Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen pari viime päivää kuljettanut vanhoja huonekaluja ja muuta irtainta tavaraa jätteenvastaanottoasemalle peräkärryllä ja tavaratilassa. Lastit ja tavarat isoja ja jonkun verran tullut ongelmia kun tavarat ovat repineet ovenkarmien verhoillut irti jolloin kumin päällä oleva kangas irtoaa ja sitä on vaikea saada oikeaan rakoon kumitiivistettä takaisin sulloessa. Pitää varmaan liimata kangas kumilistaan kiinni. Yhdessä vaiheessa takaluukun lukko lakkasi menemästä kiinni kun sulloin väkisin liikaa tavaraa ja jotain jäi väliin. Aikansa kun vääntelin lukkomekanismia niin alkoi taas pelittämään, onneksi.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 jatkaa muuttohommissa työjuhtana, lähipäivinä lasti menossa jätteiden vastaanottoasemalle. Muutto on melkein tehty, jotain pientä voi vielä tulla kuljetettavaksi jos joillekin jäljellä oleville myytäville ei löydy ostajaa tai tarvitsevat kuljetuksen.

Museomersu W123 -76: sain viimein hitsattua taka-akselin yläpuolen palkin ruostekorjaukset. Oli aika vaikea hitsattava koska en ottanut taka-akselistoa enkä polttoainetankkia pois. Hitsasin myös kallistuksen vakaajan kiinnityksen irroittamatta itse kallistuksen vakaajaa. Käytin palomuurina ylimääräistä peltilevyä ja hiekkaa lämpöeristeenä polttoainetankin alla.

Jouduin viemään auton tänään paikalliseen mersuihin erikoistuneen liikkeen hoiviin etualapallonivelen vaihtoon, koska itseltäni puuttuu sopivat työkalut. Pyysin samalla myös kiristämään apparin takapyörälaakeria jossa hienoista väljyyttä. Siihenkään hommaan minulla ei ole kaikkia tarvittavia työkaluja. Museomersuun täytyy vielä fiksata maalipinnan lohkeamia ja patteja ennen seuraavaa katsastusta. Vanhat pakkelit elää ja maalipinta päällä ei kestä muodonmuutosta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

W123 etualapallonivelen sai paikallinen mersuihin erikoistunut liike vaihdettua ok. Takapyörälaakerin kiristys jäi heiltäkin tekemättä työkalun puutteen vuoksi. Oli aika suolainen lasku mutta näinhän se menee kun vieraalla teettää.

Ajelin suoraan mersuihin erikoistuneesta liikkeestä paikalliseen autokatsastukseen perjantaina varttia ennen sulkemisaikaa. Ei mennyt suorilta läpi vaan hylkyyn aiheuttavia vikoja oli jarrujen epätasapainot etujarruissa että seisontajarrussa. Vähän jäi harmittamaan kun etujarru oli käytetty juuri auki palloniveltä vaihdettaessa ja ennen sitä etujarrut oli kunnossa. Olisikohan jarrupalat asennettu toisinpäin kuin olivat aiemmin? Jos katsastusmiehellä olisi ollut aikaa vähän enemmän lämmitellä seisontajarrua niin ehkä sekin olisi mennyt rajojen sisään. Täytyy viikonlopun aikana kääntää etupalat, säätää käsijarrukengät lähemmäksi rumpua ja lämmittää jarrut kunnolla ajamalla eestaas jarrut päällä, sitten käyttää ensi viikolla uudestaan leimalla.

Lopuksi fiilistelykuvia farkku S123 ja sedan W123 rinnakkain. Kyllä se on pitkä konepelti mikä tekee autosta tyylikkään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123: laturin remmi alkoi taas kiljumaan kylmänä. Kiristin remmejä ja tuntui auttavan. Täytyy seurata kauanko remmit pitävät. Uudessa laturissa on pienempi siivapyörä kuin vanhassa oli, eli remmi joutuu kovemmalle rasitukselle.

