W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Okei, tuohon tyyliin... Mittakello toimisi varmaan myös tulpanreiästä jos ottaisi ensin "jonkun" mitan EYKK ja sitten saman JYKK.
Yhtä kertaa varten en viitsi tuollaista hommata, täytyy katsoa olisiko kellään tutuista. Tai sitten palata pultin tekoon/hankintaan...
Joo, etenkin jos tulpanreikä on suorassa linjassa mäntään niin toimii varmasti. Jos tulpanreikä vinossa palotilaan niin pultti varmaan parempi. Ja jos mittaa kellolla niin juurikin niin, että männän noustessa kohti ykk laittaa merkin vaihtipyörälle vaikka noin 0.1-0.15 ennen ykk (lukemalla ei niin väliä kunhan käyttää samaa molemmista suunnista...). Sitten vie reilusti ykk yli ja taas "takaperin" pyörittää kohti ykk ja samassa mittakellon lukemassa merkkaa vauhtipyörälle. Eli about sama periaate kun pultinkin kanssa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, olen vaan hieman "vainoharhainen" näiden ruiskukoneitten takaperin pyörittelyn suhteen minkä takia ajattelin sen pultilla tehdä näin:
- pyörittää hiukan yli ykk
- sitten vääntää pultin kunnes (tuntee?) koskettavan mäntään
- tuosta vääntää hiukan eteenpäin, ja peruuttaa vähän -> merkki 1.
- sen jälkeen täys kiekka eteenpäin ja -> merkki 2.
Välttyy pitemmiltä väärin perin pyörityksiltä...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Hei, onko jakoketjun kunto mikä, onko milloin vaihdettu, eikös tuossa voi olla ketjun venymää mukana ?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Vaihdosta tai ketjun iästä ei ole sen tarkempaa tietoa. Ainoastaan sen verran siis että vuosien '65-'75 (jolloin oli liikenteessä) on nokalle vaihtunut toinen M127-kone ja sen valmistusnumerosta ym. päätellen se on '62 tai vanhempi.
Sinällään noita koneita on varmaan ollut saatavana edukkaastikin kun dieselöinti-buumi alkoi 70-luvulla nostaa päätään...

Ketju ei silmämääräisesti vaikuta kuluneelta, eikä rattaan piikitkään. Ei myöskään "rallata" tai pidä muuta ääntä.
Eli hiukan vaikea uskoa ihan noin isoon venymään, mutta kait sekin mahdollista on(?)

Pitäisi vähän pyöritellä konetta ja katsoa miten monta ketjun silmukkaa on esim. 1 täysi 4 tahtia...? Ketjussa taisi olla 134 lenkkiä. Katsoin vähän tuota kirjaani, niin venttiilejen toiminnasta sanoo:
- imu aukeaa 10 ast. eykk
- imu sulkeutuu 46 ast. jykk
- pako aukeaa 44 ast. eykk
- pako sulkeutuu 12 ast. jykk
...joten kyllähän noihin lukuihin +7 ast. (kun eykk) ja -7 ast. (kun jykk) jo tarkoittaa aika lailla muutosta...

EDIT: Funtsin, että jos ketju venyisi niin silloinhan siinä kävisi niin päin että nokka-akseli alkaisi "jätättää" vs. kampiakseli?
Nyt tässä kuitenkin nokka-akseli on jo "maalissa" (merkissä) kun kampura vasta "kalkkiviivoilla"... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kampura pyörii 2 kierrosta siinä missä nokka yhden. Laske montako hammasta nokan ketjupyörässä on ja siitä saat montako astetta nokalla on yks hampaanväli. Jos olis hampaan piäles niin kampuralla se olis asteet tuplana.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niinpä se meneekin...

Nopealla laskulla pääsin 40 hampaaseen nokan ketjupyörässä eli tekis 9 astetta per hammas...
Jolloin (2x9) yhden hampaan muutos tekisi jo 18 astetta vauhtipyörällä?

Hmmm... Meneekö siis jopa pahemmaksi (toiseen suuntaan) jos pykälän hyppäyttää ketjua?
(Onko tehty koijaus eli laitettu kulunut ketju takaisin, mutta siirretty siihen hampaaseen missä "heitto pienin"? :think: )

Vaihtehtona sitten:
1. Alkaa tilailemaan uutta ketjua? Joskos sillä saisi ainakin uutena homman täsmäämään...
https://www.mbclassics.de/camshaft-chain-M127-M129-M130
2. Haeskella noita erikoiskiiloja jolla nokan ketjupyörän asemaa pystyy muuttamaan, ilmeisesti jopa aste kerrallaan:
25999.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi, löytyisköhän mistään speksiä mikä ketjun nimellis mitta / Lenkkiväli on? Tai onko tasamilleis lenkin pituus /pääteltävis? Jos sais sitten mitattua vaikka 5 lenkin yhteispituuden niin sais arvion venymästä 5 lenkin matkalla. Sitte rullamittatarkkuudella arvio paljonko ketjua on "vetopuolella" ja siitä ynnäämällä paljonko venymä kokonaismittana. Sitten taas pieni laskenta nokkapyörän halkasijalla niin aika lähelle arvio asteista mitä ketjun venymä vaikuttaa nokkaan. Sitten saiskin käsityksen voiko nykyinen ongelma juontua venyneestä ketjusta joka hampaan pielessä.

Ja tuota kiilaviritelmäähän vois käyttää kyllä hienosäätöön, mutta ennen sitä kannattaa sitten kyllä jo varmistaa se kampuran osoittimen oikeellisuus.



TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Omista kirjoista eikä noista varaosienkaan tiedoista tuota tietoa löytynyt, liki ainoa "mitta" on 134 lenkkiä...
Ehdotus on muuten hyvä, mutta mua epäilyttää tuo mittatarkkuus kun kyseessä on tuollainen aika letku osa.
Siis mittaustarkkuus vs. se venymä (jota ei siis liene kuin muutama mm per koko ketju?)

Alan vähän kallistua siihen että jos tuo uusi ketju olisi n. 50 eur ja sen vaihtokin varmaan onnistuisi
"kiinni vanhaan ja vetämällä läpi"-metodilla ilman suurempaa purkuhommaa(?) niin tuo voisi olla mielekkäin temppu.
Jos nyt sillä sitten osuisi ajoitukset kohdilleen, koska laskeskelin että jos on nyt 7 ast jäljessä (alakerta) niin 1 hampaan hypyn jälkeen ehkä olisikin 11 ast aikaisessa... suo siellä, vetelä.... :eh:

Mutta joo, yhä pitää se ykk eli merkki varmistaa. Pultti siihen haussa, ehkä pitkä M14x1.25 pyöränpultti voisi toimia(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Joo, se pitäis kyllä saada suht tarkasti mitattua minimissään "digitönärillä" kireelle vedettynä. Uskoisin kyllä, että jos ketjun venymä on täs tekijänä, niin se kyllä näkyis esim 5 lenkin mitassa ja siitä pystyis tuon päätellä ja vahvistaa ketjuepäilyn. Jos ketju on jollain tasamilli mitalla niin ehkä jopa tietämättä ketjun speksiä... mutta toisaalta jos uus ketju edullinen niin vaihtamallahan tuo selviääs.

Tästä muistui mieleen myös kuvat mitä nähny V6cdi ketjuista. Siinähän ketju toki paljo pidempi, mutta niissä ollu jopa sellasia 15 kampuran asteen venymisiä...

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=52760

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

[*]Haeskella noita erikoiskiiloja jolla nokan ketjupyörän asemaa pystyy muuttamaan, ilmeisesti jopa aste kerrallaan[*]

M116 moottorin nokka-akselin ketjupyörien säätökiilojen nummeroita kuvassa, en tiedä ovatko samoja kuin 6 tai 4 -pyttysessä?
Nokka-akselin kiilat1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti: Ti 23.11.2021 22:33

Alan vähän kallistua siihen että jos tuo uusi ketju olisi n. 50 eur ja sen vaihtokin varmaan onnistuisi
"kiinni vanhaan ja vetämällä läpi"-metodilla ilman suurempaa purkuhommaa(?) niin tuo voisi olla mielekkäin temppu.
Mie vaihdoin itse tai "jackien" kanssa M130 kuutoskoneeseen pelkän ketjun. M100 koneeseen vaihdoin/vaihdettiin sekä ketju että kiristin. Ketju lukitaan nokka-akselin hammaspyörään lukkopihdeillä ja aina vähän käännetään niin vanha tulee ulos ja uutta sisään samalla.

