Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 1 - Vieras mies saapuu kaupunkiin

Parin vuoden ajan on tullut etsittyä ei-korinvaihto 123-korisarjan farkkua automaatilla kohtuuhintaan. Vapun alla tälläinen löytyi Kuopiosta. Ajokuntoinen alkuperäinen prosentiton 123-korisarjan farkku peräti turbo-diesel automaattina. Katsastettu viimeksi 24.3.2014. Leima kylmä. Mittarissa 647tkm. Väri on metallihohto-vaalean-vihreä (881).

Tein kaupat puhelimessa samantien näkemättä autoa pelkästään Nettiauton ilmoituksen ja myyjän puhelimessa antamien lisätietojen perusteella. Maksoin samantien auton nettipankin kautta.

Auton haku oli vajaa kaksi viikoa myöhemmin ulkomaan matkani vuoksi. Menin Oulusta linja-autolla Kuopioon repullinen työkaluja ja evästä matkassa. Myyjä tuli vastaan linja-autoasemalle autolla. Kävimme ensin K1-ketjun katsastusasemalla yrittämässä auton rekisteröintiä nimiini. Ei onnistunut koska K1-aseman tietoliikenneyhteydet olivat poikki kuulemma jo toista kertaa ko päivänä. Jatkoimme matkaa A-katsastukseen jossa systeemit pelasi ja sain auton rekisteröityä omiin nimiin ja otin siirtoluvan. Toinen päivä merkattiin siirron varapäiväksi. Tämän jälkeen ajoimme myyjän kanssa auton sijaintipaikalle missä minun oli mahdollista tutustua autoon tarkemmin.

Auto näyttää pelleiltään kovalta mutta joitakin ruostereikiä löytyy, mm takapuskurin kuskin puolen kulmapäädyn alla ja tuulilasin alareunassa kuskin puolella. Pohjan kunnon katsomiseen ei ollut mahdollisuutta, kun ei ollut monttua, enkä viitsinyt alkaa sotkemaan vaatteitani. Tuulilasissa oli railo joka ei satu näkökenttään joten ei haittaa katsastusta. Lokasuojien kaaret oli joskus vaihdettu mutta vielä mustassa pohjamaalissa jossa paikoin oli ruosteen ruskeaa tunkenut pintaan. Takapuskurin kumipäädyt puuttuivat. Maalipinta pääosin alkuperäinen mutta paikkamaalailtu ja osin haalistunut. Virtalukon starttiasento ei toimi ja startti on napilla. Keskuslukitus ei toimi. Etupenkit ovat ei-alkuperäiset mutta ovat 123-sarjaa. Takapenkin istuinosa puuttuu (rekisteröity pakuksi). Keskikonsolin alaosa on purettu auki vaihdekepin molemmin puolin. Takakontti oli verhoilultaan tahrainen mutta ei haissut. Kojelautaan oli liimattu dyno-teipillä tunnelmaa kohottavia iskulauseita tyyliiin "vanha taksi" ja "paras mersu kautta aikojen".

Episodi 2: Sankarin paluu

Sain auton avaimet ja laitoin myyjän avustuksella kompuralla lisää ilmaa renkaisiin. Auto oli 14" peltivanteilla nastarenkailla. Tämän jälkeen lähdiin ajamaan Ouluun. Ensihavaintoja: Kaasupolkimen vivusto on kulunut ja polkimessa on puolet liikeradasta tyhjää ennenkuin mitään alkaa tapahtua. Autosta ei mitenkään huomannut että oli turbo-malli. Oli laiskempi kuin 300D vapari. Autosssa oli hiljainen mutta välitykseltään liian hidas perä. Automaatti vaihtaa nykäisemällä. Jarrut puoltavat vasemmalle. Vilkku oikealle naputtaa kiihkeästi. Lämmönsäädin kuskin puolella pyörii tyhjää, vänkärin puolella säätönuppi puuttuu mutta penkillä oli 50-sentin kolikko jolla pystyy säätimen akselin päästä kääntämään.

Polttoainemittari näytti neljäsosatäyttä. Aiempi kokemus käytetyn auton ostamisesta on että kannattaa tankata heti koska varmuutta mittarin toiminnasta ei ole. Poikkesin ensimmäiselle huoltoasemalle tankkaamaan. Tankkaus onnistui, korkin sai auki ja kiinni ja tankki ei vuotanut.

Ajelin alkumatkan noin 50 kilometria liikenteen vauhdissa mutta eräässä ylämäessä alkoi kuulua auton takapäästä raksutusta joka poistui alamäessä. Ajoin sivuun seuraavalle levähdyspaikalle. Molemmat taka-pyörän navat olivat lämmenneet, kuskin puoli enemmän. Diagnisoin naputuksen veto-akselin nivelen ongelmaksi, todennäköisesti joku nivel pyöri kuivana.

Jatkoin matkaa ja naputus lisääntyi kolinaksi ja alkoi esiintymään myös tasamaalla. Loppumatkasta jouduin ajamaan muuta liikennettä hitaammin. Pääsin kuitenkin suuremmitta ongelmitta Oulun lähelle kesämökille jonne jätin auton.
Alkuperäinen suunnitelma oli ajaa auto Ouluun asti ja käyttää vikalistan haussa seuraavana päivänä, mutta nyt en halunnut rassata niveltä yhtään turhaan.

Episodi 3: Oraakkeli

Tässä vielä auton varustetiedot VIN perusteella

Ident. number (FIN) WDB12319312013903
Baumuster 123193
Sales name 300 TD TURBO
Cabin 05310
Permanent link http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercede ... ?su=2rrifz" onclick="window.open(this.href);return false;
Order number 0 2 226 04888
Delivery date Try to define yourself (tables in russian)
PAINT1 881
Interior color 056
Engine 617952 12 037259
Gearbox 722315 02 279918
Lights units BOSCH BOSCH
Class 1

SA codes
Code Value
056A No code designation available
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
261 TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
466 No code designation available
535 No code designation available
545 No code designation available
561 REINFORCED DRIVER SEAT, LEFT
583 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 2-WAY
644 No code designation available
724 CARGO ANCHORAGE
856 BR 140 MODEL REFINEMENT OPT. SCOPES/MY 95
881 No code designation available
Viimeksi muokannut Sharedoc, Pe 03.01.2020 09:57. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnea valitsemallasi tiellä :D . Joskus näitä on kiva ostella näkemättä, pari autoa olen nyt niin itse ostanut. Viimeisimmälle tuli hintaa jo viisinumeroinen luku ennen kuin pääsin käpälöimään autoa :P . Ei kun tsemppiä rojektiin
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hyviä yksilöitä on harvoin myynnissä ja tällöin on syytä toimia ripeästi. Näkemättä ostamisen riskinä on että saa rakennusaihion sijasta osienluovuttajan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 4 - Koljonvirran sitsi

Tässä kuvakavalkadi Koljonvirran levähdyspaikalla otettuna. Aikaa oli napsia kuvia kun takana oli nousuja ja täytyi pysähtyä jäähdyttämään kuumennutta vetoakselin niveltä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Näkyy elämää nähneen mutta eiköhän tuosta siistin saa. Myös apukuljettajan penkki näyttäs olevan "väärä" eli 1.sarjalaisesta. Ovipaneelitkin pisti silmään, onko auto jo 3.sarjaa kun on keskellä kangasverhoilu vai alunperin veluurisisustalla? Ei muuta kun tsemppiä projektille :thumbup:

Edit. kojetaulukin näkyy vaihtuneen siniseen. Näihin nyt sentään sisustanosia vielä kohtuullisesti saa ja jos takaosaston verhoilut on ehjiä niin helpottaa kummasti.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja S202 »

Minkäslainen reikä löytyy vararenkaan alta, äänenvaimentimen yläpuolelta?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 5: Nälkämaan laulu

http://www.nettivaraosa.com/kunnostetta ... ot/2043852" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä olisi myynnissä Kajaanissa varaosaluovuttaja. En ole ihan satavarma onko sisustus sama kuin omassa pitäisi olla. takapuskurin ainakin saisi. Myyjä ei tiennyt mikä perä raadossa on. Näkeekö päälle mikä on perävälitys?
Trafin kautta sain valmistenumeroksi 123120-10-093214 mutta en saa Kiev-VIN dekooderilta varustelistaa, väittää ettei ole oikeanlainen valmistenumero.
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Sharedoc kirjoitti:Episodi 5: Nälkämaan laulu

http://www.nettivaraosa.com/kunnostetta ... ot/2043852" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä olisi myynnissä Kajaanissa varaosaluovuttaja. En ole ihan satavarma onko sisustus sama kuin omassa pitäisi olla. takapuskurin ainakin saisi. Myyjä ei tiennyt mikä perä raadossa on. Näkeekö päälle mikä on perävälitys?
Trafin kautta sain valmistenumeroksi 123120-10-093214 mutta en saa Kiev-VIN dekooderilta varustelistaa, väittää ettei ole oikeanlainen valmistenumero.


fgs-666 on erään nyttemmin jo edesmenneen tuttavan kauan sitten tekemä korinvaihto. kanta-autona oli muistaakseni 300d sedan. koppa on rojunut eri nurkissa jo vuosikausia mutta kyllä siitä varmaan ainakin pisteosia saa.

sisusta lienee tuon farmarikorin alkuperäinen, joka oli muistaakseni vuosimallia -84 tai -85.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Tämä yksilö vaihto omistajaa täällä satakunnassa ja varsinais suomessa moneen kertaan ja hinta oli aina jossain 600 euron paikkeilla oli se kerran loimaan ammattikoulullakin ja nosturilla sitä joku koputteli ja ei se pohja kyllä kova ollut :? Yritti ne sillä kumiaki polttaa mut yrittämiseen se jäiki ku ei se jaksanu :D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 6: Juhannuksen taikaa
Tuli purettua mersun verhoiluja takakontista juhannuspäivänä ja koputeltua pohjaa. Hitsattavaa löytyy ja on muuten edelliset omistajat hitsanneet ennenkin tätä autoa. Laitan kuvia kunhan saan purettua sisustaa. Takapenkin tilalle on rakennettua jonkinlainen puulaatikosto, josta ei ota selvää mistä sen saa irti. Kuskin penkki tuettu kakkosneloslankulla takareunasta.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti:Episodi 6: Juhannuksen taikaa

Kuskin penkki tuettu kakkosneloslankulla takareunasta.
Suomalais-ugrilaista autonkorjausta. Onko tervattu, kuten ruotsin viikingit tapaa tehdä?

Puu on hyvä rakennusaine, vrt vanhat woodiekorit. Yks parhaita on se kun oli kasikoneeseen tehty puustä mäntä... oodee foorumilla kerrottiin :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 7 - Siideriä ja kotimaista kurkkua

Kesälomareissut tehty ja nyt taas on aikaa tutkia mersua tarkemmin.
Hansikaslokerosta löytyi edellisen katsastuksen vikalista syyskuulta 2014
- Vasen helma ruostevaurio
- Vasen takajarruletku murtunut
- Oikea takaiskunvaimentaja tehoton
- Äänimerkki ei toimi
- Takapuskurin terävät päädyt paljaana

Tämän perusteella ei vaikuta kovin pahalta. Ei muuta kuin purkamaan ja kartoittamaan ruostevaurioita tarkemmin.
Alla kohokohtia kuvina ja teksteinä.

kuva.JPG
kuva2.JPG
kuva3.JPG
kuva4.JPG
kuva5.JPG
kuva6.JPG
k2.JPG
k1.JPG
pu.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 8 - MIG-langat laulaa ja taivaalla loistaa kuu

Syyslomaviikon voi käyttää monella tavalla. Vanhan mersun hitsaaminen kesämökillä kaikesssa rauhassa omaan tahtiin on yksi tapa.

