Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 864
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

No kyllähän ne jouset ja iskarit ovat toki "kulutustavaraa" eli nyykähtänyt etupää voi hyvinkin olla merkki siitä...
Sen verran olin utelias että katsoin tuota saatavuutta, etenkin jousten ja kyllä niitä näyttäisi saavan (coupen = cabrion osat?)

https://www.mbclassics.de/suspension-parts_4

Jousien päähän tulevia uusia asennuskumejakin näytti olevan: ne kannattaa ilman muuta vaihtaa myös, koska alkuperäiset ovat takuulla haperot... Tuollainen neljän kulman kiekka on about tonnin (pelkät osat siis) mutta eihän kait miljoona-autossa häiritse.. :angel:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Zac kirjoitti: To 27.05.2021 11:13 No kyllähän ne jouset ja iskarit ovat toki "kulutustavaraa" eli nyykähtänyt etupää voi hyvinkin olla merkki siitä...
Sen verran olin utelias että katsoin tuota saatavuutta, etenkin jousten ja kyllä niitä näyttäisi saavan (coupen = cabrion osat?)

https://www.mbclassics.de/suspension-parts_4

Jousien päähän tulevia uusia asennuskumejakin näytti olevan: ne kannattaa ilman muuta vaihtaa myös, koska alkuperäiset ovat takuulla haperot... Tuollainen neljän kulman kiekka on about tonnin (pelkät osat siis) mutta eihän kait miljoona-autossa häiritse.. :angel:
Juu itseasiassa kaverin oli jo tilannut tuolta MBclassics.de sivustolta etujouset ja iskarit.
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 864
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

No näin... toivottavasti huomasi nuo kumit myös. Voi olla että vanhat jää purkaessa paloina käsiin...

PS. Minulla löytyy aiheeseen korjausopas, kuvitettu englanninkielinen. Koitan alkaa sitä skannaamaan digimuotoon.
Laita yv. jos sinulla tai kaverilla tuohon tarvetta?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
RJW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 11.04.2021 00:21

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja RJW »

Laittelin saman kysymyksen Mersuforumin FB-ryhmään, mutta kysellään varulta täälläkin. Kyseessä on W126 500 SEL (gen1) takaluukku, jossa vallitsee varsin väljä tunnelma. Siellä pitäisi luultavasti olla vastassa vararengas alkuperäisvanteella (Barock 14"), työkalusetti pussissa ja tunkki, mutta mitään näistä ei löydy. Entä pitäisikö tuolla kontissa olla jotain muutakin? Kysytään samalla myös oliko W126:ssa v-moottoreilla varustetuissa autoissa erilainen työkalusetti, kuin suoran kutosen moottorilla varustetuissa?

Liitetään samaan viestiin vielä maininta, että jos joltakin foorumilaiselta sattuu löytymään tänne takaluukkuun sopivia palikoita, niin laittakaa mulle viestiä. Samoin jos joltain sattuu löytymään hyllystä Mobira Talkman 450 NMT (pitäisi ilmeisesti olla tuossa sammuttimen paikalla), niin vihjaise siitäkin viestillä :D

Kuva
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 864
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ainakin tuon myynti-ilmoituksen (UK) perusteella siellä näyttäisi tosiaan kuulua olla varapyöräkin barokkivanteella:

https://picclick.co.uk/Mercedes-Sec-500 ... 71240.html

Omaan silmään £199 + pk. tuosta kolhitusta vanteesta ja jostain Hankookin kumista vaikutti hiukan hintavalta, mutta mitäpä minä tiedän...
Myyjä oli liike joka selittänee hintaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
RJW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 11.04.2021 00:21

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja RJW »

Mitä tässä kevään aikana olen seurannut, niin kyllähän noita jokunen on aina netissä myynnissä - usein vielä yksittäiskappaleita. Tuuloksessa olisi tällä hetkellä yksi 14" Barock, mutta se on alkujaan napattu W108:sta. Onkohan nuo vanteet kuitenkin pohjimmiltaan identtiset?

edit: Netin mukaan W126:ssa vanteen leveys 6,5" ja W108:ssa 6".
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 864
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Varapyöränä tuskin puolen tuuman ero haittaa mitään - ei sentään ole mikään "kottikärrynpyörä"... :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Onko mersun tankin antureissa erilaisia vastus skaaloja käytössä?
Minun autossa on w124 dieselin tankki ja autossa alkuperäinen vdo mittari.
Mittarin skaala täydestä tyhjään käydään läpi tankin ylimmällä 25 litralla.lopputankillisen näyttää siis tyhjää.
Jos tankin anturin vaihdolla saisi toimimaan oikein niin olisi helppo korjaus.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 864
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Siis tankki ei ole auton alkuperäinen?
Kyllä se tuon ikäisissä mahdollisesti hoidetaan vielä juuri "potentiometri" -tyylisesti vastuksella pelaamalla.
Jotkut bi-metalliliuskat tms. vastaavat siellä anturissa muuttavat vastusta, veikkaan että anturin vaihto voisi auttaa
koska varmaan eri tankeissa hiukan eri skaalat, voisi olla hyvä että tankki ja mittari ns. "parit".

PS. #offtopic
Tulipa yksi sattumus takavuosilta mieleen (pahoittelen jo ennalta tänne hieman kerettiläistä merkkiä:)
Vaihdoin silloiseen (ajo-)Audiin toimivan mittariston, joka oli tietojen mukaan juuri 1:1 samanmallisesta (konetta ym. myöden).
No, sitkeästi pysyi tankkimittari nollassa! Lopulta selvisi ero: etuvetoisessa on tankissa vain 1 anturi kun taas quattrossa
tankki oli (taka-akselin eron vuoksi) jaettu kahteen osaan ja siten antureitakin 2 -> jollei lukemaa toiselta niin ei mitään näyttöön. No, kaverin tekemällä koodauksellahan tuo sitten korjaantui.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Ei ole auton alkuperäinen tankki.
W124 anturi on jengattavaa mallia eli mitään esim auton omaa anturia ei voi käyttää kun se on ollut se viiden ruuvin laippamallinen.
Avatar
Karel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Karel »

RJW kirjoitti: Su 30.05.2021 20:32 Laittelin saman kysymyksen Mersuforumin FB-ryhmään, mutta kysellään varulta täälläkin. Kyseessä on W126 500 SEL (gen1) takaluukku, jossa vallitsee varsin väljä tunnelma. Siellä pitäisi luultavasti olla vastassa vararengas alkuperäisvanteella (Barock 14"), työkalusetti pussissa ja tunkki, mutta mitään näistä ei löydy. Entä pitäisikö tuolla kontissa olla jotain muutakin? Kysytään samalla myös oliko W126:ssa v-moottoreilla varustetuissa autoissa erilainen työkalusetti, kuin suoran kutosen moottorilla varustetuissa?

Liitetään samaan viestiin vielä maininta, että jos joltakin foorumilaiselta sattuu löytymään tänne takaluukkuun sopivia palikoita, niin laittakaa mulle viestiä. Samoin jos joltain sattuu löytymään hyllystä Mobira Talkman 450 NMT (pitäisi ilmeisesti olla tuossa sammuttimen paikalla), niin vihjaise siitäkin viestillä :D

Kuva
Tämä on nyt makuasia, mutta yhtä varapyörää ja joitakin hohtimia tärkeämpänä pitäisin tätä: kotelon päällä oleva kuitulevyn yläreunan runsas home kielii liiasta kosteudesta kontissa. Ja sitten silmään sattu myös se, että paikkojen homehtuessa ja pintaruosteen alkaessa tulla näkyviin, niin kyläseppähän ei korjaa vesivuotoja, vaan ruikkii kontin täyteen kotelosuojaa.

Eli selvittäisin, mistä kosteus tulee. Luultavasti takaikkunan tiiviste. Onko lasin alkanurkat maidoilla? Seuraava varma vuotopaikka on takavalojen tiivisteet ja sitten ilmanpoistoläpät sivuilla takapuskurin alla. Kaikki nämä syyniin. Luukun tiivisten on voinut mennä rikki sekin.

Ja sitten tärpätillä kotelomönjät pois. Kaikki pesuun, ja sen jälkeen voi alkaa sisustaa työkaluilla ja vararenkaalla.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
260 SE -90 ”Cassi”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SD -84 ”Vexi” MR
300 SE -89 ”Betsy”
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
RJW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 11.04.2021 00:21

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja RJW »

Karel kirjoitti: Ma 21.06.2021 22:17
RJW kirjoitti: Su 30.05.2021 20:32 Laittelin saman kysymyksen Mersuforumin FB-ryhmään, mutta kysellään varulta täälläkin. Kyseessä on W126 500 SEL (gen1) takaluukku, jossa vallitsee varsin väljä tunnelma. Siellä pitäisi luultavasti olla vastassa vararengas alkuperäisvanteella (Barock 14"), työkalusetti pussissa ja tunkki, mutta mitään näistä ei löydy. Entä pitäisikö tuolla kontissa olla jotain muutakin? Kysytään samalla myös oliko W126:ssa v-moottoreilla varustetuissa autoissa erilainen työkalusetti, kuin suoran kutosen moottorilla varustetuissa?

Liitetään samaan viestiin vielä maininta, että jos joltakin foorumilaiselta sattuu löytymään tänne takaluukkuun sopivia palikoita, niin laittakaa mulle viestiä. Samoin jos joltain sattuu löytymään hyllystä Mobira Talkman 450 NMT (pitäisi ilmeisesti olla tuossa sammuttimen paikalla), niin vihjaise siitäkin viestillä :D
Tämä on nyt makuasia, mutta yhtä varapyörää ja joitakin hohtimia tärkeämpänä pitäisin tätä: kotelon päällä oleva kuitulevyn yläreunan runsas home kielii liiasta kosteudesta kontissa. Ja sitten silmään sattu myös se, että paikkojen homehtuessa ja pintaruosteen alkaessa tulla näkyviin, niin kyläseppähän ei korjaa vesivuotoja, vaan ruikkii kontin täyteen kotelosuojaa.

Eli selvittäisin, mistä kosteus tulee. Luultavasti takaikkunan tiiviste. Onko lasin alkanurkat maidoilla? Seuraava varma vuotopaikka on takavalojen tiivisteet ja sitten ilmanpoistoläpät sivuilla takapuskurin alla. Kaikki nämä syyniin. Luukun tiivisten on voinut mennä rikki sekin.

Ja sitten tärpätillä kotelomönjät pois. Kaikki pesuun, ja sen jälkeen voi alkaa sisustaa työkaluilla ja vararenkaalla.
Joo, siis ehdottomasti samaa mieltä. Mietinkin kuvaa ottaessa, että pitäisikö rajata tuo levyn ruma nurkka pois kuvasta, mutta enpä jaksanut lähteä sitä tekemään. Se ei näy kuvassa, mutta levyn päällä olevalla matolla on sattunut joskus vuosien varrella jonkin sortin onnettomuus. Siinä näkyy selvästi jonkinlainen iso kuivunut likaläikkä/tahra. Villi arvaukseni kielii siitä, että levyn imemän kosteuden merkit liittyvät siihen jollain tapaa.

Kontin kosteutta on tullut tutkiskeltua jokaisen pesun yhteydessä, että tipahtaako jostain vettä sisään, mutta ei näy merkkejä siitä. Kontti on kuiva ja tuoksuu normaalille (joskaan harvoin vanhojen autojen tavaratilat tuoksuvat hyvälle). Kiitos vinkeistä, takalasin alareuna ja takavalojen tiivisteet täytynee vielä tuplatsekata. Sivujen ilmanpoistoläppiä en ole tainnut vielä kertaakaan noteerata, joten niille suoritetaan ensitsekkaus :)

Sitten kun varmistuu ettei konttiin tule enää uutta kosteutta, työlistalla on käydä tuo levy läpi ja katsoa onko se pelastettavissa, vai pitääkö etsiä purkuautosta uusi (oletan, että kaikissa W126-malleissa levy on sama). Samalla kokeillaan pääsisikö siitä maton likaläikästä eroon vähän tujumpien pesuaineiden avulla.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Olisiko kenelläkään etsinnässä MR-mersu projektia? Sain juuri tiedon yhdestä projektiautosta joka on myynnissä. Jos ketään alkoi kiinnostamaan nii saa laittaa minulle yv:tä. Kyseessä on vm: 1971 W114 230.6
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Vastaa Viestiin