Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Aika ajoin 2010-luvulla oli fiilis lapsuudenunelman eli R107:n hankinnasta. Vuosina 2012-2015 katselin useita yksilöitä, mutta kauppoihin asti en päätynyt. Muutaman kerran olin hyvin lähellä lähteä Hollantiin katsomaan paria autoa. Yksityiskohtaisia matkasuunnitelmia oli jo tehty, mutta en kuitenkaan lähtenyt.

Sitten maaliskuussa 2015 sain vinkin Klubilehdessä myynnissä olevasta antrasiitinvärisestä 280:stä. Myyjä osoittautui autoharrastajaksi, jolla oli ollut useita klassikkomersuja. Kertoi puhelimessa paljon autosta. Lähdin katsomaan autoa. Olin lukenut paljon 107:n ongelmakohdista, ja kerryttänyt käytännön kokemusta tutkimalla perusteellisesti useamman SL:n. Kaupat syntyivät, ja hain auton seuraavana päivänä.

Vuonna 2011 hankkimassani 500SEC:ssä oli useita hienoja varusteita, mutta SL:ää etsiessäni kaipasin yksinkertaisuutta ja siten vähemmän huolia. Automaattivaihteisto oli ainoa varustekriteerini. Tässä yksilössä ei ole automaatin lisäksi muita varusteita kuten sähköikkunoita. Istuinten verhoilu on beigeä MB-Texiä.

Auto oli museorekisteröity kesällä 2014, ja lähes kaikki nesteet oli vaihdettu samoihin aikoihin. Pakoputki on uusittu jossain vaiheessa kuten luultavasti jarrusatulatkin. Olen vaihtanut autoon viimeisen kahden vuoden aikana Boschin bensapumpun, bensasuodattimen, ruiskusuuttimet tiivisteineen, NGK:n sytytysjohdot, Boschin virranjakajan kannen ja pyörijän, virranjakajan painekellon, Febin jarrupääsylinterin, Wahlerin termostaatin, kaikki hihnat, sisustan jalopuut, takapuskurin keskimmäisen kromin, konepellin kokardin, ilmanputsarin suodattimen, jäähdytysnesteen pari kertaa, jarrunesteen, ohjaustehostimen öljyt, peräöljyt, moottoriöljyt pari kertaa sekä puhallinmoottorin kotelon kannen ja tiivisteen. Seuraavaksi on vuorossa vaihteistoöljyn vaihto suodattimineen. Samalla vaihdan vaihteiston kyljessä olevan painekellon ja kuuluisan 2-3-vaihtoon vaikuttavan jousisarjan. Aurinkolipat täytyy myös uusia tai vähintäänkin vaihtaa niiden sisällä oleva pehmustemateriaali.

Autossa on 14" peltivanteet korinvärisillä pölykapseleilla. Viime talvena hankin vaihtoehdoksi 15" Fondmetalin kunnostetut 15-reikävanteet. Niissä on suorakulmion muotoiset reiät ja siten Lorinserin LO-vanteiden tyyliä.
280SL April 2017 (1).jpg
Alloys (1).jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja Hage »

No mutta sehän on hienon näköinen :thumbup: Mikä auton historia on ja onko tuossa jenkkiparkit?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Kiitos kiitos. :thumbup:

Autosta on melko paljon dokumentaatiota. Auto on valmistettu 1981 ja rekisteröity 1982 saksalaisnaiselle, jonka omistuksessa se oli 1990-luvun alkupuolelle asti. Sen jälkeen auto siirtyi suomalaisomistukseen ja tuotiin Suomeen muuttoautona 1990-luvun puolivälissä. Auto vaihtoi omistajaa 2000-luvun puolivälissä. Kolmannelta omistajalta se päätyi etelä-suomalaiselle mobilistille vuonna 2013. 1980-luvun saksalaisista asiakirjoista ilmenee, että autossa on ollut BBS-vanteet ja Lorinserin korisarja. Autoon on jossain vaiheessa vaihdettu jenkkivalot.

Auto esiintyy elokuvassa Vares - Sukkanauhakäärme ja se on siten päässyt Internet Movie Cars Databaseen (IMCDB).
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Nätti SL :thumbup: Hyvät värit. Lisää kuvia vaan kehiin. Mutta onko tämä yhtään sen yksinkertaisempi kuin SEC :eh: Onkos näissä muuten sähköhydraulinen katto?

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Kiitoksia. :wave:

On tämä yksinkertaisempi. :wink: SEC:ssä oli sähkösäätöiset ikkunat, istuimet ja kattoluukku sekä ilmastointi, hydraulinen perän tasonsäätö, vetokoukku ja vakionopeudensäädin. Toki W107:aa on saanut muun muassa ilmastoinnilla, sähköikkunoilla ja vakionopeudensäätimellä. Amerikan malleissa näyttää olevan lähes poikkeuksetta ilmastointi ja sähköikkunat.

R107:ssa ei ole sähköhydraulista kattoa, mutta seuraavassa SL-sarjassa eli vuosina 1989-2002 markkinoilla olleessa R129:ssä on.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Edellisestä tämän ketjun päivityksestä on kolme vuotta, joten päivitän, mitä näiden vuosien aikana on tapahtunut.
15-reikäiset vanteet ovat vaihtuneet barokkeihin. Asiaa kiritti kirsikkana takaluukussa ollut käyttämätön Pirellin alkuperäinen vararengas 126-osanumerolla varustetulla barokkivanteella. Hankin neljä 126-osanumerolla varustettua barokkivannetta lisää, joten nyt on koko sarja. Lisäksi on peltivanteet korinvärisillä pölykapseleilla. Kaksi kolmasosaa sataseiskan alkuperäisistä vannemalleista siis löytyy. Aika ajoin pohdin, josko sitä hankkisi kolmannen alkuperäisen vannemallin eli niin kutsutut kaivonkannet, joita sataseiskaan sai vuodesta 1985 lähtien. Toisaalta pyrin siihen, että en keräilisi tavaraa, vaan tavaraa olisi vähemmän mutta sitäkin paremmassa järjestyksessä. :)

Viime kesänä vaihdoin automaattivaihteiston öljyn ja kuuluisan 2-3-vaihtoon vaikuttavan jousisarjan. Aurinkolipat tuli myös kunnostettua. Vasemman takavalaisimen muovikuoressa oli halkeama, joka häiritsi minua aika ajoin. Vaihdoin valaisimen hyvään käytettyyn yksilöön.

Tänä keväänä vaihdoin taka-akselin koiranluut ja ohjausiskunvaimentimen, joka oli alkuperäinen. Kunnostin myös keskikonsolin yhden polttimon johdon kantoineen. Kannasta oli metalliluiska poikki. Sain varaosan jäsen jaakko.putkisaaren W123:sta ja liitin varaosan johdon vanhoihin johtoihin abikoliittimillä.

Jenkkietuvalojen korkeudensäätöpultti kiertyy muovimutterissa, ja mutterithan olivat osin aika mureita. Minulla ei ole hitsauslaitteita, joten kaveri hitsasi tilalle suunnitelmani perusteella neliönmuotoiset M6-korimutterit.

Takapuskurin vasemmassa kromiosassa oli pienehkö kupru, joka vaivasi pienestä koostaan huolimatta. Vaihdoin tilalle uuden osan. Jäsen Karralla on myynti-ilmoitus Oldtimers-myyntipalstalla euromallisen takapuskurin osista. Karra mainitsee ilmoituksessaan minun autoni takapuskurin vasemman ja keskimmäisen kromiosan. Karran ja minun osista saisi tehtyä kokonaisen europuskurin.

Seuraavaksi työlistallani on konepellin äänieristeen vaihto. Tilasin kaksiosaisen eristeen ja hankin kaksi 500 ml pulloa 120 lämpöastetta kestävää sprayliimaa asennusta varten. Ajatuksenani on myös Beckerin hankinta, tarjouksia otetaan vastaan. :wave:
Olisikohan jollakulla valokuvaa alkuperäisestä ration liitännästä? Autossani oli Blaukkarin kasettisoitin, josta lähti johdot takakonttiin kiinnitettyyn cd-vaihtajaan. Purin cd-vaihtajan pois hankittuani auton. Blaukkari on ollut siitä lähtien paikallaan, mutta ei kytkettynä.

Tilasin myös Kanadasta keskikonsolin lämmönsäätörulliin uudet tarrat. Tarrojen pitäisi saapua 9.9. mennessä. No, eihän tässä mikään kiire ole. :)
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja karra »

taviokuurna kirjoitti:Ajatuksenani on myös Beckerin hankinta, tarjouksia otetaan vastaan. :wave:
Olisikohan jollakulla valokuvaa alkuperäisestä ration liitännästä? Autossani oli Blaukkarin kasettisoitin, josta lähti johdot takakonttiin kiinnitettyyn cd-vaihtajaan. Purin cd-vaihtajan pois hankittuani auton. Blaukkari on ollut siitä lähtien paikallaan, mutta ei kytkettynä.
Kiva lukea päivitystä, täytyy sanoa että en ole varma olenko edes lukenut noita aiempia viestejä...

Tuo 1982 on tavallaan murrosvaiheen autoja monessakin suhteessa. Ainakin W116 malleihin jos autossa oli tehdasradio siihen sai tilattua eikoistoiveena nadelstreifen etulevyn, vaikka viralliset, esim W123 malleissa ne oli jo mustia. Mielestäni 1981 oli vielä hellannupit, mutta saikohan silloin jo elektronisia telaketjuja, huipulla oli mielestäni se mexico electronic jo 1980/1081? Pitää katsoa Beckerin raamatusta illalla.

Jos hellannuppi niin erilliset piuhat, jos eletronic niin se J/L muotoinen liitin.

1982 mersulla oli Economy Program jossa muutettiin auton ominaisuuksia (paremmiksi) ja parannettiin taloudellisuutta. Kutoskoneisissa ei ollut paljoa muutosta mutta mitä isompiin (kaseihin) mentiin niin taloudellisuus parani, tarkkaa implementoinnin ajankohtaaen en tiedä tosin. Sen verran tutkin että USA 380-malleissa oli perävälitys alunperin harvempi ja Economy Programin myötä sama perävälitys tuli euromalleihin 1982.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja karra »

Kirjan mukaan hellannupien tuotanto loppui eri mallien osalta vuosien 1981 ja 1985 välissä. 1985-1990 pystyi tilaamaan ns Opa-radion eli pappaversion, ne oli hellannuppeja jossa sellaset hassut pyöreät nupit, kuin lierihatut.

Foorumilla on linkki SL sivustolle jossa kerrottu kaikki eri vuosina 107:ssa olleet radiot, se oli joku SL kerho tai klubi mutta en onnistunut sitä enää löytämään.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Onpas hieno SL! Miten minullakin on mennyt tämä topic kokonaan ohi! Laita ihmeessä lisää kuvia autosta! :)

Täältä löytyy jotain tietoa autoon sopivista Beckereistä, sekä ohjeita virran kytkentään.

Suurin ongelmahan noissa 107:ssa on ruoste - jos sitä ei ole niin oikein mukava harrasteauto. Vielä jos auto on ns. karvalakkimalli, ei ole huolta että erikoisvarusteidenkaan kanssa tulisi ongelmia. Varsinkin jenkkimalleissa nähtävä automaattinen ilmastointi osaa olla aika ongelmallinen tapaus.

Onkos tuossa -82 vuosimallissa vielä pystylamppumersuun perustuva alustarakenne? Eikö siihen tehty jossain mallin elinkaaren vaiheessa päivitystä?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Wikke kirjoitti:
Onkos tuossa -82 vuosimallissa vielä pystylamppumersuun perustuva alustarakenne? Eikö siihen tehty jossain mallin elinkaaren vaiheessa päivitystä?

1985 ja uudemmissa on erilaiset tukivarret etupäässä ainakin niin sinne asti sama alustarakenne kuin pystärissä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Kiitos ratiota koskevista vinkeistänne, Karra ja Wikke! :thumbup:

Itse asiassa muisteltuani ration purkamista ottamieni valokuvien avulla oivalsin, että autosta viisi vuotta sitten purkamani ratio ja cd-vaihtaja olivat Pioneerin, eivät siis Blaupunktin, kuten kirjoitin aikaisemmin. Minulla on siis jostakin saatu (taisi tulla SEC:ini mukana) Blaupunktin Toronto SQR 48 -soitin, joka sopii aikakautensa puolesta tähän SL:ään. Tässä Classic Digestissä myynnissä olevassa 107:ssa on kyseinen soitin ja myynti-ilmoituksen mukaan se olisi alkuperäinen, mitä se sitten tarkoittaakaan. https://www.classicdigest.com/cars/inde ... 107/160395

Täytyy etsiä Blaukkariin sopivat liittimet, jotta saan kytkettyä sen.

Ilmeisesti minun SL:ssäni on ollut alunperin Becker Mexico Model BE 612. Tämän lähteen mukaan kyseinen soitin oli Mersuissa vuosina 1981-1985. http://mercedeslist.com/612.html

Kuten toteat, Wikke, 107 on mukava auto harrastaa. Osia ja tietoa on hyvin saatavilla, tekniikka on melko yksinkertaista, ja auto on näppäränkokoinen.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Tarkistin auton alkuperäisen kantakortin koodin mukaan, että autossa on ollut tehtaalta lähtiessä BECKER RADIO SET EUROPA KURIER LW/MW/SW/USW. Tämä on niin kutsuttu "hellanuppiratio".
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja Wikke »

taviokuurna kirjoitti:Tarkistin auton alkuperäisen kantakortin koodin mukaan, että autossa on ollut tehtaalta lähtiessä BECKER RADIO SET EUROPA KURIER LW/MW/SW/USW. Tämä on niin kutsuttu "hellanuppiratio".
Jos haluat täysin uudenveroisen, kunnostetun radion, niin suosittelen Rainer Königin valikoimaa, tässä juurikin Europa Kurier LMKU.
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Wikke kirjoitti:Jos haluat täysin uudenveroisen, kunnostetun radion, niin suosittelen Rainer Königin valikoimaa, tässä juurikin Europa Kurier LMKU.
Kiitti vinkistä, Wikke! :thumbup: Katsotaan, josko tähän autoon ilmaantuisi lähipäivinä jokin ratio. :wink:

Uusin rättikaton takavaijerin tänään. Hommassa oli hiukan taiteilua mielenkiintoisine työasentoineen, mutta lopputulos on onnistunut.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
mkaasila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.03.2016 07:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja mkaasila »

Mulla olisi myytävänä Becker Mexico Typ 374 (linkki:https://photos.app.goo.gl/C1yd64vEkPDYgJDP7) sekä Becker Europa Typ 664 (linkki https://photos.app.goo.gl/S7hVU4nhuwjk9NBG9)
Molemmat on turhan tuoreita minun -72:een SL:ään, mutta sopivia -80 luvun peleihin.
MB CLK55 AMG Cabriolet (209.476) -04
MB 500E (124.036) -92
MB 350SL (107.043) -72
Edellisiä:
300E W124 -90
170CDI W168 -00
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Kiitos ratiotarjouksesta, mkaasila!
Autoon löytyi jo tällainen Becker. 8) Kuva muuttuu tarkaksi, kun sitä klikkaa.
keskikonsoli beckerillä.jpg
Tässä on Barokit alla. Kuva ei ole kyllä kovin hyvälaatuinen.
barokit alla.jpg
Tämä vuosina 1987-1989 valmistettu Blaupunkt Toronto SQR 48 menee myyntiin. eBay:ssä pyydetään tällaisesta toimivasta noin 730 € ja 1200 €. :crazy: Tämän yksilön toimivuudesta ei ole tietoa.
blaukkari.jpg
Äänieriste tuli myös asennettua.
eriste.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hieno on kyllä taviokuurnan SL! Mulla oli joskus selaimen kirjanmerkeissä muistissa sivu, jossa oli vanhoja Blaukkarin esitteitä, mutta olen hukannut sen. Tuo Toronto taisi olla aikoinaan paremman pään malleja, onhan tuossa jopa Dolby C ja tuki metallinauhalle. Keräilyarvoa on noilla.

Blaukkareista vielä, jos noihin 80-90-luvun Mersuihin haluaa ajanmukaisen soittimen kaikilla nykyajan herkuilla, löytyy Blaukkarilta "retromalli" Bremen SQR 46. Tosin Youtubevideoiden perusteella kokoonpanolaatu ei ole samalla tasolla vanhojen soittimien kanssa, eikä tietystikään lähellä vanhoja Beckereitä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eka kerta, kun näen "livenä" (ööh...?) tuollaisen pelkän radio-Beckerin! Hauskaa, että niitä vielä tuohon aikaan tehtiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Maalasin takakontin reunan ("kynnyksen") puolikiiltävällä mustalla akryylimaalilla. Siisti tuli. Rättikatto tuli myös pestyä ja suojakäsiteltyä. Eihän se likainen ollut, mutta hyvä se on suojakäsitellä aika ajoin. Auto on tullut myös vahattua kahdesti tämän kevään aikana. :) Seuraavana työlistalla olisi automaattiantennin asentaminen.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mulla on Porschessa tuo uusi Bremen SQR 46. Ne toimitettiin tehtaalta Blaukkarin radioilla, joten sopii sinne kuin nenä päähän. Laadussa en ole huomannut mitään moitittavaa. Näyttö voisi auringonpaisteessa olla selkeämpi. Bluetoothilla on kiva soitella Spotifyta, oon oikein tyytyväinen siihen :thumbup:

Tuota vanhaa Torontoa voisi kaupitella esim. 9xxfin.com -foorumilla.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Häksä kirjoitti:Tuota vanhaa Torontoa voisi kaupitella esim. 9xxfin.com -foorumilla.
Tämä on käynyt mielessäni, mutta Torontolle näyttää löytyneen ostaja. :)

Vaihdoin takaluukun kannen kromilistan ja takaluukun kynnyksen vasemman kromilistan. Vanhojen virheet ovat häirinneet aika ajoin, mutta nyt kiiltää uusi kromi. Käyttämätöntä tarvikemallista sähköantennia on tullut myös ihmeteltyä. Vaihdoin siihen jopa uuden releen, mutta moottori ei käynnisty, kun sille syöttää virtaa akun navoista. :eh:
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Sähköantenni on tullut asennettua. Kävin myös katsastamassa auton. Seuraava katsastus on neljän vuoden päästä. :)
Seuraavaksi työlistalla on lämmönsäätörullien tarrojen vaihto. :P

Muuten onkin ollut ihmettelyä ja puuhastelua uuden tuttavuuden eli museoidun Jaguarin parissa. :)
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

SL:llä ei ole tullut ajettua sitten kesäkuun lopun, kun ajoin katsastuksesta kotiin. Ensi kesänä seuraavan kerran. :) On tullut keskityttyä Jaguaariin, johon verrattuna R107 on varsin yksinkertainen auto. :P
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja simoks »

tykkään näistä kyllä ulkoisestikin, mutta onko kenenkään muun silmään nämä r107 SL:t sivuprofiilista aivan niinkun olisi 5cm eli aivan aavistuksen liian lyhyt akseliväli tai auto ylipäänsä? näyttää vähän hassulta :D
W210 E320cdi
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja Zac »

simoks kirjoitti: Ma 16.11.2020 16:43 tykkään näistä kyllä ulkoisestikin, mutta onko kenenkään muun silmään nämä r107 SL:t sivuprofiilista aivan niinkun olisi 5cm eli aivan aavistuksen liian lyhyt akseliväli tai auto ylipäänsä? näyttää vähän hassulta :D
No, käytännössä 2-paikkaisena se toki aika lyhyt tuo akselivälikin... Mutta ehkä 70-luvun alussa (mistä design on peräisin) ei vielä venytetty renkaitten paikkoja tuonne korin kulmiin, kuten nyttemmin on tapana tehdä...? :think:

Sitten kaikkihan kuten korkeus ja rengastus vaikuttavat tuohon visuaaliseen ilmeeseen: jos tuohonkin ruuvaa jotkut 19" nakit alle ja pudottaa (kerettiläisesti) tonttiin, niin ei se enää vaikutakkaan "pätkältä"? :P

Nätti auto se on just näin :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Vaihdoin lämmönsäätörulliin uudet tarrat, jotka tulivat Kanadasta. Olen hankkinut uudet Pioneerin kaiuttimet, sillä vasen kaiutin ei toimi. Vaihdan kaiuttimet lähiaikoina.
uudet tarrat.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Vastaa Viestiin