W123: Etujarrussa ongelmana oli jarrupalan jumittumisen satulaan päädystään. Puhdistin liukupinnat ja vaihdon uuden jarrupalan. Säädin käsijarrukengät lähemmäksi heikommin ottavasta kuskin puolen seisontajarrusta. Huomasin että mersuihin erikoistunut paikallinen liike oli jättänyt yhden pyöräpultin kiristämättä juuri tästä heikommin pitävästä renkaasta. Varmaan asentaja oli säädelly käsijarrukenkiä pyöränpultin reiästä vanne paikallaan ja unohtanut kiriä pyöränpultin. Täytyi käydä kaikki pultit läpi mihin huonomuistinen asentaja oli työssään tarvinnut aukaista. Ei löytynyt muita löysiä pultteja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Muuttohommat saatu tehtyä ja S123 siirtyi nyt pois liikennekäytöstä odottamaan talven tuloa jolloin tarkoitus ottaa taas käyttöön nastarengaskauden alkaessa.

Ajoon tuli W123 300D jonka sain tänään katsastettua pienen jarruremontin jälkeen. Eteen jouduin lopulta vaihtamaan molemmat jarrupalat jotka olivat kivettyneet ylikuumenemisestä. Takana pelkkä säätö ei riittänyt vaan jouduin käyttämään käsijarrukengät esille ja harjasin ruosteet pois kenkistä ja rummusta sekä säädin kengät. Näillä eväillä tuli leima. Museoautossa leima on nykyään peräti neljä vuotta eli 12.8.2024 asti.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen perehtynyt S123 hydraulisen tasonsäädön vianetsintään Ken Bergman YouTube-videosarjaa katselemalla. S123 autossani perän tasonsäätö ei toimi kunnolla, sillä perä laskee kuormalla jonkin verran.

Täytyy ensimmäiseksi tutkia kaasupallojen kunto, sen pystyy tarkistamaan irroittamalla hydrauliliittimen ja työntämällä muovipuikko liittimen reiästä sisään. Jos puikko menee yli 3 cm on kaasupallon paine karannut. Minulla on pari vuotta sitten ostetut pallot hyllyssä jotka voisin vaihtaa tilalle joka tapauksessa.

Myös iskunvaimentimien, hydraulipumpun, letkujen, putkien ja korkeussäädön ohjainventtiilin mahdolliset vuodot täytyy tutkia. Öljysäiliön öljynkorkeus ja puhtaus ja filtterin mahdollinen tukkeutuminen myös tarkistettava.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen viime aikoina alkanut pikkuhiljaa miettimään josko S123 mersua alkaisi entisöidään tai konservoimaan museotarkastusta varten. Käytännössä tiedän mitä entisöinti tarkoittaa mutta konservointi ei ole minulle vielä auennut.

Lisäksi on paljon tulkintakysymyksiä missä entisöinnin kynnysraja menee ja mitkä auton käyttöhistoriaan kuuluvat muutokset alkuperäisestä autosta on vielä hyväksyttäviä. Esimerkkinä on että auto on muutettu pakettiautoksi jossain vaiheessa. Samoin ilmanpuhdistimen kopan muuttuminen tarvikemalliseksi jossain vaiheessa. Istuinten vaihtuminen eri värisiksi kun alkuperäiset yms. Sitten on ruostevaurioiden korjaamistapa, jossa on useita korjauksia eri tekniikoilla joita on tehty vuosien mittaan.

Alustava kartoitus mitä puutteita on entisöintireitillä:
- kojelauta on halkeillut ja väärän värinen, kojelaudan alamuovit puuttuvat.
- jalkatilojen sivuverhoilut puuttuvat
- Zebrano-puuosat asentamatta, osassa lakka irronnut, osassa reikiä ylimääräisiä kytkimiä varten
- etuistuimen ovat väärän väristä kangasta, kuskin istuin on 124-sarjasta 1988 mallista. 123 1. sarjalaisen kuskinistuin on mutta asentamatta
- kaasupolkimen kiinnitys asentamatta
- vaihdekepin nuppi on kulunut sileäksi
- ovien lasin alareunan kumilistat huonot, uudet on etuoviin mutta asentamatta
- takapuskuri on ruostunut, uusi on mutta asentamatta
- takapuskurin alla olevat peruutusvalo ja takasumuvalo ovat asentamatta
- tuulilasissa railo ja tiiviste on huono
- ilmanpuhdistin vaihdettu jossain vaiheessa tavikemalliseksi, alkuperäisjenkkimallin putsarikoppa Ja imuputket on mutta tukirauta puuttuu
- takapenkki puuttuu koska auto on muutettu joskus pakuksi
- virtalukkoon starttiasenta ei toimi, autoon on jossain vaiheessa asennettu erillinen startti nappi
- moottorin öljynjäähdytin puuttuu, vaparin öljynjäähdytin on, mutta asentamatta
- etuiskarit ovat kaasupainevaimentimet, ei alkuperäisen tyyppiset öljyvaimentimet
- ruostekorjausten toteutustapa
- maalipinnan puutteet
- sisäkatto verhoilu puuttuu
- perävälitys on vaparin välitys 3.46
- vanteet on väärät 16 tuumaiset aluvanteet. Autoon on alkuperäiset 14 tuuman peltivanteet kirkkailla pölykapseleilla mutta museotarkastukseen haluaisin 14 tuuman barokeilla
- ohjauspyörässä on nahkapäällyste koska ohjauspyörä kulunut sileäksi.
- mittarivalot toimii epäluotettavasti
- kojelaudan alta äänieristtysvillat poistettu hajuongelmien takia.
- Lämmityskanavat takajalkatilaan puuttuvat
- perän korkeussäädön kaikki kilkkeet on mutta ei toimi täysin oikein. Öljysäiliöitä on korjailtu jossain vaiheessa rumasti
- saattaa olla vielä muutakin

Konservointireitistä en tiedä onko samat puutteet?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei kannata tämän yksilön kanssa, sen verran huono koriltaan. Onko sielä nyt jo kolmet takakaaretkin leivottu päällekkäin :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olin yhteydessä paikalliseen mersujen museointiasioista hyvin perillä olevaan tahoon joka syynäsi auton valokuvien avulla ja kyseli puhelimessa vielä lisätietoja. Hänen mukaan auto on museoitavissa mutta vaatii siistimistä pohjan, konehuoneen ja sisustuksen, kopan peltipohjatyöt+ylimaalauksen ja puuttuvien alkuperäisten osien hankintaa ja asennusta. Hänen mukaansa museointia puoltaa poikkeuksellisen hyvä alkuperäisvarustelu.

Sain vastauksia joihinkin kysymyksiini:
- täytyy museoita henkilöautona, eli täytyy olla takapenkki
- ilmanpuhdistin oltava alkuperäinen
- ruostekorjausten oltava siistejä, ei saa olla hitsisauma ”vesiputouksia”, pohjan massaus oltava yhtenäinen väriltään
- barokkivanne 14” käy
- istuinten verhoilukankaiden väri täytyy olla yhteensopiva muuhun sisustukseen
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sharedoc kirjoitti: - ruostekorjausten oltava siistejä, ei saa olla hitsisauma ”vesiputouksia”, pohjan massaus oltava yhtenäinen väriltään
Mitähän tämä tarkoittaa, pohjassa on harmaa pvc massa ja pyöränkotelot on maalattu korinväriin. Lisäksi helmat on maalattu sillä harmaalla ja sitä maalia on sitten mennyt vähän pohjan puolellekkin.

Hitsisaumoista saat siistit viemällä auton jollekin joka osaa hitsata ja joka tekee kaiken uusiksi. Käytännössä mahdoton homma työmäärän ja siitä muodostuvan hinnan takia, eikä kukaan sellaista halua tehdä. Laita auto myyntiin järkevällä hinnalla ja etsi euroopasta tai jenkeistä ehjäkorinen tilalle. Jokatapauksessa ennenkö tuo on museokunnossa niin rahaa on mennyt viisinumeroinen summa joten kannatta pohtia kerran jos toisenkin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tämän elämää nähneen auton pohjan ruostevaurioita on hitsattu moneen otteeseen eri omistajien toimesta. Uskon pystyväni siistimään pohjaa melkoisesti, kuitenkin siten että pyrkisin mahdollisimman vähän kajoamaan alkuperäiseen. Riittääkö se - vai onko purettava vanhoja hitsauksia sisältäviä rakenteita ja korvattava isompia alueita muotokorjauspelleillä tai siirteillä luovuttaja-autosta - sen aika näyttää ja viime kädessä museotarkastaja päättää. Mutten näe että tässä olisi mitään rakettitiedettä joka vaatisi yliluonnollisia hitsaustaitoja.

