107 liittyvät kysymykset

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja BHN »

Onkohan tämä palomino miten lähellä 107:n sävyä . Ajattelin kokeilla vinyyliosiin

https://www.sp-automaalit.fi/epages/spa ... ageSize=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

BHN kirjoitti:Onkohan tämä palomino miten lähellä 107:n sävyä . Ajattelin kokeilla vinyyliosiin

https://www.sp-automaalit.fi/epages/spa ... ageSize=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanhoissa autoissa nuo eri mateliaalit haalistuu/kellastuu eri tavoin; oma 1981 on aika kirjava sisältä jo.

Tämä Palomino on jenkkityyppi, vastaa Euroopan Dattelia. Sitten se creme/beige/mushroom/champignon/pergament/parchment tms on paljon vaaleampi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
bljois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 24.04.2019 12:38

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja bljois »

karra kirjoitti:
bljois kirjoitti:Jatkoa keskusteluun R107:n vakionopeudensäätimestä:

Minulla on muuten varsin siistiksi laitettu ja toimiva SL380 (vm. 1982,jenkkituonti), mutta vakkari ei toimi. Voisitteko antaa minulle noviisille neuvoja tyyliin "katso tämä ensin, tämä sitten jne.". Vai onko helpoin korjaus vain vaihtaa osat uusiin, siis mitkä kaikki osat?

Vai osaisikos joku liike Etelä-Suomessa tehdä tämän korjauksen autooni?

t. jorma
Se ns boksi on usein vikana. Siinä voi olla kuivuneita kondensaattoreita sekä kylmäjuotoksia. Viet sen jollekin elektroniikkavelholle joka osaa tsekata ja korjata.
Suurkiitos vihjeestä. Voitko vielä tarkentaa, onko tarkoittamasi vakkarin "boksi" tämä? Koska epäilen hiukan autosähkökorjaamoiden osaamista liki 40v vanhan mersun elektroniikan suhteen, niin olisiko kustannustenkin suhteen järkevämpää ostaa tämä osa ja vaihtaa? Toki riskinä on se, ettei vika olekaan tässä.
t. jorma
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

bljois kirjoitti:
karra kirjoitti:
bljois kirjoitti:Jatkoa keskusteluun R107:n vakionopeudensäätimestä:

Minulla on muuten varsin siistiksi laitettu ja toimiva SL380 (vm. 1982,jenkkituonti), mutta vakkari ei toimi. Voisitteko antaa minulle noviisille neuvoja tyyliin "katso tämä ensin, tämä sitten jne.". Vai onko helpoin korjaus vain vaihtaa osat uusiin, siis mitkä kaikki osat?

Vai osaisikos joku liike Etelä-Suomessa tehdä tämän korjauksen autooni?

t. jorma
Se ns boksi on usein vikana. Siinä voi olla kuivuneita kondensaattoreita sekä kylmäjuotoksia. Viet sen jollekin elektroniikkavelholle joka osaa tsekata ja korjata.
Suurkiitos vihjeestä. Voitko vielä tarkentaa, onko tarkoittamasi vakkarin "boksi" tämä? Koska epäilen hiukan autosähkökorjaamoiden osaamista liki 40v vanhan mersun elektroniikan suhteen, niin olisiko kustannustenkin suhteen järkevämpää ostaa tämä osa ja vaihtaa? Toki riskinä on se, ettei vika olekaan tässä.
t. jorma
Tämä tietoni perustuu siihen että noita, juuri kuvassa olevia, bokseja on korjattu onnistuneesti. Juurikin autosähkökorjaamot ei varmaan noihin ole perehtyneet vaan jotkun ns vanhan liiton korjaajat kuten esim Pulttikanava Lappeenrannassa, taikka eräs foorumilla vaikuttava persoona. Voin laittaa sinulle yyveenä hänen tiedot. Tuossahan komponentteja voidaan mitata ja tarkastaa myös silmämääräisesti, se on se homman juju.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Pulttikanava purki sekä R107 että W126 mittaristot. Nopeusmittari ei ole vaihtokelpoinen, mittaritaulu jää alaosastaan vajaaksi jos W126:n taulun laittaa R107:n koteloon. Lisäksi W126:n mittarissa on elektroniikkaa joka ei mahdu R107:n koteloon, se tulisi kierroslukumittarin puolelle jo fyysisesti.

Saakohan vaihteiston häntään mitään muutossarjaa jotta näytön saisi skaalattua isommaksi, ostaisi sitten ebaysta siihen uuden taulun jossa eurooppalainen näyttö?
Ostin tuon km mittaritaulun ebayn kautta, sekä rikkoutuneet matkamittarin uudet hammaspyörät Turkista, ebayn kautta.

Kuva

Pulttikanava vaihtoi mittaritaulun, neulan irrotus vaati lämmitystä ja sopiva kampeamistyökalu oli haarukka. Rattaiden vaihto oli työläs, osia joutui hieman muokkaamaan ja nyt matkamittari toimii - sitä käyttää askelmoottori! Mittaristosta löytyi vuotaneita kondensaattoreita ja ulos vuotava happo syövyttää kuparia, eli ongelmia olisi ollut kenties tulossa, konkat vaihdettiin toki.

Tarvii perehtyä saisiko vaihteistosta ulostulevaa pulssia sitten modattua niin alkaisi mittari näyttämään oikein.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
bljois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 24.04.2019 12:38

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja bljois »

karra kirjoitti:
bljois kirjoitti:
karra kirjoitti:
bljois kirjoitti:Jatkoa keskusteluun R107:n vakionopeudensäätimestä:

Minulla on muuten varsin siistiksi laitettu ja toimiva SL380 (vm. 1982,jenkkituonti), mutta vakkari ei toimi. Voisitteko antaa minulle noviisille neuvoja tyyliin "katso tämä ensin, tämä sitten jne.". Vai onko helpoin korjaus vain vaihtaa osat uusiin, siis mitkä kaikki osat?

Vai osaisikos joku liike Etelä-Suomessa tehdä tämän korjauksen autooni?

t. jorma
Se ns boksi on usein vikana. Siinä voi olla kuivuneita kondensaattoreita sekä kylmäjuotoksia. Viet sen jollekin elektroniikkavelholle joka osaa tsekata ja korjata.
Suurkiitos vihjeestä. Voitko vielä tarkentaa, onko tarkoittamasi vakkarin "boksi" tämä? Koska epäilen hiukan autosähkökorjaamoiden osaamista liki 40v vanhan mersun elektroniikan suhteen, niin olisiko kustannustenkin suhteen järkevämpää ostaa tämä osa ja vaihtaa? Toki riskinä on se, ettei vika olekaan tässä.
t. jorma
Tämä tietoni perustuu siihen että noita, juuri kuvassa olevia, bokseja on korjattu onnistuneesti. Juurikin autosähkökorjaamot ei varmaan noihin ole perehtyneet vaan jotkun ns vanhan liiton korjaajat kuten esim Pulttikanava Lappeenrannassa, taikka eräs foorumilla vaikuttava persoona. Voin laittaa sinulle yyveenä hänen tiedot. Tuossahan komponentteja voidaan mitata ja tarkastaa myös silmämääräisesti, se on se homman juju.
Kiitos Karra! Soitin Pulttikanavaan ja kokeilemme tämän korjausta juuri näin kunhan ensin noudan autoni talvisäilytyksestä. Tuo sama mittaritauluasia toki minullakin on myös mielessä (mailinopeusmittari), ja olisi kiva vaihdattaa myös se kun kerran nuo rumat lerppahuulipuskuritkin olen jo vaihtanut euromallisiksi niillä Vietnamin tuontiosilla. Euromallisia R107:n etuvaloumpioita ei vain taida järkevällä kustannuksella saada mistään?
t. jorma
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tästä on ollut pintapuolisesti juttua ennenkin, mutta en muista loppupäätelmiä. Itselläni siis yksi 126 mailimittarilla. Mittarin pohjalevyn vaihtohan on "pikkujuttu", mutta saako matkamittarin siis raksuttamaan kilsoja vaihtamalla siihen tuon kahden rattaan euro-korjaussarjan? Noin ainakin itse olen järkeillyt, että mittari on teknisesti muuten sama euro- ja jenkkimalleissa, mutta välitykset rattaissa ovat erilaiset.

ps. Paljonko pulttiboysit veloittavat tempoboxin konkkien vaihdosta?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

Okei, tässä on nyt kaksi asiaa tapetilla.

1. eli erilaisten releiden ym boksien korjaaminen, täällä foorumilla on eräs joka korjaa niitä, haulla saattaa löytää hänet mutta en tiedä tekeekö enää, siksi en viitsi tähän laittaa nimeä. Pulttikanavalla hoituu myös, itse en ole käyttänyt siellä kuin Webaston ohjainboksin, taisi maksaa 55 euroa. Foorumilaisella vakkarin boksin korjaus maksoi melkein tuplat tuosta.

2. jenkkinopeusmittarini korjaus; minulla oli matkamittarin rattaat rikki, ostin ne noin 14 eurolla, ja siksi ne korjataan. En usko että nopeusnäyttöä saisi kalibroitua rattailla, mittari lukee sähköpulsseja jota vaihteistossa oleva anturi lähettää. Jos mittarin vaihtaisi samanlaiseen mutta euromalliseen niin välityssuhteen osanluovuttaja-auton perässä pitäisi olla se 2.47. Vuonna 1981 euroversioissa oli eri perävälitys eli W107 euromittarin vaihto ei auttaisi. W126 420 SE autossa on kyseinen perävälitys. En tiedä mihin Energy Program muutoksen jälkeen euro-SL:ien perävälitys muuttui, tuskin samaan, enkä tiedä muuttuiko se USA malleihin myös samalla...

Oma auto tulee näyttämään sitten noin 50% liikaa, mutta on ainakin euromallin näköinen mittaritaulu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Karel »

Niin, nopeusmittarin Us-/Euro-konvertoinnissahan on kaksi asiaa: Nopeusnäyttö ja matkamittari.

Numerotaulu nopeusmittariin on selkeä homma. Neula irti ja kiekko vaihtoon. Asteikkoja niissä numerotauluissa on erilaisia, samoin perän välityksiä, eli näiden kahden täytyy täsmätä, jotta mittari näyttää oikein. Tässä ei ole eroja euro- ja jenkkimittareiden välillä. Sitten on olemassa vippaskonsti. Piirilevyssä on yksi vastus, joka sen mittarin "herkkyden" kalibroi, eli kuinka neula liikkuu pulssien mukaan. Jossakin arkiston syövereissä sekin ohje jossakin on... Tätä tuunailijat käyttää esim, jos halutaan printata mittaritaulu vaikka 400 km/h asti.

Toinen projekti samassa mittarissa on sitten matka- ja trippimittari. Se on mutkikkaampi, ilmeisesti? Vai onko? Teknisesti euro- ja jenkkimittarit toimivat samalla tavalla, mailimittari vaan pyörii hiukan hitaammin. Tätä siis ajoin takaa. Kun näihin mittareihin on netissä paljon myynnissä noita korjaussarjoa, joissa kaksi ratasta mukana. Euro- ja jenkkimittareiden korjaussarjat ovat erilaisia sikäli, että rattaat ovat eri kokoiset. Pystysikiö jenkkimittariin tuollaisen eurokorjaussarjan rattaat laittamalla saada se pyörittämään jatkossa kilsoja trippiin, eikä maileja. Teoriassa ainakin se toimisi näin.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

Ok hyvää tietoa. Löytyisikö tuohon vastusasiaan lisää tietoa? Oma mittaristo on jo läjässä, mutta asia toki kannattaa selvittää jos saisi nopeusnäytön kuntoon. Matkamittarista minulla ei niin väliä :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti:Toinen projekti samassa mittarissa on sitten matka- ja trippimittari. Se on mutkikkaampi, ilmeisesti? Vai onko? Teknisesti euro- ja jenkkimittarit toimivat samalla tavalla, mailimittari vaan pyörii hiukan hitaammin. Tätä siis ajoin takaa. Kun näihin mittareihin on netissä paljon myynnissä noita korjaussarjoa, joissa kaksi ratasta mukana. Euro- ja jenkkimittareiden korjaussarjat ovat erilaisia sikäli, että rattaat ovat eri kokoiset. Pystysikiö jenkkimittariin tuollaisen eurokorjaussarjan rattaat laittamalla saada se pyörittämään jatkossa kilsoja trippiin, eikä maileja. Teoriassa ainakin se toimisi näin.
Mielestäni ebayssa oli vaan yhdenlaisia korjausssarjoja, itse ostin tällaisen jonka otsikossa on US Spec. (mileage) mutta teksteissä mainitaan myös euromallit. Ota siitä nyt sitten selvää. Näyttäisi että ratassarjoja on sekä mekaanisiin että sähköisiin mittareihin.

https://www.ebay.de/itm/Mercedes-R107-W ... 2749.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
Karel kirjoitti:Numerotaulu nopeusmittariin on selkeä homma. Neula irti ja kiekko vaihtoon. Asteikkoja niissä numerotauluissa on erilaisia, samoin perän välityksiä, eli näiden kahden täytyy täsmätä, jotta mittari näyttää oikein. Tässä ei ole eroja euro- ja jenkkimittareiden välillä. Sitten on olemassa vippaskonsti. Piirilevyssä on yksi vastus, joka sen mittarin "herkkyden" kalibroi, eli kuinka neula liikkuu pulssien mukaan. Jossakin arkiston syövereissä sekin ohje jossakin on... Tätä tuunailijat käyttää esim, jos halutaan printata mittaritaulu vaikka 400 km/h asti.
Käyn tänään Pulttikanavassa hakemassa mittarin, pitää tutkia näkyykö siinä sellaista vastusta jonka voisi vaihtaa. Mihin tuo neulan liike perustuu, magnetismiin vai johonkin muuhun ilmiöön? Siellähän täytyy olla joku moottori joka tekee pyörivän liikkeen koska vaijeria ei ole...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Karel »

Käsittääkseni pulssien mukaan generoidaan magneettikenttä, jonka mukaan neula liikkuu. Isompi vastus= hitaampi neulan liike=pienempi näyttämä. Ainakin teoriassa voisi asentaa vaikka potikan, jolla voisi kalibroida mittarin aina GPS:n kanssa näyttämään oikein esim. erilaisilla renkailla.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Tästä helppo ratkaisu
https://www.tamotor.se/produkt/vaxelhus ... kilometer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tuo on mekaanisen nopeusmittarin vaijeriin liitettävä laite, joka muuttaa välityksen mittarille. Täysin hoopo vekotin siinä mielessä, että se kyllä luultavasti nopeuttaa matkamittarin pyörimisen niin, että se alkaa laskea kilsoja eikä maileja, mutta kuinka käy itse nopeusnäytön?

Sehän alkaa näyttää suhteessa saman verran liikaa. Kyllähän se mailinopeusmittari näyttää sellaisenaan myös kilsat tunnissa. Samassa taulussa on molemmat asteikot. Nyt jos välitystä muutetaan, niin sen nopeusmittarin taustan joutuu samalla vaihtamaan harvempaan. Liekö sellaisia valmiina missään? Tuo on siis tarkoitettu yksinkertaisempiin autoihin, joissa mailinopeusmittarissa on vain yksi asteikko ja pelkät mailinopeudet numeroina.

Olen kyllä nähnyt niinkin harvinaisia esim. 126:n mittaristoja, joissa huippunopeus on ollut vain 85 mph, eli vähemmän kuin auton todellinen huippunopeus. Johtuen paikallisesta lainsäädänöstä 70- ja 80-luvuilla.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti:Olen kyllä nähnyt niinkin harvinaisia esim. 126:n mittaristoja, joissa huippunopeus on ollut vain 85 mph, eli vähemmän kuin auton todellinen huippunopeus. Johtuen paikallisesta lainsäädänöstä 70- ja 80-luvuilla.
Juuri tästä on nyt kyse. Olen muuttamassa US speksien autoa eurospekseiksi, jotta sen saa myös museorekisteriin ja tietenkin se on kauniiimpi euromallina. Minulla on ollut nopeusnäyttö sinne 85 mph asti, tiedä sitten mitä tapahtuu kun autolla ajaa sen kykenevää huippunopeutta.

Nyt pitäisi vaan saada sähköisenä tuo Matin linkittämä laite, niin kaikki olisi ok (ehkä) ... mukavaa olisi saada nopeus näyttämään oikein, matkamittarista ei ole niin väliä kuten sanoin,kyseessä on kesä/harraste/museoauto :D .

Omassa autossa oli jo nuo moottorin lämmöt ja paineet SI-yksikköinä, luvut oli mutta yksikköä ei ole kirjoitettu mittareihin - ovat kumminkin Celsius sekä bar. Automaatti-ilmastoinnin näppishän on aina englanniksi sitten, mikä on hyvä. Löysin myös euromalliset takavalojen lasit, jotka puuttui.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
bljois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 24.04.2019 12:38

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja bljois »

Olen muuttamassa US speksien autoa eurospekseiksi, jotta sen saa myös museorekisteriin ja tietenkin se on kauniiimpi euromallina.

--- Karra, samassa veneessä ollaan/oltiin. Mutta eivät minun autoni (SL380) museokatsastajat viime kesänä huomauttaneet euro/usa-mallien eroista, koska R107:aa on alunperin tehty molempina versioina, joten kaiketi molempien pitäisikin kelvata museokatsastuksessa (jos olen oikein ymmärtänyt).

--- Tuosta kauneusasiasta olen kanssasi 100% samaa mieltä. Ne lerppahuuli-usa-puskurit lienevät esteettisesti ruminta mitä mersuihin on koskaan laitettu. Niiden vaihtamisen jälkeen minulla on työlistalla etuvaloumpiot ja nopeusmittari (ja se vakkari, joka ei toimi).

t. jorma
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Karel kirjoitti:Tuo on mekaanisen nopeusmittarin vaijeriin liitettävä laite, joka muuttaa välityksen mittarille. Täysin hoopo vekotin siinä mielessä, että se kyllä luultavasti nopeuttaa matkamittarin pyörimisen niin, että se alkaa laskea kilsoja eikä maileja, mutta kuinka käy itse nopeusnäytön?.
Joo tuo toimisi vain mailimittaristolla jossa sitten viisari menee vastaavan kmh lukeman kohdalle. Jos mittaristossa on jo molemmat asteikot niin sitten menee vaan sekaisin. Vanhempiin jenkkiautoihin kai tuo onkin ajateltu.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

bljois kirjoitti:
Olen muuttamassa US speksien autoa eurospekseiksi, jotta sen saa myös museorekisteriin ja tietenkin se on kauniiimpi euromallina.


Karra, samassa veneessä ollaan/oltiin. Mutta eivät minun autoni (SL380) museokatsastajat viime kesänä huomauttaneet euro/usa-mallien eroista, koska R107:aa on alunperin tehty molempina versioina, joten kaiketi molempien pitäisikin kelvata museokatsastuksessa (jos olen oikein ymmärtänyt).
Kyllä, mutta auton on oltava joko US tai eurospekseillä. Sekasikiöitä ei ainakaan MB Klubin tarkastaja(t) hyväksy :wink: . Oman autoni kyllä katsoo tänä vuonna EKVA:n eli SAHK:n tarkastajat, olen vuoronperään käyttänyt sekä SAHKilla että MB Klubilla, aina sopivan tilaisuuden tullen.

Tuli just Pulttikanavasta, kolmisen tuntia teki töitä mittarieni kanssa ja ilmeisimmin tunti meni harjoitteluun mitä ei laskutettu. Vastusta emme löytäneet mutta mittarin takaosassa oli pienen valkoisen 15 mm halkaisijaisen kannen alla 100 mA (piirilevy)sulake joka oli palanut. Arveltiin sen olevan askelmoottorin sulake...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Karel »

"Nyt pitäisi vaan saada sähköisenä tuo Matin linkittämä laite, niin kaikki olisi ok (ehkä) "

Ei olisi, ikävä kyllä. Silloin sinulla olisi nopeusmittari, joka näyttäisi max 85 km/h, mph:n sijaan! Se tuskin olisi kovinkaan tarkoituksenmukaista, vaikka kesäauto onkin :)))

Jos asennat siihen 85 mph mittariin tuon 240 km/h taulun ilman itse mittarin muutosta, niin sinullahan on koko nopeusnäyttö päin honkia. Mittari pitää saada hidastettua niin, että se 85 mph=240 km/h. Sähköisessä mittarissa se tehdään vastuksilla, mekaanisessa... ei harmainta aavistusta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti:Jos asennat siihen 85 mph mittariin tuon 240 km/h taulun ilman itse mittarin muutosta, niin sinullahan on koko nopeusnäyttö päin honkia. Mittari pitää saada hidastettua niin, että se 85 mph=240 km/h. Sähköisessä mittarissa se tehdään vastuksilla, mekaanisessa... ei harmainta aavistusta.
Kyllä, nopeusnäyttö on nyt päin honkia ja se tarttis saada vastuksella muutettua oikeaksi. Pitää vaan etsiä se vastus, tai jos sinä saisit kaivettua niitä arkistoja jos löytyis tieto :D .

En aio vielä alkaa sitä duunaamaan kun pitäs viimeistellä takapuskuri ja odottaa lämpimiä kelejä että saa auton verotuksen alulle ja tarrakilvet hankittua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Kirahvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 08.12.2019 18:15

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kirahvi »

W107 kuume alkaa olal kohtuullisen korkea ja ajatelin kysyä, tunteeko kukaan foorumilta tätä yksilöä

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/10643780" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä on jo aloitettu eurokonversio, mutta toki puutteitakin on, kuten kuvissa näkyvät takavalot ja sitten ikävimpänä takaluukun reiät.

Hakusessa olisi facelift, mielellään kasikoneinen, mutta kun niitä ei ole tarjolla, niin 560 euromuunnettunakin olisi ok, mutta saako sellaisen museorekisteriin?
---
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986
MB-AMG:n moottorilla Aston Martin Vantage 2021

Muut harrasteet
Alpine A110 GT Legende nro: 030/300 2021
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Fiat 500 1970
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Eurokonversioon vielä liittyen: minulla on celsius-lämpömittari hyllyssä 560SL:ää varten mutta en saa entistä pois. Onko siihen jotain kikkaa vai pitääkö vaan työntää kovasti kojelaudan sisältä päin ulos?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Matti R kirjoitti:Eurokonversioon vielä liittyen: minulla on celsius-lämpömittari hyllyssä 560SL:ää varten mutta en saa entistä pois. Onko siihen jotain kikkaa vai pitääkö vaan työntää kovasti kojelaudan sisältä päin ulos?
Eilen irroitin omastani ja ihan työntämällä lähtee. Mittarin ympärillä oleva kuminen tiiviste voi olla tiukka, mutta lähtee se siitä.

Mistähän saisi celsius-asteikolla olevan lämpömittarin tai taustalevyn?
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Jousi1161810793.JPG
Löytyyköhän keneltäkään nurkista öljypumpun ketjun laahaimen viereen tulevaa jousta? Osanumero 1161810793. Tuntuu, että kaikki mahdolliset nettikaupat on selattu, Venetmäelle soitettu ja mistään ei löydy.

t. Ilkka
o5o5060717
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1976 450SL
2014 S205
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti:
Matti R kirjoitti:Eurokonversioon vielä liittyen: minulla on celsius-lämpömittari hyllyssä 560SL:ää varten mutta en saa entistä pois. Onko siihen jotain kikkaa vai pitääkö vaan työntää kovasti kojelaudan sisältä päin ulos?
Eilen irroitin omastani ja ihan työntämällä lähtee. Mittarin ympärillä oleva kuminen tiiviste voi olla tiukka, mutta lähtee se siitä.

Mistähän saisi celsius-asteikolla olevan lämpömittarin tai taustalevyn?
Millainen sinulla on se lämpömittari? Onko vanhemmissa sitten fahrenheitit? Minullahan lukee ihan C siinä, vaikka on jenkkimalli:

Kuva

Öljynpainekin minulla on bar asteikolla vaikka sitä ei siinä lue, taikka kp/cm2 olen jossain nähnyt.

Tässä vissiin ihan aito euromalli:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kysymys oli ulkolämpömittarista. Mistä tähän saisi celsius-asteikon?

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Nuo vanhan mallin ulkolämpötilamittarit taitavat olla aika harvinaisia?
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Törsy kirjoitti:
Jousi1161810793.JPG
Löytyyköhän keneltäkään nurkista öljypumpun ketjun laahaimen viereen tulevaa jousta? Osanumero 1161810793. Tuntuu, että kaikki mahdolliset nettikaupat on selattu, Venetmäelle soitettu ja mistään ei löydy.

t. Ilkka
o5o5060717

No niin, tuli käytyä vissiin 25 eri kauppaa läpi niin vihdoin tärppäsi online-teile.com sivustolta - viimeisen ostin. Hauskaa sinänsä, että 4,90€ osalle tuli kaikkien verojen, rahtien, pienlaskutuslisien jne jälkeen hintaa 41€ mutta nyt oli myyjän markkinat! :lol:
1976 450SL
2014 S205
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Törsy kirjoitti:
Törsy kirjoitti:
Jousi1161810793.JPG
Löytyyköhän keneltäkään nurkista öljypumpun ketjun laahaimen viereen tulevaa jousta? Osanumero 1161810793. Tuntuu, että kaikki mahdolliset nettikaupat on selattu, Venetmäelle soitettu ja mistään ei löydy.

t. Ilkka
o5o5060717

No niin, tuli käytyä vissiin 25 eri kauppaa läpi niin vihdoin tärppäsi online-teile.com sivustolta - viimeisen ostin. Hauskaa sinänsä, että 4,90€ osalle tuli kaikkien verojen, rahtien, pienlaskutuslisien jne jälkeen hintaa 41€ mutta nyt oli myyjän markkinat! :lol:
*******

Näin ne tilanteet muuttuu; tuli juuri meili, että osaa ei ole sittenkään varastossa ja palautetaan rahat :cry: Eli jos keltään vaan löytyisi tuo osa ja olisi valmis siitä luopumaan niin enemmän ko sata jänestä!?
1976 450SL
2014 S205
Vastaa Viestiin