Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina, myyty pois

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

taviokuurna kirjoitti: La 10.04.2021 22:24
Juha_M117 kirjoitti: Su 04.04.2021 21:41 Jees jees tännehän se tuli - ilmoittaudun syylliseksi.
Vai on pitkänlinjan SEC-omistaja Juhasta tullut SL:n omistaja! Onnea! Aikoinaanhan viestittelimme SEC:n ja SL:n eroista. 8)
Kyllä vaan, kiitoksia, täytyy toivoa että pitkänlinjan SL-omistaja tuli myös. :lol: Onhan tuo SEC jonkun aikaa ollut, ei mitään suunnitelmia ole siitä hankkiutua eroon, on se niin mukava auto kuitenkin ja jos Bruno Sacco on valinnut sen käyttöautokseen, niin en väitä osaavani valita paremmin.

No se siitä, SL:n kahvapaketti tuli Saksasta 2 arkipäivässä, ilmiömäistä. Vertailun vuoksi pistin samana päivänä matot tilaukseen myös Saksasta ja niissä toimitusaika-arvio 2-3 viikkoa. Ehkä noita mattoja valmistetaan jossain mattopajassa JIT menetelmällä...

Ainiin ja vakuutukset sain voimaan viikolla kanssa. Liikennevakuutus 38€/v ja siihen päälle laaja MA-kasko 180€/v.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Matot tuli tänään Saksasta. Näissähän kävi niin, että ensimmäisellä kerralla trackeri (DHL) pysähtyi Saksan puolella, Suomessa ei tullut mitään mitään mihinkään; ei tekstaria, ei sähköpostia, ei lappua postilaatikkoon, ei kukaan käynyt ovella, ei Omapostissa näkynyt mitään. 3 viikon päästä myyjä kysyi ebayn viesteissä että tavarat tuli takaisin, mitä tehdään, ja kopioi viestiin DHL Saksanpään trackerin jossa näkyi että tavara oli käynyt Suomessa kääntymässä ja lähti takaisin selitteellä että vastaanottajaa ei tavoitettu?? No selvitin tilanteen myyjälle ja annoin varmuuden vuoksi uudestaan osoitteen ja puhelinnumeron ja tällä kertaa heti viikon sisään tuli toimitus näkyviin Omapostiin ja se tuotiin paikalliseen postitoimipaikkaan haettavaksi... Normaalit säpot, tekstarit ym. tuli. Lieneekö myyjä ensimmäisellä kerralla kirjoittanut osoitteen väärin...

Kuva

Tyhjäkäynnin humputus on tullut takaisin, tapahtuu kuumana kun kone on käynyt kertaalleen sammuksissa. Kun kone jäähtyy välissä täysin niin toimii taas. Veto/vaihde päällä ei humputa, tyhjäkäynnillä tapahtuu.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 744
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Karel »

Hienot rips-matot. Onko Langenfelder Autoteppich:iltä? Sieltä olen aina hommannut matot. Ripsejä ja plyyssejä. Ei halpoja, mutta eipä noita enää ihan joka paikasta saa. Nyt on tilaus sisällä kolmesta rips-satsista (S210, W126 ja V168). Kahden viikon päästä lupasivat.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SE -86 "Ylli"
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Nämä tuli Autoteile Walterista: https://www.ebay.de/str/kfzwalter51 Veikkaan että näissä on kuitenkin taustalla aika sama nyrkkipaja mistä nämä tulee näihin kauppoihin. Laatu näissä vaikutti identtiseltä verrattuna 300 SEL mattoihin jotka ostin 7v sitten Langenfelderistä.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12738
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti: Ti 15.06.2021 20:59 Matot tuli tänään Saksasta. Näissähän kävi niin, että ensimmäisellä kerralla trackeri (DHL) pysähtyi Saksan puolella, Suomessa ei tullut mitään mitään mihinkään; ei tekstaria, ei sähköpostia, ei lappua postilaatikkoon, ei kukaan käynyt ovella, ei Omapostissa näkynyt mitään. 3 viikon päästä myyjä kysyi ebayn viesteissä että tavarat tuli takaisin, mitä tehdään, ja kopioi viestiin DHL Saksanpään trackerin jossa näkyi että tavara oli käynyt Suomessa kääntymässä ja lähti takaisin selitteellä että vastaanottajaa ei tavoitettu?? No selvitin tilanteen myyjälle ja annoin varmuuden vuoksi uudestaan osoitteen ja puhelinnumeron ja tällä kertaa heti viikon sisään tuli toimitus näkyviin Omapostiin ja se tuotiin paikalliseen postitoimipaikkaan haettavaksi... Normaalit säpot, tekstarit ym. tuli. Lieneekö myyjä ensimmäisellä kerralla kirjoittanut osoitteen väärin...

Tyhjäkäynnin humputus on tullut takaisin, tapahtuu kuumana kun kone on käynyt kertaalleen sammuksissa. Kun kone jäähtyy välissä täysin niin toimii taas. Veto/vaihde päällä ei humputa, tyhjäkäynnillä tapahtuu.
Mikäs tuo humputus olikaan, ei ollut puhetta?

Kuriirit on olleet ihan perseestä tänä keväänä. Ostin yhden radion huhtikuussa, se palautui takaisin lähettäjälle eikä minulle kyllä ilmoitettu. En muista kuriiria. Myyjä joutui maksamaan paluurahdin kotiinsa ja minä sitten lupasin maksaa uuden rahdin ja tavara on nyt matkalla.

Ny on paketti tulossa Hermeksellä, on kateissa tai oli maanantaina yrittäneet kotiin toimittaa, ketään ei kotona, ei mitään ilmoitusta. Laitoin nettikyselyn/palautetta palveluntarjoajalle ja katsotaan miten käy.

Kolmas paketti oli yritetty toimittaa 31.5., ei mitään ilmoitusta. Onneksi se on vielä täällä DHL terminaalissa Lappeenrannassa, sain ihmeen kaupalla puhelimella kiinni asiakaspalvelijan joka löysi paketin tuotapikaa. Huomenna minulla töissä.
1929 Ford Model A Roadster katsotaan mitä tästä tulee https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... st-3832425
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tänään oli tylsää ja tuli harrastettua vannetuningia :lol:

Kuva

Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Eilen tuli asennettua viimeinkin se vaihteenvalitsimen vivuston pusla. Taaempi oli siis autosta kokonaan murentunut ja tippunut joskus auton elämän aikana eikä vivustossa ollut jäljellä kuin vipu ja varsi. Periaatteessa jos on oikeat työkalut niin tuon saisi asennettua purkamatta mitään, koska altapäin on huoltoaukko oikeassa kohdassa. Tässä tapauksessa kun tallissa montussa teki eikä ollut oikeita työkaluja niin katsoin helpoimmaksi purkaa ylhäältäpäin sen verran että pääsi tuohon vaihteenvalitsimen puoleiseen vipuun hyvin käsiksi työkalujen kanssa. Tein niin että keitin vettä hellalla ja upotin puslan siihen niin että se notkistui vähän, sitten ruiskautin voiteluöljyä ja aloin painaa sitä paikalleen. Tein miljoonalaatikosta löytyneistä nippeleistä patentin jolla sain painettua vastapuolelta niin että pusla pystyi asennettaessa liikkumaan sinnepäin, ja sitä hyödyntäen puristin puslan paikalleen putkipihdeillä. Näin oli ihan helppo homma eikä mitään erikoistyökalua tarvinnut mutta tietysti purattihan tuo vähän tuota vaihteenvalitsimen ympäristöä.

Etummainen pusla on vielä hyvässä kunnossa. Puslat kun oli kunnossa heilui vaihteenvalitsin vielä vähän paikallaan, joka mahdollisti toisen vian paikallistamisen; etuvipu oli vielä löysällä ja pyöri vaihteiston puolen asentoakselin ympärillä. Sen kun vielä kiristi niin vaihteenvalitsimen hölskyminen loppui. Vanhalle mersulle tyypilliseen tapaan vika koostui siis useammasta aiheuttajasta. Mutta lopussa kiitos seisoo ja lainatakseni Kent Bergsmaa niin kyllä se autoon tuo turvallisuuden ja määrätietoisuuden tunnetta kun vaihteenvalitsin on jämäkkä eikä heilu.

