Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kiitos vinkistä. Täytyy vaan vamistaa että laakerilukite kestää riittävästi lämpöä. Laakeri saattaa kuumentua aikalailla jos jarru vaikka laahaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

150 astetta näyttää kestävä crc extra lock. Ei se niin kuumaksi kuumene, koska se tarkoittais että koko alatukivarsi olis todella kuuma. Ja se pisteiden naputtelu lukitsee sen koolin tarpeeksi ellei se ole todella väljä.
S124 300TE
S211 E500
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Sharedoc kirjoitti:3 paikkaa neljästä nyt hitsattu, kaikki auton takapäästä läheltä polttoainetankkia ja kaksi ihan polttoaineletkujen läheltä. Vaatiii tarkkuutta ja vedellä kostutettujen rättien käyttöä jäähdyttämään ja estämään roiskeita ja kipinöitä. Jäljellä vielä yksi iso hitsauskohde kuskin puolen kotelopalkin päässä. Hitsauskone kenkkuilee jatkuvasti. Jumittaa langansyöttö ja sylttää langan vetopyörään.

Latvialainen ei pystynytkään toimittamaan Febin takapyörän laakeria joten tilasin ebay.de saksalaiselta myyjältä samanlaisen Febin laakerin. Laakerin irroitushylsy tuli. Toivottavasti vanha laakeri ei ole pyörinyt koolissa sillä se johtaisi koko tukivarren uusimistarpeeseen. Tori.fi joku myy kalajoella koko takakelkkaa 300 eur.

Ohjausvaihteen ajattelin kokeilla vain säätää tiukemmalle jos se vielä menisi sillä.
Onko mikin lanka liian tiukalla? Tökätessään ei luista vaan menee sykkyrälle.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Migin lanka on noin 18 kk vanhaa, se on varmaan kerännyt pintaan jotain korroosiota(kylmä talli) joka kasautuu ja jumittaa letkussa. Täytynee ostaa uusi rulla lankaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hitsailin kuskin jalkatilan alapuolelta helmapalkin ja runkopalkin välin alapuolelta kuntoon. Joku edellisistä omistajista oli sen jo kertaalleen korjannut peltikattopellillä joka oli neljällä ruuvilla kiinni ja peitetty huopakattopiellä. Korjaus oli tehty taitavasti kun ei sitä huomannut mitenkään ja se on mennyt minun omistusaikanakin kaksi kertaa katsastuksesta läpi.

Korjasin myös jo kolmannen kerran polttoainevuodon siirtoputkessa kuskin penkin kohdalla auton alla. Ongelmana on metalliputken ja kumiletkun liitos joka ei tahdo pitää koska metalliputki on ruostunut pinnasta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Aherrus palkitaan, nyt mersu leimassa ja ajoaikaa 31.08.2020 asti! Katsastusmies tuumi että harvoin enää näkee näin paljon hitsattua autoa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Otin mersun nyt syksyn käyttöautoksi kun tässä on välikauden renkaat alla, eli nastattomat talvirenkaat. Tarkoitus ajella muutama kuukausi tällä mersulla talven tuloon asti kunnes alkaa tarvita nastarenkaita alle. Sitten otan käytöön toisen auton jossa valmiiksi nastarenkaat alla ja parempi lämmityslaite.Kätevää kun on autoja jokaiselle rengassesongille niin ei tarvitse vaihdella renkaita, mikä säästää selkää ja/tai lompakkoa.

Olen nyt loppukesästä raivannut kesämökillä olevaa autotallia tyhjäksi kaikesta vanhasta romusta jotta saisin lisää työtilaa. Tein halkaisija 30 cm ilmanvaihtoaukon seinään saunan ja autotallin välille ajatuksena lämmittää autotallia talvella saunan puukiukaalla. Eli ensi talvena toivon mukaan olisi kutakuinkin lämmin autotalli missä tehdä remonttia.

Tein myös inventaarin, eli kävin läpi kaikki 123 sarjan mersuihin vuosien mittaan ostamani asentamattomat varaosat ja kasasin ne järjestykseen varastohuoneeseen pois autotallista (ja saunasta) tilaa viemästä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mersussa alkoi laturin remmit (2 rinnan) kiljumaan kun ilmat kylmeni. Laturin kiinnitys oli löystynyt ja remmien kireys perustui säätötankoon joka oli jo hieman taipunut mutkalle. Onneksi remmit varoittivat äänellä muuten laturin kiinnitys olisi voinut pettää ajossa mikä olisi voinut johtaa koneen keittämiseen. Toinen remmeistä oli kulunut jo varsin kapeaksi mutta käsillä ei ollut vararemmiä joten näillä mennään toistaiseksi.

Kuskin penkkiin hommasin Biltemasta istuinlämmittimen niin on mukavampi ajella kun työmaalta joutuu lähtemään ilman lämmitystä.

Kuskin ovesta tipahti pohjasta iso ruosteteli. Täytynee tilata alvadilta ovenpohjia kun niillä on seuraava ale. Niillä yleensä on joulun aikaan ainakin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oikeassa etuvilkussa sitkeä vika kun ei aina vilkuta. Olen puhdistanut lampun ja liittimen kontaktit jo useaan kertaan mutta jonkin ajan päästä taas lakkaa vilkuttamasta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vilkkuvian syy löytyi lampun kannasta jossa kontaktin niitti oli hapettunut.

Kone ei nosta lämpöjä kuin 80 asteeseen. Epäilys on että termostaatti jumittunut auki. Kabiinissa kuitenkin lämpöä riittää ihan hyvin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 Mersu poistettu liikennekäytöstä ja laitettu talvisäilöön. On vara-autona nopeasti otettavissa käyttöön vain akku asentamalla.

Talvi on tarkoitus ajella W124 260E vm88 harrasteautolla jossa paljon parempi lämmityslaite ja kunnon nastarenkaat alla.

Edit 18.11
W124 sammui ajossa ja jätti tielle. Vianetsintä on hiukka hankalaa kun autoa ei saatu hinattua sisälle talliin. Sen verran pystyin katsomaan, että virranjakajan kannen (Bremi) keskihiili oli kulunut mustaksi jauhoksi jakajan kanteen. Tilasin uuden kannen ja lähetyssaarnaajan.

Siispä S123 täytyi ottaa takaisin ajoon. Asennutin rengasliikkeessä vähän ajetut käytetyt nastarenkaat alle.

Keulaan lisäsin syylärin eteen pahvia jotta kone kävisi lämpimämpänä (termostaatti juminut auki-asentoon). Nyt lämpö nousee hieman yli 80 asteeseen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Akku pääsi tyhjenemään kun olen ajanut lyhyttä matkaa 3-4 km ja pakkasta 17 C. Ilmeisesti hehkutus makaa päällä kun kone ei ehdi käyntilämpöiseksi. Nyt ei voi oikein tehdä muuta kuin ladata akku täyteen ja toivoa ettei akku päässyt jäätymään ja menemään pilalle.

Edit 11.12
Latasin akun täyteen ja näyttää pelaavan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuskasin saunavesiä kesämökille siten että kyydissä oli noin 200 litraa vettä kanistereissa takana takaluukun kohdalla. Perä näytti kuormalla painuvan 2-3 senttiä joten hydraulinen tasonsäätö ei taida toimia oikein. Käsittääkseni perä ei saisi laskea ollenkaan. Takapää on ajolleen ja joustoissa ihan hyvä. Täytyy perehtyä miten toiminnan voisi tarkastaa.

Täytyy sanoa että tämä mersu on yllättänyt positiivisesti talvikeleillä. Mitä huonompi sää ja mitä koljommat tiet, niin sitä paremmalta ja luotettavammalta auto tuntuu. Lämpöäkin riittää kabiinissa mutta kone lämpiää hitaasti. Asensin kuskin penkkiin Bilteman 40W istuinlämmíttimen niin pikkusen saa lämpöä penkkiin kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 laturin remmit kiljuu taas kylmänä. Kiristin uudestaan remmejä muttei se paljoa auttanut. Remmit on loppu ja uudet täytyy hankkia. Tässä turbodieselissä on kaksi remmiä rinnan. Motonetin lista ei anna turbodieselille erikseen remmia joten ilmeisesti siinä on sama remmi kuin vapari 300Dssä. Minulla on toisen harrasteauton vm 1976 W123 300D vararemmi. Täytyy kokeilla onko se samanmittainen.

Laturin remmien vaihto on viivästynyt kun en ole päässyt autotalliin sisälle tekemään hihnanvaihtoremppaa. Esteenä on ollut talliin jumittunut museo W123 harrasteautoni josta meni konepellin avausvaijeri rikki ja akku päässyt tyhjäksi. Olisin toki saanut auton ulos työntämällä mutta en enää takaisin sisään omin voimin. Eilen sain viimein W123 konepellin auki ja akun lataukseen. Tänään kävin kokeilemassa ja startti pyöritti ihan hyvin ja auto yritti vähän lähteä käyntiinkin mutta konetta ei oltu lämmitetty lohkolämmittimellä niin en alkanut imettämään konetta täyteen dieseliä. Täytyy huomenna laittaa auto roikan jatkoksi lohkolämmittimeen ja yrittää käynnistää sitten.

Näyttää että S123 pysyy nyt ajossa toistaiseksi kunnes saan W124 260En ajokuntoon. Sain viimein siihen tilaamani sytytysosat (virranjakajan kansi, pyörijä) W124 mersuun. Ensimmäinen tilaamani satsi hukkui johonkin postilakon aikana joten jouduin lopulta tilaamaan osat saksasta uudestaan. Asensin syttyosat eilen mutta auton avaimet jäi pois matkasta joten en päässyt kokeilemaan lähteekö käymään. Tänään kävin uudestaan kokeilemassa käynnistystä ja ei yrittänytkään käymään. Pensa haisee pakoputkesta mikä viittaa syttypuolen vikaan. Täytyy laittaa auto roikan jatkoksi ja lämmittää konetta muutama päivä ja haihduttaa ylimääräiset bensat koneesta. Tilasin autoon myös uuden sytytyspuolan, YJ-releen ja polttoainepumpun releen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Eipä ollut W123 vaparin laturiremmi passeli S123 turbodieseliin. Motonetistä ei sopivaa hihnaa saatavilla joten tilasin ebay.de latvialaiselta kaksi remmiä rahteineen 14,99 eur. Remmi on sama kuin Volgassa. Kiristelin nykyiset remmit säätövaran loppuun saakka ja niillä mennään kunnes uudet remmit tulevat.

Tutkin netistä w124/M103-koneen tyypillisiä ajossa äkillisen sammumisen syitä ja tavanomaisimmat viat ovat virranjakajan kansi/pyörijä, sytytyspuola, vauhtipyörän asentoanturi, polttoainepumpun rele/MAS-rele, YJ-rele. Kaikki muut on jo tilattu paitsi asentoanturi, jonka pystyy testaamaan yksinkertaisella vastusmittauksella.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tsiisus, meinasi mennä aamukaffeet väärään kurkkuun kun luki aamun lehteä. Vihreä 123-farkkumersu pääosassa uunituoreeessa kotimaisessa roadmoviessa Teräsleidit.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti:Tsiisus, meinasi mennä aamukaffeet väärään kurkkuun kun luki aamun lehteä. Vihreä 123-farkkumersu pääosassa uunituoreeessa kotimaisessa roadmoviessa Teräsleidit.
Vanha juttu :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kanta-auto sedan 200d :mrgreen:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain viimeinkin uudet laturin remmit asennettua paikalleen. Jouduin tekemään remminvaihdon pihalla, pakkasta oli onneksi vain -2C. Aikamoinen äheltäminen oli vanhojen remmien kanssa kun eivät halunneet tulla millään pois. Jouduin lopulta katkaisemaan sisemmän remmin. Pituusvertailussa ilmeni että vanhat remmit olivat noin 20mm lyhyemmät kuin uudet.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain viimeinkin toisen harrasteautoni W124 260E korjattua ajokuntoon. Autoa piinasi sytytysjärjestelmän vika. Jouduin uusimaan virranjakajan kannen, pyörijän, puolan, YJ- ja polttoainepumpun releet.

S123 pääsi viimein ansaituille talviunille.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Lyhyeksi jäi S123 talviunet kun täytyi ottaa se taas ajoon.

W124 260E sähköjärjestelmän ongelmat vaan jatkuvat. Tällä kertaa akku tyhjeni ajossa eikä latauksen merkkivalo syttynyt. Sensijaan ABS-merkkivalo alkoi palaa vähän ennen kuin alkoi tulla käyntihäiriöitä. Tälläkin kertaa jäi matka kesken mutta onneksi sain juuri ja juuri ajettua huoltoaseman pihaan parkkiin 2-tunnin kiekkopaikalle. Otin akun irti ja taksilla kotiin akun kanssa. Auto oli kiekkopaikalla yli 24 tuntia muttei onneksi tullut sakkoa kun episodi sattua viikonloppuna. Täyteen ladatulla akulla pystyin ajamaan auton kesämökille odottamaan korjausta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 laturin remmit alkoivat kiljumaan uusilla remmeilläkin. Epäilen että laturissa saattaa olla laakerivika. Tilasin uuden laturin Ebay.de kautta 73 eur. Rahti on vielä auki. Laturi on halpa koska samaa laturia on VW transportereissa. Kiristin remmit ja autolla pystyy ajamaan mutta en tiedä kuinka kauan ennen kuin laturissa ottaa roottori kenttiin kiinni ja jumittuu.

W124 laturissa taas oli hiilet aivan loppu. Vaihdoin hiilisillan. Huomasin myös pienen polttoainevuodon polttoainepumpun tienoolta auton alla taka-akselin etupuolella apparin puolella. Nyt ei pysty ajamaan ollenkaan kunnes polttoainevuoto on korjattu.

Jouduin siirtämään W123 museomersun pois autotallista vaikka taka-akselin ylityksen ruostekorjaus on kesken. Näin sain siirrettyä W124n talliin montulle että pääsee korjaamaan bensapumppua. W123 siirto toiseen varastorakennukseen samalla tontilla oli haastava operaatio koska autossa oli kesärenkaat alla. Onnistui kuitenkin siirto kun ajoin kulkureitille urat toisella autolla joita pitkin meni pahemmin sutimatta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 kuskin puolen takajarru jää silloin tällöin pakkasella hieman laahaamaan ja kuumenee. Jarru irroittaa kun peruuttaa vähän. Ajoa ei haittaa mutta polttoainetta kuluu enemmän.

Sain purettua W124 polttoainepumpun suojamuovia syrjään että pääsin näkemään missä vuoto on. Näyttää siltä että bensapumppu-suodatin-pensapainesäädin-yhdistelmän neljästä ripustinkumilenkistä kaksi oli antautunut ja yhdistelmän paino oli pudonnut lähtöpuolen kumiletkun varaan joka oli puolestaan nitkunut aikansa ja alkanut tihkumaan läpi metallipään ja kumiletkun liitoskohdasta. Tilasin uudet ripustinkumilenkit latvialaiselta ja polttoainekumiletkun saksalaiselta ebay.de kautta. Hintaa tuli yhteensä 80 euron paikkeille.

Polttoainepumpun suojamuovin kaikki kolme muovista kiinnitysmutteria natsoineen murtuivat irroittaessa joten joudun miettimään miten saan uudestaan suojamuovin kiinni.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niihin korista törröttäviin ruuvinatsoihin on olemassa korjaussarja jossa tulee niittimutteri joka niitataan sen katkenneen natsan tilalle ja siihen kierretään samanlainen ruuvi kiinni johon saa sitten sen muovimutterin kiinni. Mutta tuollaiseen autoon ehkä turhan hyvä korjaus, ovat yllättävän kalliitakin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Minkähän vuoksi mutterit on alunperin muoviset tässä kohteessa? Ei natise? Ei syö reikää muovisuojaan? Ei kierry auki itsestään? Kolari/paloturvallisuus?

Kävisikö nylonlukitteinen mutteri tässä?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sharedoc kirjoitti:Minkähän vuoksi mutterit on alunperin muoviset tässä kohteessa? Ei natise? Ei syö reikää muovisuojaan? Ei kierry auki itsestään? Kolari/paloturvallisuus?
...
Voisinpa kuvitella, että perusteet ovat lähinnä tuotantokustannukselliset, eli:
- Tuossa kohdassa muovimutteri on riittävän kestävä, kun sen ei tarvitse kantaa suurta kuormaa
- Se ei maksa paljoa, luultavasti tehdas on saanut noita halvemmalla kuin teräksisiä ja niiden kuljettaminen tehtaalle on edullisempaa kuin oleellisesti painavampien teräsmutterien
- Se on nopea asentaa, käsittääkseni noissa muttereissa ei ole valmiina kierrettä, vaan se syntyy siihen, kun mutteri ruuvataan paikalleen. Eli se ei asennettaessa mene väärille kierteille millään. Ja vissiin kierre on tavalliseen millikierteiseen ruuviin nähden harvempi ja isommalla nousulla, joten mutteria ei tarvitse kiertää perille niin kauaa.

Yhtä mutteria kohden tietysti säästö on ihan minimaalinen, mutta kun näitäkin autoja on tehty yli 2,5 miljoonaa, niin autotehdasta kiinnostaa jokainen säästynyt summa, vaikka se olisi äkkiseltään häviävän pieneltä vaikuttava.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Uudemmissa mersuissa on noilla muovimuttereilla kiinni kaikki muoviset/huopaiset sisälokasuojat ja pohjamuovit ja tietysti monta muuta pientä juttua. Lisäksi tietysti on niitä muovisia niittejä ja tavallisia ruuvejakin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ebay.de saksalainen laturikauppias ei osannut liittää rahtimaksua eBayn keskeneräiseen kauppatapahtumaan enkä saanut maksettua rahtia vaikka viestejä vaihdettiin päiväkaupalla. Jouduin lopulta perumaan koko kaupan. Täytyy hommata laturiin uudet laakerit ja kokeilla vaihtaa ne itse.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 laturi on kestänyt toistaiseksi ajossa vaikka ääntääkin jo hieman. En pääse korjaamaan sitä kun autotalli varattuna polttoainevuotavan W124n takia.

Eilen sain sen verran aikaiseksi että suljin W124 polttoainevuodon puupuristimella litistämällä tankilta tulevan letkun. Ruiskutin Motonetin MD-50 ruosteirroitinta vuotavan väliletkun liitoksiin. Moottorin suuntaan menevä liitosmutteri on tosi ahtaassa paikassa joten joudun irroittamaan polttoaineputken auton alla alemmas jotta pääsen käsiksi hankalaan liitokseen. Riskinä on että liitos on niin jumissa että polttoineputki murtuu aukaistaessa mikä olisi iso takaisku koska koko putken uusiminen ruiskulle asti vaatisi vastaavan putken etsimisen romikselta. Ko putkessa on 5 bar polttoainepaine joten sitä ei voi korjata millään vippaskonstilla jos se murtuu. Eli nyt taktiikkana on ruiskutella MD-50 irroitusainetta muutama päivä liitokseen sittten koettaa avata se varovasti.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 on otettu pois liikennekäytöstä ja tallissa odottamassa laturiremonttia.

W124n vuotava bensaletku nyt vaihdettu uuteen ja auto otettu liikennekäyttöön. Vanha vuotava bensaletku lähti suosiolla irti. Uusi letku on pitempi kuin alkuperäinen joten jouduin vetämään sen hieman lenkille pensapaineensäätimen puolelle. Vaihdoin kaikki neljä kannatin kumilenkkiä uusiin. Suojamuovin kiinnitin peltiruuveilla kun alkuperäisistä neljästä kolme katkesi natsasta.

W124 lataus ei näytä pelaavan vaikka vaihdoin hiilisillan jo aiemmin. Sen verran katsoin että herätevirta tulee laturille mutta laturi ei kuitenkaan lataa eikä latauksen merkkivalo pala. Hyllystä löytyy Volvo 240 55A Boschin laturi joka taitaa olla kiinnityksiltään sama mutta pikaisesti katsoen siimapyörä ja takalevy ovat erilaiset. Täytyy huomenna irroittaa ja purkaa jos noista saisi yhden toimivan kasattua. Samalla voisi katsoa jos näistä saisi paremmat laakerit S123 laturiin.

Motonetissa näyttäisi olevan w124 55A vaihtolaturi 89,90 eur.

Ajelen nyt huomiseen vara-akku takajalkatilassa. Jos sähkö pääsee loppumaan niin vaihdan vara-akun tilalle.
Vastaa Viestiin