W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@jusa82: Hintapyyntö eBayssä (UK) oli £450 eli aika tarkkaan 500€:

Kuva
Hauskasti menee vähän saksa ja enkku sekaisin kun olen rekisteröitynyt käyttäjäksi Saksan eBayn kautta :roll:

No, eikun hieromaan kauppaa. Varovasti ensin kävin tiedusteluja kamppeen kunnosta ja tarkemmista tiedoista.
Sitten kun oli muutama viesti vaihdettu, päätin että kyllä tästä tarvii tarjous tehdä koska eihän näitä ole oikeasti kovin usein tarjolla enää missään(!)

Tarjosin kamppeesta sitten £385... Tämä Paul kiitti tarjouksesta, mutta sanoi että ei hän mitenkään voi tulla alle £400 koska sekin on jo todella halpa hinta siihen nähden että mukana on mm. tuo vahatermari joka maksaa uutena yksistään > £600.

Ilmoituksessa oli mainittu että löytyisi "samasta sarjasta" myös suuttimet niin kysyin että mitäs sitten niistä pyytää?
Sanoi että jos maksan £50 lisää eli koko alkuperäisen hp. £450 niin saan koko satsin, kaikkine väliputkineen... Hetken aikaa piti tarkistella että olenhan lukenut oikein? (Yleensä liian hyvä kun ei ole totta:) Eli että ei puhuttu suuttimista £50 / kpl vaan tosiaan £50 / 6 kpl kaikkine väliputkineen ja jakokappaleineen...
Kyllä se näin oli, pakkohan tuohon oli sitten vastata "It's a Deal" :D

Ei ne suuttimet kuvissa ihan kamalilta näytä, kaikki nämä ovat tulossa:
Kuva
Pikanttina yksityiskohtana huomannette järjestysnumerot pienillä pisteillä.... Putkethan ei sekoitu, ne ovat "uniikkeja" kappaleita. Lisäksi tulee ne ruiskulta lähtevät 2 bensaputkea suuttimille päin - joissa "low mileage" takana (vaihtovälihän noille on aikoinaan Mersulla laitettu 70tkm.)

Tässä vielä pari kuvaa kamppeesta:
Kuva
Termarit matkassa, oikean puolen se kallis (vasemman saa irrallaan n. satasella koteloineen). Ilmanputsari-"tatti" multa löytyy itseltä hyvä.

Kuva
R6 = Revision 6. on tismalleen sama versio vieläpä kuin itsellä nyt... :thumbup: (W111:ssä ollut versiota R3 - R6 ennen kuin tuli isompi päivitys EP/ZEB-malliseen ruiskuun n. vuoden '62 lopulla)

PS. Entä ne muut kulut?
Myyjä tarjosi eri vaihtoehtoja ja valitsin DHL:n maakuljetuksen n. 50€ (ilmarahtina yli 2x, Royal Mail liki 2x myös). Lisäksi tuli kurssitappiota n. 25€ koska PayPal "vetää välistä" huonolla vaihtokurssilla maksaessa euromaasta puntina.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12155
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Hyvä homma! Toivottavasti nyt onnistuu :thumbup:
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@karra: Jep - nythän tätä pakettia odottaa kuin joulua ;-)

DHL-viesteissä oli saapumispäiväksi arvioitu 19. elokuuta. Kollilla oli painoa (peräti) 13.0 kg - rautaa rajalle... :thumbup:

EDIT: Piti jo aiemmassa viestissä mainita että hakuihin oli tarttunut myös toinen verrokki, josta myös kysyin:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 0-223-1938" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli tuolla Bochumissa samanmoinen, mutta kunnosta "ei juuri mitään" tietoa (kyselin tuostakin, väitti olevan "ihan ok").
Näyttäisi siitä ainakin toinen termari puuttuvan, ja muutenkin aika rupisen oloinen... Hp. oli tuon 470 eur (en tarjonnut mitään).
Jos joku tarvii, niin näyttäisi olevan yhä (15.8.) kaupan... Sopii ponttooni 220SE ja näihin alkupään M127:lla oleviin W111 220SEb.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Pumppua odotellessa lauantain rästihommia:

Entisestä jäähdytysnesteen lämpömittarista on aikoja sitten karannut eteenit vakuumiputkesta joten hankin tilalle käytetyn mittarin... (itse asiassa ensimmäinen hankkimani oli rikki, kun en sitä ostaessa huomannut testata sytkällä :problem: )

