Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin mitkä? Eihän sinne runkoaisojen päihin mitään lennä, päinvastoin jonkinmoinen ilmavirta pitää ne varmaan kuivana. Helmakotelon pään se alkuperäinen muovilipare suojaa. Kunhan vaan joskus nekin olis irrotettu ja huuhdeltu kurat pois sieltä helman etuosan päältä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

S202 kirjoitti:Helmakotelon pään se alkuperäinen muovilipare suojaa.
Niin, sinäpä sen sanoit. Sitä helmakoteloa juuri tarkoitinkin, oikea termi oli vaan vähän hukassa. :clap:
Sehän se ymmärtääkseni on aika vakio mätäpaikka näissä. Niin ei kehtais pilalle panna kuranttia tavaraa...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Laita ne sisälokarit, ne tarvikemallin isot suojaa varmaan aika hyvin. Aika tiiviisti se alkuperäinen soirokin sinne asettuu, ja jos kerran vuoteen sitä vähän irrottaa ja putsaa hiekat pois niin pysyy kunnossa. Tuo lokasuojan ja korin välihän on alunperin pelkällä pohjamaalilla joten ruostuu herkästi.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

S202 kirjoitti:Laita ne sisälokarit, ne tarvikemallin isot suojaa varmaan aika hyvin.
Niin se varmaan tarttee tehä. Tästäpä se näkyykin vanhasta kuvasta kivasti (jollain lailla), miten se tuo sisäloksu suojaa tuon helmakotelon etupään, tulee just soppelin alas:
helemakotelo ja sisäloksu.jpg
Olisko kellään nuita sisäloksuja joutilaana, voisin realisoida...? Eikä nuo nyt varmaan mansikoita ja hunajaa maksa uutenakaan, mutta budjettimalli mikä budjettimalli. :D








Vaan joutavalla jottain, ihan vallan pientä tuuninkia tuli harrastettua: taakse tuumaset spacerit. Näytti vähän hoopolta, kun etupäässä tuli niin nätisti kaarelle ja takana hävis ihan lokarin uumeniin.


Tässäpä "ennen" -kuva, sinnehän onnistui yksi "pihakoristekin" sattumaan kuvaan, kuka huomaa mistä on kyse?:
ilman spaceria1.jpg
Sitten "jälkeen1" -kuva:
spacerin kans1.jpg
Ja "jälkeen2" -kuva:
spacerin kans2.jpg
Het paljon parempi! :thumbup:



Dealer:lta ostin justiinsa porkkanavilkut, pääsee eroon noista kirkkaista kammotuksista. Kirkkaat tulee sitten aikanaan myyntiin/vaihtoon, jos joku moiset hirvitykset vallan väkisin haluaa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ja dealeriltä ostetut porkkanavilkut mennä sutkahti paikalleen jo muutamia aikoja sitten. Nyt on Mersu taas paljon Mersumpi. :thumbup:

Kuopissa kuskin oven lähettyviltä kuulunut kopsahtelun syykin selvisi, kun jaksoi asiaan kymmenen sekuntia perehtyä. Saranatappi on väljä... :D
Jos w124:n saranassa on samankokoinen tappi (tuskin kuitenkaan), niin tulisipa halpa korjaus. Elimenluovuttajaraato seisoo vieläkin tontilla, niin siitäpä sen tapin sais kätevästi ryövättyä. Pitänee ottaa jonain päivänä tönäri hyppysiin ja mittailla.
Siitä tuosta elimenluovuttajasta on muutakin hyötyä. Tekniikanvaihdon yhteydessä on alkuperäinen lasinpesunestesäiliö käynyt turhan isoksi tuonne pannuhuoneeseen :arrow: ei kusijussia ensinkään... Jännä, että menny kuitenkin katsastuksesta jo pari kertaa läpi, eikö sen luulis olevan ns. pakollinen varuste? Näin Suomen syksyssä ihan kelpo laite kuitenkin olisi se. Elimenluovuttajan takakontista löytyi sen säiliö, joka on soppelin pieni sommiteltavaksi tuonne konehuoneeseen. Letkut ryöstänen myös tuosta elimenluovuttajasta. Pesurin sähöjohdot löytyy vielä paikaltaan, niitä ei tarvii sen kummemmin ihmetellä, liittimetkin näytti pikaisella vilkaisulla käypäsiltä.

Lohkolämppärin elementti ja johtosarja olis kanssa kiva löytää, ettei tarviis talven tultua pelkällä hehkulla rukoilla tuota käyntiin. Eihän kellekään olis jääny nurkkiin joutilaaksi pyörimään...? :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Hei,
Olen jo pari kertaa yrittänyt lähettää sinulle ykstyisviestiä, mutta ei taida tulla perille niin pakko sitten kirjoittaa tänne.
Sellaista olisin kysynyt että onko sinulla vielä nuo Lorinserit, olisin mahdollisesti kiinnostunut ostamaan.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Masalle laitettu yv:tä.

Eivät ole myynnissä. Eivätkä tule myyntiin. :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mistä venttiilinnostajat sopuhintaan?
Yks nostaja naputtelee kylmänä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Febi/Bilstein:han on tolkun merkki, ainakin tietyissä osissa.
Mutta; osaako ne tehä venttiilinnostimia? Alle kympin kappale (sis. verot ja toimituksen) näky olevan Autodoc:illa semmoset, en pitäis enää hirmusen kalliina.

Ja jokuhan tietysti kohta alkaa moittia Autodoc:ia. Minä oon sieltä muutaman kerran jotain roipetta tilannu ja aina saanu sitä, mitä pitikin...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tästähän uupui sitä lasinpesujärjestelmää, nestesäiliöstä lähtien. Säiliön upotin jo toissaviikolla konehuoneeseen väliaikaiskiinnityksellä (nippusiteillä tietysti :lol: ), kaveri hitsatkoot joskus sille kunnollisen kiinnitysraudan. Kokeilin piuhojakin kiinni, mutta ei vaan lähtenyt pesurin moottori(t) surisemaan. Aika ja kiinnostus loppui tuolloin tuohon.

No viime pyhänseutuna sitten aloin askartelemaan lisää. Akulta suoraa virtaa moottoreille, molemmat pyörähti oikeinkin nätisti. Höh, alkuperäisiin piuhoihin ei siis tule käskyä. Sulake ehjä, eikä pyörittelykään auttanut, mykkänä vaan pysyy. Kelitkin kun on mitä on niin tulin siihen tulokseen, että se nyt on vaan saatava toimimaan, vaikkapa sitten semmosella Quick and Dirty -tyyppisellä ratkaisulla. Pielavetiseksikin niitä rakenteluja on joskus sanottu... :wink:

Arjen koitettua paikalliseen varaosaputkaan. Kaupasta mukaan muutamia metrejä sähöjohtoa, apikoita, sulakerasia, kumiletkua ja painokytkin. Haaroituskappale/takaiskuventtiili löytyi elimenluovuttajaraadosta. Näilläpä tarvikkeilla rakentelin järjestelmän toimivaksi, käyttönapin sitaisin ihan ronskisti vaan mustalla jesarilla viikseen kiinni. :mrgreen:
Lampunpesurin moottorin lähdön tukin pienellä pätkällä letkua, taitos letkuun ja nipparilla kiinni ettei vuoda liemiä pihalle.

Ei mitenkään erityisen esteettinen asennus, mutta toimiipahan pirulainen!
Pitää suven tultua perehtyä asiaan tarkemmin, että miksipä sinne alkuperäisiin piuhoihin ei tule sähöä. Onko johdot katkaistu vai viiksi sökönä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Niinhän sitä on taas aikaa kulunut viime viestistä. Enempi vähempi on pitkäkatto ollu poistettuna liikennekäytöstä, kerta ei oo koronan tähen ollu kahelle autolle käyttöä kun rouva Pakardinen on tehny käytännössä pelkästään etätöitä. Pari kertaa talven aikana on pitäny klassikko ottaa ajoon, kun se kakskymmentäyks vuotta tuoreempi, rouva Pakardisen pirun riivaama S211 on tehny tenän. Sillon on pitäny luottaa vanhanliiton laitteeseen ja se ei pettäny!