Tarkempi pohjan koputtelu paljasti että auton matkustajan puolen lattia ja helma kaipaa uutta peltiä paikoitellen. Ilokseni totesin että löytyy kovaa peltiäkin mihin hitsata kiinni.

Kuljettajan puoli on hitsattu perusteellisesti muutama vuosi aiemmin ja on yhä kutakuinkin ehjä. Oli muuten laitettu paksua peltiä edellisen hitsarin toimesta, arviolta 1.5 millistä. Itselläni ei pellinleikkaus- ja taittotyökalut mahdollista kuin 0.8 tai 1.0 mm pellin käytön.

Päädyin aloittamaan hitsauksen helpoimmasta päästä. Matkustajan jalkatilan hitsaaminen sisäpuolelta vei aikaa tehollisesti noin 6 tuntia, josta noin puolet meni vanhan ESAB-hitsauskoneen kanssa tappelemisessa. Hitsauslanka oli vanhaa ja oli kerännyt jotain korroosiota pintaan ja jumittui vähäväliä. Vasta kun kävin hakemassa uuden rullan 0.6 mm lankaa alkoi hitsaaminen sujua. Sitten loppuikin suojakaasu ja ei muuta kuin täyttämään pulloa. Kaasuliikkeen myyjä totesi että pullo täytyy koeponnistaa loppuviikosta ennenkuin sitä voi täyttää uudestaan. Palvelu oli tosi hyvä, sain firman oman pullon lainaksi matkaan että pääsin jatkamaan hitsausta. Ihanan kallista, 110 euroa kaasu ja koeponnistus. Mutta on onpahan taas 25 vuodeksi laillinen pullo käytettävissä.

Tämä on ensimmäinen kerta kun hitsaan W123-mersua. Täytyy sanoa että mersun pohjan alapinnalla oleva massa on tosi tympeää hitsauksen kannalta. Alkaa herkästi palamaan ja tuottaa savua. Eikä lähde helposti irti kylmänä. Tämän pohjamassan vuoksi sisäpuolelta hitsaamisen etu lähes häviää kun joutuu vähän väliä siirtymään sammuttelemaan ja kaapimaan pois pohjamassaa.

Seuraavaksi tarkoitus on hitsata matkustajan puolen takahelmaa ulkopuolelta. Se ei näytä pahalta, uskon selviäväni ilman takakelkan pudottamista.

Sen jälkeen vuorossa on etuhelma ja etukulma. Ajattelin yrittää hitsata etuhelman pään irroittamatta kokonaan etulokasuojaa siten että ainoastaan irroitan lokasuojan alapään pultit ja raotan lokasuojan alapään hitsausta varten. W123n ylläri on että matkustajan jalkatilassa rintapellissä on paksu muovinen äänieristysmatto joka on vaikea irroittaa ehjänä purkamatta keskikonsolia.

Hitsatessa miettii kaikenlaista mm. sitäkin mahdollisuutta että ostaisi katsastetun w123-farkun bensakoneella ja siirtäisi OM617A-koneen ja automaattiaskin tästä autosta siihen. Mutta karkoitan tämän ajatuksen pois mielestäni ja kömmin auton alle sammuttamaan palavaa pohjamassaa märällä rätillä, köhin ja kömmin savun seasta ulos vetämään puhdasta ilmaa keuhkoihin.

