W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Olipa kerran 60-luku ja hipit rautaa... Vuonna 1965 eteläsuomalainen sorakeisari sijoitti markkansa laadukkaasti,
eli osti valkoisen edustusauton: Mercedes Benz 220 SEb eli korskean bensaruiskun jota varusteli vielä 300 SE listasarjalla.
Tuli 70-luku ja eregiakriisi, soran ajokaan ei kannattanut kuten ennen, bensaruisku myytiin ja autoharrastaja osti sen
ilmeisesti ajatuksella "dieselöin, kun muilta hommilta kerkeen"... Ei tullut sitä parempaa aikaa, nyt yli 40v. myöhemmin
tämä auto on edelleen siellä ladossa säilöttynä. Aito latomersu siis!

Nyt kuitenkin on ajatus virinnyt: pitäisikö auto koittaa vielä saada pelastettua?
Helppo hommahan tämä ei tulisi olemaan, viimeksi 90-luvulla moottoriakin on pyöritetty... ainakin helmat olivat jo silloin melko haperot.

Hakisinkin nyt KOKENEEMPIEN vinkkejä siihen, mitenkä tuon moottorin herättelyn kanssa tulisi toimia?
Tässä ajatuksia ja mieltä askarruttavia kysymyksiä:
- Akku tietenkin pitää laittaa, tulpat vaihtaa ym.
- Nesteistä uudet öljyt ja jäähdytysnesteet - tämä onkin ehkä jännin paikka - onko tullut jäätymisrikkoja tai muuta, luultavasti vuotaa kuin seula letkuista?
- Näissä (ruiskuissa) on se bensapumppu jännässä paikassa siellä taka-akselin suunnalla, tuo pitäisi varmaan suosiolla vaihtaa suodattimineen?
(Huom. Tuon pumpun kanssa oli tiettävästi jo 70-luvulla probleemaa, ilmeisesti jumittaa tms. Näytti olevan näitä Boschilta eBay:ssä ym. saatavana).
- Kaiketi myös bensasäiliö olisi hyvä huuhtoa ainakin bensalla?
- Tuulettimen hihnoja yms. varmaan hyvä vaihtaa jo ennen ekaa starttia - varmasti haperoa....
- Millä voisi tarkastaa bensaruiskun toiminnan, hapettuuko suuttimet helposti umpeen? Ja mitä ne "haisteluanturit" tässä autossa vaativatkaan?
- Venttiilikoppaa en aikonut heti avata...
- Muuta? Mitään autosta ei pitäisi puuttua, jopa kapselit taitaa löytyä jollei alta niin nurkista.

Koska lista on helposti melkoisen pitkä, tässä alkaa äkkiä sataset viuhua silmissä... Kannattaako tästä lähteä tekemään?
Jos miettii että ei laita hankintahinnalle muuta kuin kuljetuksen ladosta pois, omassa omistuksessa tämä jo olisi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Onkos tämä 'sorakeisari' se Hyrylän sorakeisari, josta sai elokuva 'Hiekkakuningas' aikanaan innoituksensa. Paavo Pentikäinen, Matti Oravisto ym. aikakauden suomalaisen näyttelijäkaartin ykkösiä näyttelijöinä. Karpokin teki dokumentin 'Hyrylän hävittäjistä'... sora-autojen rallista kun ajoivat soraa Helsingin tarpeisiin.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Katso tuo 6.3:n videosarja läpi. Tuossa M127:ssa on periaatteessa sama ruisku, eli samat toimet olisi hyvä tehdä. Nuo polttoainesuuttimia ei saa enää uusina ja käytetyt maksaa paljon, joten kannattaa suhtautua asiaan hartaudella.

https://www.youtube.com/watch?v=zaIylfUj5z8" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@wsatakasi: Saattaa hyvinkin olla... Tämä on jo perimätiedon varassa, muistelen että olisin kuullut paikannimen "Hyvinkää" mutta saattoi olla ihan yhtä hyvin "Hyryläkin". Ehkä jollain seutulaisella olisi tarkempia muistikuvia tästä seuduilla liikkuneesta valkoisessa S:stä...? En tiedä saisiko valmistenumerolla vielä jotain AKE:stakin kaivettua.. vähän epäilen kun ei ole ollut rekkarissa sitten 70-luvun!

@unski: Kiitos linkistä videosarjaan, katsoin jo kolme ensimmäistä osaa ja problematiikka alkoi avautumaan... Taitaa olla hyvä varautua myös siihen että ainakin alkuun vaihtaa jonkun tarviketankin tuonne, jotta saadaan puhdasta ainetta systeemiin. Ylipäätään se videosarjan 300SE ei vaikuttanut lainkaan mahdottomalta, taivasalla olleeksi oli suorastaan hienossa kunnossa ikäisekseen:) Kyllä ne venttiilikopat tarvii avata tietysti, jos siellä on pahasti ruostetta niin sitten se taitaa tarkoittaa koko koneen purkua?

Toistaiseksi etsin vielä sopivaa tallia tälle Lempäälästä, yksi harrastaja bongattu jonka kanssa on tarkoitus jutella mahdollisuudesta 1-2 vuoden sijoituksesta tilaan, jossa peruskunnostusta pystyy tekemään. Oma talli on yhdelle autolle, mutta ei sitä voi varata kuukausiksi / vuosiksi autolle joka ei ole ajokunnossa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Venttiilikopan ruoste ei välttämättä edellytä koko koneen avaamista...todennäköisyyttä tietysti kohottaa.
Osta jostain halpa endoskooppi, siis sellainen ohuen varren päässä oleva kamera. Sillä näkee sylinterit hyvin tulpanreiästä...oiva apuväline myös muihin kodin remontteihin.

Joku tämmöinen
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... i-5-metria" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.clasohlson.com/fi/Tarkistusk ... r366158000" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse löysin aikanaan Lidlistä muistaakseni 60€:llä oikein hyvän omaan käyttööni.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Juuri pari viikkoa sitten ostin itsekin tuollaisen Lidukan endoskoopin. En ole vielä omaa kokeillut, mutta harrastajatutun vastaavaan tuli tutustuttua, kun tiirailtiin yhtä takalokarin 'pusua' sisäpuolelta.
Oli myynnissä 49,90€ ja lopuksi -10%, jolloin tartuin tilaisuuteen.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Näemmä Iltalehtikin on aikoinaan kirjoitellut W111:stä:
http://www.iltalehti.fi/autoklassikot/2 ... 4_af.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos on ollut 220Sb tuolloin harvinainen niin luultavasti 220SEb ollut vielä pienemmällä myyntimäärällä? Kiinnostaa myös tietää onko 220SEb ollut tarjolla näillä 300S sivulistoilla, vai onko ne sorakeisarin jälkiasennuttamat..?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuolta löytyy alalaidassa "History" osuus, sieltäpä lunttaamaan.

http://www.heckflosse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sen verran voisin sotkea tähän väliin, että jos miettii kannattaako joku projekti, niin ainakin itsellä tuo korin kunto on aika ykkösjuttu. Että jos auto on ollut kuivassa ladossa 40 vuotta niin vois olettaa ettei se kauhean huono ole? Näihinkin taitaa olla vielä tekniikkaan osia tarjolla, eikä jonkun sisustuksen uusiminenkaan ole tekemätön paikka. Rahaa tietysti saa menemään. Mutta se läpilaho kori on sellainen että sen kanssa menee monelta motivaatio. Vaatii kuitenkin paljon aikaa, tilat ja monipuoliset laitteet jos tekee kunnolla. Ainahan näissä vanhoissa autoissa tekemistä riittää tietenkin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitos heckflosse-linkistä. Sieltä tosiaan käy ilmi että vuonna 1965 tehtiin 220Sb mallia reilut 13t. kun 220SEb tuotantomäärä oli luokkaa 6.500 kpl, toki tuo oli jo viimeinen valmistusvuosikin. Silti samaan aikaan esim. 190Dc mallia tehtiin jo päältä 40t. Tosi pieniä olivat määrät vrt. nykypäivä...

Niin, ei kait se "kannattaminen" ole kovin usein ykköskriteeri. Paljon helpommallahan sitä pääsisi latomalla taalaa tiskiin ja tilaamalla sopivan ja valmiimman auton ulkomailta. Mitä projektin "kannattavuuteen" tulee, niin tiedossa olevaa vikaa on helmapelleissä, mutta ainakin vielä takavuosina näihin sai jopa valmiita helmapeltejä varaosana, mitenhän mahtaa olla nykyään? Sisustahan on liki "koskematon" sitten 70-luvun, mutta ainahan muutama koiperhonen voi aiheuttaa isoakin murhetta... Puuosat eivät ole palaneet auringossa, tilassa on hämärä, jne.

Kun nyt löytäisi edes "välivaraston" niin pääsisi kaivamaan auton päivänvaloon ja tutkimaan / puhdistamaan kunnon valoissa. Mieluusti jaan tänne sitten kuvamateriaalia, miltä tämä komistus todellisuudessa näyttää. Nyt on vaan edelleen hakusessa sopiva tila Lempäälästä tai mahdollisimman läheltä. Tälläisen säilytykseen ei ole helppo löytää joutilasta tilaa, jossa voisi tarvittaessa silloin tällöin ropata, mutta auto saisi olla välit rauhassa "levällään" vuoden tai pari...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, nyt on päästy autoa vilkaisemaan tunnin parin ajan hieman lähemmin.
Tässä tältä ensimmäiseltä käynniltä otettuja kuvia: http://aijaa.com/a/jS4WY9

Auto on aika tiukassa tilassa, joten mitään "full body shotteja" ei pysty tuolla ottamaan, myöhemmin niitä...
Katsokaa kuvia, mutta tässä omat fiilikset:

Kone:
- ei vaikuttanut aivan toivottomalta - öljytikku oli märkä (öljystä) ja myös venttiilikopasta näkyi öljyä.
- Letkut toki ovat hapertuneet, kuten kumiosat muutenkin.
- Syyläri oli - onneksi? - kuivan oloinen, jarrunesteet (tai kytkin?) näytti olevan säiliössään
- Konehuoneessa ruikin vähän kaikkiin pultin päihin WD-40:tä. Toivottavasti ei mihinkään vääriin paikkoihin.

Kori:
- Kohtalaisessa maalissa ikäisekseen (52v.) - olettaen että jopa orggis maali... Takalokarissa oli jotain korjailun jälkiä.
- Irrallaan yksi ovenkahva, takaluukun lukko, etulamppu/kehykset, toinen peilinjalka poikki ... muutoin kaikki listat ym. näytti olevan kiinni!
- Päällepäin selvästi pahin on vasen helma. Se on puhki ja vaatisi uuden helman vaihdon, oikea ei ole likikään yhtä paha.
- Alustan puolella näkyy ruosteita, mutta läpireikiä ei tullut vielä vastaan
- Ovien pohjat pitänee vaihtaa kyllä, ei yllättänyt
- Kaikki ovet pelittävät hienosti! Tämä ilahdutti melko lailla...
- Takapää oli muuten jäänyt 90-luvulla pukkien päälle. Sai hyvin kuvan bensapumpusta...

Sisusta:
- Isoin helpotus - eivät olleet hiiret pesineet tms.!
- Ovien kahvat homeessa, ja muuallakin pientä sellaista, mutta ei noin paljoa
- Penkit ja ovien verhoilut melkein liian hyvät, ottaen huomioon niiden iän...
- Lattiamatot ym. näyttäisi olevan pääosin tallessa. Ja tuonne ei UV-valo juuri pääse tuhojaan tekemään.
- Ratti on hiuka halkeillut, ja tietenkin puuosien lakassa on halkeamaa myös.
- Radiota ei ole

Mitä sanoo arvon raati? Ihan toivoton tapaus ja paaliin vain tämäkin peltilehmä?? :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Kyllä tuosta vielä auton tekee ,jos vain löytyy inspiraatiota ja (rahaa)..
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Kyllähän tuo menee ihan harrastushommiksi. Eli tienaamaan tuolla ei pääse, mutta se lienee selvää. Hyväähän tuossa on se, että se on kokonainen, jolloin ei tarvitse pohtia osien olemassaoloa ja sijoittelua. Vaihtelee vain ehjiä tilalle. Huonoa tietysti, että kaikki kalliit osat on patinoituneet, kromit, passivoidit osat ja sisusta. Arvoa jos ajattelee, niin peltiosat ja työt on noissa se halvin osuus. Muutama priima pisteosa maksaa enemmän kuin peltityöt yhteensä. Ajan kanssa korjaa ja laittaa minkä vain kuntoon, tuo nyt ei edes kuvien perusteella näyttäisi olevan kamalakaan. Yllätyksiä tulee varmasti.

Jos tuota itse lähtisi harrastamaan, tekisin mahdollisimman vähän entisöidyn, tuo patina on oikeastaan tosi hienoa. Eli purkaisin ja dokumentoisin kaiken tarpeellisen. Korjaisi korin, niin että patina kärsisi mahdollisimman vähän. Siistisi muutkin osat siten, että lika lähtee, mutta patina jää. Ja sitten hyvä huolto ja ajoon. Tuollaisen voi sitten aina entisöidä jälkeenpäin, noin hienoa patianaa ei saa ikinä enää takaisin. Tämä nyt on vain minun näkemys.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Näyttäisi olevan uudelleen verhoiltu ainakin ovien osalta. Liputtaisin myös tuon patinan puolesta. Auto on sen verran kauttaaltaan patinoitunut, että entisöinti ei millään mittareilla ole ainakaan kannattavaa. Toki, jos välttämättä haluaa niin tehdä, niin sitten vaan pitää lompakkoa kaivaa todella syvältä ja olla valmis upottamaan muutama vuosi aiheeseen.
Itse en henkilökohtaisesti entisöinnillä näe saavutettavan useinkaan mitään lisäarvoa. Suomi on täynnä puolivillaisia 'entisöintejä', joista jo kaukaa näkee työn tason. Väärän vuosimallin osia, H4 lisävaloja -60 luvun autossa, liian uusia soittimia, vääriä sisustusmateriaaleja... lista on pitkä unohtamatta korien kuntoa... Hyvät entisöinnit tietysti asia erikseen. Jos nyt entisöintiä halajaa, niin niitä kyllä löytyy valmiinakin.. hyviäkin.

Pikkukuvaa alustasta kun katsoo, niin voin melkein vetoa lyödä, että jo pelkästään peltitöissä tulee olemaan ihan askaretta kylliksi, joten asiallinen rakentelupaikka tulee tarpeeseen. Itse tein W110 jo yli kolmekymmentä vuotta sitten -80 ja auto vaati 3kk intensiivistä hitsausta ollakseen taas 'ehjä', ja jos nyt lähtisin samaan urakkaan, niin sen aikaista työntasoani en kelpuuttaisi alkuunkaan, mutta silloin oli pontimena saada itselle ensiauto 80-luvun tyyliin. Sinunkin autosi on jäänyt jo noihin aikoihin seisomaan, niin ei ne pellit ainakaan ole itsestään parempaan suuntaan menneet....

Ennen kaikkea; kiire pois projektista. Liian paljon on suurella innolla aloitettuja muttereiksi purettuja kasoja, joita sitten innon ja kykyjen loppuessa yritetään kaupata edelleen.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kyllä siinä ihan projektia piisaa... kelle vain:)

Olen oikeastaan samoilla ajatuksilla, että tietty patina on vanhassa autossa arvokasta, eikä sitä pidä ehdoin tahdoin yrittää poistaa. Ennemmin tekisi siitä alkuperäisyydestä sen arvokkuuden. Ja sitä alkuperäisyyttähän tässä autossa on paljon, kun vain 10 vuotta ajettu ennen seisontaa...

Kulupuolesta tuo peltitöiden teettäminen tulisi kyseeseen, en ole mikään hitsari itse. Olen toki hitsannut mutta en halua pilata autoa kehnolla jäljellä:)
Pisteosien määrän, saatavuuden, hinnan suhteen ollaan vielä hyvin arvuutteluvaiheessa. Sen takia työjärjestys on aika lailla:
- auton saaminen kunnolla liikuteltavaksi pyörilleen (ei tietoa esim. miten jumissa pyörät nyt ovat)
- moottorin kunnon tutkinta -> onko jumissa, tiiveys, myöhemmin sitten öljynpaine, ym.
- koko bensalinjan purku, puhdistus, kunnostus(!), ja kokoaminen
- muut tarpeelliset toimet mootttorille ennen käynnistämisen yritystä

Siinä samalla voi sitten tehdä tuota korin ja alustan tutkintaa ja käydä läpi huonoja paikkoja. Onko tuo työjärjestys järkevän kuulosteinen?
Kyllähän tässä heti puhutaan vuoden projektista, joka normaalilla kertoimella voi ottaa kolme:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja RH »

S202 kirjoitti:Sen verran voisin sotkea tähän väliin, että jos miettii kannattaako joku projekti, niin ainakin itsellä tuo korin kunto on aika ykkösjuttu. Että jos auto on ollut kuivassa ladossa 40 vuotta niin vois olettaa ettei se kauhean huono ole?
Mulla on yksi vempain seissyt kuivassa ladossa kohta 20 vuotta, eikä se ole koristaan sinä aikana mennyt juuri miksikään, mutta ei se kauhean hyvä silti ole. (Syy siihen, miksi edelleen seisoo siellä...) Samaa voisi olettaa tuolta aiheen mersultakin. Jos auto 60-luvulta ja laitettu säilöön joskus armon vuonna 70-jotakin, niin onhan tuossa tullut ajan hammasta jo kokeneeksi välissä. Ja jos vuosituhannen vaihteen mersuissa on ruostuvan leima, niin 60-luvulla auto oli oikeasti vanha jo 5-vuotiaana. Muistan isäni kertoneen, miten tuohon aikaan oli ihan arkea, että vain muutaman vuoden vanhoihin autoihin tehtiin jo mittavia ruostekorjauksia. Joskus niitä ihan itsekin silloisella 70-luvulla päässyt vierestäkin pikkunassikkana näkemään. Muistijälki on vahvassa. On vissiin ollut vaikuttava näky pikkumiehelle, kun autosta puuttuu lattia lähes kokonaan :lol: . Ihan herran haltuun siis, miten on aikanaan huolehdittu ennen tallentamistaan.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja RH »

RH kirjoitti:
S202 kirjoitti:Sen verran voisin sotkea tähän väliin, että jos miettii kannattaako joku projekti, niin ainakin itsellä tuo korin kunto on aika ykkösjuttu. Että jos auto on ollut kuivassa ladossa 40 vuotta niin vois olettaa ettei se kauhean huono ole?
Mulla on yksi vempain seissyt kuivassa ladossa kohta 20 vuotta, eikä se ole koristaan sinä aikana mennyt juuri miksikään, mutta ei se kauhean hyvä silti ole. (Syy siihen, miksi edelleen seisoo siellä...) Samaa voisi olettaa tuolta aiheen mersultakin. Jos auto 60-luvulta ja laitettu säilöön joskus armon vuonna 70-jotakin, niin onhan tuossa tullut ajan hammasta jo kokeneeksi välissä. Ja jos vuosituhannen vaihteen mersuissa on ruostuvan leima, niin 60-luvulla auto oli oikeasti vanha jo 5-vuotiaana. Muistan isäni kertoneen, miten tuohon aikaan oli ihan arkea, että vain muutaman vuoden vanhoihin autoihin tehtiin jo mittavia ruostekorjauksia. Joskus niitä ihan itsekin silloisella 70-luvulla päässyt vierestäkin pikkunassikkana näkemään. Muistijälki on vahvassa. On vissiin ollut vaikuttava näky pikkumiehelle, kun autosta puuttuu lattia lähes kokonaan :lol: . Ihan herran haltuun siis, miten on aikanaan huolehdittu ennen tallentamistaan.
E: :thumbup: projektille kuitenkin 8)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Zac kirjoitti:Pisteosien määrän, saatavuuden, hinnan suhteen ollaan vielä hyvin arvuutteluvaiheessa. Sen takia työjärjestys on aika lailla:
- auton saaminen kunnolla liikuteltavaksi pyörilleen (ei tietoa esim. miten jumissa pyörät nyt ovat)
- moottorin kunnon tutkinta -> onko jumissa, tiiveys, myöhemmin sitten öljynpaine, ym.
- koko bensalinjan purku, puhdistus, kunnostus(!), ja kokoaminen
- muut tarpeelliset toimet mootttorille ennen käynnistämisen yritystä
Kannattaa yrittää ennen liikuttelua pukata alustan nippoihin rasvaa, ei olisi ehkä ihan metalli metallia vasten....jos näin saisi muutaman helan pelastettua likuttelun aiheuttamalta rikkoutumiselta, kulumiselta.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Onko jossain olemassa kaaviokuvaa mistä löytää kaikki nuo nipat? Mulla on kyllä tän mallin englannikielinen korjausopas, voisi selvitä sitä lukemalla...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Olikohan noin wanhassa jo ohjekirjassa se "kartta". Shop manuaalissa varmaan on. Tässä ponttooni joka on aika sama...

Kuva

Ja tuolta pääsi tänne: http://www.w111.net/html/abschmierplan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tänään pääsin käymään toisen kerran autolla.

Aika tosin meni erinäiseen raivaukseen (pois hakemisen valmisteluun), joten aiottuja nippojen rasvauksia tai bensapumpun irrotteluita
ei ehtinyt tekemään, vaikka siihen olinkin varautunut. Toin kuitenkin pari 13" vannetta (toisessa rengaskin) laittoon, että saisi seuraavaksi
auton kunnolla pyörien päälle...

Tässä muutama tuore kuva tältä päivää:
http://aijaa.com/a/gINPdU" onclick="window.open(this.href);return false;
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Pientä edistystä, mutta isoin puute yhä on sopiva harrastetila Lempäälän tieonoilta vähintään loppuvuodeksi, mutta mieluiten jonnekin maaliskuun-vapun tienoille.
Jos on tietoa tuollaisesta tilasta niin vinkkiä ketjuun tai yksityisviestiin? Kylmäkin tila sähköillä kiinnostaa. _Jahka_ auto liikkuu omin voimin, pystyn ottamaan kotinurkkiinkin.

Ensimmäinen varsinainen osahankintakin tehty: Jyskästä noudin eilen W110/W111 takapaksin lukon, paikalliselta MB-harrastajalta, kiitos kaupoista :thumbup:
Seuraavana hankinnassa asiantuntijan avustamana: sylintereihin laitettavan "cocktailin" ainekset (2l valopetrolia, 3x150ml aseöljyä, ja 1-2dl synt. 10W40 öljyä sekoitettuna...)

Harmi kyllä seuraava viikonvaihde menee lomareissussa, joten auton kimppuun pääsee vasta kuun lopulla. Silloin ohjelmassa olisi nippojen rasvausta, renkaitten vaihtoa, pyörien herkistelyä,
sun muuta mikä tähtää auton siirtoon. Alkuvaiheessa vedetään tämä parempaan paikkaan serkun konehalliin, mistä voidaan ottaa sitten trailerille tuonnempana.
Jollei muuta paikkaa löydy niin voi olla että joutuu jo konehallissa alkaa hommaa tekemään, ongelma on vain sen etäisyys (> 50km kotoa).

Tunnetut viat listaan yksi lisää: 4. vaihteen synkroneissa tiettävästi vikaa, on kuulemma pudotellut ajossa nelosta pois päältä. Laatikko korjattavissa jos saa uudet synkronit(?)
Viimeksi muokannut Zac, Ti 31.10.2017 08:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kolmas käynti autolle tänään on nyt takana.
Viikkoa aiemmin sotkettu "cocktail" oli matkassa, ja aloin aukomaan tulppia yksi kerrallaan. Sitten ruuttasin litkua sylintereihin
ainakin 1-2 desiä jokaiseen. Tulpat takaisin kiinni ja muhimaan. Idealla että männärenkaat lähtisivät normaalisti liikkumaan.

Pääsin tutkimaan korin kuntoakin hieman lisää. Vasemman helman lisäksi myös vasempien ovien pohjat ovat pahimipia ruostekohtia.
Oikean etulampun kotelosta paljastui reikä ulkosivulta (onko tuo "kuppi" eri palasta kuin lokari?) Oikean takapyörän takaa löytyi läpireikä...
Eli kyllähän sitä hitsattavaa on, mutta ajankohta sitten joskus tuonnempana kun kone toimii ym. Hyvä hitsari saa paikan ;-)

Kaikkien pyörien pultit lähtivät pyörimään aika helposti, pari pulttia tosin oli hukan teilläkin. Vasen takapyörä lähti pyörimään heti, oikeasta pitää varmaan höllätä rumpujarrua että liikahtaa(?) Nippoihin ei tuossa tilassa ollut kovin helppo päästä rasvaa työntämään, jäi vielä tuonnemmaksi.
Eturenkaat eivät olleet matkassa, koska rengasliikkeeseen iski pahin sesonki tällä viikolla (= ensilumi etelään...)

Kaadoin myös glykolit syyläriin, ainakaan ensihätään ei näyttänyt mistään vuotavan. Tietenkään konetta ei vielä voinut pyöräyttää, ilmakuplia jäänee.
Toiveissa olisi ensi kerralla päästä niin pitkälle, että autoa saisi jo köyden jatkeena ulkoilmaan! Tämän kaamoksen aikana tarvii odottaa taas viikko :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
pasi p
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 01.07.2009 15:30
Paikkakunta: tuusula
Viesti:

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja pasi p »

Vaatii kunnon tilat tuollaisen auton tekemiseen. Minä asennoidun tuollaiseen autoon niin, että se on purettava atomeiksi. Grilliin ja hiekkapuhallus. Hitsausta muutama viikko, hiekkapuhallusta uusiin pelteihin ja maalaukset. Alustan osat , jarrut, voimansiirto, yms kaikki uusiksi. Jos jotain niveltä tai kumiosaa jätät, kohta ne on uusittava. Kannattavaa tällainen homma ei ole, mutta kiva harrastus, jos tykkää. Jos ei tykkää, ei kannata aloittaakaan.
Pasi P
-71 230 long, -95 CE 320/24
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Niinhän se vaatisi, toistaiseksi on käytettävissä vain oma normaali (4x6m) autotalli, jonka koitan saada mahdollisimman tyhjäksi (=väljäksi) ennen tämän sisään tuuppausta. Hitsaukseen menee sitten muualle, paikka selviää aikanaan. Purkamisen pystyy tekemään jo melko pitkällle kotonakin, ja liikutteleen trailerilla paikkojen välillä. Mietin myös ylimaalausta, mutta eka hinta-arvio (3.000+ eur) sai vähän miettimään uudelleen. Patina on ihan kiva:)

Tekniikka on täydellistä koria tärkeämpää (itselle siis), siksi aion panostaa esim. noihin jaruosien vaihtamiseen, iskareihin, ym. normaalistikin kuluvaan tekniikkaan. Mutta ihan ensinnä fokus on moottorissa. Jos siitä löytyy isompaa laittoa, niin mietintämyssyä joutuu vetämään taas syvemmälle.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyselit siirtopumpusta, mekaaninen pumppu ei sovi, sähkoinen on ainut vaihtoehto. Orkkis on tämän näköinen:

Kuva

Bensanpaine ruiskupumpussa pitäisi olla 0,8 - 1,1 bar, luin jostain. Joku yleismallinen sähköinen (siirto)pumppu varmaan sopii, polttoainelinjassa on paineneesäätimet mutta en ole varma paljonko siirtopumppu saa tehdä painetta.

Tässä orkkispumpusta juttua:

https://www.sl113.org/wiki/Fuel/FuelPumpRebuildEarly" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Hyvin on toiminut Boschin L-jetronicin pumppu jo vuosia. Senkin kaivelin Jämsässä huoltoaseman roskiksesta, kun alkuperäinen sanoi sopimuksen irti juuri tuossa kohdin. Ainoa ongelma on ollut kylmäkäyntisuuttimen vuotaminen... pitää varmaan laittaa toinenkin painesäädin polttoainelinjaan.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Huomasin vasta itsekin että mister-auton pumpussa oli maininta "mekaaninen", se ei tietenkään toimi.
Onneksi minulla on nyt orggis W111-pumppukin tiedossa, jollei tuosta omasta enää tule kelvollista.

Samalla päivitys auton tilanteesta, jo 4. käynti autolle viikonloppuna tehty:
Eturenkaat vaihdettu ja levyjarrut niissä saatu sen verran herkisteltyä että pyörivät ok.

Takapyöristäkin toinen pyörii, toisen rumpu on kunnolla jumissa - ei auennut vaikka hölläsi säätöpultit (2),
ja antoi kohtuu kovaa koputtelua etupuoleen. Uitin pultinrei'istä WD-40:tä reilusti, ensi kerralla mukaan
käsimoska ja puhalluslamppu...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Viides käynti autolla takana, pientä edistystä:

Jarrurumpu suostui lähtemään irti vasta runsaalla WD-40 läträyksellä + kolmella ulosvetopultilla.
Tämä kuvasarja kertonee omaa tarinaansa: http://aijaa.com/a/tuZ9gl" onclick="window.open(this.href);return false;

Yksi syy rummun tiukkuuteen oli tuo jarrusylinteri joka oli aivan yhtä puuta. Se menee luonnollisesti
vaihtoon joten ajattelin seuraavaksi kiskoa sylinteristä tulevat tapit irti tai tarvittaessa sahata ne poikki, jotta noita
jarrukenkiä saisi vähän supumpaan. Se jarrukilven takana oleva säätökään (2 pulttia) ei tunnu pystyvän
noita kenkiä mihinkään liikuttamaan. Auto pitäisi saada rullaamaan vapaasti, koska sitä joutuu liikuttelemaan
ns. lihasvoimalla eikä moottorilla...

Samalla vaihdoin eturenkaat jotka sain laitoista. Kaveri ei tänään olisi ehtinyt vielä auttamaan hinauksessa
joten auton saaminen pihalle siirtyi seuraavaan kertaan. Kromiosille annoin vähän aseöljyä (spray)...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja BHN »

Jos saat siihen jonkun hitsaajaan , mitähän maksaa? Ellei joku kaveri hitsaa puoli-ilmaiseksi, suosittelen hitsaamaan itse. Niitä reikiä tai läpiruostuneita kohtia löytynee lisääkin.
Ja kun auton alla ryömii rälläkän ja hitsauskoneen kanssa tietää harrastaneensa..
Mistä sait noin halvan hinta-arvion ylimaalauksesta 3ke?
Vastaa Viestiin