Mutta! Kauhun hetkiä koin kohta kaksi viikkoa sitten perjantaina. Havahduin todellisuuteen, että maanantaina on klassikon viimeinen katsastuspäivä! Kiireen vilkkaa varaamaan aikaa. Sain onneksi.

Maanantaina konttorille. Katastusukko otti auton ja vei sen ensimmäisenä savuille. Ryntäytteli hullu sitä puolenkymmentä kertaa, vaikka ensimmäinenkin oli jo hyväksytty. Minä päässäni hiljaa manailen, että elä nyt helevetti sentään rääkkää tyhjän tähen vanhusta. Usko se sitten lopulta, että ei nämä lukemat tästä nouse vaikka kuinka kiusais. Ajo sitten lopulta halliin, teki jarru- ja iskaritestit. Siitä nosturille, sammutti, nousi autosta ja totesi: "Että semmonen mörkö."

Tulin sitte iltasella kotio, jotenkin tuntu vaivalloiselta se liikkuminen. Lämmötkin huiteli lähellä satasen viivaa. Pihassa hieman haisi lämpösille jarruille. Kuskin puolen molemmat ja vänkärin etuvanne oli aikalailla kuumat. Jaahas, jarrut vähän vissiin laahaa.

Eilen ja tänään oon sitte herkistelly jarruja. Kaikissa nuissa em. kolmessa nurkassa toinen mäntä aivan jumissa. Sain minä ne nyt siihen kuntoon, että se lähes jaksaa lähteä ryömimään tyhjäkäynnillä kun vaihteen laittaa päälle. Jarruttaessa puoltaa melko voimakkaasti raviojan puolelle; johtuneko siitä, että takana oikealla on uusi satula, eli auton ainoa kunnolla ja oikein toimiva jarru...?

Eipä siinä, näin sitä kuukauden päästä alkavalle kesälomalle saatiin harrastetta. Satulat irti, purku, hienovarainen hionta ja uusilla tiivisteillä kasaan. Eipä niistä muuten hyvää saa.

Ai niin. Että mikäkö oli katsastuksen lopputulos?

No vuosi ajoaikaa tietysti! Kuinkas muutenkaan?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Pakardinen kirjoitti: Ke 23.06.2021 12:54 No vuosi ajoaikaa tietysti! Kuinkas muutenkaan?
Katoitko lapuista että tuli vain vuosi....? Mites vanha pitikään olla että nyt tulee vakiona 2v. (ja museoituihin jopa 4v.)? :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Eikös se pidä olla yli neljäkymmentä vuotias, että kahen vuoden leiman saa...? Eihän siihenkään enää kauan mee...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No jos nyt aateltais vaikkapa semmonen tilanne, että tuommosen OM603:n syöttöpumpun sammutinvivun juuresta falskaa polttoainetta kentälle. Niin milläköhän opilla sen sais loppumaan? :think:

Onnistuuko tällaiselta kotimekaanikolta, kotimekaanikon työkaluilla? Jos sammutinvivun riuhtoo irti, niin lentääkö sieltä ämpärillinen kaikenmaailman jousia ja prikkoja ja muita juttuja pihamaalle katoamaan iäisiksi ajoiksi? :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Höh, miten se sieltä voi polttoainetta vuotaa. Koskaan en ole tuollaiseen törmännyt.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No nyt kun kerta tulit kysyneeksi, niin en minä hirveän tarkasti oo vielä katellu, että mistä se oikeasti vuotaa... :lol:

Öljyjä tarkastellessani vaan huomasin, että sammutinvivun juuri märkänä. Pitäis varmaan tuokin asia tutkia, että mistä se vuotaa...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jospa vuoto olis paineventtiilien tiivisteistä, se on yleinen vuotopaikka. Helppo korjata.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ok, tutkitaan tässä joskus.

No mitenkäs sitten se jarrusatulahomma. Kun tässä ne satulat hieman jumittaa. Senhän arvaa, että jos niitä ite alkaa sepittämään, niin se on satula/päivä -tahtiin ja liekö tulee silläkään kunnollista vaikka kuinka koittas hyvän tehä ja uusilla tiivisteillä kasata. Niin onko kellään tiiossa hyvää paikkaa, mistä ostella satuloita?

Autodocilta kun kattelee, niin ABS -satulat taakse on alkaen 66€ ja eteen n. 94€. Niin sieltä hankittuna n. kolmensadan pieti. EBay:n ihan pikaisesti vilkaisin, en ainakaan sen halvempia löytäny. Tuleeko kellekään mieleen edullisempaa vaihtoehtoa?
Tietysti; jos joltain foorumilta löytys kunnollisia ABS -satuloita hyllyn perukoilta, niin täällä olis tarve molemmille etusatuloille ja vasemmalle takasatulalle... :wink:

Lisäksi se tuulilasin tiivisteen "kromi"lista kiinnostaisi.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pakardinen kirjoitti: Su 04.07.2021 12:26 No jos nyt aateltais vaikkapa semmonen tilanne, että tuommosen OM603:n syöttöpumpun sammutinvivun juuresta falskaa polttoainetta kentälle. Niin milläköhän opilla sen sais loppumaan? :think:

Onnistuuko tällaiselta kotimekaanikolta, kotimekaanikon työkaluilla? Jos sammutinvivun riuhtoo irti, niin lentääkö sieltä ämpärillinen kaikenmaailman jousia ja prikkoja ja muita juttuja pihamaalle katoamaan iäisiksi ajoiksi? :roll:
Polttoainetta sieltä ei vuoda, mutta öljyä saattaa tihuttaa jos O-rengas on rikki. Vipu irti akselista. Sokka pois (tämä on sellainen, joka irrottaessa varmasti hukuu pihanurmelle) ja sen takaa aluslevy jonka takana on O-rengas. Sopiva tiiviste oli ainakin omassa tapauksessa (OM602 turbo) toinen polttoainesuodattimen mukana tulleista kahdesta O-renkaasta.
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... k-fix.html
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

JanneW124 kirjoitti: Su 04.07.2021 19:12 Polttoainetta sieltä ei vuoda, mutta öljyä saattaa tihuttaa jos O-rengas on rikki.
Juh, öljyähän se näyttää pikkasen vuotavan. Pitänee tuo o-rengas jossain vaiheessa vaihtaa.

Mitenkäs isotöinen homma on taka-apurungon etummaisten puslien vaihtaminen? Pudotuttaako kelkan lattialle vai pystyykö keplottelemaan muuten? Katastusukko niistä vähän mussutti, että alkavat aika huonokuntoiset olla. Eikä se siinä vallan väärässäkään ollu. Kun tuosta laatikostakin on paineita hieman nostettu, niin pienillä kierrosilla kun se rysäyttää kolmoselle niin kolahtaa jo jollain tavalla persiessä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No nyt sitten ilmaantui punaista öljyä klassikon keulan alle. Nopea tutkinta, ohjaustehostimen pumppu vuotaa. Tulee siitä saumasta joka on hihnapyörän ja varsinaisen säiliön välissä.

Siihen lie saatavilla tiivisteitä?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Episodi: lisää voimaa vanhukseen!

Sen aikaa kun pitkäkatto on ollu uudelleen minun omistuksessa ja ajossa, niin on hieman harmittanut voimanpuute alakierroksilla. Isommilla kierroksilla vetää kyllä ihan kivasti (katastusukkokin sano alkukesästä, että kylläpä laulaa ilosesti tämä kone, kierrokset tais olla noin 5800...), mutta kaheksastakympistä rekan ohitus on vaatinut joko potkaisun kickdownille tai kolmosen harimoimisen pesään kepistä. Minkäänlaista mustaa savua ei tule putkesta, vaikka kuinka sitä rankaisee. Jotain ihan pientä utua vaan. Muutama viikko sitten aattelin, että lisätäänpä vähän syöttöjä. Mutta; koska tämä on semmoinen "sekasikiö", niin pumpulle pääseminen vaatii kaasuvivuston irroituksen. Homma kaatui sillon siihen, että toinen kaasuvivustoa paikallaan pitävä kuusiokolopultti oli niin tiukassa ja valmiiksi jo hieman nylpätty pyöreäksi, että eihän se mitä auennu. Nylppäänty vaan lisää ja avain alkoi pyörimään pultin kannassa, ihan niinkuin se hullun (tiedätte kyllä mikä) mielettömän (tiedätte kyllä missä).

