W115 tehostettu simpukka-> rungon väsyminen
W115 tehostettu simpukka-> rungon väsyminen
Onko näihin pystäreihin ollu omaa virallista tehostettua simpukkaa? Omasta jouduin viikonloppuna käyttään tuon simpunkan irti kun oli runkokotelo murtunut melkein poikki siltä kohtaa ja pisti silmään simpukan kyljessä oleva pitkä numerosarja joka alkoi 116...... numerohan viittais vissiin w116 malliin vai olenko väärässä? Voisko väärän mallinen simpukka aiheuttaa palkin väsymisen (esim liian iso liikerata? tulee ekana mieleen) Oli muuten pikkusen iso savotta korjata tuo runkokotelo kun jokaisen kiinnityspultin reijästä lähti 2-4 murtumaa eri suuntiin ja vielä molemmin puolin. Ylemmän ja alemman kiinnitys pulttien välillä on vahvike pala runkokotelon sisällä joka oli täysin murusina kotelon pohjalla. Kaikki vikapaikat leikkelin puukkoshalla pois ja 2mm pellista tein uutta tilalle. Onko tämmönen rungon väsyminen yleinen vaiva näissä malleissa? mitään oireita ei ajossa ole ollut, vika paljastui kun alkoin viksaileen pinta ruosteita ja irtonaisia massan reikaleita pyöränkotelosta niin murtuma kohta tuli esiin ruosteen alta.
Re: W115 tehostettu simpukka-> rungon väsyminen
Moi,
taitaa kaikissa tuon ikäisissä olla sama simpukka ja itsellä oli samaa vikaa rungossa w107 korisessa autossa.
taitaa kaikissa tuon ikäisissä olla sama simpukka ja itsellä oli samaa vikaa rungossa w107 korisessa autossa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W115 tehostettu simpukka-> rungon väsyminen
Moro,
116...numeroilla alkaa myös oman w114 ohjaussimpukka ja runkopalkki simpukan kohdalla menossa korjaukseen myös täällä.
116...numeroilla alkaa myös oman w114 ohjaussimpukka ja runkopalkki simpukan kohdalla menossa korjaukseen myös täällä.
Re: W115 tehostettu simpukka-> rungon väsyminen
Kannattaa tarkistaa myös apusimpukan puoli, se putki missä apusimpukka on kiinni on usein pahasti hapertunut.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: W115 tehostettu simpukka-> rungon väsyminen
Tämä on tyyppivika. Itselläni on toisessa W114:ssä sama melko kriittinen ongelma. Ilmeisesti syynä on juuri se palkin sisällä olevan "holkin" ruostuminen, jolloin se ei enää pidä palkin kahta puolta ryhdissä. Simpukka heiluu silminnähden, kun ohjaus menee ääriasentoihin. Se voi ilmetä myös ratin luona laakereiden natinana, kun ohjausakseli pääsee liikkumaan sivusuunnassa.
Korjasin tämän 15 vuotta sitten laittamalla vahvan peltipalan runkopalkin ulommalle pinnalle, mutta en silloin tajunnut tuota sisäputkitusta lainkaan. Edellisessä katsastuksessa havaitsimme vian palanneen, joten tällä kertaa on korjattava perusteellisemmin. (Tosin nyt auto on seisonnassa, joten en ole hommaan tarttunut.)
Pika-apuna voi yrittää uusia kiinnityspultit ja laittaa ne kireälle, mutta se ei kauan auta. Uudet siksi, että vanhat pultit muutenkin helposti katkeavat simpukan heiluessa. Ainoa oikea apu on avata ja korjata runkopalkki.
-Daaz
Korjasin tämän 15 vuotta sitten laittamalla vahvan peltipalan runkopalkin ulommalle pinnalle, mutta en silloin tajunnut tuota sisäputkitusta lainkaan. Edellisessä katsastuksessa havaitsimme vian palanneen, joten tällä kertaa on korjattava perusteellisemmin. (Tosin nyt auto on seisonnassa, joten en ole hommaan tarttunut.)
Pika-apuna voi yrittää uusia kiinnityspultit ja laittaa ne kireälle, mutta se ei kauan auta. Uudet siksi, että vanhat pultit muutenkin helposti katkeavat simpukan heiluessa. Ainoa oikea apu on avata ja korjata runkopalkki.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)