EDIT 2010 olin kirjoittanut: Jakoketju oli venynyt hieman, nokkamerkkien ollessa kohdallaan oli kampiakseli mennyt jo 10 astetta yli. Siksi ketju vaihdettiin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

karra kirjoitti: Ke 24.11.2021 16:18
Zac kirjoitti: Ti 23.11.2021 22:33
Alan vähän kallistua siihen että jos tuo uusi ketju olisi n. 50 eur ja sen vaihtokin varmaan onnistuisi
"kiinni vanhaan ja vetämällä läpi"-metodilla ilman suurempaa purkuhommaa(?) niin tuo voisi olla mielekkäin temppu.
Mie vaihdoin itse tai "jackien" kanssa M130 kuutoskoneeseen pelkän ketjun. M100 koneeseen vaihdoin/vaihdettiin sekä ketju että kiristin. Ketju lukitaan nokka-akselin hammaspyörään lukkopihdeillä ja aina vähän käännetään niin vanha tulee ulos ja uutta sisään samalla.

EDIT 2010 olin kirjoittanut: Jakoketju oli venynyt hieman, nokkamerkkien ollessa kohdallaan oli kampiakseli mennyt jo 10 astetta yli. Siksi ketju vaihdettiin.
Joo, oire oli tuossa @karran M130 aika samassa mittaluokassa ja toimenpidekin sama eli ketjun vaihto... Kiitti kommentista.
Itse ketju on tässä "järkevän" hintainen, mutta niitä kiristimiä, laahaimia, yms. jos joutuu vaihtamaan niin alkaa maksaa :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sovittiin kaverin kanssa että katsotaan ketjun kunto tarkemmin lauantaina, ennen kuin alan uutta tilailemaan.
Samalla selvinnee onko esim. kiristimessä tai muualla sanomista, niin koittaa hankkia sitten kaikki osat kerralla...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

https://youtu.be/yjMNidy2EIU
Oliko jo tuttu filkka?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

En ollut aikaisemmin minä ainakaan nähnyt...
Tuo Argentiinan legendaarinen ralli jossa Rosenqvist taisi ekana naisena vieläpä voittaa on jäänyt historiaan...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, tänään purin kaikki ilma/bensa/vesiputket &-letkut veks tuosta nokalta ja alettiin tutkia missä hapessa tuo nokkaketju ja hilppeet on....

Kuva

...no, ihan ensinnä: ketjunkiristin oli aivan löysä :think: Purettiin sitten se kiristäjä pois ja paloiksi: kummastus oli suuri kun ei sieltä löytynyt kuulaa ensinkään...(?) Olisiko siis koijarit sen hukanneet jo 70-luvulla ja koonneet ilman sitä... Ei kiristin ilman sitä kyllä juuri toimi :eh:
Soitin siitä KL:ään ja pelkkää kuulaakin saisi Saksasta tilaamalla, maksaa kuulemma 1 euron... (Toki siihen päälle kuluja tulee).

Koska ketju on siis pyörinyt varsin löysänä niin aloimme sitten tutkia sitäkin kriittisemmin: kyllä se venyneeltä vaikuttaa.
Oikeastaan ihme ettei se pitänyt kovempaa rallatusta käydessään(?) Löysä ketju on luultavasti aiheuttanut nopeampaa kulumista
myös rattaille, mutta kyllä ne sentään vielä käypäisiltä näyttivät. Yhden laahaimen siitä voisi uusia samalla, koska "kumi" on kivikovaa...

Näin, alan tässä osatilausta naputella (KL laittoi myös jousen ja kupin tilaukseen Saksasta mutta niiden saatavuus varmistuu vasta arkena).
Uusi ketju, laahain, ja kiristäjän osat...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Noniin, hyvä siitä tulee!

KL saa kyllä hyvää palvelua. Tuli osteltua sieltä toisen merkkiseen autoprojektiin vähä pikkunippeliä. Verkkokaupan kautta oli toimituskulut 0e. Ja ystävällinen myyjä perusti tiedustelemani osat verkkokauppaan ja sen jälkeen naputin tilauksen ja sain osat kuluitta... Saksasta nekin tuli :). Puhelintilauksessa / sähköposti olis tullu toimituskulut...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuo KL on sellainen "perinteinen" vaihtoehto ollut (ainakin täällä Tre seudulla, muualla varmaan muita, vaikka onhan tätäkin jo monessa kaupungissa) varsinkin ennen aikaan kalleille Vehon varaosille. Sittemmin sanoisin että puntit ovat jossain määrin ehkä tasoittuneet, ja tietenkin tämän "nettiaika" on muuttanut koko pelikentän... Ja etenkin sen vuoksi (koska hinnalla ei voi esim. saksalaisille jäteille pärjätä) niin palvelu on juuri se mikä voi auttaa KL ja vastaavia erottumaan edukseen. Osien palautukset on yksi valtti muuten myös...

Mutta joo, jäi sellainenkin mainitsematta ("koijarit" kommentin perusteina) että olivat onnistuneet jopa ketjun sokan laittamaan väärinpäin (avoin suu menosuuntaan... :o ) Tuon ketjun kaikkine ongelmineen olisi voinut saada hajoamaan ihan harrasteajollakin, joten oli kyllä hyvä että aloin tätä vähän enempi tutkaamaan...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Tuo kiristimen toimimattomuus voisi selittää sen että nokka-akseli on "etuajassa" yläkuolokohdassa. Jos se kiristin ei pidä ketjua tiukalla niin sehän saattaa pyörähtää eteenpäin jos venttilinjouset sopivasti sinnepäin sitä kampeaa, elikkä ketjun löysät onkin vetopuolella.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kyllähän se tuohon heittoon vaikuttaa, ja mitä se voi myös tehdä on se että tuo ajoituksen suhde (kampiakseli vs. nokka) voi vähän vaihdella koko ajan, riippuen minkä verran vastusta tai vääntöä tulee ketjulle. Ei hyvä...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

***** Tämän ketjun viesti numero 500. !!! ... kappas vaan! Ja eikun lisää seuraa... :) *****

Eli joulu kun saatiin alta pois niin pääsin jatkamaan tuota ketjun vaihtoa, sekä KL:n osat ketjunkiristimeen (kuula, kuppi, jousi)
että Autodocin paketti (jossa muiden autonosien mukana ketju ja ylin laahain) kun kummatkin tulivat jo ennen joulua.

Uusi (Febi Bilstein) ketju uitettiin paikalle vanhaa ketjulukkoa ja rautalankavirityksiä hyväksi käyttäen (rautalankaa käytettiin siis vain varmistamaan eli estämään ketjun tipahtaminen koneen sisään.. :problem: ) Se meni ihan ongelmitta paikoilleen. Kiristäjä kasattiin uudella kupilla ja kuulalla, mutta tullut jousi oli nähtävästi väärä (paljon lyhyempi ja aivan liian jäykkä), siksi käytettiin vanhaa jousta.

Kuva
Uusi ketju paikoillaan

Kun kampiakselin laittoi 0-merkkiin, niin yllättäen nokka-akselin ratasta täytyi siirtää peräti 2 hammasta myötäpäivään, ennen kuin merkit menivät kohdilleen. Noh, jäi siihen ehkä joku vajaan millin heitto, mutta tuo menee jo hifistelyksi (erikoiskiilalla mahdollista hoitaa?)

Tänään sain kaikki hilppeet nokalta nippuun. Syyläristä oli nesteetkin pois koska iso yläletkuhan on aika lailla tiellä, samoin kuin kaikki suuttimien putket, ilmaputket, jne. Pääsin sitten käynnistämään ja tärähtikin kyllä heti käymään, ilman mitään sahuutusta... Vaikutti käyvän hyvin siihen nähden että toinen ruiskun putki tihkaisi bensaa (oli jäänyt huonolle kiristykselle).

Noh, tein loppukiristykset ja piti alkaa strobolla tarkistaa sytkää niin sitten sanoikin startti vaan *naks*... hmm... :think:
Napajännitteen ollessa +12.5V laitoin nyt kuitenkin alkuun akun lataukseen (missä on paraikaa). Jollei sitten starttaa niin täytyy tarkistaa startin johtojen liitännät ym.

Hyvät uudet vuodet! :wave:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Jos nokka oli hampaan metsässä, (kahdella on vaikea uskoa että olisi käynyt) niin veikkaan että pellin alla on nyt hevonen varsoineen lisävoimaa tarjolla.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, onhan se mahdollista että olisi vähän heilahtanut uutta ketjua liittäessä, mutta kun uusi ketju oli paikollaan, niin yhden hampaan hyppyytys ei vielä riittänyt...

Startti alkoi taas toimia kun avasin startilta isomman johtonipun mutterin ja kiristin uudelleen, sitten annoin pari kannustavaa kopausta kylkeen... :P Mulla on varastartti joten täytyy ottaa puuhaksi katsoa näistä paras kombo, esim. hankkimani uusi Bendix on nyt tuossa varastartissa. Saakohan näihin hiiliä..?

Sytkän ajoitus siis alkoi ja ensimmäinen havainto oli että se on tyhjäkäynnillä ihan hitsin aikaisella eli jotain 20-ast. Eykk kun pitäisi olla liki nollaa...

Väänsin myöhäisemmälle mutta törmäsin aiemmin (30.10.2020) ketjussa kuvaamaani ongelmaan jossa jakajan runko törmää "pikasäädön" ruuviin... Annoin sille jo viilaa mutta ei anna tarpeeksi tilaa. Seuraavaksi pitänee muokata pulttia rälläkän kanssa... :think:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Oisko joku käännellyt jakajaa, eli ottanut ylös ja muuttanut hampaan verran asentoa. Jos on paljonkin pielessä niin voisithan kokeilla siirtää hampaan verran.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Vähän mysteeri tuo on koska jakajan pitäisi olla tähän autoon alunperin tarkoitettu (Bosch) VJUR49T, mutta olisiko sitäkin ollut vähän eri rungoilla? Jakajaa ei voi nostaa tuon ruuvinkannan päällekään koska silloin hyppää alapää hahlosta...

Jotenkin olisi outoa moinen suunnittelun moka mersussa, vaikea uskoa. Tässä on liikerata ihan vielä normaalilla alueella... Kaipa sieltä alempaa voisi katsoa hampaan siirtoa, mutta silloin ei varmaan enää ykköspytyn merkki pitäisi kutiaan...(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Siirrä tulpanjohtoja kannessa seuraavaan reikään niin pääset kääntämään jakajan alueelle.eli jos se nyt on liian aikaisella niin johtoja pyörimissuuntaan päin.
Ymmärsithän?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, ymmärsin. Tai näppärämpi tapa taitaa olla siirtää jakajan kannessa yksi hyppy kaikkia pyörimissuuntaan eli myöhäisemmälle.
Katson huomenna miten tuon ratkaisen.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Dieselross
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

Mulla oli kerran Saksasta tuodussa volkkarissa tuon suuntainen vaiva, joku edellisistä omistajista oli kasannut virranjakajan väärin ja sen jalassa joku uloke osui lohkoon kiinni eikä saanut sytkää sillä alueelle. Meni aikaa ja tupakkia ennenkuin pääsi jyvälle ongelmasta mutta sen jälkeen olikin vihdoin helppo korjata.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Aika vaikea oli löytää kuvia mutta tässä Ponton (mbzponton dot org) näyttäisi että tuo ruuvi on aika syvällä?

Kuva

Täytyypä siis katsoa tarkkemmin joskos tuollainen "upotus" on mahdollista tässäkin...
Samoin testaan paljonko tuon vääntö asentoon "F" antaa varaa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kokeilin ensin rälläköidä tuon hienosäädön kiinnitysruuvin mahdollisimmaan kaposeksi, siten että siihen lähinnä jäi pelkkä ura... mutta eipä riittänyt sekään: edelleen tuo ruuvi nostaa jakajaa kun sinne päin kiertää (ja pitäisi päästä myöhemmälle).

Kokeilin myös tuota @Ernst S. kikkaa eli hyppyytin jakajassa tulpanjohtojen lähtöjä yhdellä eteenpäin. Tämänhän pitäisi siirtää noin (360o / 6 = ) 60o joten n. saman verran sitten käänsin jakajaa vastapäivään eli aikaisemmalle.
Noh, sitten alkoikin ottamaan vakuumiyksikön lähtöputki jo lohkoon kiinni.. :eh:
Vaihdoin toisen (ao.) vakuumiyksikön jossa lähtö suoraan ylös ja sittenkin jäi vielä jonkun 10o uupumaan tavoitteesta.
Kuva

Ts. lopputulema suo siellä, vetelä täällä... Täytyy tänään illalla jatkaa pähkäilyä. Ehkä se sitten lopulta menee siihen "hampaan siirtoon" alempaa.

PS. alkuperäinen syy miksi menee tavallaan "normaalin säätöalueen" ulkopuolelle, jolloin törmää tuohon pulttiin, voi olla se että kun on tuo kärjetön sytytys niin se varmaan liipaisee aika eri kohdasta kuin kärjet. Kärjet aukeaa aina keskiakselin 'nokan' jälkeen, tämä (punainen "mötikkä") taas luultavammin liipaiseen akselin "sileän tahkon" keskeltä, jolloin eroa tulee jo tuollaisen 30o verran...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin