W115 entisöinnistä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja alvar »

Sattuu olemaan W115 itsellä katon alle varastoituna, kakkossarjaa. En saa oikein järjellä perusteltuna auton kunnostusta kannattamaan. Tarkoittaisi siis, että upotetut rahat saisi myydessä edes pääosin takaisin. Yleensä ei taidakaan näin onnistua, muutenhan kaikki vanhat romut olisivat entisöinnissä.

Dieselmoottori on väsynyt, pitäisi peruskorjata, vaihtomoottori jo kyseessä. Autolla on jonkinlainen historia ja kertaalleen takavuosina hitsaukset jo koko lailla tehty. Ruosteettomat ovet löytyy ja takaluukku sekä uudet tarvikelokarit eteen. Takakaaret pitäisi uusia. Sisusta on siisti. Näyttelykuntoa en haaveile, mutta hyvä kunto silti ajatuksena ja esim. 10 ke budjetti.

W115 jäänyt jotenkin väliinputoajaksi kuten W116. Todella tyylikkäitä ja oikean Mersun näköisiä molemmat. Oman ajanpuutteen takia jäänyt varastoon, eikä tilanne ole muuttumassa ratkaisevasti. Grilliin en aio laittaa vaan pyörillään kunnostaa.

En varmaan ole ainoa, joka näitä vanhoja ikuisuusprojekteja jemmaa. Onko ajatuksia arvon raadilla? Ja ei, en myy pois ja hanki parempaa tai jo valmista, pilaisi koko homman🙂
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1625
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Pontus »

alvar kirjoitti: Su 22.01.2023 21:44 Sattuu olemaan W115 itsellä katon alle varastoituna, kakkossarjaa. En saa oikein järjellä perusteltuna auton kunnostusta kannattamaan. Tarkoittaisi siis, että upotetut rahat saisi myydessä edes pääosin takaisin. Yleensä ei taidakaan näin onnistua, muutenhan kaikki vanhat romut olisivat entisöinnissä.

Dieselmoottori on väsynyt, pitäisi peruskorjata, vaihtomoottori jo kyseessä. Autolla on jonkinlainen historia ja kertaalleen takavuosina hitsaukset jo koko lailla tehty. Ruosteettomat ovet löytyy ja takaluukku sekä uudet tarvikelokarit eteen. Takakaaret pitäisi uusia. Sisusta on siisti. Näyttelykuntoa en haaveile, mutta hyvä kunto silti ajatuksena ja esim. 10 ke budjetti.

W115 jäänyt jotenkin väliinputoajaksi kuten W116. Todella tyylikkäitä ja oikean Mersun näköisiä molemmat. Oman ajanpuutteen takia jäänyt varastoon, eikä tilanne ole muuttumassa ratkaisevasti. Grilliin en aio laittaa vaan pyörillään kunnostaa.

En varmaan ole ainoa, joka näitä vanhoja ikuisuusprojekteja jemmaa. Onko ajatuksia arvon raadilla? Ja ei, en myy pois ja hanki parempaa tai jo valmista, pilaisi koko homman🙂
Laittappas autosta hiukan lisätietoja että millä moottorilla ja varusteilla tuo on tullut tehtaalta. W115 on maino harrasteauto ja tuo kannattaisi kunnostaa jä säilyttää. Mua aina on jäänyt harmittamaan se että tuo entinen harraste W115 oli niin huonokuntoinen että ei ollut taitoja ja aikaa ja tiloja laittaa sitä aikoinaan kuntoon. W115 saa myös hyvin osia tuolta Saksan maalta esimerkiksi www.mbclassics.de :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja alvar »

Suomeen aikanaan uutena tullut 240D 3.0 ja perusvarusteet eli eipä juuri mitään ekstraa paitsi ohjaustehostin. Värimaailma vaalea sen tarkemmin yksityiskohtiin menemättä, kuka mistäkin väreistä tykkää, autossa ei minusta sinänsä mitään uniikkia. Museokilpiin vaadittava taso olisi ajatuksissa, mutta ei mitään "concours" tasoa.
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4975
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jos se ei ole ihan läpilaho ja pystyy hitsaukset tekemään itse niin kyllähän tuo kannattaa kuntoon laittaa. Jos sisustus on hyvä niin se säästää paljon rahaa ja aikaa. Oikein kuitilla teetettynä ei kannata missään nimessä, hitsasin eilen yhden paikan omaan projektiin ja vaikka homma eteni hyvin suoraviivaisesti niin monta tuntia siihenkin kohtaan meni kaikkineen, 70-80e/h hinnalla menis helppoonkin projektiin 5-10 tuhatta ja jälki mitä sattuu.
S124 300TE
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1625
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Pontus »

alvar kirjoitti: Ma 23.01.2023 02:26 Suomeen aikanaan uutena tullut 240D 3.0 ja perusvarusteet eli eipä juuri mitään ekstraa paitsi ohjaustehostin. Värimaailma vaalea sen tarkemmin yksityiskohtiin menemättä, kuka mistäkin väreistä tykkää, autossa ei minusta sinänsä mitään uniikkia. Museokilpiin vaadittava taso olisi ajatuksissa, mutta ei mitään "concours" tasoa.
No helkkari 3.0! Ihan ehdottomasti kunnostukseen tuollainen W115 isolohko diesel! Eikä kaikkien museoautojen tarvitse olla sitä yli entisöityjä = concours tasoa. Onko tuo 3.0 manuaalivaihteinen vai automaattivaihteinen? Jos on automaatti niin sitten puhutaan oikeasti harvinaisesta yksilöstä.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja alvar »

Tahtoo sitä hitsattavaa vaan aina löytyä, vaikka suhteellisen tervekorisena laitettu säilytykseen. Takakaaretkaan ei olleet varsinaisesti lahot, mutta kertaalleen uusittu ja niin huonosti sovitettu, että uusiksi menee. Auton peltityöt sujuu itsellä, kokemusta on, mutta edellytykset puuttuu toistaiseksi.
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja alvar »

Manuaali ja itse asiassa sen verran luksusta, että kangaspenkit... ja ehjät, jos hiiret ei ole järsineet sitten viimeisen.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 887
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Taisi olla TM:ssä aikoinaan tuosta kolmelitraisesta pystäristä esittelyjuttu otsikolla ”Epädiesel”. Ja avauskuvassa auto on ilmassa jossakin mäen päällä!

Ottaen huomioon Euroopan yleisen hintatason kehityksen, niin tuossa kannattaa jo satsata vähän detskuihin ja siihen että kokonaisuudesta tulee oikeasti hyvän näköinen. Eli kannustushuuto täältäkin!
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1087
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kyllä, samaa mieltä: juuri tuolla kuvauksella tämä yksilön soisi pääsevän entisöitäväksi. :thumbup:
Siis jos se olisi ollut vaikka perus-220D niin ei niin ihmeesti olisi kiinnostanut...
Mutta tämähän oli siis ensimmäinen 5-pyttyinen diesel maailmassa! :shock:

Harrasteautossakin tämän parempi pysyminen nykyliikenteen mukana, ja helppo veivattavuus parkissa ohjaustehostimella ovat isoja plussia. MR-rekattuna edes diesel-vero ei ole kiusana. Kesähelteissä, joissa näitä yleensä tahdotaan käyttää, se tekstiili on paljon normi MB-Texiä mukavampi myös...

Kyllä se isoin jumppa taitaa olla tosiaan tuossa korin eheyttämisessä, ja väriinhän se pitää saada myös (mistä tulee kulua).
Samalla katselet siihen hyvän 240 3.0D orggis moottorin, taikka käytät sen nykyisen koneistamon kautta, jollei ihan toivottoman heikossa hapessa ole? :eh:

PS. tässä vähän fiilistelyä motivoinniksi:
https://www.youtube.com/watch?v=PHp7sQAteQA
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1519
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Jostain syystä kolmelitraiset W115:t ovat usein olleet Suomessa "valkoisella" sisustuksella ("pergament"), joka jo sinänsä on meillä melko harvinainen. Onko ulkoväri vielä kaiken päälle 860 grün tai 867 kaledoniengrün ? Jostain syystä nekin ovat yleisiä värejä 3.0:ssa.

Kyllähän Suomi-3.0 on aina säilyttämisen arvoinen, vaikka projektissa ei taloudellisesti (pois myytäessä) välttämättä mitään tolkkua olekaan.

Jos autosta on kuvia, niin katsoisin mielelläni. Se auttaa myös arvioimaan projektin tilannetta. Jos et saa niitä tänne, lähetä viesti niin kerron sähköpostiosoitteeni.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast
114.073 1976 (K) - 114.023 1974 (K) - 114.073 1975 (V)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1625
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Daaz kirjoitti: Ma 23.01.2023 15:56 Jostain syystä kolmelitraiset W115:t ovat usein olleet Suomessa "valkoisella" sisustuksella ("pergament"), joka jo sinänsä on meillä melko harvinainen. Onko ulkoväri vielä kaiken päälle 860 grün tai 867 kaledoniengrün ? Jostain syystä nekin ovat yleisiä värejä 3.0:ssa.

Kyllähän Suomi-3.0 on aina säilyttämisen arvoinen, vaikka projektissa ei taloudellisesti (pois myytäessä) välttämättä mitään tolkkua olekaan.

Jos autosta on kuvia, niin katsoisin mielelläni. Se auttaa myös arvioimaan projektin tilannetta. Jos et saa niitä tänne, lähetä viesti niin kerron sähköpostiosoitteeni.

-Daaz
No ei ainakaan kaikki 3.0 ole olleet vihreitä väriltään. Tässä yksi sellainen parin vuoden takaa klubin concours tapahtumasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja alvar »

Kiitos, sydäntä lämmittävää kannustusta. Ulkoväri on 606 - Ahorngelb ja sisustus, en löytänyt värikoodia, konjakki ehkä lähimpänä. Jossakin minulla pitäisi olla kantakortti, syytä tarkistaa tiedot siitä sitten, kun joskus löydän sen. Autossa on tosiaan sen verran potkua (80 hv), että voisi pysyä nykypäivän liikennevirran mukana.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1868
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kyllä 3.0 kannattaa laittaa kuntoon.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1519
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Daaz »

alvar kirjoitti: Ma 23.01.2023 17:48 Ulkoväri on 606 - Ahorngelb ja sisustus, en löytänyt värikoodia, konjakki ehkä lähimpänä.
Hieno väri tuo vaalea keltainenkin. Sisusta on varmaankin 063 eli "mahonki", joka on lähellä myöhempää "konjakkia" – tai sitten astetta vaaleampi 064 eli "beige".

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast
114.073 1976 (K) - 114.023 1974 (K) - 114.073 1975 (V)
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1087
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Zac »

Löytyikö @alvar tästä yhtään (ees vanhoja) kuvia..?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: W115 entisöinnistä

Viesti Kirjoittaja alvar »

Tähän hätään en löytänyt kuvia, pitää etsiä vielä.

Vastaa Viestiin