Tarvike ksenonit läpi katsastuksessa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Tarvike ksenonit läpi katsastuksessa?

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Autossa on Cobran setti ja pian tulossa katsastus. Vieläkö noi pitää repiä irti vai katsellaanko niitä jo läpi sormien jossainpäin / selviääkö vaan napinalla.

Mun auto on mallia johon ksenonit sai orkkis lisävarusteena, mutta en jaksa maksaa umpion laseista nyt monta sataa vain ksenon merkintöjen takia.

Älkää laittako tarkkoja asemien nimiä, joku lukee TraFista tätäkin juttua kuitenkin.
***W126 & W202 - Fueled By Recycled Dinosaurs****
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Kylläpä se katsastusmies voipi olla tarkkana siitä, että ne umpiot on hyväksytty ksenoneille. Sitä on sitten tiiä, että onko asemia, jotka kahtovat läpi sormien.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ohan nuo menny jo kolme kertaa läpi. Mulla siis -00 Väykyssä pitkiin valoihin asennetu jälkiasennussarjat. Lyhkäsissä on jo alun perinkin xenonit, että se voi kyllä helpottaa läpipääsyä...
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mulla on siis ballastit piilotettu umpioitten alle ja johdot vedetty piiloon. Huomaako ne niitä muusta kuin värilämpötilasta joka mullakin on vain 4300K, eli ei mitkään tuuninkisiniset jotka paistaa kilometrin päähän.

Kai se täytyy odottaa että tulee oikein kirkas auringonpaiste, ettiä jostain puku ja kravatti kaulaan ja mennä vaan kokeilemaan yrmeällä business lookilla ... ja sanoo että Bilteman Megablue halogeenilamput siellä on jos kysytään. :lol:
***W126 & W202 - Fueled By Recycled Dinosaurs****
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Kyllähän ne zenonit erottaa ihan siitäkin, millä tavalla valot syttyvät. Itse kyllä suosittelisin vaihtamaan halogeenit katsastuksen ajaksi.
S204
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

tuttavan uudehkossa fiatissa piti vaihtaa normaalit valot keulalle katsastuksen ajaksi, ei kuulemma muuten mene läpi
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

jpeltoma kirjoitti:Mulla on siis ballastit piilotettu umpioitten alle ja johdot vedetty piiloon. Huomaako ne niitä muusta kuin värilämpötilasta joka mullakin on vain 4300K, eli ei mitkään tuuninkisiniset jotka paistaa kilometrin päähän.

Kai se täytyy odottaa että tulee oikein kirkas auringonpaiste, ettiä jostain puku ja kravatti kaulaan ja mennä vaan kokeilemaan yrmeällä business lookilla ... ja sanoo että Bilteman Megablue halogeenilamput siellä on jos kysytään. :lol:
Liian sininen on aina liian sininen. A-mersusta jouduin vaihtaan parkit keltasempiin, kun oli muka liian siniset (ja paskat, valkoset ne oli).

No Väykyssä kuitenki 4300 K värilämpötila xenoneissa, joten ei pistä silmään. Ja voihan ne xenonit lämmitellä etukäteen kesällä katsastaessakin, että syttyy sitten samantien kun ovat "kuumat". Mulla ainakin ballastit ihan hyvin näkyvillä konehuoneessa, joskin ovat jo vuosien varrella likastuneet.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Kaikki vaan riippuu siitä kuinka löysällä päällä/huomaako katsastusmies. Ei siinä muuta, piste. Kaikki kikkailut sun muut on turhaa, se on vaan aina siitä katsurista kiinni.
Sama juttu poliisisedissä, jaksaako ne antaa sakkoja/korjauskehoituksia esim kalvoista tai rengastuksista ym.

Mutta jäänyt kyllä ksenoneista kiinni, 4300K lyhyet ja pitkät. Vaihdoin vaan normipolttimot paikalle ja jätin kaikki muut, johon katsuri "jätit varmuuden vuoksi ballastit kiinni"
Viimeksi muokannut EeKi, La 12.06.2010 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

eepi kirjoitti:Kaikki vaan riippuu siitä kuinka löysällä päällä/huomaako katsastusmies. Ei siinä muuta, piste. Kaikki kikkailut sun muut on turhaa, se on vaan aina siitä katsurista kiinni.
Sama juttu poliisisedissä, jaksaako ne antaa sakkoja/korjauskehoituksia esim kalvoista tai rengastuksista ym.
ei kaikki kikkailut ole turhia... sinne voi umpioon vaikka laitttaa hyväksyntä lätkät kiinni :shock:
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Tuurista se aina on kiinni, jos katsuri ei ees huomaa ksenoneita, niin mitä niillä hyväksyntä lätkillä taas edes tee mitään? :D

Ite laiskuuttani katsastan tyyliin vanteet ja alusta vaihdettuna, joskus menee läpi joskus ei. Tarvii varmaan kaveri laittaa katsastamaan ku siltä löytyy myös pikkumese jossa ksenonit ja kalvot joka muistaakseni on aina mennyt läpi sillaisenaan. Tosin taitaa se sukupuoli vaikuttaa ja siihen lisäksi lämmin kesäpäivä tissipaidassa :wink:

E: toinen esimerkki, viime kesänä olin niin mulkku katsastusmies että 4 kertaa koitin mersua läpi katsastuksesta päästöjen takia, 4 kerralla oli toinen katsuri ja meni heti läpi vaikka oli jo normi katsastus. Ja siihen oli jo kerennyt vaihtaa ikkunat ja valot. Läpi meni että soi.
340 Volvon kun katsastin ja päästöt viturallaan, "kelpaa mulle".
Viimeksi muokannut EeKi, La 12.06.2010 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

eepi kirjoitti:Tuurista se aina on kiinni, jos katsuri ei ees huomaa ksenoneita, niin mitä niillä hyväksyntä lätkillä taas edes tee mitään? :D

Ite laiskuuttani katsastan tyyliin vanteet ja alusta vaihdettuna, joskus menee läpi joskus ei. Tarvii varmaan kaveri laittaa katsastamaan ku siltä löytyy myös pikkumese jossa ksenonit ja kalvot. Tosin taitaa se sukupuoli vaikuttaa ja siihen lisäksi lämmin kesäpäivä tissipaidassa :wink:
ei oo tuurista kiinni. voi kikkailla lähes laillisiks ne :wink:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

laineracing kirjoitti: ei oo tuurista kiinni. voi kikkailla lähes laillisiks ne :wink:
Olisi mukava tietää tarkemmin miten "lähes laillisia" autoja katsastetaan niin että ei tarvitse hyvää tuuria läpi saamisessa?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuli mieleen kun kaveri porukka jolla oli harraspeleinä rättisitikoita.
No yhdellä kaverilla oli tosi kaunis vaimo niin se laitettiin katsastamaan jokainen rättäri ja ja vaatetetuksi sellaista joka vetää joka jätkän hiljaiseksi.
Kuulemma aina leima tulimutta jos itse omistaja leimas niin ei ois kerralla menny ikinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miksi näitä pitää miettiä, halogeenien vaihtaminen katsastuksen ajaksi paikalleen ja taas pois on muutaman minuutin homma.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Öh.... miksi ylipäätään autossa pitää olla laittomat valot?

:?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tarvike ksenonit läpi katsastuksessa?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jpeltoma kirjoitti:Autossa on Cobran setti ja pian tulossa katsastus. Vieläkö noi pitää repiä irti vai katsellaanko niitä jo läpi sormien jossainpäin / selviääkö vaan napinalla.

Mun auto on mallia johon ksenonit sai orkkis lisävarusteena, mutta en jaksa maksaa umpion laseista nyt monta sataa vain ksenon merkintöjen takia.

Älkää laittako tarkkoja asemien nimiä, joku lukee TraFista tätäkin juttua kuitenkin.
vuodessa on 365pv*24h=8760h ja noiden laittomien xenonien vaihtoon menee 2*0,5h.....ja sitten saat jälleen ajella 8759h ihan rauhassa....

itse en ducatoa laittomilla xenoneilla koita katsastaa....puuttuu automaattinen korkeuden säätö joten ei varmasti hyväksyisi katsastusinssi...

mersussa on alkuperäiset xenonit ja olen miettinyt pitkiin asentaa jälkiasennussarjan....ja nekin otan pois katsastuksen ajaksi....
ihan turhaa hommaa juosta moneen kertaan näyttämässä autoa lisämaksuineen päivineen jos sen voi kerralla katsastaa alkuperäisillä valoilla ja ajella lopun aikaa hyvillä laittomilla....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ilmeisesti eivät puutu pitkissä oleviin xenoneihin kovin hanakasti. Perustuukohan johonkin vai maalaisjärkeä?
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

markoala kirjoitti:Ilmeisesti eivät puutu pitkissä oleviin xenoneihin kovin hanakasti. Perustuukohan johonkin vai maalaisjärkeä?
no osaava inssi puuttuu koska luxit kasvaa yli sallitun....mutta vähänkin osaamaton tai sammakkosorminen päästää läpi koska tietää että ei ole paskankaan merkitystä miten paljon kaukovaloissa on tehoa....niiden käyttöä säätelee lakipykälät....
Opel, "weird lieben autos"....
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

atlas kirjoitti:Tuli mieleen kun kaveri porukka jolla oli harraspeleinä rättisitikoita.
No yhdellä kaverilla oli tosi kaunis vaimo niin se laitettiin katsastamaan jokainen rättäri ja ja vaatetetuksi sellaista joka vetää joka jätkän hiljaiseksi.
Kuulemma aina leima tulimutta jos itse omistaja leimas niin ei ois kerralla menny ikinä.
Niin, etkö itse tekisi samoin kuin tämä katsastusmies? Minusta tuo tekee autosta jo laillisen. Ethän liikenteessäkään rutise kyseisen kuljettajan tekemisistä, toisin kuin saman kuljettajan aviomiehen ajosta samalla autolla. :)
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Ari66 kirjoitti:Öh.... miksi ylipäätään autossa pitää olla laittomat valot?

:?
Xenoneista puhuttaessa siksi, että A) niillä näkee hyvin B) ne on tyylikkään näköiset.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Öh.... miksi ylipäätään autossa pitää olla laittomat valot?
Sitä pitäisi kysyä lainsäätäjiltä :wink:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kinnunen kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Öh.... miksi ylipäätään autossa pitää olla laittomat valot?

:?
Xenoneista puhuttaessa siksi, että A) niillä näkee hyvin B) ne on tyylikkään näköiset.
A)-kohdan ymmärrän mutta minusta moderaattorilta outo näkemys jos laittomat valot saa olla siksi että ne on tyylikkään näköiset.

Tulkitsen dealerin näkemyksen niin että asialliset jälkiasennusvalot saisi säätää laillisiksi ja sillä ongelma poistuisi. Muistaakseni dealerin omassa autossa tuollaiset on. Mutta miten asialliset jälkiasennusxenonit säädetään laillisiksi? Niille pitää asettaa vaatimukset ja tuote pitää hyväksyttää vaatimusten mukaisesti, kuten tehtaan varusteetkin. Hei mutta eikös tilanne jo ole tältä osin lainsäädännön osalta kunnossa?
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

dealer kirjoitti:Miksi näitä pitää miettiä, halogeenien vaihtaminen katsastuksen ajaksi paikalleen ja taas pois on muutaman minuutin homma.
Siksi kun se ei ole muutaman minuutin homma :D Setissä mukana tulleet liittimet oli niin lapselliset, että tein uudet liitokset juottamalla ja sukittamalla/vulkanoituvalla teipillä. Tuo kun on ainoa pitemmänpäälle kestävä ratkaisu, kun ajelee enimmäkseen suomen eniten suolatulla tiellä.
Ksenonihan ottaa syttyessään kovan virtapiikin, ja jos liitokset ei ole kunnossa alkaa tapahtua mystisiä asioita (esim auton sähköt/mittaristo voi seota). Ksenon lampun käyttöjännnite taitaa olla luokkaa 20 000 V.
***W126 & W202 - Fueled By Recycled Dinosaurs****
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

DBFI kirjoitti:
A)-kohdan ymmärrän mutta minusta moderaattorilta outo näkemys jos laittomat valot saa olla siksi että ne on tyylikkään näköiset.
Heh no miten se siihen liittyy onko moderaattori vai normi rahvas :D. Meinaatko että moderaattori-tunnuksen omaavilla ei ole lupa nauttia xenon-valojen esteettisistä ominaisuuksista?

Eikä kukaan ole sanonut että ne SAA olla, alkuperäinen kysymys oli, miksi sellaiset PITÄÄ olla.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siksi kun se ei ole muutaman minuutin homma Very Happy Setissä mukana tulleet liittimet oli niin lapselliset, että tein uudet liitokset juottamalla ja sukittamalla/vulkanoituvalla teipillä. Tuo kun on ainoa pitemmänpäälle kestävä ratkaisu, kun ajelee enimmäkseen suomen eniten suolatulla tiellä.
Ksenonihan ottaa syttyessään kovan virtapiikin, ja jos liitokset ei ole kunnossa alkaa tapahtua mystisiä asioita (esim auton sähköt/mittaristo voi seota). Ksenon lampun käyttöjännnite taitaa olla luokkaa 20 000 V.
No sitten on eri juttu.
Minulla on kiinanksenonit toimineet hyvin vaikken ole muutellut liitintä jonka otan alkuperäisen halogeenilampun takaa irti.
Suolan kanssa se ei ole missään tekemisissä.

Ballastit ja johdot voi jättää paikalleen autoon katsastuksen ajaksi, vaihtaa vaan halogeenilampun umpioon ja orkkisliittimen siihen paikalleen.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kinnunen kirjoitti: Heh no miten se siihen liittyy onko moderaattori vai normi rahvas :D. Meinaatko että moderaattori-tunnuksen omaavilla ei ole lupa nauttia xenon-valojen esteettisistä ominaisuuksista?

Eikä kukaan ole sanonut että ne SAA olla, alkuperäinen kysymys oli, miksi sellaiset PITÄÄ olla.
No näitä nyt ei kannattaisi kinasteluun asti jatkaa mutta minusta mese-foorumilla moderaattorin ei ole sopivaa suosia laittomia ratkaisuja ja noin tulkitsen tuon aiemman kommenttiparin joka B)-osuudeltaan erityisesti kyseenalainen (oma mielipiteeni).

Moderaattorin sopii minusta hyvinkin tuoda esille vaihtoehtoisvaraosia ym. Onhan noitakin olemassa laillisia (=kalliita). Minusta vaan laittoman osan käyttöön ei riitä perusteluksi se että laillinen on liian kallis. No, veikkaan että tämä näkemys tuli useimmille jo aiemmin selväksi ja turha jatkaa kun tämäkin "tarkennus" oli jo turha.

Kinnunen kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Öh.... miksi ylipäätään autossa pitää olla laittomat valot?

:?
Xenoneista puhuttaessa siksi, että A) niillä näkee hyvin B) ne on tyylikkään näköiset.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

On hankalaa löytää W201-124 malleihin laillisia xenonajovaloja vaikkei hinnalla olisi väliä.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Niin ja eihän xenonit itsessään laittomat ole. Laittomuus tulee siinä vastaan kun samalla ei asennetta xenoneille tarkoitettuja umpioita, eikä ajovalonpesureita, vaan ne laitetaan suoraan entisen halogeenien tilalle. Uudemmissa vielä automaattinen korkeudensäätö.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

dealer kirjoitti:On hankalaa löytää W201-124 malleihin laillisia xenonajovaloja vaikkei hinnalla olisi väliä.
Mutta ei se tee asennuksesta laillista jos laillisen tuotteen hankinta on hankalaa.

Ymmärrän että tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ole käytännössä ongelmaa (siksi uskallankin kinailla) mutta mihin se raja pitäisi näissä asioissa vetää? Kuka pystyy takaamaan että "laiton" tuote on ihan riittävän hyvä ja saako sitten muuallakin rikkoa lakia "kohtuudessa"?

Lainsäädäntöön kannattaa vaikuttaa äänestämällä ja jos lainsäädäntö ei tyydytä, pitää moittia äänestäjiä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kinnunen kirjoitti:Niin ja eihän xenonit itsessään laittomat ole. Laittomuus tulee siinä vastaan kun samalla ei asennetta xenoneille tarkoitettuja umpioita, eikä ajovalonpesureita, vaan ne laitetaan suoraan entisen halogeenien tilalle. Uudemmissa vielä automaattinen korkeudensäätö.
Laittomista xenoneista oli puhe, uskoisin että suurin osa keskusteluun osallistuneista ymmärsi että tarkennuksesi mukaisesta aiheesta oli kyse. Mutta ihan hyvä selventää että puhutaan varmasti samasta aiheesta.

Uskon muuten että useimmat näistä puheena olevista "xenoneista" on laittomia jos ne asennetaan mesen alkuperäisiin umpioihin joissa tasonsäätö ja pesurit.

Muistin virkistykseksi, tätä kommenttia lähdin "puolustamaan":
XXX kirjoitti:
Öh.... miksi ylipäätään autossa pitää olla laittomat valot?
:?
Vastaa Viestiin