Viikonloppuna tuli myös asennettua autoon apukuskin turvavyö kun nyt kauniimman osapuolen kanssa ajellessa todettiin että autossa olleen turvavyön kanssa oli ongelmia: ei oikein kelannut takaisin ja välillä jumittui törmäystilaan niin että vyö ei liikkunut kumpaankaan suuntaan (sitä piti itse käydä miehen voimankäytöllä repimässä jotta lukko aukesi ja vyö alkoi taas liikkua). Vanhan vyön alkuperäisyydestä en nyt osaa sanoa, oli 123-osanumerolla. Laitoin Motonetin vyön ja asennus meni suht hyvin. Vyön asennus vaatii "takapenkin" sivuverhoilun ja "B-pilarin" kohdalla olevan koristelevyn irrottamisen, mutta muuten kaikki on näkösällä ja helppo työstää. Siihen koristelevyyn piti leikata yhteen nurkkaan vähän "clearancea" että sai vyön asennettua, mutta se ei jäänyt paljoa harmittamaan koska on huomaamaton räpellys ja koriste oli jo valmiiksi aika patinoitunut. Nyt sitten autossa on kummallakin puolella vyö mallia Motonet, kuskille se oli jo joskus ennen minua asennettu, mistä lie ostettu, mutta ihan identtisen näköinen.

Pari viikkoa sitten huomasin että autossa huusi koko ajan tuuletin kun oli virrat päällä. Tässä on siis kaksi tuuletinta, normaali moottorin kytkinvetoinen ropelli ja jäähdyttimien etupuolella oleva sähkötuuletin. Tuo sähkötuuletin oli alkanut koko ajan pyörimään vaikka siis kone olisi kylmä. Ensiavuksi otin nyt siitä virrat pois mutta mietin onko tuosta tuulettimesta mitään tietoa täällä, onko Californiamalleissa jo Mersun toimesta asennettu tuollainen vai onkohan se jälkiasennus? Ja missähän sen lämpötilasensori on, ei varmaan käytä mitään normaaleista esim. euromalleissa olevista lämpötilasensoreista?

Seuraavaksi pitäs varmaan tutkia myös miksi kone humputtaa kuumana tyhjäkäynnillä, epäilykset kohdistuu tietysti ensimmäisenä tyhjäkäynnin ilmaventtiiliin, pitää tutkia.

Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1770
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Sähköpuhallin on autoissa, missä on ilmastointilaite. Tässäkin se varmaan on ollut, jos ei ole enää. Vanhemmissa malleissa on anturi termostaatti kotelossa, mikä ohjaa tuota puhallinta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1236
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Juha_M117 kirjoitti: To 23.06.2022 08:25 lainatakseni Kent Bergsmaa
Mie hommasin Kentiltä "erikoistyökalun" jolla nuo puslat saa paikoilleen, kun omassa R107:ssa oli sama homma. W126:n keppi alkoi kitisemään viime kesänä, ja sieltähän oli yllätys yllätys toinen pusla puoliksi hajonnut. Rasvaa ja oikeaa ranneliikettä sai Kentin työkalunkin kanssa harjoittaa, ennenkuin uudet puslat menivät koloihinsa. Ovat ärsyttävän tiukkoja nuo. :lol:
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1725
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Juha_M117 kirjoitti: To 23.06.2022 08:25 Nyt sitten autossa on kummallakin puolella vyö mallia Motonet, kuskille se oli jo joskus ennen minua asennettu, mistä lie ostettu, mutta ihan identtisen näköinen.
Mitä maksaa motonetissä vyö joka sopii vanhaan mersuun? Joskus korjautin vanhat vyöt w123 turvavyön korjaukseen perehtyneessä liikkeessä. Se ei ollut ihan ilmaista, mutta ovat nyt ns. originaali näköiset.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

joop79 kirjoitti: Pe 24.06.2022 00:46
Juha_M117 kirjoitti: To 23.06.2022 08:25 Nyt sitten autossa on kummallakin puolella vyö mallia Motonet, kuskille se oli jo joskus ennen minua asennettu, mistä lie ostettu, mutta ihan identtisen näköinen.
Mitä maksaa motonetissä vyö joka sopii vanhaan mersuun? Joskus korjautin vanhat vyöt w123 turvavyön korjaukseen perehtyneessä liikkeessä. Se ei ollut ihan ilmaista, mutta ovat nyt ns. originaali näköiset.
70€ maksoi tuo satsi missä tuli vyö, vastakappale ja asennukseen tarvittavat nippelit. En hirveästi ajatellut tuota ulkonäköä kun kyseessä on turvallisuusvaruste eli esimerkiksi museoajoneuvostandardit ei kosketa sitä, itseasiassa turvavyöt mainitaan ihan nimeltäkin niistä poikkeuksista mitä museoautoissa saa olla modernisoitu, toki kosmeettista pelisilmää käyttäen.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/511300/ ... m-vastakpl
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette

Vastaa Viestiin