäntien tiivisteet fuskaavat. Tsekkaa jakolaatikon öljyt, että mitä siellä on.

Oma auto meni leimasta viikko sitten kerralla läpi. Kun kysyin katsurilt, onko vanha 4Matic ja sen testaaminen jarrudynossa tuttua, hän tuumasi että emme käy sen kanssa pelleilemään, hän kokeilee pihalla pysähtyykö :-). Taisi olla inssilläkin kiire jo vaihtamaan talvikumeja kun samalla ulkona pyrytti lunta.

Kävin tänään etuvakaajan kumisarjan merkkiliikkeestä. Onhan tuo uloimmainen kumi - tai oikeastaan nivel - aivan erilainen kuin takavedossa ja aika järeä. Sisällä on jokin kupari- tms. liukulaakeri. Hintaa alennuksineen sarjanumerolla oikeanpaksuiselle vakaajalle tilatulle sarjalle tuli 170 euroa, eli 5 e edullisempi kuin KL:ssa. Tosin ostin samalla suodattimia.

Kuva
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Matikki

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuossapa muutama kuva, varmaan on parempikin tapa laittaa kuvia kuin tämä..mutta kuiteski.
- neliveto on ylivoimaa -
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin, ensimmäiset liukkaat tulivat ja menivät, eilen tuli toivottavasti pysyvä lumi. Työmatkani on joko 38 km asvalttia pitkin tai toista reittiä 29 km, josta yli 15 km sorapäällysteistä "pikataivalta". Kieltämättä nyt pakkasten aikaan keula on usein kääntynyt soratielle. Järjestelmää on ollut hyvä kokeilla vastalanatulla soratielläkin. Systeemi havaitsee luiston aika hyvissä ajoin, toisaalta joskus tuntuu että eikö se etuakseli jo tule avuksi. Tällöin tosin vauhtiakin on aikalailla. Lumella (n. 6 cm) se tulee tietysti aiemmin mukaan, kun luistoa havaitaan helpommin taka-akselilla.

Kyllä 4Matic on vaan yliveto.

Autolle on käynyt kuitenkin maistumaan jokainen liemi. Öljyä saa lisätä kymppitonnilla pari litraa. ZH-M:ää on kulunut nyt 10 000 km:llä n. 1,5 l, eli eiköhän siellä jakolaatikko fuskaa. Laatikko on myös alta märkä. Uusimpana on käynyt kulumaan jäähdytysneste. Sitä olen täyttänyt noin kaksi paisuntasäiliöllistä nyt kylmien alettua. Saa nähdä mihin sitä kuluu, pikkuisen on alkanut tuntumaan että olisiko kansi halki tms.? Kun autohan lähtee eritoten puolilämpimänä käyntiin takellellen, ikäänkuin ei kävisi kaikilla. Jospa johonkin pyttyyn on päässyt vettä ja se siellä sotkee käyntiä? Muistelen että farkku kakisteli samalla viisiin viime hetkinään ennen koneremppaa.

Sormikopelolla ilmamäärämittarin lautasen alla oleva kumikaulus on ehjä, sinne määränjakajan puolelle en yltänyt. Mittasin tulppien ja puolanjohdot ja ne olivat OK. Tosin virranjakajan kansi on vaihtamatta. Täytynee katsastaa sekin.

Alustassa pitäisi kyllä laittaa takajouset ja iskarit joka kulmaan uusiksi. Peräpää kulkee neljällä hengellä todella matalalla ja painuu etenkin kiihdytyksissä. Näyttää erityisen pahalta kun on muissa vehkeissä tottunut nivomaattiin. Onkohan etuiskunvaimentimet samat kuin takavetoisissa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Kun autohan lähtee eritoten puolilämpimänä käyntiin takellellen, ikäänkuin ei kävisi kaikilla. Jospa johonkin pyttyyn on päässyt vettä ja se siellä sotkee käyntiä?
Eikös tämä ominaisuus ole perin usein pistetty vajaatoimintaisten suuttimien syyksi vallankin M103:ssa.
Jos kyseessä on pelkkä lika, niin jo Forte-käsittelykin voisi avustaa?
Onkohan etuiskunvaimentimet samat kuin takavetoisissa?
Eipäs olekaan. Itse aikanaan nuo uusin, ja ikävä kyllä hinta taisi olla 4maticille ominaisesti 2-vetoisten tolppiin nähden noin kaksinkertainen. :x Sachsin valmistamat ostin silloin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Onko sulla Timo tippunut öljyä pakoputken päälle? Omassa välillä käryää, kun hydrauliöljyä tippuu pakarille. Laitoin jakoperän stefat (3 kpl) tilaukseen, niiden vaihto kuulemma auttaa. Työ vaan vie noin kymmenen tuntia..halpaa kuin näkkäri. Mun kampe toimii hienosti muuten, ei vie muita nesteitä, ehkä hieman tukkoinen liikkeellelähdössä . Joskus, kun kaasua antaa kunnolla, kestää hetken, ennenkuin tapahtuu. Varsinkin lämpimänä. Veikkaan tukkoisuutta, pitkää ajoa kun ei ole ollenkaan. Mitäs noi championin tulpat, pitäiskö vaihtaa merkkiä?
- neliveto on ylivoimaa -
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Joskus vesipumppu vuoti niin, että siitä ei jäänut mitään jälkiä....
Lopulta sitten vuoto lisääntyi, ja valkoisia tipan jälkiä alkoi ilmaantua konehuoneeseen.

ZH-M: ää katoaa täälläkin ( tosin Nivomat), syyksi paljastui hieman tihkuva paineputki. Uudet putket on tilattu...Miten on putket Matikissa ? samaa ikää kuitenkin.

Tulpista puheenollen, olen viimeaikoina (...muuttanut mieleni), ja suosin nyt NKG:tä, kuten useat korjaamotkin.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Timo L. kirjoitti:Koska viimeksi olet istunut vihreällä verhoillussa autossa? :wink:
Juuri hankkimassani 200EA:ssa on vihreä sisusta, minusta se on persoonallisen kaunis, jotenkin se on hieno, niin kyllästynyt jo sinisiin sisustoihin, jotta tuo on mukavaa vaihtelua, itse autokin on hyvin harvinainen väriltään 261 Willow green metallic, meniköhän oikein tuo väri nyt??


On muuten tosi makee nelivetomersu Timolla, autot on kyllä aina tiptop, kelpaa lukea näitä juttuja aina. Mitäs muuten Timo sille sinun 123:lle kuuluu?? Vieläkin muistan miten sitä silloin muutamia vuosia sitten kuolasin nähdessäni sen ekan kerran.. Oli se niin hieno se sisusta ja se ulkoväri.. 8)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jussi L. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Koska viimeksi olet istunut vihreällä verhoillussa autossa? :wink:
Juuri hankkimassani 200EA:ssa on vihreä sisusta, minusta se on persoonallisen kaunis, jotenkin se on hieno, niin kyllästynyt jo sinisiin sisustoihin, jotta tuo on mukavaa vaihtelua, itse autokin on hyvin harvinainen väriltään 261 Willow green metallic, meniköhän oikein tuo väri nyt??


On muuten tosi makee nelivetomersu Timolla, autot on kyllä aina tiptop, kelpaa lukea näitä juttuja aina. Mitäs muuten Timo sille sinun 123:lle kuuluu?? Vieläkin muistan miten sitä silloin muutamia vuosia sitten kuolasin nähdessäni sen ekan kerran.. Oli se niin hieno se sisusta ja se ulkoväri.. 8)
Katsohan, onko autosi ykkössarjaa? Ainakin 261 nelkengrüniä tehtiin mv. 1990 saakka, Jokkon autossahan oli sama. Vihreä sisushan oli vähän tummempi ykkösessä.

W123 on sisustaltaan purettuna odottamassa parempaa kunnostusta puimalan uumenissa :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Timo L. kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Koska viimeksi olet istunut vihreällä verhoillussa autossa? :wink:
Juuri hankkimassani 200EA:ssa on vihreä sisusta, minusta se on persoonallisen kaunis, jotenkin se on hieno, niin kyllästynyt jo sinisiin sisustoihin, jotta tuo on mukavaa vaihtelua, itse autokin on hyvin harvinainen väriltään 261 Willow green metallic, meniköhän oikein tuo väri nyt??


