M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
EDIT: Tl;dr: Ylemmässä kuvassa on normaalit pakosarja, alemmassa kuvassa oikeakätisen ohjauksen pakosarja. Tämä selviää parin viestin päässä.
Ihminen miettii aina erilaisia asioita. Esimerkiksi sitä, kuinka korkealle golfpallo pomppaa, jos sen tiputtaa kerrostalon katolta asfaltille, tai sitä, kuinka paljon elmukelmua Eiffel-tornin kelmuttamiseen kuluisi.
Tällä viikolla olen lähinnä miettinyt, miksi W114:n M110-koneen kaasutin- ja ruiskuversioiden (M110.921 ja M110.982) pakosarjat ovat erilaiset. Koneethan ovat niin sanotusti läpihengittäviä, joten imusarjan muoto ei vaikuta pakosarjaan. Silti kaasarikoneessa on melko normaali pakosarja mutta ruiskuversiossa pakosarja johdetaan ensin alas ja eteen ja vasta vasta taakse. Osaako joku selittää, miksi näin on? Onko siihen jokin tilankäytöllinen syy, antaako ruiskuversion pakosarja enemmän tehoa vai onko insinööri unohtanut, kummassa päässä autoa se pakoputki on, kun on ruiskun pakosarjaa piirtänyt? Vai onko tähän ylipäätään mitään järjellistä syytä?
Lisäksi: näettekö jotain syytä, jonka perusteella kaasutinversion pakosarjaa ei voisi käyttää ruiskun imusarjan kanssa?
Jos asiaan saadaan selvitys, tässä threadissa julkaistaan kuva W115-matkailuautosta. Se on sininen. Joten nyt jos koskaan kannattaa osallistua keskusteluun!
Tässä vielä kuvat puheena olevista sarjoista (kaasutin ylempänä, kuten imusarjoista voi päätellä):
-Daaz
Ihminen miettii aina erilaisia asioita. Esimerkiksi sitä, kuinka korkealle golfpallo pomppaa, jos sen tiputtaa kerrostalon katolta asfaltille, tai sitä, kuinka paljon elmukelmua Eiffel-tornin kelmuttamiseen kuluisi.
Tällä viikolla olen lähinnä miettinyt, miksi W114:n M110-koneen kaasutin- ja ruiskuversioiden (M110.921 ja M110.982) pakosarjat ovat erilaiset. Koneethan ovat niin sanotusti läpihengittäviä, joten imusarjan muoto ei vaikuta pakosarjaan. Silti kaasarikoneessa on melko normaali pakosarja mutta ruiskuversiossa pakosarja johdetaan ensin alas ja eteen ja vasta vasta taakse. Osaako joku selittää, miksi näin on? Onko siihen jokin tilankäytöllinen syy, antaako ruiskuversion pakosarja enemmän tehoa vai onko insinööri unohtanut, kummassa päässä autoa se pakoputki on, kun on ruiskun pakosarjaa piirtänyt? Vai onko tähän ylipäätään mitään järjellistä syytä?
Lisäksi: näettekö jotain syytä, jonka perusteella kaasutinversion pakosarjaa ei voisi käyttää ruiskun imusarjan kanssa?
Jos asiaan saadaan selvitys, tässä threadissa julkaistaan kuva W115-matkailuautosta. Se on sininen. Joten nyt jos koskaan kannattaa osallistua keskusteluun!
Tässä vielä kuvat puheena olevista sarjoista (kaasutin ylempänä, kuten imusarjoista voi päätellä):
-Daaz
Viimeksi muokannut Daaz, To 22.10.2015 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Korjaan itseäni heti sen verran, ettei tuossa kuvissa olekaan näköjään kaasari- ja ruiskukoneiden pakosarjat, vaan ylipäätään kaksi erilaista versiota pakosarjoista. Ne vaan on EPC:ssä piirretty kaasarin ja ruiskun yhteyteen. Kuten näistä sovelluskohteista voi päätellä, kumpaakin versiota on käytetty useammassa koneessa (katso saraketta "Standard - Car" eli henkilöauto ja yleissaksalainen versio). Tästä herää tietysti kysymys, että kumpikohan versio tuossa omassa autossani on (menen kohta tarkistamaan; siinä tosin on ruotsalaiset saastelaitteet ja matalapuristeinen kone), mutta edelleen selvittämättömäksi jää, miksi noita on kaksi versiota, jos syynä ei ole vientimallien saastelaitteisto tai muu vastaava.
Yllä olevan ylemmän kuvan ("taakse") pakosarjojen sovelluskohteet:
Yllä olevan alemman kuvan ("alas ja eteen") pakosarjojen sovelluskohteet:
-Daaz
Yllä olevan ylemmän kuvan ("taakse") pakosarjojen sovelluskohteet:
Yllä olevan alemman kuvan ("alas ja eteen") pakosarjojen sovelluskohteet:
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Ylemmän kuvan pakosarjat ovat olleet ainakin molemmissa koneissa jotka olivat autoissani. Koneet olivat molemmat W123 korisista.
En ole tuota toista mallia nähnytkään.
En ole tuota toista mallia nähnytkään.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
W123:n pakosarjat ovat luonnollisesti hieman erilaiset kuin W114:n, mutta osa on tosiaan hyvin samannäköisiä kuin tuo ylempi kuva (tosin jostain syystä eri varaosanumeroilla). Tuota alemman kuvan kaltaista viritystä en EPC:stä löytänyt W123:n kohdalta, vaikka oli sielläkin vaikka minkämoisia vänkyröitä riippuen mallista ja vuosimallista, vaikka katsoin vain peruseurooppalaista mallia.
Silti ihmetyttää, että mikä ihme tuo alemman kuvan vänkyrä W114:ssa on ja missä malleissa sellainen olisi (ja miksi).
-D
Silti ihmetyttää, että mikä ihme tuo alemman kuvan vänkyrä W114:ssa on ja missä malleissa sellainen olisi (ja miksi).
-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Minusta tuossa nyt on kyseessä vain WIS kuvat...monesti niissä olevat kuvat on ihan puutaheinää. Ainakin kaikki m110:t jotka olen nähnyt w114:ssä , on niissä ollut aina nuo kaasutinkoneen kanssa olevat sarjat. En edes ikinä ole nähnyt noita ruiskukoneen kuvassa olevia sarjoja, veikkaisin, että ne on vasemmanpuoleisen liikenteen sarjat. Simpukka on tiellä, siksi ne menee noin.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
No niin, tuohan se syy on. Olipas yksinkertainen; hämäännyin siitä, että saastelaitteiden ja esimerkiksi kannenviereisen katalysaattorin kanssa (katso kuva) pakosarja menee hieman samalla tavalla, enkä siksi edes tullut ajatelleeksi ohjauksen kätisyyttä. Nyt kun EPC:stä katsoo tuota osaa, niin siinä oli tosiaan piilossa maininta "R" (muissa "L").unski kirjoitti:Minusta tuossa nyt on kyseessä vain WIS kuvat...monesti niissä olevat kuvat on ihan puutaheinää. Ainakin kaikki m110:t jotka olen nähnyt w114:ssä , on niissä ollut aina nuo kaasutinkoneen kanssa olevat sarjat. En edes ikinä ole nähnyt noita ruiskukoneen kuvassa olevia sarjoja, veikkaisin, että ne on vasemmanpuoleisen liikenteen sarjat. Simpukka on tiellä, siksi ne menee noin.
Kiitos Unskille hyvästä huomiosta! Postaan kuvan matkailuautosta kohta.
-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Ja tässä siis tuo W115-matkailuauto. On se hieno. Tai ainakin hiton erikoinen.
-D
-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1204
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
On onDaaz kirjoitti:Ja tässä siis tuo W115-matkailuauto. On se hieno. Tai ainakin hiton erikoinen.
[ http://solex.kuvat.fi/W115-matkailuauto.jpg ]
-D
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Näissä M110 koneessa näkyy olevan monen näkösiä pakosarjoja.
Tässä pari versiota lisää. Moottorissa kiinni W126 mallista,moottorinumeron mukaan
Irrallaan W123 mallista.Siinä EGR toiminto.
123 sarjat jo jotenkin sulavan malliset mutta kaukana tehoa tuovista
Hassua silti että ilmotettu tehomäärä,185hv,on silti sama näissä loppupuolen koneissa
W115 on hauskan näköinen matkapeli.
Taitaa olla ambulanssin alustalla
Tässä pari versiota lisää. Moottorissa kiinni W126 mallista,moottorinumeron mukaan
Irrallaan W123 mallista.Siinä EGR toiminto.
123 sarjat jo jotenkin sulavan malliset mutta kaukana tehoa tuovista
Hassua silti että ilmotettu tehomäärä,185hv,on silti sama näissä loppupuolen koneissa
W115 on hauskan näköinen matkapeli.
Taitaa olla ambulanssin alustalla
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Erikoinen tuo ainakin onDaaz kirjoitti:Ja tässä siis tuo W115-matkailuauto. On se hieno. Tai ainakin hiton erikoinen.
-D
Onko tuo joku omavalmiste vai ihan tehas tekoinen?
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
201 2.0E
124 200D
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Kyllä se taitaa olla ihan itte rakennettu. En ainakaan ole ihan samanlaista nähnyt koskaan (ne muutamat "tehdastekoiset" on vielä hirveämmän näköisiä). Ja ambulanssin alustalla on joo, mahdollisesti VBK Vestfold Bil & Karosseri Horten -nimisen norjalaisen valmistajan ambulanssi alkujaan. Nettiautosta tuon joskus bongasin, omistaja asuu muistaakseni Ruotsissa.
Onkohan joku muuten tehnyt onnistuneita peltisarjoja M110-koneeseen?
-Daaz
Onkohan joku muuten tehnyt onnistuneita peltisarjoja M110-koneeseen?
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Ei suoraan vastaa kysymykseesi mutta voisi muuten olla mielenkiintoista tietoa.
http://www.mbspares.com.au/Service/Modi ... sBenz.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mbspares.com.au/Service/Modi ... sBenz.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Oon joskus lukenut tuon, mutta vähän ympäripyöreitähän tuolla jutellaan, eivätkä ole saaneet konetta vielä toimimaan halutulla tavalla.hismajestics kirjoitti:Ei suoraan vastaa kysymykseesi mutta voisi muuten olla mielenkiintoista tietoa.
http://www.mbspares.com.au/Service/Modi ... sBenz.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta peltisarjoista puheen ollen, on niitä joku näköjään askarrellut:
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Toi on hieno. Mistä kuva?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Jostain internetistä Google-haulla. Alkuperäinen kuva saattaa olla tästä ilmoituksesta. Ilmeisesti tuota pakosarjaa on tehty useampi kappale, koska samanlainen löytyi myös toisesta kuvasta (tai sitten se oli tuo sama).hismajestics kirjoitti:Toi on hieno. Mistä kuva?
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Teetkö juttua vai rakennatko autoa? Jos rakennat autoa, niin laita Ernestille meili. Ei tarvitse googlata. Vois tietää yhtä ja toista...:
280 CE Dbilas Dynamic Camshafts, 30% LSD 216HP 4 plate sport clutch H&R susspension, 30+20 mm ...
https://www.youtube.com/watch?v=ccrIfxPyG6Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Kerro multa terveisiä. Tietää mut nimeltä ei forumnikkinä.
erio@poczta.onet.pl
280 CE Dbilas Dynamic Camshafts, 30% LSD 216HP 4 plate sport clutch H&R susspension, 30+20 mm ...
https://www.youtube.com/watch?v=ccrIfxPyG6Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Kerro multa terveisiä. Tietää mut nimeltä ei forumnikkinä.
erio@poczta.onet.pl
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Kiitos vinkistä! Rakentamassa joo, jossain vaiheessa. Alkuperäinen ajatus oli M104, mutta joku pentele meni jo varastamaan sen (prkl... ). Joten nyt ideana on M110, koska sellainen autossa on nytkin. Mutta hieman eri lähtökohdista kuin noissa rallipeleissä, koska käytännössä mun ajo on pelkkää liikennevaloa alle sadan metrin välein, eikä siinä tarvita tiukkaa ylävääntöä vaan lähinnä varmaa liikkeellelähtöä. Nokat siis pysyvät ihan vakiona ja todennäköisesti kyllä se pakosarjakin.hismajestics kirjoitti:Teetkö juttua vai rakennatko autoa? Jos rakennat autoa, niin laita Ernestille meili. Ei tarvitse googlata. Vois tietää yhtä ja toista...:
Joko laitoit auton talviteloille, vai järjestetäänkö vielä Klein Strichacht Treffen 2015 tässä joku päivä?
-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Tässä vielä kuva (melkein) samanlaisesta peltisetistä kuin tuossa ylempänä. Valmistajana mahdollisesti Tezet. Onhan nuo hienot, mutta mulla tosiaan melko tarpeettomat. Alkuperäisiin menee putki ilman sovittelua, ja auto on nyt mukavan hiljainen.
-D
-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Ajelut on tätä vuodelta ajeltu. Vien huomenna talliin. Alkaa uuden vetolinjan suunnittelu ja toteutus . Tule käymään kun päästään vauhtiin.Daaz kirjoitti:Joko laitoit auton talviteloille, vai järjestetäänkö vielä Klein Strichacht Treffen 2015 tässä joku päivä?
-D
Btw, nätit pakosarjat tuossa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
Nimimerkki Sivonen rakentelin muuan vuosi sitten 123 280:iinsä peltisarjat ja vähän muutakin.
En kyllä muista miten se toimi ja millaisia lukemia antoi mutta tehty on.
Harmi vaan kun ei miestä ole vuosikausiin voorumeilla näkynyt.
En kyllä muista miten se toimi ja millaisia lukemia antoi mutta tehty on.
Harmi vaan kun ei miestä ole vuosikausiin voorumeilla näkynyt.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: M110-pakosarjat – miksi ne näin menevät?
juu, pelashan ne, mutta sitten naiset pilas hyvän mersumiehenMika.T kirjoitti:Nimimerkki Sivonen rakentelin muuan vuosi sitten 123 280:iinsä peltisarjat ja vähän muutakin.
En kyllä muista miten se toimi ja millaisia lukemia antoi mutta tehty on.
Harmi vaan kun ei miestä ole vuosikausiin voorumeilla näkynyt.
mullon pelkkiä romuja vaan