Saisi kait näitä Palanton mittarikorjaamossa ehjättyäkin mutta korjaus maksaa luokkaa 200 eur? Hiukan suolainen hinta siihen nähden että muistaakseni mbclassicsilla maksaa kokonaan uusi mittari antureineen jotain 160-170 eur? No, tässä kohtaa laitoin kuitenkin käytetyn, koska se oli alta puolet tuosta. Eli tuollaisen:
Kuva

Muuten homma sujui hyvin, mutta mittariston takaa ei tahtonut sitten millään hellitä se öljynpainemittarin johtimen pidike. Ainakin kuvittelin että sen olisi pitänyt lähteä aukeamaan siitä 10mm ulommasta mutterista vääntäen, ja se mittarissa kiinni oleva pitempi "mutteri" on vaan vastaan pitämistä varten? :eh: Ei sitten auttanut muu kuin ottaa konehuoneen puolelta ko. johtimen pidike irti jolloin sai mittarin tulemaan noin 5cm enemmän ulos - nippa nappa mahtui käsi sinne mittarin taakse... Teleskooppipeilin kanssa sitten pyörittelin ruuveja auki mittariston takaa. Onnistui se noinkin.

Kun siinä sitten oli kojetaulun alla jo rämmitty niin päätin sitten samoilta tulilta jatkaa radion asennukseen. Tämähän on ollut jo vuoden verran paikoillaan, mutta johdot kytkemättä:
Kuva
Blaupunkt Stockholm oli "budjettihankinta" maksaen 30 eur kun "oikeanlaiset" Beckerit ovat sitten 10x hintaluokassa... Oli riittävän lähellä, että menee asiaa tuntemattomille täydestä kuin väärä raha :angel:

Jo vuoden verran on ollut hyllyssä tämä Yli-Piiparin kautta kimppatilattu repro Königs-kaiutin. Juottelin siihen suoraan kiinni kunnollista kaiutinjohtoa:
Kuva
(Juotokset voivat näyttää vähän kötöstyksiltä, mutta ei ne tuolta näy...)

Antenni oli ennestään, sähkönsyöttökin oli ennestään - lisäsin vain johdonvälisulakkeen, maat otin pultinkannasta. Kaiuttimelle olisi vaatinut sellaisen " | - " tyylisen pistokkeen, jollainen on ollut tähän varattuna, mutta koska sitä ei (tietenkään) just nyt löytynyt niin täytyi soveltaa apico-liittimin... Mutta virrat päälle ja sieltähän se Kirka kajahti kaiuttimesta... Kanava vaihtuikin pian ja nyt rockaa... :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tässähän sitä on seurattu paketin Euroopan turneeta:
Lontoo -> Mid-Lands(UK) -> Amsterdam -> Kööpenhamina -> Tukholma -> Tampere/Pirkkala ->
...ja lopulta eilen illalla klo 20 Lempäälä :)

Kuva
Jykevä paketti, ja erittäin huolella pakattu :thumbup:

Pakkohan se oli vielä samana iltana avatakin, että saattoi varmistua sisällöstä ja sen (ulkoisesta) kunnosta...
Kaiken pahvin, styroxin, kuplamuovin ja teipin takaa paljastuikin lopulta oikein hyvän oloinen pumppu:

Kuva

Edes nuo "rautaosat" eivät ole yhtään ruosteessa. Suomessa käytetyn olisivat liki 100% varmuudella :eh:
Paketista löytyi myös ne sovitut 6 suutinta kaikkine putkineen... Nuo pitää vielä tarkemmin tutkia.

Pumppua on tarkoitus alkaa laittaa paikoilleen toivottavasti jo tänä iltana... Hommahan ei ole (ennalta) mikään älyttömän hankala koska pumppu on varsin helppo irrottaa (3 pulttia, muutamia bensaletkuja/-putkia, 2 vesiletkua ja vaivaiset 2 sähköjohdinta... Akku ym. kantsii tietty tieltä ensin poistaa, glykolit jo valutinkin pääosin veks...)

Ennen asennusta kone pitää kääntää 1. pytyn yläkuoloon, pumpussa on merkit hammaspyörässä ja laipassa jotka tulee kohdistaa ennen kuin lyö kiinni. Tällä tavoin pumpun ajoitus tulee "automaattiseti" oikein eli 120-ast. EYKK ykköspytylle. :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12155
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

No niin, hyvä homma. Jäämme jännittämään... :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jännää tämä oli itsellekin...:D

Mutta eilen otin vanhan pumpun veks ja uuden sain päivän päätteeksi paikoilleen, ja nesteetkin takas systeemiin.
Tänään alustavan koekäytön ja -ajon (4km) tulos oli lupaava: käy ja kukkuu :thumbup:

Koeajolenkin jäljistä tosin (kun koneessa oli 80C eli "avut" pois päältä - check: toimii nekin!) oli hiukan tyhjäkäynti hukassa,
mutta siihen saattoi vaikuttaa entuudestaan röhnäiset tulpatkin. Putsasin tulpat ja säädin venturi-yksikön ruuvista sopivammalle, tyhjäkäynti nyt tuon jälkeen about sopiva.

Nyt just on vanhat öljyt valumassa pois koneesta: todella bensaisen hajuista tavaraa vaikkei ole kuin satkuja ajettu noilla :thumbdown: Seuraavaksi - jos ilmoja on - täytyy lähtee heittämään toinen lenkki että saa poltettua palotilasta bensajäämät veks ennen kuin vaihtaa kokonaan uuden satsin tulppia - pääsee noillakin sitten liikkeelle vähän kuin puhtaalta pöydältä :eh: ...

Tuon päälle vielä pientä säätöä, eli strobolla pitää varmistaa sytkän ajoitus (toki tämä pumpun vaihto ei sitä ole liikuttanut, mutta oli yksi toinen kommellus tuossa aiemmin... :wtf: ) Ja trimmata noita tankoja että saa välykset ym. viimoisen päälle....

Tähtäinhän auton "huippukunnolle" (lue: liikkuu) on kauden (ainoassa) päätapahtumassa eli Klubin Mersut -häppeningissä ensi viikon lauantain Kangasalan Mobiliassa :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jaa kyllä, olihan se sytkä reippaasti aikaisella (jotain 4-5 ast. eykk) kun strobolla sitä tutkin. Nyt on säädetty takas 2 ast. eykk ilman vakuumia (ja tsekattu että vakuumilla edistää myös). Heti parani käynti tasaisemmaksi, ja tyhjäkäynti nousi myös...

Niin se "kommellus"... Ropasin tuossa yks ilta sitä vanhaa ruiskua ja oli niin paljon tulpanjohdot tiellä että piti pari irroittaa ihan jakajan päästäkin. Sitten kun aikanaan koekäytin autoa niin ihmettelin kun pakoputki paukuttaa...(?) Hätäpäissäni menin sitten vääntään sytkää aiemmalle että tuo loppuisi... Sitten tajusin että pari sytytysjohtoa olikin mennyt ristiiin - klassinen moka:-o
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tässä ollut vähän sellaista pitkitetyn joulun fiilistä pitkin viikkoa.. :D
Eilen heitin nuo "uudet" suuttimet paikoilleen:

Kuva
Tietenkään se ei toiminnasta mitään kerro, vaikka olisivat miten nättejä päälle päin... :eh:

Ukkoskuurojen vuoksi en viitsinyt lähteä illalla enää testaamaan, mutta tänään näyttäisi olevan taas ajokelejä :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Vähän makustelua tuosta Lontoon kamppeesta eli asennetusta ruiskusta ja suutinsatsista:

Mersut. -tapahtumaan meni reissu ihan hyvin :thumbup:
Meiltä Lempäälästä tuonne Mobiliaan tarkoitti sellaista 70 km lenkkiä.
Tämän saattoi sieltä koivujen katveesta pääkäytävän varrelta bongata sinisestä kuskinovesta muutoin valkoisessa autossa :lol: Maalaus-/pohjahommat ovat talven työlistalla aikas kärjessä... Saapi nähdä olisiko jo ens kesälle värissä.