On muuten tosi makee nelivetomersu Timolla, autot on kyllä aina tiptop, kelpaa lukea näitä juttuja aina. Mitäs muuten Timo sille sinun 123:lle kuuluu?? Vieläkin muistan miten sitä silloin muutamia vuosia sitten kuolasin nähdessäni sen ekan kerran.. Oli se niin hieno se sisusta ja se ulkoväri.. 8)
Katsohan, onko autosi ykkössarjaa? Ainakin 261 nelkengrüniä tehtiin mv. 1990 saakka, Jokkon autossahan oli sama. Vihreä sisushan oli vähän tummempi ykkösessä.

W123 on sisustaltaan purettuna odottamassa parempaa kunnostusta puimalan uumenissa :-)

Ykkös sarjaa tuo auto on, ei muoveja kyljissä ja rekisteröity alkuvuodesta -89 ja vanhan mallin verhoilut, joo näin muuten iteki muistelin että Jokolla oli samanvärinen ässä 8) Muutoin en olekaan koskaan nähnyt muita tuon värisiä mersuja.. Todella jämerän oloinen väri :lol: Juu sisusta on tummempi, kakkos sarjalaisessa minusta vielä kauniimpi kuten sinunkin autossasi tuo sisusta, jotenkin rauhoittavan värinen..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hohoo, matikkimiehen unelma oli saapua työpaikalle eilisaamuna. Kaikki joulun tienoilla sataneet lumet auraamattomassa pihassa... n. 20 cm paljaalta ja korkeampia kinoksia paikoitellen. Etuhelma toimi aurana ja pohjapanssari kynti kinosta. Ihmeesti tuo vaan etenee. Ei kertaakaan jäänyt kiinni. Tosin lumi oli pakkaslunta eikä muuten kuin tamppaantunut kuin tuulella kinostanut. Jannu kakkoskopan Fiestalla jäi pihalle kiinni, ykköskopan A4 quattro eteni kuitenkin mallikkaasti, ainakin Maticin urissa :-).

Kyllä nyt viimeistään tuli tunne että Matic taisi tulla meidän perheeseen vähän pitemmäksi aikaa, ja jakolaatikkokin rempataan tai vaihdetaan vuotamattomaan.

Kulutus säilynyt alle 10 litrassa ennen kovia pakkasia. Vettä ei ole tarvinnut lisätä sitten viime kertomuksen, ja tuntuu, että auto lähtee nyt pakkasilla paremmin käyntiin puolilämpimänäkin. Kummallista...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pari kuukautta taas kulunut, hyvin menee mutta menköön.

Olin autolla Klubin korikorjauskurssilla, jossa pitkämatkalaisena päätin ottaa kaiken hyödyn irti. Pääsin kokeilemaan myllytystä, ja kiillotin auton ensin Prestan Cutting Creme Lightillä, sen jälkeen hologramminpoisto ja käsin vahaus. Ero oli hurja lähtökohtaan nähden.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Edellisenä päivänä meinasin korjata etuhelman rivoituksessa olevan lämppärin pistokkeen paikan. Asennettu aikoinaan älyvapaasti helman heikoimpaan kohtaan. Tarkempi tutkailu osoitti korjauspalnkin ripojen olevan osaltaan rikki, joten päätimme että emme kuluta aikaa siihen. Lisäksi mestari epäili Mersun helman korjauskelpoisuutta (kesto- tai kertamuovi). Puskuri kun oli irti, totesin poikittaispalkin lähes priimaksi. Toisessa päässä oli ainoastaan kevyttä pintaruostetta. Lokasuojien vakiopaikatkin vilkkujen alla olivat täyisn ehjät.

Kuva
Kuva

Tuolloin innostuin myös purkamaan niitä etukallistuksenvakaajan niveliä. Otin entiset irti, sekä sisemmässä kumissa että ulommassa nivelessä oli kulumisen jälkiä. Lisäksi itse tangon päät olivat tosi syöpyneet:

Kuva
Kuva

Noiden pinnoittaminenkaan ei olisi ollut kuulemma kovin kestävä ratkaisu. Olisi sitä voinut kokeilla mutta tanko olisi pitänyt jättää sinne ja kestävyydestä ei kuitenkaan ollut takuuta. Taidan kallistua uuden tangon hankintaan jossain vaiheessa.

