Strömberg 175 CD säätäminen ?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Morjesta. Koitetaan säätää W115 200 bensa -72 kaasaria. Aluksi oli joutokäynnit liian korkealla, sitten laitettiin korjaussarjasta uusia osia ja nyt tuntuu että säädöt on ihan sekaisin, ampuu ja yskii ja tulpat on ihan mustat, eli rikkaalla on. Olisko neuvoja, miten tuo laitetaan perussäätöihin ja mistä vikaa voisi lähteä etsimään ?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No ensinnäkin siinä on kolmeportainen käynnistysavustin, siinä säädetään tyhjäkäynti erikseen kylmälle ja lämpimälle moottorille.
Kylmän moottorin joutokäynti säädetään kaasuttimen alla olevasta muovilinkistä ja lämpimänä säädetään yksinkertaisesti ruuvista kääntämällä joka on kaasuvivun mekanismissa. Ensiksi mitä pitää tehdä on irroittaa rikastin ja tarkistaa että siinä oleva pieni mäntä liikkuu herkästi, yleensä se on aina jumissa. Tätä varten joudut irroittamaan jopa 3+3 ruuvia + muovilinkki toisesta päästä että saat sen käteesi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Toinen tärkeä juttu on että tyhjäkäynnillä bensiinin pitää kiertää takaisin tankkiin. Suurella nopeudella kierto tankkiin loppuu. Noin pääpiirteittäin. Kaasuttimen alla on alipaineletku joka voi olla viallinen, myös sen messinkiputket voivat olla irti. Lisäksi siellä on tätä varten kumikalvo jonka voi vaihtaa ottamalla 3 ruuvia pois. Koko aparaatti on hyvin yksinkertainen, riittää kun opiskelee ymmärtämään miten se toimii.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Kiitos tiedosta. Tänään taas purettiin ja koottiin kaasari. Kalvot on ehjät, luisti on oikein päin. Rikastimen mäntä toimii myös. Kaasarin alla oleva alipaineletku putkineen on ehjä. Vaihdoimme korjaussarjasta kaikki alipainekalvot ja läppäakselin läpiviennitkin on tiiviit. Kylmän koneen kierrokset säädettäneen kääntämällä bi-metallijousen koteloa ? Muovilinkkiä en tosta römperistä kyllä löytänyt.

Nyt ei ammu enään, mutta ei käy siististi tyhjäkäyntiä. Kierrokset vaihtelee hieman eli "humppaa". Onko tuossa joutokäynnin seossäätöä. En ainakaan löytänyt mistään. Pääsuuttimen kiertely pohjassa vaikutti kyllä käyntiin ja sitten kierrokset alkaa nousta kun pistää laihemmalle. Mikähän tuon pääsuuttimen perussäätö olisi,,,,, ainakin 1½ auki tuntui liian pieneltä.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Bimetallijousen kotelon kääntäminen vaikuttaa vain rikastimen toiminta aikaan, sen pitäisi olla suurinpiirtein merkit vastakkain.
Ajan myötä voi olla pientä kalibrointitarvetta, itellä piti kääntää 3mm vasempaan, mutta eipä sillä suurta eroa. Niitä rikastimia on eri versioita mm semmoinen missä on kojelaudassa 3 portainen nuppi ja sitten automaattiversio joka toimii autonomisesti. Eli kylmällä moottorilla painetaan poljinta kerran niin vivut menevät moottorin/ulkolämpötilan mukaiseen asentoon. Startatessa ei tarvi kaasupolkimeen koskea. noin 6cm mittainen muovilinkki on tämän rikastinkotelon alla ja on kytkettynä kaasuvipuun.
Sen pituutta muuttamalla säädetään tyhjäkäyntikierrokset kylmänä.
Seos säätö on kaasuttimen alla ja se käytännössä vain laskee tai nostaa suutinputkea kaasuttimen rungossa.
En tiedä perussäätöä suuttimelle, varmaan tehtävä pakokaasumittarin kanssa jokatapauksessa, ehkä selviäisi korjauskäsikirjasta..
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Se vielä että jos auto seisoo muutamia päiviä niin on tyypillistä että vaimenninöljyä voi valua suutinputkelle ja auto voi startatessa pikkasen epäröidä. Sitten taas jos autoa käyttää useasti niin sitä kakomista ei ehdi tulla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja usremenar »

Aapo.T kirjoitti:Se vielä että jos auto seisoo muutamia päiviä niin on tyypillistä että vaimenninöljyä voi valua suutinputkelle ja auto voi startatessa pikkasen epäröidä. Sitten taas jos autoa käyttää useasti niin sitä kakomista ei ehdi tulla.
Onhan siellä sitä vaimenninöljyä tarpeeksi?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

On mutta öljy valuu sylinterin seinää pitkin hiljalleen alaspäin, ei siinä ole mitään tiivistettä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jos lohduttaa, kävin äsken siirtämässä talven lämpimässä hallissa seissyttä w123:aa lattianpesun ajaksi ulos. Strombergilla tämäkin siis. Tässä on ollut ryypyssä jotain vikaa nyt parin vuoden ajan, kesäkelillä kun ajetaan niin en ole saanut aikaan korjata tai tutkia sen tarkemmin.

Oli vähän taiteilua siinäkin: ensin kaasun painalluksia ja sitte nkaksi piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkää sahausta ilman mitään lupausta. Kolmannen lopulla jo hiukan hörähti. Siitä sitten parin höräytyksen jälkeen hetkeksi käyntiin, samoin sitä seuraavalla kun kaasulla avusti. Sitä seuraavalla jäi jo - tosin kovasti römpöttäen ja kaasulla sai taiteilla koneen rytmin mukaan jonkun aikaa. Siitä se sitten hetken päästä tasaantui ja jäi nätihkösti pyörimään.

Tarkemmin ajatellen, jotenkin tuntuu, että tässä kyllä bensapumppu taitaa päästää linjat tyhjäksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

No niin, väliaikatietoa. Kokeiltiin toisella polttoainepumpulla ja siinä oli vikaa. Samalla kaasari alkoi vuotaa bensaa yhden kannen tiivisteestä. Voipi olla että vika on selviämässä. Joo, onhan tässäkin muovilinkki ja automaattiryyppy nyt kun selititte tarkemmin...
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla tuo auto saattaa joskus tupsuttaa vartin ajon jälkeen, nyt se oli seissy päivän ulkona ja taisi sataakin niin epäsäännöllistä tupsutusta, olisikohan virranjakajassa kosteutta kun tallista lähtiessä ei koskaan huomaa semmosta ongelmaa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Jatkoa, tulviminen saatiin loppumaan, kun huomattiin että yksi alipainekalvo ryypystä oli vaihtamatta. Imusarjan sovituslaipan takana oli toinen tiiviste, josta toinen puolisko oli tippunut pois, ehkä palanut tai jonkun remonttiyrityksen jäjiltä ?? Eli kone sai seokseen ilmaa kaasarin jälkeen. Bensapummpu, tiiviste ja yksi alipainekalvo siis ainakin tämän vian aiheuttajia, nyt mersu alkanee kehräämään...
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Siellä kaasarin etupuolella imussa olevassa tiivisteessä pitää olla myös tuuletusreikä. Eli kun imuputken vetää irti niin siinä pitäisi näkyä pieni tuuletusreikä. Kohokammion neulan alla pitää olla 1mm paksuinen prikka että bensapinta on oikein. helposti voi jäädä remontissa pois.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Paljonkohan mahtaa vaikuttaa seokseen jos käännän varttikierroksen laihemmalle? Kulutus on siinä kaupunkiajossa 13l ja alle pääsee jos ajaa nätisti, kyllä kai sen lähemmäksi kymppiä pitäs mennä?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1450
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja oltzi »

täällä alkaa kanssa w115 220 käyntii yrittäminen. pari vuotta sitten eivät saaneet kun lupaamaan muttei millään käymään.

pari kysymystä alkuun.

1. mistä tohon saa korjaus sarjan?

2. kuulemma on oma öljy sisällä kaasarissa. mitä, mihin ja kuinka paljon?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Öljyn täytät kaasuttimen päällä olevasta korkista, moottoriöljyä. Korjaus sarjan voi tilata vaikka netistä?
Todennäköisesti bensa on pilaantunut säilytyksessä, eli putsaa kaikki linjat ja käynnistä kanisterista.
Rikastin on varmasti myös jumissa eli pura kotelo irti kaasarista ja herkistä rikastimen mäntä.
Kaasari on niin yksinkertainen että sen pitäisi toimia aina edes jotenkin.
Ja ennakko pitää säätää kierroksilla, ulkomuistista 4300rpm ja 43 astetta. Jospa sytytys on sekaisin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nostetaan Stromberg-aihe vielä kerran.

Tosin nyt on puheena W123, mutta eiköhän pääperiaate ole sama. Tärkeintä on, että kohtalaisen noviisikin pääsisi jyvälle. Tarina on pitkä, mutta toivottavasti siihen tulee jokunen vastauskin jos tehdään kunnolla selkoa.

***

Ongelma on kylmäkäynnistys, etenkin kun kone on todella kylmä eli esimerkiksi pari päivää seissyt. Konetta saa sahata todella pitkään ja useamman kerran. Sitten se alkaa lupailla ja parin hörähdyksen jälkeen moottori jää jo pyörimään, tosin vaivaisesti pienillä kierroksilla. Tässä kohdassa voi varovasti kaasuttamalla saada koneen pysymään käynnissä kun se alkaa hidastua - tai sitten ei. Ilman kaasua kone sammuu pari-kolme kertaa ennen kuin jää käymään. Uudelleenstarttauksessa kone lähtee varsin hyvin heti uudestaan käyntiin. Jahka kone pysyy käynnissä, sillä voi ajaa normaalisti. Puolilämpimänä ja lämpimänä kaikki toimii moitteitta.

***

Sukelsin eilen konehuoneeseen vähän perehtymään asiaan. Kaasuvivusto liikkuu hyvin, eikä auta vaikka kaasun käyttäisi pohjassa käsipelillä vivuista.
Mutta jos vipujen pitäisi jäädä kaasunpolkaisun jälkeen "fast idle" asuntoon, niin sitä ei kyllä tapahdu. Ryyppyä ohjaava muovilinkku palaa polkaisun jälkeen samaan paikkaan kuin missä olikin.

Kysymys yksi: mitä me tästä opimme?

***
Jatkoin ihmettelyä kääntelemällä tuota bimetallijousen koteloa. Vähän myötä- ja vähän vastapäivään, mutta vaikutusta käynnistymiseen ei ollut, kuten ei kai pitäisikään. Palautin paikoilleen.

Seuraavaksi aloin avata kaasutinta peräpäästään. Bimetallijousen kotelo eli se, johon tulee kaksi kuumavesiputkea ja joka on kolmen ruuvin pitämällä kehyksellä kiinni, lähti irti helposti. Jousi tuli näkyviin ja olihan se aika hapettunut. Sormivoimalla kuitenkin sitä sai liikuteltua auki-kiinni.

Kysymys 2: miten herkkäliikkeinen tuon jousen tulisi olla?
***

Sitten on kysymys rikastinlaite, jonka pitäisi olla se seuraava osa kaasuttimen runkoa kohti mentäessä, eikö vaan? Nyt siis on kädessä jousikotelo vesiputkineen. Kaasuttimen sisältä tulee ulos "tuntosarvi", jota jousen pitäisi siis kääntää ja täten ohjata rikastimen mäntää, eikö vaan? Bensaa tässä tilassa ei ole ollut juurikaan ainakaan vielä näiden muutamien pitkien starttausten aikana, jos tällä on mitään merkitystä. Tämä mäntää ohjaava varsi liikkuu jonkin verran "hahlossaan", mutta ei missään nimessä niin paljoa kuin liikerataa olisi.

Kaasuttimen sisään katsoessa alhaalla näkyy kumipäällysteinen, metallikärkinen "tutti" jota em. varsi ohjaa. Sormella ko. tutti liikkuu kevyesti alas, ihan pohjaan asti, ja myös palautuu pontevasti. Mutta tuosta varresta ohjaamalla sitä ei saa painettua kuin hiukan. Siitä, mitä vartta liikutettaessa tapahtuu, en muuten voi kertoa paljon, kaasuttimen sisään ei näin kankea ihminen tuosta kulmasta juuri näe.

Kysymys kolme: Mikä näiden osien keskinäisen suhteen pitäisi olla ja pitkäkö tuon "tuntosarven" liikeradan pitäisi olla?

***

Sitten on kysymys tämän seuraavan osan irrottamisesta. Tässä topicissa mainitaan, että irrottaminen vaatii 3+3 ruuvin avaamisen.
Ensimmäiset kolme ovat siinä lukituskehyksessä, mutta tässä seuraavassa vaiheessa on näkyvissä vain kaksi tasapäistä, pitkähköä messinkiruuvia. Sitten on 1-2 kohtaa jotka voisivat olla ruuveja, mutta niissä ei ole kantaa eli kyse on jonkinlaisista niiteistä tai lukitustapeista.

Kysymys neljä: onko tämän osan enää vm. 84 autossa määräkään irrota, ja jos niin miten?

Kysymys viisi: lämpimän tyhjäkäynnin säätö on helppo asia, se on se ruuvi joka on kaasuttimesta vähän koneeseen päin, ja jota loogisesti sisäänpäin kääntämällä kaasuvivusto vähän nousee. Mistä kylmää tyhjäkäyntiä pitäisi ylipäätään voida säätää?

Kysymys kuusi: olenko ihan hakoteillä koko homman suhteen. En koskenut moneen paikkaan, löin kaiken kiinni, sain koneen käyntiin ja se vaikuttaisi toimivan aivan normaalisti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

tarkista onko siitä rikastimesta esim jousi poikki ja vivut liikkuvat herkästi ja kalvo ehjä. Sitävarten rikastin pitää ottaa pois kaasuttimesta. Yleensä pieni rikastinmäntä on jumissa, alipainekalvon kunto? Testaa myös pakastimessa. 115 mallissa tyhjäkäyntinopeutta kylmänä säädetään pienestä muovilinkistä. Mekanismin asento käynnistäessä riippuu lämpötilasta. Mekanismissa on muistaakseni 3 porrasta. Tiedäthän että autossa on käynnistysavustin ja auto käynnistetään siten että kerran polkaistaan kaasua ennen käynnistystä jotta vivut resetoituvat lämpötilan mukaiseen asentoon. Avainta käännettäessa kaasua ei tarvi painaa. Bimetallijousen kotelon kääntäminen ei ole tarpeellista, aseta se niin että jäähtyneenä jousen koukku on ottaa juuri kiinni vipuun. Tällöin ilman viilentyessä mekanismi automaattisesti jousen pituuden muuttuessa asettuu jollekin mekanismin porraslevyn hampaista riippuen lämpötilasta.
Vaikka kaikki olisi kunnossa, voi alipainevuoto jossain tehdä käynnistä mahdottoman. Jos kaikki on kunnossa ja ymmärtää toimintaperiaatteen, laite on hyvin yksinkertainen. Niissä malleissa missä tarvii päästöjä säätää niin sitten on varmaan tarkempaa saada kaikki aivan kohdalleen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kiitos, arvasinkin että se olet sinä joka ensiksi vastaa ;)
Aapo.T kirjoitti:tarkista onko siitä rikastimesta esim jousi poikki ja vivut liikkuvat herkästi ja kalvo ehjä. Sitävarten rikastin pitää ottaa pois kaasuttimesta.
OK. Eli sen pitäisi sen rikastinosan siis lähteä irti jollain?
Yleensä pieni rikastinmäntä on jumissa, alipainekalvon kunto? Testaa myös pakastimessa. 115 mallissa tyhjäkäyntinopeutta kylmänä säädetään pienestä muovilinkistä. Mekanismin asento käynnistäessä riippuu lämpötilasta. Mekanismissa on muistaakseni 3 porrasta. Tiedäthän että autossa on käynnistysavustin ja auto käynnistetään siten että kerran polkaistaan kaasua ennen käynnistystä jotta vivut resetoituvat lämpötilan mukaiseen asentoon.
Ja se mäntä liikkuu siis sen jousen koukkuun tulevan pikku vivun ohjaamana? Se liikkuu, kuten sanottua, kevyesti mutta ei koko hahlon mittaa. Tässäkin on muovinen välitanko kaasuttimen alla, jonka pitäisi kääntää rikastin päälle. Sen pituutta ei kyllä voi säätää, tosin taisi siinä olla päissä 1-2 ylimääräistä reikää eli saisi sille tulevat tangot eri paikkoihn. Tähän tosin ei liene syytä, kun pituus ennen on ollut oikea.

Onko alipainekalvo siis se varsinainen kalvo, joka löytyy kun kaasarin yläosan avaa?

Kylmäkäynnistysmenettely on tuttu, ja tuolla lailla auto onkin aiemmin käynnistynyt todella hyvin. Tämä oikuttelu alkoi joskus sen seisottua hetken aikaa.

Mitä muuten se ryypyn päälle tuleva 2-napainen sähköpistoke palvelee?

Avainta käännettäessa kaasua ei tarvi painaa. Bimetallijousen kotelon kääntäminen ei ole tarpeellista, aseta se niin että jäähtyneenä jousen koukku on ottaa juuri kiinni vipuun. Tällöin ilman viilentyessä mekanismi automaattisesti jousen pituuden muuttuessa asettuu jollekin mekanismin porraslevyn hampaista riippuen lämpötilasta.
Luotan tähän, vaikka en tätä vielä vivustosta oivaltanutkaan.
Vaikka kaikki olisi kunnossa, voi alipainevuoto jossain tehdä käynnistä mahdottoman. Jos kaikki on kunnossa ja ymmärtää toimintaperiaatteen, laite on hyvin yksinkertainen. Niissä malleissa missä tarvii päästöjä säätää niin sitten on varmaan tarkempaa saada kaikki aivan kohdalleen.
Ilmavuotoja tässä on myös mietitty, mutta ainakaan silmämitalla ei näy rikkonaisia letkuja eikä kaasuttimen kumikauluksessakaan vikaa.

Jatkamme selvittelyä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kuva


Niin revi tämä kotelo irti, 3 ruuvia pitelee sitä sekä muovilinkin toinen pää. Saatat tarvita uuden tiivisteen.
Kuvassa on vipujen asetus, täysrikastus kylmänä. Normaalisti viileä kone esim kesällä käynnistyy noilta muilta portailta.
Kuten kuvasta voi erottaa, kosketus porraslevyllä on noin 1/3 vivun paksuudesta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu, juuri tuo osa. Tuohon asti pääsin mutta se kolmas ruuvi jäi löytymättä. Kaksi on plus se joku niitin kanta tms. Tai sitten vaan olen kertakaikkiaan sokea.

Pitänee ottaa vielä kerran vesitila auki. Hetken käynnissä olleessa koneessa juuri tuo ylinnä oleva liikkuva osa oli vähän puolenvälin oikealla puolella täältä katsoen.

Tosin jotain on tapahtunut, eli joku osa ilmeisesti herkistynyt kun käpälöin tuota vivustoa: tänään hallissa auto lähti jos ei ihan moitteitta niin ainakin ihan pienen pyörityksen jälkeen ja jäi myös palllljon nätimmin pyörimään kuin ennen.

Ilmeisesti tosin olen säätänyt tyhjäkäyntiä liiankin ylös, lämpimänä kone pyörii varmaan 1000 kierrosta ja lisäksi on tullut pieni jälkikäynti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tuossahan ne ruuvinreijät näkyy kuvassa. Jälkikäynnin eston solenoidi on kaasuttimen pohjassa. Käsittääksen 123 mallissa ei ole suurta eroa? -Sitä ohjaa sulakerasian päässä oleva rele. Moottorin sammuttua pitäisi kuulua naksahdus n.6-16s jälkeen kun solenoidin "tappi" putoaa alas kaasuttimen suuttimesta. Eli kun koneen sammuttaa, lyö solenoidi tapin jotta bensan tulo loppuu ja aikaviive rele vapauttaa tapin hetken ajan päästä.
Itellä oli releessä viallinen transistori. Eli rele piti avata ja kolvata sinne uusi komponentti. Olisi pitänyt pistää sinne vahvempi transistori kun hajosi uudestaan mutta kun laiska ei jaksa :) Hajonnut ilmeisesti akun kengän irroittelusta. Huollon korjauskäsikirjoista löytyy ryypyn asetukset ja kaikkien toimintojen testaukset, on ollut ainakin joskus ladattavissa netistä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Niin se vielä tietysti jos sitä laitetta ei ole koskaan putsattu niin vaikka mäntä olisi herkkä niin se ei yksistään riitä koska siellä ryyppykanavissa voi olla roskaa ja tukoksia. Joten puhdistus onnistuu vain irroittamalla tuo autosta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Strömberg 175 CD säätäminen ?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tulikin kalliit kuvat kun jäi vuotamaan ilmaa tuosta tiivisteestä ja seos jäi siten rikkaalle :) Ilmeisesti rikastimen männän jälkeiseltä puolelta jos pääsee vuoto syntymään niin ilma menee suoraan imusarjaan :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin