Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hyväksyin saksalaisen 90 euron vastatarjouksen alipainepumpusta. Vielä on rahtihinta auki.

Rattiasiassa taidan kallistua aliexpress.comin kautta nahkaiseen ratinsuojukseen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Alipainepumppu tuli maksamaan rahteineen vähän toistasataa euroa. Sain sen tänään asenettua paikallee. Jouduin irroittamaan ohjaustehostimen hihnan, visko/tuuletusropelin ja ropelin kotelon syylärin takaa. Samalla vaihdoin viskon toiseen vanhaan mutta parempaan. Jarrut parani huomattavasti mutta vieläkin jos jarruttaa peräjälkeen kolme kertaa niin sen jälkeen poljin menee kovaksi. Epäilen että etujarruissa tai pääsylinterissä on vielä ilmaa jossain. Myös automaattivaihteiston toiminta parani ja tuntuu että moottorikin vetää paremmin. Etujarrujen ilmaus ei onnistunut vielä koska molemmat etupuolen nipat ovat täysin jumissa ja menivät pyöreiksi kun niitä yritin 9mm lenkkiavaimella aukaistä. Täytyy hitsata niihin isompi mutteri ja ostaa uudet nipat. Yleensäkin nämä jarrunipat on aina vanhoissa autoissa riesana kun niitä ei saa auki. Mikähän siinä on ettei näihin tehdä riittävän isolla esim 13mm avainkoolla?

Takajarrujen paloille asensin uudet kiinnitystapit ja kitinänvaimennusjouset kun vanhat olivat niin ruostuneet.

Nopeusmittarin vaijeri oli irronnut itsestään mittariston takana, sen ähersin paikalleen. Puskurin päätykumit asensin myös paikalleen. Takapuskuri on aika laho. Täytyi vetää nippusiteillä kumilista kiinni molemmista päistä. Konepellin korkeussäätö etureunasta oli menettänyt jossain vaiheessa kumityynyt molemmilta puolilta. Ruuvasin korkeussäädön kohdalleen, ja etupäästä kuulunut epäsäännöllinen naputus ajossa hävisi.

Molemmat ulommat raidetangon päät täytyy vaihtaa ja apparin puolen vetoakselin ulompi suojakumi. Tarkoitus on asentaa Motonetin liimattava suojakumi niin ei tarvitse ottaa vetoakselia irti.

Kiinasta tilaamani istuinsuojat saapuivat, täytyy nekin asennella. Tilasin aliexpressin kautta 42 cm nahkaisen ratinsuojuksen kiinasta hintaan 9,07 euroa rahteineen.
Viimeksi muokannut Sharedoc, La 03.09.2016 07:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jonkun aiemman omistajan neronleimaus eli tummennus vilkunlaseista täytyisi poistaa. Ei oikein huvittaisi alkaa käsin niitä hinkkaamaan santapaperilla. Täytyy katsella josko Motonetista tai Biltemasta löytyisi joku harjalaikka porakoneeseen.

Toinen mahdollisuus olisi ostaa uudet porkkanalasit esim Alvadilta Virosta. Normaali porkkanalasi on siellä van 7 euroa kappale. Sieltä löytyy myös S123 Turbodieselin keltaista vilkkua 12 euroa kpl. Täytyy katsella kuvia onko turbodieseleissä ollut erilaiset etuvilkut.

http://alvadi.ee/fi/varaosat/mercedes-b ... tdType=433" onclick="window.open(this.href);return false;

Takavalot farkkuun ovat Alvadissa kalliit 180 euroa kappale joten niitä ei kannata ostaa. Ebaystä löytyy pari tuning-takavaloja kirkkaalla vilkkulasilla olevaa hintaan €77 eur. Alkuperäiset näyttää sielläkin maksavan maltaita.

Netistä löytyi sellainenkin vinkki että jarrunesteellä saattaa lähteä tummennukset pois. Täytyypä kokeilla.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vilkut ovat samat kaikissa. Multa löytyisi kohtuukuntoiset käytetyt takavalot 70 e pari. Voin tsekata kunnon että "lasi" on ehjä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain toisen etujarrun ilmattua kun hitsasin 17mm mutterin kiinni ilmausruuviin. Ilmausruuvi vaurioitui sen verran paljon ettei siihen saanut enää letkua kiinni joten ilmaus täytyi tehdä joka välissä polkimen ollessa pohjassa ruuvia sulkien. Kun vielä yksin tein niin meni aika työlääksi. Käytin keppiä polkimen ja selkänojan välissä apujalkana. Jarrujen toiminta parani entisestäänkin ja samoin automaattivaihteiston toiminta pehmeni. On kyllä ihme juttu että mersussa jarruissa oleva ilma vaikuttaa automaattivaihteiston vaihtamiseen mutta näin se vaan on tässä minun mersussa asian laita. Toisen etujarrun ilmauksen jätin myöhemmäksi jotta Motonetista tilaamani ilmausruuvit saapuvat. On nimittäin yksin ilmaaminen paljon helpompaa kun saa letkun kiinni ilmausruuvin päähän.

Nopeusmittarin vaijeri olikin mennyt poikki. Ilmeisesti se oli joutunut jännitykseen kun jouduin laskemaan viime keväällä vaihdelaatikkoa starttia irroittaessa. Motonetissa on kolmelaista vaijeria tarjolla joista hyllyssä oli vain yhtä mallia jonka otin kokeeksi (matkamalli automaatilla vm 84-85). Vähän arveluttaa kun tuo minun auto on vm82.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain toisen raidetangon osan ja asensin sen paikalleen. Toinen pää on vielä tilauksessa kun se oli myös vääränkätinen ja vääränkokoisella kierteellä. Paljastui myös että raidetanko oli jonkun edellisen korjaajan toimesta väärinpäin asennettu, eli sisäpää ulompana.

Kilikali-maalipurkitkin ovat saapuneet, nyt täytyy odotella sopivia maalausilmoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Motonetin nopeusmittarin vaijeri oli samanlainen kuin alkuperäinen. Asennus oli muuten helppo mutta vaihdelaatikon puoleisessa päässä vaijeri oli katkennut aivan juuresta ja pätkä vaijeria oli jäänyt kiinni pyörittimen sisään. Sain kuitenkin sen kaiveltua pois terävällä piikillä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Asentelin Motonetista ostamani liimattavan vetoakselin suojakumin. Asennus on periaatteessa helppo mutta vaikeuksia syntyi kun en saanut puristettua liimauspintoja aivan yhteen pienemmässä päässä akselin ympärillä. Jouduin pursuttelemaan liimaa liimaussauman päällekin. Liimaa pursusi hanskoihin ja jonkun ajan päästä liima kuivuttua hanskojen sormenpäät tarttuivat yhteen. En ole varma tuliko liimaussaumasta täysin tiivis.

Sain myös asennettua raidetangon nivelen ja säädettyä ratin asennon oikeaksi. Lisäksi vaihdoin keltasävyiset H4-ajovalolamput. Toinen paikallaan olleista H4-lampuista oli laiton 100W lamppu.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pyynnöstä kuvia moottorin korvakkeista
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 31.03.2020 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dj_jonttu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 17.10.2010 16:20

Re: 300 TDT -82 tarinaa

Viesti Kirjoittaja dj_jonttu »

Sharedoc kirjoitti:Jonkun aiemman omistajan neronleimaus eli tummennus vilkunlaseista täytyisi poistaa. Ei oikein huvittaisi alkaa käsin niitä hinkkaamaan santapaperilla. Täytyy katsella josko Motonetista tai Biltemasta löytyisi joku harjalaikka porakoneeseen.

Toinen mahdollisuus olisi ostaa uudet porkkanalasit esim Alvadilta Virosta. Normaali porkkanalasi on siellä van 7 euroa kappale. Sieltä löytyy myös S123 Turbodieselin keltaista vilkkua 12 euroa kpl. Täytyy katsella kuvia onko turbodieseleissä ollut erilaiset etuvilkut.

http://alvadi.ee/fi/varaosat/mercedes-b ... tdType=433" onclick="window.open(this.href);return false;

Takavalot farkkuun ovat Alvadissa kalliit 180 euroa kappale joten niitä ei kannata ostaa. Ebaystä löytyy pari tuning-takavaloja kirkkaalla vilkkulasilla olevaa hintaan €77 eur. Alkuperäiset näyttää sielläkin maksavan maltaita.

Netistä löytyi sellainenkin vinkki että jarrunesteellä saattaa lähteä tummennukset pois. Täytyypä kokeilla.
Itse tilasin alvadista pakumersuun (mb309) kirkkaat etuvilkut, oli laadultaan uskomattoman surkeata, eikä tietenkään minkäänlaisia hyväksyntä leimoja missään, eivät kyllä montaa euroa maksaneet. W123 farkun takavalot tuntuu olevan kyllä tosi kalliita tarvikkeenakin. Itse katsoin myös niitä ebayn "tuning" takavaloja jos hommaisin sellaiset omaan kulkineeseen. Ebaystä näytti myös saavan W123 avantgarde maskiakin, ja jotain kirkkaita ledi etu-umpioita.
MB 309 - 86
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vaikuttaa että jarrutehostin vuotaa alipainepuolella, koska jarrupoljin menee kovaksi useamman kerran jarrutellessa. Täytynee purkaa se irti ja avata.
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

Hyvä tästä vielä tulee :D Ainakin potenttiaalia :thumbup:
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tänään vaihdoin toisenkin etujarrulevyn ja aloittelin kuskinpuolen etujarruletkun vaihtoa joka tyssäsi kuitenkin jarruputken mutterin pyöristymiseen. Jouduin lopulta irroittamaan jarruletkun jarruputkesta katkaisulaikalla. Täytyy hommata uusi jarruputki.

Askartelin myös akun kiinnityksen ja pissapojan moottorin toimimaan. Äänimerkki toimii epäluotettavasti riippuen ratin asennosta, täytyy varmaan asentaa kojelautaan erillinen painokytkin äänimerkille.

Löysin foorumin kautta purkuosina jarrutehostimen pääsylintereineen. Ostin samalla myös etuiskarit. Muutama päivä täytyy tässä vaan odotella niitä tulevaksi matkahuollon kautta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jarrutehostimen vaihto-operaatio vei noin kaksi tuntia. Osa ajasta meni mersun etupenkillä maaten, pää alaspäin kuskin jalkatilassa hankalassa asennossa. Syynä vaikeaan asentoon oli jarrutehostimen neljän kiinnitysmutterin avaaminen ja vastaavasti kiristäminen. Mutterit ovat korkealla rintapellissä kaikenlaisten johtosarja- ja ohjaushärpäkkeiden takana. Näkyvyys oli aika heikko ja työkaluna täytyi käyttää hylsyavainta, kahta jatkoa ja kardaaniniveltä.

Vaiihto-osa on päällisin puolin ruostuneempi kuin alkuperäinen vuotava osa. Otin kuitenkin pääsylinterin vanhasta koska vaihto-osan muovisäiliön alatiiviste näytti pahoin kärsineeltä. Vaihdoin myös jarruputken ja jarruletkun kuskinpuolen etujarrulle koska jarruletku oli jossain vaiheessa hinkkautunut rengasta vasten ja kangasta näkyi letkun kyljestä.

Vaihdoin myös ilmausruuvit etujarruihin. Koeajolla jarrut pelaa hyvin mutta poljin on vielä hieman pehmeä. Todennäköisesti syynä on että takajarruille vievään jarruputkeen pääsi ehkä vähän ilmaa jarrupääsylinterin irroituksessa. Täytyy vielä ilmata takajarrutkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 31.03.2020 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Takajarrutkin nyt ilmattu. Nyt poljin on hyvä, eikä tehostus vähene toistuvissa jarrutuksissa.

Seuraava haaste on apukuskin puoleinen etuiskunvaimentaja, joka on vuotanut öljynsä pois ja vaimennus on olematonta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 31.03.2020 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

image.jpeg

Matkustajan puolen öljytyyppisen etuiskarin vaihto sujui hyvin siihen asti kun oli aika kiinnittää iskari yläpäästä. Mutta hankkimassani käytetyssä kaasupainevaimentimessa olikin ilmeisesti tuumainen kierre eikä autotallini miljoonalaatikostakaan löytynyt sopivaa kiinnitysmutteria. Ratkaisuna oli käydä Biltemasta hakemassa kierretyökalusarja (26,70 eur) jolla tein uudet M10 kierteen iskunvaimentajan yläpäähän.

Kuskin puoleinen iskarin käytin yläpäästä irti ja totesin myös sen olevan kaasupainevaimentaja joten en vaihtanut sitä kun siinä ei ollut mitään vuodon merkkejä. Auton ajettavuus parani huomattavasti.

Asensin kuskin penkkiin kiinalaisen istuinsuojan. Sen piti olla nahkainen muttei siinä ollut kuin jotain vahakangasta pieni siivu sivussa. No on se kuitenkin siistimpi kuin verhoilultaan puhkikulunut alkuperäinen penkki. Täytyy vielä vaihtaa parempikuntoinen matkustajan puolen penkki tuohon kuskin penkin paikalle.

Asentelin myös vaihdekepin takana olevat ikkunahissien kytkimet, apparin peilin säädön, hätävilkun katkaisijan ja starttinapin kiinni muovilevyyn käyttömukavuuden parantamiseksi ja vaihdekepin seudun siistimiseksi. Niin, virta-avaimellahan tätä autoa ei saa käynnistettyä vaan tarkoitusta varten on erillinen punainen starttinappi ihan uusien autojen tapaan. Kuva tulossa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Episodi 12 - Showtime

Mersu alkoi olla siinä kunnossa että sen uskalsi jo viedä näytölle katsastukseen. Auto on ajokiellossa myöhässä olevan katsastuksen vuoksi ja lisäksi liikennekäytöstä poistettuna. Sen saa kuitenkin ajaa katsastukseen kun varaa ajan etukäteen. Lisäksi autossa on nastarenkaat alla, muttei sekään estä katsastusta.

Leimahan sieltä tuli! Katsastusmies totesi että aika harvinainen auto. Kysyi oliko kova homma kunnostaa? Totesin että puolitoista vuotta siinä on mennyt ja että paljon on ollut hitsaamista.

Joitakin kuvia juhlistamaan leimaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 31.03.2020 18:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pyysin Autojerryn kautta tarjouksia Oulun seudun automaalareilta pohjatöistä ja ylimaalauksesta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilasin saksan ebayn kautta kirkkaat vilkkulasit eteen/taakse sekä vaihdekepin alle tulevan puupaneelin. Hintaa rahteineen about 150 eur. Käytän kirkkaita vilkkuja kunnes saan entisöityä alkuperäiset.

Maalaushommaa olen miettinyt. Saattaa olla että alan tehdä itse pohjatyöt, riippuu vähän löydänkö talveksi lämmintä tallia.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Löysitkö alkuperäisen puupaneelin vai oliko jälkituotantoa? Pirun kalliita ne jälkituotanto puuosat.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Käytetty alkuperäinen zebrano-puinen 38 euroa + rahti. Näyttää olevan jyrsitty yksi reikä lisää tai yhtä katkaisijan koloa isommaksi mutta sopii minulle kun on juuri sopiva määrä reikiä.

http://www.ebay.de/itm/262519316060?ul_ ... noapp=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilasin samalta tyypiltä myös muita kojelaudan zembrano puulistoja setin 80 eur + rahti.

http://www.ebay.de/itm/351782366653?fit ... fresh=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Latvialainen kirkkaiden takavalojen myyjä tyrkytti 10 euroa alennusta kun toimitukseen lähteneet takavalot olivat vähän erinäköiset kuin kuvissa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Katsastuksen läpimenon kunniaksi varustelukierre jatkuu: tilasin kiinasta "turbodiesel" merkin takapaksin kanteen.
Hinta 10 eur rahteineen.

http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-BENZ-T ... Lz&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sharedoc kirjoitti:Katsastuksen läpimenon kunniaksi varustelukierre jatkuu: tilasin kiinasta "turbodiesel" merkin takapaksin kanteen.
Hinta 10 eur rahteineen.

http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-BENZ-T ... Lz&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Näyttää olevan sitä fonttia, jota käytettiin W124 E:ssä ja W210:ssä, mutta eipä kai tuo haittaa. Ite ostin tuommoisen merkin yhdeltä foorumilaiselta, ja kuvittelin ostavani alkuperäisen osan. Alkuperäinen se ei sitten ollut, ja vasta kun näin sen postissa saapuneen osan, hiffasin, ettei sitä kyllä alkuperäisenä oltu kaupiteltukaan, että sinänsä myyjä ei tehnyt mitään väärää mun tapauksessa.

Harmitti vaan, kun ensin sai vaikka kuinka kauan leikata terävällä veitsellä niistä jokaisesta kirjaimesta muovipurseita pois, etteivät ne olisi jääneet kantamaan. Sitä ennen piti poistaa ne kiinnitystarrat, kun osa purseista oli niiden alla, ja lopuksi värkätä uudet tarrat. Ensimmäisen talven jälkeen kromipinnoite alkoi olla kärsineen näköinen, ja kun siinä vaiheessa yritin yhdestä kirjaimesta sitä pintaa kiillottaa, niin siitä tuli vähintään puolta kamalamman näköinen pinnotteen kadotessa lähes tyystin. No, toivottavasti sulle saapuu parempilaatuinen merkki. :thumbup:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Onneksi olkoon leiman johdosta! Varmasti hyvä fiilis kun on kauan puurtanut tallissa.

Huomasin että mietit kaikenlaisia puupaneeleita yms. Oletko miettynyt yhtenä mahdollisuutena ehkä niitä liimattavia kontaktimuovi puujäljitelmiä? Ovat kuulema aika helppoja leikellä ja liimailla. Sillä saisi vaikka keskikonsolin paneelistakin turhat ruuvinreiät ja tupakin polttamat arvet piiloon. Tietysti puu on aina puuta..
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tämän auton kojelauta ei ole alkuperäinen vaan ykkössarjalaisesta mustilla muovilistoilla, jotka on ajansaatossa kutistuneet niin että alta näkyy alumiinilistaa. Ajattelin vaihtaa mustien muovien tilalle puulistat.

Täytyy kytätä oikeanlaista Turbodiesel - merkkiä ajan kanssa. Nyt niitä on myynnissä vain jenkeissä ja rahtikuluineen hinta nousee turhan kovaksi. Voi olla että pidän tuota vääränfonttista vain väliaikaisesti kirkkaiden vilkkujen kanssa kunnes auto saadaan ylimaalattua.

Tässä alkaa hahmottumaan autolle väliaikainen ulkoasu jota voisi luonnehtia "kilikali-maalaus, 16"-aluvanteet, kirkkaat vilkut, vääräfonttinen-turbodiesel merkki".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 11.10.2016 19:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tilasin jokunen vuosi sitten omaan ässään 300SD merkin jenkeistä ja silloin se tuli kirjepostina ihan muutaman euron postikuluilla.
Tuossa esim yksi kohtuuhintainen ja kuluinen ja voi myös tarjota.
http://www.ebay.com/itm/72-85-MERCEDES- ... Q4&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Noista vanteista kannattaa katsoa offset ja testata vielä että pyöriikö etuakselilla. Monet 124:lle tarkoitetut vanteet on ET35 ja nuo monesti ottaa kiinni raidetangonpäähän.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kiitos vinkistä. Pistin tarjouksen sisään oikeasta turbodiesel-merkistä. Kauppa syntyi 15,75 USD hintaan + rahti 12,99 USD.

Tänään vaihdoin apparin ja kuskin penkit päikseen. Ihan helposti se ei onnistu vaan istuinosan alapuoliset osat täytyy irroittaa ja vaihtaa myös siten että ne säilyvät alkuperäisillä paikoillaan. Apparin penkki on helppo tapaus mutta kuskin penkki on vaikea purkaa ja kasata.

Oli hyvä että aloin purkamaan kuskin penkkiä, koska joku edellisistä omistajista oli kasannut penkin väärin, istuinten kiskot olivat kiinni vain yhdellä (keskimmäisellä) pultilla kummallakin sivulla. Pultteja on kolme/sivu, näistä vain yksi oli ollut käytössä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Huomenna on tarkoitus alkaa äänieristämään jalkatiloja. Ajatus on käyttää kierrätysmateriaaleja, eli alimmaksi sanomalehtiä, väliin kokolattiamattoa ja päällimmäiseksi kumimatto.

Sanomalehtien hyviä ominaisuuksia ovat niiden vedensitomiskyky, vaihdettavuus ja ilmaisuus. Sekin on mahdollista että auton rintapelti ole vieläkään täysin tiivis, joten vesivuotoon on syytä varautua etukäteen.
Vastaa Viestiin