Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja karra »

Jouduin nöyrtynään ja hakemaan tänään Motonetista pallonivelen ulosvetäjän (tai -painajan). Perinteinen vasaralla lyönti taustalla moskaa pidellen ei auttanut jämähtäneeseen raidetangon päähän. Sain kumin hajalle jo vasaroidessa ja nyt ulosvetäjällä painaessa kumi rikkoutui sieltä välistäkin.

Mistähän noita gumeja voisi kysellä, nyky tarvikeliikkeisiin on turhan mennä luulisin?

Tarvisin itse siis 1-2 kpl ehjiä raidetangon pään suojakumeja W1111/108/116/126 malliin. Saattaahan sama käydä muihinkin mutta noissa pitäs olla sama.

Toki jos keltä löytyy varastosta niin voisin ostaa pari.

En viitsisi vaihtaa ehjää raidetangonpäätä etenkin kun niissä on vielä mersun logo. Tai pitää ostaa tarvikepäät joista nappaa kumit irti :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Motonetistä kannattaa kysyä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Katso onko EPC:ssä varaosakoodia osalle, pitäisi olla, olen nähnyt niitä myynnissäkin näillä kauppiailla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

heh, heh, tarvike nivel maksaa melekein 11€ kpl :think: kyllä kannattaa hommata vanhoja perstyneitä kumeja ja maksaa siinä 8€ vielä posti kuluja :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

kannattaa maalata ne kierteet niistä raidetangoista mustalla vasaralakalla niin vesi ei ruostu niihin tankoihin.
Se kumi kannattaa ottaa uudesta raidetangon päästä. Niitä motonetin HQ merkkisiä raidetangonpäitä ei saa asentaa mihinkään autoon.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja tango »

KL:stä saa ainakin W126:sen alapallon suojakumeja. Olivat kyllä kalliimpia tai lähes samanhintaisia (muisti pätkii) kun itse alapallo kumeineen. Olisiko sitten noita, tiedä en.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:heh, heh, tarvike nivel maksaa melekein 11€ kpl :think: kyllä kannattaa hommata vanhoja perstyneitä kumeja ja maksaa siinä 8€ vielä posti kuluja :wave:
Tiedän kyllä hinnan, hyllyssäni on italialainen tarvikepää ja otan siitä kumin jos muualta en saa enkä toki käytettyjä tässä kysele vaan uusia. Paikallaan autossani on raidetangonpää jossa mersun leima ja se on väriltää vihreä, aika tuore, miksi laittaa tarvikeosa siihen?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ihan tarvikeliikkeestä noita kumeja on löytynyt. Säästyyhän tuossa kumin vaihdossa lisäksi aurauksen säätö, kun ei kiertele päätä pois paikoiltaan. Ottaa joko koko tangon irti tai vaihtaa paikallaan.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja karra »

juhaoh kirjoitti:Ihan tarvikeliikkeestä noita kumeja on löytynyt. Säästyyhän tuossa kumin vaihdossa lisäksi aurauksen säätö, kun ei kiertele päätä pois paikoiltaan. Ottaa joko koko tangon irti tai vaihtaa paikallaan.
Minun vakio pulju muutti tai oikeestaan lopetti ja kaverit meni Atoylle töihin. Heidän uusi liike on niin kliini että siellä ei varmaan moisia ole, mutta aion kysyä. slsl77 on jäljillä koska kuulemma Lahden Motonetissä noita on, siellä missä sekalaista kumiosaa.

Tällaista tietoa tässä hain, muutakin mä sain :P heh, runosuoni pulppuaa vaikka riimihärkää ei ole syöty.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1246
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

No lisätään nyt vielä, että ammattitaidon puutetta jos ei lähe perinteisillä konsteilla pallot irti, ei tarviin minkään sortin vetäjiä tai työntäjiä :D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja karra »

280se86 kirjoitti:No lisätään nyt vielä, että ammattitaidon puutetta jos ei lähe perinteisillä konsteilla pallot irti, ei tarviin minkään sortin vetäjiä tai työntäjiä :D
31 vuoden ajan olen saanut vasaralla lyömällä ja taustalla isompaa pitäen. Nyt ei vaan lähtenyt, voi olla voiman puutteestakin...

Tällaisella sitten lähti mutta nämä tuhoaa sen kumin:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
280se86 kirjoitti:No lisätään nyt vielä, että ammattitaidon puutetta jos ei lähe perinteisillä konsteilla pallot irti, ei tarviin minkään sortin vetäjiä tai työntäjiä :D
31 vuoden ajan olen saanut vasaralla lyömällä ja taustalla isompaa pitäen. Nyt ei vaan lähtenyt, voi olla voiman puutteestakin...

Tällaisella sitten lähti mutta nämä tuhoaa sen kumin:

Kuva
kyllä sulla ny karra on tullut jokin muu juttu, itte olen tuollasta Beta työkalua käyttänyt jo vuosikaudet ja yhtään kumia ei ole mennyt vielä rikki :wink: mutta vasaran käyttämistä en oikein itse hyväksy nivelen irrottamiseen, kun työkalukaan ei maksa kun parisenkymppiä ja helepottaa huomattavasti nivelen irrottamista :idea: tuolla irtoo W126:sen alapallokin
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja karra »

Täähän on hauska juttu kun yksi kertoo että ulosvetäjiä ei tarvita ja toinen taasen että ehdottomasti :roll: .

Kertokaas nyt asiantuntijat mitä niitä muita tapoja on :?:

Ja se kumi tais sieltä välistä mennä rikki kun kalautin sellaisella haarukkaraudalla; sekin on tuohon raidepään irroitukseen tarkoitettu työkalu. Mutta kaveri joka tuollaista ulosvetäjää käyttää kertoi että se rikkoo kumin. Itse en tiedä kun sellaisen vasta eilen ostin ja kumi oli jo rikki.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja tango »

Kyllä se kumi ainakin sillä haarukka-/kiilarudalla menee rikki. Sellaisen ostin taannoin itsekin, jolla olen irroitellut väljät nivelet. Muun syyn takia taas niveltä irroittaessa olen käyttänyt tuota mainitsemaasi kylkeen lyönti konstia. Toisaalta, on silläkin tavalla joskus saanut kumit rikki :oops: Tuosta ulostyöntäjästä ei ole kokemuksia.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:Täähän on hauska juttu kun yksi kertoo että ulosvetäjiä ei tarvita ja toinen taasen että ehdottomasti :roll: .

Kertokaas nyt asiantuntijat mitä niitä muita tapoja on :?:

Ja se kumi tais sieltä välistä mennä rikki kun kalautin sellaisella haarukkaraudalla; sekin on tuohon raidepään irroitukseen tarkoitettu työkalu. Mutta kaveri joka tuollaista ulosvetäjää käyttää kertoi että se rikkoo kumin. Itse en tiedä kun sellaisen vasta eilen ostin ja kumi oli jo rikki.
se on karra sellanen juttu, että tumpulat hakkaa vasaralla ja timpurit, ässää kun meet hakkaa vasaralla, se on vähän kun vetäs akkaa turpaan, nivelhän tarvii irrottaa aina ässästä hienostuneesti :wave:
tutkin hiukan tätä työkalu hommaa ja vertailussa tämä vata merkki ja Beta, niissä on hyvin selvä ero ja paremmuus ehottomasti Beetalle :idea:
hiukan huono kuva mutta toivottavasti aukee :think:

tämä on Beta

Kuva

tämä on Vata merkkinen

Kuva

tässä molemmat rinnan

Kuva

vatan "kita" selvästi paksumpi ja siksi saattaa rikkoo kumin ahtaassa välissä, ja eikä saa lyödä paikalleen, menee muutenki :thumbup:
muita oikeita tapoja ei oo, vääriä taas vaikka kuinka paljon, valitettavasti :o
eikä tässä mitään hauskaa ole :twisted:
mullon pelkkiä romuja vaan
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1246
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

Tumpulat käyttää nimenomaan, tuollaisia "erikoistyökaluja", ammamiehet ei, eikä naurata yhtään, oli kyseessä ässä tai ei
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

280se86 kirjoitti:Tumpulat käyttää nimenomaan, tuollaisia "erikoistyökaluja", ammamiehet ei, eikä naurata yhtään, oli kyseessä ässä tai ei
jaa, se on sitten heitettävä työkalut romukoppaan ja alettava hommaa vasaroita :clap:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja karra »

Harjoittelin taas tuota Vatan ulosvetäjän käyttämistä. Irroitin oikean ulomman raidepään, todella helposti lähti. Kumi meni vaan rikki mutta se oli ihan murenevaa jo muutenkin. Mahtuskohan sitä kumia raottamaan siitä sen verran että saa tuon kidan sinne väliin? Tosin kumi voi mennä rikki siinäkin kun sitä jousirenkulaa ruuvarilla raottelee.

Ei tosiaan tarvi takoa vasaralla, tuolla sujuu hienostuneesti. Aikaisemmin olin niin köyhä vissiin ettei raaskinut ostaa noita, eikä kellään tutullakaan noita ole näkynyt siis virikkeeksi, paitsi nyt kun kysyin rasvanäppikolleegalta niin hänellä kyllä on tuollaisia ollut jo jonkin aikaa.

Motonetissa kumit 3,90 kappale. Ostin niitä pienimpiä parin onneksi, hieman oli löysä kortonki mutta se jousirengas sen kyllä napakoitti. Kartioon se kumin pienempi reikä sopi just.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuossa vatassa on varmaanki liian pieni tuo "kita" kun se painaa sulla joka kerta suojakumin nivelen kartiosta rikki :wink: mitä jos hiukan muotoilisit sitä kitaa syvemmäksi ettei ruuvia kiristäessä kita paina kumia rikki ja sekin on vielä tarkeetä tuota käyttäessä, että säätää työkalun sillai, että se sopii juuri ja juuri paikalleen ettei kiristäessä ala työntämään haarukkaa kartioon päin :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Em. liitoksen avaamisen vasaralla ja moskalla opetti minulle Laatu-Dieselin
omistaja 1980-luvulla. Äijä oli jo silloin korjannnut Mersun dieselmoottoreita
kymmeniä vuosia. Hän vasaroi myös laakerin sisäkehät irti moponi kampiakselista,
kun en itse osannut niitä irrottaa.

Laatu-Diesel oli hyvässä maineessa, joten tuskin tuo tapa ihan kelvoton on.
Muuten olen samaa mieltä, että erikoistyökalu on parempi kuin vasara.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin