722.3 automaatin öljynvaihto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
beex64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 29.07.2010 11:08

722.3 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja beex64 »

Tarkoitus olisi vaihtaa öljyt 722.3 automaattiin. Kävin tänään Motonetissä tarkistamassa suodattimen saatavuuden. Niitä löytyi hyllystä, valmistajana Fedi Bilstein eli laatumerkki. Paketissa oli suodatin ja oljypohjan tiiviste mutta ei momentinmuuntajan tyhjennystulpan tiivisteprikkaa.

Mikä on prikan oikea koko ?.

Onko Dextron 3 oikea öljy laatikkoon ?.

Onko öljynlauhdutin myös tyhjennettävä ?.

Mikä on suositeltavin tapa pyörittää momentinmuuntajaa niin että sen öljyt voi tyhjentää ?.

Mitä muuta kannattaa huomioida öljynvaihdossa ?.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 722.3 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja napa »

beex64 kirjoitti:Mikä on prikan oikea koko ?.
ei ole tullut vaihdettua prikkaa ikinä, vaan vanha on kelvannut...
beex64 kirjoitti:Onko Dextron 3 oikea öljy laatikkoon ?.
ei, dextron 2 on "oikeampi", dextron 3 kyllä kelpaa, mutta on lirumpaa ja turbiini luistaa enemmän ja kitkanmuunto lisäaineistus on sellainen, että laatikon kitkalevyt kuluvat nopeampaa loppuun, kuin dextron 2 öljyä käytettäessä... dextron 3 öljyllä laatikko siis luistaa vaihdoissa enemmän, kuin dextron 2 öljyllä...
beex64 kirjoitti:Onko öljynlauhdutin myös tyhjennettävä ?.
en ole itse ainakaan sitä sen kummemmin lirutellut...
beex64 kirjoitti:Mikä on suositeltavin tapa pyörittää momentinmuuntajaa niin että sen öljyt voi tyhjentää ?.
miten sitä nyt helpoiten saa pyöriteltyä, joskus pyöritän kampiakselin hinhapyörästä ja joskus nuljutan isolla ruuvimeisselillä itse muuntimesta...
beex64 kirjoitti:Mitä muuta kannattaa huomioida öljynvaihdossa ?.
öljypohjaa ei saa kiristää liian tiukalle, muuten alkaa vuotamaan reunoilta ja tarkistaa, ettei sitä ole kiristetty liian kireälle aikaisemmssa öljynvaihdoissa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
trauha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: La 01.05.2004 21:51
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 722.3 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja trauha »

napa kirjoitti:
beex64 kirjoitti:Mikä on prikan oikea koko ?.
ei ole tullut vaihdettua prikkaa ikinä, vaan vanha on kelvannut...
beex64 kirjoitti:Onko Dextron 3 oikea öljy laatikkoon ?.
ei, dextron 2 on "oikeampi", dextron 3 kyllä kelpaa, mutta on lirumpaa ja turbiini luistaa enemmän ja kitkanmuunto lisäaineistus on sellainen, että laatikon kitkalevyt kuluvat nopeampaa loppuun, kuin dextron 2 öljyä käytettäessä... dextron 3 öljyllä laatikko siis luistaa vaihdoissa enemmän, kuin dextron 2 öljyllä...
beex64 kirjoitti:Onko öljynlauhdutin myös tyhjennettävä ?.
en ole itse ainakaan sitä sen kummemmin lirutellut...
beex64 kirjoitti:Mikä on suositeltavin tapa pyörittää momentinmuuntajaa niin että sen öljyt voi tyhjentää ?.
miten sitä nyt helpoiten saa pyöriteltyä, joskus pyöritän kampiakselin hinhapyörästä ja joskus nuljutan isolla ruuvimeisselillä itse muuntimesta...
beex64 kirjoitti:Mitä muuta kannattaa huomioida öljynvaihdossa ?.
öljypohjaa ei saa kiristää liian tiukalle, muuten alkaa vuotamaan reunoilta ja tarkistaa, ettei sitä ole kiristetty liian kireälle aikaisemmssa öljynvaihdoissa...
Pannun pultit 8NM. Proppu 14NM. Tämä siis 722.3. Proppu on uusimmissa tiukennettava enempi. Muistaakseni 20NM
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
Jerski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 07.12.2012 15:12
Paikkakunta: Turku

Re: 722.3 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jerski »

Kaverilla vaihdettiin öljyt samallaiseen autoon, kun minulla allekirjoituksessa. Eilen tutkittiin nesteitä puolilämpimästä koneesta/laatikosta. Todettiin, että laatikkossa öljyä on mitä ilmeisemmin liika, noin 1-2cm yli tikun suosituksen. Mietittiin, että täytyy mennä varmaan imutyhjennykseen mutta kysymys kuuluu, kuinka paljon öljyä tuo 1-2cm vastaa? Ja ennen tätä täytyy viellä varmistaa, että miten oikea oppinen vaihteisto-öljyn määrän tarkistus tehdään? lämmin/kylmä öljy? Moottori käynnissä vai sammuksissa? Ja kai tuo 722.3 on siis tämän 722409 03 046842 koodin mukainen laatikko?

-Jerski
w201 2.6E A -91
CLA 180BE -13
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 722.3 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jerski kirjoitti:Kaverilla vaihdettiin öljyt samallaiseen autoon, kun minulla allekirjoituksessa. Eilen tutkittiin nesteitä puolilämpimästä koneesta/laatikosta. Todettiin, että laatikkossa öljyä on mitä ilmeisemmin liika, noin 1-2cm yli tikun suosituksen. Mietittiin, että täytyy mennä varmaan imutyhjennykseen mutta kysymys kuuluu, kuinka paljon öljyä tuo 1-2cm vastaa? Ja ennen tätä täytyy viellä varmistaa, että miten oikea oppinen vaihteisto-öljyn määrän tarkistus tehdään? lämmin/kylmä öljy? Moottori käynnissä vai sammuksissa? Ja kai tuo 722.3 on siis tämän 722409 03 046842 koodin mukainen laatikko?

-Jerski
Tarkistus silleen, että:
- Laatikko ajetaan kunnolla lämpimäksi
- Pysäytetään, laitetaan seisontajarru päälle
- Kytketään vuorotellen jokainen alue (P-R-N-D) jne. päälle muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen keppi takaisin N:lle (tai P:lle)
- Ja sitten katsotaan tikusta öljytaso

Tuon koodin mukainen laatikko on 722.4, koska sarjanumerossa nelonen tulee 722:n jälkeen.

En osaa sanoa, paljonko esim. 2cm on öljymääränä, mutta se on yllättävän vähän. Oman kokemukseni mukaan peniä määriä kerrallaan kannattaa lisätä / poistaa, kun on säätämässä öljytasoa kohdalleen. Siis sellaista paria desiä kerrallaan maksimissaan, jos öljytaso on ollenkaan oikeassa tontissa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 722.3 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Jerski kirjoitti: Moottori käynnissä vai sammuksissa?
-Jerski
Lisätään nyt vielä, että käynnissä vaikka eihän tuossa edellä käskettykkää kyllä sammuttaa konetta.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 722.3 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

juhaoh kirjoitti:
Jerski kirjoitti: Moottori käynnissä vai sammuksissa?
-Jerski
Lisätään nyt vielä, että käynnissä vaikka eihän tuossa edellä käskettykkää kyllä sammuttaa konetta.
Jees, hyvä tarkennus! Unohtui itseltä mainita. :oops:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
trauha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: La 01.05.2004 21:51
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 722.3 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja trauha »

Ja ylitäyttö valitettavan helppoa, tosin ei mulla ainaskaan ole ruvennut kuplia tai vaahtoa näkymään tikun öljyissä vaikka olikin sentin yli mitä pitäisi.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
Vastaa Viestiin