Entisöidyt vanhukset
Entisöidyt vanhukset
Tähän asti matkaa on tullut taitettua vuotta 1999 uudemmilla Mersuilla, joten vanhemmat ovat jääneet ihailun tasolle.
Useamman vuoden kuitenkin tullut mietittyä ilmeisesti ikäkriisin takia avoautoa, mutta vaihtoehdot ovat olleet liian kompromisseja kaikki, se ei sovi useamman vuoden suunnitellulle omistustähtäimelle. Ongelmana on ollut liian kallis hinta tai usko "hohdon" katoamiseen vuodessa-parissa.
Uudehkon avoauton hinnalla saisi kuitenkin selkeästi vanhemman ja omaan silmään erittäin hyvin entisöidyn yksilön, mutta tosiaan tietotaso näiden osalta on omalta kohdalta aivan nollassa.
Joten, mihin "uudehkoksi" entisöityä menopeliä voisi verrata ummikolle? Onko moottori vain kiiltävämpi kun se on purettu osiin ja ties missä hapoissa puhdistettu vai miten se vaikuttaa käyttöikään? Entä kori?
Helpoksi esimerkiksi kaivoin kotimaiselta entisöintipajalata, viime aikoina muutenkin foorumeilla huomiota saaneen, Triangle Motorsilta 190 SL :n vuodelta -56. Hinta (67´000e) on verrannollinen uuteen/vähän ajettuun, hieman varusteltuun SLK-avoautoon. Uskoisin ymmärtäväni mitä saan, jos ostaisin uuden/vähän ajetun SLK:n, mutta mitä saa kun ostaa entisöidyn?
Useamman vuoden kuitenkin tullut mietittyä ilmeisesti ikäkriisin takia avoautoa, mutta vaihtoehdot ovat olleet liian kompromisseja kaikki, se ei sovi useamman vuoden suunnitellulle omistustähtäimelle. Ongelmana on ollut liian kallis hinta tai usko "hohdon" katoamiseen vuodessa-parissa.
Uudehkon avoauton hinnalla saisi kuitenkin selkeästi vanhemman ja omaan silmään erittäin hyvin entisöidyn yksilön, mutta tosiaan tietotaso näiden osalta on omalta kohdalta aivan nollassa.
Joten, mihin "uudehkoksi" entisöityä menopeliä voisi verrata ummikolle? Onko moottori vain kiiltävämpi kun se on purettu osiin ja ties missä hapoissa puhdistettu vai miten se vaikuttaa käyttöikään? Entä kori?
Helpoksi esimerkiksi kaivoin kotimaiselta entisöintipajalata, viime aikoina muutenkin foorumeilla huomiota saaneen, Triangle Motorsilta 190 SL :n vuodelta -56. Hinta (67´000e) on verrannollinen uuteen/vähän ajettuun, hieman varusteltuun SLK-avoautoon. Uskoisin ymmärtäväni mitä saan, jos ostaisin uuden/vähän ajetun SLK:n, mutta mitä saa kun ostaa entisöidyn?
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Entisöidyt vanhukset
Sinä saat hitaamman, ahtaamman, ja nykymittapuulla epämukavamman auton. Toisaalta tyyli ja päidenkääntöaste on potenssissa 10. Ylläpitokustannukset voivat olla samaa tasoa; ota huomioon että 190 SL:ää ei välttämättä osata korjata enää joka pajalla, jos et itse korjaa sitä. Varaosia ei saa enää joka paikasta tilaamallakaan. R121 vaatii enemmän huolehtimista pysyäkseen kunnossa. Jos pidät autoa hyvin, sen jälleenmyyntihinta pysyy tai nousee. SLK:ssa se vain laskee.Arno kirjoitti:Tähän asti matkaa on tullut taitettua vuotta 1999 uudemmilla Mersuilla, joten vanhemmat ovat jääneet ihailun tasolle.
Useamman vuoden kuitenkin tullut mietittyä ilmeisesti ikäkriisin takia avoautoa, mutta vaihtoehdot ovat olleet liian kompromisseja kaikki, se ei sovi useamman vuoden suunnitellulle omistustähtäimelle. Ongelmana on ollut liian kallis hinta tai usko "hohdon" katoamiseen vuodessa-parissa.
Uudehkon avoauton hinnalla saisi kuitenkin selkeästi vanhemman ja omaan silmään erittäin hyvin entisöidyn yksilön, mutta tosiaan tietotaso näiden osalta on omalta kohdalta aivan nollassa.
Joten, mihin "uudehkoksi" entisöityä menopeliä voisi verrata ummikolle? Onko moottori vain kiiltävämpi kun se on purettu osiin ja ties missä hapoissa puhdistettu vai miten se vaikuttaa käyttöikään? Entä kori?
Helpoksi esimerkiksi kaivoin kotimaiselta entisöintipajalata, viime aikoina muutenkin foorumeilla huomiota saaneen, Triangle Motorsilta 190 SL :n vuodelta -56. Hinta (67´000e) on verrannollinen uuteen/vähän ajettuun, hieman varusteltuun SLK-avoautoon. Uskoisin ymmärtäväni mitä saan, jos ostaisin uuden/vähän ajetun SLK:n, mutta mitä saa kun ostaa entisöidyn?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Entisöidyt vanhukset
Moi,
itse arvostan näissä ns. tarpeettomissa autoissa (ei arkiajossa) sitä, että pääoma ei katoa. Valitsemalla sen mallin, jonka arvo on pohjassa, tai jo taasen nousussa/noussut, tulee saaamaan halutessaan suurinpiirtein ostohintansa takaisin, jos haluaa laittaa rahansa muuhun tai jos iskee likviditeettikriisi. Ostamalla uudehkon avoauton palaa pääomaa reilusti. Itsellä alla nyt SLC, joka ei varmasti halpene. Kuolaan tällä hetkellä R129 SL500 perään, enpä usko niidenkään paljon halventuvan enää.... Ainakin omasta mielestä vanhoissa hyväkuntoisissa autoissa on sitä jotain, kovaan ajoon varmaan uudet parempia, vanhat fiilistelyyn...
Toisaalta arkiautonikin maksavat max 5000€. Sillä hintaa saa vehkeen jolla pääsee useampiakin vuosia paikasta toiseen ihan luotettavasti ja ihan kohtuullisen mukavasti...Ei tietenkään uudelle pärjää, vaan onpa ostohinta ja ylläpitokin vähän halvempaa. Isot korjaukset, joita ei edes tarvi usein tehdä, maksaa saman kuin uuden huolto...
itse arvostan näissä ns. tarpeettomissa autoissa (ei arkiajossa) sitä, että pääoma ei katoa. Valitsemalla sen mallin, jonka arvo on pohjassa, tai jo taasen nousussa/noussut, tulee saaamaan halutessaan suurinpiirtein ostohintansa takaisin, jos haluaa laittaa rahansa muuhun tai jos iskee likviditeettikriisi. Ostamalla uudehkon avoauton palaa pääomaa reilusti. Itsellä alla nyt SLC, joka ei varmasti halpene. Kuolaan tällä hetkellä R129 SL500 perään, enpä usko niidenkään paljon halventuvan enää.... Ainakin omasta mielestä vanhoissa hyväkuntoisissa autoissa on sitä jotain, kovaan ajoon varmaan uudet parempia, vanhat fiilistelyyn...
Toisaalta arkiautonikin maksavat max 5000€. Sillä hintaa saa vehkeen jolla pääsee useampiakin vuosia paikasta toiseen ihan luotettavasti ja ihan kohtuullisen mukavasti...Ei tietenkään uudelle pärjää, vaan onpa ostohinta ja ylläpitokin vähän halvempaa. Isot korjaukset, joita ei edes tarvi usein tehdä, maksaa saman kuin uuden huolto...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: Entisöidyt vanhukset
tuossa olisi sikäli hyvä homma että huollot voi sitten teettää siellä trianglessa jos ei itse siihen halua ryhtyä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06
Re: Entisöidyt vanhukset
Ihan ko ylermi aatelin justiinsa nuon tj ruupin osakkeesta kun se ol halventunna 50 rosenttia vuan sepä jatkoi laskuvaan viel 49,9 rosenttia siitä pit myyvä pari sattoo hehtaaria mehtää jotta saip tappiot katettuvaB.Ewing kirjoitti:Moi,
Itsellä alla nyt SLC, joka ei varmasti halpene.
Re: Entisöidyt vanhukset
[quote="
Ihan ko ylermi aatelin justiinsa nuon tj ruupin osakkeesta kun se ol halventunna 50 rosenttia vuan sepä jatkoi laskuvaan viel 49,9 rosenttia siitä pit myyvä pari sattoo hehtaaria mehtää jotta saip tappiot katettuva [/quote]
Ihan ko ylermi aatelin justiinsa nuon tj ruupin osakkeesta kun se ol halventunna 50 rosenttia vuan sepä jatkoi laskuvaan viel 49,9 rosenttia siitä pit myyvä pari sattoo hehtaaria mehtää jotta saip tappiot katettuva [/quote]
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: Entisöidyt vanhukset
Jos ekaa autoa on hankkimassa niin oisko pagoda w113 parempi vaihtoehto, niissä on kutoskone niin vauhtiakin riittää.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Entisöidyt vanhukset
Timo L. kirjoitti:Sinä saat hitaamman, ahtaamman, ja nykymittapuulla epämukavamman auton. Toisaalta tyyli ja päidenkääntöaste on potenssissa 10. Ylläpitokustannukset voivat olla samaa tasoa; ota huomioon että 190 SL:ää ei välttämättä osata korjata enää joka pajalla, jos et itse korjaa sitä. Varaosia ei saa enää joka paikasta tilaamallakaan. R121 vaatii enemmän huolehtimista pysyäkseen kunnossa. Jos pidät autoa hyvin, sen jälleenmyyntihinta pysyy tai nousee. SLK:ssa se vain laskee.
Sen olen tiedostanut, että nykyauton mukavuutta ja itsestään selvyyksiä en vanhemman auton mukana voi saada.B.Ewing kirjoitti:Moi,
itse arvostan näissä ns. tarpeettomissa autoissa (ei arkiajossa) sitä, että pääoma ei katoa. Valitsemalla sen mallin, jonka arvo on pohjassa, tai jo taasen nousussa/noussut, tulee saaamaan halutessaan suurinpiirtein ostohintansa takaisin, jos haluaa laittaa rahansa muuhun tai jos iskee likviditeettikriisi. Ostamalla uudehkon avoauton palaa pääomaa reilusti. Itsellä alla nyt SLC, joka ei varmasti halpene. Kuolaan tällä hetkellä R129 SL500 perään, enpä usko niidenkään paljon halventuvan enää.... Ainakin omasta mielestä vanhoissa hyväkuntoisissa autoissa on sitä jotain, kovaan ajoon varmaan uudet parempia, vanhat fiilistelyyn...
Suurimmat motiivit tämänkaltaiselle ratkaisulle olisivat juuri arvon parempi säilyvyys sekä ajattomuus. Jos pääomasta ei olisi kiinni, niin uudempi Porsche 911 tulisi pihaan ja jäisi - ainoa automalli, jonka uskoisin säilyvän hyvin ajattomana pitkään.
Suurimpina ongelmina hankinnalle näen tällä hetkellä sen, että omalla kohdalla mielekkäin vaihtoehto olisi pitkälle entisöity yksilö, koska omat taidot eikä välttämättä aika/motivaatio riittäisi saattamaan tällaista projektia valmiiksi. Huolenpito on helpompaa, mutta siihen liittyykin seuraavat ongelmat eli mainitut osien saatavuudet sekä mahdollisten ongelmatilanteiden ratkomiseen pätevien ammattilaisten löytäminen. Tosin, ihan kivastihan vanhemmille mallisarjoille on perustettu "kerhoja" rapakon taakse, joiden nettifoorumeilla jaetaan tietoa.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Entisöidyt vanhukset
Sergey kirjoitti:tuossa olisi sikäli hyvä homma että huollot voi sitten teettää siellä trianglessa jos ei itse siihen halua ryhtyä.
Tuo Trianglen 190 SL toimi lähinnä konkreettisena esimerkkinä. Toki tuokin yksilö kelpaisi, mutta lähinnä yritän hahmotella tilanteen mieluisuutta.Aapo.T kirjoitti:Jos ekaa autoa on hankkimassa niin oisko pagoda w113 parempi vaihtoehto, niissä on kutoskone niin vauhtiakin riittää.
Trianglen olemassaolo tietysti toimii helpottavana tekijänä, mutta kustannustaso keskimääräiselle vuosihuollolle on täysi kysymysmerkki. Ajopäiviä tulisi ainoastaan kesäaikaan (silloinkin harvakseltaan) ja sen takia ainoat vaatimukset ovat Johtotähti sekä avomalli.
Hyvä pointti sen suhteen, että moottorin kokoon kannattaa kiinnittää huomiota kun nykyiset pikku-dieselitkin lähtevät suhteellisen rivakasti ja kieltämättä pagoda W113:kin näyttää varsin pätevältä peliltä avomallisena.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Entisöidyt vanhukset
Aivan totta, kunnossa olevan 190SL (w121) jousitusmukavuus onkin paljon parempi kuin nykypäivän SLK:n.Arno kirjoitti:
Sen olen tiedostanut, että nykyauton mukavuutta ja itsestään selvyyksiä en vanhemman auton mukana voi saada.
Re: Entisöidyt vanhukset
Yleensähän pahin virhe on lähteä aliarvioimaan vanhoja autoja ajolleen. Vanhalla mesellä jokapäivä ajavana ei tekisi mieli vaihtaa kuin parempikuntoiseen. Ajaminen on ollu niin mukavaa että vielä ei ole hohto kadonnut. Hohto katoaa kyllä aina helmoja paikatessa hetkeksi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Entisöidyt vanhukset
Olisiko jollain jakaa linkkejä Triangle Motorsin kaltaisista liikkeistä, joiden valikoimaan voisi aluksi netin kautta tutustua?
Mitä lähempänä, sitä parempi. Jos aluksi vaikka alueeksi otetaan Skandinavia ja Eurooppa.
Mitä lähempänä, sitä parempi. Jos aluksi vaikka alueeksi otetaan Skandinavia ja Eurooppa.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Entisöidyt vanhukset
Ottamatta kantaa Trianglen toimintaan niin uskoisin hintalaatusuhteeltaan paremman yksilön löytyvän jonkun harrastajan ns pitoautoista, jos sellainen tulee myyntiin. Usein ne ei tule edes myyntiin vaan sana leviää harrastajapiireissä (taikka Klubin sisällä) ja auto löytää sopivasti uuden omistajan. Tampereella on myynnissä kolme avoa; ei kun Tähdelliset lehti toiseen ja puhelin toiseen käteen .
Trianglen lisäksi meillähän on nyt tämä Klassik Auto: http://www.klassik-auto.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Täällä en ole käynyt, lukenut vaan: http://www.gripsgarage.com/main.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Trianglen lisäksi meillähän on nyt tämä Klassik Auto: http://www.klassik-auto.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Täällä en ole käynyt, lukenut vaan: http://www.gripsgarage.com/main.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: Entisöidyt vanhukset
Moi,
Kassikko SL (121, 113 ja ehkä vielä 107) on erittäin järkevä hankinta. Unohda siis muovinen SLK, jonka vuosittaisella arvonalenemisella ylläpitää klassikkoa. Vanhaa ja uutta on turha verrata keskenään.
Pagodani ominaisuuksissa minua häiritsee ainoastaan yksi seikka nimittäin välitykset. Moottori huutaa satasen vauhdissa n. 3500rpm. Tiuhat välitykset ovat useiden klassikkomersujen ongelma. Manuaalivaihteisissa ykkönen on naurettavan lyhyt ja muutenkin jouheva eteneminen vaatii totuttelua. Automaatti hmm. vaihtaa erikoisesti. Pidän kuitenkin Pagodassa automaattivaihteistoa parempana.
Miksi ostaa auto liikkeestä? Joudut maksamaan myyntikatteen, jolle et saa vastinetta. Myyntipuheesta on turha maksaa.
Käytännön esimerkki: Edellä on mainittu fima Klassik-auto. Heillä on myynnissä 250 SE Coupe -65. Autossa on myyntipuheiden mukaan "hienot kromiosat". Tässä museorekisteröidyssä kaunottaressa on 300:sen kylkilistat sekä kromikaaret. No, ei se mitään ehkä sellaiset on saanut ruksattua jo tehtaalta? Tuota kumilistalla varustettua 280 SE Coupen takapuskuria ei ole ollut olemassakaan tämän auton syntyhetkellä. Etupuskimen virkaa tässä hoitaa W108:n puskin. On muuten hinnakas puute... "Asiantuntevasti" mainitaan 300 SEL 6.3:n export ajovalot... niinkuin niitä ei muissa malleissa olisi ollut. Firman parustajahan siis tuntee mersut hyvin...
Pyydä ostosreissulle mukaasi oikea asiantuntija. Voin kertoa/näyttää sinulle kädestä pitäen, mitä Pagodasta kannattaa katsoa (jos sellaiseen päädyt). Nykäise minua hihasta vaikka stadin cruisingissa, jossa tapaan käydä (valkoinen Pagoda 280 SL MA-994).
Kassikko SL (121, 113 ja ehkä vielä 107) on erittäin järkevä hankinta. Unohda siis muovinen SLK, jonka vuosittaisella arvonalenemisella ylläpitää klassikkoa. Vanhaa ja uutta on turha verrata keskenään.
Pagodani ominaisuuksissa minua häiritsee ainoastaan yksi seikka nimittäin välitykset. Moottori huutaa satasen vauhdissa n. 3500rpm. Tiuhat välitykset ovat useiden klassikkomersujen ongelma. Manuaalivaihteisissa ykkönen on naurettavan lyhyt ja muutenkin jouheva eteneminen vaatii totuttelua. Automaatti hmm. vaihtaa erikoisesti. Pidän kuitenkin Pagodassa automaattivaihteistoa parempana.
Miksi ostaa auto liikkeestä? Joudut maksamaan myyntikatteen, jolle et saa vastinetta. Myyntipuheesta on turha maksaa.
Käytännön esimerkki: Edellä on mainittu fima Klassik-auto. Heillä on myynnissä 250 SE Coupe -65. Autossa on myyntipuheiden mukaan "hienot kromiosat". Tässä museorekisteröidyssä kaunottaressa on 300:sen kylkilistat sekä kromikaaret. No, ei se mitään ehkä sellaiset on saanut ruksattua jo tehtaalta? Tuota kumilistalla varustettua 280 SE Coupen takapuskuria ei ole ollut olemassakaan tämän auton syntyhetkellä. Etupuskimen virkaa tässä hoitaa W108:n puskin. On muuten hinnakas puute... "Asiantuntevasti" mainitaan 300 SEL 6.3:n export ajovalot... niinkuin niitä ei muissa malleissa olisi ollut. Firman parustajahan siis tuntee mersut hyvin...
Pyydä ostosreissulle mukaasi oikea asiantuntija. Voin kertoa/näyttää sinulle kädestä pitäen, mitä Pagodasta kannattaa katsoa (jos sellaiseen päädyt). Nykäise minua hihasta vaikka stadin cruisingissa, jossa tapaan käydä (valkoinen Pagoda 280 SL MA-994).
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Re: Entisöidyt vanhukset
Olen täällä stadissa tottunu sedanilla lähtemään manuaalilla 2 vaihteella, itseasiassa helpompaa koska jää yksi vaihde pois ja voi käyttää kolmea vain, lähtee liikkeelle valoista ihan kevyesti.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Entisöidyt vanhukset
Terve.Matti Äyräväinen kirjoitti:Pyydä ostosreissulle mukaasi oikea asiantuntija. Voin kertoa/näyttää sinulle kädestä pitäen, mitä Pagodasta kannattaa katsoa (jos sellaiseen päädyt). Nykäise minua hihasta vaikka stadin cruisingissa, jossa tapaan käydä (valkoinen Pagoda 280 SL MA-994).
Joo, ehdottomasti jos/kun/sitten kun ostosreissu on edessä, niin aion turvautua itseäni fiksumpien puolueettomaan apuun. Tällä hetkellä selailen eli malleja netin kautta ja kartoitan sitä mahdollista omaa vaihtoehtoani.
Tulen tarkistamaan valkoisen Pagodasi, jos osut joskus kohdalle. Cruisingien aikaan perjantaisin olen usein duunissa, mutta tulee usein nähtyä osallistuvia autoja liikenteessä illan mittaan.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Entisöidyt vanhukset
Selailin mbGalerie.de:n kautta uudempia ja vanhempia Mersuja, ja sieltä tarttui erään vanhemman Mersun valokuvasta nettiosoite Auto-Salon-Singen GmbH:n sivuille.
Ymmärtääkseni heidän yrityksensä tarjoaa auton omistajalle auton säilytyspalvelun, mahdollisuuden huoltoon ja etsivät tarvittaessa autolle ostajan eli aikalailla täyden palvelun "osta-ja-unohda"-tyyppinen autosijoituspalveluntarjoaja. Palvelu sijaitsee Saksassa, nettisivut myös englanniksi.
Yksi seikka vaan nykyisellä tietotasolla ihmetyttää: miksi osa esim. 190 SL-mallin Mersuista on hintaluokassa 100-200´000 euroa ja osa sitten hintaluokassa 50-70´000 euroa? Eli onko tässä kyseessä se, että kalliimmat puoleiset on pakasta vedettyjä ja käytännössä ajamattomia vai päteekö entisöinnissä jonkinlainen "täysin originaali"-politiikka, joka sitten tekee tämän hintaeron? Samaan seikkaan olen törmännyt kun olen selaillut hintatasoa Yhdysvalloista.
Ymmärtääkseni heidän yrityksensä tarjoaa auton omistajalle auton säilytyspalvelun, mahdollisuuden huoltoon ja etsivät tarvittaessa autolle ostajan eli aikalailla täyden palvelun "osta-ja-unohda"-tyyppinen autosijoituspalveluntarjoaja. Palvelu sijaitsee Saksassa, nettisivut myös englanniksi.
Yksi seikka vaan nykyisellä tietotasolla ihmetyttää: miksi osa esim. 190 SL-mallin Mersuista on hintaluokassa 100-200´000 euroa ja osa sitten hintaluokassa 50-70´000 euroa? Eli onko tässä kyseessä se, että kalliimmat puoleiset on pakasta vedettyjä ja käytännössä ajamattomia vai päteekö entisöinnissä jonkinlainen "täysin originaali"-politiikka, joka sitten tekee tämän hintaeron? Samaan seikkaan olen törmännyt kun olen selaillut hintatasoa Yhdysvalloista.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Entisöidyt vanhukset
juuri äsken selasin ruotsin tarjontaa, ja huomasin saman. useampi oli 50k eur luokkaa mutta sitten yksi oli 100k, alkuperäinen ruotsiauto uutta vastaavassa kunnossa. Olisiko se niin että amerikassa kaikki on suurempaa, joten kysyntä määrää hinnan ja tuonti ulkomailta on kynnyskysymys kun se auto pitää saaha heti eikä 15. päivä?
tuolla tuo ruotsin valikoima 60 luvun (ja vanhemmat) avomalleista
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=me ... md=th&sp=1" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolla tuo ruotsin valikoima 60 luvun (ja vanhemmat) avomalleista
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=me ... md=th&sp=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: Entisöidyt vanhukset
Pääsääntöisesti kalleimpiin on tehty isot korjaukset. Lähtökohta on siis ollut huono ja loppulaskun summa on sitten kätevästi siirretty myyntihintaan. Työn teettäminen on kallista. Korjattu on aina korjattu ja itse arvostan korjattua vähemmän kuin korjaamatonta. Puhun nyt korista.Arno kirjoitti:Yksi seikka vaan nykyisellä tietotasolla ihmetyttää: miksi osa esim. 190 SL-mallin Mersuista on hintaluokassa 100-200´000 euroa ja osa sitten hintaluokassa 50-70´000 euroa? Eli onko tässä kyseessä se, että kalliimmat puoleiset on pakasta vedettyjä ja käytännössä ajamattomia vai päteekö entisöinnissä jonkinlainen "täysin originaali"-politiikka, joka sitten tekee tämän hintaeron? Samaan seikkaan olen törmännyt kun olen selaillut hintatasoa Yhdysvalloista.
Kun Pagodaan vaihdetaan lokasuojat ja kiinnitys tapahtuu tulppahitseillä pistehitsien sijasta, peli on mielestäni menetetty. Mobile.de:n joissain kalleimmissa yksilöissä näin on tapahtunut. Korkea hinta ei siis takaa kuntoa. Näissä kalleimmissa on usein myös väärän vuosimallin osia sekä sekoitettu USA- ja Euro-versioita.
Mobile.de:stä parhaimmat yksilöt näyttäisivät löytyvän hintaluokasta 60 keur. 30 keur laitteet ovat aika karseita.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Re: Entisöidyt vanhukset
Näyttäisi ruotsalaisella Auto Classica:lla olevan valikoimassaan ihan kelpoja yksilöitä.
Onko tämän ikäisissä tuo verotuspuoli ulkomailta tuotaessa minkälainen?
Onko tämän ikäisissä tuo verotuspuoli ulkomailta tuotaessa minkälainen?
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: Entisöidyt vanhukset
Kuvissa ihan siistin näköisiä nuo kaksi Pagodaa (oletan, että tarkoitit näitä).Arno kirjoitti:Näyttäisi ruotsalaisella Auto Classica:lla olevan valikoimassaan ihan kelpoja yksilöitä.
Onko tämän ikäisissä tuo verotuspuoli ulkomailta tuotaessa minkälainen?
230SL -67: USA-ajovalot, europuskurit sekä 280 SL "late" takavalot. Jos niskatuet penkeissä ovat tehtaan asentamat, ne ovat ensimmäiset, jotka ovat tulleet vastaan. Etuloksujen pistehitsit näkyvät, hyvä juttu. Mattamustalla "entisöity" kaasuvivustoa sekä konepellin lukko. Venakoppa näyttää maalatulta. Tuliseinän äänieriste vaihdettu (ei vastaa alkuperäistä). Kojelaudan kaiutinritilä mallia: "tein itse, säästin rahaa". Ei nämä "virheet" tee tästä yksilöstä huonoa mutta tätä mainostetaan pro-tason entisöintinä...
280Sl -69: Näyttää USA-mallilta, josta on siivottu sivuvalot pois. Kuvista ei oikein näy, onko etuloksut vaihdettu. Tässä yksilössä ei ole etusisäloksuissa niitä pyöreitä reikiä, jotka löytyvät tuosta 230:sta. Omassani sellaiset on. Tuliseinän eriste näyttää alkuperäiseltä. Kuvien perusteella tässä yksilössä ei ole "vääriä" osia.
Barokithan tulivat Pagodaan optioksi vasta -69.
Auton tuonti EU:sta Suomeen: Tuo auto ja maksa autovero. Jäljellä olevan autoveron määrä riippuu auton iästä. Arvelen sen olevan Pagodassa satasia.
Auton tuonti EU:n ulkopuolelta Suomeen: Autoveron lisäksi joudut maksamaan mahdollisen tullin (vanhoja autoja on tuotu myös ilman tullia keräilyesineenä, käytäntö vaihtelee) sekä maahantuonnin arvonlisäveron. Tämä vero (24%) lasketaan auton ostohinnan sekä rahtimaksujen summasta. En ole varma lasketaanko mahdollinen tulli mukaan.
EU:sta ostettaessa turvallisinta on ostaa EU:hun rekisteröity auto. Esim. Hollannin kautta voi tuoda auton EU:hun ainoastaan 5%:n verolla mutta Suomeen tällaisesta joutuu vielä maksamaan sen 24% lisää...
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Re: Entisöidyt vanhukset
Aika nopeasti annoit kattavaa analyysia, kiitos siitä!
Tällä hetkellä hieman ajatellut, että hankkisin tietoa ja päättäisin mallisarjan, josta auton etsisin ja viimeistään ensi kesänä auto olisi ajossa. Tuntuu tämä kesä tulevan jo hieman niskaan, tosin talvi tulisi kohta eteen, jolloin ehtisi hoitaa auton mahdolliset puutteet kuntoon. Eli ei vielä sanota mitään varmaksi.
Ulkomailta tuonnista sen verran, että EU:sta se auto tulisi haettua, jos kotimaasta ei sopivaa tule löytymään. Verot vaikuttavat sellaisilta, ettei niihin tarvinne edes kiinnittää huomiota.
Taisi muuten olla valkoinen museo-SL äsken parkissa Kaupungintalon edessä.
Tällä hetkellä hieman ajatellut, että hankkisin tietoa ja päättäisin mallisarjan, josta auton etsisin ja viimeistään ensi kesänä auto olisi ajossa. Tuntuu tämä kesä tulevan jo hieman niskaan, tosin talvi tulisi kohta eteen, jolloin ehtisi hoitaa auton mahdolliset puutteet kuntoon. Eli ei vielä sanota mitään varmaksi.
Ulkomailta tuonnista sen verran, että EU:sta se auto tulisi haettua, jos kotimaasta ei sopivaa tule löytymään. Verot vaikuttavat sellaisilta, ettei niihin tarvinne edes kiinnittää huomiota.
Taisi muuten olla valkoinen museo-SL äsken parkissa Kaupungintalon edessä.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)