Mutta joo, niitä kokemuksia:
- Ylipäätään positiivisen puolella, esim. tuolla 70km lenkillä eivät enää tulpat mustuneet niin kuin tähän asti teki!
- Säätöäkin tulee tarvitsemaan, viimeinen puhdin ripaus uupuu: esim. Sääksjärvi -> Hervanta suuntaan kun muuttuu 60km/h -> 80km/h niin siihen loivaan ylämäkeen ei tahtonut saada yli 70km/h vaikka veti pitkään 3. vaihteella ja sitten vielä 4. vaihteella... :sick:
- Tyhjäkäynti on kylmänä (kun pumpun avut päällä!) tasainen ja tömäkkä, mutta kuumana laskee lähellle sammumisrajaa (Mobiliaan jonotellessa sain kerran sammumaankin... :think: ). Venturista on jo ruuvi täysin auki... ei riitä happi tms.
- Pikkaisen joutuu kylmänä sahuutteleen, ei lähde ihan avainta näyttämällä...

Seosten säädöt, syt. ajoitus sun muut vaatisivat mielellään pakokaasuanalysaattoria, ja strobolamppua jossa kiekkamittari (tai siten näitä kahta erillään...) Olen alkanut miettiä että uskaltaisiko tämän homman ulkoistaa..? Olisiko Venetmäki / Viiala vai M Vänttinen / Tampere parempi suunta ko. hommaan? Jälkimmäisessä yleensä listat kyllä täynnä hamaan tulevaisuuteen...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12155
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti:Seosten säädöt, syt. ajoitus sun muut vaatisivat mielellään pakokaasuanalysaattoria, ja strobolamppua jossa kiekkamittari (tai siten näitä kahta erillään...) Olen alkanut miettiä että uskaltaisiko tämän homman ulkoistaa..? Olisiko Venetmäki / Viiala vai M Vänttinen / Tampere parempi suunta ko. hommaan? Jälkimmäisessä yleensä listat kyllä täynnä hamaan tulevaisuuteen...
Mitähän se Turussa oleva Bosch huolto ottaisi, tuntiliksalla kait. Hehän taitaa nuo mekaaniset ruiskupumput. Minulla olis jotain paperilla olevia ohjeitakin mutta onhan ne netissä, ainakin pagodafoorumilla saatavina.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

karra kirjoitti: Mitähän se Turussa oleva Bosch huolto ottaisi, tuntiliksalla kait. Hehän taitaa nuo mekaaniset ruiskupumput. Minulla olis jotain paperilla olevia ohjeitakin mutta onhan ne netissä, ainakin pagodafoorumilla saatavina.
Niin paljon paremmin tuo nyt kuitenkin toimii, että itse pumpun toivon olevan "säädöissään". Pitää lähteä sitten käymään Turussa jos ja kun isompaa tarvetta alkaa olla. Pagoda-foorumia olen lukenut monestikin, täytyy poiketa sielläkin (taas). Ylipäätään tuossa minun suomenkielisessä korjaamo-oppaassa on kyllä aika hyvät ohjeet, myös tuon ylimenoalueen ja korkeimman kierrosalueen säätöön, jos nyt siihen joutuisi kajoamaan.

Mutta ensin päivitystä tilanteeseen. Sain itseltään unskilta aika perusteellisen selvityksen systeemin (esim. imuläppä!) toiminnasta, ja noilla ohjeilla lähdin sitten lauantaina tekemään hiukan säätöjä. Tulokset:
- Kiristämällä imuläpän säädön vielä inasen kiinnemmäs (se oli ehkä sittenkin n. 1 asteen aina auki?) sain jakajan ennakkoon vaikuttavan imun tyhjäkäynnillä loppumaan. Kun läppä on kunnolla kiinni, imua ei pitäisi tuntua (nyt ei tunnu).
- Tyhjäkäynti kun oli liian alhainen kuumana: tähän auttoi jo (moot. sammutettuna) 1 naksu myötäpäivään eli rikkaammalle ruiskun perässä olevasta tyhjäkäynnin säätöruuvista. Nyt käy tosi nätisi kuumanakin, eikä ole sammuillut.

Ennen kuin alan kovin paljon lisää pumpun tai imusarjan vivuston säätöjä tekemään, olisi tarkoitus varmistaa:
1. Että tuo Boschin VJUR...49T jakaja tosiaan myös täyskierroksilla (eli >= 4500 rpm) antaa maksimi ennakon
2. Huollattaa nämä Lontoon jakotukit, putket ja suuttimet. On hyvä varmistua esim. että ryhmä aukeaa samassa paineessa(!)
EDIT: Paul M. (myyjä) tarkensi vielä että Caldwells -niminen putiikki on suuttimet testannut v. 2002 ja silloin toimiviksi todennut. Mutta onhan siitäkin jo aikaa...

