Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti 25.10.2005 22:29
Re: Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
Automaatti sopii todellakin hyvin niille, joille suuremmat polttoaine-, huolto- ja korjauskulut eivät merkitse mitään. Sujuvasti siinä unohtuvat myös käsittämättömän kalliit ja ärsyttävät toimintaongelmatkin, joiden huippua edustaa joidenkin mallien glykolivuoto-ongelma.
Automaatti sopii täydellisesti myös niille, jotka eivät syystä tai toisesta osaa käyttää Mesen käsivaihteistoa oikein. Ainakin W124-dieselien 5-vaihteisissa 5-vaihde on niin pitkä, että esim. 250 D:ssä sen alin luontevin käyttönopeus on noin 90 km/h. Käytännössä moni kuitenkin jurnuttaa liian pienillä kierroksilla ja ihmettelee sitten kauhiasti, miksi se 250:nen jyrisee ja jurisee pienillä kierroksilla. Myöskään vaihdekepin riuhtominen ja kytkimen äkkinäinen käyttäminen eivät auta asiaa. Kerran eräs MB-ammattilainen sanoikin, että on vaikea löytää mistään ehjää 5-vaihteista laatikkoa, kun viitosella jurnutetaan väkisin jo kaupunkinopeuksissa. Uusissa, 6-vaihteisissa riittää varmasti vääntöä pienilläkin kierroksilla vedättämiseen, mutta se ei liene kovin terveellistä niissäkään.
Oikein käytettynä käsivaihteisto ja kytkin kestävät pitkään. Omassa 190 D:ssä oli myyntihetkellä mittarissa n. 550 tuhatta ja täysin alkuperäiset kytkin ja vaihteisto. Nykyisessä 124:ssä on 650 tuhatta ja alkuperäinen vaihteisto. Kytkin on toki kunnostettu 500 tuhannen jälkeen. Tältä istumalta ei kyllä uskaltaisi ostaa 500 - 600 tuhatta rullattua automaatti-W210:tä tai -W211:tä, jossa olisi ties monesko (glykoli)laatikko ja jonka vaihteistohuolloista ei olisi tarkkaa tietoa. Saavat jäädä muiden riesaksi ja lopulta paalattaviksi, kun niihin ei enää kannata tehdä tuhansien eurojen vaihteistoremonttia. Siinä vaiheessa vanhan kunnon käsivaihteiston arvo nousee kohisten.
Muuten automaatti olisi varmasti mukava ainakin uusissa malleissa. Sen sijaan vanhemmissa automaatti lähinnä pilaa auton luonteen. Kerran ajoin peräkkäin 4-vaihteista 124 200 D:tä ja automaattivaihteista 300 D:tä, eikä jäänyt epäselväksi, kumman olisin valinnut. Eikä C 220 DA:kaan mikään miellyttävä kokemus ollut.
Automaatti sopii täydellisesti myös niille, jotka eivät syystä tai toisesta osaa käyttää Mesen käsivaihteistoa oikein. Ainakin W124-dieselien 5-vaihteisissa 5-vaihde on niin pitkä, että esim. 250 D:ssä sen alin luontevin käyttönopeus on noin 90 km/h. Käytännössä moni kuitenkin jurnuttaa liian pienillä kierroksilla ja ihmettelee sitten kauhiasti, miksi se 250:nen jyrisee ja jurisee pienillä kierroksilla. Myöskään vaihdekepin riuhtominen ja kytkimen äkkinäinen käyttäminen eivät auta asiaa. Kerran eräs MB-ammattilainen sanoikin, että on vaikea löytää mistään ehjää 5-vaihteista laatikkoa, kun viitosella jurnutetaan väkisin jo kaupunkinopeuksissa. Uusissa, 6-vaihteisissa riittää varmasti vääntöä pienilläkin kierroksilla vedättämiseen, mutta se ei liene kovin terveellistä niissäkään.