Noh, eilen sitten oli motivaatio maksimissaan ja päätin jatkaa siitä mihin jäin. Riittävän iso torxikärki peliin, puoli metriä jatkovartta (jotta seuraava työvaihe on saavutettavissa) ja voimakkaita iskuja. Sillä keinoin sain hakattua torxin siihen pyöristyneeseen kuusiokolon päähän ja pultin auki. Hiphei, nyt on mahdollisuudet onnistua. Sitten eikun vaan pumpun kimppuun. Noudatin tälläkin foorumilla olevia ohjeita ja kuvia pitäen mielessä sen, että liikaa ei pidä hullutella. Ei oo kiva halkaista kantta liialla lämmöllä.

Yritys 1
Syöttöruuvia puolitoista kierrosta isommalle. Tyhjäkäyntiruuvia kierros aukipäin. Tämä siksi, että tyhjäkäynti on ollu tässä yksilössä hieman pienellään; aattelin, että tuolla vähän pienemmällä käännöllä saisin tyhjäkäynnin paremmalle tolalle. Ja eikun pelit käyntiin. Käynnistyy hyvin, pyörii nätisti tyhjää. Kaasua kunnolla ja kas, kierrokset jää päälle. Pelit seis ja:

Yritys 2
Kuten ohjeissakin sanotaan, niin tyhjäkäyntiruuvi kannattaa aukaista niin pitkälle kuin mahdollista. Selevä, toimitaanpa näin. Avasin ruuvin niin pitkälle kun tuli ja mallasin, ettei tule liian ulos. Ja eikun taas pelit tulille. Ei muutosta, kaasun runttaamisen jälkeen kierrokset jää edelleen päälle. No perkele. Hetki nenän kaivuuta, pään raapimista, ohjeiden tarkempaa lukemista ja:

Yritys 3
Tyhjäkäynnin hienosäätöruuvin kimppuun seuraavaksi. Ei svidu, ei auta mikään. Aina vaan jää kierrokset huutamaan.

Yritys 4
Syöttöruuvia puoli kierrosta pienemmälle. Auttaa hieman, kierrokset ei ihan niin korkealla ole. Joten:

Yritys 5
Uudelleen hienosäätöruuvin kimppuun. Nyt sain jotain tolkkua hommaan, vieläkin ne kierrokset on koholla polkaisun jälkeen, mutta jotain tolkkua sentään.

Tämän jälkeen kaikki vehkeet kiinni ja paikoilleen ja testiajolle.
Vanha sanontahan sanoo, että viritys on onnistunut jos tehoista ei hävinnyt enempää kuin 25%. Noh, tämä oli kait sitten epäonnistunut viritys, koska tehoja tuli lisää. Etenkin just sinne alapäähän, lähtee vetämään paljon paremmin. Testiajolla tuli semmoinenkin mahollisuus, että pääsin ohittamaan edellä kyntävän auton. Hyvin lähti kiihtymään pelkällä polkaisulla, ei tarvinnu kickdownia tai kepin liikuttelua.

Mutta sitten ne ikävät uutiset. Vieläkin ne kierrokset jää kantamaan. Ja savua ei tule vieläkään. Tälläkin foorumilla on useita käyttäjiä jotka puhuvat, että lisäsin syöttöjä saakuti vie kolme kierrosta ja nyt vetää niin nätisti ettäh!!!
Että mikäköhän tässä mulla nyt mättää? :crazy:

Vaihtoehdothan nähdäkseni ovat:
1. Minä en vaan osaa.
2. Joku on jo aiemmin säätänyt tuota pumppua ja nyt nämä minun tekemät uudet säädöt sekoitti sen.
3. Kone on kapealistaisesta w124:sta, onko niissä vielä tuota ns. kahen morkoolin pumppua? Koska tästä kokoonpanosta se löytyy. Että onko tämä kokoonpano vieläkin enemmän sekasikiö? Että parhaimmillan siinä on vaparin pumppu turbokoneessa...?

Turbohan tästä vehkeestä on käytetty sillon aikoinaan FinnTurbolla. Siihen tehtiin merkittäviä muutoksia, pesät sorvattiin isommiksi ja siivet vaihdettiin paremmin puhaltaviksi. Niin sitäkin pitää miettiä, että onko sillä tuolla pumpulla minkäänlaisia edellytyksiä tuottaa soppaa normitapeilla niin paljon, että turbosta tulis raja vastaan.

Onko oikein vai häh?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Kun jää kierrokset korkealle syöttöjen lisäyksen jälkeen niin katso ettei kaasuvivusto kanna tällä hetkellä, tällöin pumpun tyhjäkäyntiruuvilla ei ole mitään virkaa jos rajoitus on käytännössä kaasuvivuston varassa. Kaverin 300tdt s124 kesällä tehtiin syöttöjen ruuvausta ja kaasutankoa lyhentämällä homma korjaantui.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

meseucco kirjoitti: Ti 12.10.2021 15:22 Kun jää kierrokset korkealle syöttöjen lisäyksen jälkeen niin katso ettei kaasuvivusto kanna tällä hetkellä, tällöin pumpun tyhjäkäyntiruuvilla ei ole mitään virkaa jos rajoitus on käytännössä kaasuvivuston varassa. Kaverin 300tdt s124 kesällä tehtiin syöttöjen ruuvausta ja kaasutankoa lyhentämällä homma korjaantui.
Tämä tarkastuslistalle. :thumbup:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pöh.

Kyllä sitä pitää ihmisen olla puusilmä. Nyt näin isolta ruudulta, kaikessa rauhassa nuita Veskolan ohjeita lukiessa, pompsahtaa silmille ruuvi: "Tyhjäkäynnin tasain". Oliskohan sitäkin ruuvia pitäny vähän käännellä...? :mrgreen:

Noh, uutta yritystä lähipäivinä. :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

meseucco kirjoitti: Ti 12.10.2021 15:22 Kun jää kierrokset korkealle syöttöjen lisäyksen jälkeen niin katso ettei kaasuvivusto kanna tällä hetkellä, tällöin pumpun tyhjäkäyntiruuvilla ei ole mitään virkaa jos rajoitus on käytännössä kaasuvivuston varassa. Kaverin 300tdt s124 kesällä tehtiin syöttöjen ruuvausta ja kaasutankoa lyhentämällä homma korjaantui.
Ja tämähän se olikin voittava veikkaus.
Kaasuvivustoa irrotellessa ja pyöritellessä ja naplatessa pois tieltä; olikin päässyt käymään niin, että tanko oli pyörinyt hupiaan ja oli lähes sentin liian pitkä. Vähän aloin ihmettelemään, kun kaasuvivusto ei ollut kiinni, pumpun perse auki ja kierrokset laski aivan oikein. Sitten kun pistin kaasuvivuston kiinni alkoi kierrokset kantamaan. Siinä vaiheessa rupesi vikapaikat aika nopeasti rajoittumaan tuohon vivustoon. Noh, nyt se siis toimii.

Käänsin syöttöä puoli kierrosta isommalle, eli nyt on yhteensä puolitoista kierrosta isommalla lähtötilanteeseen nähden. Olkoonhan nyt tuossa ennenkun sen coolerin saa näprättyä. Pirteämpi se on jo nytkin. Nyt tulee pieni pöllähdys mustaakin putkesta.

Käsikellolla muutaman vedon mittasin 0-100kmh. Pyöri siinä 13sek paikkeilla, että vielähän siinä vois olla paljonkin lisää runtua, 300dt on tainnu uutena kiihtyä inasen alle 11sek. Tosin; tuo 2,47 välitteinen ässämesen perä varmasti syö kiihtyvyyttä jonkun verran. Mutta kuten sanottua, olkoonhan nyt nuissa säädöissä toistaseks.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Vanhus se vaan kulkea raksuttaa. Eikä rassaa hermoja yhtään niin paljon, kuin tuo emännän riivattu S211 rassas. Noh, sekään ei enää onneks minun hermoille käy.

Pakkasten mukana tuli mieleen, että ai niin. Jokohan se tälle talvea pitäisi asennuttaa lohkolämmitin? Viime talvenahan sitä ei tullut laitettua kun auto seisoi liikennekäytöstä poistettuna melkein koko talven, kun kahdelle autolle ei ollu tarvetta.
Semminkin kun käynnistäessä kävi aina vanhusta sääliksi, kun käynnistyi viidellä ja kun kuudes hetken päästä lähti peliin mukaan, niin lähti kalinan saattelemana. Käskin tilata pajalle hehkuja pari kappaletta varuille. Aattelin sitten pari päivää ennen pajalle vientiä testata hehkut, että mikä siellä on pimeänä niin osaan sanoa jo valmiiks. Nyppäsin releeltä pistokkeen irti ja kappas. Pistokkeessa kuus reikää ja hyppylankaviritys (jonka toinen pää ei ollut enää paikallaan...), releessä viisi napaa. Ensin hieman hämmensi, sitten alkoi huvittamaan. :D
Hyppylangan irtioleva pää kiinni, pistoke kiinni ja testaamaan. Niin nätisti käynnistyi heti kaikilla mukeilla ettäh! :lol:
Pitänee joskus laittaa elimenluovuttajaromusta oikea hehkurele paikalleen.

Noh, lohkolämmittimen asennuspäivä koitti. Kävin hakemassa auton illalla pajalta, tuolloin oli meilläpäin kovin pakkaskeli tälle talvea, -24. Hämmästelin hieman kun nosteli lämpöjä vähän normaalia ylemmäs (n. 90 asteeseen) mutta sisällä tuntui vähän koleahkolta. Sille ja parille seuraavalle päivälle oli aika paljon puuhaa kun piti löytää emännälle S211:n korvaaja (ei muuten tullu enää Mersua), unohtui tuo lämpöasia. Seuraavan kerran töihin mennessä sama homma. Reilu kymmenen astetta pakkasta ja lämpöviisari huitelee siellä 95 astetta, kajuutassa lämmöt täysillä ja ei meinaa tareta. Eipä tuota kauan tarvinnu ihmetellä, ilmaushan siellä on jääny vähän puolitiehen lohkolämppärin asennuksen jälkeen. Sitten minä sen työmaalla tallissa röyhtäytin ja kotimatkalla ei enää kuumeillu. :thumbup:

Sen verran paljon tälle syksyä sattunut kohtaamisia hirvien kanssa tuossa työmatkalla, että asialle piti jotain tehdä. Lähin kohtaaminen oli jo niin lähellä, että en oo ihan varma mitä roiskeita vanhuksen tuulilasiin osui, hätäkuset hirven perseestä vai tierat sorkista. Ne ei muuten takakintut enää kovin kaukaa ohi vilistänyt. :crazy:
Ensimmäinen asia mitä tein, oli vakuutusyhtiön ukon kanssa keskustelu, että noinkohan sitä kuitenkin sais jonkun elukkavakuutuksen tuohon kotteroon? No saihan sen, kun riittävän kuplille auton kehuin. Toinen juttu oli lisäpitkä keulalle. Joku budjettimallin ledipaneeli, katkaisija tuli sijoitettua vaihdekepin taakke, oikean takalasin katkaisijan viereiselle tyhjälle paikalle. Saapi lumipyryssä valon sammutettua, ettei ihan valkoinen seinä ole nokan edessä.

Eipä siinä, lisää vaan kilometrejä mittariin. Jospa sen välijäähyhommankin sais joskus tehtyä, niin pääsis taas ruuvaamaan lisää syöttöjä. Kouluaikainen kaveri tosin houkutteli kaupoille, sillä olis Herlevin 8mm pumppu ja joku iso Garretti joutilaana. En taia kuitenkaan siihen leikkiin lähteä, rupeaa (kalliita) sulakkeita löytymään... :D
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pakardinen kirjoitti: Ma 13.12.2021 20:45 ...S211:n korvaaja (ei muuten tullu enää Mersua)...
Höh, no mikä sitten tuli tilalle? (Joo ei se tähän aiheeseen kovin kiinteästi liity, mutta kuitenki.)
Pakardinen kirjoitti: Ma 13.12.2021 20:45 ...
Kouluaikainen kaveri tosin houkutteli kaupoille, sillä olis Herlevin 8mm pumppu ja joku iso Garretti joutilaana. En taia kuitenkaan siihen leikkiin lähteä, rupeaa (kalliita) sulakkeita löytymään... :D
Tossa leikissä on just se vika, että siihen kun lähtee, niin monesti ei tuu loppua sille, että aina pitää jotain päivittää paremmaksi / kalliimmaksi, että saa vielä enemmän tehoja ja vääntöä ja käytettävyyttä ja toisaalta varsinkaan jostain päin hajoaville osille ei tule loppua. Eikä siinäkään mitään vikaa ole, jos tykkää harrastaa. 8)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Nozki kirjoitti: Ma 13.12.2021 22:24 Höh, no mikä sitten tuli tilalle? (Joo ei se tähän aiheeseen kovin kiinteästi liity, mutta kuitenki.)
Tästähän se mekkala nousee kun kerron. S211:n tuli aikanaan farmari-Vectran tilalle. Se autokauppa oli virhe, Vekara olis pitäny ajaa loppuunsa saakka. Se myytiin kaveripariskunnalle vuoden dieselveron hinnalla reilu kaksi vuotta sitten ja ne pirut ajaa sillä vieläkin. On kait siihen pitänyt pari polttimoa vaihtaa tänä aikana... No päätettiin sitten vaimon kanssa kokeilla onnea toisenkin kerran, taloon tuli vm. 2009 Opel Insignia Sports Tourer. 1,6 bensaturbo, vajaat 150tkm mittarissa. Ei ne sitä pahasti osanneet netissä haukkua, mitä nyt käyttäjien kokemuksia lueskelin. Ja onhan se ihan kivan näkönenkin kottero. Bensa sen tähen, kun vaimolla muuttui työkuviot jonninverran. Työmatka lyheni 84km:stä 14km:iin. Eipä maha olla paljosti järkeä pitää kahta isoa dieselautoa taloudessa. Katotaan nyt millaseksi arki muuttuu Ooppelin kans. Ei se ainakaan tuota S211:stä paskempi voi olla.
Nozki kirjoitti: Ma 13.12.2021 22:24Tossa leikissä on just se vika, että siihen kun lähtee, niin monesti ei tuu loppua sille, että aina pitää jotain päivittää paremmaksi / kalliimmaksi, että saa vielä enemmän tehoja ja vääntöä ja käytettävyyttä ja toisaalta varsinkaan jostain päin hajoaville osille ei tule loppua. Eikä siinäkään mitään vikaa ole, jos tykkää harrastaa. 8)
No silläpä minäkin oon aatellu, että se välijäähytin ja vakiopumpusta kaikki irti. Silläkeinoin pitäs kait sinne pariinsataan heposeen päästä. Se mulle kyllä rupeaa riittämään ja sen kestää wanhuksen paikatkin. Kun sitten niskat nyrjäyttävästä kiihtyvyydestä pitää päästä nauttimaan; sitä varten on se V-Maxi olemassa. :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Oi voi, kaikkea se perustavanlaatuinen laiskuus ja yleinen saamattomuus saakaan aikaan. :cry:

Tässähän on ilmansaantipuolella vapaavirtaussuodatin. Juolahtipa tuossa männäviikolla mieleen, että auto on ollu mulla nyt kohta puolitoista vuotta ja kertaakaan en ole suodatinta pessyt. Eikä ole tietoa siitäkään, että onko sitä pesty ylipäänsä millonka viimeks vai ei. Kyllä se aika ruokottoman näkönen olikin.

No nyt minä sen pyhänseutuna sain pestyä ja öljyttyä. Taivas varjele mikä ero kulkupuolelle tuli. Nyt kulukee NIIN sukkasillaan, NIIN sukkasillaan ettäh! Kaheksankympin ajaminen vaatii oikeasti tarkkaavaisuutta, että nopeus pysyy sallitun rajoissa. Ylämäkiin ei juurikaan tarvii kannustaa lisää kyytiä. On se jonninmoisesta hengenahistuksesta tuo kottero kärsinyt.

Saahan nähä, kuinka paljon vaikuttaa kulutukseen... :silent:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin