107 liittyvät kysymykset

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Reukku kirjoitti: Ma 08.03.2021 15:40 Kysymys kierrosmittarista..

Kierroslukumittarista tulee musta/vihreä johto sekä punainen johto. Kaavion mukaan pun tulee etuvastukseen (0,4 Ohm).
Miten kytketään musta/vihreä, puolan +? Autossa on 450 K-jet kärjellisellä sytytyksellä, on ollut aiemmin 350 D-jet mutta vaihdettu jossain vaiheessa..
Olen ymmärtänyt että D-jet:ssä kytketään eri tavalla.
Osaatteko valistaa miten kytketään?
Vihreä/musta johto näyttäisi menevän vihreä/keltaisen johdon kanssa ruuvilla jakajaan. Vihreä keltainen johto menee sytytyksen vahvistimeen tai mikä sen möykyn virallinen nimi onkaan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
-vellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 09.12.2020 22:53

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja -vellu »

Törsy kirjoitti: To 18.02.2021 22:58 Iltaa jälleen!

Tänään sai vihdoin laitella alipaineletkuja ja suurin osa löysi tien perille mutta nuo nuolilla merkityt aiheuttaa päänvaivaa. Oisko tietämystä jakaa mihin ne kuuluvat? Ilmapumppu, egr ja katit on poistettu autosta. Oma veikkaus että ainakin joku nuista kolmesta olisi niihin tarkoitettu. Kaaviokuvaa tutkinut mutta jotenkin ei vaan sytytä 😄
IMG_20210218_225050.jpg
Mulla on sama vuosimalli ja tein myös uudet alipaineletkut joku aika sitten. Näistä kuvista oli apua.Tosin mulla on vielä kaikki saastelaitteet paikallaan.

Kuva

Kuva
R107 - 450 SL - 1976
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Kiitos Vellu!

Juu näitä onkin tullu pyöriteltyä ja uskoisin, että nyt letkut ovat oikeilla paikoilla. Toki helposti saa muuteltua vielä pari letkun paikkaa JOS saan sen auton käyntiin. Tätä kipinän puuttumista avasinkin tuossa toisessa ketjussa. Mietin vain sitä, että millainen vaikutus sillä on kipinän pienuuteen / puuttumiseen, että sytytyksen ennakkoa ei ole säädetty vielä ns. euromallin mukaisesti kun saastelaitteet on riisuttu? Ja toinen, että vaikuttaako siihen kipinän mitenkään onko tulpat kiinni? Toki tässä on vielä sekin mahdollisuus, että ne puolan johdot on jotenkin väärin laitettu...
1976 450SL
2014 S205
Reukku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 27.10.2011 13:02

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Reukku »

Kiitos vastauksesta.
Näyttää siltä ettei ko sytysvahvistinta ole kytketty, on härpäke josta johdot irti. Etuvastuksia on yksi, 0,6 Ohm, pitäisi olla ilmeisesti toinen 0,4? Onkohan ylipäätään mahdollista/järkevää kytkeä ilman vahvistinta.Nyt pitäisi ilmeisesti löytää oikea vahvistin. Vahvistimet ovat vaihdelleet ilmeisen paljon, riippuen vuosimallista. Olen ymmärtänyt että ensimmäisissä versioissa "vahvistin katkoi puolan maadoitusta, myöhemmin ohjaus siirtyi (+) puolelle. Kierrosmittarin kytkentä vaihtui myös kärkisignaalista ohjausyksikköohjatuksi."

Tämä selvitys ei liene helppoa koska kone on tosiaan vaihdettu 450 K-jet jossa on ilmeisesti erilainen boxi. Koneen valmistenumeroa ei löydy, on viilattu pois. (Ruotsissa verotus oli aikoinaan kuutiotilavuuden mukaan, konehan on muutoin samanlainen 350:sen kanssa)

Olenko oikeilla jäljillä, pitäneen hankkia vahvistin muutenkin kuin kiekkamittaria varten?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

K-jet koneessa pitää olla sytytys yksikkö paikoillaan, kun siitä menee jakajaan yksi johto. D-jet koneisen sytytys yksikön voi poistaa käytöstä.

tonk.ca sivustolta löytyy kytkentä kaaviot ja korjausoppaat 450 koneiseen malliin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pontus »

https://m.youtube.com/watch?v=VnJ0DEFzl ... e=youtu.be

Onkos kukaan harkinnut tuollaista virtelmää?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti: To 11.03.2021 09:53 https://m.youtube.com/watch?v=VnJ0DEFzl ... e=youtu.be

Onkos kukaan harkinnut tuollaista virtelmää?
En jaksanut koko videota katsoa, mitä tuunausta tarkoitat?

Tuohan on jenkkimalli jossa tehoa sen noin 230 heppaa kun euroversiossa olisi samalla moottorilla 300. Oliko he nyt saaneet sen 280 hp ulos about.

Maxiliten 8 x 16 reprovanteet oli sekä europuskurit, ja näytti olevan eurovalotkin, ja madallus.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pontus »

karra kirjoitti: To 11.03.2021 12:20
Pontus kirjoitti: To 11.03.2021 09:53 https://m.youtube.com/watch?v=VnJ0DEFzl ... e=youtu.be

Onkos kukaan harkinnut tuollaista virtelmää?
En jaksanut koko videota katsoa, mitä tuunausta tarkoitat?

Tuohan on jenkkimalli jossa tehoa sen noin 230 heppaa kun euroversiossa olisi samalla moottorilla 300. Oliko he nyt saaneet sen 280 hp ulos about.

Maxiliten 8 x 16 reprovanteet oli sekä europuskurit, ja näytti olevan eurovalotkin, ja madallus.
Tarkoitin juuri tuota jenkkimallin moottorin modausta.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
-vellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 09.12.2020 22:53

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja -vellu »

Reukku kirjoitti: Ke 10.03.2021 20:43 Kiitos vastauksesta.
Näyttää siltä ettei ko sytysvahvistinta ole kytketty, on härpäke josta johdot irti. Etuvastuksia on yksi, 0,6 Ohm, pitäisi olla ilmeisesti toinen 0,4? Onkohan ylipäätään mahdollista/järkevää kytkeä ilman vahvistinta.Nyt pitäisi ilmeisesti löytää oikea vahvistin. Vahvistimet ovat vaihdelleet ilmeisen paljon, riippuen vuosimallista. Olen ymmärtänyt että ensimmäisissä versioissa "vahvistin katkoi puolan maadoitusta, myöhemmin ohjaus siirtyi (+) puolelle. Kierrosmittarin kytkentä vaihtui myös kärkisignaalista ohjausyksikköohjatuksi."

Tämä selvitys ei liene helppoa koska kone on tosiaan vaihdettu 450 K-jet jossa on ilmeisesti erilainen boxi. Koneen valmistenumeroa ei löydy, on viilattu pois. (Ruotsissa verotus oli aikoinaan kuutiotilavuuden mukaan, konehan on muutoin samanlainen 350:sen kanssa)

Olenko oikeilla jäljillä, pitäneen hankkia vahvistin muutenkin kuin kiekkamittaria varten?
Vuoden -76 mallissa on 04 ja 06 vastukset. Ostin itselle molemmat uudet. Kuvassa osanumerot.

Kuva
R107 - 450 SL - 1976
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja BHN »

Tuolta otin lattiaverhoilun ja eristematot. Mitenkä olette asentaneet lattiaverhoilun alle ne paksut eristematot (insulation pads) https://www.cabrio.de/en/carpets/car-mo ... 00-slc-107

mukana tuli nämä kiinnikkeet , mutta niitä ei purettaessa ollut. eikä oikein avaudu miten näitä käytetään.
https://cabrio.de/de/?option=com_virtue ... Itemid=315
meneekö ne läpi pelkästään eristematosta?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

BHN kirjoitti: La 27.03.2021 08:46
mukana tuli nämä kiinnikkeet , mutta niitä ei purettaessa ollut. eikä oikein avaudu miten näitä käytetään.
https://cabrio.de/de/?option=com_virtue ... Itemid=315
meneekö ne läpi pelkästään eristematosta?

Nepparit tulee etumaton takakulmiin ja ruuvattava vastakappale lattiasta läpi. Takamatoissa samoin. Itsellä ollut monessa autossa tuollaiset kiinnitykset.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Pokis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 07.12.2019 10:03

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pokis »

Kysytään täällä, kun en tiedä missä muuallakaan:
Hain auton talvisäilöstä sunnuntaina ja toinen eturengas oli tyhjä. Pumppasin täyteen ilmaa ja kun näytti hyvin pysyvän niin ajelin puolisen tuntia. Sen jälkeen ilma on pysynyt renkaassa nyt pari päivää.
Onko perusjuttuja että ilmat voi pakkasella tyhjentyä vai kannattaako rengas/venttiili käyttää jossain tarkastettavana?
Renkaan iästä ei ole tarkempaa tietoa.

Edit. Kyllähän se vuotaa, eli vaihtoon.
Viimeksi muokannut Pokis, To 08.04.2021 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja BHN »

Laitan rättikaton kotelon tiivistettä paikoilleen. Mihin asentoon uuden tiivisteen tuo pieni nuolella osoitettu lipare tulee ?. Vanha tiiviste oli niin huono ettei siitä saanut selvää . viitsiikö joku kurkata omastaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
bljois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 24.04.2019 12:38

Museo SL380:n öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja bljois »

Kuinkas usein suosittelisitte moottoriöljyn vaihtoa museo-MB SL380:aan vm. 1982. Toissakesänä auton peruskunnostuksessa vaihdettiin ohjekirjan mukainen 10W40, jota meni n. 7 litraa (+öljynsuodatin). Ajettu n. 1000-1500 km per kesä.

t. jorma
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

BHN kirjoitti: To 08.04.2021 08:17 Laitan rättikaton kotelon tiivistettä paikoilleen. Mihin asentoon uuden tiivisteen tuo pieni nuolella osoitettu lipare tulee ?. Vanha tiiviste oli niin huono ettei siitä saanut selvää . viitsiikö joku kurkata omastaan
Ihna kun omassa jonka ostin Motorformilta, ei tuollaista liparetta ollut ollenkaan, luulen että muistaisin jos ois ollu... auto on nyt uudella omistajalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Museo SL380:n öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

bljois kirjoitti: Su 18.04.2021 11:37 Kuinkas usein suosittelisitte moottoriöljyn vaihtoa museo-MB SL380:aan vm. 1982. Toissakesänä auton peruskunnostuksessa vaihdettiin ohjekirjan mukainen 10W40, jota meni n. 7 litraa (+öljynsuodatin). Ajettu n. 1000-1500 km per kesä.

t. jorma
Itse vaihtaisin viimeistään 2 vuoden välein öljyn, vaikka ajomäärä on vähäinen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Moottorin heilahduksenvaimennin

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Talven "projektissa" tuli purettua auton keulapuolta, puskuri, jäähdyttäjä, kallistuksenvakaaja, toinen lokasuoja. Samalla huomasin että tuo moottorin etumainen heilahduksen vaimennin makaa ihan pohjassa, ei kai hitto sen näin pidä olla??
Moottorin etuvaimennin.jpg
Olin vaihtanut moottorin tukikumit kolme-neljä vuotta sitten, voiko ne väsyä näin pian? Olivat Meylen nro 014 024 0028 29, onko forumilaisilla kokemusta niiden kestosta tai onko joku parempi merkki? Silloinen muistikuva oli että moottori nousi kumien vaihdolla pari senttiä.
Mietin myös, voiko moottori olla "nenällään", eli vaihdelaatikon pää olisi liian korkealla, ei varmaankaan??
En ole sitä vaihdelaatikon tukikumia tutkinut, lieneekö siinä edes mitään korkeussäätöä? Ja jos se väsyy, niin eikös silloin pitäisi käydä juuri päin vastoin, eli vaihdelaatikon pää laskee ja moottorin etupää nousee?

Toinen kysymys on: Tarvitaanko tuota etumaista vaimenninta lainkaan??

No tässä samalla tuli irrotettua myös moottoriöljyn painevaraaja tai vaimenin vai mikä se on, on siinä letkussa moottorin ja lauhduttimen välissä.
Öljynpainevaraaja.jpg
Avasin sen ja kas kummaa, sisällä oleva kumikalvo oli puhki. Jenkki- vai oliko Germaafoorumilla tiesivät kertoa, että kumikalvo vaikuttaa moottorin käyntiääneen. KL:stä tilasin uuden ja vaihdoin, koska kyllä kait sen kuuluu kuitenkin ehjä olla, nyt sitten jännittä minkälaista ääntä mottorista kuuluu vai kuuluuko mitään :shock: ?!

Kun jäähdyttäjä oli myös irti, niin ajattelin kokeilla huuhdella se laskemalla vettä ylävesiletkun yhteestä sisään ja eipä ollut turha homma sekään, ruskeaa kuravettä tuli ihan kunnolla ulos!! Ja vaikka pari kolme kesää sitten olin olevinani pessyt(sitruunahapolla) ja huuhdellut jäähdytysjärjestelmän, niin eipä vaan ollut tullut puhtaaksi. Eli ei tyhjene kunnolla puhtaaksi pelkästään tyhjennyspropusta laskemalla, ei vaikka tein sen ainakin puolenkymmentä kertaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
kesäautoilija
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 05.05.2021 23:39

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja kesäautoilija »

Morjensta. Mistähän mahtaisin saada käsiini sähkökaaviot Mb sl280 vm. 1976, 2.8L suora kutonen. Jokin johto on ilmeisesti päässyt hapettumaan ja tällä hetkellä sekoittaa auton sähköjä.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

kesäautoilija kirjoitti: Ke 05.05.2021 23:45 Morjensta. Mistähän mahtaisin saada käsiini sähkökaaviot Mb sl280 vm. 1976, 2.8L suora kutonen. Jokin johto on ilmeisesti päässyt hapettumaan ja tällä hetkellä sekoittaa auton sähköjä.
Ensiksi kannattaa katsoa sulakerasiasta onko kontaktit siellä kunnossa. Melkein aina siellä on hapettumaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
kesäautoilija
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 05.05.2021 23:39

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja kesäautoilija »

slsl77 kirjoitti: To 06.05.2021 07:32
kesäautoilija kirjoitti: Ke 05.05.2021 23:45 Morjensta. Mistähän mahtaisin saada käsiini sähkökaaviot Mb sl280 vm. 1976, 2.8L suora kutonen. Jokin johto on ilmeisesti päässyt hapettumaan ja tällä hetkellä sekoittaa auton sähköjä.
Ensiksi kannattaa katsoa sulakerasiasta onko kontaktit siellä kunnossa. Melkein aina siellä on hapettumaa.

Täytyy katsoa. Suurimpana ongelmana tällä hetkellä on se, että jostain syystä lataa vain reilua 12v kun pitäisi olla lähempänä 14v. Mistähän tämä mahtaisi johtua?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

kesäautoilija kirjoitti: Ti 11.05.2021 20:08
slsl77 kirjoitti: To 06.05.2021 07:32
kesäautoilija kirjoitti: Ke 05.05.2021 23:45 Morjensta. Mistähän mahtaisin saada käsiini sähkökaaviot Mb sl280 vm. 1976, 2.8L suora kutonen. Jokin johto on ilmeisesti päässyt hapettumaan ja tällä hetkellä sekoittaa auton sähköjä.
Ensiksi kannattaa katsoa sulakerasiasta onko kontaktit siellä kunnossa. Melkein aina siellä on hapettumaa.

Täytyy katsoa. Suurimpana ongelmana tällä hetkellä on se, että jostain syystä lataa vain reilua 12v kun pitäisi olla lähempänä 14v. Mistähän tämä mahtaisi johtua?
Lataussäädin huono tai hiilet loppu. Veikkaan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
-vellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 09.12.2020 22:53

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja -vellu »

Mercedes-Benz R107 ja C107 Suomi - Facebook ryhmä on tänään perustettu jos jotain kiinnostaa tulla mukaan keskustelemaan myös sinne: https://www.facebook.com/groups/481567743129161/
R107 - 450 SL - 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Zac »

slsl77 kirjoitti: Ti 11.05.2021 21:04
kesäautoilija kirjoitti: Ti 11.05.2021 20:08
slsl77 kirjoitti: To 06.05.2021 07:32
kesäautoilija kirjoitti: Ke 05.05.2021 23:45 Morjensta. Mistähän mahtaisin saada käsiini sähkökaaviot Mb sl280 vm. 1976, 2.8L suora kutonen. Jokin johto on ilmeisesti päässyt hapettumaan ja tällä hetkellä sekoittaa auton sähköjä.
Ensiksi kannattaa katsoa sulakerasiasta onko kontaktit siellä kunnossa. Melkein aina siellä on hapettumaa.

Täytyy katsoa. Suurimpana ongelmana tällä hetkellä on se, että jostain syystä lataa vain reilua 12v kun pitäisi olla lähempänä 14v. Mistähän tämä mahtaisi johtua?
Lataussäädin huono tai hiilet loppu. Veikkaan.
Vaihtaisin ekana hiilet - vaihdoin ehkä vuosi takaperin tuollaiseen Mersun alkupään Bosch AC-laturiin (35A) hiilet ja olikohan ne 4 eur pari...
Toki sen laturin joutunee avaamaan (kesäautoilija et yksilöinyt laturia tahi vm.) mutta ei mikään tekemätön paikka jos ruuvari pysyy kädessä... :eh:

Ehjän laturin (hiilet ok) pitäisi kyllä tuottaa hyvinkin 13.5V tai mieluummin yli 14V. Akun kunto olisi myös hyvä tsekata sekä maadoitusjohdon liityntä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Kokemuksia hyvistä korin tiivisteistä , elikkä onko hyviä/ toimivia vaihtoehtoja alkuperäisille esim. A-pilari, ovet, takaluukku rättikaton luukku ym.? Valmistajia ja parhaita ostopaikkoja?
Netti on pullollaan tiiviisteiden myyjiä mutta omakohtaisia kokemuksia toimivista varmaan moni muukin hyötyisi.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja karra »

masa11 kirjoitti: Ke 26.05.2021 22:35 Kokemuksia hyvistä korin tiivisteistä , elikkä onko hyviä/ toimivia vaihtoehtoja alkuperäisille esim. A-pilari, ovet, takaluukku rättikaton luukku ym.? Valmistajia ja parhaita ostopaikkoja?
Netti on pullollaan tiiviisteiden myyjiä mutta omakohtaisia kokemuksia toimivista varmaan moni muukin hyötyisi.
Itse tilannut Mbclassics sekä Motorform Berlin, netistä siis. Jos ostaa tarviketiivisteitä niin kannattaa valita se OE-laatu mikäli mahdollista kahdesta eri vaihtoehdosta, ne on parempia. Halvat ovitiivisteet ei toimineet R107:ssa, ne pullahteli ulos lukkokappaleen kohdalta ja kun ikkunaaa ajoi ylös se päätypala pulpahti ulos lasin mukana, ei tullut hyvä.

Motorformin tiivisteet sopi hyvin, esim A-pilari, B-pilari sekä rättikaton luukku, kaiiki priimakamaa. Sekä ovitiiviste, se parempi laatu :-)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
-vellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 09.12.2020 22:53

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja -vellu »

masa11 kirjoitti: Ke 26.05.2021 22:35 Kokemuksia hyvistä korin tiivisteistä , elikkä onko hyviä/ toimivia vaihtoehtoja alkuperäisille esim. A-pilari, ovet, takaluukku rättikaton luukku ym.? Valmistajia ja parhaita ostopaikkoja?
Netti on pullollaan tiiviisteiden myyjiä mutta omakohtaisia kokemuksia toimivista varmaan moni muukin hyötyisi.
Jos tiivisteet eivät ole ihan kappaleina ja ovat alkuperäisiä, niin koita käsitellä niitä parafiiniöljyllä. Sain omat vanhat tiivisteet pehmeiksi käyttämällä sitä. Halpa kokeilu ainakin.

Esim. Puuilosta: https://www.puuilo.fi/woodcare-parafiinioljy-1l
R107 - 450 SL - 1976
Jones58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 25.06.2012 23:46

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jones58 »

Tervehdys!

Autoni on MB 280 SL vm -77. Moottori siis M110, K-Jetronic, ajettu 126 tkm.
Alkuoireet:
Käynnistyi huonosti ja käynnistyttyään kävi aluksi aina viidellä ja viimeinen tuli hetken päästä mukaan. Kävi sen jälkeen nätisti.

Asiantuntijan diagnoosi: Yksi suuttimista tai sen varren kumeista / O-renkaista vuotaa.

Toimenpiteet:
Uusin kaikki suuttimet (Bosh), varren kumit, muoviholkit ja O-renkaat. Puhdistin suutinreikien ympäristön kannesta tosi huolellisesti ennen uusien asentamista.

Seuraus:
Starttasi edelleen huonosti, kolmannella pitkällä pyörityksellä ja kaasun pumppauksella käynnistyi, mutta käynnistyessään kävi kaikilla ja tasaisesti.

Kesäajelut jatkuivat, kunnes eräänä päivänä yhtäkkiä vaan sammui tielle kesken ajon.
Punainen valo syttyi kojetaulun oikeaan reunaan. Pyöritti hyvin, mutta
ei käynnistynyt. Paluu kotitalliin tehtiin hinurin kyydissä.

Epäilin bensapumppua tai tukkeutunutta polttoaineen suodatinta. Vaihdoin molemmat (Bosch / Fram), ei auttanut.

Epäilin bensapumpun relettä ja ostin uuden, ei auttanut.

K-Jetronicin ilmaläppä aukeaa startatessa, joten alipaineletkukin on kunnossa.

Kipinä siis tulee, saa bensaa K-Jetronicin määräjakajaan asti, mitta huomasin, että paluuputkesta ei tule bensaa. Tulpat ovat kuivat.

Hörähtää starttipilotilla hetkeksi käyntiin, joten sähköpuolen pitäisi olla kunnossa. (virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu hiljattain)

irrotin K-Jetronicin määräjakajan ja vaihdoin keskelle o-renkaan, ei auttanut.

En ole vielä
* mitannut/mittauttanut K-Jetronicille tulevaa bensapainetta,
* avannut K-Jetronicin määräjakajaa (uusi korjaus-/tiivistesarja löytyy)
* avannut Warm-Up Regulatoria (WUR)
* vaihtanut paineenvaraajaa

Onko vika K-Jetronicissa, sähköissä, ...?

Onko mestareilla ideoita tai ratkaisuehdotuksia, miten tarinan pitäisi jatkua kohti onnellista loppua?
Näillä mennään:
W107 280 SL -77 (MR)
W211 280 T CDI -06
Audi TT Quattro -02
Näitä entisöidään:
VW Sonderbus -64
Messerschmitt -63
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

K-jetroninicissa on suodatin määränjakajaan menevässä juntturissa niin olisiko se tukossa. Se on halpa osa uusia.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Jones58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 25.06.2012 23:46

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jones58 »

Kiitos vinkistä! Poistin suodattimen, mutta ei vaikutusta. Ei siis käynnisty vieläkään.
Hommasin tänään bensapainemittarin ja vaikuttaa siltä, että kaikki paineet kunnossa paitsi määräjakajalta suuttimille lähtevä paine: mittari näytti lukemaa 0.
Täytyy miettiä, avaanko määräjakajan ja käytän aiemmin ostamani tiivistesarjan vai hommaanko Saksasta suoraan peruskunnostetun laitteen. Hinta rahteineen 640€ + postikulut oman lähettämisestä Saksaan.
Näillä mennään:
W107 280 SL -77 (MR)
W211 280 T CDI -06
Audi TT Quattro -02
Näitä entisöidään:
VW Sonderbus -64
Messerschmitt -63
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Jones58 kirjoitti: To 03.06.2021 19:54 Kiitos vinkistä! Poistin suodattimen, mutta ei vaikutusta. Ei siis käynnisty vieläkään.
Hommasin tänään bensapainemittarin ja vaikuttaa siltä, että kaikki paineet kunnossa paitsi määräjakajalta suuttimille lähtevä paine: mittari näytti lukemaa 0.
Täytyy miettiä, avaanko määräjakajan ja käytän aiemmin ostamani tiivistesarjan vai hommaanko Saksasta suoraan peruskunnostetun laitteen. Hinta rahteineen 640€ + postikulut oman lähettämisestä Saksaan.


Mistä paikasta löytyy noin edullisesti määräjakaja?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Vastaa Viestiin