Oikein käytettynä käsivaihteisto ja kytkin kestävät pitkään. Omassa 190 D:ssä oli myyntihetkellä mittarissa n. 550 tuhatta ja täysin alkuperäiset kytkin ja vaihteisto. Nykyisessä 124:ssä on 650 tuhatta ja alkuperäinen vaihteisto. Kytkin on toki kunnostettu 500 tuhannen jälkeen. Tältä istumalta ei kyllä uskaltaisi ostaa 500 - 600 tuhatta rullattua automaatti-W210:tä tai -W211:tä, jossa olisi ties monesko (glykoli)laatikko ja jonka vaihteistohuolloista ei olisi tarkkaa tietoa. Saavat jäädä muiden riesaksi ja lopulta paalattaviksi, kun niihin ei enää kannata tehdä tuhansien eurojen vaihteistoremonttia. Siinä vaiheessa vanhan kunnon käsivaihteiston arvo nousee kohisten.
Muuten automaatti olisi varmasti mukava ainakin uusissa malleissa. Sen sijaan vanhemmissa automaatti lähinnä pilaa auton luonteen. Kerran ajoin peräkkäin 4-vaihteista 124 200 D:tä ja automaattivaihteista 300 D:tä, eikä jäänyt epäselväksi, kumman olisin valinnut. Eikä C 220 DA:kaan mikään miellyttävä kokemus ollut.
Re: Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
Täyttä asiaa vaikka itse ajelen tätänykyä automaatilla. Romutetun 300D:nvierailija kirjoitti: Automaatti sopii täydellisesti myös niille, jotka eivät syystä tai toisesta osaa käyttää Mesen käsivaihteistoa oikein. Ainakin W124-dieselien 5-vaihteisissa 5-vaihde on niin pitkä, että esim. 250 D:ssä sen alin luontevin käyttönopeus on noin 90 km/h. Käytännössä moni kuitenkin jurnuttaa liian pienillä kierroksilla ja ihmettelee sitten kauhiasti, miksi se 250:nen jyrisee ja jurisee pienillä kierroksilla. Myöskään vaihdekepin riuhtominen ja kytkimen äkkinäinen käyttäminen eivät auta asiaa. Kerran eräs MB-ammattilainen sanoikin, että on vaikea löytää mistään ehjää 5-vaihteista laatikkoa, kun viitosella jurnutetaan väkisin jo kaupunkinopeuksissa.
5-vaiteinen man laatikko ja kansirempattu 6 kone odottavat tallin nurkassa uutta käyttöä tai omistajaa. Laatikko on eriittäin hyvässä kunnossa ja ajettu melkein miljoona.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
No ei se kestävyydessä lyö, mutta ei siitä vissiin kyse olekkaan. Manuaali toki kestävämpi, mutta harvemmin coupella päästetään menemään yli 600tkm, kuten omalla bensasedanilla.
Hyvä esimerkki kuitenkin tiedossa, yli 500tkm ajettu 500SEC, automaatilla tietysti. Laatikko pelaa muuten täysin, mutta 2 - 3 välissä hiukan nostaa kierroksia, jos ei ole asiasta tietoinen, eikä osaa asiaa kaasunkäytöllä poistaa.
Eli kyllä se automaattikin tarpeeksi kestää.
Ostaa sen 200D:n, jos mahdollisimman kestävää tekniikkaa tahtoo. Siitä, kuinka häävi peli se muuten on, en sano mitään.
Hyvä esimerkki kuitenkin tiedossa, yli 500tkm ajettu 500SEC, automaatilla tietysti. Laatikko pelaa muuten täysin, mutta 2 - 3 välissä hiukan nostaa kierroksia, jos ei ole asiasta tietoinen, eikä osaa asiaa kaasunkäytöllä poistaa.
Eli kyllä se automaattikin tarpeeksi kestää.
Ostaa sen 200D:n, jos mahdollisimman kestävää tekniikkaa tahtoo. Siitä, kuinka häävi peli se muuten on, en sano mitään.
- Merbensium
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: Ma 23.11.2009 00:32
- Paikkakunta: Vantaa
Omalla kohdalla en alkuun edes miettinyt automaattia. Jotenkin vierastin ajatusta, ettei itse saa päättää, mikä vaihde on sisällä ja millä hetkellä. Halusin, että se on kuljettaja joka määrää eikä auto. Lisäksi tuntui että tuo kytkimellä pelaaminen pelasti etenkin talvella monista ikävistä paikoista, kun sai helpommin säädeltyä sitä väännön/tehon määrää mikä välittyi renkaille.
