Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S123 300TDT autom-82: tarinaa hankinnasta ja kunnostukse

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti: Su 16.08.2015 11:54 Episodi 7 - Siideriä ja kotimaista kurkkua

Kesälomareissut tehty ja nyt taas on aikaa tutkia mersua tarkemmin.
Hansikaslokerosta löytyi edellisen katsastuksen vikalista syyskuulta 2014
- Vasen helma ruostevaurio
- Vasen takajarruletku murtunut
- Oikea takaiskunvaimentaja tehoton
- Äänimerkki ei toimi
- Takapuskurin terävät päädyt paljaana

Tämän perusteella ei vaikuta kovin pahalta. Ei muuta kuin purkamaan ja kartoittamaan ruostevaurioita tarkemmin.
Alla kohokohtia kuvina ja teksteinä.



kuva4.JPG
aiaiai, laitappa sinne originaalipeltiä ettei lennä turvavyö irti kolaroidessa :D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Polttoainevuodon vuoksi jouduin laittamaan auton telakalle toistaiseksi. Vuoto oli sen verran paha, että jouduin putsaamaan parkkiruudun imettämällä sanomalehtiin ja sahanpuruihin. Löpöä oli levinnyt viereisiin parkkiruutuihin asti. Vuoto on joko pumpusta tai etupään polttoaineletkuista/putkista. Otin SLCn ajoon nyt väliaikaisesti, että sain remppapaikan vapaaksi. En alkanut vielä selvittämään vuodon lähdettä. On turhan kylmä ilma rempata, pakkasta -6C ja talli on lähes yhtä kylmä sisältä.

Nettiautossa olisi myynníssä kohtuu hyvännäköinen S123 tdt varaosa-auto https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/11803248
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vuodon syynä ruostuminen polttoineputken ja kumiletkun liitoskohdassa. Vuoto tokeni lisälemmarilla.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Sharedoc kirjoitti: Ke 09.12.2020 20:50 Vuodon syynä ruostuminen polttoineputken ja kumiletkun liitoskohdassa. Vuoto tokeni lisälemmarilla.
Mielenkiinnosta kyselen, että minkälaiset klemmarit siellä on?

Vesiletkuklemmari ei toimi hyvin polttoainepuolella ja niitä yleisesti on laitettu paikoilleen.

Linkin mukainen klemmari toimii hyvin.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/450009/ ... m-Miniside
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Laitoin juuri tuollaisen Bilteman kautta hankitun lemmarin. Aiempi oli samantyyppinen, mutta hieman liian iso, jolloin ei ollut kiristänyt kunnolla. Ongelmana on lisäksi polttoaineputken pinnassa oleva korroosio. Hyvän saisi vetämällä kupariputki koko matkalle.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 pelannut hyvin talvikäytössä mutta tänään jäi hehkutusvalo päälle -23C startissa. Eikä sammunut, vaikka ajoin moottoritiellä toistakymmentä kilometriä. Huonompi juttu, koska päällä makaava hehkutus tyhjentää akun ajaessakin. Selvittelin vikaa ja näyttää että virtalukko on syypää ongelmaan. Sain hehkutusvalon viimein sammumaan, kun kääntelin virta-avainta edestakaisin ja käynnistin uudestaan. Jos ongelma pahenee, täytyy asentaa erillinen katkaisin hehkutuspiiriin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Vai herjasiko se valo viallista hehkua?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Epäilen virtalukon pohjaa että se on kulunut tai siellä on joku kontakti irrallaan. Täytyy selvittää kuinka vaikeassa paikassa virtalukon pohja on ja tarviiko erikoistyökaluja. Hankaluutena on ettei ole lämmintä remonttipaikkaa, joutuisi pihalla tekemään. Nyt -24C.Täytyy odotella että ilmat vähän lämpenee.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Sharedoc kirjoitti: Ke 10.02.2021 08:21 Epäilen virtalukon pohjaa että se on kulunut tai siellä on joku kontakti irrallaan. Täytyy selvittää kuinka vaikeassa paikassa virtalukon pohja on ja tarviiko erikoistyökaluja. Hankaluutena on ettei ole lämmintä remonttipaikkaa, joutuisi pihalla tekemään. Nyt -24C.Täytyy odotella että ilmat vähän lämpenee.
Avain täytyy kääntää radio asentoon sitten lukon pohjasta irrottaa liitin ja kolmella ruuvilla on virtalukonpohja kiinni. En muista onko kuinka vaikea irrottaa virtalukon ollessa paikoillaan. Vika saattaa olla myös hehkun relessä, että hehkutus jää päälle.

