"Mersussa mitsun kone"
"Mersussa mitsun kone"
Selailin tuossa internetin avaraa maailmaa ja törmäsimpä tällääsen juttuhun. http://www.kuukuna.net/masinistit/7712.html Löytyihän sieltä melko hupaisiakin väitöksiä
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2803
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Tuulilasissa oli takavuosina joku "Kysy Pertti-sedältä" -palsta, josa tätä samaa kysyttiin, kun W124 Mersun venakopassa oleva tähti muistutti kuulemma Mitsun logoa.. No, joku Mersun tuoteinsinööripäällikkö vastasi lyhyesti, että "Mercedes Benz valmistaa kaikki moottorinsa itse".
Olis ny jotain maininut W201sen Cosworthista. Eikös ollut niin, että niitten kannet tehtiin jossain Worcesterin kastikkeessa..
Kävin Tampereella kolme vuotta sitten koeajamassa S124 300TDtä, jossa puolet sähkölaitteista oli paskana ja alusta romuna. Lippahattuinen ja lökäpöksyinen nöösi väitti mulle, että "Tää kone (OM603) kestää kun on Mitsun tekemä, Mersu luovutti kun tätä edellinen kolmelitrainen malli oli ihan susi!"
Ihan pakko oli kuitata, että "Ai ihanko totta, OM617kaa tehtiin kumminkin melkein kakskymmentä vuotta".
Olis ny jotain maininut W201sen Cosworthista. Eikös ollut niin, että niitten kannet tehtiin jossain Worcesterin kastikkeessa..
Kävin Tampereella kolme vuotta sitten koeajamassa S124 300TDtä, jossa puolet sähkölaitteista oli paskana ja alusta romuna. Lippahattuinen ja lökäpöksyinen nöösi väitti mulle, että "Tää kone (OM603) kestää kun on Mitsun tekemä, Mersu luovutti kun tätä edellinen kolmelitrainen malli oli ihan susi!"
Ihan pakko oli kuitata, että "Ai ihanko totta, OM617kaa tehtiin kumminkin melkein kakskymmentä vuotta".
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Pe 01.10.2010 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Entä ekat A-sarjan autot?Petteri Kivimäki kirjoitti:Tuulilasissa oli takavuosina joku "Kysy Pertti-sedältä" -palsta, josa tätä samaa kysyttiin, kun W124 Mersun venakopassa oleva tähti muistutti kuulemma Mitsun logoa.. No, joku Mersun tuoteinsinööripäällikkö vastasi lyhyesti, että "Mercedes Benz valmistaa kaikki moottorinsa itse".
Olis ny jotain maininut W201sen Cosworthista. Eikös ollut niin, että niitten kannet tehtiin jossain Worcesterin kastikkeessa..
Mesen diagnoosivalikoista taas löytyy (oikeilla avaimilla) Mitsubishi (Fuso) eli siinä ainakin Mesen tekniikka.
Ammattikoululainen kirjoitti:Diesel moottoreissa sytytystulppia käytetään vain ns. etukammioisissa dieselmoottoreissa. Näitä kutsutaan hehkutulpiksi, koska näissä tulppan lämpötila on kylmempi kuin valokaaritulppassa jossa sytytys tapahtuu plasmalla. Jos tulpat ovat kytketty sarjaan, lakkaa kaikki tulpat toimimasta jos yhdestä katkeaa hehkulanka. Suorasuihkutus dieselessä hehkutuppa käytetään jos käytetään imusarjassa kuumentamaan polttonestettä höyryksi. Tämä höyry imuilman seassa parantaa hieman kylmäkäynnistystä. Toivottavasti tämä vähän selvensi sinulle tätä kysymystä.
S210 220 CDI A -02
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
tossa ammattikoululaisen kirjoituksesa selvis sitten, miksi autoto ei ennään meinaa tulla korjaamoilla kuntoon... jos tollasta opetettan koulussa
aikas hauska juttu
erilaisia suorasuihku diiseleitä purkanut/konnut ja ja kyllä niissä on hekutulpaan kuumeneva pää ihan muualla kun imusarjassa(ja se diselikin on niisä kyllä suorran ruiskuttetu palotilaan...)
aikas hauska juttu
erilaisia suorasuihku diiseleitä purkanut/konnut ja ja kyllä niissä on hekutulpaan kuumeneva pää ihan muualla kun imusarjassa(ja se diselikin on niisä kyllä suorran ruiskuttetu palotilaan...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
tässä olis mainio pohja antaa rumilukselle (miksei myös joillekin muillekin...) hyvä vastine, jossakin sopivassa kohtaaMatKa kirjoitti:Ammattikoululainen kirjoitti:Diesel moottoreissa sytytystulppia käytetään vain ns. etukammioisissa dieselmoottoreissa. Näitä kutsutaan hehkutulpiksi, koska näissä tulppan lämpötila on kylmempi kuin valokaaritulppassa jossa sytytys tapahtuu plasmalla. Jos tulpat ovat kytketty sarjaan, lakkaa kaikki tulpat toimimasta jos yhdestä katkeaa hehkulanka. Suorasuihkutus dieselessä hehkutuppa käytetään jos käytetään imusarjassa kuumentamaan polttonestettä höyryksi. Tämä höyry imuilman seassa parantaa hieman kylmäkäynnistystä. Toivottavasti tämä vähän selvensi sinulle tätä kysymystä.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Raskaamassa kalustossa ja työkoneissa on usein tuo imusarjahehku, pienestä säiliöstä päästetään polttoainetta hehkuvaan vastuslankaan joka syttyy ja lämmittää imusarjassa olevaa ilmaa. Nykyään käytetään sitten sellasta isoa lämpövastusta joka kuumentaa imuilmaaCDI203 kirjoitti:tossa ammattikoululaisen kirjoituksesa selvis sitten, miksi autoto ei ennään meinaa tulla korjaamoilla kuntoon... jos tollasta opetettan koulussa
aikas hauska juttu
erilaisia suorasuihku diiseleitä purkanut/konnut ja ja kyllä niissä on hekutulpaan kuumeneva pää ihan muualla kun imusarjassa(ja se diselikin on niisä kyllä suorran ruiskuttetu palotilaan...)
Sama ammattikoululainen myös kyselee tuolla että
"Missä nykyään valmistettavassa autossa käytetään kettingeitä? Ainoa mahdollisuus joka tulee mieleen on tuollaiset pyöriin asennettavat lumiketjut. Vai tarkoitatko että jakohihna pitäisi korvat ketjulla."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Jep kyllä imusarja hehkuja/lämituksiä(myös liekillä) on ollut pitkään varsinkin raskaala puolen, pari pätkää...S202 kirjoitti:Raskaamassa kalustossa ja työkoneissa on usein tuo imusarjahehku, pienestä säiliöstä päästetään polttoainetta hehkuvaan vastuslankaan joka syttyy ja lämmittää imusarjassa olevaa ilmaa. Nykyään käytetään sitten sellasta isoa lämpövastusta joka kuumentaa imuilmaaCDI203 kirjoitti:tossa ammattikoululaisen kirjoituksesa selvis sitten, miksi autoto ei ennään meinaa tulla korjaamoilla kuntoon... jos tollasta opetettan koulussa
aikas hauska juttu
erilaisia suorasuihku diiseleitä purkanut/konnut ja ja kyllä niissä on hekutulpaan kuumeneva pää ihan muualla kun imusarjassa(ja se diselikin on niisä kyllä suorran ruiskuttetu palotilaan...)
(käytetään jos käytettän joopa joo )käytetään vain ns. etukammioisissa dieselmoottoreissa,
Suorasuihkutus dieselessä hehkutuppa käytetään jos käytetään imusarjassa kuumentamaan polttonestettä höyryksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
ei tuo hehku nyt niin ihmejuttu ole, onhan mullakin ducatossa (taas siitä puhe ) se "thermostart" hehku... joka ei muuten suostu edes aloittamaan toimintaansa, jos ei ole vähintään -5 C pakkasta, siellä on joku lämpörele joka mittaa jäähdytysnesteen lämpötilaa ja päätelee sitten hehkutustarpeen siitä... itse en siis paljoa ole viimevuosina dieseleitä tottunut hehkuttelemaan, kun ei siitä paljoa tunnu olevan hyötyä ensin kokeillaan raakana ja jos ei lähde tulille, niin sitten yritetään hehkun kanssa, jos vaikka osais arvata oikein hehkun syttymis ajakohdan...
toimiessaan tehokas, kun on siis käytännössä pieni öljypoltin... sen toimintavarmuus vain on välillä vähän sitä sun tätä, siis yleisesti...
lisäksi pitäis osata aloittaa starttaus juuri sillä hetkellä, kun liekki syttyy, jos taas myöhästyy sekunnin tai pari, niin liekki sammuu, kun se on käyttänyt imusarjassa olevan hapen tai jos aloittaa liian aikaisin, niin se ei syty ollenkaan, kun imusarjassa liikkuva kylmä ilma viilentää sitä vastuskierukkaa jatkuvasti...
mutta tuon "ammattikoululaisen" puheissa ei kyllä ollut päätä eikä häntää
toimiessaan tehokas, kun on siis käytännössä pieni öljypoltin... sen toimintavarmuus vain on välillä vähän sitä sun tätä, siis yleisesti...
lisäksi pitäis osata aloittaa starttaus juuri sillä hetkellä, kun liekki syttyy, jos taas myöhästyy sekunnin tai pari, niin liekki sammuu, kun se on käyttänyt imusarjassa olevan hapen tai jos aloittaa liian aikaisin, niin se ei syty ollenkaan, kun imusarjassa liikkuva kylmä ilma viilentää sitä vastuskierukkaa jatkuvasti...
mutta tuon "ammattikoululaisen" puheissa ei kyllä ollut päätä eikä häntää
Viimeksi muokannut napa, Pe 01.10.2010 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Valmetin 611:ssä on esimerkiksi tämä liekillä toimiva thermostart imusarjahehku. Pienestä säiliöstä naftaa vain liekin perään ja lämpiää.CDI203 kirjoitti:Jep kyllä imusarja hehkuja/lämituksiä(myös liekillä) on ollut pitkään varsinkin raskaala puolen, pari pätkää...S202 kirjoitti:Raskaamassa kalustossa ja työkoneissa on usein tuo imusarjahehku, pienestä säiliöstä päästetään polttoainetta hehkuvaan vastuslankaan joka syttyy ja lämmittää imusarjassa olevaa ilmaa. Nykyään käytetään sitten sellasta isoa lämpövastusta joka kuumentaa imuilmaaCDI203 kirjoitti:tossa ammattikoululaisen kirjoituksesa selvis sitten, miksi autoto ei ennään meinaa tulla korjaamoilla kuntoon... jos tollasta opetettan koulussa
aikas hauska juttu
erilaisia suorasuihku diiseleitä purkanut/konnut ja ja kyllä niissä on hekutulpaan kuumeneva pää ihan muualla kun imusarjassa(ja se diselikin on niisä kyllä suorran ruiskuttetu palotilaan...)(käytetään jos käytettän joopa joo )käytetään vain ns. etukammioisissa dieselmoottoreissa,
Suorasuihkutus dieselessä hehkutuppa käytetään jos käytetään imusarjassa kuumentamaan polttonestettä höyryksi
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
joo, meinasin tuohon edelliseen viesiini kirjoittaa, että ainoassakaan valmetin koneessa mitä olen talvella yrittänyt käyntiin, ei ole hehku toiminut ja niitä oli armeijassakin ainakin 40 samassa rivissä... yksi sitten saatiin käyntiin apuvirralla ja kosanilla, kun kyllästyttiin sahaamaan niistä akut tyhjäksi...BTriker kirjoitti:
Valmetin 611:ssä on esimerkiksi tämä liekillä toimiva thermostart imusarjahehku. Pienestä säiliöstä naftaa vain liekin perään ja lämpiää.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Suoraruisku Transiteissa oli myös tuo liekkihehku 80-luvulla,ehkä myös 90-luvulla.BTriker kirjoitti:Valmetin 611:ssä on esimerkiksi tämä liekillä toimiva thermostart imusarjahehku. Pienestä säiliöstä naftaa vain liekin perään ja lämpiää.CDI203 kirjoitti:Jep kyllä imusarja hehkuja/lämituksiä(myös liekillä) on ollut pitkään varsinkin raskaala puolen, pari pätkää...S202 kirjoitti:Raskaamassa kalustossa ja työkoneissa on usein tuo imusarjahehku, pienestä säiliöstä päästetään polttoainetta hehkuvaan vastuslankaan joka syttyy ja lämmittää imusarjassa olevaa ilmaa. Nykyään käytetään sitten sellasta isoa lämpövastusta joka kuumentaa imuilmaaCDI203 kirjoitti:tossa ammattikoululaisen kirjoituksesa selvis sitten, miksi autoto ei ennään meinaa tulla korjaamoilla kuntoon... jos tollasta opetettan koulussa
aikas hauska juttu
erilaisia suorasuihku diiseleitä purkanut/konnut ja ja kyllä niissä on hekutulpaan kuumeneva pää ihan muualla kun imusarjassa(ja se diselikin on niisä kyllä suorran ruiskuttetu palotilaan...)(käytetään jos käytettän joopa joo )käytetään vain ns. etukammioisissa dieselmoottoreissa,
Suorasuihkutus dieselessä hehkutuppa käytetään jos käytetään imusarjassa kuumentamaan polttonestettä höyryksi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Jep ei hehkussa/lieskassa mitään ihmeelistä olenapa kirjoitti:mutta tuon "ammattikoululaisen" puheissa ei kyllä ollut päätä eikä häntää
(vahassa traktorissa missä ei mitään hehkua ennän vuosiin ollut käytettin hesarihehkua "tulitikut+hesari")
vaan tossa kirjoituksessa mikä oli vielä tarkoittettu jollekin jotain selventämään
(toivottavasti sen joku on oikaissut sinne missä kirjoitus on ollut)
mutta tosiaan en kyllä ennään yhtään ihmettele miksi on vällilä juttuja kun autoa on jossain korjaamola käyteety ja vaikka risan etu valon asemasta vaihdettu ehjä takavalo,
sen jälkeen ihmetelty että ei pala vieläkään noin kärjistetysti sanottuna, tosin ei kyllä käynnyt ilmi muuta kuin että ammattikoululainen(ei että minkä alan) toivottavasti oli vasta ekan päivän opiskelija jos autoihin littyvä ala
(muita aloja mitenkään aliarviomatta niistäkin varmasti vaikka parturikampaajista löytyy paremat tiedot aihesta kun ton kirjoittanelta) mikä vielä pääsee joskus työ harjoiteluun vaikka jonkun asiansa osaavan ohjaukseen,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659