D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kesä ja kärpäset leijailee ja autoilu on huolettomampaa kuin koskaan.

Muutaman kerran tälle keväälle on silti ässä pätkinyt tyhjäkäynnillä. Pari viikkoa takaperin sammui pitemmän reissun jälkeen pihaan ja sahaamalla muutaman sekunnin käynnistyi. Nyt kuitenkin tänään sammui liikennevaloihin ja taas piti jonkin aikaa startata että käynnistyi. Kotiinpäin ajaessa sammui uudemman kerran keskellä tietä. Lähtee kuitenkin käyntiin hetken yritettyään.

Epäilyn alla on vaihtamaton bensasuodatin, (auto oli kylmässä tallissa talven) mutta huomasin kiinnostavan seikan. Laittaessa konepellin kiinni (voimakkaammin tiputtaen) auto tuntui sammuvan mutta ei sammunutkaan. Eli voisiko resonoida sytkäosiin kenties sittenkin?

D-jetin mutkaisuudesta en uskalla edes vielä hermoilla. Mutta onko ideoita muita tällä hetkellä?

Ja tekniikkahan on 1975 450SE w116 kopassa. Moottorina m117
Viimeksi muokannut Ere866, Ti 21.07.2015 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: D-jetti alkoi pätkimään

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Polttoainesuodattimen vaihto on lähes aina turhaa vikaa selvittäessä. Nykyään tankkeihin ei kerry likaa ja ruostetta juurikaan. Alkoholipitoinen bensa auttaa veden sitomisessa ja autot tankataan lähes aina suoraan huolttikselta ja sieltä tulee puhdasta bensaa. Itse en vaihda bensasuodattimia muutakuin jos ostan auton. Silloinkin suodattimet on olleet aina hyvin puhtaita ja vaihto täten ihan turha.
Tästä voi joku olla erimieltä, mutta tämä on minun mielipide ja kokemus - ei fakta.

Jos konepellin kiinni pudotus sai moottorin pätkäisemään, niin kannattaa ehdottomasti lähteä etsimään vikaa sähköpuolelta konehuoneesta, kuten itsekin arvelit. Ekana tarkastaisin kuskin puolella olevat puolan virtasysteemit ja erityisesti ne etuvastukset jotka on kiinni lokasuojassa. Ne voi hapertua ja liitokset pettää. Auto käyntiin ja heiluttele johtoja ja vastuksia. Vika kohta voi löytyä.

Kannattaa heilutella kaikkia piuhoja ja letkuja konehuoneessa kun auto käy tyhjäkäyntiä. Kuskin puolen lokarissa on kiinni ruiskun imusarjan paineanturi (nyrkinkokoinen hopea-musta mötikkä) Tarkista sen letkun kunto. Joskus se on murtunut jommasta kummasta päästä.

Koska auto sammuu kokonaan, niin vika ei ainakaan ole yksittäisissä tulpanjohdoissa / tulpissa.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: D-jetti alkoi pätkimään

Viesti Kirjoittaja unski »

Minulla on ollut uskomattoman likaisia polttoaineensuodattimia...on niissä aina aine läpi kulkenut, mutta isoilla tehoilla on jo pätkinyt. Kaikista suodattimista ei seisoneen nykybensan pohjalle erottunut sakka edes mene läpi, lisäksi se ruostuttaa tankit sisältäpäin. Itse kyllä suosittelen bensansuodattimen säännöllistä vaihtoa, mutten usko, että se tämän tapauksen ratkaisu on.

Kannattaisi ensiksi käydä kaikki PA-puolen ja sytytyksen sähköliittimet läpi. Jos sitä alipaineanturia tutkailet, kannattaa myös imaista ylimääräisellä letkulla onko anturi tiivis...aikaa myöten ne vain hajoaa...minullakin on vissiin 4-5 hajonnutta anturia hyllyssä, anturin rikkoontuminen ilmenee todella rikkaalla seoksella tyhjäkäynnillä. Korjaaminen on mahdollista, mutta hyvin korjaaminen on erittäin kallista.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: D-jetti alkoi pätkimään

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kiitos vinkeistä. Noitten letkujen ja johtojen tarkistamiseen tosiaan täytyy alkaa kun on noin vanha auto kyseessä.

Jo pienellä silmäilyllä löytyi sähkömiehenteippi-patentti koneen päällä olevasta huohotinletkusta josta löytyi suuri halkeama juuresta.

Eikös tämän D-jetin ongelmana ole nimenomaan erilaiset vuotokohdat letkuissa ja liittimisä vanhenmiten? Anturit lisäksi feilaa..

Miten ilmanputsari on kiinni? Löysin yhden ruuvin, jonkinmoisen anturin vierestä mutta muualta en kiinnityskohtia löytänyt. Lähteekö se vain nostamalla? En siis puhu kannesta, vaan koko putsarista.

Kuva
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: D-jetti alkoi pätkimään

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Ilman putsari on tuolla yhdellä 6mm mutterilla kiinni. Koko pönttö lähtee ylöspäin nostamalla irti ja sitten putsarin takana oleva huohotin letku lehtee myös vetämällä irti putsarista. Imuilman lämpötila anturin piuha myös irti siitä imukärsästä, mutta jos meinaa käyttää autoa ilman putsaria on piuha oltava anturissa paikoillaan tai auto saa niin paljon bensaa että tuskin jaksaa käydä.

Alipainevuodot aiheuttaa pääosin huonoa käyntiä, ei sammumista. Siis yleensä.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: D-jetti alkoi pätkimään

Viesti Kirjoittaja unski »

Putsari on tosiaas kiinni, niinkuin "Jyyrä" kertoi. Lisäksi putsarin takareunassa vielä kaksi isoa kumirenksua putsarin molemmin puolin. Renksujen koukut näkyvät putsarin alalaidassa. Yleensä nuo on hävinneet aikain saatossa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: D-jetti alkoi pätkimään

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

No multa löyty sentäa toinen kumiklenksu tallella :D

Pikaisella tarkistuksella kaikki letkut ja johdot ovat ok, mitä nyt letkut ovat aikalailla kovia mutta silminnähdn niissä ei näy halkeamia tai johdoissa murtumia. Tällä hetkelläe putsailen liittimiä ja lorottelen niihin CRC:tä.

Käytin hetken aikaa ja pelasi ilman ongelmiaa mutta täytyy jatkaa tutkintaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: D-jetti alkoi pätkimään

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Letkujen ja liitosten tutkimisen jälkeen löin käyntiin. Kone ei pitänyt ihan niin isoa meteliä kuin ennen, eli kävi kylmänä pienemmillä kierroksilla kuin aiemmin. Tosin hallissa on tällä hetkellä varman 23 astetta lämmintä, joten varsinainen kylmäkäynnistys se ei ollut. Pitäisikö sen silti huutaa hetki?

Kone kävi kohtalaisen hyvin mutta sitten kokeilin taas tiputtaa pellin kiinni ja selkeä pätkäisy. Kokeilin useamman kerran ja kolmella kerralla viidestä pätki kun pellin pudottaa alas.

Annoin käydä hetken aikaa ja kun kierrokset laskivat, kone tuntui käyvän todella alhaisilla kierroksilla ja sammui sitten kokonaan. Kerran myös lisäsin kaasua sammui kun laski taas tyhjäkäynnille.

Tämä taitaa kyllä olla ilmaongelma, eikä bensaongelma. Käyntiin lähtee edelleen hyvin.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: D-jetti alkoi pätkimään

Viesti Kirjoittaja simoks »

Ere866 kirjoitti:Letkujen ja liitosten tutkimisen jälkeen löin käyntiin. Kone ei pitänyt ihan niin isoa meteliä kuin ennen, eli kävi kylmänä pienemmillä kierroksilla kuin aiemmin. Tosin hallissa on tällä hetkellä varman 23 astetta lämmintä, joten varsinainen kylmäkäynnistys se ei ollut. Pitäisikö sen silti huutaa hetki?

Kone kävi kohtalaisen hyvin mutta sitten kokeilin taas tiputtaa pellin kiinni ja selkeä pätkäisy. Kokeilin useamman kerran ja kolmella kerralla viidestä pätki kun pellin pudottaa alas.

Annoin käydä hetken aikaa ja kun kierrokset laskivat, kone tuntui käyvän todella alhaisilla kierroksilla ja sammui sitten kokonaan. Kerran myös lisäsin kaasua sammui kun laski taas tyhjäkäynnille.

Tämä taitaa kyllä olla ilmaongelma, eikä bensaongelma. Käyntiin lähtee edelleen hyvin.
Eikö tuo ennemmin kuulostais sytytyspuolen ongelmalta jos pellin tiputtaessa pätkäsee? :eh:
W210 E320cdi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Arvausta täältäkin :
Voisiko olla nuo ohjauskärjet, jotka ovat jakajan alaosassa : (osa 75 )
http://www.sls-hh-shop.de/280-500SL-C-R ... order=desc" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos ne häiriintyvät tuosta konepellin pudotuksesta ? (Tosin moottorihan on kumityynyillä)
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Jep, sytkäpuolen ongelmaltahan tuo voisi myös kuullostaa. Mietin vain vain sitä, että kierrokset tuntuvat laskevan ennenkuin sammuu, mutta voihan viitata eri ongelmaankin. Eikös sytkäongelmissa pätkäise kerrasta poikki jos kontaktipinta pettää.

Eli nuo ovat sitten ilmeisesti nuo Injection Trigger Points, josta luin ulkomaisilta saiteilta

http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... oints.html" onclick="window.open(this.href);return false;
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Käytin jakajan irti ja puhdistin nuo kärjet. Ei tuntunut tyhjäkäyntiin olevan vaikutusta, pätkii melkoisesti.

Miten tuon sytytyksen ajoituksen voisi varmistaa oikeaksi? Sain jakajan ja pyöijän samaan asentoon takaisin asennettaessa, mutta jos systeemi on millintarkka, niin sittenhän siitä ei voi olla varma, että asento on juur oikea.

Kannattaako säätää pyörijää vai koko jakajaa?

Kampiakselin ajoituksesta puhutaan tuolla ulkomaisilla foorumeilla, mutta tekniikkaenglant on vähän ruoteessa.

"MB says to set engine at TDC on #1 so that rotor centreline is pointing to the TDC mark on the distributor base. They don't say anything about the cam positions, but if you look through oil filler cap, the two lobes should be pointing up."

Kuva
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Sain koneen käyntiä muuttumaan säätämällä koko jakajaa, pari milliä kerrallaan.
Ensin väänsin vastapäivään pari milliä ja kävi huonohkosti. Sitten pari milliä myötäpäivään jolloin kone kävi jo melko tasaisesti mutta kovilla kierroksilla. Käynnin tasattua oli siltikin kierrokset korkeammalla entä ennen.

Määritteleek sytytys tuota korkeammalla kierroksilla käymistä?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja JPM »

Korkeampi sytytys ennakko nostaa kierroksia tiettyyn rajaan asti eli myötäpäivään ennakko kasvaa ja vastapäivään vähenee. Sytytyksen säätöön tarvitset ajoituslampun ja tiedot ajoitusmerkeistä+ennakkokäyrästä. Käyntihäiriöön pielessä olevalla ennakolla ei ole merkitystä, mutta muuten koneen käyntiin erittäin paljon.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Ovatko nuo ajoitusmerkit siis vauhtipyörässä? Entä mistä ennakkokäyrän löytää?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2023
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Eikös ne ajoitusmerkit ole siinä moottorin etu päässä hihnapyörässä ja lohkossa vastaosa. Nämä löytyy siitä virranjakajan läheltä muistaakseni.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja JPM »

Ajoitusmerkit on tosiaan kampiakselin hihnapyörässä, jakopään kotelossa tai lohkossa on "viisari" jonka kohdalle merkkien pitää osua. Ennakon säätö ei ole vaikea tehdä, mutta ellei ole ennen hommaa tehnyt niin olisi iso apu, jos joku kokeneempi olisi apuna. Tarvitaan myös tarkat kierrosluvusta jolla säätö tapahtuu ja tieto siitä pitääkö alipainesäätimen letku olla irti. Kannattaa olla tarkkana säätöä tehdessä, ettei sormet osu jäähdyttimen siivikkoon, samoin johdoista voi saada kunnon tällin käsille.

Käyntihäiriö voi olla peräisin huonoista tulppien ja puolan johdostakin.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Askel eteenpäin ja kaksi taakse.

Kärkien putsauksella ei aluksi ollut vaikutusta, mutta koko virranjakajan säätämisellä loppui pätkiminen tyhjäkäynnillä. Ongelmana on nyt, että kone käy kokoajan suurilla kierroksilla, vaihde silmässä laskee normaaliksi, mutta heti tyhjäkäynnillä kierrokset nousee melkoisesti. Kaasuttaessa nousee kierrokset normaalisti, mutta sitten meinaa sammua kun kaasun päästää.

Tippui sitten viimeisiä säätöjä tehdessä räikän kuusiohylsy mootorin uumeniin. Pari tuntia sitä sieltä kaiveltiin mutta ei löytynyt. Tarkistin lopulta, ettei ollut minkään akselin/pyörän väliin tai hihnojen alle mennyt. Ei voi uskoa, miten niin hukkaan osa voi mennä.
Tuossa pitää alkaa purkamaan koko etuos, että sen sieltä löytäisi. Perkele.

Käytän sytytyksen säädössä nyt siten pajalla. En ole toimenpidettä ennen tehnyt, joten ei voisi luottaa kuitenkaan että onko varmasti oikea.

Hankalaa sanoa tarkkoja tietoja, koska autossa ei tosiaaan ole kierroslukumittaria. Tuomoiset säädöt löytyy w116 manuaalista

http://handbook.w116.org/Engine%5C107%5 ... 15-501.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

D-jetin M117:ssa on tuommoinen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja JPM »

V-koneen lohkon keskeltä löytyy yleensä aina "kaikenlaista" sinne se hylsykin lienee mennyt. Siellä on varmaan hiukan enemmän perusennakkoa jakajan irti käyttämisen jälijiltä ja siksi korkea tyhjäkäynti.

Kannattaa tosiaan viedä pajalle, kierroslukumittari pitää olla konehuoneessa säädön aikana, monissa ajoituslampuissa on kiekkamittari tai sitten erillinen mittari kierroksia varten. Hyvä siitä tulee ;)
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Nyt on sytkä taas säädöissä ja pätkiminenkin on (ainakin aamun ajon aikana) poissa. Ilmeiseti jonkinlainen yhteys noista kärkien puhdistamisesta oli tyhjäkäynnille, vaikka se ei mielestäni vieläkään vastaa oletuksia mersun kasikoneesta. Käynti tuntuu hivenen röpöttävän kun tasaantuu. Ja kaasun painallus saa edelleen koneen melkein sammumaan, mutta nyt ei ole sammunut testiajon aikana ollenkaan.

Lähinnä askarruttaa nyt sitten vain, että onko koneessa nyt vielä säätämistä ja ilmavuotovikaa kun ei ole vertailuautoa. Vielä ei ihan uskalla huokailla helpotuksesta, kylmäkäynnistys nyt on vielä kokeilematta.

Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Kun painaa kaasua auton ollessa paikoillaan, niin tuleeko pakoputkenpäästä musta savua pölläys? Röpöttävä käynti ja kaasun painallukseen tukehtuminen voi johtua liian rikkaasta seoksesta. Jos auto on aiemmin käynyt hyvin, täytyy rikkaan seoksen johtua viasta - ei säädöistä.

Jos menee liian laihalle, niin se ilmenee usein paukkeena ja yskimisenä ilmanputsarissa.

Onko tulpat mustat tai onko joku/jotkut mustia ja muut terveen ruskeita? Jos on viellinen suutin, niin sehän nokeaa vain yhden tulpan.

Saako tyhjäkäyntikierroksia putoamaan järkevälle tasolle ruuvaamalla sitä tyhjäkäynnin säätöruuvia kiinnipäin (virranjakajan vieressä iso urakantainen ruuvi)

Repsikan jalkatilassa panelien takana on d-jetin ohjausboxi. Siinä on muovinen iso tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvi. Sitäkin voi kokeilla käännellä ja kuulostella tokeneeko käynti.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Meikäläisen 350:n kone ei käy kunnolla kun imusarjan paineanturin letku on kiinni anturissa, ei käytännössä käy tyhjäkäyntiä ja pysyy hädin tuskin käynnissä kun kaasu pohjassa ja välillä saattaa rynnätä. Kun letkun irrottaa anturista ja tulppaa sen niin silloin kone käy suht hyvin mutta tosi rikkaalla. Paineanturissa ei ole vikaa, kokeiltu kahdella juuri kuunostetulla anturilla. Lämpötila-anturit on mitattu ja todettu ehjiksi, kaasuläppäanturi on säädetty, mitähän tässä säätäisi seuraavaksi :?: Huomasin muuten että paineanturin sähköpistokkeen voi laittaa molemmin päin paikoilleen, eli kannattaa tarkistaa pistokkeen numerot/johdinvärit.
Vastaa Viestiin