W114 250CE kunnostus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jopeli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 14.06.2016 16:04

W114 250CE kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jopeli »

Tervehdys arvon foorumilaiset. Nyt olisi mielenkiintoinen projekti käsillä johon tarvitsen tietävien apua. Eli auto on 71 vuoden coupe w114 2,5 litrasella djet ruiskukoneella ja automaattilaatikolla. Auto on ollut perheessä jo parikymmentä vuotta ja jäänyt käyntihäiriöiden takia seisomaan. Viimeksi ollut ajossa varmaan viistoista vuotta sitten. Nyt olisikin tarkoitus saada peli kunnostettua ja leimattua tämän kesän aikana. Kone lähti nätisti käymään eikä pidä minkäänlaisia sivuääniä. Seuraava askel on vaihtaa kaikki nesteet ja suodattimet.

Onko automaattilaatikon öljyjen vaihdossa joitain tiettyjä asioita jotka tulee ottaa huomioon. Öljymäärä kuulemma on 5 litraa, pitääkö paikkansa? Minkälaista öljyä näinkin vanhassa laatikossa kuuluu käyttää? Onko esim. http://m.motonet.fi/fi/tuote/590329/Com ... maattioljy pätevää värkkiä? Entä onko hyötyä vaihtaa öljyt kahteen kertaan, eli ensin ikivanhat öljyt pihalle ja uudet tilalle -> hiukan ajoa ja sen jälkeen taas öljynvaihto.

Moottoriöljyn ja suodattimen vaihtamisessa ei tieten ole mitään ihmeellistä. Ajattelin jotain "old timer" 20w50 viskositeettistä öljyä laittaa. Öljytilavuus suodattimen kanssa kuulemma 5,5 litraa.

Kelpaako jäähdytinnesteeksi perus vihreä zero jota mainostetaan "sopii vanhempiin autoihin", vai onko syytä hommata jotain mersun omaa nestettä? Entä vaihtaminen. Syylärin korkki auki ja pohjaproppu auki -> nesteet pihalle ja korkit kiinni ja uudet tilalle. Onko järjesteän ilmauksessa jotain tiettyä huomioitavaa ja onko ilmausruuveja useissa paikoissa?

Auto on siis aikoinaan alkanut kärsimään käyntiongelmista ja sen takia jäänyt seisomaan. Perimätiedon mukaan lämmin kone lakkasi käymästä kaikilla ja bensaa pääsi ajan mittaan öljypohjaan saakka. Nyt kuitenkin kun koekäytin autoa niin minkäänlaista käyntihäiriöitä ei ilmennyt, vaan kone kävi ja hyrräsi erittäin hienosti ilman minkäänlaisia sivuääniä tai pätkimisiä. Lämmöt pysyi 90 asteen paikkeilla kokoajan ja öljynpaine tyhjäkäynnillä pysyi kahden kilon hujakoilla. Kaasuttaessa öljynpaine nousi mittarin tappiin. Suuttimet käytin huollossa ja niissä oli ylivuotoa jonkun verran. Seuraavaksi pitää tieten mitata bensapaineet. Voiko huonokuntoinen virranjakajan impulssianturi(?) aiheuttaa sytytysongelmia ja pätkimistä?
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: W114 250CE kunnostus

Viesti Kirjoittaja kekka »

Kun vaihdat laatikkoöljyjä niin päästä myös turbiinista öljyt pois. muista caihtaa myös jarrunesteet.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 250CE kunnostus

Viesti Kirjoittaja karra »

Muutama asia: saattaa olla että motonetin lootaöljy toimisi mutta suosittelen Mobil ATF 220 tavaraa. Sitä saa alan liikkeistä sekä joistakin halpahalleista edullisesti, muistaakseni motonetista myös, litran purkeissa. Se on Dexron II tyyppistä mineraalipohjaista. Synteettinen ei kuulu vanhaan laatikkoon.

Irroitit siis suuttimet? Uusitko ne molemmat kumit per suutin? Ilmavuodot sekoittaa D-Jetin tosi helposti. Mitä tarkoittaa ylivuoto?

Ei noin vanhassa ole mitään sytytyksen tunnistinta, tuossa on kärjellinen jakaja.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Jopeli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 14.06.2016 16:04

Re: W114 250CE kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jopeli »

Suuttimet irroitettiin ja lähetettiin muistaakseni Finjectorille, jossa ne puhdistettiin ja huollettiin. Se mitä suutinhuoltoon kuuluu, en tiedä, mutta loppuraportissa oli jotakuinkin, että kaksi suutinta ruutasi bensaa enemmän kuin muut ja yksi oli ollut jumissa/tukossa. Mitään kumeja en ole uusinut.

Eräs herra aikoinaan puhui, että näissä djet koneiden virranjakajassa on jotkin käret jotka säätävät suuttimien avautumista, tai jotain sen suuntaista. Ja mikäli tämä ei toimi oikein niin saattaisi aiheuttaa moottorin huonoa käymistä. Koko djet systeemi on meikäläiselle täysin uusi tuttavuus, joten koittakaa jaksaa jos täältä tulee typeriä kysymyksiä :) kova on vaan hinku saada auto kuntoon ja baanalle.
Vastaa Viestiin