Voiko tätä parempaa toimintalomaa ollakkaan?
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 31.03.2020 18:15. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 9: Rapsakkaa kulmapaistia

Matkustajan puoleinen etukulma osottautui pahemmin ruostuneeksi kuin alustava koputtelu antoi ymmärtää.
Purin sisäpuolelta keskikonsolin ja kojelaudan alapuolen verhoilut. Paljastui että runkopalkin päältä ja vierestä pelti oli ruostunut puhki ylös asti. Jouduin myös ottamaan matkustajan puolen etulokasuojan irti että pääsen hitsaamaan etukulmaa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 31.03.2020 18:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nuo on ne paikat mistä se ensimmäisenä lähtee ruostumaan, eli siitä jarruputken läpiviennin tienoilta pääsee pvc massa rikkoutumaan ja vesi pääsee valumaan tuota runkopalkin ja rintapellin saumaa pitkin alas. Toinen on sitten se A-pilarin pystysauma, sieltä konepellin saranakotelosta pääsee vesi valumaan siihen saumaan, ja 70-80 luvun koriliimat kun ei ollut ihan tätä päivää niin vesihän sinnekkin väliin pääsee. Kannattaa tarkistaa, omassakin piti apukuskin puolelta taltalla kaapia sitä massaa siitä jarruputken läpiviennin tienoilta ensin pois niin huomas että vesihän sinne väliin on päässyt. Ei onneksi ollut kerinnyt ruostua vielä kovin paljoa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jussaP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ma 31.12.2007 21:21
Paikkakunta: ylivieska

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja jussaP »

ite tätä muutaman kerran ihastelin nettiautossa, nyt täytyy mielenkiinnolla seurata projektin vaiheita :)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 10: kevättä rinnassa

Ilmat alkaa jo lämmetä plussan puolelle joten on taas mahdollista tehdä remppaa kylmässä tallissa. Lähes puolen vuoden seisonnan jälkeen mersun startti sanoi sopimuksen irti, eli startti toimi yhden kerran jolla auto lähti käymään mutta seuraavan sammutuksen jälkeen startti vaan naksuu. Joko solenoidi jumittaa tai hiilet on loppu. Onneksi näissä vanhoissa mersuissa automaattilaatikko sallii auton käynnistämisen hinaamalla. Ja se tosiaan lähti käyntiin hinaamalla. Lisää ongelmia löytyy jarrurintamalta: vasen takajarru jää laahaamaan joka jarrutuksen jälkeen.
Siirsin auton varastopaikasta montun päälle. Täytyy ensimmäisenä kunnostaa starttimoottori jotta autoa voi siirrellä. Startti on kohtuullisen vaikeassa paikassa irroittaa. Pystyyköhän startin pään purkamaan paikallaan hiilien vaihtoa varten?

Jos jollakulla on tallessa värikoodin 056 "dunkelolive" etupenkkejä ja mattosarjaa niin voi tarjota, samoin takapuskuria ja sen kumipäätyjä.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Osta tuosta mun 280 sedanista komee vihree sisusta :) ilmoitus oldtimer torilla.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tässä olisi entisöinnille tavoitetta eli uudenveroinen 300tdt vm 83 metalliväri silberdistel / 056 dunkelolive sisustainen farkku kuvia

http://www.finecars.cc/en/detail/car/40 ... ml?ret=139" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 11: Kevättä myös rintapellissä

Ilmat ovat lämmenneet kevään edetessä niin että kylmässä autotallissakin jo toistakymmentä astetta lämmintä mikä mahdollistaa mersuremontin tekemisen viikonloppuisin. Kohteena on työsuhteensa päättäneen starttimoottorin irroitus ja purkaminen vian selvittämiseksi.

Startin irroitus vei aikaa noin kaksi tuntia. Päältä piti purkaa pois akku ja irroitella startille meneviä sähköjohtoja. Akun poiston jälkeen paljastui aiemmin huomaamatta jäänyt reikä rintapellistä joka on hankalassa paikassa hitsauksen kannalta kun siinä on muutaman sentin päässä johtosarjan läpivienti. Täytyy irroittaa johtosarja hitsausta varten mikä tarkoittaa lisätyötä.

Varsinainen startin irroitus tapahtui alakautta. Alempi kiinnityspultti oli aika helppo irrroittaa vakiohylsysatsilla mutta ylempi vaati jo vaihdelaatikon takakannattimen irroittamisen ja moottori-vaihdelaatikkoyhdistelmän laskemista takapäästä noin 4 senttiä jotta sain hylsyavaimen mahtumaan pultin kantaan. Myös ohjauksen yksi tanko täytyi irroittaa toisesta päästä jotta starttti mahtui tulemaan pois. Starttia irroittessa mukana tuli joku ihme öljynkeruu- tai lämpösuojapelti tms joka vaikutti olleen irrallaan startin päällä.

Startin purku oli helppo juttu ja vika näytti olevan solenoidissa, joka oli selvästi jo kerran korjattu koska oli päädystä hitsattu räkäisesti kiinni. Tilasin Motonetin kautta uuden solenoidin 30 eur ja sen asentaminen oli helppo juttu. Se pisti silmään että solenoidin vetotapin runko on uudessa muovia, vain pääty haarukka on metallia. Hiilet oli ihan hyvän näköiset, niitä en alkanut vaihtamaan. Samoin laakeriholkit oli vielä kohtuu tiukat, ainoastaan rasvasin päätyholkin litium rasvalla.

Ensi viikonloppuna tarkoitus asentaa startti paikoilleen. Täytyy vaan keksiä mitä tehdä ylimääräiselle öljynkeruu-lämpöpellille.

Dunkelolive-sisustus on edelleen hakusessa. Pedersöressä olisi yksi S123-mersu myynnissä ko värisellä sisustuksella mutta hintapyyntö on liian kova

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/8016171" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sharedoc kirjoitti:
Ensi viikonloppuna tarkoitus asentaa startti paikoilleen. Täytyy vaan keksiä mitä tehdä ylimääräiselle öljynkeruu-lämpöpellille.
Laita se paikoilleen, OM617 turbossa startti on kuumassa paikassa. Vakiosta en tiedä, mutta viritetyssä oli itsellä ennen startin lämpösuojausta startti vaikeuksia kuumana.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sharedoc kirjoitti:
Dunkelolive-sisustus on edelleen hakusessa. Pedersöressä olisi yksi S123-mersu myynnissä ko värisellä sisustuksella mutta hintapyyntö on liian kova

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/8016171" onclick="window.open(this.href);return false;
Onpa menny kokkolan kaupunginjohtajan entinen mersu huonoon kuntoon :(
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Osottautui vaikeksi saada startti yksin nostettua alakautta niin kohdalleen että pitkät kiinnityspultit lähtisivät vetämään jengoille. Aikani yritettyäni keksin käyttää vaihteistotunkkia ja lankunpätkää apuna niin sain viimein laturin oikeaan asentoon ja pitkät pultit kiinni.

Auto ei kuitenkaan aluksi startannut korjatulla startilla. Olin kytkenyt solenoidin väärin päin joten herätesignaalin napaisuus olikin käänteinen. Eli heräte täytyy vetää maihin kun starttaa. Tämän oivalluksen jälkeen sain auton käynnistettyä hyppyjohdolla. Suuri helpotus! Ei tarvitse enää irroittaa starttia uudestaan. Täytyi vielä muuttaa starttinapin kytkennän napaisuus.

Lämpösuojapeltiä en asentanut paikalleen ollenkaan. En kertakaikkiaan keksinyt mihin ja miten se tulee kiinni. Siinä on kolme kiinnitysreikää jotka kaikki näyttää murtuneen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nyt kesälomalla on ollut aikaa hitsata mersua taas. Etujalkatila apparin puolelta on nyt parsittu kasaan. Jäljellä on vielä apparin puolen helman takakulman hitsaus. Toivottavasti sieltä ei löydy pahoja yllätyksiä.

Auton sisusta on edelleen hakusessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 31.03.2020 18:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Apparin takahelman tilanne on kartoitettu: puhkiruostunut alue on kynnyskoteloa noin 30 cm ja pyöräkotelon alareunaa jousen ylilyöntikumiin asti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 31.03.2020 18:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Merkittävä innovaatio: 123-koppaista kannattaa hitsata sisäpuolelta aina kun mahdollista ja nostaa tunkilla tiiliskiven päällä märkä rätti pohjaa vasten hitsauskohdalta niin ei syty palamaan massa.

Nyt pohja on hitsattu, ainakin omasta mielestä. Katsastusmies saattaa olla eri mieltä, mutta ei siellä enää isoja voi olla.

Sitten aloin käydä jarruja läpi. Oikea etujarrulevyn kiekko oli vain noin 5 mm paksu ja oli ruostunut irti ja irronnut navasta! En ollut uskoa silmiäni kun otin renkaan pois. Ei ihme että jarrut puolti vasemmalle. Asensin vereksen jarrulevyn. Puoltaminen loppui mutta jarruissa on jossain ilmaa koska ekalla polkaisulla jarrut pitää mutta hetiperään toisella polkaisulla jarruteho on selvästi heikompi. Jarrut on ilmattava. Vasen takajarru laahaa ja kuumenee voimakkaasti ajaesssa. Täytyy irroittaa satula ja puristella männät liikkeelle.

Huomasin myös että oikea raidetangon ulompi pää on suojakumi rikki, täytyy sekin vielä vaihtaa. Apparin istuin täytyy vielä hitsata takakiinnikeet.

Asentelin autoon alkuperäismalliset pölykapselit. Ulkonäkö muuttui astetta paremmaksi. Kunhan saan vielä maalattua alaosan mustassa pohjamaalissa olevat osat alkuperäiseen sävyyn niin alkaa näyttää jo autolta.

Kävin jo ajamassa. Auto muuttui selvästi hiljaisemmaksi kun rintapelti ja lattia ovat ehjät eikä moottori- ja pakoäänet pääse matkustamoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 31.03.2020 18:18. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kävin maaliliikkeessä selvittämässä maalausasiaa. Värikoodi on 881 silberdistel. Tätä väriä saa kilikali-purkissa valmiina hintaan 11 euroa. Liikkeessä oli yksi purkki ja tilasin kolme lisää.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 21.08.2016 07:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mietityttää tuo jarrujen merkillinen toiminta: peräjälkeen jarruttaessa jarruteho häviää. Ihan kuin tehostaja ei toimisi oikein. Voisikohan vikaa olla jarrutehostajassa tai alipainepumpussa?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jarruvika taitaa olla alipainepumpussa. Pumppu on erilainen kuin perus-om617-koneessa. Täytyy alkaa etsimään uutta pumppua tai korjaussarjaa. Pienellä etsimisellä löytyy saksan eBaystä käytettyä pumppua satasen pintaan. Pistin yhdestä ostotarjouksen sisään. Korjaussarjaa on ollut jenkeissä myynnissä viidenkympin pintaan mutta ei enää saatavissa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Saksalainen myisi käytetyn alipainepumpun 90 eurolla + rahti. Täytynee ensin kuitenkin purkaa tuo alkuperäinen pumppu ja katsoa jos sen voisi vielä korjata itse.

Oikeanpuoleinen vetoakseli napsuttaa ja tarkemmin tutkiessa suojakumista löytyi repeymä josta on vuotanut rasvat ulos. Täytynee hommata liimattava suojakumi ja vaihtaa rasvat niveleen.

Alkuperäisväristä sisustusta (istuimet, ovipahvit, matot) ei ole löytynyt vielä. Väliaikaisratkaisuna tilasin aliexpress.comin kautta nahkajäljitelmä-istuinsuojat muutamalla kympillä.

Ratti ja vaihdekepin nuppi ovat kuluneet ja epämääräisen tuntuiset. Pitänee etsiä puu- tai nahkapintaiset tilalle.

Jonkunnäköiset kaukalomatot täytyy myös etsiä.
Vastaa Viestiin