Muutenkin näkemys että vaurioituneen rakenteen päälle korjaavan rakenteen hitsaaminen olisi huono ratkaisu on minusta outo. Korirakennehan säilyy tällöin koko ajan jäykkänä. Jos taas isoja alueita leikataan pois ja tilalle hitsataan korjauspelti voi rakenne notkahtaa korjauksen aikana, syntyä vetojännitteitä tai pahimmassa tapauksessa jopa vääntyä hitsatessa lämpötilaerojen vuoksi. Mielestäni korin ryhdissä säilyminen on ensiarvoisen tärkeää ovien ja peltien istuvuuden, sekä kolariturvallisuus- ja ajo-ominaisuuksien kannalta.

Sen sijaan pohjien tekemistä ja ylimaalausta mietin edelleen teenkö itse vai vienkö suosiolla ammattilaiselle? Yritänkö säilyttää suhteellisen hyvänä säilyneen korin yläosan maalipinnan vai vedänkö kokonaan yli? Joutuisin investoimaan ainakin uuteen ruiskuun mahdollisesti myös kompuraan. Jossain vaiheessa täytyisi maalaukseen perehtyä kunnolla kuitenkin joten sen voisi aloitella tämän mersun kanssa.

Yleensäkin harrasteauton viemisestä ulkopuoliselle laitettavaksi: kokemukseni ovat sellaiset että homma tulee aina kalliiksi ja tahtoo jäädä kuitenkin harmittamaan puutteet työn jäljessä. Monesti tullut mietittyä että parempi tehdä kaikki itse niin ei niin sitten harmita jälkikäteen.

Entisöinnillä ei ole erityistä kiirettä koska auto on ajokunnossa ja katulaillinen eikä varaa kiinteätä säilytyspaikkaa. Aion käyttää autoa ensi talvena käyttiksenä viime talven tapaan. Siistin pohjaa ja sisustusta talven mittaan, hankin puuttuvia osia ja asentelen niitä. Pohjan massauksen, ulkoiset pohjatyöt ja ylimaalauksen teen tai teetän vasta ensi kesällä koska minulla ei ole lämmintä tallia jossa pystyisin niitä tekemään talvella. Tähtään museotarkastukseen aikaisintaan vuoden päästä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 30.08.2020 08:30. Yhteensä muokattu 13 kertaa.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sharedoc kirjoitti: Sen sijaan pohjien tekemistä ja ylimaalausta mietin edelleen teenkö itse vai vienkö suosiolla ammattilaiselle? Joutuisin investoimaan ainakin uuteen ruiskuun mahdollisesti myös kompuraan. Jossain vaiheessa täytyisi maalaukseen perehtyä kunnolla kuitenkin joten sen voisi aloitella tämän mersun kanssa.

Yleensäkin harrasteauton viemisestä ulkopuoliselle laitettavaksi: kokemukseni ovat sellaiset että homma tulee aina kalliiksi ja tahtoo jäädä kuitenkin harmittamaan puutteet työn jäljessä. Monesti tullut mietittyä että parempi tehdä kaikki itse niin ei niin sitten harmita jälkikäteen.
Sanoisin että alat olla perimmäisten kysymysten äärellä :D
Tuo pohjien teko ylimaalausta ajatellen on jo iso pieti, etenkin jos koittaa tehdä hyvää jälkeä, äkkiä ollaan sitten maalailemassa luukkuja irrallaan, ikkunat veks, sun muuta. Aikaa ja rahaa tulee palamaan.
Jonkun säälllisen ruiskun saa vielä 100-200e haarukkaan, tosin pitäisi melkein olla omansa pohjamaalille ja pinnoille... tai ainakin vaihtosuuttimia. Jos et tee tuolla isolla kompuralla, vedenerottimella. ym. muuta kuin pari iltaa maalausta, niin kyllähän niitä vuokrallekin saa. Joskus tuotakin selvittelin.

Ja tuo jälkimmäinen: mitä hommia teettää "ulkopuolisella" harrasteautoon... Avainkysymyksiä. Kyllähän se nyt vaan on että ainakin kaikki ns, virallisissa ammattiliikkeissä teetetty työ Suomessa (jollei kesto ole alle 15min) on luokassa maksaa - maksaa vielä vähän enempi plus alvit... Eli joutuuhan tuota päätösta helposti aprikoimaan, viekö vieraalle. Oikeastaan monesti se kynnyskysymys tulee siitä "kannattaako investoida kertaluonteiseen hommaan työkalut ym. vaiko antaa jonkun tehdä jolla sopiva kilut - ja osaaminen - jo on..? Mielelläni annan, jos on edes jotain takeita lopputuloksesta :thumbup:
Ja harmistuskin on tuttua - maksoi setelirahaa - ja ollaan takas lähtöpisteessä... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Maalauksen pohjien tekemistä olen harjoitellut jo museokatsastetun W123 harrasteautoni kanssa ja kokemukseni mukaan pohjamaalille ei tarvitse välttämättä omaa ruiskua. Pohjamaalauksen teen maaliliikkeen neuvosta kilikali-pakkelipohjamaalilla, joka on kevyesti hiottavissa. En nyt muista tuotteen nimeä mutta sitä myydään Oulussa Mersuihin erikoistuneen huoltoliikkeeseen vastapäätä olevassa maaliliikkeessä. Tosin se on aika kallista. Täytyy katsoa tuotteen nimi kun käyn tallilla. Lisäsin kuvan purkista.

Olen ajatellut hankkia uuden ruisku+vedeneroitin+kompuran pintametallihohtovärin maalaukseen. Kompuran uusimiseen on tarve jo pohjien tekemisessä hyväksi havaitsemani paineilma-epäkeskohiomakoneen takia (tämäkin hankin aluksi maaliliikkeen neuvosta ja kautta mutta jouduin vaihtamaan sen motonetistä löytyneeseen pienempään, kuva alla). Nykyisellä kompuralla joudun pitämään taukoja tällä pienelläkin koska kompura ei tuota ilmaa tarpeeksi. Paineilma-epäkeskon ansiosta tarve käsin hiomiseen on poistunut lähes kokonaan. Käytän myös sähkönauhahiomakonetta pakkelin hiomisessa parilla ensimmäisellä kierroksella. Nykyinen nauhakone on minulle hieman liian raskas ja voi olla että uusin senkin kevyempään malliin.

Metallihohtovärillä maalatessa pakollisen lakkauksen teen kilikalilakkapurkeilla. Tuo sama liike on tehnyt minulle lakkaa isoihin kilikalipurkkeihin niin olen pystynyt vetämään isojakin pintoja yhteen soittoon kun vetää ohuesti.

Tukeudun ammattilaistason maaliliikkeen neuvoihin ja ostan mitä ne suosittaa. Kun aina ostaa jotakin käydessään niin kyllä ne neuvoo, varsinkin kun käy keskellä viikkoa aamupäivällä kun ei ole liikkeessä kiirettä. Tavallaan ostan ammattitason maaliliikkeeltä myös osaamista, ja maksan sen tuotteen kalliimmassa hinnassa kuin jos ostaisin halvinta tarvikeliikkeistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Miettinyt tuota kompressorin hankkimista. Oman ison kompuran osto ei ole järkevää, koska sille ei ole minulla luontevaa säilytyspaikkaa vaan sitä joutuisi siirtelemään eestaas säilytys-ja käyttöpaikkojen väliä. Isojen paino nousee niin suuresti ettei sitä enää nostele auton perälle yksin vaan menee kärryhommiksi. Toinen ongelma on että minulla on vain kahdessa rakennuksessa kolmivaihevirta jotka molemmat ovat etäällä parhaasta maalauspaikasta. Täytyisi olla oikeastaan kompuralle vielä oma voimalähdekin. Meneepä vaikeaksi, täytyy vielä miettiä ratkaisua.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 30.08.2020 08:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pyysin virolaiselta toimittajalta kustannus- ja aikatauluarviota sekä lisätöiden veloitusperustetta entisöintityöstä jaettuna kolmeen osioon. Tämä selventämään vaihtoehtojen pohdintaa mitä tehdä itse ja mitä ulkoistaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Siirryn nyt joksikin aikaa tekemään entisöintiä toisen merkkiseen harrasteautooni kerätäkseni kokemusta itse museotarkastusprosessista. Palaan tänne sitten kun on uutta kerrottavaa. Ciao!

http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 35#p286935" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sen verran vielä että onko sulla minkälaiset tilat missä teet? Tälläisen tekeminen vaatii lämpimän tallin ja vähintään 40-50 neliötä että sinne mahtuu auto ja ympärillä tekemään jotain. Mielellään tietysti isompikin. Sekä korigrilli tai nosturi. Kunnon hitsi jolla alkaa tapahtua ~1500€ ja saman verran muihin kaluihin ja vielä se kompura. Muuten ei kannata edes haaveilla tälläisestä projektista. Mulla saattais olla kanttikone ylimääräisenä, sillä tekee esim ovien ulkopellit. Jos noi edellämainitut ei oo ongelmia niin tuu hakemaan paremmat ovet, takaluukku ja toi kanttikone ja saat neuvoja :wink:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain virolaiselta putiikista, joka on entisöinyt Viron museorekisteriin yli 10 autoa ja joitakin Suomenkin museorekisteriin, alustavan tarjouksen
- peltityöt 35 eur/h, sama taksa myös irrotus- ja asennustyöt
- ylimaalaus pohjineen 4000-5000 eur
- tuulilasin vaihto osineen 300 eur
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eli kymppitonni että heilahtaa. Näissä hommissa teettäminen on viimeinen vaihtoehto maalausta lukuunottamatta. Maalauksenkin hinna saa varmaan kohtuulliseksi jos maalaa itse ovien välit ja ovet sisältä ja asemoi ne kohdalleen. Näissä ei kuitenkaan ole puskureita, muovihelmoja sun muuta ylimääräistä
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tiloja käytettävissä

- n. 24 m2 betonilattiallinen autotalli rasvamontulla, jossa ei ole kunnon lämpöeristystä eikä tuuletusta; tilaa voi käyttää pelti ja asennustöissä ja voi lämmittää lyhytaikaisesti lämpöpuhaltimella. Tilassa on 3-vaihevirta. Tilaa voi laajentaa noin 6 m2 pituussuunnassa avaamalla pariovet ja laittamalla pressun päälle.

- n. 60 m2 puulattialla oleva konehalli jossa ei lainkaan lämpöeristystä; tätä voi käyttää maalauksessa kun ulkona on sopivan lämmintä. Tila on korkea ja hatara joten ongelmana on että ylhäältä voi tippua pökertyneitä hyönteisiä maalatessa. Tilassa on joitakin katon harjan kannatintolppia ja portaat ylisille jotka rajoittavat mihin maalattava autoa voi sijoittaa tilassa. Tässä tilassa ei ole 3-vaihevirtaa

- Lisäksi voin tehdä myös ulkona ilmojen salliessa kummankin tilan vieressä ottamalla roikalla virtaa avoimen ikkunan tai oven kautta
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eli tiloja ei ole. Tuota autotalliakaan ei kannata lisäeristää kun se on niin pieni, leveyttä pitäis kuitenkin olla se 2m auton molemmin puolin että mahtuu tekemään, sekä tilaa tehdä niittä korjauspaloja jne.

Yks mikä kannattais ensimmäisenä tehdä, ennenkuin mitään muuta, olis pesettää auton pohja jossain ruostesuojaliikkeessä ihan puhtaaksi. Sitten sitä on mukavempi ruveta hitsaamaan kun näkee minkälainen se todellisuudessa on, eikä massat ole käryämässä ja sotkemassa paikkoja. Sekä sitten jos sen saa joskus hitsattua, niin sitten se vasta on tympeä alata putsaamaan niitä sulaneita ja palaneita tököttejä, eikä vettäkään viitsi enää käyttää pesemiseen. Tässä vaiheessa sitä voi lotrata vedellä niin paljon kuin lystää
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En nyt ihan noin jyrkästi sanoisi. Mielestäni tiloja on ihan mukavasti toukokuun puolivälin ja syyskuun lopun välisenä aikana harrastaa mutta muuna aikana vuodesta on haastavampaa.

Viime talvena kokeilin lämmittää autotallia saunan puukiukaalla saunan ja autotallin välille avaamani 30 cm reiän kautta. Puuta meni niin paljon että selkäni kipeytyi puun pilkkomisesta ja kantamisesta lumihangessa etten pystynyt lopulta tekemään mitään hyödyllistä tallissa. Kuten sanotaan, polttopuilla lämmittäminen lämmittää kahdesti, silloin kun se kannetaan ja poltetaan :lol:

Lämpimän tallin vuokraaminen täälläpäin on kallista, ainakin 300-400 eur/kk.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Myin viime viikolla yhden harrasteautoistani W124 260E vm 1988. Muuten hyvä auto mutta oli hieman janoisa minun makuuni. Yksi auto vähemmän vapautti myös hallitilaa mukavasti.

W124 auton alkuperäinen kuskin penkki on ollut lainassa S123n kuskin penkkinä. Joudun nyt irroittamaan sen ja antamaan W124 ostajalle osana kauppaa. Minulla on 123 1. sarjalainen vihreä penkki jonka laitan tilalle S123een. Tosin se on ollut ulkona ladossa yli vuoden, toivottavasti ei ole kärsinyt.

Myyntipalstalla olisi myynnissä 722.3 laatikko joka peräisin 123 280E mallista. Ilmeisesti se olis pulttiyhteensopiva. Ongelmana on logistiikka miten saada laatikko haettua kun ei haluttaisi lähteä varta vasten Tampereelta hakemaan. Tosin tässä olisi ehkä mahdollisuus myös käydä katselmoimassa S202n asianmukaiset tilat kun ovat vähän samalla suunnalla.
Viimeksi muokannut Sharedoc, La 05.09.2020 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Olisi tässä muutakin katselemista, osia olis kyllä vaikka millä mitalla. Kohtuuhintaankin jos sais isomman määrän ylimääräistä tavaraa pois täyttämästä paikkoja :wink:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ota kärry perään ja kopase tästä samalla matkaan tuo vihreä 280 sedanin sisusta ;)

Tuosta harrastetilasta. Ittellä on 65m2 autotalli, josta vajaa kolmannes on väliseinällä eristetty jossa työpöytä, hyllyt työkaluille yms. Loppu on kahdella nosto-ovella varustettua autotallitilaa. Lämpöeristetty ja lämpöputket lattiassa. Ainakaan omalla tyylillä ei tila saisi olla yhtään pienempi :). Tuohon noin 50m2 tilaan kun parkkeeraa remppakohteen keskelle niin hätinä mahtuu ympärillä pyöriin jos koko auto siihen pärvötetty... joskin jotkut osaa tehdä todella hienoa työtä paljon pienemmässäkin tilassa ja yhtä sellaista olen käynyt ihan paikanpäällä ihailemassakin. Paljon on kiinni kuinka hyvin työn suunnittelee ja järjestelmällisesti osakokonsisuus kerrallaan tekee. Omissa tiloissa suurin ongelma tällähetkellä on kaiken muun rojun kertyminen nurkkiin kun ei muka ole ollut aikaa pitää järjestystä yllä :lol: tietysti jos tekee pienessä tilassa niin pitää olla paikka mihin roudata irroitetut osat pois jaloista... kyllä jossain vaiheessa pitää vielä myös saattaa loppuun varsinaisen verstastilan rakentaminen joka toistaiseksi rajattomalla sisäkorkeudella ja aurinkolämmityksellä :D

TJ

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Irroitin myymäni W124n alkuperäisen kuskin istuimen S123 mersusta ja ostaja kävi hakemassa. Istuin oli säilynyt hyvänä koska minulla oli siinä koko ajan bilteman-lämpöistuin päällä. Annoin myös ostajalle joitakin 124 huolto-tarvikkeita mitä oli jäänyt hyllyyn joille ei itsellä ole tarvetta.

Kaivelin ladosta vihreän 123 1.sarjalaisen kuskin penkin. Oikeastaan se ei ole kuskin penkki vaan apparin penkki mutta olen vaihtanut siihen kuskin penkistä kiskot. Samalla löysin pitkään kadoksissa olleet kojelaudan alamuovit ja joitakin muitakin verhoiluosia. Asensin käsinojan paikalleen, mutta se vaati virittelyä, koska penkki on alunperin apparin, ja siinä ei ollutkaan reikiä valmiina käsinojalle. Virittelin käsinojan paikalleen, mutta nyt ei ole täyttä varmuutta tuliko käsinoja oikealle korkeudelle ja oikeaan kulmaan.

Täytyy vielä puhdistaa penkki ja otsonoida se ennen asennnusta S123 autoon.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Asensin vihreän 1.sarjalaisen penkin kuskin penkin paikalle S123 farkkuun. Käsinoja tuli sopivalle korkeudelle mutta on hieman koholla etupäästä, sentin pari. Kelkan takakiinnitys jäi vielä keskeneräiseksi koska en löytänyt sopivan pituisena riittävän vahvaa pulttia turvavyön kiinnityspuolelle kelkan kiinnittämiseksi lattiaan. 123-sarjassahan on erikoinen systeemi kun turvavyö on keskikonsolin puolella kiinni istuimessa eikä lattiassa. Lisäksi siinä on ihme kallistussyssteemi jota ohjaa joku muovitettu rautaliuska joka aina unohtuu ja sen joutuu sitten moukaroimaan jälkikäteen paikalleen. Kolarissa turvavyö saattaa kiskaista tai kipata koko istuimen matkassaan jos kelkan takakiinnitys on heikko.

Museo-W123 sedan on kehittänyt lämmityslaitteen kennosta vuodon kuskin jalkatilaan mattojen alle. Ajoitus on omituinen koska yleensä kennot särkyy talvella. En tiedä kauanko on jo vuotanut mutta jäähdytysnestettä löytyi kuskin puolelta mattojen alta sekä etu että takajalkatilasta. Täytyy varmaan ensi hätään ohittaa lämmityslaitteen kenno kokonaan ja alkaa selvittämään mistä uusi kenno. Periaatteessa voisi kokeilla myös jäähdyttäjän paikkausaineella korjata koska tällä museoautolla ei ajeta talvella, joten paikkausaineen lämmityslaitteen tehoa heikentävällä vaikutuksella ei ole merkitystä.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sharedoc kirjoitti:...123-sarjassahan on erikoinen systeemi kun turvavyö on keskikonsolin puolella kiinni istuimessa eikä lattiassa. Lisäksi siinä on ihme kallistussyssteemi jota ohjaa joku muovitettu rautaliuska joka aina unohtuu ja sen joutuu sitten moukaroimaan jälkikäteen paikalleen. Kolarissa turvavyö saattaa kiskaista tai kipata koko istuimen matkassaan jos kelkan takakiinnitys on heikko.
...
No juu paitsi ei. Se muovitettu teräksinen tanko sitoo nimenomaan lukon kiinni auton koriin paksun pultin välityksellä. Normaalisti, kun istuinta liikuttaa eteen / taakse / ylös / alas, vyön lukko liukuu pitkin sitä kiskoa niin, että se lukko on aina samassa kohdassa istuimeen nähden, on se istuin sitten edessä tai takana. Äkkipysäystilanteita varten se tanko muovisen verhouksen alla on hammastettu ja vyön lukkolaitteessa on kieleke niin, että äkkipysäyksessä lukkolaite tosiaan kallistuu eteenpäin, jolloin se kieleke painuu muovin läpi juuri siinä kohdassa olevaan tangon hammasuraan ja lukittuu tankoon kiinni. Ei siinä kohdassa ole sitten enää niin kovasti väliä, että kuinka lujasti istuimen kiskot ovat korissa kiinni, tai no on silläkin merkitystä tietysti, mutta vyö pysyy kyllä vaikka istuin yrittäisi lähteä johonkin päin. 124:ssähän on ihan vastaava systeemi; uudempiin ei ole tullut perehdyttyäkään tuolta osin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hyvä että turvavyön kiinnitys onkin vahvempi kuin kuvittelin. Siitä huolimatta kuskin penkin takakiinnitys on oltava vahva koska auto on rekisteröity pakuksi ja siinä ei ole takapenkkiä ollenkaan joten tavaratilassa olevat romut tulee etupenkkien selkänojia vasten äkkipysäyksessä.

Tutkinut lisää museo-W123n lämmityslaitteen kennon vuotoa. Epäilen että vuoto on kennon apparin puoleisessa piirissä koska se puoli tuulilasista huurtuu kun lyö lämmöt päälle. Huurtumista ei tapahdu jos lämmöt on pois molemmilla puolilla. Täytyy vielä kokeilla lämpö päällä kuskin puoli ja lämpö pois apparin puolella, huurtuuko silloin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Löysin sopivan pultin ja S123 kuskin istuimen takakiinnitys on nyt keskikonsolin puolelta vahvasti kiinni lattiassa ja istuimen takareuna on oikealla korkeudella. Myös turvavyön kiinnityspisteen muovitettu teräsliuska on paikallaan kuten kuuluukin.

Sensijaan ulkoseinän puoleinen takakiinnitys vaatii vielä lattiakorokkeen korjaushitsaamista koska edellinen w124 istuimen lattiakoroke oli eri paikassa ja sitä edellisen S123 istuimen otin aikoinaan rälläkällä irti ja koroke vaurioitui silloin.

Museo-W123 ikkunat ei huurru jos lämpö on päällä vain kuskin puolella. Täytyy nyt seurata vähän aikaa vuotaako kenno tällä asetuksella.
Vastaa Viestiin