W124 250D vm. 92 - sekalaista asiaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

W124 250D vm. 92 - sekalaista asiaa

Viesti Kirjoittaja Finn »

Moro.

Mä löydän käyttöohjekirjasta M-B:n luokitukset mm. moottoriöljylle ja automaattivaihteiston öljylle mutta en esimerkiksi manuaalilaatikon öljylle - en vaikka olen sen kahlannut läpi useampaan kertaan. Sen verran olen tietoa tältäkin foorumilta löytänyt, että myös manuaaliin ATF:ää. Mutta mitä?

Onko olemassa jossakin sivusto, joka kohtuullisen yksiselitteisesti kertoo maallikolle M-B:n luokitusvaatimukset noille kaikille voitelu- ym. aineille?
Viimeksi muokannut Finn, To 26.08.2010 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1991 W140 300 SE
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

S204
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tämä sivu kertoo, minkä luokituksen öljy täyttää, mutta ei sitä, mitä luokitusta vaaditaan mihinkin paikkaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Juu, toi on hyvä sivusto mutta mikä niistä kuuluu tuohon mun autoon. :(
1991 W140 300 SE
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Kyllä tuolla ainakin osittain kerrotaan myös millaista öljyä mihinkin paikkaan. Ainakin vaihdelaatikoiden, perien ja ohjaustehostimien osalta. Speksissä 231.1 puhutaan myös manuaalilaatikoista.
S204
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Öö...nyt tarttee sitte setviä jostain, että mikä tuo mun vaihdelaatikko on.

Kyl olis luullu olevan helpompaa räntätä sen speksin tuohon Betriebsanleitungiin. :?
1991 W140 300 SE
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Joo, laitettiin laatikkoon Mobil ATF 220 ja perään (lukoton) HD 80W-90. Koneessa on Teboil Gold-S 5W-40.
1991 W140 300 SE
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kyllä Mobil taulukko suosittelee Mersun manuaali laatikkoon ATF 200.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

perään (lukoton) HD 80W-90
Väärä öljy, tuossa on perään käypää mobilia:
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 85w-90.pdf
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

ATF 220 oli listattuna Mobilin luettelossa joka oli mulla käsissä.

Tuollaista HD-A ei ollut saatavilla tässä kaupungissa. API GL5:ttä on tuokin mitä laitettiin mutta tarttee sitte hommata tuota HD-A:ta jostakin.
1991 W140 300 SE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa taitaisi olla lista perään sopivista öljyistä:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... ction=show
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuota mobilin HD-A :ta ei taija saaha kun 20 litran hinkissä (pienin astia) ja maksaa sellasen 85€ mutta kannattaa kyllä kysyä vaikka tutulta liikennöitsijältä möiskö se vaikka pari litraa kyseistä öljyä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Paikallisen Mese-liikkeen huollosta tuota HD-A:ta sai omaan kannuun 3 e / l. :D
1991 W140 300 SE
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Tuollaista tällä kertaa:

Vaihdettiin etupyörien laakereita. Vasenpuoli ihan OK ja oikeanpuoleinen akseli näyttää tuollaiselta:

Kuva

eli laakeri poikinut jossain vaiheessa ja ranetettu jotenkuten kasaan. Ei laitettu uusia laakereita kun akseli ei ole pyöreä ja kosketus mitä sattuu.

Ovatko tuo akseli ja tuo toinen nuolella merkittu klimppi samaa puuta vai voiko pelkän akselin vaihtaa?
1991 W140 300 SE
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Varsin paljon auttaa, kiitti.
1991 W140 300 SE
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Öljyistä - vaihteeksi...

Viesti Kirjoittaja Finn »

Mä ajoin ensimmäisen 10 tkm öljynvaihtovälin Teboil Gold S 5W-40 öljyllä. Alku meni oikein hyvin mutta sitten 6500 km kohdalla ilmeisestikin öljyn ominaisuudet loppuivat kesken ja sitä alkoi kulua 0,5...1 l/1000 km.

Seuraavassa öljynvaihdossa laitettiin Valvoline Syn Power 5W-40 ja taas alku meni ihan hyvin mutta kulutus alkoi nyt 7500 km kohdalla ja on samaa luokkaa kuin em. Teboililla.

Mä ajan päivittäin työmatka-ajoa n. 120 km pikatietä eikä rikkonaista taajama-ajoa tule kuin nimeksi. Inhimillinen erhe öljyn tarkistuksessa on poissuljettu kun tarkistan sen aamulla ja auto on aina samassa paikassa tallissa. Ei tuo kulutus nyt muuta aiheuta kuin pienen vaivan tarkistuksessa ja lisäyksessä mutta jos nyt olis joku kohtuuhintainen öljy jonka viskositeetti tms. kestäisi koko vaihtovälin.

Mitäs mä kokeilisin seuraavaksi?
1991 W140 300 SE
Avatar
Vanja-eno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:43
Paikkakunta: Bönde

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Castrol SLX 5/30W.

Esimerkki. Mulla oli semmonen 260 tkm ajettu 300D satalankku, jolla ajoin reilut 60 tkm reilussa puolessatoista vuodessa. Vaihdoin siihen heti uudet Castrolin SLX-öljyt vaikka edellisesta vaihdosta oli kulunut vasta 6 tkm, sillä olen huomannut sen olevan mm. viskositeetin kestoltaan tosi hyvä öljy. Ekan 10 tkm aikana ei laskenu paljoa öljyn pinta, mutta mittatikun alaraja tuli vastaan 15 tkm. Lisäsin vielä litran tuolloin ja vaihdoin 20 tkm kun tuli täyteen. Mulla tulee päiväittäistä työmatka-ajoa moottoritiellä 105 tkm + viikonloppuisin paljon muuta ajoa. Suosittelen.
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Kiitti tiedosta. Castrol on seuraava vaihtoehto - todennäköisimmin Magnatec - mutta kokeilen ensi Teboil Diamond Dieseliä josko sillä kulutus asettuisi.
1991 W140 300 SE
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Re: W124 250D vm. 92 - sekalaista asiaa

Viesti Kirjoittaja Finn »

Moro.

Ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi tiedoksi, että Teboil Diamondin jälkeen tuli hommattua taannoin kesällä 4 + 20 litraa tuota Shell Rimula R6 M 10W-40 öljyä. 20 l saavi maksoi 119,- e.

Mä olen ajanut tuolla nyt kolme öljynvaihtoa eli 30 tkm eikä ole ollut pahaa sanottavaa: kulutus on ollut hyvin kohtuullista koko öljynvaihtovälin ajan kesällä ja viileämmässä. Öljynpaineet ovat pysyneet parin barin tienoilla kuumana. Ihan OK tavaraa ollut tähän 280 tkm ajettuun vehkeeseen.

Kuva

Huomenna vaihtuu öljyt ja seuraavaksi tulee testiin Neste Turbo LXE 10W-40. 20 l saavi maksoi 93,- e.

Kuva
1991 W140 300 SE
Vastaa Viestiin