Samalla tuli sitten huomattua, että kun auton nosti ylös ja käänteli pyöriä, oikeanpuoleinen etuvetarin suojakumi valutti rasvaa ulos. Kuskin puolellehan kumi vaihdettiin syksyllä... Samoin lämmityslaitteen puhallin vetänee viimeisiään. Kitinä ja ulina tietyillä nopeuksilla on vaan pahentunut nyt kuivien kelien kestäessä. Vaihtoon jossain vaiheessa, kannattanee hankkia nyt jo hyllyyn.

Ennen reissua muuten 400 km keskikulutus n. 10,4 l/100 km. Seuraava koitos olisikin sitten Tahkon liukkaan kelin kurssi parin viikon perästä...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Eipä minun mielikuvitus riittänyt siihen, että se tanko on NOIN kulunut... :shock:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti:Eipä minun mielikuvitus riittänyt siihen, että se tanko on NOIN kulunut... :shock:
Lienee vähän herkkä osa syöpymiselle. Vähintään samalta se näytti aikanaan omassakin pirssissä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Jotenkin tuo vihreä väri näyttää niin hyvältä, kiillotettuna entistä paremmalta. Käsiteltiinkö muovit myös?
- neliveto on ylivoimaa -
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Badbenz kirjoitti:Jotenkin tuo vihreä väri näyttää niin hyvältä, kiillotettuna entistä paremmalta. Käsiteltiinkö muovit myös?
Ei muuta kuin vahattiin. Syykin kerrottiin, vaan en muista mikä se oli.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tilasin merkkiliikkeestä uuden vakaajatangon eteen. Hinta oli 250 euroa. Knoppina kerrottakoon, että KL:n hinta oli 270 e ja toimitusaikaa viikko. Merkkiliikkeen osa tulee 1-3 vrk:ssa, riippuen tietysti kuinka tuleva AKT:n lakko vaikuttaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Jos ne muovitkin myllyttäisi, tulisi niistä kiiltävät, ei hyvä.

On kyllä vieläkin arvokkaan näkönen auto.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Merkkiliike toimi kuten pitikin; uusi tanko oli 22 h sisällä kotipaikkakunnalla tilauksesta! Joten illalla ei muuta kuin auto 30 cm ylös maasta ja uutta osaa paikalleen. Homma oli iisi biisi:

-nivelien mutterit irti (2 kpl)
-sisempien kumien pultit irti (4 kpl)
-pohjapanssarin etukiinnikkeiden pultit auki (2 kpl)
-vanha tanko pois, kumien ja nivelien vaihto, uusi tanko paikalleen
-kasaus käänteisesti.

Tuli havaittua, että tanko kapenee päitä kohti 4 mm harppauksin (26 - 22 - 18 mm). Siinä missä uuden tangon pään halkaisija oli 18 mm, vanhassa tangossa pää oli syöpynyt 15 mm paksuksi nivelen alta :shock: . Uudesta tangosta huomasin myös, että päät oli hiottu maalista puhtaaksi. Mikähän tuossa on tarkoituksena? Voiko olla, että nivel "puree" tankoon paremmin? Siinähän tulee kevytmetalli metallia vasten.

Kuva
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No minkälainen muutos tapahtui ajossa?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Timo L. kirjoitti: . Uudesta tangosta huomasin myös, että päät oli hiottu maalista puhtaaksi. Mikähän tuossa on tarkoituksena? Voiko olla, että nivel "puree" tankoon paremmin? Siinähän tulee kevytmetalli metallia vasten.
Siinähän on liukulaakeri, teräs akseli ja laakeripronssiholkki ja rasvaa väliin niin ei kulu eikä syövy. Ja laakerikaulalla ei maali paranna tilannetta.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

juhaoh kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: . Uudesta tangosta huomasin myös, että päät oli hiottu maalista puhtaaksi. Mikähän tuossa on tarkoituksena? Voiko olla, että nivel "puree" tankoon paremmin? Siinähän tulee kevytmetalli metallia vasten.
Siinähän on liukulaakeri, teräs akseli ja laakeripronssiholkki ja rasvaa väliin niin ei kulu eikä syövy. Ja laakerikaulalla ei maali paranna tilannetta.
Niinpä. Tehtaan huoltotöiden johdantovihko taas sanoi että ei vaadi ekstrarasvaa, laakeri on itsevoiteleva.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin