Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jos autoon on vaihdettu tekniikkaa josta muutosprosentteja, voiko auton saada vielä museoitua vaihtamalla originaalitekniikan takaisin?
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Olen ymmärtänyt että voi. Toki museointivaiheen tekniikan pitää vastata alkuperäistä. Joidenkin lievempien tulkintojen mukaan valmistusajankohdan saman mallisarjan toisen tekniikan kanssakin voisi museoida, mutta yhtään tuollaista autoa mulla ei ole tiedossa.

Tietenkin konehuoneen pitää näyttää about sellaiselle kuin alunperin, siis rosvoliittimiä ja muita patenttiratkaisuja ei saa olla.
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta, että voi olla jopa saman mallisarjan muulla tekniikalla. Onko jollakin tästä lisää tietoa/vahvistusta?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja epk »

Onnistuu saman mallisarjan toisella tekniikalla.
Avatar
massikkamies
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Su 14.01.2007 22:20
Paikkakunta: Humppila

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja massikkamies »

Jos saa luvan esittää lisäkysymyksen: jos diesel on muutoskatsastettu bensaksi ja prosentit täynnä, voinko muutoskatsastaa takaisin dieseliksi?
W123, W124, W201, W202 W210 ja Kaappi osia tarjolla! 045-8o46434
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

soita sahk

sehän se kattojärjestö on.

ei tarvii arpoa.

Voi olla harvinaista että esim. 123 coupe menisi 240 d koneella museorekisteriin. Näin äkkiä ajateltuna.
Vastaavasti jenkeissähän noita oli 300 dieselillä.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Tarkastajan näkemyksetkin vaikuutanee? Joo 240D coupe tuskin menee läpi, mutta esim 200D -> 300D jos on oikean tyyppinen vaihtokone, mittaristo jne. "sellaisena kuin olisi tehtaalta saanut tilata"

Se että onko ideaa museoida väärällä koneella on toki eri juttu. Ehkä se jossain tapauksessa voisi olla ok.

Eikös noi prosentit ole 100- "paljonko on kanta-autoa jälkellä"? Eli kahteen tai useampaan kertaan vaihdettu kone vaikuttaa vain kerran.
Viimeksi muokannut Antti S, Su 08.05.2011 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kyselin lähinnä sentakia, että kannattaako orggisosat pitää tallessa tulevaisuutta varten.
Tuo minun 123 on ollut alunperin 250bensa ja minulle tullessa pellinalla oli m102, 250 koneen olinpaikasta ei ole tietoa. Minä olen vielä vaihtanut koneen dieseliksi mutta mitään peruuttamatonta ei ole tehty. Jos vaihtoehtona on museoiminen vaikka 617 koneella niin mieluummin sellaisen laitan kun vanhan 250 kaasarikutosbensakrematorion.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Antti S kirjoitti:T, mutta esim 200D -> 300D jos on oikean tyyppinen vaihtokone, mittaristo jne. "sellaisena kuin olisi tehtaalta saanut tilata"

?
Minulle kysyttiin aikoinaan "pääkonttorilta" ko. asiaa niin muutoksella pitää olla myös tuo museoikä. Eli muutos on täytynyt tehdä 30 vuotta sitten. Tiedä sitten miten tänään ja miten eri puolilla valtakuntaa.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Samuli H kirjoitti:Kyselin lähinnä sentakia, että kannattaako orggisosat pitää tallessa tulevaisuutta varten.
Tuo minun 123 on ollut alunperin 250bensa ja minulle tullessa pellinalla oli m102, 250 koneen olinpaikasta ei ole tietoa. Minä olen vielä vaihtanut koneen dieseliksi mutta mitään peruuttamatonta ei ole tehty. Jos vaihtoehtona on museoiminen vaikka 617 koneella niin mieluummin sellaisen laitan kun vanhan 250 kaasarikutosbensakrematorion.
Eli vaikka autoon olisi tehty mitä muutoksia, muutettu moottoreita ja vaikka shopattu kattoa ja jos sitten muutat ne alkuperäistä vastaaviksi, etsit samanlaisen koneen kuin alkuperäinen, korotat kattoa yms palautat sen tehtaan ulkoasuun. Jos auto on muutoinkin asiallinen ja alkuperäistä vastaava, niin saat mr-hyväksynnän.
Auto sitten vasta konttorilla katsastetaan museoautoksi ja entiset merkinnät sun muut jää pois otteesta.

En ole ihan 100% tuosta Diesel/bensa jutusta vaikka se diisel konekin olisi vastaava. Minä kyllä laittaisin sen bensakoneen. Vastauksen voi antaa lähin museoajoneuvotarkstaja ja jos hän ei tiedä niin hän kysyy sitä tekniseltä valiokunnalta. Aika vaikea uskoa Mersun kohdalla, että auton malli olisi 250 ja moottorin mukaan pitäsi olla 220D.
Monissa muissa autoissahan tätä problematiikkaa ei ole. Esimerkiksi mallinimi Impala tai Dart, ei kerro mitään moottorista.

Jos eri kokoiset moottorit ovat samanlaisia eli konetta avaamatta ei eroa nää (muuta kuin numeroista) niin yleensä asiaan ei kiinnitetä edes huomiota.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Niin, autoahan ei museokatsasteta kantsastuskonttorilla
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja karra »

jusa82 kirjoitti:Niin, autoahan ei museokatsasteta kantsastuskonttorilla
No voi helevetti, taasko se vääntäminen alkaa :problem: . Tietääkseni auto museokatsastetaan museoautoksi tai rekisteröidään museoautoksi juurikin katsatuskonttorilla. Lahdessa 1991 kun Opel Olympiani katsastettiin konttorilla museoautoksi niin sille tehtiin todellakin ihan tiukka vuosikatsastus :x , nykyisin nimeltään MAK (määräaikaiskatsastus). Tänä päivänä onneksi muutoskatsastus ei ole "katsastus" :) .
jusa82 kirjoitti:Voi olla harvinaista että esim. 123 coupe menisi 240 d koneella museorekisteriin. Näin äkkiä ajateltuna.
Vastaavasti jenkeissähän noita oli 300 dieselillä.
Jos autoon on saatu MR-lausunto niin miksi ei menisi museorekisteriin :wink: :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja woke »

jusa82 kirjoitti:Niin, autoahan ei museokatsasteta kantsastuskonttorilla
Missä se sitten tehdään :roll: Eikös katsastukset tehdä edelleenkin katsastuskonttorilla. Itse museotarkastus sitten erikseen.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Niin, tarkastus ja katsastushan ovat 2 eri asiaa.

En jaksa jankata tätä samaa Paskxx kerrasta toiseen mikä on museotarkastus, museokatsastus tai joka toinen vuosi, vahemmilla autoilla harvemmin tapahtuva määräaikaiskatsastus.

Hyvin yksinkertainen asia missä menee helposti puurot ja vellit sekaisin.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

jusa82 kirjoitti:Niin, autoahan ei museokatsasteta kantsastuskonttorilla
Anteeksi. Tarkoitan tietenkin museorekisteröintiä!

Tarkastaja tarkstaa auton vaikka omassa navetassaan tai Esson pihassa ja antaa hakijalle lausunnon enemmin tai myöhemmin postillla, kuriirilla, suoraan käteen (jonka pilkuntarkkaa nimeä en nyt muista enkä arvaa) ja tietenkin laskun tai vaatii käteistä ja SA-HK:n kerhojen jäsenet saa alennusta. Voihan tätä tarkastusta pitää museo katsastuksenakin ihan kielialueesta ja murteesta riippuen. Katsastus mies on kuitenkin se joka katsastaa.
Museoajoneuvotarkastaja tarkastaa!

-No tämän lausunnon kanssa mennään sitten konttorille ja hyvä varata siihen aika.
-Annetaan neidille kaikki paperit.
-Sitten katsastussetä katsastaa auton kuten muutkin autot katsastetaan, kokeillaan jarruja ja vilkkuja jne.
-Sitten täti, kun auto on katsastettu, tekee taas lopulliset paperit eli luovarit eli teknisen osan ja sen toisen osan... mikä se nyt oli. Niissä sitten lukee jossain sarakkeessa museoajoneuvo. Eli oisiko sittenkin niin, että sen rekisteröinnin tekeekin katsastusaseman toimistovirkailija :think:


yllämainitussa en ole ottanut huomioon hylkäystä jolloin asia ei etene näin joutuisasti.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

jusa82 kirjoitti:Niin, tarkastus ja katsastushan ovat 2 eri asiaa.

En jaksa jankata tätä samaa Paskxx kerrasta toiseen mikä on museotarkastus, museokatsastus tai joka toinen vuosi, vahemmilla autoilla harvemmin tapahtuva määräaikaiskatsastus.

Hyvin yksinkertainen asia missä menee helposti puurot ja vellit sekaisin.
Sellaista termiä/käsitettä kun museokatsastus ei ole olemassa. on Museoajoneuvotarkastus, katsastus ja rekisteröinti (museoajoneuvoksi)
Tässä nyt sitten ne sahkin ohjeet. Älkää kysykö sahkista vaan kysykää museoajoneuvotarkastajilta.

http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm#hyvaksyminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Moi. Saako kolariauton museoitua? Eli jos korjattu takaisin liikenteeseen, mutta rekisteriotteessa vaihdettuja osia x% niin onko auto museokelpoinen iän tullessa täyteen?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja karra »

JanneW124 kirjoitti: Ke 03.11.2021 10:38 Moi. Saako kolariauton museoitua? Eli jos korjattu takaisin liikenteeseen, mutta rekisteriotteessa vaihdettuja osia x% niin onko auto museokelpoinen iän tullessa täyteen?
Käsitykseni mukaan kyllä, mutta asia kannattaa varmistaa museotarkastajalta. Aika moneen museoautoon on vaihdettu koripeltejä sattuneesta syystä... mutta eivät ole päätyneet muutokset otteeseen.

Juttelin maanantaina meidän SAHKin tarkastajan sekä KLB:n kanssa kuukausikokouksessa ja oli kyllä mielenkiintoista, jopa huumoripitoista keskustelua jota sävytti KLB:n vinoutunut huumorintaju näissä asioissa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

karra kirjoitti: Ke 03.11.2021 11:45
JanneW124 kirjoitti: Ke 03.11.2021 10:38 Moi. Saako kolariauton museoitua? Eli jos korjattu takaisin liikenteeseen, mutta rekisteriotteessa vaihdettuja osia x% niin onko auto museokelpoinen iän tullessa täyteen?
Käsitykseni mukaan kyllä, mutta asia kannattaa varmistaa museotarkastajalta. Aika moneen museoautoon on vaihdettu koripeltejä sattuneesta syystä... mutta eivät ole päätyneet muutokset otteeseen.

Juttelin maanantaina meidän SAHKin tarkastajan sekä KLB:n kanssa kuukausikokouksessa ja oli kyllä mielenkiintoista, jopa huumoripitoista keskustelua jota sävytti KLB:n vinoutunut huumorintaju näissä asioissa...
Niin. Eikä ainakaan erikseen mainita vaatimuksena kolaroimattomuutta Trafin ohjeessa.
Toivottavasti joku museotarkastaja osaa varmistaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja alvar »

Minä haluaisin nähdä museorekisterissä veronkierto-suksiboksi-farmari-W124:n. Eli auton katolle on asennettu kiinteästi julmettu suksiboksi ja auton sisäkatto on boksin kohdalta leikattu auki, jotta on saatu pakettiauton sisäkorkeus ja verovapaus.

Toinen olisi W126, jolla on W123:n runkonumero (eli korinvaihto) museorekisterissä.

Eikö nämä ole juuri sitä suomalaista autohistoriaa parhaimmillaan?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Zac »

En minäkään näe periaatteellista ongelmaa kolariautossa, jos on korjattu asiallisesti ja alkuperäisin osin...

Tuo "suksiboxipaku" MR-rekisterissä kyllä ajatuksena vähän naurattaa... Muistan muuten kun (poikasena) sellaista meilläkin perheessä ihan oikeasti harkittiin, tutkittiin jopa mikä boximalli istuisi parhaiten mersun katolle... onneksi ei koskaan tullut :lol:

Näkisin että tuollainen "paku" on aika lailla vastaan sitä ajatusta / vaatimusta että auton tulisi olla siinä kuosissa kuin missä se on tehtaalta lähtenyt...? Taitaisi toteutua ainoastaan jossain Citikan BX-mallissa, mitä muistaakseni sai tuollaisella "korotuskatolla" ihan suoraan merkkiliikkeestäkin ostaa... Ei kyllä (BX) vieläkään herätä kummoisia intohimoja... :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sain varmistuksen museotarkastajalta, että prosentit otteessa eivät ole esteenä museotarkastukselle. Kiitos vielä tätäkin kautta.

Tuli itselläkin ensimmäisenä ajatuksena Citikan BX tuosta suksiboksipakusta :lol: Taistelee kyllä Fiat Multiplan kanssa maailman rumimman auton tittelistä
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Voiko auton museoida jos otteessa on muutos %

Viesti Kirjoittaja Juho »

Moottori pitää olla samaan koriin kuuluva eli esim W123 250 tarvii olla bensa kutosella siihen ei käy nelonen eikä Twim cam eikä Diesel ja ruisku koneen tarvii olla ruosku eikä tilalle saa laittaa kaasaria ja Diesel Dieselinä 300 vitos koneella. Mutta kone voi olla eri vuodelta kun on saman lainen mallinen tai Vehon vaihtomoottori.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Vastaa Viestiin