W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Uhhuh... alkaa olla niin kiire ettei ehtis edes kirjoitella :eh:

Sain ne ovien helat paikoilleen eilen illalla niin aloin sitten tutkaileen sitä koneen käyntiä... Vajaallahan se kävi yhä :oops:
Löysäämällä ruiskusta lähtöjä päättelin että etummainen ryhmä toimii "ok" mutta taaempi ei.
No, tempasin sitten suuttimet pois ja toiset tilalle.... Eipä auttanut sekään käyntiin... Edelleen epäilin että ryhmä 4-5-6 on se mikä mättää, joten vaihdoin niille suuttimille jakotukin toiseen (Lontoosta ostettuun), eipä sanottavaa vaikutusta, pahus...

Sitten lopulta suostui tutkailemaan myös sytkää ja mitä ihmettä: virranjakajasta kiristyspultti löysällä! Siinähän se sitten vaeltelee minne sattuu... Käänsin aikaisemmalle ja sain ainakin tasaisempaa käyntiä, tänään täytyy tuota säätöä jatkaa mielummin ulkona...

Sisältä puuttuisi enää vähän mattoa ja puulistaa. Ulkopuolelta pyyhkimet ja bensaluukku...
Kompurakin hajosi sopivasti kesken kaiken.. ei vissiin ole tykännyt kaikesta imetystä pölystä ja maalisumusta :wtf:
24h ja homma on liki maalissa - toivottavasti! 8)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Tulpat olisi aina hyvä mitata kun teet suutin ym vaihtoja.
Kyllähän irti ottamisella näkee märän kuolleen tulpan, mutta homma onnistuu ilman irroitusta kun ottaa tulpanjohdon irti ja mittaa vastuksen tulpan pään ja moottorin lohkon väliltä.
Puhdas ehjä tulppa näyttää ääretöntä kun taas nokinen märkä johtaa muutaman megaohmin verran.
Ymmärsitkö selostuksen?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@Ernst S. Tulppien kanssa tuli pelattua paljonkin aiemman ruiskun kanssa, nyt tällä Englannista hankitulla ei ole enää tulpat mustuneet.
Mutta itse asiassa hyvä tipsi! En ole muistaakseni tuolla tavalla tulppien vastusta mitannut.

Sytytyksen säädön kanssa kävi sitten niin, että laitoin korvakuulolta sytkää aiemmalle, sitten alkoi käymään tasaisesti kaikilla pytyillä ja otti kiekkaakin ilman mokellusta (ei nyt järin kiukkusesti mutta kumminkin...) Ei ollut siinä perjantai-iltana tuota alkaa paremmin tutkimaan, kunhan sai kunnollisen käynnin... mielenkiintoista katsoa nyt jäljestä päin strobolla että miten aikaiselle se sytkä oikein meni.

Perjantaina jatkoin tosiaan sisustan tekemistä, esim. nuo penkkien karvapäälliset piti kiskoa lopullisesti irti niistä... Alta paljastui kankailtaan melko hyväkuntoiset mutta aikas nuhjuiset kangaspenkit. No eipä niitä ollut aikaa alkaa tässä välissä pesemään. Paitsi penkkien tekonahkaiset kyljet ja kromiosat kyllä putsittiin pojan kanssa. Tienvarteen aiemmin lentäneen hattuhyllyn korvasin matosta (metritavarasta) tehdyllä, sabloonan avulla leikatulla palalla. Samalla matolla verhoilin häthätää myös kardaanitunnelin takaosan :angel:

Ulkopuolen viimeisiä hommia oli pyyhkimien kasailu paikoilleen, bensaluukun & rekkarikilven kiinnitys, peräkontin siivous että sai maton ym. paikoilleen, kapselin kiinnitykset, sun muuta pientä. Lopulta perjantai-iltana (n. klo 22.45) pääsin sanomaan "Nyt saa kelvata - se on valmis!" :thumbup: No, lauantaina aamusella lähdin vielä käymään tankilla ja aloin sitten ikkunoitten pesuun... kiinnitin myös ovitoppareiden tapit koska päivähän oli tuulinen... :eh:

Mutta en ollut ihan saanut ikkunanpesua valmiiksi kun sulhanen bestmaneineen tulivat jo autoa koristelemaan... Siinä ei sitten kauaan mennytkään ja pääsin itsekin valmistautumaan lähtöön. Sovitusti oli hääkirkon edessä parkissa 15 minuuttia sen jälkeen kun vihkitoimitus oli siellä alkanut :thumbup:

Siinä vihdoin ehti odotellessa vähän näpsiin kuviakin hääautosta :D
Kuva

Kuva

Kuva

Aikanaan sieltä sitten saapuivat vastavihitty hääpari ja muutaman (ammattilais-)kuvan jälkeen päästiin matkaan...
Ajelimme siitä sitten ottamaan vähän lisää niitä kuvia ja viimeinen etappi oli sitten hääpaikka.
Loppumatkasta sattui vielä yksi kommellus, eli oli sitten jäänyt akunkenkä kiristämättä mikä aiheutti yllättävän käyntihäikän... :sick:

Mutta ehkäpä päätän tähän kuvaan johon virallinen valokuvaaja heitti siinä olevan "yks normi lauantai" -fiilis :)
Kuva
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

PS. Tarkkasilmäiset asiantuntijat bongaavat varmaan 3-4 asiaa mitkä joutuivat kategoriaan "tehdään myöhemmin"...? :lol:

Mietin noita penkkejä: olisiko paras viedä ihan ammattimaiseen auton sisäpesuun eikä alkaa itse tuota harjoittelemaan?
(Ja kestääkö tuollainen 60-luvun orggis kangas sellaista pesua... :think: )
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

En täytä kumpaakaan osaa määritelmästä "tarkkasilmäinen asiantuntija", mutta piti vähän vakoilla minkälainen kromikerros parempaa versiota kiertää..
Ihan kuin niistä osa vielä odottaisi asennusta.
Omassa Sb:ssä kromilistoja käsittääkseni kuuluukin olla vähemmän, ja vuosien saatossa niistäkin osa on varissut matkalle.. :roll:
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Noh, noh... tarkkasilmäinen ainakin :thumbup:

Eli sepä joo, noissa "300SE:n listoissa" riittää vielä näpräystä, takakaariin tulee tämä leveä lähtö:
Kuva (Tuttu kuva..?) :wink:
...joka jatkuu sitten kapeana (1cm) listana aina takalamppuun asti. Nuo laittelen varmaan lähipäivinä, kunhan fabrikoin toisen puolen kaarelle oikeaa vastaavan kiinnikkeen (sellainen erityinen n. 2 x 3 cm paksu pellinpala jossa reunat kaartuu ulospäin...)

Helmalistat ovat toinen, mutta niissä olisi ollut vielä enempi sitä kiillotushommaa, lisäksi täytyy uuteen helmaan porata kaikki reiät (sekä maalata ne reiät) ja löytää sopivia ("lattapää") uraruuveja kiinnitykseen... Voi siis olla että näitä helmalistoja ei nähdä vielä tän syksyn ajoissa.

BTW: en ole vieläkään onnistunut selvittämään millaisena optiona tms. noita em. listasarjoja on näihin 220 SEb:eihin aikoinaan laitettu, ja edes missä? Varusteltu vasta Suomessa ennen luovutusta kuten Tex-peilitkin? Samanlaisia listasarjoja näkyy kuitenkin olevan maailmallakin, jotain hyvin pieniä eroja on nyansseissa. Useimmat 220SEb:it ovat ilman noita kuitenkin.

Muut puutteet olivatkin sitten nuo ovien sisäpuolien ikkunakarmien puulistat, niihin ei olisi paljon aikaa mennyt, mutta arvelin että niitä nyt ei osaa kukaan hääkeikalla kaivata :wink: Niissä on onneksi ruuvitkin tallessa, ja uusiin oviin on porattu reiät ennen maalausta. Noilla olisi helpointa jatkaa...