Tässä kuvassa näkyy keltaisen palkin yläpuolella virtalukonpohjanliitin.

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Virtalukon pohja on tosiaan hankalassa paikassa kun kiinnitysruuvit on takaapäin eikä tilaa työkalulle ja käsille juuri ole. Ei houkuttele kokeilemaan pihalla kylmässä.

Olen pystynyt ajamaan autolla siten että startin jälkeen kääntää virta-avainta hieman starttiasentoon päin ennenkuin päästää irti avaimesta. Tällöin hehkutusvalo sammuu normaalisti. Tällä mennään nyt toistaiseksi.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Auto on pelannut talven ihan hyvin. Mittarissa kääntyi juuri 660000. Vähänlaisesti on tullut kilometrejä kun olen ollut koko talven kotoa käsin etätöissä koronarajoitusten takia.

Apparin eturenkaan ripustuksessa on väljää pitkittäisessä reaktiotuessa ja ylätukivarren kumikin on revennyt. Kuskin oven saranat ovat kuivahtaneet ja menneet jäykiksi. Takaovien alareunat ovat ottaneet ruostetta. Auto haisee taas sisältä hieman tunkkaiselta talven jäljiltä.

Autolla tarkoitus ajella vielä muutama viikko kunnes tiet sulaa ja voi alkaa ajelemaan kesärenkailla. Silloin tarkoitus ottaa ajoon toinen harrasteuto, W123 museomersu. S123 menee pesun ja otsonoinnin kautta lomailemaan kesä-heinäkuulle asti jolloin tarkoitus jatkaa apparin etupyörän ripustusten korjauksella, etuovien ja takaoville ruostekorjauksia, paklausta ja maalausta ja vuosikatsastuksella. Hommasin ebay.de kautta 16” Penta-vanteet, joille tarkoitus laitattaa kesäkumekset alle ja katsastuksen yhteydessä merkata otteeseen. Viime syksyllä hommaamani 15” Pentat menevät jossain vaiheessa myyntiin.

Jokohan saa kahden vuoden leiman kun auto on 1982 käyttöönotettu?
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Mimmosia vaikutuksia tuolla otsonoinnilla on auton sisä-atmosfääriin?
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Zac »

Otsonointi poistaa dunkkiksen auton sisältä, esim. yön yli käsittely riittää. Tietenkin jos hajunlähde yhä jää autoon niin palaahan se hajukin sinne... Ainakin täällä Tre seudulla saa ko. apparaattuksen vuokraamosta muutamalla kympillä 24h vuokralle.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Fiilistelykuva kesämökillä käydessä otettu viikko sitten kun oli pakkanen ja kirkas auringonpaiste. Takaluukun kaasujouset ovat väsähtäneet etteivät jaksa kylmässä pitää luukkua auki joten keppi on siksi tukena. Tavaratilan reunalla oli kiva istuskella, juoda kaffeet termospullosta ja katsella luonnon talviasua kevätauringossa. Huomaa paksut lumet kuusenoksilla.

Klikkaa kuvaa niin aukeaa isoksi.

3E9564DD-EDCC-4BB3-B0A4-D8A359D7071A.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Fiilistelykuva pääsiäiseltä. Edellisen kuvan kesämökin piha sulanut auringonpaisteessa ja mennyt ihan pehmeäksi lumen sulaessa. Sen vuoksi autot täytyi parkita kujan varteen joka on vielä roudassa ja kova. S123 näyttää hyvältä takaviistosta. Klikkaa kuvaa niin aukeaa isoksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Seuraan Classic Mercedes -lehteä ja siinä on nyt ollut kaksi juttua jenkeistä Kaliforniasta, jossa S123 turbodiesel farkkua käyttävät klassikkoautoja työkseen entisöivät tyypit työautona asiakaskäynneillä ja varaosien kuljettamiseen. Esikuvana on Blue Nelson niminen kaveri, joka oli kunnostanut sinisen S123 farkun (vrt kaverin etunimi). Toinen juttu oli klassikkoautojen fiksari/maalariyrittäjästä, joka oli kunnostanut harvinaisen Barolorot-värisen S123 turbodieselin. Kaveri varmaan tykkää viineistä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tänään Vappupäivänä ajoin S123-mersun kesämökille talliin kesätauolle huilimaan ja otin pois liikennekäytöstä. Ilma oli niin kylmä etten vielä alkanut pesemään autoa säilytystä varten. Täytyy pestä auto kunhan ilmat vähän lämpenee.

Olen miettinyt S123 muuttamista pakettiautosta henkilöautoksi seuraavan katsastuksen yhteydessä. Syy on ajoittain ilmaaantunut tarve kuljettaa enemmän kuin yhtä matkustajaa. Täytyy ensin tarkistaa Trafin neuvontapalvelusta voiko rekisteröinnin henkilöautoksi tehdä ilman yllättäviä veroseuraamuksia.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Jos auto on tuotu henkilöautona niin ei pitäisi ola veroseuraamuksia.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tänään S123 pääsi töihin, eli vedin taapelista lautoja irti ja kuskasin laudat ja työkaluja ladon katon korjaustyömaalle. Laudat sahasin määrämittaan suoraan tavaratilan päässä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tari

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kesäkuu on perinteisesti vuosikatsastuksen aikaa. Ilma oli tänäkin vuonna helteinen 31C. Juuri kun pääsin Oulussa katsastusaseman ovesta sisään, tuli raju ukkosmyrsky, joka pudotti lujasti vettä. Myrsky oli niin rajua Oulun seudulla että se kaatoi satoja puita ja yksi ulkoilijakin kuoli kun puu kaatui päälle, tosin en sitä silloin tiennyt kuin vasta myöhemmin illalla.

Katsastuksessa työvuoroon sattui tarkemman sorttinen katsastusmies, joka syynäsi auton perusteellisesti. Vikalistasta tuli pitkä mutta onneksi osa vioista on suht. helppoja korjata

- moottorin/vaihdelaatikon öljyvuoto
- ruostevikaa auton takapäässä tavaratilan pohja
- käsijarru vajaatehoinen
- oikea takaiskari vajaatehoinen
- taka-akselin tasonsäädön venttiilin öljyvuoto
- ohjausvaihteessa välystä
- pakoputken kiinnitys löystynyt
- sumuvalot ei toimi
- oik. takaa koiranluu irti
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ehtinyt vähän pohtia miten korjata katsauksessa todetut viat.

Tilasin Saksan eBay.de kautta purkuosina äänenvaimentimen takaosan ja tasonsäädön venttiilin sekä tarvikeosana koiranluun taakse. Öljyvuotoja tarkoitus hillitä siirtymällä paksumpaan moottoriöljyyn. Olen tähänasti käyttänyt halvimpia tarjousöljyjä 5w-40. Seisontajarru menee todennäköisesti pelkällä kenkien etäisyyssäädöllä ja ajelemalla edestakaisin kengät kuumiksi jolloin rumpu puhdistuu ruosteesta. Vaihdan myös jarrupalat taakse kuskin puolelle koska siellä on jarru laahannut ja palat on melkein lopussa. Ohjausvaihde täytyy kokeilla säätää. Jos se ei riitä, hyllyssä on purkuosa joka vaihtaa tilalle. Tavaratilan pohjan hitsaus on haastavin operaatio. Täytynee ottaa ainakin pakoputkiston takapöntto alas, toivottavasti polttoainesäiliötä ei tarvitse alkaa irroittamaan. Sumuvalovika on todennäköisesti hapettunut sulake.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Sharedoc kirjoitti: Ti 22.06.2021 08:04 Ehtinyt vähän pohtia miten korjata katsauksessa todetut viat.

Tilasin Saksan eBay.de kautta purkuosina äänenvaimentimen takaosan ja tasonsäädön venttiilin sekä tarvikeosana koiranluun taakse. Öljyvuotoja tarkoitus hillitä siirtymällä paksumpaan moottoriöljyyn. Olen tähänasti käyttänyt halvimpia tarjousöljyjä 5w-40. Seisontajarru menee todennäköisesti pelkällä kenkien etäisyyssäädöllä ja ajelemalla edestakaisin kengät kuumiksi jolloin rumpu puhdistuu ruosteesta. Vaihdan myös jarrupalat taakse kuskin puolelle koska siellä on jarru laahannut ja palat on melkein lopussa. Ohjausvaihde täytyy kokeilla säätää. Jos se ei riitä, hyllyssä on purkuosa joka vaihtaa tilalle. Tavaratilan pohjan hitsaus on haastavin operaatio. Täytynee ottaa ainakin pakoputkiston takapöntto alas, toivottavasti polttoainesäiliötä ei tarvitse alkaa irroittamaan. Sumuvalovika on todennäköisesti hapettunut sulake.
Eikö olisi järkevämpää vaihtaa jarrupalat myös oikealle taakse, että tulis hyvät jarrutehot molemmille puolille? :roll:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Joo niinhän sitä suositellaan että molemmat puolet vaihtaa samalla kertaa, mutta olen kyllä nuukana itse vaihtanut jo yli 30 vuotta jarrupalat kulumisen mukaan ja sitten palojen vaihdon jälkeen sisäänajelee jarrupalat (jarrupoljin painettuna eestaas että palat kuluu jarrulevyn pinnan muotoon).

Toki jos uusii molemmin puolin jarrulevyt silloin on hyvä aloittaa uusilla paloilla molemmin puolin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi - Timberrrr

Ukkosmyrskyn tuhoja Oulun seudulla: naapurin puolelta koivu kaatui siten että latvukset ylsivät varastolatojen päälle. Kokonaan peittyneessä ladossa on säilytyksessä harrasteautojeni osia, mm. kierros 123 sedanin ovia ja S123 takapenkki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Pe 02.07.2021 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi - Kusti polkee

S123n pakoputken takaosa tuli Saksasta postipaketissa. Olin SLC-museocoupella liikenteessä käymässä rengasliikkeessä ja samalla reissulla hain paketin postista. SLCn ahtaalla takapenkillä oli jo kaksi talvirengasta ja ahtaassa takakontissa toiset kaksi. Parkkipaikalla tungin pakoputkipakettia takaistuimelle, jolloin huomaamattani apparin ovi kosketti viereisessä parkkiruudussa olevaa autoa oveen siten, että toisen auton oveen jäi pölyyn jälki. Omaan autoon ei jäänyt näkyvää jälkeä. Toisessa autossa oli matkustaja sisällä ja hän kuuli kosketusäänen. Asiaa selviteltiin, valokuvattiin jälki ja jätin yhteystiedot. Sain myöhemmin laskun toisen omistajan käyttämältä fiksarilta. Tuli kalliiksi pakoputkipaketin hakeminen Postista. Jatkossa täytyy hakea isommat paketit S123lla niin ei tarvi lastata sivuovista.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tavaratilan pohjan ruostekohdat ovat hyvin näkösällä, eivätkä edellytä tankin eikä pakoputken takaosan irroittamista. Tasonsäädön venttiili ei näytä varsinaisesti vuotavan vaan on pikemminkin tihkunut ja kerännyt pölyä. Varsinainen hydraulinesteen vuoto näyttäisi olevan lähtöisin konehuoneesta hydraulinesteen täyttösäiliöstä tai sen letkusta. Oikea takaiskari ei näytä vuotaneen, joten se todennäköisesti on kärsinyt hydraulinesteen vajeesta, eikä todennäköisesti ole viallinen. Pakoputken takaosa tuli jo. Tasonsäädön hydrauliventtiili ja koiranluu ovat vielä matkalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ma 26.07.2021 20:14. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kiristin ohjausvaihdetta koko jäljellä olevan kiristysvaran. Täytyy vielä käydä koeajolla tarkastamassa meneekö jäykäksi ääriasennoissa.

Tasonsäädön hydraulisäiliössä oli selvä murtuma, kuvat. Paikkasin säiliön BisonTex-neopreeniliimalla ja muovilevyllä. En ole satavarma kestääkö liitos hydrauliöljyä, joten täytyy seurata uusiiko vuoto.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ma 26.07.2021 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Asensin tasonsäädön hydraulisäiliön paikalleen ja täytin ATF-öljyllä. Koeajon jälkeen öljyä valui edelleen keulalta, mutta vuoto tulee pumpulta lähtevältä paineletkusta, joka on ilmeisesti hinkannut itsensä puhki auton runkoa vasten. Carparts-pros.com listaa tasonsäädön letkun A1233204072 hintaan 235 euroa ilman rahtia, on selvästi liian kallis. Purkuosana löytyi letku saksan ebaystä rahteineen 60 euroa, sen tilasin.
9D54D329-1DC9-4B95-AF5C-319C0802704D.jpeg
Sain korjattua sumuvalot, niissä oli vain sulakkeen huono kontakti vikana. Seisontajarrun kengät säädin lähemmäksi rumpua ja ajelin eestaas kengistä ja rummusta ruosteet pois. Pakoputken takapöntöksi asensin Saksasta tilaamani purkuosan.

Tekemistä on vielä ennenkuin auton voi viedä katsastuksen uudelleennäyttöön: tavaratilan pohjan hitsaus, koiranluiden asennus taakse, jarrupalojen vaihto taakse ja tasonsäädön osien asennukset (paineletku, korkeudensäätöventtiili). Lisäksi eteen pyöränripustukseen reaktiotuen asennus, vaikkei sitä katsastuksessa vaadittu. Kesärenkaat täytyy myös asennuttaa alle 16” Pentoille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ma 26.07.2021 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vaihdoin uuden koiranluun taakse oikealle. Periaatteessa yksinkertainen operaatio, mutta kiinnitysmutterit olivat ruostuneet tiukasti kiinni ja hankalissa paikoissa, joten meni hommassa pari tuntia.

Tavaratilan ruosteet: kilkuttelin vasaralla tavaratilan vieressä vasemmalla puolella kulkevaa takapalkkia. Palkki onkin huonommassa kunnossa kuin näytti katsastusmiehen jäljiltä, eli on pohjasta noin 40 cm matkalta lähes puhkiruostunut. Onneksi palkki on hitsauksen kannalta hyvin näkösällä (pakoputken viimeinen pönttö poistettuna) ja sen pystyy hitsaamaan auton alta montusta seisoen, eli työasento on helppo.
7D923F27-2CCD-450B-B7AB-F9A5C360E400.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

3AE7D128-69AC-4EEE-9F39-583683477E57.jpeg
Taittelin ruuvipenkin ja vasaran avulla vanhasta sähköhellasta puretusta pellistä korjauspalan tavaratilan pohjan vasemman sivupalkin hitsaamista varten. Sähköhellan pelti on hyvää autohommiin, kun se on sopivan paksuista ja valmiiksi maalattua molemmin puolin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin