Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Eli SL 450 :ssä 76 on mb 500 87 kone ja laatikko.
Tyhjäkäynti p:llä ollessa on korkea, kierrokset yli 1000,
Mutta sitten D:llä ovat aika normaalit noi 600. ( vetopäällä)

Mitenhän onnistuisi tuo tyhjäkäynnin säätö, ruiskun kupeessa on
Boss merkki.

En tiedä liittyykö tähän, mutta laatikko ei jostain syystä käytä 1 vaihdetta,
Vaan lähtee suoraan 2:lla ?
Kick off ja muut vaihteet toimii ok, perä on nähtävästi alkuperäinen, kun tuntuu
Olevan aikahidas, varmaan pitää päivittää nopeampaan.

-Pekka-
MB 450 SL R107
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja karra »

1982 mersulla tuli ns economy program jonka yhteydessä kierroslukuja pudotettiin ja periä harvennettiin noin yleensä. 1987 on uuden aikakauden moottori siis. Siinä on KE-Jetronic jonka tyhjäkäyntiä säätää tyhjäkäyntimoottori ts lisäilmaluisti. Sen kuntoa/toimivuutta voi tarkastella, haulla löytyy ohjeita. Katso ensin että sen kumiletkuissa ei ole vuotoa kuten halkeamia mitkä voisivat vuotaa ilmaa imusarjaan.

Minullaon 1987 560 mersun suht hyvin toimiva tk-moottori ylimääräisenä, se kävi vähän liian kovilla kierroksilla, n 900 rpm. Olen sen jälkeen vaihtanut EHAn ja kaikki ongelmat ovat poistuneet.

Luonnollisesti muut jutut pitää katsoa myös ennen kalliiden osia ostoa kuten tulpat, syttyjohdot, jakajan kansi & pyörijä. Itse laitoin kaikki nuo uusiksi ennen kuin puutuin ruiskuun.

Nelipor tainen aski lähtee muuten kakkosella normi ajossa eli se on ok. Kaasu pohjaan painettuna lähtee ykkösellä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Kiitos näistä tiedoista.

Pitääpä tutkia noita letkuja, että ovatko ehjiä vai ei,
moottorin kyljetä löysin numeron: R117 016 45 01
tarkoittaisiko tämä tuota 5 L moottoria vm 87 eteenpäin ?

Aika yllättävää tuo vaihdelaatikko homma että ei
käytä 1 vaihdetta, mutta pitääpä testa hieman kovemmalla
lähdöllä. Kun tosiaan kaikki muu toimii laatikossa kick of ja
myös L S asennot.
MB 450 SL R107
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

priuttan kirjoitti: Aika yllättävää tuo vaihdelaatikko homma että ei
käytä 1 vaihdetta, mutta pitääpä testa hieman kovemmalla
lähdöllä. Kun tosiaan kaikki muu toimii laatikossa kick of ja
myös L S asennot.
Kumpi laatikko tuossa nyt sitten on 3 vai 4-vaihteinen?
Ainakin omassa saman aikakauden sedanissa on 3-lovinen l. ykkösen välitykset puuttuu kokonaan.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja karra »

Google antoi tällaista: MERCEDES BENZ R107,W126 M117 ENGINE 5.0 V8 CYLINDER HEAD(L).R117 016 45 01

Eli tuo numero on vasemman kannen.Moottorin numero on pystyssä siellä koneen takaosassa, pitää kurkkia sinne koneen ja tulipellin väliin.

1987 oli neliportaiset laatikot, eikös ne 70-luvulla muuttuneet neliportaisiksi (taas koska Kupplung laatikot 60-luvulla oli neliportaisia). Alkupään 722 laatikot oli siis kolmiportaisia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

karra kirjoitti:
1987 oli neliportaiset laatikot, eikös ne 70-luvulla muuttuneet neliportaisiksi (taas koska Kupplung laatikot 60-luvulla oli neliportaisia). Alkupään 722 laatikot oli siis kolmiportaisia.
Niinpä, olikin tekniikan vaihto.
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja priuttan »

tutkin letkuja ja löytyi yksi rikkoutunut pieni putki joka
menee ruiskun etuosaan anturiin ( nestetilaan ) , korjasin sen mutta ei
ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin. Yritin liittää tähän kuvaa mutta eipä onnistu ?

Imanputsarista puuttuu se ns. piippu joka tulee moottorin
etuosaanpäin, koska ei ole nähtävästi sopinut tuohon paikkaan,
joten imanputsarista aukosta näkyy suoraan suodatin, mutta en
tiedä onko tällä vaikutusta, kokeilin niin että peitin osan tuosta ilma-aukosta ( ei saisi
niin paljon ilmaa ) mutta sillä ei tuntunut olevan vaikutusta

Sellainen havainto kuitenkin, että kylmänä koneen tyhjäkäynti on ns. normaali
eli siinä 600-700 kierrossa, eli huomattavasti alle tuon 1000, mutta sitten
kun kone lämpiää, niin kierrokset nouset P tai N:llä ollessa tuonne yli 1000.

Kun auton tyhjäkäynnin aikana nostaa sitä ns. isoa lautasta ( ilma-aukosta )
niin silloin tyhäkäyntilaskee, mutta kun siitä päästää irti niin lautanen laskeutuu himan
alaspäin ja kierrokset nousevat.

Voisiko vikaa olla jotekin tuossa kylmäkäynnistyksessä, siinähän on
tunnistin tai ?

-pekka-
MB 450 SL R107
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja unski »

Se sinun moottori on w126:sta, 10:1 puristeinen 265 HP versio. Katsoin sen kun kävit pihassa. Perä on todennäköisesti alkuperäinen 3.07. kun tuon tekniikan perä ei sovi SL:ään. Jos SL:si ei lähde tarpeeksi rivakasti tuolla välityksellä, vaikka sitten kakkosella, syy on jossain ihan muualla.

Syy, ettei se lähde ykkösellä on, ettei sinulla ole oikeaa vaihdekeppiä, jossa on pakkoohjaus kick-down venttiilille. Tuo vaihteisto ei lähde pakkoykkösellä kuin Kick-down pohjassa, tai sitten alkuperäisellä vaihdekepillä pakotettuna. Muutoin se lähtee aina 2. vaihteella. Eli vaihteisto toimii luultavasti ihan oikein.

Kylmäkäynnistyksellä ei ole mitään tekemistä kierrosten nousun kanssa. Yksi mahdollisuus on, että sinulla KAT-version kone, johon on sitten unohdettu laittaa oikeat säädöt, jotta systeemi ei etsi Lambda-anturia lämmittyään.

Myöskin syynä voi olla EGR:n ohjaus, joka hörsii lämmittyään tyhjää ilmaa, tai kaasuläpän juuresta on unohuntut kiinnittää muutama putki.
Kun auton tyhjäkäynnin aikana nostaa sitä ns. isoa lautasta ( ilma-aukosta )
niin silloin tyhäkäyntilaskee, mutta kun siitä päästää irti niin lautanen laskeutuu hieman
alaspäin ja kierrokset nousevat.


Näin sen kuuluu tehdä, lautanen jota nostelet on ilmamäärämittarin ohjauslautanen. Kun sitä nostat, vähenee polttoaineen syöttä ja moottori tukehtuu...kierrokset laskevat. Irrotettaessa, tilanne normalisoituu ja moottori saa taas polttoainetta.
Imanputsarista puuttuu se ns. piippu joka tulee moottorin
etuosaanpäin, koska ei ole nähtävästi sopinut tuohon paikkaan,
joten imanputsarista aukosta näkyy suoraan suodatin, mutta en
tiedä onko tällä vaikutusta, kokeilin niin että peitin osan tuosta ilma-aukosta ( ei saisi
niin paljon ilmaa ) mutta sillä ei tuntunut olevan vaikutusta


Älä ihmeessä peitä sitä aukkoa, se on ainoa tie moottorin ilmansaannille, sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa...ainoastaan saa hieman lämpimämpää ilmaa ja moottorin hyötysuhde kärsii hiukan. Eri asia sitten on, missä moottorin ilmalämpöanturi on...sen kuuluisi olla siinä puuttuvassa putkessa...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Kiitos Timppa ja muut hyvistä tiedoista, itse on vielä raakile näissä asioissa.

Onko sitten niin, että tuota perää ei ole mahdollista päivittää nopeampaan 500 perään vai,
onko 560 SL:n perä millainen onko se sopiva tuohon vai ei ?, mutta tuolla kyllä ajelee hyvin
vaihteet vaihtuu ja toimii sillä tavalla hyvin, perässä myöskään ei ole valittamista ei ujella eikä
vuoda öljyä.

Moottorista löytyy paljon numeroita, mutta yks jota epäilen moottorinumeroksi on 117 011 31 01.

Tyhjäkäynti:
Siinä lautasen yläpuolella näyttäs olevan jonkinlainen säätöruuvi, on jossakin yhteydessä tuohon
lautaseen. Käänsin ruuvia 45 astetta aukipäin ja tyhäkäynti laski ( varmaankin saa vähemmän nyt polttoainetta ), mutta oireena sain huonon käynnistykse joutuu aikalailla sahaamaan, aikaisemmin käynnistyi paremmin.

-pekka-
MB 450 SL R107
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja unski »

Siinä lautasen yläpuolella näyttäs olevan jonkinlainen säätöruuvi, on jossakin yhteydessä tuohon
lautaseen. Käänsin ruuvia 45 astetta aukipäin ja tyhäkäynti laski ( varmaankin saa vähemmän nyt polttoainetta ), mutta oireena sain huonon käynnistykse joutuu aikalailla sahaamaan, aikaisemmin käynnistyi paremmin.
Siinä ei ole mitään säätöruuvia, jos et tarkoita sitä 4mm. 6-kolo seoksensäätö ruuvia. Mikäli menit kääntämään lautasen kiinnitysruuvia, pitää koko homma tehdä mitan kanssa uudestaan. Lautasen keskitys ja sitä mukaa seokset on ihan sekaisin. Jos taas käänsit seosruuvia, niin käänsit sitä reilusti rikkaalle...45 astetta on aika reilu säätö. Säätö pitäisi tehdä pakokaasuanalysaattorilla.

Sinun moottorinumerosi on 117.965.12.00xxxx Se on 10:1 puristeinen. Katsoin ja varmistin sen jo kun kävit viimeksi pihassa.

Mitä tarkoitat nopeammalla perällä? Tiheämpi vai harvempi...siis pitääkö moottorin kiertää vähemmän tai enemmän 100 km/h vauhdissa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Joo tarkoitin sitä 4 mm. 6-kolo seoksensäätö ruuvia, palauttelin sitä tänään vähän takaspäin, kun ei meinannut lähetä käyntii, ja kun palautin sitä takaspäin ( kiristin ) niin käyntiinlähtö parani. Olisi varmaan hyvä katsoa se läpi tuolla pakokaasuanalysaattorilla niin olisi sitten seokset oikein ja
sehän voi olla myös yksi syy tuohon tyhjäkäyntiin jos on ollut liian laihalla aikaisemmin ???


Sinun moottorinumerosi on 117.965.12.00xxxx Se on 10:1 puristeinen. Katsoin ja varmistin sen jo kun kävit viimeksi pihassa.
-Joo tuommonenkin numero jossakin kohdin ollut pitääpä katsoa kun ryömii tuonne alle seuraavan kerran.


Mitä tarkoitat nopeammalla perällä? Tiheämpi vai harvempi...siis pitääkö moottorin kiertää vähemmän tai enemmän 100 km/h vauhdissa
- Tällä hetkellä kierrokset ovat noin 80 vauhdissa yli 2000, ajattelisin että tuo perä on silloin tuohon pakettiin liian tiheä, että pitäisi olla harvempi että ei kiertäisi noin paljon, olisi mukavempi ajattavan kun menisi pinemmpillä kierroksilla.
- Millaiset ovat kierrokset alkuperäisessä paketissa ( SL:ssä 100 vauhdissa ), kun ei muista kun kävin joskus koeajamassa jotakin autoa.

-pekka-
MB 450 SL R107
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja unski »

350 SL, n. 3000 1/min -> 100 km/h, 450 SL n. 2700 1/min -> 100km/h, 380 SL ja 420 SL 2400 1/min -> 100 km/h, 500 SL ja 560 SL 2100 1/min -> 100km/h. Nämä nyt on suuntaa antavia, mutta suunilleen.

Muistaakseni sitten -> 86 ja uudemmat 420 SL, 500 SL ja 560 SL perät ei sovi -86:tta vanhempiin. Apurunkoon on tullut muutoksia ja perän rakenteeseen.

En nyt tiedä millaisia kierroksia olet hakemassa, mutta "helpoimmin" on löydettävissä -81 > -85 w126:n perät, jotka sopivat suoraan, vetoakselit sitten eivät sovi ja 380:n kardaanin laipan joutuu vaihtamaan, kun on pienempi laippainen kardaani, 500:n menee suoraan, kun sinulla on alkuperäinen 450:nen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Tänään testiajoissa saavutin 100 km tuntinopeuden (mitattu GPS speedolla) ja kierrokset olivat noin 2700, joten tämä on tuonikäselle pelille normitulos. Oma luulo oli että tuollainen 8 kone rullaisi matalimmila kierroksilla, mutta luulo oli väärä. Joten tuo perä saa kelvata, kun ei vuoda eikä ääntele.
-Pekka-
MB 450 SL R107
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87

Viesti Kirjoittaja unski »

Korillesi tuo on juuri oikea perä, siis iän puolesta 3.07:1. Moottorillasi on taas käytetty w107 korissakin 2,24:1 välityssuhteista perää. Silloin 100 km/h on kierrokset vain 2100 1/min. Mutta taajamasuoristuskyvylle taas tuo 3.07:1 välitteinen perä on paljon parempi.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: Tyhjäkäynnin säätö moottori MB500 87 ( Nyt Kunnossa )

Viesti Kirjoittaja priuttan »

nonniin nyt tuli sitten tuo tyhjäkäynti kuntoon, Timpan ohjeilla ja opastuksella
Eli tyhjäkäyntimoottori oli jumissa toimi jonkin verran mutta ei täysin.
Laitoin jarrujenpuhdistus sprayta moottoriin muutamia kertoja,
puhaltelin paineilmalla ja sitten kaikkiaan noin kolmevuorokautta
CRC:tä moottorin sisään ja liuotukseen ( välillä litkut ulos ja uudet sisälle )

Nyt toimii hienosti, kierrokset ovat 600, niin D asennossa kuin
mös P tai vapaalla.

Palautan Timppa sinulle se sinun lainamoottorin, oletko milloin
talleilla ? kun ajelen siitä päivisin ohi töihinmennessä.

-pekka-
MB 450 SL R107
Vastaa Viestiin