Noh, nyt sitten tuli ikäänkuin "kylkiäisenä" tuo automaatti kun autoa vaihdoin tuohon nykyiseen kulkineeseen. Sillonkin olisin mielelläni ottanut manuaalin, mutta "sille ei nyt voinut mitään".
Ja hyvä niin, kyllä tuo automaatti on näppärä ja helppo etenkin kaupungissa ja ruuhkissa, kun ei koko ajan tarvi kytkintä pumpata ja sitä keppihelvettiä vatkata.
Toisaalta, ajelin tossa lumien aikaan muutaman kerran manuaalivaihteisella, ja kyllä sillä oli pitkästa aikaa mukava ajella. Oli jotenkin huomattavasti enemmän tekemistä ja jotenkin enemmän mukana siinä ajamisessa. Ja pientä rallinpoikastakin tuli vedeltyä noilla lumisilla teillä. Oli kyllä hauskaa. Eli tollaseen se manuaali sopii kivasti, mutta on se automaagi huomattavasti helpompi.
Noh, nyt sitten tuli ikäänkuin "kylkiäisenä" tuo automaatti kun autoa vaihdoin tuohon nykyiseen kulkineeseen. Sillonkin olisin mielelläni ottanut manuaalin, mutta "sille ei nyt voinut mitään".
Ja hyvä niin, kyllä tuo automaatti on näppärä ja helppo etenkin kaupungissa ja ruuhkissa, kun ei koko ajan tarvi kytkintä pumpata ja sitä keppihelvettiä vatkata.
Toisaalta, ajelin tossa lumien aikaan muutaman kerran manuaalivaihteisella, ja kyllä sillä oli pitkästa aikaa mukava ajella. Oli jotenkin huomattavasti enemmän tekemistä ja jotenkin enemmän mukana siinä ajamisessa. Ja pientä rallinpoikastakin tuli vedeltyä noilla lumisilla teillä. Oli kyllä hauskaa. Eli tollaseen se manuaali sopii kivasti, mutta on se automaagi huomattavasti helpompi.
The Best or.. AMG?
MB W219 CLS 55
ex. Audi D3 A8L W12
ex. MB V126 560SEL
MB W219 CLS 55
ex. Audi D3 A8L W12
ex. MB V126 560SEL
....
No, nyt kun automaatti sitten kuitenkin (ihastuin auton ulkonäköön, joten se siitä sitten...) on ollut, niin ristiriitaiset on fiilikset. Coupe yleensä, ja erityisesti automaatilla varustettu, tuntuu olevan mulle sellainen cruisailu auto. Eli sillä tulee ajettua fiilistellen, leppoisasti. Mikä mun miehen mukaan on vaan hyvä, koska sen mielestä minä kaahaan liikaa.. No, toisaalta hyvä tietysti...virkavaltakin tykkää..
Mutta ei sillä kyllä saa samanlaista ajotuntumaa ja auton hallinnan fiilistä kuin manuaalilla. Välillä olen taas hypännyt tuon farmarin rattiin, niin meno on ihan toisenlaista. Ja jotenkin tuntuu, että saan manuaalivaihteisen kiihtymään nopeammin. Mistä sitten lie johtuu?? Ehkä arastelen ja "varon" jotenkin automaattilootaa niin etten malta painaa kaasua samaan tahtiin...en tiedä. Joku asiasta tietävä voisi kommentoida..(joo, ja olen käyttänyt kickdownia)
Ja sitten, en tiedä onko autokohtaista, vai automaateille yleistä, mutta kaasupedaali ei ole ollenkaan niin kevyt kuin manuaalissa. Farmarissa sitä jalkaa ei tosiaan tarvitse kuin pitää polkimella, niin vauhti lisääntyy....coupessa sitä saa jo vähän painaakin...
No, en kuitenkaan kadu coupen hankintaa (automaatti tai ei), on se sen verran hieno peli....ja sopii farmaria paremmin mun tyyliin...
Mutta ei sillä kyllä saa samanlaista ajotuntumaa ja auton hallinnan fiilistä kuin manuaalilla. Välillä olen taas hypännyt tuon farmarin rattiin, niin meno on ihan toisenlaista. Ja jotenkin tuntuu, että saan manuaalivaihteisen kiihtymään nopeammin. Mistä sitten lie johtuu?? Ehkä arastelen ja "varon" jotenkin automaattilootaa niin etten malta painaa kaasua samaan tahtiin...en tiedä. Joku asiasta tietävä voisi kommentoida..(joo, ja olen käyttänyt kickdownia)
Ja sitten, en tiedä onko autokohtaista, vai automaateille yleistä, mutta kaasupedaali ei ole ollenkaan niin kevyt kuin manuaalissa. Farmarissa sitä jalkaa ei tosiaan tarvitse kuin pitää polkimella, niin vauhti lisääntyy....coupessa sitä saa jo vähän painaakin...
No, en kuitenkaan kadu coupen hankintaa (automaatti tai ei), on se sen verran hieno peli....ja sopii farmaria paremmin mun tyyliin...
mersumimmi
Re: ....
tämä on ihan totta monen muunkin kohdalla... kun ne vaihtaa manuaalista tomaattiin, niin ajotyyli muuttuu paljon rauhallisemmaksi ja mikäs sen mukavempaa, kuin ajella ilman "tieraivoa", ihan muidenkin kannalta...bongo kirjoitti:Coupe yleensä, ja erityisesti automaatilla varustettu, tuntuu olevan mulle sellainen cruisailu auto. Eli sillä tulee ajettua fiilistellen, leppoisasti. Mikä mun miehen mukaan on vaan hyvä, koska sen mielestä minä kaahaan liikaa.. No, toisaalta hyvä tietysti...virkavaltakin tykkää..
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Merbensium
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: Ma 23.11.2009 00:32
- Paikkakunta: Vantaa
Jospa tuo tunne tuosta kiihtyvyydestä tulee siitä, että veivattava-vaihteisella jos oikein rajusti kiihdyttelee joutuu kierrokset vedättää melkein rajoittimelle asti. Taas toisaalta kiihtyvyys voi olla huomattavan nykivää. Tässä suhteessa tuo automaatti taitaa olla sivistyneempi rajummissakin kiihdytyksissä, hoitaa asian paljon pehmeämmin? En tiedä?
Tuosta kaasupedaalista en sano mitään.. Itsellä se kyllä kulkee nätisti, ei tarvitse kuin hiukan lepuuttaa jalkaa siinä. Joutuu olemaan melkeinpä varovainen. Ja menee D-asennolla tyhjäkäyntikierroksilla jo 50km/h jolloin kaupungissa ei tarvitse koskea kaasuun juuri ollenkaan. Ei tuo minun mielestäni ollenkaan raskas ole.
Manuaalilaatikko liitetään usein "pieneen vajaapyttyiseen teollisuusmoottoriin" =kierroskoneeseen, jolloin vastaus kaasunpainallukseenkin on jotensakin terävämpi.
Ja tuo ylläoleva ei sitten välttämättä pidä yhtään paikkaansa. Tuollaista vain tuli omien kokemuksien pohjalta mieleen.
Tuosta kaasupedaalista en sano mitään.. Itsellä se kyllä kulkee nätisti, ei tarvitse kuin hiukan lepuuttaa jalkaa siinä. Joutuu olemaan melkeinpä varovainen. Ja menee D-asennolla tyhjäkäyntikierroksilla jo 50km/h jolloin kaupungissa ei tarvitse koskea kaasuun juuri ollenkaan. Ei tuo minun mielestäni ollenkaan raskas ole.
Manuaalilaatikko liitetään usein "pieneen vajaapyttyiseen teollisuusmoottoriin" =kierroskoneeseen, jolloin vastaus kaasunpainallukseenkin on jotensakin terävämpi.
Ja tuo ylläoleva ei sitten välttämättä pidä yhtään paikkaansa. Tuollaista vain tuli omien kokemuksien pohjalta mieleen.
The Best or.. AMG?
MB W219 CLS 55
ex. Audi D3 A8L W12
ex. MB V126 560SEL
MB W219 CLS 55
ex. Audi D3 A8L W12
ex. MB V126 560SEL
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 16.08.2009 13:06
käytä niitä pakkovaihteita kepin kanssa niin rupee edes vähän paremmin potkimaan....tuollainen mersun kutoskone nyt muutenkaan tee mitään alle 4500 kierroksen
edit: bongolle tää
edit: bongolle tää
Viimeksi muokannut epk, Ke 31.03.2010 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 16.08.2009 13:06
....
Siis.....voisko saada saman suomeksi? Pakkovaihteita? Mitäs ne sitten on....jäi myyjältä kysymättä noitten muitten vaihteiden merkitys, joten olen ajellut tyytyväisenä sillä D:llä... Eli kun siis aikaisempaa kokemusta automaateista ei löydy, niin en ole tomaattilootaan paljo perehtynyt...
Ja siitä kaasupolkimesta vielä...ei sitä nyt painamalla painaa tarvitse, mutta vähän enemmän täytyy jalkaa siinä pitää kuin farmarissa tai vaikkapa tenavatähdessä...tuli sellainen teoria mieleen, että olisko sen vuoksi vähän "jäykempi", ettei mene se kickdown turhan herkästi päälle..? Voi olla myös kyse siitä etten ole löytynyt vielä sitä optimaalista ajoasentoa jossa jalkakin lepäisi parhaalla mahdollisella tavalla siellä polkimella...noilla muilla autoilla on taas tullu ajettua niin paljo, että "oikea" kohta on jo löytynyt....
Ja siitä kaasupolkimesta vielä...ei sitä nyt painamalla painaa tarvitse, mutta vähän enemmän täytyy jalkaa siinä pitää kuin farmarissa tai vaikkapa tenavatähdessä...tuli sellainen teoria mieleen, että olisko sen vuoksi vähän "jäykempi", ettei mene se kickdown turhan herkästi päälle..? Voi olla myös kyse siitä etten ole löytynyt vielä sitä optimaalista ajoasentoa jossa jalkakin lepäisi parhaalla mahdollisella tavalla siellä polkimella...noilla muilla autoilla on taas tullu ajettua niin paljo, että "oikea" kohta on jo löytynyt....
mersumimmi
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Tai sitten topicin nimi on kohta että en tiedä mitä haluan ja kaverit ei kommentoi kun on mersu, kuulin muuten tossa töissä eräällä pikku nesteellä lounaalla että yli -90 on Mersu, alle on Merssu, ja -80 alle menee jo Mersssu..että päristele nyt ponko sun juttujen laatuja jo parempaan..
Merseedespents
Nimenomaan tässä näen sen automaatin edun minkä voi tämmöisessä väittelyssä vetästä esiin ikäänkuin ässän hihasta. Minä kun ajan paljon vapaa-aikana(kin) keskustassa niin ei tulisi mieleenikään ottaa manuaalia. Juuri ne kytkimen ja kepin kanssa jumppaaminen jurppii ja pahasti. Automaatissa sen kuin painaa kaasua ja antaa vaihteiston hoitaa hommat itsestään.Merbensium kirjoitti:Ja hyvä niin, kyllä tuo automaatti on näppärä ja helppo etenkin kaupungissa ja ruuhkissa, kun ei koko ajan tarvi kytkintä pumpata ja sitä keppihelvettiä vatkata.
Nimim. "viime vuonna 120 000km kaupunkisuhailua manuaalilla"
Tuli vaan mieleen tuossa kun luin "bongon" kirjoitusta siitä että tuntuu kuin manuaalilla kiihtyisi paremmin. Yksi seikka mikä tuohon tunteeseen vaikuttaa on juurikin kierroslukemat. Jos auto ujeltaa jossain 6000rpm manuaalilla kuin vastaavasti automaatti yleensä vaihtaa siinä 3500-4000 rpm niin tottakai tulee semmoinen tunne manuaalilla että nyt mennään kovempaa, itsekin olen huomannut tämän. Toki voi siinä muutkin seikat painaa....
"Kahta en vaihda, mersua ja vaihdetta"
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
[quote]Tai sitten topicin nimi on kohta että en tiedä mitä haluan ja kaverit ei kommentoi kun on mersu[quote]
Positiivinen asenne sulla
Luulin kyllä, että tämä on forumi johon jokainen saa kirjoittaa mitä haluaa...eikö se ole kuitenkin tälläisten "palstojen" pointti...??
Ja jos jutut ei miellytä, niin tiedät miten toimia...ei ole pakko lukea tai kommentoida...
Mutta mukavasti nuo minun kirjoittamat aiheet ovat herättäneet keskustelua, joten tuskin nyt sentään kaikki ihan täyttä paskaa..
