w123 penkeistä
w123 penkeistä
Purkasin tuossa tuon -84 mallisen tdt:n kuskinpenkin, ja sielä oli ihan tavallinen superloni, ei sitä meriheinäjuttua. Muuttuiko se viimeisimpiin malleihin? Varaosa-autosta purkasin kuskinpenkin myös, koska se oli erinomaisen jämäkkä istua ja syykin löytyi. Alkuperäinen istuinosa oli vaihdettu vanhemmasta jossa ei ole niitä kierrejousia, ja reunoille oli laitettu kankaan sisään ommellut vaahtomuovipötköt. Siinä on niitä tavallisia jousia on 6kpl, kun tuossa uudemmassa on 3 samanlaista, yks vähän erilainen(leveämpi) ja ne kierrejouset. Ajattelin korvata sen vähän leveämmän jousen kahdella tavallisella, kun sielä paikka on vielä yhdelle jouselle. Onko muut jämäköittäneet noita istuimia, ajattelin jos sinne väliin vielä jotkut vaahtomuovipötköt laittais
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 penkeistä
Hei,
Tässä linkissä on varaosanumeroita penkeille, ja niiden osille, ja onhan siinä useampikin muutos tapahtunut:
http://www.partsbase.org/mercedes/car-2 ... eadrest-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nro 8: Jousikehikko
Nro 17: Istuinpehmusteet
MB:lle on tyypillistä, että vanhemmat varaosat korvataan uudemmilla (jos ne käy ), eli jousikehikkokin on varaosana korvattu W126-mallisella.
Tuossa minun '80- mallisessa on meriheinää, mutta aikoinaan '84-mallissa ei ollut, eli muutos tapahtui varmaankin w123 "kolmos sarjaan".
Joskus tuli kokeiltua superloni virityksiä, ja se osoittautui vaikeaksi: istuin osa täytyy saada "topattua", niin että istuinasento pysyy suorana,
ja lisäksi joustot tapahtuu suorana - muuten tulee selkä kipeäksi. Lisäksi jos penkki jäykistyy liikaa, niin mukavuus kärsii, ja pitkällä matkalla tosiaan
paikat puutuu. Istuinten suunnittelu on autotehtaillekin vaikeaa, koska istuinmukavuus yhdistyy auton jousitusmukavuuden kautta, koko autoilun
mukavuus kokemukseen. ( Oletkö nähnyt joskus turisbussien kuskinpenkkejä, joissa kuski keinuu niin, että siinä tulisi tottumaton merikipeäksi ? )
Tässä linkissä on varaosanumeroita penkeille, ja niiden osille, ja onhan siinä useampikin muutos tapahtunut:
http://www.partsbase.org/mercedes/car-2 ... eadrest-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nro 8: Jousikehikko
Nro 17: Istuinpehmusteet
MB:lle on tyypillistä, että vanhemmat varaosat korvataan uudemmilla (jos ne käy ), eli jousikehikkokin on varaosana korvattu W126-mallisella.
Tuossa minun '80- mallisessa on meriheinää, mutta aikoinaan '84-mallissa ei ollut, eli muutos tapahtui varmaankin w123 "kolmos sarjaan".
Joskus tuli kokeiltua superloni virityksiä, ja se osoittautui vaikeaksi: istuin osa täytyy saada "topattua", niin että istuinasento pysyy suorana,
ja lisäksi joustot tapahtuu suorana - muuten tulee selkä kipeäksi. Lisäksi jos penkki jäykistyy liikaa, niin mukavuus kärsii, ja pitkällä matkalla tosiaan
paikat puutuu. Istuinten suunnittelu on autotehtaillekin vaikeaa, koska istuinmukavuus yhdistyy auton jousitusmukavuuden kautta, koko autoilun
mukavuus kokemukseen. ( Oletkö nähnyt joskus turisbussien kuskinpenkkejä, joissa kuski keinuu niin, että siinä tulisi tottumaton merikipeäksi ? )
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: w123 penkeistä
No kyllä noi sellaset hetekat on, eihän uusien autojen penkit mihinkään jousta, niissä vaan on vaahtomuovi muotoiltu paremmin. Vaihdoin katkenneen jousen ja laitoin sen kierrejousista seuraavan leveän jousen tilalle kaks tavallista kun sielä paikka oli. Kyllähän toi vähän jämäkempi on, mutta onhan se edelleen sellainen että kun nojaa toiselle reunalle niin kaatuahan siinä meinaa En jaksa sinne mitään superlooneja enää väliin viritellä. Istuinosan verhoilun ja selkänojan vein verhoiluliikkeeseen korjattavaksi. Muut penkit onkin sitten tosi hyvässä kunnossa, hiukan toisenlaista materiaalia toi mitä nykyajan nahkajäljitelmät jotka hajoaa parhaimmillaan vuodessa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500