W124 250D vm. 92 - sekalaista asiaa
W124 250D vm. 92 - sekalaista asiaa
Moro.
Mä löydän käyttöohjekirjasta M-B:n luokitukset mm. moottoriöljylle ja automaattivaihteiston öljylle mutta en esimerkiksi manuaalilaatikon öljylle - en vaikka olen sen kahlannut läpi useampaan kertaan. Sen verran olen tietoa tältäkin foorumilta löytänyt, että myös manuaaliin ATF:ää. Mutta mitä?
Onko olemassa jossakin sivusto, joka kohtuullisen yksiselitteisesti kertoo maallikolle M-B:n luokitusvaatimukset noille kaikille voitelu- ym. aineille?
Mä löydän käyttöohjekirjasta M-B:n luokitukset mm. moottoriöljylle ja automaattivaihteiston öljylle mutta en esimerkiksi manuaalilaatikon öljylle - en vaikka olen sen kahlannut läpi useampaan kertaan. Sen verran olen tietoa tältäkin foorumilta löytänyt, että myös manuaaliin ATF:ää. Mutta mitä?
Onko olemassa jossakin sivusto, joka kohtuullisen yksiselitteisesti kertoo maallikolle M-B:n luokitusvaatimukset noille kaikille voitelu- ym. aineille?
Viimeksi muokannut Finn, To 26.08.2010 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1991 W140 300 SE
tämä sivu kertoo, minkä luokituksen öljy täyttää, mutta ei sitä, mitä luokitusta vaaditaan mihinkin paikkaan...Jonze kirjoitti:http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... guage_id=1
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Väärä öljy, tuossa on perään käypää mobilia:perään (lukoton) HD 80W-90
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 85w-90.pdf
oulaistenliikenne.fi
Tuossa taitaisi olla lista perään sopivista öljyistä:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... ction=show
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... ction=show
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Tuollaista tällä kertaa:
Vaihdettiin etupyörien laakereita. Vasenpuoli ihan OK ja oikeanpuoleinen akseli näyttää tuollaiselta:
eli laakeri poikinut jossain vaiheessa ja ranetettu jotenkuten kasaan. Ei laitettu uusia laakereita kun akseli ei ole pyöreä ja kosketus mitä sattuu.
Ovatko tuo akseli ja tuo toinen nuolella merkittu klimppi samaa puuta vai voiko pelkän akselin vaihtaa?
Vaihdettiin etupyörien laakereita. Vasenpuoli ihan OK ja oikeanpuoleinen akseli näyttää tuollaiselta:
eli laakeri poikinut jossain vaiheessa ja ranetettu jotenkuten kasaan. Ei laitettu uusia laakereita kun akseli ei ole pyöreä ja kosketus mitä sattuu.
Ovatko tuo akseli ja tuo toinen nuolella merkittu klimppi samaa puuta vai voiko pelkän akselin vaihtaa?
1991 W140 300 SE
Öljyistä - vaihteeksi...
Mä ajoin ensimmäisen 10 tkm öljynvaihtovälin Teboil Gold S 5W-40 öljyllä. Alku meni oikein hyvin mutta sitten 6500 km kohdalla ilmeisestikin öljyn ominaisuudet loppuivat kesken ja sitä alkoi kulua 0,5...1 l/1000 km.
Seuraavassa öljynvaihdossa laitettiin Valvoline Syn Power 5W-40 ja taas alku meni ihan hyvin mutta kulutus alkoi nyt 7500 km kohdalla ja on samaa luokkaa kuin em. Teboililla.
Mä ajan päivittäin työmatka-ajoa n. 120 km pikatietä eikä rikkonaista taajama-ajoa tule kuin nimeksi. Inhimillinen erhe öljyn tarkistuksessa on poissuljettu kun tarkistan sen aamulla ja auto on aina samassa paikassa tallissa. Ei tuo kulutus nyt muuta aiheuta kuin pienen vaivan tarkistuksessa ja lisäyksessä mutta jos nyt olis joku kohtuuhintainen öljy jonka viskositeetti tms. kestäisi koko vaihtovälin.
Mitäs mä kokeilisin seuraavaksi?
Seuraavassa öljynvaihdossa laitettiin Valvoline Syn Power 5W-40 ja taas alku meni ihan hyvin mutta kulutus alkoi nyt 7500 km kohdalla ja on samaa luokkaa kuin em. Teboililla.
Mä ajan päivittäin työmatka-ajoa n. 120 km pikatietä eikä rikkonaista taajama-ajoa tule kuin nimeksi. Inhimillinen erhe öljyn tarkistuksessa on poissuljettu kun tarkistan sen aamulla ja auto on aina samassa paikassa tallissa. Ei tuo kulutus nyt muuta aiheuta kuin pienen vaivan tarkistuksessa ja lisäyksessä mutta jos nyt olis joku kohtuuhintainen öljy jonka viskositeetti tms. kestäisi koko vaihtovälin.
Mitäs mä kokeilisin seuraavaksi?
1991 W140 300 SE
Castrol SLX 5/30W.
Esimerkki. Mulla oli semmonen 260 tkm ajettu 300D satalankku, jolla ajoin reilut 60 tkm reilussa puolessatoista vuodessa. Vaihdoin siihen heti uudet Castrolin SLX-öljyt vaikka edellisesta vaihdosta oli kulunut vasta 6 tkm, sillä olen huomannut sen olevan mm. viskositeetin kestoltaan tosi hyvä öljy. Ekan 10 tkm aikana ei laskenu paljoa öljyn pinta, mutta mittatikun alaraja tuli vastaan 15 tkm. Lisäsin vielä litran tuolloin ja vaihdoin 20 tkm kun tuli täyteen. Mulla tulee päiväittäistä työmatka-ajoa moottoritiellä 105 tkm + viikonloppuisin paljon muuta ajoa. Suosittelen.
Esimerkki. Mulla oli semmonen 260 tkm ajettu 300D satalankku, jolla ajoin reilut 60 tkm reilussa puolessatoista vuodessa. Vaihdoin siihen heti uudet Castrolin SLX-öljyt vaikka edellisesta vaihdosta oli kulunut vasta 6 tkm, sillä olen huomannut sen olevan mm. viskositeetin kestoltaan tosi hyvä öljy. Ekan 10 tkm aikana ei laskenu paljoa öljyn pinta, mutta mittatikun alaraja tuli vastaan 15 tkm. Lisäsin vielä litran tuolloin ja vaihdoin 20 tkm kun tuli täyteen. Mulla tulee päiväittäistä työmatka-ajoa moottoritiellä 105 tkm + viikonloppuisin paljon muuta ajoa. Suosittelen.
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
Re: W124 250D vm. 92 - sekalaista asiaa
Moro.
Ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi tiedoksi, että Teboil Diamondin jälkeen tuli hommattua taannoin kesällä 4 + 20 litraa tuota Shell Rimula R6 M 10W-40 öljyä. 20 l saavi maksoi 119,- e.
Mä olen ajanut tuolla nyt kolme öljynvaihtoa eli 30 tkm eikä ole ollut pahaa sanottavaa: kulutus on ollut hyvin kohtuullista koko öljynvaihtovälin ajan kesällä ja viileämmässä. Öljynpaineet ovat pysyneet parin barin tienoilla kuumana. Ihan OK tavaraa ollut tähän 280 tkm ajettuun vehkeeseen.
Huomenna vaihtuu öljyt ja seuraavaksi tulee testiin Neste Turbo LXE 10W-40. 20 l saavi maksoi 93,- e.
Ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi tiedoksi, että Teboil Diamondin jälkeen tuli hommattua taannoin kesällä 4 + 20 litraa tuota Shell Rimula R6 M 10W-40 öljyä. 20 l saavi maksoi 119,- e.
Mä olen ajanut tuolla nyt kolme öljynvaihtoa eli 30 tkm eikä ole ollut pahaa sanottavaa: kulutus on ollut hyvin kohtuullista koko öljynvaihtovälin ajan kesällä ja viileämmässä. Öljynpaineet ovat pysyneet parin barin tienoilla kuumana. Ihan OK tavaraa ollut tähän 280 tkm ajettuun vehkeeseen.
Huomenna vaihtuu öljyt ja seuraavaksi tulee testiin Neste Turbo LXE 10W-40. 20 l saavi maksoi 93,- e.
1991 W140 300 SE