Iloista pääsiäistä kaikille iloisille autoilijoille....tää suuntais nyt coupen nokan kohti Nokiaa....
Positiivinen asenne sulla
Luulin kyllä, että tämä on forumi johon jokainen saa kirjoittaa mitä haluaa...eikö se ole kuitenkin tälläisten "palstojen" pointti...??
Ja jos jutut ei miellytä, niin tiedät miten toimia...ei ole pakko lukea tai kommentoida...
Mutta mukavasti nuo minun kirjoittamat aiheet ovat herättäneet keskustelua, joten tuskin nyt sentään kaikki ihan täyttä paskaa..
Iloista pääsiäistä kaikille iloisille autoilijoille....tää suuntais nyt coupen nokan kohti Nokiaa....
mersumimmi
Minä ainakin käytän pakkovaihteita silloin kun tekee mieli kikkailla, vettä luisua jne. Ainoo tympee feature tossa 722.3/722.4 askissa on se, että pakkoykkösellä tai kakkosella (kummaksi sitä kutsuukaan) pitää käyttää pykälää kolmosella ja vetää takas ykköselle jos ei halua vinguttaa täysille kierroksille että kakkonen vaihtuu ja siinähän ei oo varsinkaan talviolosuhteissa mitään järkee
Taas normiajossa kaupungissa kun puhuu puhelimeen, tekee muistiinpanoja jne on mukava antaa automaatin hoitaa hommat ts ei ikinä manuaalia kun en näe kuin huonoja puolia soppakepin hämmentämisestä
Taas normiajossa kaupungissa kun puhuu puhelimeen, tekee muistiinpanoja jne on mukava antaa automaatin hoitaa hommat ts ei ikinä manuaalia kun en näe kuin huonoja puolia soppakepin hämmentämisestä
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Re: ....
Joo, kyllähän toi mun Volvo 1.3 paskakin kiihtyy paremmin kun mersu.bongo kirjoitti:Ja jotenkin tuntuu, että saan manuaalivaihteisen kiihtymään nopeammin. Mistä sitten lie johtuu??
Mutta se vaan tuntuu, tosiasiassa se ei mee ei sitte mihinkää. Koska se on manuaali ja sitä vinguttaa helposti koko ajan enemmän.
Jos on ikävä keppivaihdetta, niin moottori on vain liian pieni.
Muistan kyllä kauhulla C200 automaatin tai 220D automaatin koeajot.
Rata-autot ovat asia erikseen, mutta tuskin kukaan meistä ajaa rata-ajoa
ja arkiajoa samalla autolla tai rata-ajoa kadulla.
Sitä paitsi formuloissakin ajettaisiin automaateilla, jos ei sitä olisi kielletty.
Muistan kyllä kauhulla C200 automaatin tai 220D automaatin koeajot.
Rata-autot ovat asia erikseen, mutta tuskin kukaan meistä ajaa rata-ajoa
ja arkiajoa samalla autolla tai rata-ajoa kadulla.
Sitä paitsi formuloissakin ajettaisiin automaateilla, jos ei sitä olisi kielletty.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 256
- Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51
jo neljäs auto automaatilla, ollut japanin kinneri, Chervolet van, Ruotsin Volvo ja nykyään Mb S 300 automaatteja olleet kaikki.
Aikaisemmin ollut toistakymmentä manuaalia ja manuaalia ei tähän taloon enään tule.
Automaatti ajamisen iloa.
Ei voisi enempää kiinnostaa polkea polkimia kuin polkuautossa ja vielä keppiä heilutella muutaman km välein, täytyyhän sitä ajaakkin ja maisemia katsella
Jokainen toki tahollaan. . .
PS, seuraava voisi olla automaatti corvette. . .
Aikaisemmin ollut toistakymmentä manuaalia ja manuaalia ei tähän taloon enään tule.
Automaatti ajamisen iloa.
Ei voisi enempää kiinnostaa polkea polkimia kuin polkuautossa ja vielä keppiä heilutella muutaman km välein, täytyyhän sitä ajaakkin ja maisemia katsella
Jokainen toki tahollaan. . .
PS, seuraava voisi olla automaatti corvette. . .
Re: Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
Muutaman kerran on tosiaan tehty " käsittämättömän kallis " öljyn ja suodattimen vaihto,280000 mailia takana ja hyvin kulkee edelleen ihan miekkailematta.vierailija kirjoitti:Automaatti sopii todellakin hyvin niille, joille suuremmat polttoaine-, huolto- ja korjauskulut eivät merkitse mitään. Sujuvasti siinä unohtuvat myös käsittämättömän kalliit ja ärsyttävät toimintaongelmatkin, joiden huippua edustaa joidenkin mallien glykolivuoto-ongelma.
Automaatti sopii täydellisesti myös niille, jotka eivät syystä tai toisesta osaa käyttää Mesen käsivaihteistoa oikein. Ainakin W124-dieselien 5-vaihteisissa 5-vaihde on niin pitkä, että esim. 250 D:ssä sen alin luontevin käyttönopeus on noin 90 km/h. Käytännössä moni kuitenkin jurnuttaa liian pienillä kierroksilla ja ihmettelee sitten kauhiasti, miksi se 250:nen jyrisee ja jurisee pienillä kierroksilla. Myöskään vaihdekepin riuhtominen ja kytkimen äkkinäinen käyttäminen eivät auta asiaa. Kerran eräs MB-ammattilainen sanoikin, että on vaikea löytää mistään ehjää 5-vaihteista laatikkoa, kun viitosella jurnutetaan väkisin jo kaupunkinopeuksissa. Uusissa, 6-vaihteisissa riittää varmasti vääntöä pienilläkin kierroksilla vedättämiseen, mutta se ei liene kovin terveellistä niissäkään.
Oikein käytettynä käsivaihteisto ja kytkin kestävät pitkään. Omassa 190 D:ssä oli myyntihetkellä mittarissa n. 550 tuhatta ja täysin alkuperäiset kytkin ja vaihteisto. Nykyisessä 124:ssä on 650 tuhatta ja alkuperäinen vaihteisto. Kytkin on toki kunnostettu 500 tuhannen jälkeen. Tältä istumalta ei kyllä uskaltaisi ostaa 500 - 600 tuhatta rullattua automaatti-W210:tä tai -W211:tä, jossa olisi ties monesko (glykoli)laatikko ja jonka vaihteistohuolloista ei olisi tarkkaa tietoa. Saavat jäädä muiden riesaksi ja lopulta paalattaviksi, kun niihin ei enää kannata tehdä tuhansien eurojen vaihteistoremonttia. Siinä vaiheessa vanhan kunnon käsivaihteiston arvo nousee kohisten.
Muuten automaatti olisi varmasti mukava ainakin uusissa malleissa. Sen sijaan vanhemmissa automaatti lähinnä pilaa auton luonteen. Kerran ajoin peräkkäin 4-vaihteista 124 200 D:tä ja automaattivaihteista 300 D:tä, eikä jäänyt epäselväksi, kumman olisin valinnut. Eikä C 220 DA:kaan mikään miellyttävä kokemus ollut.
PS.Mistäpäin vaihteisto vuotaa glykolia?
Ei se mitään vuoda,se merkkaa reviirinsä.300E
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Re: Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
Varmaankin olisit ottanut 300D:n automaatillavierailija kirjoitti:Kerran ajoin peräkkäin 4-vaihteista 124 200 D:tä ja automaattivaihteista 300 D:tä, eikä jäänyt epäselväksi, kumman olisin valinnut.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
- Lakulaku
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: Ke 09.04.2008 08:10
- Paikkakunta: Costa del Sol
- Viesti:
Totta!kilander kirjoitti:En ymmärrä miksi joku haluaa välttämättä polkea kytkintä,jos ei ole pakko?
Voisihan sitä olla veivattavat ikkunat... ja -startti, käsiryyppy, säädettävä ilmastointi, säädettävä sytytysennakko... olisi sitä tekemistä. Normaaliajossa ei tulisi mieleenkään riehua koko matkan polkimien ja keppien kanssa. Varsinkin kun alla on hyvä auto, josta haluaa nauttia.
Olen joskus aikoinaan kiertänyt Ahveniston rataa automaatilla. Tosin hyvin meni ja tahdituksen oppii muutamalla kierroksella. Oikeastaan jopa parempi kuin manuaali, sillä osa virhemahdollisuuksista katoaa ja samalla voi keskittyä enemmän ajamiseen. Siksi varmaan F1-vaihteistokin on nykyään puoliksi automaatti.