Wiken 450SL 1975
Wiken 450SL 1975
Jenkkilästä hommatun kesäauton entisöinti- ja ropaustarinaa olisi tarkoitus päivitellä blogiin:
Wiken SL
EDIT: Ei riitä aika kirjoitella blogia. Kirjoitellaan tänne kun ehditään, ehkä jollekin voi olla hyötyä minunkin raapustuksista.
Wiken SL
EDIT: Ei riitä aika kirjoitella blogia. Kirjoitellaan tänne kun ehditään, ehkä jollekin voi olla hyötyä minunkin raapustuksista.
Viimeksi muokannut Wikke, La 16.11.2013 11:54. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Wiken 450SL 1975
Täältä foorumilta on tullut ahkerasti lueskeltua erinäisiä M117:aa koskevia topiceja. Eräässä topicissa kehotettiin vaihtamaan nokkaketjun lisäksi kiristimen hilppeet ja ohjaimet, sekä lisäksi nokka-akselin öljyputken kiinnikkeet. EPC:tä olen koittanut tutkia tässä ahkerasti, mutta noita osiahan löytyy jakopäästä ja venakopan alta sen verran että nyt täytyy tiedustella mitkä näistä osista nyt laitan tilaukseen?
Ilmeisesti nuo nokka-akselin voiteluputken kiinnikkeet ovat kuvassa 2 numerolla 149?
Kuva 1.
Kuva 2.
Ilmeisesti nuo nokka-akselin voiteluputken kiinnikkeet ovat kuvassa 2 numerolla 149?
Kuva 1.
Kuva 2.
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Kyllä. Tuo 149 on juuri se mitä haet. Itse vaihdoin omaan m117-koneeseen, myös vuodelta 1975, nuo muut hilppeet ja lisäksi nokkarattaat, kun eivät paljoa maksaneet, mutta juuri nuo voitelunapikat jäi vielä vaihtamatta. Täytynee laittaa nekin. Itse tilasin osat jenkeistä http://www.autohausaz.com/search/catego ... 6@Mercedes" onclick="window.open(this.href);return false; . Hyvin tulivat perille ja tulleista huolimatta aika edullinen juttu...Osatkin olivat Saksalaista tekoa...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Mullon kolme 380 moottoria , mistä on numero 83 tai 95 katkennut , muruset joutuneet jakoketjun väliin ja siitä syystä ketju hypännyt. Tuloksena vääntyneitä venttilejä ja koloja männissä.... Nuo ohjaimet maksavat kai jotain luokkaa kympin/ kappale ja niitä menee kolme konetta kohti . Lisäksi ketjunkiristäjän kulutuspinta 47 jotain kai viitosen luokkaa. .. Eipä tarvi miettiä , mitä vaihtelee. Ja vaikka ihan alkuperäisosana , eikä italospagettitaikinasta muotoiltuna . KL:ssäkin niitä oli. 380 on tiätty m116 , mutta jotain osviittaa . En näistä kyllä paljon ymmärrä , mutta uudet osat näkyvät olevan valkoisia...
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Mulla kanssa oli 95 katkennut 450-motissa. Puuttuva pala toivon mukaan turvallisesti öljypohjassa....gipsy kirjoitti:Mullon kolme 380 moottoria , mistä on numero 83 tai 95 katkennut ,
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Jotenkin sellainen tunne , että sielläpäin kiertelee öljypumpun ketju..... Toivotaan , että pala on juuttunut pohjasedimenttiin.B.Ewing kirjoitti:Mulla kanssa oli 95 katkennut 450-motissa. Puuttuva pala toivon mukaan turvallisesti öljypohjassa....gipsy kirjoitti:Mullon kolme 380 moottoria , mistä on numero 83 tai 95 katkennut ,
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Joo. On käynyt mielessä öljypohjan irtikäyttäminen. Onkohan iso homma?
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Päivän, kahden homma, SL:n öljypohjan kanssa. W126:ssa n. tunti...B.Ewing kirjoitti:Joo. On käynyt mielessä öljypohjan irtikäyttäminen. Onkohan iso homma?
SL:ssä:
- konetta ylöspäin
- apurunkoa alaspäin
- ö-pohja irti...huom turbiinin "irrotusaukosta" löytyy ö-pohjan pari pitkää 6-kolo-kiinnitysruuvia.
- ö-pojan ja lohkon raosta ö-pumpun rattaat ja ketju irti
- samasta raosta ö-pumppu tiputetaan ö-pojan pohjalle
- ö- pohja pois...
- sitten siivotaan
- takaisin päinvastaisessa järjetyksessä...uusi tiiviste tietysti paikalleen.
Tai sitten kone irti...
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Miten toi sama homma menis W116:ssa?unski kirjoitti:
Päivän, kahden homma, SL:n öljypohjan kanssa. W126:ssa n. tunti...
Timppa
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
riippu kumpi öljypohja siinä on.Miten toi sama homma menis W116:ssa?
Tämän kanssa menee tunti:
Tämän kanssa yleensä ainakin päivä:
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Tarkotatko nyt tuon pikku pohjan irroitusta vai isomman ? Täytys saada kolmosen mäntää ihmeteltyä.unski kirjoitti:riippu kumpi öljypohja siinä on.Miten toi sama homma menis W116:ssa?
Tämän kanssa menee tunti:
Tämän kanssa yleensä ainakin päivä:
Timppa
Taisi olla tuo pelti kuppi, mutta eikai siinä noita turbon paluuputkia oo.
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Ei taida mäntä mahtua lähtämään alakautta, kun on se mokoma kampura tiellä, voihan sitä helmaa tietysti katsella. Peltipohjan kautta saa ö-pumpun pois, se helpottaa ö-pohja irrotusta huomattavasti...ehkä se tunti on hieman llian nopea aika, mutta useamman tunnin nopeampaa on tuollaisen peltisellä pohjan alaosalla varustetun ö-pohjan irrotus ja kiinnitys. Moottoriakaan ei tarvitse nostella niin paljoa.Tarkotatko nyt tuon pikku pohjan irroitusta vai isomman ? Täytys saada kolmosen mäntää ihmeteltyä.
Taisi olla tuo pelti kuppi, mutta eikai siinä noita turbon paluuputkia oo.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Wiken 450SL 1975 - M117 heikot kohdat
Jep jep, kiitoksia, täytyy laittaa pikapikaa osat tilaukseen. Tänään tuli käytettyä SL rekisteröintikatsastuksessa. Muuten hyvä mutta lattiapellit sekä akun kotelon pohjapelti peräkonttiin joutuu vaihtamaan. Nyt metsästämään korjauspeltejä.
Lämppärin puhallinyksikön käytin yksi päivä irti ja se potero on ihan terve. Onneksi näin päin.
Lämppärin puhallinyksikön käytin yksi päivä irti ja se potero on ihan terve. Onneksi näin päin.
Re: Wiken 450SL 1975
Alipaineletkut (muoviputket paremminkin) ovat ihan kuin raakaa spagettia; napsahtavat poikki melkeinpä koskematta. Paikallisesta kumi/letkuliikkeestä löytyi sinistä pneumaattisiin toimilaitteisiin tarkoitettua letkua, joka on rakenteeltaan lähes alkuperäistä vastaavaa, mutta aavistuksen taipuisampaa. Tulevien pyhien aikana täytyy alkaa seppäämään kaikki letkut uusiksi. Netistä löytyi alipainekaavio, jonka otin talteen: http://wikke.kapsi.fi/450sl/m117_1975.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Wiken 450SL 1975
Laitetaanpas vähän tarinaa kesällä tehdystä lattiankorjausoperaatiosta. Auto pomppasi rekisteröintikatsastuksessa -yllätys yllätys- mätien lattioiden takia. Autoa hommatessa oli jo tiedossa, että lattioissa on jotain sanottavaa. Tarkoitus oli kuitenkin ajella kesä-pari ja korjailla myöhemmin. Mutta nyt iski sitten pakkorako eteen, ei auttanut muu kuin ruveta hommiin. Tämä oli ensimmäinen kerta kun oikeasti tein tämän laajuisia autopeltihommia. Pikkuisen hirvitti aloittaa mutta päätin tehdä itse kaiken kun tuota hommaa olisi ollut sen verran, ettei ollut taloudellisesti mitenkään järkevää alkaa teettämään. Ja kun itse tekee niin tietääpähän mitä saa.
Purkaessa selvisi, että pelkästään lattioiden peltiosat ovat mätiä, reunapalkit ovat vielä kuin uudesta autosta. Samoin "takapenkin" alusta sekä muutenkin kotelot olivat todella hyvässä kunnossa. Olen nähnyt netin syövereissä paljon pahempia tapauksia. Auto on viettänyt koko elämänsä Georgian osavaltiossa, kuumassa ja kuivassa ilmastossa. Siksi varmaankin on kotelot pysyneet hyvässä kunnossa.
Jos tästä jollekin olisi hyötyä omaan projektiin niin hyvä
Vänkärin takajalkatila
Vänkärin etujalkatila
"Takapenkin" alusta, hyvässä hapessa onneksi.
Kuskin jalkatila
Eipä ole ruostetta oven tiivisteiden alla kuten 90-luvun Mersuissa
Lattiat pois...
Akkukotelo
Lattioiden sovitusta
Ja kiinnitystä...
Kuskin puoli paikoilleen
Saumat pohjamaalattu happomaalilla. Poikittaiskotelot tehty täysin uusiksi.
Akkukotelo pohjamaalattu
Lattiat valmiit, maalattu yltä ja alta 2K-epoksilla
Kuskin lattia
Pohjassa saumamassat
Pohja
"Uudet" barokit maalattu astralsilberillä
Purkaessa selvisi, että pelkästään lattioiden peltiosat ovat mätiä, reunapalkit ovat vielä kuin uudesta autosta. Samoin "takapenkin" alusta sekä muutenkin kotelot olivat todella hyvässä kunnossa. Olen nähnyt netin syövereissä paljon pahempia tapauksia. Auto on viettänyt koko elämänsä Georgian osavaltiossa, kuumassa ja kuivassa ilmastossa. Siksi varmaankin on kotelot pysyneet hyvässä kunnossa.
Jos tästä jollekin olisi hyötyä omaan projektiin niin hyvä
Vänkärin takajalkatila
Vänkärin etujalkatila
"Takapenkin" alusta, hyvässä hapessa onneksi.
Kuskin jalkatila
Eipä ole ruostetta oven tiivisteiden alla kuten 90-luvun Mersuissa
Lattiat pois...
Akkukotelo
Lattioiden sovitusta
Ja kiinnitystä...
Kuskin puoli paikoilleen
Saumat pohjamaalattu happomaalilla. Poikittaiskotelot tehty täysin uusiksi.
Akkukotelo pohjamaalattu
Lattiat valmiit, maalattu yltä ja alta 2K-epoksilla
Kuskin lattia
Pohjassa saumamassat
Pohja
"Uudet" barokit maalattu astralsilberillä
Viimeksi muokannut Wikke, Ti 18.03.2014 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Wiken 450SL 1975
Kesäauton valmistelu tulevaan kauteen on kovasti käynnissä. Tässäpä mietin tuota lukkopeltiä, kun konepelti vähän väpättää yli 100km/h vauhdissa säätötoimenpiteistä huolimatta. Autosta on jossain vaiheessa hävinnyt lukkopellin ja eturungon välissä olevat putkimaiset tuet, siis siitä syylärin edestä. Minkäs näköiset kuuluisi 75-vuosimallisessa olla kun tuntuu että noita on yhtä X-ristikkoa, kahta X-ristikkoa vierekkäin ja sitten vain yhdellä keskikohtaan tulevalla pystymäisellä tuella vaustettuja.
Re: Wiken 450SL 1975
Pari päivää on kulunut puhallinpoteron entrauksessa. Yksi kiinnitysruuvi oli ruostunut ja katkennut, se piti porata pois ja työntää alakautta tavallinen pultti paikoilleen. Kun lämmityslaiteboksin irroittaa tulipellistä, se putoaa muutamia millejä alaspäin. Näin alakautta pääsee työntämään 10mm avaimen jolla pitää pulttia paikoillaan kun kiristää puhallinmoottoripaketin kiinni. Onhan tuo puhallin nyt vähän työläämpi irroittaa, mutta eipä sitä joka päivä onneksi tarvi tehdä. Toivottavasti nyt ei moneen vuoteen.
Uusi tiivistekin tuli laitettua, sen sai helposti paikoilleen vanhaa muovikorttia apuna käyttäen. Kun lämmityslaite oli löysättynä, oli sen ja pellin välissä tarpeeksi tilaa tiivisteen asettelua varten.
Poteron maalasin De Beerin 2K-epoksimaalilla. Kestää isältä pojalle.
Uusi tiivistekin tuli laitettua, sen sai helposti paikoilleen vanhaa muovikorttia apuna käyttäen. Kun lämmityslaite oli löysättynä, oli sen ja pellin välissä tarpeeksi tilaa tiivisteen asettelua varten.
Poteron maalasin De Beerin 2K-epoksimaalilla. Kestää isältä pojalle.
Re: Wiken 450SL 1975
Omassa 75-vuoden SLC:ssä on tämä keskikohtaan tuleva pystytuki. Mutta siitä ei ole mitään tietoa, onko nuo muutkin ns. virallisia malleja tuohon vuosimalliin. Mutta ilmeisesti siis tämä pystymalli nyt ainakin...Wikke kirjoitti:Kesäauton valmistelu tulevaan kauteen on kovasti käynnissä. Tässäpä mietin tuota lukkopeltiä, kun konepelti vähän väpättää yli 100km/h vauhdissa säätötoimenpiteistä huolimatta. Autosta on jossain vaiheessa hävinnyt lukkopellin ja eturungon välissä olevat putkimaiset tuet, siis siitä syylärin edestä. Minkäs näköiset kuuluisi 75-vuosimallisessa olla kun tuntuu että noita on yhtä X-ristikkoa, kahta X-ristikkoa vierekkäin ja sitten vain yhdellä keskikohtaan tulevalla pystymäisellä tuella vaustettuja.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: Wiken 450SL 1975
Ilmastoinnillisissa malleissa on jämäkämpi ristikko, kun sähköflekti vaatii telineen. Ainakaan minusta se ei ole vuosimallista kiinni. Sama teline on minulla ollut -72,-81 ja -83 malleissa.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Wiken 450SL 1975
Kiitoksia tiedoista, tuollainen ristikkotuki siis täytyy metsästää jostakin.
Tuli tässä tilattua nyt viimein Saksasta nokkaketjun osat, automaattilaatikon suodatinsarja, lisäksi korjaussarjat öljyputken kiinnikkeille. Osat tilasin Autohaus Drögeltä (http://www.online-teile.com/mb/" onclick="window.open(this.href);return false;), hintaa koko satsille tuli noin 700e toimituskuluineen, ketjunkiristimen ollessa noin puolet tuosta summasta. Jenkkimallin kiristin (ilmapumpun tulolla) oli yli 100e kalliimpi normiversioon verrattuna. En tiedä olisiko kiristintä tarvinnut uusia, mutta uusitaan nyt niin saa elää sen kanssa rauhassa.
Tuolta online-teilestä on tullut tilattua ennenkin osia. Sivulle syötetään osan numero ja heitetään ostoskoriin. Kyseessä ovat siis ihan alkuperäiset merkkiosat, mutta ovat tuolta tilattuna oman kokemuksen mukaan keskimäärin puolet halvempia kuin suomalaisesta merkkiliikkeestä ostettuna.
Tuli tässä tilattua nyt viimein Saksasta nokkaketjun osat, automaattilaatikon suodatinsarja, lisäksi korjaussarjat öljyputken kiinnikkeille. Osat tilasin Autohaus Drögeltä (http://www.online-teile.com/mb/" onclick="window.open(this.href);return false;), hintaa koko satsille tuli noin 700e toimituskuluineen, ketjunkiristimen ollessa noin puolet tuosta summasta. Jenkkimallin kiristin (ilmapumpun tulolla) oli yli 100e kalliimpi normiversioon verrattuna. En tiedä olisiko kiristintä tarvinnut uusia, mutta uusitaan nyt niin saa elää sen kanssa rauhassa.
Tuolta online-teilestä on tullut tilattua ennenkin osia. Sivulle syötetään osan numero ja heitetään ostoskoriin. Kyseessä ovat siis ihan alkuperäiset merkkiosat, mutta ovat tuolta tilattuna oman kokemuksen mukaan keskimäärin puolet halvempia kuin suomalaisesta merkkiliikkeestä ostettuna.
Re: Wiken 450SL 1975
Eilen sain aikaiseksi vilkaista vihdoinkin vaihdekepakkoa, kun on tuntunut löysältä joka suuntaan. Vaihteen valinta on ollut vaikeaa, ja muutenkin vivustosta on kuulunut epämiellyttävää kolinaa. Selvisikin, että vaihdekepakon juuresta on murentunut tiehensä kaksi muovipuslaa, samoin kuin auton alta vaihdevivusta. Välitystanko roikkui paikoillaan vain lukitusklipsujen varassa.
Kojelautaa kootessa pyörittelin käsissä ilmastoinnin säätöpaneelia. Merkinnät paneelissa ovat näkyneet todella huonosti, niin päivällä kuin pimeämmällä taustavalaistuksessaan. Paneeli on halkaistavaa mallia, päällysmaskissa on läpinäkyvät merkinnät, näiden takana kaksi valkoista pahviliuskaa ja taustapaneelissa muovinen valonohjain, joka hajottaa yhdestä taustavalaisuhehkusta tulevan valon ympäri paneelia.
Aika oli arvatenkin tehnyt tehtävänsä pahviliuskoille, tummanruskeaksi värjäytynyt pahvi ei näy päällysmaskin takaa päivällä, eikä taustavalo pääse siitä läpi. En tiedä miksi paneelissa on kaksi pahvia päällekkäin, muutenkaan tuo yhdellä 1,2W hehkulla hoidettu valaistus ei ole kovinkaan tehokas. Päätin sitten tehdä tietokoneella uuden taustapaperin, tällä kertaa laitan vain yhden liuskan jotta valo pääsisi paremmin läpi. Kuvassa on testikappale tulostettuna mustavalkotulostimella, pitää tulostaa värilaserilla oikea versio ilmastoinnin nupikan sinisen värin takia.
Kojelautaa kootessa pyörittelin käsissä ilmastoinnin säätöpaneelia. Merkinnät paneelissa ovat näkyneet todella huonosti, niin päivällä kuin pimeämmällä taustavalaistuksessaan. Paneeli on halkaistavaa mallia, päällysmaskissa on läpinäkyvät merkinnät, näiden takana kaksi valkoista pahviliuskaa ja taustapaneelissa muovinen valonohjain, joka hajottaa yhdestä taustavalaisuhehkusta tulevan valon ympäri paneelia.
Aika oli arvatenkin tehnyt tehtävänsä pahviliuskoille, tummanruskeaksi värjäytynyt pahvi ei näy päällysmaskin takaa päivällä, eikä taustavalo pääse siitä läpi. En tiedä miksi paneelissa on kaksi pahvia päällekkäin, muutenkaan tuo yhdellä 1,2W hehkulla hoidettu valaistus ei ole kovinkaan tehokas. Päätin sitten tehdä tietokoneella uuden taustapaperin, tällä kertaa laitan vain yhden liuskan jotta valo pääsisi paremmin läpi. Kuvassa on testikappale tulostettuna mustavalkotulostimella, pitää tulostaa värilaserilla oikea versio ilmastoinnin nupikan sinisen värin takia.
Re: Wiken 450SL 1975
Auto kävi vastikään jakoketjun vaihdossa. Halusin vaihtaa kaikki ohjaimet, joten kone jouduttiin irroittamaan. Samalla vaihtui öljypumpun ketju, nokka-akselin voiteluputkien kiinnikkeet, vaihteisto- ja peräöljyt. Jarrupääsylinteri tuli myös vaihdettua ja nesteet samalla. Oli muutenkin hyvä että kone käytettiin irti, hovikorjaajan mukaan näissä on tyyppivikana että kansipultti katkeaa varsinkin vänkärin puolen kannen takaosasta. Niin oli tästäkin poikki. Onneksi pätkä saatiin irti kantta irroittamatta.
Autoon on USA-aikana tehty kansiremppa kuskin puolelle ja vaihdettu 6-pytyn mäntä, kun jakoketjun ohjain oli katkennut. Hyvä korjaus oli tehty kun oli vaihdettu vain se katkennut ohjain! No, nyt on kaikki sitten uutta.
Autoon on USA-aikana tehty kansiremppa kuskin puolelle ja vaihdettu 6-pytyn mäntä, kun jakoketjun ohjain oli katkennut. Hyvä korjaus oli tehty kun oli vaihdettu vain se katkennut ohjain! No, nyt on kaikki sitten uutta.