Mersu Japanista?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Mersu Japanista?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Oletteko tuoneet Mersuja Japanista?
Näyttäisi olevan aika alhaalla hinnat huutokaupoissa:
http://jpctrade.com/

MB SL 1996-1997 maksaisi 3000-5000 euroa.
Kulut auto Hankoon toimitettuna olisivat 1500 euroa.
Melkein kaikissa autoissa on alle 100tkm ja ratti vasemmalla.
Alkaa hiukan autokuume poltella, kun katselee hintoja.

Tarjonta on näkyvissä otsikkotasolla ja rekisteröitymällä
pääsee tutustumaan autoihin tarkemmin.

Näillä on kuulemma 45 suomalaista asiakasta ja tuhansittain
muita. Oletteko tehneet kauppaa?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

joo, kilsoja vähän mutta lähtöjä sitäkin enemmän :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Niinpä nettisivut on kyllä kiinnostavat ,mutta místä voit
tietää onko oikeat vai vain nigerialaisten tekemät ?

Enpä kyllä lähettäisi yhtään enempää rahaa näkemättä auto kuin
olet valmis menettämään rahaa ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Linuxin Firefox ja Konqueror -selaimet herjasivat yhden
huutokauppasivuston alkuperävarmenteesta, mutta kyllä ne kunnossa
näyttäisivät olevan. Tarkistan vielä Macin Safari-selaimella, tuleeko
virheilmoitus.

Jos auton kunto huolettaa, niin voihan valkata vaikka niitä kaikkein vähiten
ajettuja, joissain oli jopa alle 20 tkm mittarissa. Autot tarkastetaan ja
luokitellaan kunnon mukaan, raportin saa englanniksi.

Maksut voi kai hoitaa PayPalin kautta eli luottoyhtiö on mukana hommassa.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Lennot japaniin saa muutamalla satasella nykyään, vaikka menisi Finskillä. Ainakin tietää mitä ostaa, kun näkee.

Kannattaa katsastaa myös brittien tarjonta. Siellä edelleen lama ja varsinkin kaikki "left hand drive" autot on muutenkin naurettavan halpoja, kun normaali britti ei niihin tietenkään koske edes pitkällä tikulla. Myynnissä näitä muuttoautona tuotuja "left hand drive" autoja on aika hyvinkin, mersua, bimmeriä, audia.
Briteistä takaisin suomeen muuttanut kaveri toi tullessaan M3 bemarin ja hinta oli noin -70% suomen hinnasta, kun ei tarvinnut maksaa verojakaan.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Brittisivustoja olen seurannut ja lähinnä Ferrari 328 LHD on ollut kiikarissa.
Joskus katson Mersutarjontaakin ja hinnat ovat alhaalla, muttei sentään
ihan niin alhaalla kuin Japanissa.

Voisi ollakin hyvä idea käydä jouluna Japanissa lomalla.

Macin selaimista Safari ei herjannut mitään, mutta Firefox varoitteli ihan
kuten Linuxissakin. Ongelma on yleisesti tunnettu, kai se joskus korjaantuu.

Jos sopivan värinen 50 tkm ajettu 1996-vuoden SL500 tulee vastaan alle
5.000 eurolla, niin taidan tehdä kaupat. Veroineen, tulleineen ja rahteineen
kokonaishinnan pitäisi kai jäädä alle 15 tonnin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitä brittien "Nettiautoja" on olemassa? Pitkäaikainen haave lomasta Briteissä voisi saada lisäjännitystä... :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä muutama hakupaikka.

The Sun:
http://www.local.thesun.co.uk/vehicle/

Car and Classic:
http://www.carandclassic.co.uk/

London Left Hand Drive Center:
http://www.londonlhdcentre.com/
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos, tsekataan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jos puhutaan satasista että pääset itse tarkistamaan auton paikanpäälle ennen ostopäätöstä nii kyllähän se mun mielestä kannattaa. Ite en kyllä ostais mitään kotteroa näkemättä, sen verta tullu täältä ja muualta luettua noita tarinoita ku ostajan ja myyjän käsitykset hyväkuntosesta ei ole loppuinlopuksi kohdanneet :) Tokihan välittäjän tuomista autoista voi kieltäytyä jos auto ei livenä miellytä asiakasta mutta kyllä kai siintäkin jotain turhia kuluja omaan piikkiin tulee ja voisi kuvitella että kynnys autosta kieltäytymisee on melko suuri ku ekaksi viikko tolkulla odottelee sitä 65 AMG:tä ja sitte ku se olis siinä nenän edessä? :?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Entäs jos kysyis täältä apua, http://www.esv.fi/ . Joku noista hemmoista kirjoittelee täälläkin....
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Onko nuo japanin autot sitten niin halpoja ? Riskiin nähden ?
SL:n saa Saksasta 10 000 jo hyvän ja hakukuluja tulee n 500 euroa.
Voit valita/tarkastaa mitä ostat ja ajat itse Suomeen.
Kun ollaan Eu;n sisällä niin tullia ei tarvitse maksaa ja autoverokin
vasta kun haluat rekiströidä auton Suomeen.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

Ollaan paljon osteltu japanista autoja ja aina mennyt hyvin. Huutokappa papereitten grade- asteikko on luotettava (ainakin tähän asit). Kattoo vaan mieluisan värin ja että grade on 4 ja rahat sähköisesti nipponiin!
Toimii! :)

Päälle tulee vielä tulli ja alvi ostohinnasta+rahdista.
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kerrotko vielä paljonko tulli ja alv:n on rahassa jos
ostaa sieltä 5000 euroa maksavan auton ?

Eli auto 5000
rahti 1500
alv ?
tulli ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Hintahaitari Saksassa (mobile.de) 1996-1997 SL500:lle on 13-25 tonniin,
kun tänään listataan alle 125 tkm ajetut autot.

Japanissa (JPC:n huutokauppa) haitari on USD 4,000-7,000 eli noin 2700-4700 euroa.

Laskelma:
5000 auto
1500 rahti ja hankintakulut
------
6500 CIF-hinta

6500 Hanko-hinta
650 tulli 10%
------
7150 hinta tulleineen ja rahteineen

7150 hinta tulleineen ja rahteineen
1573 ALV 22%
------
8723 alvillinen hinta

Tullin taulukoista autovero SL500 1997-mallille:
Verotusarvo 23983.25, autovero 8250.23

8723 alvillinen hinta
8250 autovero 34,4%
------
16973 verotettu hinta

Kallein vaihtoehto Japanista on siis 17 tonnia.
Halvin vaihtoehto Saksasta menee yli 20 tonnin, kun mukaan lasketaan
1500 euroa hankintakuluja ja sama autovero.

Jos laskee vähintään kymppitonnin kiinteää maksua autosta maksetun
hinnan päälle, niin ollaan hehtaarilleen oikealla tontilla. Noin
kymppitonnilla selviää, jos saa ko. auton Japanista ilmaiseksi.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Tuo huutokauppaluokitushan ei välttämättä kerro mitään moottorin tai
tekniikan kunnosta. Näin erään asiantuntijan mukaan .

Onko mersusta olemassa jokin Japanin malli ? Vai onko
kaikki samanlaisia kuin euroopan mallit?
Myös 2001- eteenpäin vuosimallit täytynee unohtaa vai
onko japan mallissa obd-pistokkeita ?

Sen toki tiedän , että suomimalli mersua ei ole olemassakaan :)
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Zoui
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 26.12.2008 22:59

Viesti Kirjoittaja Zoui »

sportsman kirjoitti:Tuo huutokauppaluokitushan ei välttämättä kerro mitään moottorin tai
tekniikan kunnosta. Näin erään asiantuntijan mukaan .

Onko mersusta olemassa jokin Japanin malli ? Vai onko
kaikki samanlaisia kuin euroopan mallit?
Myös 2001- eteenpäin vuosimallit täytynee unohtaa vai
onko japan mallissa obd-pistokkeita ?

Sen toki tiedän , että suomimalli mersua ei ole olemassakaan :)
Kyllä vain, auton ns. japangrade tarkoittaa pääasiassa auton ulkoista kuntoa, ajomäärää etc.

Lähes kaikki ovat japanin malleja, lisävaruste 498, tietävämpi voi kertoa mitä kyseinen lisävaruste pitää sisällään, mutta hieman eri asioita varmasti eri mallien välillä.

Uudet mersut ovat japanissa kalliimpia kuin saksassa, eli se jo puoltaa hieman vanhemman mallin valintaa, mutta tämän lisäksi myös vastaavuuksien todistaminen vaikeutuu 2002 alkaen. (japanin mersua ei yleensä ole toimitettu COC todistuksella, eli menee suomessa rekisteriin "MUU M1N1" vaatimusten mukaan)

ODB löytyy varmasti myös japanin mersusta, joten tuo ongelma on enemmän ehkä japanilaisilla merkeillä.
Mika R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 19.04.2006 14:57
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Mika R »

brittien suurimmaksi mainostettu "nettiauto"

www.autotrader.co.uk
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
arttu2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 15.11.2009 21:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja arttu2 »

Tärkeää!

Tuolla juttua Japanin tuonneista,ei ole merkillä väliä!
Kannatta lukea,mulla on kaksi Jdm tuontia ollu ja se ei ihan heittämällä
kilpiin mene..
Täys paikka luku ei ole itsestään selvyys,en halua mitenkään pelotella mutta kuiteskin.

http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=35344.0
Zoui
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 26.12.2008 22:59

Viesti Kirjoittaja Zoui »

arttu2 kirjoitti:Tärkeää!

Tuolla juttua Japanin tuonneista,ei ole merkillä väliä!
Kannatta lukea,mulla on kaksi Jdm tuontia ollu ja se ei ihan heittämällä
kilpiin mene..
Täys paikka luku ei ole itsestään selvyys,en halua mitenkään pelotella mutta kuiteskin.

http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=35344.0
Paljon hyvää asiaa tuolta löytyy, mutta jos puhutaan alle 2000 luvun mersuista, niin kyllä rekisteröinti on käytännössä todella helppoa.

- Tüv todistus tai suomesta/saksasta mersulta vaatimuksenmukaisuustodistus
- Ajovalojen vaihto tänne sopivaksi

Leima näillä eväillä paperiin, jokusen kymmentä japanista tuotua eurooppalaista autoa on omin käsin näillä resepteillä leimattu. Linkistä löytyy kyllä hyvin tietoa (ja mutua myös) asiaan, etenkin jos jotain japanin kiikkua on tuomassa. Painojen kanssa kikkailuhan ei leimaamista millään tavalla estä ja mersuihin saa ihan vehonkin tiskiltä lapun jolla paino-ongelmat voi välttää.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Näille 90-luvun autoille ei näemmä saa mitään takuuta, homma
pelaa huutokaupan säännöillä.

Autosta ei voi valittaa, jos tiedettiin että se
-on kolaroitu tai kolarikorjattu
-on ajettu yli 100.000 km
-maksaa alle 1500 euroa
-on yli 10 vuotta vanha

Muista autoista voi valittaa, jos paljastuu että
-ulkopuolessa on huomattava ero luvattuun
-auton väri ei täsmää luvattuun
-moottori tai vaihteisto ei täsmää luvattuun
-moottori tai vaihteisto ei toimi
-auto on kolarikorjattu rungosta
-mittaristo on vaihdettu

Muutaman satasen vioista ei saa valittaa.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Eli pitäisi olla itse paikalla näkemässä mitä on huutamassa?

Kaikki -2000 luvun vehkeet on kohta yli 10 vuotta vanhoja.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...olikohan se niin että 1998 ja vanhemmat saa kilpiin :twisted: ...mutta uudemmat aiheuttaa jumpaa jiillä :lol: ...ja maksaa :lol: ...niin ja joskus jopa jää kilvittämättä :lol: ...tosin muuttoautona jos pääsee tuomaan niin sitten onnistuu :twisted:
Zoui
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 26.12.2008 22:59

Viesti Kirjoittaja Zoui »

cuuno kirjoitti::D ...olikohan se niin että 1998 ja vanhemmat saa kilpiin :twisted: ...mutta uudemmat aiheuttaa jumpaa jiillä :lol: ...ja maksaa :lol: ...niin ja joskus jopa jää kilvittämättä :lol: ...tosin muuttoautona jos pääsee tuomaan niin sitten onnistuu :twisted:
Ihan mutua tämä tuottamasi sisältö, mutta tiesit sen varmasti jo itsekin.

Nimimerkillä, pihalla 96 ja 99 japanintuonnit, suomen kilvissä molemmat ja rekisteröinti molemmilla vuosikatsastusta vastaava toimenpide, paperien tekeminen vain vie ensirekisteröinnissä muutaman kymmenen minuuttia kauemmin.

Ja nyt mersufoorumilla kun ollaan, niin japanissa on paljon 2000-2005 vuotisia mersuja, jotka ovat tehtaalta toimitettu COC paperien kanssa, jolloin leimaaminen suomeen onnistuu kuten saksan tuonnillakin. (kunhan siis tietää mitä ostaa)
Zoui
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 26.12.2008 22:59

Viesti Kirjoittaja Zoui »

JarkkoN kirjoitti:Näille 90-luvun autoille ei näemmä saa mitään takuuta, homma
pelaa huutokaupan säännöillä.

Autosta ei voi valittaa, jos tiedettiin että se
-on kolaroitu tai kolarikorjattu
-on ajettu yli 100.000 km
-maksaa alle 1500 euroa
-on yli 10 vuotta vanha

Muista autoista voi valittaa, jos paljastuu että
-ulkopuolessa on huomattava ero luvattuun
-auton väri ei täsmää luvattuun
-moottori tai vaihteisto ei täsmää luvattuun
-moottori tai vaihteisto ei toimi
-auto on kolarikorjattu rungosta
-mittaristo on vaihdettu

Muutaman satasen vioista ei saa valittaa.
Aina saa valitttaa, mutta eipä sieltä japanista mitään hyvityksiä enää heru, kun auto on suomessa. Kannattaa siis tarkastaa auto ennen ostamista tai käyttää hankinnassa luotettavia kanavia. "Takuun" autolle saa siis vain ostamalla sen suomalaiselta autoliikkeeltä, välityspalvelu on kaiketi myös takuusta vapaata.

Japanista autot myydään aina ulkomaille siinä kunnossa kuin ne ovat.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Zoui kirjoitti....
Ja nyt mersufoorumilla kun ollaan, niin japanissa on paljon 2000-2005 vuotisia mersuja, jotka ovat tehtaalta toimitettu COC paperien kanssa, jolloin leimaaminen suomeen onnistuu kuten saksan tuonnillakin. (kunhan siis tietää mitä ostaa)[/quote]

:D ...joo vaan mitä tarkoittaa tuo "paljon" 5% vai 15% :lol:
...jenkeissäkin on euroopasta jälkeempäin tuotuja mersuja mitä on helppo tuoda takaisin :wink: ...vaan niiden osuus varmaan alle 1% luokkaa kaikista siellä olevista :D ...kovasti näyttää ton ESV:n tuomat mersut kun muutkin painottuvan 90 luvun autoihin :lol: ...kaipa nekin poijaat noita uudempia toisivat jos niitä niin paljon olisi mitä sanot :wink:
Zoui
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 26.12.2008 22:59

Viesti Kirjoittaja Zoui »

cuuno kirjoitti: :D ...joo vaan mitä tarkoittaa tuo "paljon" 5% vai 15% :lol:
...jenkeissäkin on euroopasta jälkeempäin tuotuja mersuja mitä on helppo tuoda takaisin :wink: ...vaan niiden osuus varmaan alle 1% luokkaa kaikista siellä olevista :D ...kovasti näyttää ton ESV:n tuomat mersut kun muutkin painottuvan 90 luvun autoihin :lol: ...kaipa nekin poijaat noita uudempia toisivat jos niitä niin paljon olisi mitä sanot :wink:
No muutamia kymmeniä viikottain, prosentuaalista määrää en ole laskenut, mutta sen verran että valikoimalla omansa löytää.

Voin kertoa sen verran, että tuonti painottuu vanhempiin, koska ovat edullisia ja täten kannattavia tuoda. Uudemmat eurooppalaiset autot ovat japanissa melko kalliita, tai ainakin niin kalliita, että saksasta saa saman mersun halvemmalla... Siitä syystä johtuen "ESV:n pojat" tuovat 90-luvun autoja, koska niiden tuominen on kannattavaa. (ei kait kukaan roudaa toiselta puolelta maailmaa tavaraa, jos se olisi kalliimpaa kuin melkein naapurimaassa)

Rekisteröinti vaikeutuu pääasiassa japanilaisilla autoilla 2001 vuodesta eteenpäin, joihin myös eurooppalaiset autot lukeutuvat, jos ovat puhtaasti japanilaisia versioita. Tosin mersuun löytyy kohtuu hyvin tüv-todistuksia, vaikka olisikin erikoisempi mongolia/dubai tms. malli.

Ja jos ei ole yhdistänyt, Zoui nimimerkin takaa löytyy ESV:n piälikkö, niin on ajansaatossa pieni käytännön tuntuma jo japanintuontiin kertynyt :wink:
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...no sepa sattui ...teilleppä soittelin joku vuosi sitten kun mersua ajattelin :D ...vastaus oli silloin että harvassa vasurit ja vielä harvemmassa 2000 luvun puoleiset jolla paperit olis suotuisat suomeen tuontiin :wink: ...mutta varmaan tiedät sitä en epäile :D ...hyvässä hengessä :D
Avatar
kasimb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.01.2005 13:46
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja kasimb »

Pakko kertoa -aina ei Japanin tuonnit mene aivan nappiin.

Etsittiin erästä tiettyä erityisen laadukasta ja hyvin tehokasta automallia vm -97-98 joita olimme nähneet aiemmin tuodun lukuisia täysin ruosteettomina ja virheettöminä eli sellainen äärimmäisen hyvä ja mieluiten alle 50 tkm ajettu yksilö piti kyllä varsin helposti löytymän.

Muutaman kuukauden päästä tuli ilmoitus tältä kuitenkin tunnetulta tuojalta että on se oikea löydetty ja n90tkm ajettu virheetön josta kuvat oikealta, edestä ja takaa. Vasemmalta ei ollut yleiskuvaa mutta vasemman takalokasuojan yläreunasta oli tarkka lähikuva auton ainoasta viasta eli peukalonpäänkokoisesta painumasta jossa oli vähän rusketusta mutta pikku juttu siis.

Auto haettiin suoraan satamasta paperit valmiina, olihan auto jo maksettu etukäteen. Heti huomasi että takalokasuojan pikku painumasta takavaloon asti vasen takakylki oli yli puolenmetrin matkalta reilusti sisässä! ei siis mikään painuma vaan pelti oli kunnolla vedetty toisen auton puskurilla tms jo kauan aikaa sitten. Ei ollut valokuvaaja huomannut tällaista pikku asiaa. Samaten vas. etulokasuojan reuna oli reilusti ruosteessa niin kuin vas. takaoven alareunakin ( ihan mätä ).

