Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Aika ajoin 2010-luvulla oli fiilis lapsuudenunelman eli R107:n hankinnasta. Vuosina 2012-2015 katselin useita yksilöitä, mutta kauppoihin asti en päätynyt. Muutaman kerran olin hyvin lähellä lähteä Hollantiin katsomaan paria autoa. Yksityiskohtaisia matkasuunnitelmia oli jo tehty, mutta en kuitenkaan lähtenyt.
Sitten maaliskuussa 2015 sain vinkin Klubilehdessä myynnissä olevasta antrasiitinvärisestä 280:stä. Myyjä osoittautui autoharrastajaksi, jolla oli ollut useita klassikkomersuja. Kertoi puhelimessa paljon autosta. Lähdin katsomaan autoa. Olin lukenut paljon 107:n ongelmakohdista, ja kerryttänyt käytännön kokemusta tutkimalla perusteellisesti useamman SL:n. Kaupat syntyivät, ja hain auton seuraavana päivänä.
Vuonna 2011 hankkimassani 500SEC:ssä oli useita hienoja varusteita, mutta SL:ää etsiessäni kaipasin yksinkertaisuutta ja siten vähemmän huolia. Automaattivaihteisto oli ainoa varustekriteerini. Tässä yksilössä ei ole automaatin lisäksi muita varusteita kuten sähköikkunoita. Istuinten verhoilu on beigeä MB-Texiä.
Auto oli museorekisteröity kesällä 2014, ja lähes kaikki nesteet oli vaihdettu samoihin aikoihin. Pakoputki on uusittu jossain vaiheessa kuten luultavasti jarrusatulatkin. Olen vaihtanut autoon viimeisen kahden vuoden aikana Boschin bensapumpun, bensasuodattimen, ruiskusuuttimet tiivisteineen, NGK:n sytytysjohdot, Boschin virranjakajan kannen ja pyörijän, virranjakajan painekellon, Febin jarrupääsylinterin, Wahlerin termostaatin, kaikki hihnat, sisustan jalopuut, takapuskurin keskimmäisen kromin, konepellin kokardin, ilmanputsarin suodattimen, jäähdytysnesteen pari kertaa, jarrunesteen, ohjaustehostimen öljyt, peräöljyt, moottoriöljyt pari kertaa sekä puhallinmoottorin kotelon kannen ja tiivisteen. Seuraavaksi on vuorossa vaihteistoöljyn vaihto suodattimineen. Samalla vaihdan vaihteiston kyljessä olevan painekellon ja kuuluisan 2-3-vaihtoon vaikuttavan jousisarjan. Aurinkolipat täytyy myös uusia tai vähintäänkin vaihtaa niiden sisällä oleva pehmustemateriaali.
Autossa on 14" peltivanteet korinvärisillä pölykapseleilla. Viime talvena hankin vaihtoehdoksi 15" Fondmetalin kunnostetut 15-reikävanteet. Niissä on suorakulmion muotoiset reiät ja siten Lorinserin LO-vanteiden tyyliä.
Sitten maaliskuussa 2015 sain vinkin Klubilehdessä myynnissä olevasta antrasiitinvärisestä 280:stä. Myyjä osoittautui autoharrastajaksi, jolla oli ollut useita klassikkomersuja. Kertoi puhelimessa paljon autosta. Lähdin katsomaan autoa. Olin lukenut paljon 107:n ongelmakohdista, ja kerryttänyt käytännön kokemusta tutkimalla perusteellisesti useamman SL:n. Kaupat syntyivät, ja hain auton seuraavana päivänä.
Vuonna 2011 hankkimassani 500SEC:ssä oli useita hienoja varusteita, mutta SL:ää etsiessäni kaipasin yksinkertaisuutta ja siten vähemmän huolia. Automaattivaihteisto oli ainoa varustekriteerini. Tässä yksilössä ei ole automaatin lisäksi muita varusteita kuten sähköikkunoita. Istuinten verhoilu on beigeä MB-Texiä.
Auto oli museorekisteröity kesällä 2014, ja lähes kaikki nesteet oli vaihdettu samoihin aikoihin. Pakoputki on uusittu jossain vaiheessa kuten luultavasti jarrusatulatkin. Olen vaihtanut autoon viimeisen kahden vuoden aikana Boschin bensapumpun, bensasuodattimen, ruiskusuuttimet tiivisteineen, NGK:n sytytysjohdot, Boschin virranjakajan kannen ja pyörijän, virranjakajan painekellon, Febin jarrupääsylinterin, Wahlerin termostaatin, kaikki hihnat, sisustan jalopuut, takapuskurin keskimmäisen kromin, konepellin kokardin, ilmanputsarin suodattimen, jäähdytysnesteen pari kertaa, jarrunesteen, ohjaustehostimen öljyt, peräöljyt, moottoriöljyt pari kertaa sekä puhallinmoottorin kotelon kannen ja tiivisteen. Seuraavaksi on vuorossa vaihteistoöljyn vaihto suodattimineen. Samalla vaihdan vaihteiston kyljessä olevan painekellon ja kuuluisan 2-3-vaihtoon vaikuttavan jousisarjan. Aurinkolipat täytyy myös uusia tai vähintäänkin vaihtaa niiden sisällä oleva pehmustemateriaali.
Autossa on 14" peltivanteet korinvärisillä pölykapseleilla. Viime talvena hankin vaihtoehdoksi 15" Fondmetalin kunnostetut 15-reikävanteet. Niissä on suorakulmion muotoiset reiät ja siten Lorinserin LO-vanteiden tyyliä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
No mutta sehän on hienon näköinen Mikä auton historia on ja onko tuossa jenkkiparkit?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Kiitos kiitos.
Autosta on melko paljon dokumentaatiota. Auto on valmistettu 1981 ja rekisteröity 1982 saksalaisnaiselle, jonka omistuksessa se oli 1990-luvun alkupuolelle asti. Sen jälkeen auto siirtyi suomalaisomistukseen ja tuotiin Suomeen muuttoautona 1990-luvun puolivälissä. Auto vaihtoi omistajaa 2000-luvun puolivälissä. Kolmannelta omistajalta se päätyi etelä-suomalaiselle mobilistille vuonna 2013. 1980-luvun saksalaisista asiakirjoista ilmenee, että autossa on ollut BBS-vanteet ja Lorinserin korisarja. Autoon on jossain vaiheessa vaihdettu jenkkivalot.
Auto esiintyy elokuvassa Vares - Sukkanauhakäärme ja se on siten päässyt Internet Movie Cars Databaseen (IMCDB).
Autosta on melko paljon dokumentaatiota. Auto on valmistettu 1981 ja rekisteröity 1982 saksalaisnaiselle, jonka omistuksessa se oli 1990-luvun alkupuolelle asti. Sen jälkeen auto siirtyi suomalaisomistukseen ja tuotiin Suomeen muuttoautona 1990-luvun puolivälissä. Auto vaihtoi omistajaa 2000-luvun puolivälissä. Kolmannelta omistajalta se päätyi etelä-suomalaiselle mobilistille vuonna 2013. 1980-luvun saksalaisista asiakirjoista ilmenee, että autossa on ollut BBS-vanteet ja Lorinserin korisarja. Autoon on jossain vaiheessa vaihdettu jenkkivalot.
Auto esiintyy elokuvassa Vares - Sukkanauhakäärme ja se on siten päässyt Internet Movie Cars Databaseen (IMCDB).
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Nätti SL Hyvät värit. Lisää kuvia vaan kehiin. Mutta onko tämä yhtään sen yksinkertaisempi kuin SEC Onkos näissä muuten sähköhydraulinen katto?
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Kiitoksia.
On tämä yksinkertaisempi. SEC:ssä oli sähkösäätöiset ikkunat, istuimet ja kattoluukku sekä ilmastointi, hydraulinen perän tasonsäätö, vetokoukku ja vakionopeudensäädin. Toki W107:aa on saanut muun muassa ilmastoinnilla, sähköikkunoilla ja vakionopeudensäätimellä. Amerikan malleissa näyttää olevan lähes poikkeuksetta ilmastointi ja sähköikkunat.
R107:ssa ei ole sähköhydraulista kattoa, mutta seuraavassa SL-sarjassa eli vuosina 1989-2002 markkinoilla olleessa R129:ssä on.
On tämä yksinkertaisempi. SEC:ssä oli sähkösäätöiset ikkunat, istuimet ja kattoluukku sekä ilmastointi, hydraulinen perän tasonsäätö, vetokoukku ja vakionopeudensäädin. Toki W107:aa on saanut muun muassa ilmastoinnilla, sähköikkunoilla ja vakionopeudensäätimellä. Amerikan malleissa näyttää olevan lähes poikkeuksetta ilmastointi ja sähköikkunat.
R107:ssa ei ole sähköhydraulista kattoa, mutta seuraavassa SL-sarjassa eli vuosina 1989-2002 markkinoilla olleessa R129:ssä on.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Edellisestä tämän ketjun päivityksestä on kolme vuotta, joten päivitän, mitä näiden vuosien aikana on tapahtunut.
15-reikäiset vanteet ovat vaihtuneet barokkeihin. Asiaa kiritti kirsikkana takaluukussa ollut käyttämätön Pirellin alkuperäinen vararengas 126-osanumerolla varustetulla barokkivanteella. Hankin neljä 126-osanumerolla varustettua barokkivannetta lisää, joten nyt on koko sarja. Lisäksi on peltivanteet korinvärisillä pölykapseleilla. Kaksi kolmasosaa sataseiskan alkuperäisistä vannemalleista siis löytyy. Aika ajoin pohdin, josko sitä hankkisi kolmannen alkuperäisen vannemallin eli niin kutsutut kaivonkannet, joita sataseiskaan sai vuodesta 1985 lähtien. Toisaalta pyrin siihen, että en keräilisi tavaraa, vaan tavaraa olisi vähemmän mutta sitäkin paremmassa järjestyksessä.
Viime kesänä vaihdoin automaattivaihteiston öljyn ja kuuluisan 2-3-vaihtoon vaikuttavan jousisarjan. Aurinkolipat tuli myös kunnostettua. Vasemman takavalaisimen muovikuoressa oli halkeama, joka häiritsi minua aika ajoin. Vaihdoin valaisimen hyvään käytettyyn yksilöön.
Tänä keväänä vaihdoin taka-akselin koiranluut ja ohjausiskunvaimentimen, joka oli alkuperäinen. Kunnostin myös keskikonsolin yhden polttimon johdon kantoineen. Kannasta oli metalliluiska poikki. Sain varaosan jäsen jaakko.putkisaaren W123:sta ja liitin varaosan johdon vanhoihin johtoihin abikoliittimillä.
Jenkkietuvalojen korkeudensäätöpultti kiertyy muovimutterissa, ja mutterithan olivat osin aika mureita. Minulla ei ole hitsauslaitteita, joten kaveri hitsasi tilalle suunnitelmani perusteella neliönmuotoiset M6-korimutterit.
Takapuskurin vasemmassa kromiosassa oli pienehkö kupru, joka vaivasi pienestä koostaan huolimatta. Vaihdoin tilalle uuden osan. Jäsen Karralla on myynti-ilmoitus Oldtimers-myyntipalstalla euromallisen takapuskurin osista. Karra mainitsee ilmoituksessaan minun autoni takapuskurin vasemman ja keskimmäisen kromiosan. Karran ja minun osista saisi tehtyä kokonaisen europuskurin.
Seuraavaksi työlistallani on konepellin äänieristeen vaihto. Tilasin kaksiosaisen eristeen ja hankin kaksi 500 ml pulloa 120 lämpöastetta kestävää sprayliimaa asennusta varten. Ajatuksenani on myös Beckerin hankinta, tarjouksia otetaan vastaan.
Olisikohan jollakulla valokuvaa alkuperäisestä ration liitännästä? Autossani oli Blaukkarin kasettisoitin, josta lähti johdot takakonttiin kiinnitettyyn cd-vaihtajaan. Purin cd-vaihtajan pois hankittuani auton. Blaukkari on ollut siitä lähtien paikallaan, mutta ei kytkettynä.
Tilasin myös Kanadasta keskikonsolin lämmönsäätörulliin uudet tarrat. Tarrojen pitäisi saapua 9.9. mennessä. No, eihän tässä mikään kiire ole.
15-reikäiset vanteet ovat vaihtuneet barokkeihin. Asiaa kiritti kirsikkana takaluukussa ollut käyttämätön Pirellin alkuperäinen vararengas 126-osanumerolla varustetulla barokkivanteella. Hankin neljä 126-osanumerolla varustettua barokkivannetta lisää, joten nyt on koko sarja. Lisäksi on peltivanteet korinvärisillä pölykapseleilla. Kaksi kolmasosaa sataseiskan alkuperäisistä vannemalleista siis löytyy. Aika ajoin pohdin, josko sitä hankkisi kolmannen alkuperäisen vannemallin eli niin kutsutut kaivonkannet, joita sataseiskaan sai vuodesta 1985 lähtien. Toisaalta pyrin siihen, että en keräilisi tavaraa, vaan tavaraa olisi vähemmän mutta sitäkin paremmassa järjestyksessä.
Viime kesänä vaihdoin automaattivaihteiston öljyn ja kuuluisan 2-3-vaihtoon vaikuttavan jousisarjan. Aurinkolipat tuli myös kunnostettua. Vasemman takavalaisimen muovikuoressa oli halkeama, joka häiritsi minua aika ajoin. Vaihdoin valaisimen hyvään käytettyyn yksilöön.
Tänä keväänä vaihdoin taka-akselin koiranluut ja ohjausiskunvaimentimen, joka oli alkuperäinen. Kunnostin myös keskikonsolin yhden polttimon johdon kantoineen. Kannasta oli metalliluiska poikki. Sain varaosan jäsen jaakko.putkisaaren W123:sta ja liitin varaosan johdon vanhoihin johtoihin abikoliittimillä.
Jenkkietuvalojen korkeudensäätöpultti kiertyy muovimutterissa, ja mutterithan olivat osin aika mureita. Minulla ei ole hitsauslaitteita, joten kaveri hitsasi tilalle suunnitelmani perusteella neliönmuotoiset M6-korimutterit.
Takapuskurin vasemmassa kromiosassa oli pienehkö kupru, joka vaivasi pienestä koostaan huolimatta. Vaihdoin tilalle uuden osan. Jäsen Karralla on myynti-ilmoitus Oldtimers-myyntipalstalla euromallisen takapuskurin osista. Karra mainitsee ilmoituksessaan minun autoni takapuskurin vasemman ja keskimmäisen kromiosan. Karran ja minun osista saisi tehtyä kokonaisen europuskurin.
Seuraavaksi työlistallani on konepellin äänieristeen vaihto. Tilasin kaksiosaisen eristeen ja hankin kaksi 500 ml pulloa 120 lämpöastetta kestävää sprayliimaa asennusta varten. Ajatuksenani on myös Beckerin hankinta, tarjouksia otetaan vastaan.
Olisikohan jollakulla valokuvaa alkuperäisestä ration liitännästä? Autossani oli Blaukkarin kasettisoitin, josta lähti johdot takakonttiin kiinnitettyyn cd-vaihtajaan. Purin cd-vaihtajan pois hankittuani auton. Blaukkari on ollut siitä lähtien paikallaan, mutta ei kytkettynä.
Tilasin myös Kanadasta keskikonsolin lämmönsäätörulliin uudet tarrat. Tarrojen pitäisi saapua 9.9. mennessä. No, eihän tässä mikään kiire ole.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Kiva lukea päivitystä, täytyy sanoa että en ole varma olenko edes lukenut noita aiempia viestejä...taviokuurna kirjoitti:Ajatuksenani on myös Beckerin hankinta, tarjouksia otetaan vastaan.
Olisikohan jollakulla valokuvaa alkuperäisestä ration liitännästä? Autossani oli Blaukkarin kasettisoitin, josta lähti johdot takakonttiin kiinnitettyyn cd-vaihtajaan. Purin cd-vaihtajan pois hankittuani auton. Blaukkari on ollut siitä lähtien paikallaan, mutta ei kytkettynä.
Tuo 1982 on tavallaan murrosvaiheen autoja monessakin suhteessa. Ainakin W116 malleihin jos autossa oli tehdasradio siihen sai tilattua eikoistoiveena nadelstreifen etulevyn, vaikka viralliset, esim W123 malleissa ne oli jo mustia. Mielestäni 1981 oli vielä hellannupit, mutta saikohan silloin jo elektronisia telaketjuja, huipulla oli mielestäni se mexico electronic jo 1980/1081? Pitää katsoa Beckerin raamatusta illalla.
Jos hellannuppi niin erilliset piuhat, jos eletronic niin se J/L muotoinen liitin.
1982 mersulla oli Economy Program jossa muutettiin auton ominaisuuksia (paremmiksi) ja parannettiin taloudellisuutta. Kutoskoneisissa ei ollut paljoa muutosta mutta mitä isompiin (kaseihin) mentiin niin taloudellisuus parani, tarkkaa implementoinnin ajankohtaaen en tiedä tosin. Sen verran tutkin että USA 380-malleissa oli perävälitys alunperin harvempi ja Economy Programin myötä sama perävälitys tuli euromalleihin 1982.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Kirjan mukaan hellannupien tuotanto loppui eri mallien osalta vuosien 1981 ja 1985 välissä. 1985-1990 pystyi tilaamaan ns Opa-radion eli pappaversion, ne oli hellannuppeja jossa sellaset hassut pyöreät nupit, kuin lierihatut.
Foorumilla on linkki SL sivustolle jossa kerrottu kaikki eri vuosina 107:ssa olleet radiot, se oli joku SL kerho tai klubi mutta en onnistunut sitä enää löytämään.
Foorumilla on linkki SL sivustolle jossa kerrottu kaikki eri vuosina 107:ssa olleet radiot, se oli joku SL kerho tai klubi mutta en onnistunut sitä enää löytämään.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Onpas hieno SL! Miten minullakin on mennyt tämä topic kokonaan ohi! Laita ihmeessä lisää kuvia autosta!
Täältä löytyy jotain tietoa autoon sopivista Beckereistä, sekä ohjeita virran kytkentään.
Suurin ongelmahan noissa 107:ssa on ruoste - jos sitä ei ole niin oikein mukava harrasteauto. Vielä jos auto on ns. karvalakkimalli, ei ole huolta että erikoisvarusteidenkaan kanssa tulisi ongelmia. Varsinkin jenkkimalleissa nähtävä automaattinen ilmastointi osaa olla aika ongelmallinen tapaus.
Onkos tuossa -82 vuosimallissa vielä pystylamppumersuun perustuva alustarakenne? Eikö siihen tehty jossain mallin elinkaaren vaiheessa päivitystä?
Täältä löytyy jotain tietoa autoon sopivista Beckereistä, sekä ohjeita virran kytkentään.
Suurin ongelmahan noissa 107:ssa on ruoste - jos sitä ei ole niin oikein mukava harrasteauto. Vielä jos auto on ns. karvalakkimalli, ei ole huolta että erikoisvarusteidenkaan kanssa tulisi ongelmia. Varsinkin jenkkimalleissa nähtävä automaattinen ilmastointi osaa olla aika ongelmallinen tapaus.
Onkos tuossa -82 vuosimallissa vielä pystylamppumersuun perustuva alustarakenne? Eikö siihen tehty jossain mallin elinkaaren vaiheessa päivitystä?
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Wikke kirjoitti:
Onkos tuossa -82 vuosimallissa vielä pystylamppumersuun perustuva alustarakenne? Eikö siihen tehty jossain mallin elinkaaren vaiheessa päivitystä?
1985 ja uudemmissa on erilaiset tukivarret etupäässä ainakin niin sinne asti sama alustarakenne kuin pystärissä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Kiitos ratiota koskevista vinkeistänne, Karra ja Wikke!
Itse asiassa muisteltuani ration purkamista ottamieni valokuvien avulla oivalsin, että autosta viisi vuotta sitten purkamani ratio ja cd-vaihtaja olivat Pioneerin, eivät siis Blaupunktin, kuten kirjoitin aikaisemmin. Minulla on siis jostakin saatu (taisi tulla SEC:ini mukana) Blaupunktin Toronto SQR 48 -soitin, joka sopii aikakautensa puolesta tähän SL:ään. Tässä Classic Digestissä myynnissä olevassa 107:ssa on kyseinen soitin ja myynti-ilmoituksen mukaan se olisi alkuperäinen, mitä se sitten tarkoittaakaan. https://www.classicdigest.com/cars/inde ... 107/160395
Täytyy etsiä Blaukkariin sopivat liittimet, jotta saan kytkettyä sen.
Ilmeisesti minun SL:ssäni on ollut alunperin Becker Mexico Model BE 612. Tämän lähteen mukaan kyseinen soitin oli Mersuissa vuosina 1981-1985. http://mercedeslist.com/612.html
Kuten toteat, Wikke, 107 on mukava auto harrastaa. Osia ja tietoa on hyvin saatavilla, tekniikka on melko yksinkertaista, ja auto on näppäränkokoinen.
Itse asiassa muisteltuani ration purkamista ottamieni valokuvien avulla oivalsin, että autosta viisi vuotta sitten purkamani ratio ja cd-vaihtaja olivat Pioneerin, eivät siis Blaupunktin, kuten kirjoitin aikaisemmin. Minulla on siis jostakin saatu (taisi tulla SEC:ini mukana) Blaupunktin Toronto SQR 48 -soitin, joka sopii aikakautensa puolesta tähän SL:ään. Tässä Classic Digestissä myynnissä olevassa 107:ssa on kyseinen soitin ja myynti-ilmoituksen mukaan se olisi alkuperäinen, mitä se sitten tarkoittaakaan. https://www.classicdigest.com/cars/inde ... 107/160395
Täytyy etsiä Blaukkariin sopivat liittimet, jotta saan kytkettyä sen.
Ilmeisesti minun SL:ssäni on ollut alunperin Becker Mexico Model BE 612. Tämän lähteen mukaan kyseinen soitin oli Mersuissa vuosina 1981-1985. http://mercedeslist.com/612.html
Kuten toteat, Wikke, 107 on mukava auto harrastaa. Osia ja tietoa on hyvin saatavilla, tekniikka on melko yksinkertaista, ja auto on näppäränkokoinen.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Tarkistin auton alkuperäisen kantakortin koodin mukaan, että autossa on ollut tehtaalta lähtiessä BECKER RADIO SET EUROPA KURIER LW/MW/SW/USW. Tämä on niin kutsuttu "hellanuppiratio".
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Jos haluat täysin uudenveroisen, kunnostetun radion, niin suosittelen Rainer Königin valikoimaa, tässä juurikin Europa Kurier LMKU.taviokuurna kirjoitti:Tarkistin auton alkuperäisen kantakortin koodin mukaan, että autossa on ollut tehtaalta lähtiessä BECKER RADIO SET EUROPA KURIER LW/MW/SW/USW. Tämä on niin kutsuttu "hellanuppiratio".
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Kiitti vinkistä, Wikke! Katsotaan, josko tähän autoon ilmaantuisi lähipäivinä jokin ratio.Wikke kirjoitti:Jos haluat täysin uudenveroisen, kunnostetun radion, niin suosittelen Rainer Königin valikoimaa, tässä juurikin Europa Kurier LMKU.
Uusin rättikaton takavaijerin tänään. Hommassa oli hiukan taiteilua mielenkiintoisine työasentoineen, mutta lopputulos on onnistunut.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Mulla olisi myytävänä Becker Mexico Typ 374 (linkki:https://photos.app.goo.gl/C1yd64vEkPDYgJDP7) sekä Becker Europa Typ 664 (linkki https://photos.app.goo.gl/S7hVU4nhuwjk9NBG9)
Molemmat on turhan tuoreita minun -72:een SL:ään, mutta sopivia -80 luvun peleihin.
Molemmat on turhan tuoreita minun -72:een SL:ään, mutta sopivia -80 luvun peleihin.
MB CLK55 AMG Cabriolet (209.476) -04
MB 500E (124.036) -92
MB 350SL (107.043) -72
Edellisiä:
300E W124 -90
170CDI W168 -00
MB 500E (124.036) -92
MB 350SL (107.043) -72
Edellisiä:
300E W124 -90
170CDI W168 -00
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Kiitos ratiotarjouksesta, mkaasila!
Autoon löytyi jo tällainen Becker. Kuva muuttuu tarkaksi, kun sitä klikkaa. Tässä on Barokit alla. Kuva ei ole kyllä kovin hyvälaatuinen. Tämä vuosina 1987-1989 valmistettu Blaupunkt Toronto SQR 48 menee myyntiin. eBay:ssä pyydetään tällaisesta toimivasta noin 730 € ja 1200 €. Tämän yksilön toimivuudesta ei ole tietoa. Äänieriste tuli myös asennettua.
Autoon löytyi jo tällainen Becker. Kuva muuttuu tarkaksi, kun sitä klikkaa. Tässä on Barokit alla. Kuva ei ole kyllä kovin hyvälaatuinen. Tämä vuosina 1987-1989 valmistettu Blaupunkt Toronto SQR 48 menee myyntiin. eBay:ssä pyydetään tällaisesta toimivasta noin 730 € ja 1200 €. Tämän yksilön toimivuudesta ei ole tietoa. Äänieriste tuli myös asennettua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Hieno on kyllä taviokuurnan SL! Mulla oli joskus selaimen kirjanmerkeissä muistissa sivu, jossa oli vanhoja Blaukkarin esitteitä, mutta olen hukannut sen. Tuo Toronto taisi olla aikoinaan paremman pään malleja, onhan tuossa jopa Dolby C ja tuki metallinauhalle. Keräilyarvoa on noilla.
Blaukkareista vielä, jos noihin 80-90-luvun Mersuihin haluaa ajanmukaisen soittimen kaikilla nykyajan herkuilla, löytyy Blaukkarilta "retromalli" Bremen SQR 46. Tosin Youtubevideoiden perusteella kokoonpanolaatu ei ole samalla tasolla vanhojen soittimien kanssa, eikä tietystikään lähellä vanhoja Beckereitä.
Blaukkareista vielä, jos noihin 80-90-luvun Mersuihin haluaa ajanmukaisen soittimen kaikilla nykyajan herkuilla, löytyy Blaukkarilta "retromalli" Bremen SQR 46. Tosin Youtubevideoiden perusteella kokoonpanolaatu ei ole samalla tasolla vanhojen soittimien kanssa, eikä tietystikään lähellä vanhoja Beckereitä.
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Eka kerta, kun näen "livenä" (ööh...?) tuollaisen pelkän radio-Beckerin! Hauskaa, että niitä vielä tuohon aikaan tehtiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Maalasin takakontin reunan ("kynnyksen") puolikiiltävällä mustalla akryylimaalilla. Siisti tuli. Rättikatto tuli myös pestyä ja suojakäsiteltyä. Eihän se likainen ollut, mutta hyvä se on suojakäsitellä aika ajoin. Auto on tullut myös vahattua kahdesti tämän kevään aikana. Seuraavana työlistalla olisi automaattiantennin asentaminen.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Mulla on Porschessa tuo uusi Bremen SQR 46. Ne toimitettiin tehtaalta Blaukkarin radioilla, joten sopii sinne kuin nenä päähän. Laadussa en ole huomannut mitään moitittavaa. Näyttö voisi auringonpaisteessa olla selkeämpi. Bluetoothilla on kiva soitella Spotifyta, oon oikein tyytyväinen siihen
Tuota vanhaa Torontoa voisi kaupitella esim. 9xxfin.com -foorumilla.
Tuota vanhaa Torontoa voisi kaupitella esim. 9xxfin.com -foorumilla.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Tämä on käynyt mielessäni, mutta Torontolle näyttää löytyneen ostaja.Häksä kirjoitti:Tuota vanhaa Torontoa voisi kaupitella esim. 9xxfin.com -foorumilla.
Vaihdoin takaluukun kannen kromilistan ja takaluukun kynnyksen vasemman kromilistan. Vanhojen virheet ovat häirinneet aika ajoin, mutta nyt kiiltää uusi kromi. Käyttämätöntä tarvikemallista sähköantennia on tullut myös ihmeteltyä. Vaihdoin siihen jopa uuden releen, mutta moottori ei käynnisty, kun sille syöttää virtaa akun navoista.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Sähköantenni on tullut asennettua. Kävin myös katsastamassa auton. Seuraava katsastus on neljän vuoden päästä.
Seuraavaksi työlistalla on lämmönsäätörullien tarrojen vaihto.
Muuten onkin ollut ihmettelyä ja puuhastelua uuden tuttavuuden eli museoidun Jaguarin parissa.
Seuraavaksi työlistalla on lämmönsäätörullien tarrojen vaihto.
Muuten onkin ollut ihmettelyä ja puuhastelua uuden tuttavuuden eli museoidun Jaguarin parissa.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
SL:llä ei ole tullut ajettua sitten kesäkuun lopun, kun ajoin katsastuksesta kotiin. Ensi kesänä seuraavan kerran. On tullut keskityttyä Jaguaariin, johon verrattuna R107 on varsin yksinkertainen auto.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
tykkään näistä kyllä ulkoisestikin, mutta onko kenenkään muun silmään nämä r107 SL:t sivuprofiilista aivan niinkun olisi 5cm eli aivan aavistuksen liian lyhyt akseliväli tai auto ylipäänsä? näyttää vähän hassulta
W210 E320cdi
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
No, käytännössä 2-paikkaisena se toki aika lyhyt tuo akselivälikin... Mutta ehkä 70-luvun alussa (mistä design on peräisin) ei vielä venytetty renkaitten paikkoja tuonne korin kulmiin, kuten nyttemmin on tapana tehdä...?
Sitten kaikkihan kuten korkeus ja rengastus vaikuttavat tuohon visuaaliseen ilmeeseen: jos tuohonkin ruuvaa jotkut 19" nakit alle ja pudottaa (kerettiläisesti) tonttiin, niin ei se enää vaikutakkaan "pätkältä"?
Nätti auto se on just näin
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevyttä ehostusta: 1982 280SL
Vaihdoin lämmönsäätörulliin uudet tarrat, jotka tulivat Kanadasta. Olen hankkinut uudet Pioneerin kaiuttimet, sillä vasen kaiutin ei toimi. Vaihdan kaiuttimet lähiaikoina.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)