Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
Eli kyselin tuolla toisessa aiheessa automaatin talvikelpoisuutta.. ja nyt vähä jatkoa aiheeseen.
Sain viikonlopuksi kaverin automaattivaihteisen auton lainaksi (ei mersu, mutta automaati on automaatti muiskin autois), ja se sai tilalle laatuauton...
Ihan ajattelin kokeilla, kun en ole automaatilla ajanu kun muutaman lyhyen "keikan" ja niistäki on jo aikaa...
No, kurvailin sinne ja tänne, ja aluksi tykkäsin kovasti...leppoisaa menoa ja tasaisempi kyyti kun silloin kun itse sitä laatikkoa vatkaa..
Eikä mitään sen kummempaa ongelmaa liukkaalla kuin manuaalillakaan..tosin eri merkkinen auto, mutta kuitenkin...
Mutta....sunnuntaina, runsaan ajelun jälkeen, alkoi tuntua siltä että jotain puuttuu. Ajaminen oli tasaista, mutta ehkä liiankin kanssa. Alkoi olla tylsää....liian vähän tekemistä...tuntui kun olisi siirtynyt kuskin tehtävistä matkustajaksi. Eli ongelma näyttäis olevan siinä, että mä tykkään ajamisesta, eikä automaatilla pääse riittävään ajamisen tunnelmaan..
Olishan se kaameaa jos unohtain kesken matkan olevansa itse kuski...vaikka mersua ei toki paljo tartte ohjatakaan, niin ei sekään sentään ihan yksin osaa...
Onko ketään muuta joka tykkää manuaalista enemmän?
Siinä onki sitten pienoinen ongelma....meinaan kun haluan sen coupen, ja niis on enemmän tarjontaa automaatilla kun manuaalilla...hmmm
Sain viikonlopuksi kaverin automaattivaihteisen auton lainaksi (ei mersu, mutta automaati on automaatti muiskin autois), ja se sai tilalle laatuauton...
Ihan ajattelin kokeilla, kun en ole automaatilla ajanu kun muutaman lyhyen "keikan" ja niistäki on jo aikaa...
No, kurvailin sinne ja tänne, ja aluksi tykkäsin kovasti...leppoisaa menoa ja tasaisempi kyyti kun silloin kun itse sitä laatikkoa vatkaa..
Eikä mitään sen kummempaa ongelmaa liukkaalla kuin manuaalillakaan..tosin eri merkkinen auto, mutta kuitenkin...
Mutta....sunnuntaina, runsaan ajelun jälkeen, alkoi tuntua siltä että jotain puuttuu. Ajaminen oli tasaista, mutta ehkä liiankin kanssa. Alkoi olla tylsää....liian vähän tekemistä...tuntui kun olisi siirtynyt kuskin tehtävistä matkustajaksi. Eli ongelma näyttäis olevan siinä, että mä tykkään ajamisesta, eikä automaatilla pääse riittävään ajamisen tunnelmaan..
Olishan se kaameaa jos unohtain kesken matkan olevansa itse kuski...vaikka mersua ei toki paljo tartte ohjatakaan, niin ei sekään sentään ihan yksin osaa...
Onko ketään muuta joka tykkää manuaalista enemmän?
Siinä onki sitten pienoinen ongelma....meinaan kun haluan sen coupen, ja niis on enemmän tarjontaa automaatilla kun manuaalilla...hmmm
mersumimmi
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Itse tykkäsin joskus kortin saaneena manuaalista. Kyllä sitä kun automaattia ajo ni ei siitä mihinkään ole päässyt. Joskus ajellut jotain muita autoja jotka manuaaleja ni kyllä oikein kyllästyy kaupungissakin siihen kytkimen polkemiseen.
Mersulla nuo manuaalit tuntuu vie olevan jotenkin "kenguru maisia"
Se tietysti riippuu paljon miten väljät on paikat. Ja se vaatii myös sen oman tyylin.
Mersulla nuo manuaalit tuntuu vie olevan jotenkin "kenguru maisia"
Se tietysti riippuu paljon miten väljät on paikat. Ja se vaatii myös sen oman tyylin.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Jos teho/paino suhde on alle 1/5 niin ei edes harkita manuaalia.
(eli jos 2000kg mersussa on alle 400kW niin automaatti)
Turha sitä tikkua on tökkiä jos siitä ei tapahdu mitään...
(eli jos 2000kg mersussa on alle 400kW niin automaatti)
Turha sitä tikkua on tökkiä jos siitä ei tapahdu mitään...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Niin, voishan sen auton kammellakin käynnistää vaan miksi, kun starttimoottorikin on keksitty...
Mersun PITÄÄ olla automaatti. Tai niinkun Sergey sen osuvasti ilmaisee: kahta en vaihda, Mersua ja vaihdetta.
Mersun PITÄÄ olla automaatti. Tai niinkun Sergey sen osuvasti ilmaisee: kahta en vaihda, Mersua ja vaihdetta.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
Ehkä.bongo kirjoitti:(ei mersu, mutta automaati on automaatti muiskin autois)
Olisit silti ajanut mersuakin. Noissa vanhemmissa sitä tomaattiakin on ihan kiva nykiä siinä kulississa, jos sillai lapsettaa ja sitten kun ei lapseta vaan laiskottaa, niin antaa auton huolehtia vaihdoista.
On meilläkin pihalla molemmilla vaihtamistavoilla varustettuja autoja ja toisaalta näin talviliukkailla tuolla vanhalla keppivaihteisella W202:lla ajellessa on näin vanhempaakin setää aika lailla lapsettanut.
Mitä tuohon Jeremyn kommenttiin tulee, niin itse olen aina ajaterllut, että oikeasti tehottomat autot manuaalilla ja sitten ne joissa on jo voimaa kulkea, niin automaatilla. Ja voimakkaan moottorin raja minulla on kyllä aika paljon alempana kuin 400Kw...
Koska oman valinnan kriteerinä oli toimintavarmuus, siksi manuaali tämän C-sarjan kohdalla.
W124:ssa automaatit ovat luotettavia (kunhan on huollettu), joten sellaisella voisin ajaa, vaikka Coupekin tosin oli manuaali. Ei valittamista, kun ei ole tuo vasen jalka ja oikea käsi toistaiseksi halvaantuneet.
W124:ssa automaatit ovat luotettavia (kunhan on huollettu), joten sellaisella voisin ajaa, vaikka Coupekin tosin oli manuaali. Ei valittamista, kun ei ole tuo vasen jalka ja oikea käsi toistaiseksi halvaantuneet.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Ihmetyttää enempikin, että miksi nykyaikana edes rakentavatkaan noita manuaalirasioita.
Liian työläs kapine. Ja tutkitusti automaattivaihteisella ajava autoilija keskittyy liikennetilanteisiin paljon paremmin ja enemmän, kuin manuaaliaskin veivaaja.
Näinollen voidaan automaattia pitää myös liikenneturvallisuutta edistävänä asiana.
Liian työläs kapine. Ja tutkitusti automaattivaihteisella ajava autoilija keskittyy liikennetilanteisiin paljon paremmin ja enemmän, kuin manuaaliaskin veivaaja.
Näinollen voidaan automaattia pitää myös liikenneturvallisuutta edistävänä asiana.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Täytyy vielä kommentoida sen verran että:
Kokeile mersun automaattia, ennen kuin teet päätöstä suuntaan tai toiseen.
Toisten merkkien automaatit ei toimi kuin automaatit.
Esim. volkkarin nykimislaatikot on sieltä ja syvältä...
Manuaalia käytetään vain silloin jos ei löydy tarpeeksi pientä ja samalla kestävää tomaattilaatikkoa välittämään voimaa tiehen.
Myös pelto yms. autoissa olen hyväksynyt manuaalit
RH:lle sen verran että. 200 heppaa on riittävästi jos ne löytyy kevyestä autosta/pyörästä. Mutta tuota mun E320:stä en pidä 224 heppasena mitenkään tehokkaana.
Kokeile mersun automaattia, ennen kuin teet päätöstä suuntaan tai toiseen.
Toisten merkkien automaatit ei toimi kuin automaatit.
Esim. volkkarin nykimislaatikot on sieltä ja syvältä...
Manuaalia käytetään vain silloin jos ei löydy tarpeeksi pientä ja samalla kestävää tomaattilaatikkoa välittämään voimaa tiehen.
Myös pelto yms. autoissa olen hyväksynyt manuaalit
RH:lle sen verran että. 200 heppaa on riittävästi jos ne löytyy kevyestä autosta/pyörästä. Mutta tuota mun E320:stä en pidä 224 heppasena mitenkään tehokkaana.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
ehkä sitten myöhemmin alkaa se automaattikin tuntumaan siltä oikealta jokainen kuitenkin tekee omat valintansa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Toinen tykkää äistä ja toinen..
Ymmärrän hyvin alkuperäisen kirjoittajan kokemuksen.
Kukaan ei voi kiistää että kovalla askilla voiman tuntua on enempi ja veto paljon & kaasun vaste kulkuun paljon ärhäkämpää. Lisäksi manuaalilla saa tehtyä napakampia lähtöjä paikaltaan kun nostaa koneeseen kiekkoja ennen kytkimen nostoa.
Omat hyvät puolensa mutta nykyisin manuaali vie varmasti enempi polttoainetta kun automaatti.
Vaikka uudehkoissa automaateissa on manuaalisen vaihdon mahdollisuus on ne näissä tavallisen persaukisen perheautoissa auttamattoman hitaita verrattuna käsinhämmettävään, eikä sillä jaksa leikkiä paria kertaa enempää.
Jos automaatti olisi joka suhteessa paljon parempi niin kaitpa formulatkin sellaisia olisi.
Itsellä ollut kumpaakin laatua ja aivan sama. Tehottomaan autoon automaatti ei sovi. C 220D + automaatti oli jo aika hirveä yhdistelmä.
Kukaan ei voi kiistää että kovalla askilla voiman tuntua on enempi ja veto paljon & kaasun vaste kulkuun paljon ärhäkämpää. Lisäksi manuaalilla saa tehtyä napakampia lähtöjä paikaltaan kun nostaa koneeseen kiekkoja ennen kytkimen nostoa.
Omat hyvät puolensa mutta nykyisin manuaali vie varmasti enempi polttoainetta kun automaatti.
Vaikka uudehkoissa automaateissa on manuaalisen vaihdon mahdollisuus on ne näissä tavallisen persaukisen perheautoissa auttamattoman hitaita verrattuna käsinhämmettävään, eikä sillä jaksa leikkiä paria kertaa enempää.
Jos automaatti olisi joka suhteessa paljon parempi niin kaitpa formulatkin sellaisia olisi.
Itsellä ollut kumpaakin laatua ja aivan sama. Tehottomaan autoon automaatti ei sovi. C 220D + automaatti oli jo aika hirveä yhdistelmä.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Makuasia sanoi musti kun m*niaan nuoli. Itselläni on ollut sekä että ja molemmissa on puolensa. Olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa, että manuaalissa on enemmän aktiivisen ajamisen meininkiä. Automaatti taas on yliveto ruuhkissa, suoralla tiellähän ei juuri ole väliä nykyisillä vääntävillä dieseleillä kun kutosen saa silmään niin sillä mennään.
Nykyinen autoni on manuaali vuosimallia 2009. Huhtikuussa luovutettava uusi on automaatti ja taitaa olla niin etten enää manuaalia osta. Ei siksi että manuaali ei minulle kelpaisi mutta vaihdokin haluttavuus ja sitä kautta jälleenmyyntiarvo on automaattilla parempi. Olen henkeen ja vereen mersumies, mutta aina kun ostan uuden kysyn tarjoukset myös vastaavista Audista ja Bemarista sekä Rinta-Joupilta uudenkarheaan Mersuun jotta Vehon tarjouksen taso selviää. Nyt kun tarjosin loppuvuodesta manuaali S204 dieseliä vaihdossa, kommentit olivat kärjistäen "ei kukaan osta manuaalia". Jututin useampaa myyjää ja konsensusmielipide oli, että C vielä menee manuaalina, mutta E pitää olla automaatti. Lisäksi uusista Mersuista yhä useampi on automaatti, joten tunnustan menneeni massan mukana ja tilanneeni automaatin. Vähän tuntuu, ettei manuaali vuoden parin päästä ole yhtään sen kaupallisempi E-kopassa kuin nytkään. Sikamaisen hintainenhan mersun automaatti on, siitä ei pääse mihinkään ja silti vain viisiportainen nelosdieseleissä.
Nykyinen autoni on manuaali vuosimallia 2009. Huhtikuussa luovutettava uusi on automaatti ja taitaa olla niin etten enää manuaalia osta. Ei siksi että manuaali ei minulle kelpaisi mutta vaihdokin haluttavuus ja sitä kautta jälleenmyyntiarvo on automaattilla parempi. Olen henkeen ja vereen mersumies, mutta aina kun ostan uuden kysyn tarjoukset myös vastaavista Audista ja Bemarista sekä Rinta-Joupilta uudenkarheaan Mersuun jotta Vehon tarjouksen taso selviää. Nyt kun tarjosin loppuvuodesta manuaali S204 dieseliä vaihdossa, kommentit olivat kärjistäen "ei kukaan osta manuaalia". Jututin useampaa myyjää ja konsensusmielipide oli, että C vielä menee manuaalina, mutta E pitää olla automaatti. Lisäksi uusista Mersuista yhä useampi on automaatti, joten tunnustan menneeni massan mukana ja tilanneeni automaatin. Vähän tuntuu, ettei manuaali vuoden parin päästä ole yhtään sen kaupallisempi E-kopassa kuin nytkään. Sikamaisen hintainenhan mersun automaatti on, siitä ei pääse mihinkään ja silti vain viisiportainen nelosdieseleissä.
Re: Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
Eihän siinä mitään tapahdu jos ajelee pintakaasulla. Oletko kuullut joskus "kickdownista". Laitat kaasupolkimen pohjaan niin "kickdown" toiminto käynnisty, sen jälkeen ei pitäisi olla tylsää. Jos on tylsää senkin jälkeen kannattaa harkita polkupyörän ostoabongo kirjoitti: Ajaminen oli tasaista, mutta ehkä liiankin kanssa. Alkoi olla tylsää....liian vähän tekemistä...tuntui kun olisi siirtynyt kuskin tehtävistä matkustajaksi.
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Tämä on kyllä takuuvarma aihe herättämään suuria tunteita .
Vahvoja (ja perusteltujakin) mielipiteitä löytyy molempiin suuntiin. Laskeskelin tuossa omistaneeni tähän mennessä 7 automaattivaihteista autoa, joista 3 Mersuja. Ainoa, jossa automaatti tuntui hyvältä, oli iso amerikkalainen vani riittävillä kuutiotuumilla (ja halvan bensan maassa).
Nykyiseen kulkineeseenkin vaihdoin itse manuaalin automaatin tilalle, kun tomaatti ei vain tuntunut sopivalta.
Saatan toki vielä joskus palata automaattikantaan, kunhan saavat nämä kahden kytkimen viritykset toimimaan riittävän luotettavasti
Vahvoja (ja perusteltujakin) mielipiteitä löytyy molempiin suuntiin. Laskeskelin tuossa omistaneeni tähän mennessä 7 automaattivaihteista autoa, joista 3 Mersuja. Ainoa, jossa automaatti tuntui hyvältä, oli iso amerikkalainen vani riittävillä kuutiotuumilla (ja halvan bensan maassa).
Nykyiseen kulkineeseenkin vaihdoin itse manuaalin automaatin tilalle, kun tomaatti ei vain tuntunut sopivalta.
Saatan toki vielä joskus palata automaattikantaan, kunhan saavat nämä kahden kytkimen viritykset toimimaan riittävän luotettavasti
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Aika paljon opettelua vaati automaatin kanssa sivuluisuttelu, pitää oppia ne lootan viiveet ottaan huomioon, ja veto ei tosiaan ala yhtä äkisti kuin kytkimellä saa aikaiseksi. Mutta ajamalla oppii, ja nyt ei tähän talouteen uutta manuaaliaskia tuu, vielä kun tosta kakkoskiposta sais pois. Ensimmäisiin liikennevaloihin kun joutuu tolla riisikupilla valuttelemaan kytkintä pumpaten, on automaattia niiiiiin ikävä...
Ja onhan noissa tip-tronicceja, saa jotain tekemistä kun tökkii kepistä vaihteita vähän enempi oman mielen mukaan (minkä kyllä huomaa, ei mee yhtä pehmoisesti ei).
Ja onhan noissa tip-tronicceja, saa jotain tekemistä kun tökkii kepistä vaihteita vähän enempi oman mielen mukaan (minkä kyllä huomaa, ei mee yhtä pehmoisesti ei).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
..
....oon joo kuullu kickdownista, mutta ihan sama. Ei se vauhti siitä vähemmän tylsää tee...vauhtia saa lisää joka autossa. Mutta ei ole t a r p e e k s i tekemistä. Siinä se.
Ja mersuillahan siis olen ajanut lähes koko ajo-urani...ja manuaaleilla aina....ja aina olen tykännyt. Kyllä sen manuaalinkin saa kulkemaan nätisti...kytkintä vaan pitää osata käyttää oikein.. Taitolajihan se ajaminen on....eikä välttämättä ole mitään tekemistä sukupuolen tai ajokilometrien tai edes auton kanssa. Lankomiehen ajotyyli on niin nykivä (vaikka kortti ollu 20 vuotta) että aina meinaa tulla huono olo jos kyydis istuu...ja ihan sama millä se ajaa.
Tykkään "haasteista" ja siitä että on tekemisen meininki...myös ajamisessa.
Automaattia voisin harkita siinä tapauksessa jos asuisin ruuhkasuomessa ja joutuisin vaikkapa Hesassa sompailemaan jatkuvasti, mutta koska asun maalla ja tulen asumaankin, niin ei ole sitä ongelmaa. Enkä pidä kepin käyttöä muutenkaan ärsyttävänä tai ongelmallisena.
Ja mitä tulee siihen, että näis tämän tyypin autois "kuuluis" olla automaatti, niin en ole samaa mieltä....ulkokuori tekee auton (kaunein kenkäkään ei ole se mukavin ja helpoin, voin kertoa!) ja sehän on kaikis sama (siis suunnilleen).... ja sisätilat voin verhoilla itse mieleisekseni...laittaa vaikka kuinka luxusta....
Manuaalilla ajaminen vaan tuntuu enemmän "oikealta" ajamiselta....ja minulle tuo "oikein" ei tarkoita samaa kuin helpoin...helppohan se automaatti on, mutta....ei persoonaa ei haastetta....
Kai se on luonnekysymys...en halua uutta autoa, en uutta taloa, en sliipattua aviomiestä, en järkeviä kenkiä....enkä "järkevää" autoa....
Ja mersuillahan siis olen ajanut lähes koko ajo-urani...ja manuaaleilla aina....ja aina olen tykännyt. Kyllä sen manuaalinkin saa kulkemaan nätisti...kytkintä vaan pitää osata käyttää oikein.. Taitolajihan se ajaminen on....eikä välttämättä ole mitään tekemistä sukupuolen tai ajokilometrien tai edes auton kanssa. Lankomiehen ajotyyli on niin nykivä (vaikka kortti ollu 20 vuotta) että aina meinaa tulla huono olo jos kyydis istuu...ja ihan sama millä se ajaa.
Tykkään "haasteista" ja siitä että on tekemisen meininki...myös ajamisessa.
Automaattia voisin harkita siinä tapauksessa jos asuisin ruuhkasuomessa ja joutuisin vaikkapa Hesassa sompailemaan jatkuvasti, mutta koska asun maalla ja tulen asumaankin, niin ei ole sitä ongelmaa. Enkä pidä kepin käyttöä muutenkaan ärsyttävänä tai ongelmallisena.
Ja mitä tulee siihen, että näis tämän tyypin autois "kuuluis" olla automaatti, niin en ole samaa mieltä....ulkokuori tekee auton (kaunein kenkäkään ei ole se mukavin ja helpoin, voin kertoa!) ja sehän on kaikis sama (siis suunnilleen).... ja sisätilat voin verhoilla itse mieleisekseni...laittaa vaikka kuinka luxusta....
Manuaalilla ajaminen vaan tuntuu enemmän "oikealta" ajamiselta....ja minulle tuo "oikein" ei tarkoita samaa kuin helpoin...helppohan se automaatti on, mutta....ei persoonaa ei haastetta....
Kai se on luonnekysymys...en halua uutta autoa, en uutta taloa, en sliipattua aviomiestä, en järkeviä kenkiä....enkä "järkevää" autoa....
mersumimmi
itse en tuputa automaattia, enkä manuaalia, jokainen tehkööt itse omat valintansa, eka oma automaatti tuo 300 E mullakin on ajossa (sillä viime talvisella 200D:llä en ehtinyt ajaa kuin muutaman 100 km...), kai sitä vain sitten tuo ikä tekee osansa, että on kyllästynyt siihen vaihteistoöljyn sekoitteluun
pakkovaihteilla saa mielestäni ihan riittävästi "äksöniä" ajamiseen, jos sitä kaipaa, mutta pakollisissa "kaupunki ajoissa" on niin mukava heittää sitten vain D:lle ja keskittyä itse ajamiseen, mutta teeppä tuo sama manuaalilla, että unohdat kytkimen polkemisen
yleensä kyllä annan olla D:llä ja pakkovaihteilla ajo on rajoittunut lähinnä laatikon testaukseen ja pieneen konhotukseen
pakkovaihteilla saa mielestäni ihan riittävästi "äksöniä" ajamiseen, jos sitä kaipaa, mutta pakollisissa "kaupunki ajoissa" on niin mukava heittää sitten vain D:lle ja keskittyä itse ajamiseen, mutta teeppä tuo sama manuaalilla, että unohdat kytkimen polkemisen
yleensä kyllä annan olla D:llä ja pakkovaihteilla ajo on rajoittunut lähinnä laatikon testaukseen ja pieneen konhotukseen
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Eipä minullakaan ennen mersua ole ollut automaattia. Kai se ikäkin alkaa näkyä siinä, ettei enää jaksa vatkata.napa kirjoitti:itse en tuputa automaattia, enkä manuaalia, jokainen tehkööt itse omat valintansa, eka oma automaatti tuo 300 E mullakin on ajossa (sillä viime talvisella 200D:llä en ehtinyt ajaa kuin muutaman 100 km...), kai sitä vain sitten tuo ikä tekee osansa, että on kyllästynyt siihen vaihteistoöljyn sekoitteluun
pakkovaihteilla saa mielestäni ihan riittävästi "äksöniä" ajamiseen, jos sitä kaipaa, mutta pakollisissa "kaupunki ajoissa" on niin mukava heittää sitten vain D:lle ja keskittyä itse ajamiseen, mutta teeppä tuo sama manuaalilla, että unohdat kytkimen polkemisen
yleensä kyllä annan olla D:llä ja pakkovaihteilla ajo on rajoittunut lähinnä laatikon testaukseen ja pieneen konhotukseen
Tosin enpä viitsi enää käydä keskustassakaan kuin ihan pakosta.
Joskus, kun ajoin autoa työkseni keskustassa laskin, että päivän aikana tuli vaihdettua useamman tuhat kertaa vaihdetta. (en enää muistanut tarkkaa lukemaa )
Melkoista vatkausta kuitenkin.
-82 500 SEC
-92 SL 500
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-87 Citroen C25 Burstner
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL 500
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-87 Citroen C25 Burstner
-97 Honda VF 750 C Magna
Kyl automaatti on ihan ehdoton. Väkisinvaihdettavaa en omaan käytöön mistään hinnasta enää. Tämän vuosituhannen alussa kokelin faijalta "saatua" alle 60 t ajettua Sierraa ja se vaihtus signaturen letukkaan. Edellinen manuska oli 1974 passat ja sitä edelliset oli 1973 ja 1969 volvot ja sitten oli tietty ne teiniautot 80-luvun alkupuolella.
1963 chevyn powerglide totutti minut ajamaan herrasmiesmäisesti 1987. Siinä ei kuitenkaan ollut kikkaria vaan kepistä pistettiin se toinen eteenpäinajovaihde tarvittaessa päälle. Mutta vaihtoi se sen yhden kerran aina ylös . Sen jälkeen on ollut automaatti volvoja ja chevyjä ja jokunen mersu.
Kaveri on letukkafriikki ja vannoutunut hämmentäjä; sanoi että miksi ajaa invalidivaihteistolla jos on kerran kaksi tervettä kättä ja jalkaa . Onhan tuokin mielipide. Motoparkissa kun impalalla ajoin kadunmiehen varttimailia niin sama heebo tuumasi ajon jäljeen että kun se oikea käsi on vapaa niin voit vaikka vaihdella radion kanavaa sen varttimailin repäisyn aikana .
1963 chevyn powerglide totutti minut ajamaan herrasmiesmäisesti 1987. Siinä ei kuitenkaan ollut kikkaria vaan kepistä pistettiin se toinen eteenpäinajovaihde tarvittaessa päälle. Mutta vaihtoi se sen yhden kerran aina ylös . Sen jälkeen on ollut automaatti volvoja ja chevyjä ja jokunen mersu.
Kaveri on letukkafriikki ja vannoutunut hämmentäjä; sanoi että miksi ajaa invalidivaihteistolla jos on kerran kaksi tervettä kättä ja jalkaa . Onhan tuokin mielipide. Motoparkissa kun impalalla ajoin kadunmiehen varttimailia niin sama heebo tuumasi ajon jäljeen että kun se oikea käsi on vapaa niin voit vaikka vaihdella radion kanavaa sen varttimailin repäisyn aikana .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
En ymmärrä miksi joku haluaa välttämättä polkea kytkintä,jos ei ole pakko?
Mikä siinä+vaihdekepin hämmentämisessä on niin mukavaa,ja tekee ajamisen jotenkin nautinnolliseksi?
Jotenkin mersussa se automaatin puute on jo niin paha vika,että ennemmin jos pakko olis valita(onneksi ei ole),niin ruoste/valkoinen väri kuin väkisinhämmennettävä.
terv.nimim.viimeiset 350 000 km automaatti mersulla menty.
Mikä siinä+vaihdekepin hämmentämisessä on niin mukavaa,ja tekee ajamisen jotenkin nautinnolliseksi?
Jotenkin mersussa se automaatin puute on jo niin paha vika,että ennemmin jos pakko olis valita(onneksi ei ole),niin ruoste/valkoinen väri kuin väkisinhämmennettävä.
terv.nimim.viimeiset 350 000 km automaatti mersulla menty.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
nyt, kun tolla jäykkäkytkisellä mersulla on ajellu kaupungissakin, niin sillon sitä toivoo, että alla olis toinen mersu, se missä on se tomaatti. valoista valoihin ajelu alkaa oleen oikeesti pikkasen rasittavaa. onneks ei sentään ole sintterilevyä.
ja mitä niihin sivuluisutteluihin tulee, niin ehkä pikkasen maku asia. tomaatilla voi alkaa sladin ykkösellä ja vaihtaa vaihteet aina neloselle saakka sladin välillä loppumatta. manuaalilla se ei ainakaan multa onnistu.
molemmat on jees. tomaattimese ei tee bonanzaa ollenkaan, kun taas jokainen manuaali mese on enemmän tai vähemmän ollu bonanzaa.
tomaatin vaihteiden vaihto on mielestäni vikkelää. vikkelämpää, mitä vanhan 124:n manuaalilla pystyy vaihtaan. tosin reagointi ennen vaihtotapahtumaa ei aina ole kovin vikkelää, mutta itse vaihteen vaihtoon ei mene kun murto-osa sekuntista. tykkään.
ja mitä niihin sivuluisutteluihin tulee, niin ehkä pikkasen maku asia. tomaatilla voi alkaa sladin ykkösellä ja vaihtaa vaihteet aina neloselle saakka sladin välillä loppumatta. manuaalilla se ei ainakaan multa onnistu.
molemmat on jees. tomaattimese ei tee bonanzaa ollenkaan, kun taas jokainen manuaali mese on enemmän tai vähemmän ollu bonanzaa.
tomaatin vaihteiden vaihto on mielestäni vikkelää. vikkelämpää, mitä vanhan 124:n manuaalilla pystyy vaihtaan. tosin reagointi ennen vaihtotapahtumaa ei aina ole kovin vikkelää, mutta itse vaihteen vaihtoon ei mene kun murto-osa sekuntista. tykkään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
se on sitten myös yksi asia, että automaatin kanssa pitää/saa olla tehoa koneessa, esim. 200D:n valmistus tomaatilla olis pitänyt kriminalisoida kun taas tuohon 300E mersuun tomaatti tuntuu erittäin luontevalta valinnalta...
niin ja ainakin tuossa mun 300E mersussa on se S/E valitsin, jolla automaatin käytöstä voi hieman muuttaa... ei se suuria tee, mutta pientä vaihtelua kuitenkin, että vaihdetaanko heti suurempaa, vai annetaanko vähän kierroksiakin...
sano bongo mikä auto sulla oli testauksessa...
niin ja ainakin tuossa mun 300E mersussa on se S/E valitsin, jolla automaatin käytöstä voi hieman muuttaa... ei se suuria tee, mutta pientä vaihtelua kuitenkin, että vaihdetaanko heti suurempaa, vai annetaanko vähän kierroksiakin...
sano bongo mikä auto sulla oli testauksessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Täysin samaa mieltä. Vältteleekö manuaalin käyttäjät myös sähköikkunoita kun kerran kammestakin voi vääntää? Ja mitäs sillä pissapojallakaan tekee kun aina voi pysähtyä tienposkeen ja hakea ojasta vettä lasinpesua varten?Pakardinen kirjoitti:Niin, voishan sen auton kammellakin käynnistää vaan miksi, kun starttimoottorikin on keksitty...
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Ikinä en osta manuaalia tieliikenteeseen.
Manuaali on radalla ihan kiva (leikkimiseen) mutta ei ehdoton edes siellä nykyajan robottivaihteistojen/tuplakytkin lootien aikaan (niillä pääsee manuaalia kovempaa).
Ainut mihin ostaisin manuaalin on driftiin.
TEKNIIKKA KEHITTYY JA MANUAALIEN AJAT ON OHI!
Manuaali on radalla ihan kiva (leikkimiseen) mutta ei ehdoton edes siellä nykyajan robottivaihteistojen/tuplakytkin lootien aikaan (niillä pääsee manuaalia kovempaa).
Ainut mihin ostaisin manuaalin on driftiin.
TEKNIIKKA KEHITTYY JA MANUAALIEN AJAT ON OHI!
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex
W209 CLK 30CDI AMG -ex
No, oot oikeassa. 224 heppaa väykässä ei oo kyllä mistään kotosin . Mutta riittävästi kuitenkin automaatille.JeremyH kirjoitti: RH:lle sen verran että. 200 heppaa on riittävästi jos ne löytyy kevyestä autosta/pyörästä. Mutta tuota mun E320:stä en pidä 224 heppasena mitenkään tehokkaana.
Jotain vaimon aakkosta puoltoistalitraisena alle sataheppaisena en huolisi koskaan automaattina. Ja satalankku 200dee automaattia joskus kokeilin ja voi herra varjele...