Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Mercedes-AMG:n ensimmäisessä lataushybridissä on niin paljon vääntöä, että sitä täytyy rajoittaa sadekelillä erityisellä ajotilalla :D

"Voimalinjan perustana on sisarmallien tapaan nelilitrainen tuplaturbo-V8. Nyt sen kanssa on taka-akselille sijoitettu sähkömoottori, joka on integroitu kaksivaihteiseen sähköisesti toimivaan vaihteistoon ja niin ikään elektronisesti ohjattuun takatasauspyörästön luistonrajoittimeen.

Uuden GT 63 E Performancen voimalinjan suurin teho on 612 kilowattia ja vääntömomentti yli 1 400 newtonmetriä. Lisäksi starttigeneraattori antaa vielä kymmenen kilowattia voimaa.
"

--> Mutta herää kysymys: onko tuota voimaa tarjolla kuin siihen ekaan repäisyyn...? :eh:
Jos normaalisti siis akussa potkua peräti 12km verran...
Onko siis koko hybridi-akku lähinnä viherpesua - ja max tehon maksimointia...? Riittäis varmaan tuo V8 ilmankin. :angel:

https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-am ... 1630518567
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Dieselross
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

Kaikki hybridithän on lähtökohtaisesti pelkkää viherpesua. Kaikkien ympäristömyrkkyjen äiti CO2 päästö pitää saada alas hinnalla millä hyvänsä, jos ei byrokraattien asettamat rajat malliston keskimääräiselle päästölle riitä niin eurostoliiton siitä synnistä langettamat sakot on k o v a t valmistajalle.

Loppukäyttäjän kannalta on toki tietysti mukava lisä tuo lyhyen aikaa saatava lisäteho, tosin sitten kun akku on tyhjä niin sitten mennään vaan dinosaurusvoimalla.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Dieselross kirjoitti: Pe 03.09.2021 15:34
Loppukäyttäjän kannalta on toki tietysti mukava lisä tuo lyhyen aikaa saatava lisäteho, tosin sitten kun akku on tyhjä niin sitten mennään vaan dinosaurusvoimalla.
Kuinka pitkään sitä lisätehoa pitäisi saada kun 2,9 sekunnissa kiihtyy sataseen? Jos se kiihtyvyys on tärkeätä niin ehtii se bensakone akkua lataamaankin ennen seuraavaa kiihdytystä?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kuten kaikissa hybrideissä, osa akusta jätetään aina varalle kiihdytyksiä varten, ja jos menee varaus tietyn tason alle, ladataan samoin tein bensalla.
Vaikea on saada hybridin akku niin tyhjäksi että teho kärsii, onnistuu toki esim. raskas kärry perässä.

Varmasti tuokin on taloudellisempi kuin ei-hybridi, joten mitä sitten jos on viherpesua?
Ostetaan me köyhät näitä sitten 15 vuoden päästä, jos ei ole vielä kielletty.. :D
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

On renkaille hubaa tuollainen vääntö
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Dieselross
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

Riippunee siitä miten akun lataus bensalla on järjestetty laitteen softassa. Mulla oli vuokra-autona pari vuotta sitten pakkatuore 530e tätä uusinta korimallia eikä se ainakaan bensalla ladannut tyhjiä pattereita lainkaan. Jarrutusenergiaa se koitti hieman saada akkuun eikä sitä kovin paljoa sinne kyllä syntynyt vaikka kuinka koitti herutella. Tosin tämmöisen GT63:n kanssa tämä kysymys saattaa olla lähinnä retorinen, sillä varmaan bensallakin menee ihan riittävästi. Tuo 530e puolestaan oli kyllä varsin nuhainen tyhjällä patterilla ja huipuistakin jäi uupumaan heti n. 10% (tämä oli siis Saksassa…) ja varsinkin tankki oli surkean kokoinen, sillä ei edes 400 km päässyt ilman mittarilla käyntiä.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

No jos bemari ei akkuja lataa bensamoottorilla lainkaan niin olen tehnyt mersun bensaplugaria ajaessa ihan virheellisiä havaintoja.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Vaikka mittaristo näyttää tyhjää akkua, on siellä silti reilusti kiihdytyksiin.
Se reservi mikä menee alle mittarin näyttämän, latautuu kyllä takaisinkin ajossa.

Mittari näyttää vain "ajamiseen käytettävän" varauksen, sen jälkeen akussa voi olla vielä 30% varausta jäljellä riippuen merkistä ja akun koosta.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Niin, riippunee hybridin toteutuksesta, mutta yleenä varmaan ajotila ratkaisee, en ihan heti löytänyt vastaavaa sivua Mersulta (enkä BMWltä) mutta esim. Volvon tapauksessa tila "Hold" säästää ajoakkua myöhemmälle kun taas tila "Charge" lataa hybridiakkua bensamoottorilla (toiminne jossa ei juuri järkeä ole, vrt. häviöt prosessin eri vaiheissa...?)
https://www.volvocars.com/fi/support/ma ... jon-aikana

Veikkaisin että tästä Mercedes-AMG:stäkin löytyy näitä "ajotiloja" enempi kun osaamme niitä edes pyytää :lol:
Mutta joo, jos tällä ajelis vaikka rataa, niin kyllähän se ennen jokaista mutkaa generoi aika rajusti energiaa takas akkuun - joka siis on edellisellä suoralla puhkuttu V8-bensalla liike-energiaksi... Eli "totuus" ei tietenkään ole niin mustavalkoinen kuin miltä se ens ajatuksella vaikutti.. Ts. tuota lisätehoa pystynee hyödyntämään pitempään.

Pakko vielä kommentoida tuohon:
Dieselross kirjoitti: Pe 03.09.2021 15:34 Kaikki hybridithän on lähtökohtaisesti pelkkää viherpesua. Kaikkien ympäristömyrkkyjen äiti CO2 päästö pitää saada alas hinnalla millä hyvänsä, jos ei byrokraattien asettamat rajat malliston keskimääräiselle päästölle riitä niin eurostoliiton siitä synnistä langettamat sakot on k o v a t valmistajalle..
Heh, sarkasmi on tosiaan osuvaa, koska tuo " nykyajan peikko" CO2 nyt sattuu olemaan kaiken vihreän elollisen elämän edellytys tällä planeetalla, ja itsessään hajuton ja mauton kaasu joka ei vielä huomattavasti isommissakaan pitoisuuksissa haitallinen ihmiselle...
Kolikon toinen puoli että ilman tätä kaasukehää (sis. myös 400 ppm CO2) oltaisiin koko ajan keskimäärin pakkasella, not good :eh: No, ei ole tämän foorumin aihe alkaa näistä veistelemään... sorry siis offtopic.

PS. Sen verran pakko sivuta politiikkaa, että ne EU:n C02 rajat kyllä kiristyy niin rankassa tahdissa että en oikein ymmärrä miksi meidän vihervasemmiston tarvi tehdä yhtään mitään "ilmastotoimia"? Tilannehan korjaantuu autoilun osalta aivan itsekseen...
Paljon isompia avoimia asioita on miten koksataan terästä ilman kivihiiltä, ja mistä saadaan sähköä paukkupakkasilla kun aurinko ei paista eikä myllytkään pyöri...?

PPS. Onko tämä myös syy miksi Mercedes-AMG on eriytetty omaksi brändikseen? Noilla pienempien valmistusmäärien "merkeillä" kun on - onneksi - hieman löysemmät rajat kuin isoilla bulkkivalmistajilla!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tärkein asia on että vielä on V8 bensiinimoottori!
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Käsittääkseni toi toimii kuin kers, tosin automaattisesti.Hieno.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mercedes-AMG:n ensimmäinen lataushybridi (612 kW / 1400 Nm)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Zac kirjoitti: To 09.09.2021 12:01
PS. Sen verran pakko sivuta politiikkaa, että ne EU:n C02 rajat kyllä kiristyy niin rankassa tahdissa että en oikein ymmärrä miksi meidän vihervasemmiston tarvi tehdä yhtään mitään "ilmastotoimia"? Tilannehan korjaantuu autoilun osalta aivan itsekseen...
Paljon isompia avoimia asioita on miten koksataan terästä ilman kivihiiltä, ja mistä saadaan sähköä paukkupakkasilla kun aurinko ei paista eikä myllytkään pyöri...?
Siinäpä se ongelma juuri nähtiin hallituksen neuvotteluissa. Millä ihmeellä kalastelee äänestäjiä jos liikenteen päästöt alittaa tavoitteet, pitää keksiä jotain uutta. Kotinurkilla ollaan tyytyväisiä jos yksi kivihiilivoimala lopettaa ajoissa (ehkä, ilman takalautamallia) samalla kun toinen jatkaa puuhkuttamista. No, pitäähän siellä päästä taksilla ajamaan yksityisajoja eduskunnan piikkiin.
Vastaa Viestiin