Tsekattiin nesteet: jäähdyttäjässä ei vettä. Lisättiin liki 10 litraa ja lisättiin erittäin monesti myös matkan aikana. Auto ei kulkenut kunnolla ja kytkin aivan loppu eikä irroittanut. Pakkia mahdoton saada päälle ellei autoa ensin sammuttanut. Ajettavuus oli myös todella epämääräinen. Pakoputki piti ääntä joka esti omien ajatuksien kuulemisen. No eihän se uusi ollut mutta…

Ei kun nosturille kotona: Koko pohja kauttaaltaan reilusti ruosteessa. Moottoritilan kaikki alapään suojat puuttuivat ja monista vesiletkuista puuttui kiristimet; ei ihme että vedet katosivat. Monet moottorin pultit olivat vain huulilla ja niitä puuttui lukematon määrä. Valtava määrä tämän turboauton vakio- ja lisäjutuista oli poistettu katkomalla letkut tylysti juurestaan sivuleikkureilla ja leikkausjäljet olivat puhtaat kuin juuri tehdyt. Ahtopaineet karkasivat löysistä ja katkotuista letkuista.

Moottoritilassa oli muutaman vuoden taakse loppuvia huoltotarroja joissa viimeinen lukema 121tkm… Ilmansuodatinkoteloa ei edes oltu yritetty kiinnittää vaan roikkui hauskasti moottorin vieressä. Oli aivan selvä että moottori oli vaihdettu toiseen jonka jälkeen autolla ei ole ollut ajettu .
Hyväksi kehutut renkaat olivat ulkoreunoiltaan radalla aivan kaljuiksi ajetut ja pahasti halkeilleet.

Hammastangon sisäpäissä oli 1,5cm väljää eli juuri pullahtamassa ulos. Niitä oli Japanissa tutkittu kun oli aivan uudet kiristimet suojakumeissa. Samoin Rt-päät olivat vaarallisessa kunnossa.

Näiden vuoksi todella tökerösti ja helposti huomattava koko etukulmapalan vaihto kolarin takia ei enää hämmästyttänyt vaan oikeastaan jo nauratti kun kun mätänemispisteeseen ruostuneet saumat ruskettivat reilusti puhumattakaan että siitä taaksepäin olevia ryppyjä ei oltu vaivauduttu oikaisemaan.

Emme enää edes odottaneet tämän nelivetoauton yhden voimansiirron ropun takaa löytyvän tippaakaan öljyä.

Ruostumattomassa tuning pakoputkessa oli nyrkin kokoinen reikä ja muutenkin aivan paperia eli käytännössä katti oli ainoa vaimennin.

Tullissakin auton kuntoa omatoimisesti kauhisteltiin!

No yhteyttä myyjään ja myyjä ensin kauhisteli asiaa ja että piti kyllä olla ihan sata kuntoinen auto ja heidän agenttinsa oli sen erittäin huolella koeajanut ja tutkinut. Luvattiin palata isojen hyvitysten merkeissä ja päätettiin alkaa vaihtamaan mm. luvattua uutta erittäin kallista kytkintä.

No motti vaihteistoineen alas (eipä ollut paljoa kiinni) ja nähtiin tuoreet vaihteiston irrotusjäljet. Tässä autossa on hieman konstikas kytkinrakennelma ja laatikon irrotuksessa oli surutta käytetty Japanissa isoa lekaa ja rautakankea. Vaihteiston alumiinikotelossa oli jälkinä syviä lommoja ja kytkinasetelma ja vauhtipyörä oli rusikoitu rautakangella rujon näköiseksi. Lisäksi erään pooriakseli pää oli hakattu niin tatille että sitä ei saanut vedettyä sisempänä olevan rihloituksen läpi purkusuuntaansa.

Osia ja hyvitystä ei kuulunut niin kuin sovittiin ja kun tarkka toimituspäivä oli reilusti ohitettu ilmeni ettei esim kytkintä ym osia oltu lopulta edes tilattu japanista ja iso päällikkö ei tulisi hyvityksiä antamaan. No hermothan siinä meni ja ”pikku” neuvotteluiden jälkeen kytkin aikanaan tuli ja jotain muutakin pientä. Iso päällikö ei antanut myyjänsä tulla asiassa sitten sen kummemmin vastaan.

No sitten oli tilanne missä asiat ei enää edenneet ja oli tyytyminen tähän autoon ja elettävä sen kanssa.

Ruostetta kun oli ja värinkin voisi vaihtaa kun se kumminkin piti kokonaan maalata, tämä erittäin monimutkainen auto purettiin alkutekijöihinsä liimalaseja ja johtoja myöten ja hiekkapuhallettiin pohjasta ja konehuoneesta ja korjattiin aiemmat kolarikorjaukset sekä hitsattiin vasempaan takaoveen uusi alareuna pitkän ratsupaikan takia! Siksi em oven alareuna oli niin kovin ruskea ruosteesta. Autoa oli ympäriinsä korjausmaalattu huolimattomasti jollain ihmemaalilla jota eivät oikein mitkään värit kestäneet kiehumatta. Onneksi maalattiin kokonaan oven välejä myöten.

Nyt auto on hyvässä kunnossa vaikka kunnostaminen tulikin maksamaan tuplasti auton hankintahinta mutta periksi ei kunnostamisessa annettu.
Tämä siis kaverin auto ja aivan lähipiirissä paljon hyviä Japanin autoja ( mm. tuulilasissakin ollut valkoinen 560 SEC ). Toisaalta olen nähnyt erityisesti huutokaupasta toimitetun todella huonokuntoisia autoja ( ovat kyllä todella halpoja eikä ihme) ja japanin autoissa on yleisesti alusta, jarru- ja ohjauslaitteet sekä automaattivaihteistot selvästi muualla ajettuja huonompia.

ESV: autot olleet kyllä mitä pitääkin mutta näitä muita tuojiahan riittää.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!

www.hakalaperformance.fi

-89 560 SEC

-93 BMW 740i V8 Shadow Line

-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
jjjarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 14.01.2018 19:03
Paikkakunta: Naantali

Re: Mersu Japanista?

Viesti Kirjoittaja jjjarvi »

Pystyykö näiden Japanin Mersujen huoltohistoriaa mitenkään selvittämään luotettavasti? Esim Vehon kautta vaiko siellä eivät kiusallakaan halua sitä tehdä? Samoin saisi selvyyttä kilometrilukeman paikkansapitävyyteen.
Lueskelin jostain että Japanista tuotujen autojen huolto on usein laiminlyöty. Syystä että kun autoa on huollettu kilometrien mukaan ja kilometrejä on vähän niin esim 12 vuotta vanha Mersu on ollut pahimmillaan huollossa vasta muutaman kerran jos kilmetrejä esim 60 000.
Aika monesta myynti ilmoituksesta puuttuu maininta huoltokirjasta ja kysyttäessä sitä ei löydykään.
1. Kesä autona CLS 500 -06 AMG paketilla, Japanin tuonti
2. Kesä autona Ford Scorpio Ghia Coshworth STW 2.9 -96 (vuodesta 2005) Saksan tuonti
Käyttiksenä Lexus GS 300 Facelift 2008 (249 hp)
Exät:
Ford Granada 3.0 L GXL -76
Ford Granada 2.6 L Ghia -77
Ford Granada 2.3 L -75(eka autoni 1980)
Sekalainen kokoelma japanilaisia riisikuppeja
Opel Ascona , niin paljon aikaa etten muista mallia
Yksi Golffii -93, tosi kestävä peli
Vastaa Viestiin