Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Jouduin nöyrtynään ja hakemaan tänään Motonetista pallonivelen ulosvetäjän (tai -painajan). Perinteinen vasaralla lyönti taustalla moskaa pidellen ei auttanut jämähtäneeseen raidetangon päähän. Sain kumin hajalle jo vasaroidessa ja nyt ulosvetäjällä painaessa kumi rikkoutui sieltä välistäkin.
Mistähän noita gumeja voisi kysellä, nyky tarvikeliikkeisiin on turhan mennä luulisin?
Tarvisin itse siis 1-2 kpl ehjiä raidetangon pään suojakumeja W1111/108/116/126 malliin. Saattaahan sama käydä muihinkin mutta noissa pitäs olla sama.
Toki jos keltä löytyy varastosta niin voisin ostaa pari.
En viitsisi vaihtaa ehjää raidetangonpäätä etenkin kun niissä on vielä mersun logo. Tai pitää ostaa tarvikepäät joista nappaa kumit irti .
Mistähän noita gumeja voisi kysellä, nyky tarvikeliikkeisiin on turhan mennä luulisin?
Tarvisin itse siis 1-2 kpl ehjiä raidetangon pään suojakumeja W1111/108/116/126 malliin. Saattaahan sama käydä muihinkin mutta noissa pitäs olla sama.
Toki jos keltä löytyy varastosta niin voisin ostaa pari.
En viitsisi vaihtaa ehjää raidetangonpäätä etenkin kun niissä on vielä mersun logo. Tai pitää ostaa tarvikepäät joista nappaa kumit irti .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Motonetistä kannattaa kysyä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Katso onko EPC:ssä varaosakoodia osalle, pitäisi olla, olen nähnyt niitä myynnissäkin näillä kauppiailla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
heh, heh, tarvike nivel maksaa melekein 11€ kpl kyllä kannattaa hommata vanhoja perstyneitä kumeja ja maksaa siinä 8€ vielä posti kuluja
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
kannattaa maalata ne kierteet niistä raidetangoista mustalla vasaralakalla niin vesi ei ruostu niihin tankoihin.
Se kumi kannattaa ottaa uudesta raidetangon päästä. Niitä motonetin HQ merkkisiä raidetangonpäitä ei saa asentaa mihinkään autoon.
Se kumi kannattaa ottaa uudesta raidetangon päästä. Niitä motonetin HQ merkkisiä raidetangonpäitä ei saa asentaa mihinkään autoon.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
KL:stä saa ainakin W126:sen alapallon suojakumeja. Olivat kyllä kalliimpia tai lähes samanhintaisia (muisti pätkii) kun itse alapallo kumeineen. Olisiko sitten noita, tiedä en.
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Tiedän kyllä hinnan, hyllyssäni on italialainen tarvikepää ja otan siitä kumin jos muualta en saa enkä toki käytettyjä tässä kysele vaan uusia. Paikallaan autossani on raidetangonpää jossa mersun leima ja se on väriltää vihreä, aika tuore, miksi laittaa tarvikeosa siihen?touhottaja kirjoitti:heh, heh, tarvike nivel maksaa melekein 11€ kpl kyllä kannattaa hommata vanhoja perstyneitä kumeja ja maksaa siinä 8€ vielä posti kuluja
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Ihan tarvikeliikkeestä noita kumeja on löytynyt. Säästyyhän tuossa kumin vaihdossa lisäksi aurauksen säätö, kun ei kiertele päätä pois paikoiltaan. Ottaa joko koko tangon irti tai vaihtaa paikallaan.
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Minun vakio pulju muutti tai oikeestaan lopetti ja kaverit meni Atoylle töihin. Heidän uusi liike on niin kliini että siellä ei varmaan moisia ole, mutta aion kysyä. slsl77 on jäljillä koska kuulemma Lahden Motonetissä noita on, siellä missä sekalaista kumiosaa.juhaoh kirjoitti:Ihan tarvikeliikkeestä noita kumeja on löytynyt. Säästyyhän tuossa kumin vaihdossa lisäksi aurauksen säätö, kun ei kiertele päätä pois paikoiltaan. Ottaa joko koko tangon irti tai vaihtaa paikallaan.
Tällaista tietoa tässä hain, muutakin mä sain heh, runosuoni pulppuaa vaikka riimihärkää ei ole syöty.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
No lisätään nyt vielä, että ammattitaidon puutetta jos ei lähe perinteisillä konsteilla pallot irti, ei tarviin minkään sortin vetäjiä tai työntäjiä
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
31 vuoden ajan olen saanut vasaralla lyömällä ja taustalla isompaa pitäen. Nyt ei vaan lähtenyt, voi olla voiman puutteestakin...280se86 kirjoitti:No lisätään nyt vielä, että ammattitaidon puutetta jos ei lähe perinteisillä konsteilla pallot irti, ei tarviin minkään sortin vetäjiä tai työntäjiä
Tällaisella sitten lähti mutta nämä tuhoaa sen kumin:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
kyllä sulla ny karra on tullut jokin muu juttu, itte olen tuollasta Beta työkalua käyttänyt jo vuosikaudet ja yhtään kumia ei ole mennyt vielä rikki mutta vasaran käyttämistä en oikein itse hyväksy nivelen irrottamiseen, kun työkalukaan ei maksa kun parisenkymppiä ja helepottaa huomattavasti nivelen irrottamista tuolla irtoo W126:sen alapallokinkarra kirjoitti:31 vuoden ajan olen saanut vasaralla lyömällä ja taustalla isompaa pitäen. Nyt ei vaan lähtenyt, voi olla voiman puutteestakin...280se86 kirjoitti:No lisätään nyt vielä, että ammattitaidon puutetta jos ei lähe perinteisillä konsteilla pallot irti, ei tarviin minkään sortin vetäjiä tai työntäjiä
Tällaisella sitten lähti mutta nämä tuhoaa sen kumin:
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Täähän on hauska juttu kun yksi kertoo että ulosvetäjiä ei tarvita ja toinen taasen että ehdottomasti .
Kertokaas nyt asiantuntijat mitä niitä muita tapoja on
Ja se kumi tais sieltä välistä mennä rikki kun kalautin sellaisella haarukkaraudalla; sekin on tuohon raidepään irroitukseen tarkoitettu työkalu. Mutta kaveri joka tuollaista ulosvetäjää käyttää kertoi että se rikkoo kumin. Itse en tiedä kun sellaisen vasta eilen ostin ja kumi oli jo rikki.
Kertokaas nyt asiantuntijat mitä niitä muita tapoja on
Ja se kumi tais sieltä välistä mennä rikki kun kalautin sellaisella haarukkaraudalla; sekin on tuohon raidepään irroitukseen tarkoitettu työkalu. Mutta kaveri joka tuollaista ulosvetäjää käyttää kertoi että se rikkoo kumin. Itse en tiedä kun sellaisen vasta eilen ostin ja kumi oli jo rikki.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Kyllä se kumi ainakin sillä haarukka-/kiilarudalla menee rikki. Sellaisen ostin taannoin itsekin, jolla olen irroitellut väljät nivelet. Muun syyn takia taas niveltä irroittaessa olen käyttänyt tuota mainitsemaasi kylkeen lyönti konstia. Toisaalta, on silläkin tavalla joskus saanut kumit rikki Tuosta ulostyöntäjästä ei ole kokemuksia.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
se on karra sellanen juttu, että tumpulat hakkaa vasaralla ja timpurit, ässää kun meet hakkaa vasaralla, se on vähän kun vetäs akkaa turpaan, nivelhän tarvii irrottaa aina ässästä hienostuneestikarra kirjoitti:Täähän on hauska juttu kun yksi kertoo että ulosvetäjiä ei tarvita ja toinen taasen että ehdottomasti .
Kertokaas nyt asiantuntijat mitä niitä muita tapoja on
Ja se kumi tais sieltä välistä mennä rikki kun kalautin sellaisella haarukkaraudalla; sekin on tuohon raidepään irroitukseen tarkoitettu työkalu. Mutta kaveri joka tuollaista ulosvetäjää käyttää kertoi että se rikkoo kumin. Itse en tiedä kun sellaisen vasta eilen ostin ja kumi oli jo rikki.
tutkin hiukan tätä työkalu hommaa ja vertailussa tämä vata merkki ja Beta, niissä on hyvin selvä ero ja paremmuus ehottomasti Beetalle
hiukan huono kuva mutta toivottavasti aukee
tämä on Beta
tämä on Vata merkkinen
tässä molemmat rinnan
vatan "kita" selvästi paksumpi ja siksi saattaa rikkoo kumin ahtaassa välissä, ja eikä saa lyödä paikalleen, menee muutenki
muita oikeita tapoja ei oo, vääriä taas vaikka kuinka paljon, valitettavasti
eikä tässä mitään hauskaa ole
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Tumpulat käyttää nimenomaan, tuollaisia "erikoistyökaluja", ammamiehet ei, eikä naurata yhtään, oli kyseessä ässä tai ei
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
jaa, se on sitten heitettävä työkalut romukoppaan ja alettava hommaa vasaroita280se86 kirjoitti:Tumpulat käyttää nimenomaan, tuollaisia "erikoistyökaluja", ammamiehet ei, eikä naurata yhtään, oli kyseessä ässä tai ei
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Harjoittelin taas tuota Vatan ulosvetäjän käyttämistä. Irroitin oikean ulomman raidepään, todella helposti lähti. Kumi meni vaan rikki mutta se oli ihan murenevaa jo muutenkin. Mahtuskohan sitä kumia raottamaan siitä sen verran että saa tuon kidan sinne väliin? Tosin kumi voi mennä rikki siinäkin kun sitä jousirenkulaa ruuvarilla raottelee.
Ei tosiaan tarvi takoa vasaralla, tuolla sujuu hienostuneesti. Aikaisemmin olin niin köyhä vissiin ettei raaskinut ostaa noita, eikä kellään tutullakaan noita ole näkynyt siis virikkeeksi, paitsi nyt kun kysyin rasvanäppikolleegalta niin hänellä kyllä on tuollaisia ollut jo jonkin aikaa.
Motonetissa kumit 3,90 kappale. Ostin niitä pienimpiä parin onneksi, hieman oli löysä kortonki mutta se jousirengas sen kyllä napakoitti. Kartioon se kumin pienempi reikä sopi just.
Ei tosiaan tarvi takoa vasaralla, tuolla sujuu hienostuneesti. Aikaisemmin olin niin köyhä vissiin ettei raaskinut ostaa noita, eikä kellään tutullakaan noita ole näkynyt siis virikkeeksi, paitsi nyt kun kysyin rasvanäppikolleegalta niin hänellä kyllä on tuollaisia ollut jo jonkin aikaa.
Motonetissa kumit 3,90 kappale. Ostin niitä pienimpiä parin onneksi, hieman oli löysä kortonki mutta se jousirengas sen kyllä napakoitti. Kartioon se kumin pienempi reikä sopi just.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
tuossa vatassa on varmaanki liian pieni tuo "kita" kun se painaa sulla joka kerta suojakumin nivelen kartiosta rikki mitä jos hiukan muotoilisit sitä kitaa syvemmäksi ettei ruuvia kiristäessä kita paina kumia rikki ja sekin on vielä tarkeetä tuota käyttäessä, että säätää työkalun sillai, että se sopii juuri ja juuri paikalleen ettei kiristäessä ala työntämään haarukkaa kartioon päin
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mistä raidetangonpään suojakumeja?
Em. liitoksen avaamisen vasaralla ja moskalla opetti minulle Laatu-Dieselin
omistaja 1980-luvulla. Äijä oli jo silloin korjannnut Mersun dieselmoottoreita
kymmeniä vuosia. Hän vasaroi myös laakerin sisäkehät irti moponi kampiakselista,
kun en itse osannut niitä irrottaa.
Laatu-Diesel oli hyvässä maineessa, joten tuskin tuo tapa ihan kelvoton on.
Muuten olen samaa mieltä, että erikoistyökalu on parempi kuin vasara.
omistaja 1980-luvulla. Äijä oli jo silloin korjannnut Mersun dieselmoottoreita
kymmeniä vuosia. Hän vasaroi myös laakerin sisäkehät irti moponi kampiakselista,
kun en itse osannut niitä irrottaa.
Laatu-Diesel oli hyvässä maineessa, joten tuskin tuo tapa ihan kelvoton on.
Muuten olen samaa mieltä, että erikoistyökalu on parempi kuin vasara.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006