Muutoin naatiskellaan kauden viimeisistä ajopäivistä(?) Ulkoilutinkin taas mersua lauantaina käymällä paikallisen Vehicle ry:n järjestämässä Car Show:ssa... Nippa nappa mahduin vielä pihalla olleeseen rajattuun harrasteautoparkkiin... :D
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Zac kirjoitti:
Ennen kuin alan kovin paljon lisää pumpun tai imusarjan vivuston säätöjä tekemään, olisi tarkoitus varmistaa:
1. Että tuo Boschin VJUR...49T jakaja tosiaan myös täyskierroksilla (eli >= 4500 rpm) antaa maksimi ennakon
No, tuossapa onkin häikkää: sekä vakuumi kiinni että ilman vakuumia antoi kierroksilla sen saman ennakon (n. 25-30 ast eykk). Löysin nyt toisen vakuumiyksikön romppeistani, ja ruuvasin sen eilen kiinni, pitää seuraavaksi testata strobon kanssa.

Olisiko sitten tuon kärjettömän sytkän syytä että tuosta virranjakasta loppui "säädöt" kun sitä koitti saada myöhemmälle(!)
Ts. siinä rungossa tulee se kohta missä öljyntäytölle se reikä ym. niin tuo tökkää (ennakon) pikasäädön kiristyspulttiin...
Tein nyt ensihätään niin että korvasin 6-kulmaisen pultin tavallisella ruuvikantaisella, se ei ole ihan niin korkea :think:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Ymmärsinköhän oikein... jakajan rungosta loppuu säätövara kun törmää esteeseen. Eikös jakajan akselia voisi siirtää hampaalla tarvittavaan suuntaan. Jakajahan noissa taitaa saada voimansa pumpun akselin kierukasta. Siellä poikkeutus hampaan verran.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kesti vähän vastata, kun halusin ottaa pari kuvaa selventämään asiaa.

Eli tässä ensimmäisessä näkee tuon törmäyksen (punainen piste) kun jakajaa kierretään nuolen suuntaan:
Kuva
Tuo talttakantainen ruuvi on siis jo vaihdettu tekemään lisää tilaa (vrt. normaali pultti).

En nyt ihan saanut kiinni tuosta "yhdellä hampaalla siirron" ideasta. Kun se jakajan alapää on tälläinen:
Kuva

Eli yksi hyppy tarkoittaisi 180-asteen muutosta... Muutenkin haluaisin pitää ajoituksen sillain että 1. pytyn
yläkuolo ja jakajan merkki suunnilleen täsmäävät.

Olisiko jotain muu häikkä syynä että tulee säätövarat vastaan "myöhäistäessä" sytkää? :problem:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Kun menet jakajasta alaspäin sinne kulmavaihteelle, joka on kiinnitetty lohkoon/jakopäähän, niin muistaakseni siellä on kierukkapyörät melko tiheällä hammastuksella. Siellä siirtää hampaalla. Näin muistelen, kun tässä joku aika sitten katselin erään 220SEBC:n noita kaluja kun eräs toinenkin paini omien ruiskun tyhjäkäyntiongelmien kanssa....
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Aa okei, joo luultavasti siellä on jonkinlaiset välitysrattaat, joilla pyörimissuuntakin muuttuu.
En tuosta omasta kirjastani pystynyt löytämään räjäytyskuvaa jossa nuo olisi ollut selvästi näkyvissä.
Kävi vielä ilmi sekin että virranjakajan sovitus (mount) on ollut eri alkupään kuin mitä loppupään W111:ssä.
Tässä siis on tuo kone pre-'62 vaikka itse auto on 8/'65.

Itse kun tuossa saunanlauteilla asiaa pähkäilin niin kesällä laitettu E.Sparkin kärjetön sytytys
(Aiheesta lisää ketjussa viewtopic.php?f=33&t=49641&p=1308197#p1308197 )
voi aiheuttaa seuraavaa:
- normaalistihan katkojat lähtevät aukeamaan siitä akselin "sileän" (no on se hiukan kupera, mutta...) tahkon puolivälin tienoilta
ja sitten varsinainen kipinä lähtee kun kärjet auki nokan kohdalla - suunnilleen näin, eikö?
- no tuossa E.Sparkin sarjassa akselilla on sellainen muovinen rinkula, jossa on ilmeisesti 6 kpl magneetteja, ja tuntuisi että ne ovat
tuolla paksummalla kohtaa eli aina sellaisen "tahkon" puolivälissä. Kipinä lähtee aina välittömästi kun magneetti on "lukijan" kohdalla. (Tuo lukija on pun. komponentti joka asettui kärkien paikalle - kts. yo. ketjussa kuva 1. elokuuta viestissä).

No, tulisiko tuosta sitten käytännössä vähän offsettiä - ja sen vuoksi loppuu tämä säätövara?
Taikka sitten mun pitää edelleen tutkailla tuon vakuumin kuntoa (testata ajoitusta vakuumi irti ja kiinni strobolla siis noin käytännössä).

JK: eikös se yhdellä hampaalla siirto toisaalta aiheuta sen että sen jälkeen ei enää 1. pytyn merkki jakajassa olekaan = YKK?
Eli muuttuuko samalla ikäänkuin perusajoitus...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Pyörijän asento muuttuu sen verran, mitä sen kulmavaihteen välitys yhdellä hampaalla aiheuttaa...varmaan muutaman asteen. Joten pyörijää seuratakseen pitää jakajan runkoa sitten taas pyöräyttää vastaavasti jotta merkki kohtaa ja toivottavasti siirto on mennyt oikeaan suuntaan jakajan säätövaraa ajatellen.
Toisaalta, miksi haluat myöhästyttää sytytystä....vaatiiko moottori sitä vai onko vaan tavoitteena päästä Mersun tehdasmanuaalin arvoon? Moottorit yleensä tykkää ennakoista.....

Itse painin vuotena muutamana tuolla allekirjoituksessakin olevan 'Amerikan Yhdysvalloista' kotoisin olevan auton haaramoottorin sytyn kanssa ihan urakalla. Koitin sitä saada pelaamaan intohimoisesti tehdasennakoilla jne.... Kyseessä J. Carterin ajan matalapuristeinen kone pienellä kansien höyläyksellä ja hiukan jyrkemmällä nokalla. Puristukset jotain 8:n pintaan, hiukan yli. Tehdas antaa ennakoksi 16-18 astetta.
Kyllästyin ja lähestyin asiaa ihan toisesta suunnasta. Koneeseen kierroksia 2500 jolloin kaikki ennakot (vakuumi ja keskipako) käytössä ja jakajasta niin paljon ennakkoa kuin kone kilkattamatta kestää, siitä hiukan takaisin ja seurasin imusarjan vakuumia mittarista samalla havaiten vakuumin korkeimman arvon. Vakuumi on yleensä parhaimmillaan siinä 'makeimmassa' kohdassa. Tähän jakaja kiinni ja varmistamaan koneen käytös myös ajossa. Toimi eikä kilkattanut kuormituksessakaan.

Tämän jälkeen kun kone on kuuma, pitää vielä tarkistaa, että startatessa ei kone potki takaisin vaan starttaa hyvin. Jos potkii, niin syttyä sen verran myöhemmälle, että ei potki. Siinä on ennakko. Perusennakoksi näin muodoin tulee mitä tulee, mutta tiellä ajetaan dynaamisilla ennakoilla eikä perusennakolla. Kannattaa kokeilla. Omassani tuli perusennakkoa 22 astetta tehtaan 16:n sijaan, mutta 'mitä välii'; kone toimii kuin kello ja CO mittauksissa on tullut jopa arvo 0 kerran kun oli Joulukuu ja happirikas ilma katsastuksessa. Tänä vuonna Heinäkuun kuumuudessa oli 1,8. Kaasutinkin kun toimii kimpassa sytytyksen kanssa ja ennen pakokaasuarvojen saavuttaminenkin oli yhtä kikkailua.

Tämän päivän bensat on ihan eri ainetta kuin 50-60 luvun aineet ja koneetkin nähneet maantietä kukin jo epälukuisen määrän; jokainen muuttunut omaksi yksilöikseen....kannattaa kuunnella itse konetta eikä vaaan kirjoja, vaikka hyviä suuntaa antavina ovatkin.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Vastaa Viestiin