R 107 vaihteisto ja kytkin.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
w211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 18.02.2011 22:22

R 107 vaihteisto ja kytkin.

Viesti Kirjoittaja w211 »

Saiskos taas viisaammilta jelppiä otsikon aiheisiin? Eli mitä öljyä on -71 manuaalivaihteisen SL 350:n laatikossa. Sen sain selville, että perään kuuluu w90 hypoid öljy, mutta mitä laatikkoon. Tämä jenkkien tekemä repair manual, kun ei käsittele ollenkaan manuaalivaihteistoa. Ja käykö API GL-5 luokituksen öljy, kun ainakin öljyvalmistajan ohjeessa suositellaan ettei API GL-4 öljyä vaativaan laatikkoon saisi laittaa GL-5 luokituksen öljyä. ( tämä siis, jos hypoid öljy ylipäätään käy laatikkoon)

Toinen kyssäri on ko. ajoneuvon kytkin. Se itssessään toimii aivan normaalisti, mutta kytkin poljinta nostettaessa tuntuu kuin poljin jäisi kiinni johonkin ja sitten nousisi ylös ikäänkuin "lonksahtamalla" kyseisen kohdan ohitse. Niinkuin joku yrittäisi estää poljinta nousemasta ja sitten "ote" lipeäisi ja poljin pääsee nousemaan ylös asti. Alas painaessa polkimen liikeradassa ei tunnu pitään poikkeavaa enkä ole havainnut, että mikään verhoilu tms. fyysisesti ottaisi polkimeen mistään kohtaan kiinni. Onko tämä ominaisuus, vika vai säätöjuttu?
SL350 -71
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: R 107 vaihteisto ja kytkin.

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi,

w115 manuaali laatikkoon ohjekirjan mukaan käy öljyksi ATF tyyppi A Suffix A ja täyttötilavuus 1.6 litraa.

Luulisin myös tuohon käyvän sama öljy.

Timppa
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Raven
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 13.06.2008 12:43
Paikkakunta: Parola

Re: R 107 vaihteisto ja kytkin.

Viesti Kirjoittaja Raven »

Tervehdys
Omassa W 111 Mersussa teki kytkinpoljin samalla tavalla.Polkimessa on "nurjahdusjousi" joka hepottaa polkimen pitämistä pohjassa,jousen ja nivelten voitelu auttoi jonkin verran ja työsylinteriin vaihdoin jäykemmän palautusjousen. Varsinainen vika oli turvonneissa kytkimen pää ja työsylinterien mäntien tiivistekumeissa jotka eivät enää liikkuneet kunnolla,niiden uusimisen jälkeen ongelmat loppuivat.
Terv.Raikka
MB W111 220 Sb vm 65
MB W186 300 vm 52(myyty)
MB W123 240 D vm 82(myyty)
MB w 201 2,0l vm 1990(myyty)
MB w 202 1,8 vm 1999 kesäauto
MB w 140 CL 500 SEC vm 1995 kauniiden päivien kesäauto(myyty)
MB w 124 CE Coupe 300 vm 95 kesäauto
Avatar
w211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 18.02.2011 22:22

Re: R 107 vaihteisto ja kytkin.

Viesti Kirjoittaja w211 »

Raven kirjoitti:Tervehdys
Omassa W 111 Mersussa teki kytkinpoljin samalla tavalla.Polkimessa on "nurjahdusjousi" joka hepottaa polkimen pitämistä pohjassa,jousen ja nivelten voitelu auttoi jonkin verran ja työsylinteriin vaihdoin jäykemmän palautusjousen. Varsinainen vika oli turvonneissa kytkimen pää ja työsylinterien mäntien tiivistekumeissa jotka eivät enää liikkuneet kunnolla,niiden uusimisen jälkeen ongelmat loppuivat.
Terv.Raikka
Kiitokset tiedosta. :thumbup: Pitääpä perehtyä asiaan.
SL350 -71
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R 107 vaihteisto ja kytkin.

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos pistää systeemiin uusia osia, kannattaa minusta ehdottomasti kytkimen ja rungon välinen väliletku vaihtaa samalla. Usein ulkoa ehjän näköinen letku on rikkoontunut sisältäpäin vanhuuttaan ja estää nesteen vapaan kulkemisen sylinterien välillä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin