MB vm64 L405 herättelyä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
pesuL405
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 31.10.2016 15:49

MB vm64 L405 herättelyä

Viesti Kirjoittaja pesuL405 »

Tervehdys, ajattelin aloittaa uuden ketjun uudelle projektille koska kysyttävää tulee varmasti paljon vaikka mistä. Itse en mersuista juuri mitään tiedä ja vieläkin vähemmän diisseleistä mutta jonnin verran perusymmärrystä on jenkkien ja käyttiksen kanssa ropailusta, joten yrittäkää kestää kun kysymykset ei välttämäti ole aina kauheen fiksuja :)

Auto on vm 64 MB L405 joka on tietääkseni joskus 70-luvulla muunnettu maitoautosta matkailuautoksi. Kampe on kulkenut suvussa saksasta suomeen jo 70-luvulta ja nyt olisi täysi remontti edessä pikkuhiljaa.

Tekniikka on muuten alkuperäistä mutta kone on vaihdettu jossain vaiheessa vm78 OM616 koneeseen... Sitten esittelyistä siihen ensimmäiseen ongelmaan eli käyntiin saamiseen.

Vika olisi paikannettu starttiin, oireena että solenoidi napsahtaa mutta pyörittää konetta laiskasti vain hetken ja sitten hyytyy. Ensimmäisiä kertoja jaksoi pyörittää hieman kauemmin ennenkun jäi jumiin mutta nykyään lähinnä solenoidi napsahtaa ja pyöräyttää pari kertaa. Pikkasen sauhuakin pääsi startista jossain vaiheessa.

Alla listaa mitä on kokeiltu ja huomioita.
- Akku kunnossa ja ladattu, käynnistysjännite ei tipu liikoja
- Apustartilla ja toisella autolla kokeiltu antaa lisävirtaa mutta ei auta.
- Startille tulevat kaapelit ehjän näköiset.
- Starttia pyöritetty irrallaan ja pyörii kyllä mutta hyrrää aika lepposen oloisesti verrattuna toiseen ehjään mersun starttiin.
- Startti korkattu ja mitään ilmiselvää vikaa ei löytynyt.
- Startti kuumenee pirusti jo muutaman käynnistys yrityksen jälkeen.
- Solenoidin ja rungon välinen maa lenkki aika huonossa hapessa mutta selvästi kokeiltu ennenkin ja kokeilin vielä uudestaan tinata paremmaksi.
- Kone pyörii käsin sujuvasti.
- Saa polttoainetta.

Sain jo tilattua startin mersupurkaamolta mutta tilasen sen tietenkin koneen tyyppinumerolla ja laatikkoonhan(joka on alkuperäinen) se tulee kiinni, joten eihän tuo passannut. Vanha startti on asennettu soviterenkaan avulla. Kun mokani selvisi niin kuvien perusteella selvisi että ko startti on alunperin nähtävästi 110 sarjan autosta ja valmistus lopetettu 67.
Kuvat starteista http://pesci.kuvat.fi/kuvat/Lelut/MBL405/" onclick="window.open(this.href);return false; Käytössä oleva on tuo isompi ja pienempi se "väärä" minkä tilasin.

Olisiko täällä hyviä tai vaikka huonoja ideoita mitä seuraavaksi voisi kokeilla? Mistä korvaavaa starttia voisi metsästää tai löytyykö tästä maasta joku joka osaisi tuon nykyisen korjata?

Kiitokset ja kumarrus etukäteen!
Jukka

ps. lipsahti alkuun näköjään aivan väärään kategoriaan tämä, toivottavasti nyt oikeassa. Torukoon joku jos ei ole :)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: MB vm64 L405 herättelyä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Veikkaisin että pyörivä osa ottaa kenttiin kiinni. Eli laakereissa välystä liikaa. Tämän näkee kentistä jos purkaa startin.
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: MB vm64 L405 herättelyä

Viesti Kirjoittaja kekka »

joko solenoidi on kipeä tai hiilet kantaa/ankkuri kulunut. epäilen solenoidia. Sen voi helposti tutkia kun katsoo on solenoidin bekeliitti murtunut. toki vika voi olla kuluneessa ankkurissakin. helpointa on varmaan huoltaa vanha startti. Eli purkaa solenoidi pois ja purkaa startti etupäästä jotta näkee ankkurin ja hiilet.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
pesuL405
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 31.10.2016 15:49

Re: MB vm64 L405 herättelyä

Viesti Kirjoittaja pesuL405 »

Startti on tosiaan käytetty jo kertaalleen auki itseäni osaavamman kaverin toimesta ja meinasi että näyttäisi olevan kunnossa, mutta oli tosiaan hieman kenttään vissiin kärähtänyt joka voisi viitata väljiin laakereihin? Silloin ajateltiin vielä että akusta loppui potku jolloin loppui pyörittäminenkin. Osaisitteko hieman tarkentaa mitä startin huolto pitää sisällään ja saako näihin jotain korjaus sarjoja? Saati laakereita ja saako vaihdettua ilman prässiä?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: MB vm64 L405 herättelyä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onkohan laturin etupäässä (hammaspyörän päässä) oikea rullalaakeri vai onko siellä vaan rotsattu holkki liukulaakerina? Todennäköisesti se etupää kuluu ensin väljäksi koska siinä on isompi sivuttaisvoima kuin hiilipäässä.
pesuL405
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 31.10.2016 15:49

Re: MB vm64 L405 herättelyä

Viesti Kirjoittaja pesuL405 »

Nyt on taasen startti irti ja pitää nähtävästi kokeilla huoltaa, ilman varaosia tosin, joten tuskimpa tuosta kalua enään tulee mutta toivoa aina voi. Varsinkin kun vaihtoehdot tuntuu olevan aika vähissä.
Löysimpä myös tämmöisen huolto-ohjeen jos olisi jollekin muulle apua http://docplayer.fi/1491458-Kaynnistysm ... halla.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin