R107 käyntihäiriö

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
w211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 18.02.2011 22:22

R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja w211 »

Onko SL350:ssä (-71) jotain tyypillistä vikaa mitä lähteä etsimään, kun kesken ajon yksi tai useampia sylintereitä jää pois pelistä. Erityisesti kun joutuu hidastamaan jonon perään ja sitten kun vauhtia taas kiihdytetään alkaa röpötys, joka sitten loppuu kun kierrokset nousee. Auto kuitenkin jaksaa kiihtyä, joten kovin moni pytty ei voi olla pois pelistä. Irroittelin juuri kaikki tulpat ja yksikään ei ollut nokinen / näyttänyt siltä ettei olisi lyönyt kipinää, kaikki olivat kauniin "beigejä". Vika ilmeni ensi kertaa eilen, koko alkukesän toiminut kuin kello. Olisiko hyviä ehdotuksia?
SL350 -71
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Yhtenä mahdollisuutena tulisi mieleen sytytyksen säätö, oletko tarkistanut? tai alipainevuoto, joka tekis ongelmaa polttoaineen syöttöpuolelle...Ilmanputsari puhdas?
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mulla ainakin alkoi ajoittain käymään 6:lla ja röpötti ja paukutti putkessa kun sytkäennakko oli pielessä. Varsinkin kun antoi vähän enemmän monoa.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Moi,

Vika lienee D-jetronic ruiskun ohjainkärjissä, jotka sijaitsee virranjakajan pohjalla sytytyksen kärkien alla.
Siellä on neljät kärjet (yksi kärki per 2 pyttyä) Siellä on ollut varmaan likaa tai sitten kärkien laahaimet on kuluneet loppuun, kun kärkien rasvaus huopa on kuivunut (tuskin olet rasvannut koskaan..) ja sitten laahaimet kuluu loppuun kun on kuivia ja sitten ei enään kärjet aukea kunnolla.

Ne kärjet saat pois kun irroitat virranjakajan ja avaat 2 ruuvia jakajan kyljestä, jolloin koko kärkihässäkkä lähtee irti.
Merkkaa missä asennossa jakaja oli ja missä asennossa pyörijä on (ota valokuva) niin voit huoletta vetää jakajan irti koneesta.

Toinen vika voi olla hapettunut ruiskun kärkien liitäntä joka on siinä virranjakajan vieressä oleva isohko neliskanttinen liitin.

Kannaa kyllä ekana tarkistaa että kaikki alipaineletkut on ehjiä mitä moottoritilasta löytyy.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
aaltone1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.11.2006 21:56
Paikkakunta: TURKU

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja aaltone1 »

Terve , onko ajatusta miten toi sylinterien jako menee ?
Mulla ilmeisesti kastaa kakkosen ja kasin tulpat !

Kiittäen Risto
Avatar
w211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 18.02.2011 22:22

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja w211 »

aaltone1 kirjoitti:Terve , onko ajatusta miten toi sylinterien jako menee ?
Mulla ilmeisesti kastaa kakkosen ja kasin tulpat !

Kiittäen Risto

Tollee se menee:

http://www.albumini.fi/Valokuva-WIAWABXJ-D.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
SL350 -71
Avatar
aaltone1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.11.2006 21:56
Paikkakunta: TURKU

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja aaltone1 »

Kiitoksia , lähinnä kiinnostaa tuo ruiskun kärkien jako ?
Eli kärkiä siellä jakajan alla 4 kpl ja sylintereitä 8 kpl.
Mitkä sylinterit ns. samoissa kärjissä ?

T:Risto
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2023
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

aaltone1 kirjoitti:Kiitoksia , lähinnä kiinnostaa tuo ruiskun kärkien jako ?
Eli kärkiä siellä jakajan alla 4 kpl ja sylintereitä 8 kpl.
Mitkä sylinterit ns. samoissa kärjissä ?

T:Risto
En muista ulkoa oliko juuri 2 ja 8 sylinteri saman ruiskunkärjen takana.
Sytytysjärjestys on 15486372 ja sen perusteella olen sitä mieltä, että vika ruiskun kärjissä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
aaltone1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.11.2006 21:56
Paikkakunta: TURKU

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja aaltone1 »

Ehtoota ja kiitos ajatuksesta. Nuo kastuvat ovat 5 ja 8. Puristukset mitattu ja kaikki välillä 9,2-10,8 ?
Ton kärkipaketin tilasin Saksasta ja suuttimet koitan testauttaa. Onko toi Alppila ainut mahdollisuus ?
T:Risto
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Kotona voisit testata ne suuttimet, niin tulee samalla testattua koko järjestelmää hieman:

Ota suuttimet irti niin että letkut ja sähköliittimet on paikoillaan. Jätä paketti siihen moottorin päälle. Virittele pienet kupit suuttimen alle. Jugurttikupit on ok, mutta ne sulaa bensasta jos niissä on kauan bensaa. Valkoiset kertakäyttökupit sulaa nopeasti. Kirkkaat kertakäyttökupit on hyviä tähän hommaan.

Laita virat päälle ja mene konehuoneen puolelle. Käännä käsin kaasua jolloin suuttimet antaa kiihdytys ruiskauksia. Kääntele kaasua ja seuraa miten suuttimet suihkuttaa. Onko kaikissa samanlainen suihkaus. Tuleeko kuppeihin sama määrä bensaa.

Hommaa uudet tiivisteet suuttimille. Niitä saa suomestakin halvalla : http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... -444823-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
aaltone1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.11.2006 21:56
Paikkakunta: TURKU

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja aaltone1 »

Kiitoksia vastauksesta , vein suuttimet testiin Turussa ja oli tuo yksi "tukossa" lähes täysin.
Pitää koittaa liuottaa tai sitten tilata yks uus suutin. Tilasin noi tiivisteet tuolta jo aiemmin.
Saavat tilattua kyllä uuden suuttimenkin.
T:Risto
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

aaltone1 kirjoitti:Ton kärkipaketin tilasin Saksasta
Mistä tilasit paketin? Tai osaako joku kertoa, mistä kärkiä saisi kappaleittain?

Omassa vaunussa on ilmeisesti myös ongelmaa näiden ruiskun kärkien kanssa. Testasin niitä foorumilta löytämieni ohjeiden mukaan pyörittämällä jakajaa ja yhtä kierrosta kohti kuului kaksi "surahdusta" kun pitäisi kuulua neljä. Tosin parilla kierroksella impulsseja tuli neljä, joten voisiko kyse olla laahainten kulumisesta? Rasvaushuopa oli rutikuiva...
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
aaltone1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.11.2006 21:56
Paikkakunta: TURKU

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja aaltone1 »

Ehtoota , SLS shop.de on hyvä osoite. Tosin myös tuo jakajan kyljessä oleva johtoliitin ja kovettuneet johdot tekevät tepposia.
Mulla kärkien vaihto ja samalla toi liittimen putsaus auttoi asiaa.
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: R107 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Kiitos. Siellähän niitä näyttäisi olevan.

Etsin varaosanumerolla muualtakin, hintahaitari on 350-450 euroa. Arvokkaita kapineita mutta sehän on ensimmäinen asia mikä meille D-jetti-miehille täällä foorumilla opetetaan... :D
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Vastaa Viestiin