Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1330
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kyllähän noiden letkujen, liittimien ja johtojen tarkastelu ja uusiminen saattaa ratkoa joskus ihan ongelmiakin.

Pitkä tarina lyhyesti: Mulla w124:ssa auton sammuilu lopahti siihen, että käytin kaikki moottoritilan liittimet irti sekä pyörittelin johtoja hivenen liittimien päältä. Tosin, kun ei malttanut liitin kerrallaan tehdä, niin nyt ei ole mitän tieota, mikä niistä oli ns. heikko kontaktinen.

Kerroppas Wikke, mistä saat noita kumimutkia. Voisin itsekin uusia kaikki mutta en ole jaksanut selvittää, saako niitä ns. metritavarana vai mitenkä?

EDIT: vaihteiston toiminta lienee ainakin dieseleissä alipaineella ohjattu? Onko sitten bensoissakin? Mercedessource selittää.
https://www.youtube.com/watch?v=jgHUnVoEvls
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No joo, näköjään tuommonen 0,10€ osa ratkaisee aika monta ongelmaa. :lol: Jos mulla ei olisi ollut aikomusta rempata noita pumppuja yms, ja olisin tuon vian takia alkanut uusimaan niin nyt voisi v****ttaa :lol: Varsinkin jos tämä olisi ihan ympärivuotinen käyttöauto... Kävin vasta kaupassa (17km suuntaansa) ja auto pelaa kuin ajatus, ihan nauratti kuinka hyvin toimi.

Olisihan minun pitänyt muistaa jo 728i -ajoilta jossa oli M30-moottori, että kuinka tärkeä tuo alipaine on. Siihen bemariin piti uusia joka ainoa alipaineletku ennenkuin sen sai käymään kunnolla.

Olen joskus ostanut ebaystä tuota alipaineletkua ihan metritavarana. Muuten tuo oli hyvää mutta ehkä liian pehmeää, nuo mutkat on hankalia jos letku antaa periksi ja menee lyttyyn, tuolla minun letkulla on se vaara. En tiedä paljonko MB-osassa maksaisi jos tilaisi kaikki alkuperäistä, tekis piiiitkän listan. Siinä sulakerasian etupuolella, väliseinän edessä konetilan puolella on sellainen 5-jalkainen haaroitinhämähäkki, se oli ihan kovettunut. Siinä oli 126-alkuinen varaosanumero, mutta sitä ei ollut enää saatavilla kun tsekkasin Online-teilestä. Tein siihen sitten sellaisen hässäkän näköisen patentin kun sattui olemaan laatikossa muovisia T-haaroittimia. Ei ole kaunis, täytyy siistiä joskus.

Tuon vaihteiston toiminnan suhteen olin väärässä, samanlainen se on kuin ennenkin, ainakin tuo D->3 käsivaihto. Vakkari päällä kun kokeilin niin silloin vaihtaa sähäkästi, mutta kun itse painaa kaasua toimii kuin ennenkin. Vakkari päällä sillä laatikon vaijerilla ei taida olla vetoa päällä, kun ASR-moottori vetää kaasuläppää, johtuisko siitä... :problem: No, ei tuo laatikon toiminta mikään ongelma varsinaisesti edes ole, minusta toimii kuitenkin aika hienosti noin vanhaksi.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mersun alkuperäinen alipaineletku on numerolla A0079976182 (9 x 2.75 mm), saa metritavarana. Voisi hommata, tuo on vähän paksuseinämäisempää.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

EHA:kin olisi tullut tuohon lähipostiin. Taidan sen vaihtaa kuitenkin nyt heti vaikka auto pelaakin hyvin. Nimittäin tuo suurin nykimisongelma on poistunut, mutta vielä tuntuu tasaisella nopeudella ajaessa silloin tällöin sellainen pieni "uuvahdus" (jota ei varmaan matkustaja edes huomaa mutta kuskina sen noteeraa). Tuo tapahtuu tilanteessa jossa auto alkaa "coastaamaan" eli kun vaikka vakkari päällä ylämäen jälkeen vaihtuu alamäki ja kaasua kevennetään. Silloin tuntuu sellainen sekunnin pieni nyppäisy...

Auto olisi pestynä tallissa, tänään meinasin kiskaista Turtle Waxin keraamisen vahan pintaan. :) Olis tuossa colliniteäkin mutta testataan tätä nyt millaista on.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Pitäs tässä alkaa katselemaan uusia kesärenkaita. Nykyiset Misukat on paistettu 15 vuotta sitten, alkavat olla jo kohtuu kovan tuntuiset. Vähän hirvittää ajaa motarilla sateella. Mikäs nykyrengas pelaa hyvin 126:n alla? Michelin, Conti, Nokia, Goodyear?
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2888
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Hage »

Michelinin Energy Saverit itellä kesärenkaina ja tyytyväinen oon ollut, pitäisi ehkä itsekin ostaa jo uudet.
205/65/15 koossahan noita laatuvalmistajia pitäis löytyä edelleen.

560:n nastarenkaita ei muistaakseni valmista enää kuin yksi laatuvalmistaja jonka nimeä en enää tietenkään muista :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Joo, noita 205-kokoisia löytyy kyllä. Haaparannan KM-Däckistä sain Nokian nastat hyllystä vuonna 2019. Audi 100 oli tuo sama koko ja silloin (vuonna 2013) joutui kesärenkaat tilaamaan tässä Suomen puolella rajaa. 560 215-koko on erikoinen, jos ei tuo 205:kin ole jossain määrin. Ei tämä kuitenkaan mitään kun minun E23 Bemarissa oli Michelin TRX-renkaat, ne oli erikoiset. Piti löytää joku sinne päin sopiva, en tiä saako nuita TRX:iä enää mistään...

Väliaikaraporttia muuten - ässä pelaa hyvin. Tuo "uuvahdus" kaasua keventäessä vielä vaivaa, mutta vika on lähes huomaamaton. EHA on vielä vaihtamatta, en ole ehtinyt työkiireiden takia. Jos nyt lomalla vaihtaisi ennen pihakivetyksien laittoa. :lol: Tuon suutinrempan jälkeen näin pidemmältä ajomatkalta voi sanoa, että käyntiääni on todella sieventynyt. Jos ikkuna auki olet parkissa, et kuule kun kone käy. Ja se pieni hytkyminen tyhjäkäynnillä on poistunut.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 559
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Viime kesänä hankittiin kaverin 560:n 215/65r15 michelin energy saverit. tyytyväinen kuuluu olevan. 205/65r15 taitaisi olla saatavilla uudempaa primacy 4 mallia.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w201 190E
exät:
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Orlov
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Michelin myi aikoinaan englantilaiselle renkaiden tekijälle muotit etc TRX renkaista. Minulla oli muutamat citikat millikoon renkailla(340/390)

Tässä linkki tuohon valmistajaan

https://www.longstonetyres.co.uk/michel ... s/trx.html
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Oho, enpä tiennyt että noita TRX:iä vielä saa. :o

Eilen käytin Ässää Oulussa Mekanerilla ilmastoinnin täytössä. Pojot Mekanerille hyvästä palvelusta, suosittelen! :thumbup:

Järjestelmä typpipaineistettiin ensin ja todettiin tiiviiksi. :)

Täyttöhomma ei mennyt sitten aivan putkeen. Siinä kun pukattiin aineita järjestelmään ilmastointi päällä ja lämppärin puhallin täysillä, paloi lämppärin puhaltimen sulake. :o Laitoin uuden 25A sulakkeen ja homma alkoi taas pelittää. Mutta tuo sulake kuumenee välittömästi ihan tulikuumaksi. Samalla alkoi sieltä jarrutehostajan alta nousta vieno savukiehkura, niin piti lopettaa homma siihen ettei joku paikka syty tuleen. 650g about meni ainetta järjestelmään, kyllä se kylmää jo puhaltaa.

Täytyy nyt ennen lopullista täyttöä selvittää miksi tuo lämppärin puhaltimen sulake käy noin kuumana ja lopulta lanka sulaa. Epäilen moottorin laakereita. :think: Tuonne tehostajan alle ei nyt nähnyt tuliko se savukiehkura lämppärin puhaltimen etuvastuksesta vai se vieressä olevasta keulaflektien puolinopeuden vastuksesta. Voi olla että puolinopeuden vastuksesta paloi vain töhkät päältä pois kun eihän tuo vastus ole ollut käytössä n. vuoteen kun ilmastointikaan ei ole toiminut. Sähkökaaviota katsoin niin jos oikosulkee kuivaimen punaisella kopalla olevan painekytkimen nastat, pitäisi flektien käynnistyä puolinopeudella. Jos etuvastus alkaa silloin höyrytä niin ongelma lienee tuossa piirissä.

Voi olla että joutuu vielä lämppörin puhaltimen ostoon. Puhallin ei äännä vielä ja toimii OK mutta jokuhan siinä nyt on että virtaa syö. Vielä sulaa tuo sulakerasian kanta. :?
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1330
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Nyt on pakko itsekin avautua ässän sähköongelmista. Asentelin radiota tuossa kuukausi takaperin ja sieltä otti liitokset vähän toisiinsa. Tulos: poltti sulakkeen (muistaakseni numero 9...).

Noh, samassa rytäkässä heräte hävisi virtalukolta ja radio piti kytkeä jatkuvaan virtaan. Noh, auto pelasi ja radiokin toimi.
Meni viikko tai kaksi, niin alkoi ongelmat. Auto ei lähtenyt käyntiin ja virrat katosivat. Samana iltana auto lähtikin käyntiin mutta mittaristo ei toiminut. Seuraavana päivänä mittaristo lähti elämään mutta auto ei starttaa.

Hain aikani kuluksi uuden virtalukon pohjan lähikaupasta, kun sieltä sattui löytymään ja vaihdoin. Ei auttanut asiaa. w124:sen (vara)virtalukko odottelee seuraavaksi asennusta, josko koko virtalukko olisi sanonut sopimuksen irti.

Eräänä iltana käytin kokeeksi kaikki sulakkeet irti, vaihdoin osan uusiin ja kävin kontaktipinnat läpi sulakerasiasta myös. Virrat lähtivät heti päälle kirkkaasti (ei tosin startannut) mutta vanha ongelma esiintyi jo illalla. Mittaristo herää eloon viiveellä ja välillä ei ollenkaan ja startti on kateissa koko ajan.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ere866 kirjoitti: Pe 15.07.2022 11:24 Nyt on pakko itsekin avautua ässän sähköongelmista. Asentelin radiota tuossa kuukausi takaperin ja sieltä otti liitokset vähän toisiinsa. Tulos: poltti sulakkeen (muistaakseni numero 9...).

Noh, samassa rytäkässä heräte hävisi virtalukolta ja radio piti kytkeä jatkuvaan virtaan. Noh, auto pelasi ja radiokin toimi.
Meni viikko tai kaksi, niin alkoi ongelmat. Auto ei lähtenyt käyntiin ja virrat katosivat. Samana iltana auto lähtikin käyntiin mutta mittaristo ei toiminut. Seuraavana päivänä mittaristo lähti elämään mutta auto ei starttaa.

Hain aikani kuluksi uuden virtalukon pohjan lähikaupasta, kun sieltä sattui löytymään ja vaihdoin. Ei auttanut asiaa. w124:sen (vara)virtalukko odottelee seuraavaksi asennusta, josko koko virtalukko olisi sanonut sopimuksen irti.

Eräänä iltana käytin kokeeksi kaikki sulakkeet irti, vaihdoin osan uusiin ja kävin kontaktipinnat läpi sulakerasiasta myös. Virrat lähtivät heti päälle kirkkaasti (ei tosin startannut) mutta vanha ongelma esiintyi jo illalla. Mittaristo herää eloon viiveellä ja välillä ei ollenkaan ja startti on kateissa koko ajan.
Hmm... No mie ainakin ensin kokeilisin että ottaisin radion kokonaan irti ja katsoisin mitä tapahtuu. JOS siellä on nyt mennyt jotenkin piuhat sekaisin ja maadoittaa väärää kautta, voi tapahtua ihmeellisiä asioita.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1330
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Sehän tässä ärsyttävää onkin, kun Mexico lähti pulttikanavalle huoltoon ja piti siksi aikaa asentaa Europa paikalle niin tämä kämmi tapahtui! Olisihan sitä hetken pärjännyt ilman torstain toivottuja :D

Noh, radio on irti kyllä. Vaan oiree viittaa nyt koko auton sähköjen meltdowniin. Olo on kuin 2000-luvun autoa rassaisi, sähköt täysin sekaisin.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Starttiin ei vaikuta muu kuin virtalukon pohja ja automaattilaatikon asentokatkaisija. Jotenkin tuntuu että päävirta puuttuu virtalukolta..? Voisikos laturi olla jotenkin oikkarissa että vetää maihin sieltä? Mie kyllä irrottaisin akun per heti ihan varmuuden vuoksi.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1330
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Voihan tuo uusikin virtalukon pohjakin kenties olla vielä viallinen? Tuossa olisi tallissa kolmaskin varapohja, pitää kokeilla vielä silläkin.
Oireet kyllä täysin viittaa siihen, mutta enpä tiedä. Eikö näissä kuitenkin tuo ylijänniterele ole se boksi, joka ottaa virtapiikit vastaan ja hajoaa ettei pala kokonaan tärkeät komponentit autosta?

Automaattilootan asentotunnistinta ei tässä olekkaan.

Tässä tarvisi siinä mielessä sähkömiestä kaveriksi, että tuo autosähköpuoli on itselle suht tuntematon ala. Mutta tutkiskellaan. Irrotin nyt akun yöksi ja tsekkaan tuon laturin. Eikös sen pitäisi pyöriessä antaa sitten lukemia mittariin, jos on kunnossa?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Joo, ensin miekin epäilisin virtalukon pohjaa, mutta kun olet sen jo vaihtanut... Ei tuossa oikein muuta voi kun ottaa sähkökaavio ja ylheismittari käteen ja alkaa mittomaan. :roll:

Mietin tässä että pitäsköhän ensi viikolla wezze72:n innoittamana soittaa tässä lähistöllä asuvalle museotarkastajalle. Jos vaikka sais museokatsastettua tuon Ässän. Olis vähän halvempaa ajoa kun kaikki nykysin maksaa niin paljon. :roll: Saisi ainakin arvion mitä tuolle pitäisi vielä tehdä että museostatus irtoaisi. :roll:
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Joo, selvisi se käryämishommakin ilmastoinnista. Se on se keulaflektien etuvastus joka käryää. Oikosuljin painekytkimen nastat niin käry alkoi nousta kun flektit käynnistyi puolinopeudelle. Annoin rauhassa kärytä ja puhaltelin paineilmalla samalla sinne poteroon. Ei käryä enää. Varmaan loiskahtanut jarrunestettä tai jotain sinne kun irroitin jarrutehostajan. Kyllähän tuo muutenkin Sheißea kerää tuonne ulkoilmasta. Säännöllisellä käytöllä ei pitäisi kärytä. Molemmat flektit toimii kuitenkin hyvin.

Puhaltimen sulake kuumenee polttavan kuumaksi vain puhaltimen 4-asennolla. Siitä alaspäin sulakkeen lämpötila putoaa portaiden mukaan. No, luonnollisesti kun hukkavirta muttuu lämmöksi etuvastuksen kautta 1-3 -asennoilla. En tiedä onko normaalia tuo 16-sulakkeen kuumeneminen polttavaksi 4-asennolla, kokeilkaa muut ässämiehet.

Kysyin MB-Osasta uutta puhaltimen moottoria. 485€ olis ollut klubialennuksen kanssa. Ebay-hintoihin (=Behr) verrattuna suorastaan halpa. Noh, eihän sitä ollut sitten enää saatavana, tuli viesti jälkeen päin. Tilasin Saksan Ebaystä korvaavan osan (=APA), katsotaan millainen tulee, toivottavasti ei ruotsinkielinen vastineensa. Meinasin ensin kysyä paikallisesta varaosaliikkeestä jos saisi pelkän moottorin, W124:ään sai aikoinaan Boschin moottorin 45€:lla kun varaosamies hoksasi katsoa sen Volvo 850:n kataloogista. :lol: Sama osa. En sitten jaksanut vaan tilasin tuon Ebaystä, googletuksen perusteella Boschin moottoria ei enää tehdä. Tuossa tilatussa osassa tulee flektihässäkkä ja runko mukana, ei tarvi alkaa siivikköä irroittelemaan. :roll:
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 559
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

harvakseltaan kun tulee luettua nykyään, niin menee kaikenmoista ohi.
Puhaltimen moottoriahan olis tietysti voinut kysyä venetmäeltä, mutta kun sen olemassaolo tahtoo unohtua itseltäkin.

Otat vaan puhelimen kouraan soitat tarkastajalle niin alkaa asia edetä :)

itselläkin on pari seuraavaa viikkoa johtajatason fiilistä kun kaverin -91 81tkm ajettu 560SEL tuli päivähoitoon siistittäväksi. :)
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w201 190E
exät:
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 758
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Laatuautossa on usein vielä vuosikymmeniäkin vanhana moni sulake alkuperäinen, varsinkin ne, joiden takana on vähän ja harvoin vikaantuvia laitteita.

Nuo vanhat keraamiset sulakkeet ovat myös aika käpyjä suurissa virtamäärissä. Kuumeneminen on usein syytä huonosta ja/tai hapettuneesta kontaktista. Uudet sulakkeet ovat kaiken lisäksi laadullisesti ala-arvoista krääsää. Ennemmin puhdistaa ja huoltaa ne vanhat tehtaan asentamat.

Vanhaa ehjää sulaketta kannattaa pyöritellä pidikkeessään, jolloin kosketuspinnat hioutuvat paremmiksi. Samalla tarkastaa kielekkeiden kireyden ja puhdistaa esim. Crc:llä.

Puhallinmoottorin voi helposti tarkastaa käsin pyörittämällä, jos on vähänkään näppituntumaa. Pitäisi pyöriä herkästi ja muutaman kierroksen vapaasti ennen kuin pysähtyy.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SE -86 "Ylli"
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: Su 17.07.2022 15:20 Laatuautossa on usein vielä vuosikymmeniäkin vanhana moni sulake alkuperäinen, varsinkin ne, joiden takana on vähän ja harvoin vikaantuvia laitteita.

Nuo vanhat keraamiset sulakkeet ovat myös aika käpyjä suurissa virtamäärissä. Kuumeneminen on usein syytä huonosta ja/tai hapettuneesta kontaktista. Uudet sulakkeet ovat kaiken lisäksi laadullisesti ala-arvoista krääsää. Ennemmin puhdistaa ja huoltaa ne vanhat tehtaan asentamat.

Vanhaa ehjää sulaketta kannattaa pyöritellä pidikkeessään, jolloin kosketuspinnat hioutuvat paremmiksi. Samalla tarkastaa kielekkeiden kireyden ja puhdistaa esim. Crc:llä.

Puhallinmoottorin voi helposti tarkastaa käsin pyörittämällä, jos on vähänkään näppituntumaa. Pitäisi pyöriä herkästi ja muutaman kierroksen vapaasti ennen kuin pysähtyy.
Olen silloin auton oston jälkeen vaihtanut kaikki sulakkeet uusiin ja kävin läpi myös kontaktipinnat. Uudet sulakkeet ovat kylläkin Motonetista ostettuja, ja toden totta, onhan ne aika kökkölaatuisia. Alkuperäisissä sulakkeissa isompien sulakkeiden lanka on jotain messinkiä/kuparia, näissä uusissa alumiinia tai jotain muuta "tinaa". Kokeilin eilen, kaivoin esiin vanhat sulakkeet ja putsasin yhden 25A ja laitoin puhaltimen sulakkeen paikalleen - katsos vaan ei kuumentunutkaan heti. :o En ole ikinä ajatellut että noissakin tuo laatu vaikuttaa noin paljon. :x Noh, lueskelin jenkkifoorumeita ja sieltähän löytyy tietoa näistä kasapäin. Kehuivat Flösserin (Made in Germany) sulakkeita, pitäisi olla parasta laatua mitä nykyisin saa. Ebaystä löytyikin satsi noita ja tilasin. Katsotaan millaista tulee... On nuo vanhatkin tosiaan tallessa niin jos ei muu auta niin putsailen ne.

Puhaltimen moottoria en ole vielä ehtinyt ottaa esille, pitää tällä viikolla joku päivä irroittaa se.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Puhaltimen moottori on vielä tuloillaan.

Sillä aikaa on tullut punnerrettua nahkasisustuksen puhdistuksen kanssa. Miehän en ole tehnyt sille mitään omistusaikana muuta kuin putsannut kissasaippualla ja rätillä. Nyt tuli otettua esiin W140-ajoilta jäänyt Prestan Leather Cleaner ja Autodudesta ostettu hevosenkarvaharja.

SIsustus muuttui todella, ei voisi uskoa. Vuosien saatossa pinttynyt lika juuttuu tasaisesti ja sitä ei edes huomaa - ennenkuin puhdistaa kokonaisuudessaan. Penkit on lähes uuden näköiset nyt, ainakin takapenkki on kuin tehtaalta. Tuskin siellä on edes istuttu kun auto oli 1994-2012 vuonna 1942 syntyneellä ruotsalaismiehellä. Kuvissa ei edes näytä niin hyvältä mitä luonnossa. Kuskin penkki on vain painunut vuosien saatossa, siihen pitää jousitus ja fyllingit uusia jossain vaiheessa istuinosaan niin saa palautettua napakkuuden. Vänkärin penkki on todella hyvä. Ratti muuttui ihan uuden näköiseksi, uskomatonta! :o

Vedin tänään etupenkkien kulutuspintoihin Furniture Clinicin Leather Revive nahkapintojen elvytysainetta ja laitoin muovikelmujen alle imeytymään. Tuon aineen pitäisi palauttaa nahan pehmeys. Huomennapa näkee kun antaa imeytyä ja tehdä työnsä.

Lopuksi vielä Furniture Clinicin nahanhoitoaine pintaan. Ensi viikolla voisi vuokrata sellaisen märkäimurin ja pestä noista lattiaverhoiluista paskat pois. Jos tätä sitten kehtaisi tarjota museotarkastukseen. :think:

Tuo keskikonsolin rolloboxin luukku on varmaan joskus vaihdettu, liekö originaali hajonnut. Sävy on hieman oranssisempi mitä muissa puissa. Saisikohan tuota elvytettyä saman näköiseksi vai pitääkö etsiä rollo jossa on saman sävyinen puu. :problem: No, eipä tuo juuri silmään pistä mutta jos sitä tuijottaa niin huomaa.

221380 km on tänään Ässän mittarissa. Ilmastointikin pelaa. :P

Tuo kuvissa vilahtanut SL vois olla myynnissä, pitäs vain käyttää 165tkm huollossa ensin. En ole tänä kesänä edes ottanut sitä liikenteeseen. Tyhjää noin hieno auto tallissa seisoo. (Orkkis Saksan auto lähes virheettömässä kunnossa).

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Vaikka täällä monet nillittää tuosta harmaasta nahasta, niin on se puhtaana ja ehjänä hieno :thumbup:
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

tahtoomersun kirjoitti: Pe 29.07.2022 21:43 Vaikka täällä monet nillittää tuosta harmaasta nahasta, niin on se puhtaana ja ehjänä hieno :thumbup:
Joo, onhan se. Mutta tuo harmaa nahka vaatii ylläpitoa ihan jumalattomasti. Ei näitä oikeastaan käyttöautona voisi edes pitää. Toisaalta ei tämä niin paha ole kuin E23-BMW valkoisilla nahkapenkeillä. :lol:
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 559
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

minulle tuo pomarfinn vertaus on lähinnä vaan hauska vitsi. :D tämänkin värinen sisustus on puhtaana ja hoidettuna hyvännäköinen:)
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w201 190E
exät:
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

wezze72 kirjoitti: La 30.07.2022 20:23 minulle tuo pomarfinn vertaus on lähinnä vaan hauska vitsi. :D tämänkin värinen sisustus on puhtaana ja hoidettuna hyvännäköinen:)
No näinpä. Minusta tuo sopii vielä hyvin Nauticblaun kanssa, esim. musta sisustus ei sopisi tämän ulkovärin kanssa yhtään. Youtubessa näin videon Rauchsilber W126:sta vihreällä veluurisisustalla. Oli hieno. Itse en ole tuon hopean värin perään mutta silti Rauchsilber mustalla veluurilla olisi sellainen jonka tilaisin W126:een jos niitä uutena saisi ja olisi mania hankkia. :)

SL 320 meni katsastuksesta tänään läpi taas moitteetta, katsastusmiehen kehujen kanssa. Pitää varata aika MB-Osaan 165tkm huoltoon ja sittenpä tuon voisi laittaa myyntiin. Vaan oli sillä taas niin mukava ajaa, piti käydä ylimääräinen 100km lenkki heti katsastuksesta päästyä. :lol: Tuo R129 on sellainen auto, vaikka onkin suht pieni, että sillä voisi ajaa yhdeltä istumalta täältä pohjoisesta vaikka Helsinkiin. Pikkuinen auto mutta tuntee että massaa on. Penkit istuu kropalle täydellisesti, ja kangaskatollakin tuo on hiljaisempi mitä minun Subaru. Ulkoa auto näyttää sporttiselta hopeanuolelta mutta ajotuntuma on kunnon herrasmiescruiseri, hiljaista ja vakaata menoa, Mersua parhaimmillaan. Kovakatolla tuo R129 on lähes äänetön.

En tiedä pitäiskö lisätä tuo R129 tähän samaan topicciin, eipä tuosta ole tullut tarinoitua ollenkaan tänne foorumille.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1330
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kyllä tuon sinisen Nauticblaun kanssa sopii mielestäni joko kerman vaalea nahka tai sininen veluuri itsessään. Harmaa kiilaa sitten kolmanneksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Ere866, Pe 05.08.2022 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kermanvärinenkin on hyvä. Minusta tuo ulko- ja sisävärin kontrasti siten, että se sisustaväri pukee ja korostaa ulkoväriä, tekee sen hienouden. Sininen sisustus tuossa näyttäisi minusta aika lattealta... Joku valkoinen urheiluauto punaisella nahkasisustuksella, sehän on upea. No, makuasioitahan nämä. :)

Joskus olen katsellut Nettiautosta käyttöautoksi Volvo V70, niissä näkee - varsinkin suomiautoissa - ihan järkyttäviä värikombinaatioita. Mustat tai ruskeat penkit ja valkoiset ovipahvit (tai toisinpäin) ja ulkoväri vielä joka ei sovi viereenkään siihen sisustukseen. :x Ruotsi-autoissa on poikkeuksetta parempia kombinaatioita, ehkä heillä on parempi värisilmä. :) Tosin poikkeuksen tekee tuo minun entinen ruotsi-W140, hopea ulkoväri, harmaat nahat ja tumma linnunsilmävaahterapuu, se oli tylsyyden perikuva.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Lisäsin SL 320:nkin tähän topiciin jos joitakuita kiinnostaa tämän koriset. :) Auton entinen omistaja on myös täällä foorumilla, ilmoitelkoon jos näkee. :)

Tässäpä auton varustelistaus:

057 BR 140 / R 129 AEJ 96/2
241 Memory switch for electrically adjustable driver seat, left
242 FAHRERSITZ RE. ELEKTR.VERSTELLBAR M.MEMORY
261A LEDER SCHWARZ / ANTHRAZIT
340 BREMSLEUCHTE 3. ZUSAETZLICH
515 RADIO MB CLASSIC MIT VK, RDS
551 Anti-theft alarm system
652 LEICHTMETALLRAEDER 8-LOCH
740 VERDECKSTOFF 9001 SCHWARZ
744O BRILLANTSILBER - METALLICLACK
744U BRILLANTSILBER - METALLICLACK
807 AENDERUNGSJAHR
873 SITZHEIZUNG FAHRERSITZ LINKS UND RECHTS
980 KFZ-BRIEF UND ABE-NR. AUF TYPSCHILD FUER EXPORT

Muuten auto on alkuperäinen, paitsi tuo Becker Classic on aikojen saatossa kadonnut. Olen asentanut entisen japsimankan paikalle Exquisitin, AUX-pistokkeella. Pistoke on keskikonsolin lokerossa piilossa, tuon lokeron paikalla on ollut alunperin C-kasettien säilytykseen tarkoitettu räkki, olen korvannut sen normi säilytyskotelolla. Nuo keskikonsolin lokerot samoiten kuin penkkien takana olevat säilytyslokerot menevät lukkoon keskuslukituksella tai kun kääntää hanskalokeron lukkoa (hanskalokeroahan tässä ei ole kun on airbag, mutta tuo lukko toimii sisätilan lokeroiden keskuslukituslukkona).

Vanteetkin ovat alkuperäiset ja kunnostamattomat - noita ei ole maalattu vaan pinta on vielä sellainen kiiltävä jossa näkyy koneistuksen jälki.

Olen omistanut tämän SL:n 4 vuoden ajan. Lähinnä tämä on ollut sellainen lämpimien kesäiltojen ajokki. Joskus mietin että pitäisi tätä ihan kesäkäyttiksenä, mutta en ole jostain syystä raaskinut. Ehkä syy on se, että nykyinen työpaikka on tehdasympäristössä, jossa ilmassa on kaikenlaista saastetta ja pölyä, kangaskatto olisi varmaan entinen alta aikayksikön. Mutta muuten kesäajan vapailla ja lomilla tällä on tullut heitettyä pitkiäkin lenkkejä. R129 on osoittautunut erittäin luotettavaksi autoksi. Onhan se W124:een pohjautuva. Tämän kanssa ei ole nyt 4 vuoden aikana ollut mitään ongelmia, aina lähtee avaimesta käyntiin ja kulkee. 165 tkm huolto on just tulossa, varasin ajan MB-osaan. Vaihdetaan kaikki nesteet ja öljyt. Samalla pitää kuitata vikakoodit kattomoduulista, se on saanut vikakoodeja kun oli ilman akkua, katon avausnappi ja turvakaaren napin valot palavat. Auto samoin kuin kangaskatto ovat hienossa kunnossa, tuo kangaskatto on uusittu joitain vuosia sitten. Kovakattokin löytyy, sitä on tullut käytettyä vain aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä. Auto on uskomattoman hiljainen kovan katon kanssa.

Varoituksen sanana kaikille R129-omistajille, tuo kattomoduuli ei tahdo tykätä jos käy sähköttömänä. Ja kaapeleilla käynnistämistä nämä ei kestä - moduuli tuhoutuu suurella todennäköisyydellä. Paras onkin pitää ylläpitolaturia talven aikana.

Tänään touhusin iskarien parissa. Tuohon on joskus vuosia sitten vaihdettu Bilsteinin Sport -iskarit (B6?). Tämä on ollut huono valinta - liian jäykät iskarit aiheuttavat autoon omituista tärinää tien halkeimapaikoissa ynnä muissa terävissä kuopissa. Nyt on menossa paikoilleen Bilsteinin B4:t. Tämä ei ole urheiluauto vaan sellaiseen leppoisaan matkantekoon tarkoitettu laite. Nahkasisustukselle pitää tehdä vielä sama käsittely mitä Ässälle. Tästähän irtoaa nuo penkkien istuinosat ja selkänojat helposti irti penkin magnesiumrungosta - helpottaa puhtaanapitoa, saa kaikki keskikonsolin väliset paikatkin käsiteltyä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 798
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Seuraan!
Samanmoinen ollut haaveissa pitkään, mutta jos kaksi sylinteriä olisi lisää?
Hieno auto!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tenutähti kirjoitti: La 06.08.2022 07:11 Seuraan!
Samanmoinen ollut haaveissa pitkään, mutta jos kaksi sylinteriä olisi lisää?
Hieno auto!
Joo, kyllähän se V8-koneella tai vielä isommalla olis kerrassaan mahtava auto. Mutta ei tuo R6 ole yhtään hassumpi, siinäkin riittää kyllä potkua 231hv voimin. Tuohan on luonteeltaan perus rivi-6, eli siellä 3500-4000 kierroksen jälkeen kone suorastaan naukaisee ja auto lähtee kuin raketti. Normaali ajossa 5v-laatikolla tuo menee kohtuu pienellä kulutuksella, en ole koskaan laskenut kulutusta tankkaamalla mutta 90km/h vauhdissa kulutusmittari pyörii siellä 6-7 litran huitteilla. Olen ajanut W140:aa samalla moottorilla ja siinä tuo kone ei tunnu läheskään yhtä tehokkaalta - voi olla että sitä ei vain tunne Möhkö-kopassa.
1991 420 SE
1997 SL 320

Ex. 1995 E 280 T, 1997 S 300 Turbodiesel, 1975 450 SL, 1992 300 D

Vastaa Viestiin