Tarkoitus olisi vaihtaa öljyt 722.3 automaattiin. Kävin tänään Motonetissä tarkistamassa suodattimen saatavuuden. Niitä löytyi hyllystä, valmistajana Fedi Bilstein eli laatumerkki. Paketissa oli suodatin ja oljypohjan tiiviste mutta ei momentinmuuntajan tyhjennystulpan tiivisteprikkaa.
Mikä on prikan oikea koko ?.
Onko Dextron 3 oikea öljy laatikkoon ?.
Onko öljynlauhdutin myös tyhjennettävä ?.
Mikä on suositeltavin tapa pyörittää momentinmuuntajaa niin että sen öljyt voi tyhjentää ?.
Mitä muuta kannattaa huomioida öljynvaihdossa ?.
722.3 automaatin öljynvaihto
Re: 722.3 automaatin öljynvaihto
ei ole tullut vaihdettua prikkaa ikinä, vaan vanha on kelvannut...beex64 kirjoitti:Mikä on prikan oikea koko ?.
ei, dextron 2 on "oikeampi", dextron 3 kyllä kelpaa, mutta on lirumpaa ja turbiini luistaa enemmän ja kitkanmuunto lisäaineistus on sellainen, että laatikon kitkalevyt kuluvat nopeampaa loppuun, kuin dextron 2 öljyä käytettäessä... dextron 3 öljyllä laatikko siis luistaa vaihdoissa enemmän, kuin dextron 2 öljyllä...beex64 kirjoitti:Onko Dextron 3 oikea öljy laatikkoon ?.
en ole itse ainakaan sitä sen kummemmin lirutellut...beex64 kirjoitti:Onko öljynlauhdutin myös tyhjennettävä ?.
miten sitä nyt helpoiten saa pyöriteltyä, joskus pyöritän kampiakselin hinhapyörästä ja joskus nuljutan isolla ruuvimeisselillä itse muuntimesta...beex64 kirjoitti:Mikä on suositeltavin tapa pyörittää momentinmuuntajaa niin että sen öljyt voi tyhjentää ?.
öljypohjaa ei saa kiristää liian tiukalle, muuten alkaa vuotamaan reunoilta ja tarkistaa, ettei sitä ole kiristetty liian kireälle aikaisemmssa öljynvaihdoissa...beex64 kirjoitti:Mitä muuta kannattaa huomioida öljynvaihdossa ?.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 722.3 automaatin öljynvaihto
Pannun pultit 8NM. Proppu 14NM. Tämä siis 722.3. Proppu on uusimmissa tiukennettava enempi. Muistaakseni 20NMnapa kirjoitti:ei ole tullut vaihdettua prikkaa ikinä, vaan vanha on kelvannut...beex64 kirjoitti:Mikä on prikan oikea koko ?.
ei, dextron 2 on "oikeampi", dextron 3 kyllä kelpaa, mutta on lirumpaa ja turbiini luistaa enemmän ja kitkanmuunto lisäaineistus on sellainen, että laatikon kitkalevyt kuluvat nopeampaa loppuun, kuin dextron 2 öljyä käytettäessä... dextron 3 öljyllä laatikko siis luistaa vaihdoissa enemmän, kuin dextron 2 öljyllä...beex64 kirjoitti:Onko Dextron 3 oikea öljy laatikkoon ?.
en ole itse ainakaan sitä sen kummemmin lirutellut...beex64 kirjoitti:Onko öljynlauhdutin myös tyhjennettävä ?.
miten sitä nyt helpoiten saa pyöriteltyä, joskus pyöritän kampiakselin hinhapyörästä ja joskus nuljutan isolla ruuvimeisselillä itse muuntimesta...beex64 kirjoitti:Mikä on suositeltavin tapa pyörittää momentinmuuntajaa niin että sen öljyt voi tyhjentää ?.
öljypohjaa ei saa kiristää liian tiukalle, muuten alkaa vuotamaan reunoilta ja tarkistaa, ettei sitä ole kiristetty liian kireälle aikaisemmssa öljynvaihdoissa...beex64 kirjoitti:Mitä muuta kannattaa huomioida öljynvaihdossa ?.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
trh202@gmail.com
Re: 722.3 automaatin öljynvaihto
Kaverilla vaihdettiin öljyt samallaiseen autoon, kun minulla allekirjoituksessa. Eilen tutkittiin nesteitä puolilämpimästä koneesta/laatikosta. Todettiin, että laatikkossa öljyä on mitä ilmeisemmin liika, noin 1-2cm yli tikun suosituksen. Mietittiin, että täytyy mennä varmaan imutyhjennykseen mutta kysymys kuuluu, kuinka paljon öljyä tuo 1-2cm vastaa? Ja ennen tätä täytyy viellä varmistaa, että miten oikea oppinen vaihteisto-öljyn määrän tarkistus tehdään? lämmin/kylmä öljy? Moottori käynnissä vai sammuksissa? Ja kai tuo 722.3 on siis tämän 722409 03 046842 koodin mukainen laatikko?
-Jerski
-Jerski
w201 2.6E A -91
CLA 180BE -13
CLA 180BE -13
Re: 722.3 automaatin öljynvaihto
Tarkistus silleen, että:Jerski kirjoitti:Kaverilla vaihdettiin öljyt samallaiseen autoon, kun minulla allekirjoituksessa. Eilen tutkittiin nesteitä puolilämpimästä koneesta/laatikosta. Todettiin, että laatikkossa öljyä on mitä ilmeisemmin liika, noin 1-2cm yli tikun suosituksen. Mietittiin, että täytyy mennä varmaan imutyhjennykseen mutta kysymys kuuluu, kuinka paljon öljyä tuo 1-2cm vastaa? Ja ennen tätä täytyy viellä varmistaa, että miten oikea oppinen vaihteisto-öljyn määrän tarkistus tehdään? lämmin/kylmä öljy? Moottori käynnissä vai sammuksissa? Ja kai tuo 722.3 on siis tämän 722409 03 046842 koodin mukainen laatikko?
-Jerski
- Laatikko ajetaan kunnolla lämpimäksi
- Pysäytetään, laitetaan seisontajarru päälle
- Kytketään vuorotellen jokainen alue (P-R-N-D) jne. päälle muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen keppi takaisin N:lle (tai P:lle)
- Ja sitten katsotaan tikusta öljytaso
Tuon koodin mukainen laatikko on 722.4, koska sarjanumerossa nelonen tulee 722:n jälkeen.
En osaa sanoa, paljonko esim. 2cm on öljymääränä, mutta se on yllättävän vähän. Oman kokemukseni mukaan peniä määriä kerrallaan kannattaa lisätä / poistaa, kun on säätämässä öljytasoa kohdalleen. Siis sellaista paria desiä kerrallaan maksimissaan, jos öljytaso on ollenkaan oikeassa tontissa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 722.3 automaatin öljynvaihto
Lisätään nyt vielä, että käynnissä vaikka eihän tuossa edellä käskettykkää kyllä sammuttaa konetta.Jerski kirjoitti: Moottori käynnissä vai sammuksissa?
-Jerski
Re: 722.3 automaatin öljynvaihto
Jees, hyvä tarkennus! Unohtui itseltä mainita.juhaoh kirjoitti:Lisätään nyt vielä, että käynnissä vaikka eihän tuossa edellä käskettykkää kyllä sammuttaa konetta.Jerski kirjoitti: Moottori käynnissä vai sammuksissa?
-Jerski
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 722.3 automaatin öljynvaihto
Ja ylitäyttö valitettavan helppoa, tosin ei mulla ainaskaan ole ruvennut kuplia tai vaahtoa näkymään tikun öljyissä vaikka olikin sentin yli mitä pitäisi.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
trh202@gmail.com