107 liittyvät kysymykset

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Reukku kirjoitti: Ma 08.03.2021 15:40 Kysymys kierrosmittarista..

Kierroslukumittarista tulee musta/vihreä johto sekä punainen johto. Kaavion mukaan pun tulee etuvastukseen (0,4 Ohm).
Miten kytketään musta/vihreä, puolan +? Autossa on 450 K-jet kärjellisellä sytytyksellä, on ollut aiemmin 350 D-jet mutta vaihdettu jossain vaiheessa..
Olen ymmärtänyt että D-jet:ssä kytketään eri tavalla.
Osaatteko valistaa miten kytketään?
Vihreä/musta johto näyttäisi menevän vihreä/keltaisen johdon kanssa ruuvilla jakajaan. Vihreä keltainen johto menee sytytyksen vahvistimeen tai mikä sen möykyn virallinen nimi onkaan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
-vellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 09.12.2020 22:53

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja -vellu »

Törsy kirjoitti: To 18.02.2021 22:58 Iltaa jälleen!

Tänään sai vihdoin laitella alipaineletkuja ja suurin osa löysi tien perille mutta nuo nuolilla merkityt aiheuttaa päänvaivaa. Oisko tietämystä jakaa mihin ne kuuluvat? Ilmapumppu, egr ja katit on poistettu autosta. Oma veikkaus että ainakin joku nuista kolmesta olisi niihin tarkoitettu. Kaaviokuvaa tutkinut mutta jotenkin ei vaan sytytä 😄
IMG_20210218_225050.jpg
Mulla on sama vuosimalli ja tein myös uudet alipaineletkut joku aika sitten. Näistä kuvista oli apua.Tosin mulla on vielä kaikki saastelaitteet paikallaan.

Kuva

Kuva
R107 - 450 SL - 1976
Törsy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Kiitos Vellu!

Juu näitä onkin tullu pyöriteltyä ja uskoisin, että nyt letkut ovat oikeilla paikoilla. Toki helposti saa muuteltua vielä pari letkun paikkaa JOS saan sen auton käyntiin. Tätä kipinän puuttumista avasinkin tuossa toisessa ketjussa. Mietin vain sitä, että millainen vaikutus sillä on kipinän pienuuteen / puuttumiseen, että sytytyksen ennakkoa ei ole säädetty vielä ns. euromallin mukaisesti kun saastelaitteet on riisuttu? Ja toinen, että vaikuttaako siihen kipinän mitenkään onko tulpat kiinni? Toki tässä on vielä sekin mahdollisuus, että ne puolan johdot on jotenkin väärin laitettu...
1976 450SL
Reukku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 27.10.2011 13:02

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Reukku »

Kiitos vastauksesta.
Näyttää siltä ettei ko sytysvahvistinta ole kytketty, on härpäke josta johdot irti. Etuvastuksia on yksi, 0,6 Ohm, pitäisi olla ilmeisesti toinen 0,4? Onkohan ylipäätään mahdollista/järkevää kytkeä ilman vahvistinta.Nyt pitäisi ilmeisesti löytää oikea vahvistin. Vahvistimet ovat vaihdelleet ilmeisen paljon, riippuen vuosimallista. Olen ymmärtänyt että ensimmäisissä versioissa "vahvistin katkoi puolan maadoitusta, myöhemmin ohjaus siirtyi (+) puolelle. Kierrosmittarin kytkentä vaihtui myös kärkisignaalista ohjausyksikköohjatuksi."

Tämä selvitys ei liene helppoa koska kone on tosiaan vaihdettu 450 K-jet jossa on ilmeisesti erilainen boxi. Koneen valmistenumeroa ei löydy, on viilattu pois. (Ruotsissa verotus oli aikoinaan kuutiotilavuuden mukaan, konehan on muutoin samanlainen 350:sen kanssa)

Olenko oikeilla jäljillä, pitäneen hankkia vahvistin muutenkin kuin kiekkamittaria varten?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

K-jet koneessa pitää olla sytytys yksikkö paikoillaan, kun siitä menee jakajaan yksi johto. D-jet koneisen sytytys yksikön voi poistaa käytöstä.

tonk.ca sivustolta löytyy kytkentä kaaviot ja korjausoppaat 450 koneiseen malliin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pontus »

https://m.youtube.com/watch?v=VnJ0DEFzl ... e=youtu.be

Onkos kukaan harkinnut tuollaista virtelmää?
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12386
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti: To 11.03.2021 09:53 https://m.youtube.com/watch?v=VnJ0DEFzl ... e=youtu.be

Onkos kukaan harkinnut tuollaista virtelmää?
En jaksanut koko videota katsoa, mitä tuunausta tarkoitat?

Tuohan on jenkkimalli jossa tehoa sen noin 230 heppaa kun euroversiossa olisi samalla moottorilla 300. Oliko he nyt saaneet sen 280 hp ulos about.

Maxiliten 8 x 16 reprovanteet oli sekä europuskurit, ja näytti olevan eurovalotkin, ja madallus.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pontus »

karra kirjoitti: To 11.03.2021 12:20
Pontus kirjoitti: To 11.03.2021 09:53 https://m.youtube.com/watch?v=VnJ0DEFzl ... e=youtu.be

Onkos kukaan harkinnut tuollaista virtelmää?
En jaksanut koko videota katsoa, mitä tuunausta tarkoitat?

Tuohan on jenkkimalli jossa tehoa sen noin 230 heppaa kun euroversiossa olisi samalla moottorilla 300. Oliko he nyt saaneet sen 280 hp ulos about.

Maxiliten 8 x 16 reprovanteet oli sekä europuskurit, ja näytti olevan eurovalotkin, ja madallus.
Tarkoitin juuri tuota jenkkimallin moottorin modausta.
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
-vellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 09.12.2020 22:53

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja -vellu »

Reukku kirjoitti: Ke 10.03.2021 20:43 Kiitos vastauksesta.
Näyttää siltä ettei ko sytysvahvistinta ole kytketty, on härpäke josta johdot irti. Etuvastuksia on yksi, 0,6 Ohm, pitäisi olla ilmeisesti toinen 0,4? Onkohan ylipäätään mahdollista/järkevää kytkeä ilman vahvistinta.Nyt pitäisi ilmeisesti löytää oikea vahvistin. Vahvistimet ovat vaihdelleet ilmeisen paljon, riippuen vuosimallista. Olen ymmärtänyt että ensimmäisissä versioissa "vahvistin katkoi puolan maadoitusta, myöhemmin ohjaus siirtyi (+) puolelle. Kierrosmittarin kytkentä vaihtui myös kärkisignaalista ohjausyksikköohjatuksi."

Tämä selvitys ei liene helppoa koska kone on tosiaan vaihdettu 450 K-jet jossa on ilmeisesti erilainen boxi. Koneen valmistenumeroa ei löydy, on viilattu pois. (Ruotsissa verotus oli aikoinaan kuutiotilavuuden mukaan, konehan on muutoin samanlainen 350:sen kanssa)

Olenko oikeilla jäljillä, pitäneen hankkia vahvistin muutenkin kuin kiekkamittaria varten?
Vuoden -76 mallissa on 04 ja 06 vastukset. Ostin itselle molemmat uudet. Kuvassa osanumerot.

Kuva
R107 - 450 SL - 1976
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja BHN »

Tuolta otin lattiaverhoilun ja eristematot. Mitenkä olette asentaneet lattiaverhoilun alle ne paksut eristematot (insulation pads) https://www.cabrio.de/en/carpets/car-mo ... 00-slc-107

mukana tuli nämä kiinnikkeet , mutta niitä ei purettaessa ollut. eikä oikein avaudu miten näitä käytetään.
https://cabrio.de/de/?option=com_virtue ... Itemid=315
meneekö ne läpi pelkästään eristematosta?
CLS 55 amg-05, W107 450SL -77 +pari muuta merkkiä
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

BHN kirjoitti: La 27.03.2021 08:46
mukana tuli nämä kiinnikkeet , mutta niitä ei purettaessa ollut. eikä oikein avaudu miten näitä käytetään.
https://cabrio.de/de/?option=com_virtue ... Itemid=315
meneekö ne läpi pelkästään eristematosta?

Nepparit tulee etumaton takakulmiin ja ruuvattava vastakappale lattiasta läpi. Takamatoissa samoin. Itsellä ollut monessa autossa tuollaiset kiinnitykset.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Pokis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 07.12.2019 10:03

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pokis »

Kysytään täällä, kun en tiedä missä muuallakaan:
Hain auton talvisäilöstä sunnuntaina ja toinen eturengas oli tyhjä. Pumppasin täyteen ilmaa ja kun näytti hyvin pysyvän niin ajelin puolisen tuntia. Sen jälkeen ilma on pysynyt renkaassa nyt pari päivää.
Onko perusjuttuja että ilmat voi pakkasella tyhjentyä vai kannattaako rengas/venttiili käyttää jossain tarkastettavana?
Renkaan iästä ei ole tarkempaa tietoa.

Edit. Kyllähän se vuotaa, eli vaihtoon.
Viimeksi muokannut Pokis, To 08.04.2021 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja BHN »

Laitan rättikaton kotelon tiivistettä paikoilleen. Mihin asentoon uuden tiivisteen tuo pieni nuolella osoitettu lipare tulee ?. Vanha tiiviste oli niin huono ettei siitä saanut selvää . viitsiikö joku kurkata omastaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
CLS 55 amg-05, W107 450SL -77 +pari muuta merkkiä
Vastaa Viestiin