Kuvista ei ehkä erota mutta pillerikapselit ovat vielä maalaamatta (vanhastaan toki oli valkoinen maali). Noiden teippaushan on vähän hidasta hommaaa (hankin jo sitä 6mm sinistä tarkkuusteippiä joka menee mutkiin ok) ja samalla kertaa aion maalata nykyistä paremman bensaluukun mikä on vielä tulollaan. Tämän taidan tehdä hyvien kelien puitteissa ulkosalla...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12642
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Hienoa! Just in time valmistuminen, ihan kuin telkkarin tosi-TV-autosarjoissa!

Sytkän ajoituksen voi säätää pers- ja korvakuulolta; nykybensa, kulunut moottori ja muut asiat vaikuttaa että kokeilemalla löytyy varmaan se sweet spot. Kärkiväli eli kosketuskulma sitten taas tarkasti.

Eikös kohta ole se mersutapahtuma tampesterissa, Mersut vai mikä se oli?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Eikös ne helmalistat ole kiinnitetty niillä neliskulmaisilla valkoisilla muovikiinnikkeillä, jotka on painettu helman reikiin. Reiät taitaa olla suht koht samankokoiset, mitä uudempien korien kylkilistojen (punaisten) holkkien. Listat on vaan sitten 'lyöty' noihin nelikulmakiinnikkeisiin. Ainakin early W108:ssakin vielä on helmalistat noin ja oli W110:ssä myös.

Kuten @karra:kin sanoi; nykybensa ym ym... ja itsekin jo 10/2020 kirjoitin tänne samasta ja omasta Moparin sytkänsäädöstä.....
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@karra: Justiinsa niin - ja yleensä tuo on se asia mikä itseä noissa sarjoissa (esim. Gas-Monkey) ärsyttää: näyttelyyn viedään niitä maalia vielä vähän valuvia autoja... :shock:

Tuntuu kyllä ettei tähän enää päde nuo "ajoituskartat", etenkään sen jälkeen kun tuli vuosi takaperin vaihdettua tuo kärjetön sarja (ei siis niistä avautumiskulmistakaan tarvi enää murehtia...)
viewtopic.php?t=49641&start=30

@wsatakasi: Joo, W110:ssä ja W108:ssa on tuollaisilla, ja on varmaan näissäkin yleensä... Tässä vaan kun on tuo "300SE" -listasarja niin se ylettyy myös näihin helmoihin, eli sinne tulee tuollaiset:
Kuva
Tuo vasen "alumiinikouru" alas (kuvan) ruuvein ja sitten noihin sen kourun "poimuihin" tuollainen (oik.) päällilista vielä tuollaisilla puristettavilla metallikiinnikkeillä (joita muuten myös puuttuu - tarvii katsoa sopiiko nippelit.fi:stä tilatut korvaamaan.. :eh: )

Vuoden 2017 syksyllä kun tätä vasta kaivettiin 42v. kauneusunilta ulkosalle, näyttivät paikoillaan tältä:
Kuva
Tuo lista on "umpialumiinia" + kumia joten itsessään aika paljon painavampi kuin se W110/W111:n normilista on.
Voisin kyllä harkita myös noita W110(/W111) listoja tuohon kourun päälle, tuo musta kumi ei oikein näytä hyvältä.. :think:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Ok, Mielenkiintoinen kombo nuo 300se listat 220se:ssä. Jos ovat tehtaalta heti tilatut (näkyykö niitä kantakortissa?). Tunnettuahan on, että autoveron alentamiseksi autoja tilattiin karsitulla varustuksella. Sen takiahan nuo Texin peilitkin on. Jos hintaa ajattelee, niin ko. listasarja on monta kertaa kalliimpi kuin joutsenkaulapeilit verotuksellisesti.
Minulla ei aukea suuremmaksi nuo aijaan kuvat, ettei näy kunnolla, meneekö ne kiinnikkeet kumminkin niihin helmojen normireikiin vai onko niille ihan omat ja erikokoiset reiät. Voisi ajatella, että jos niille on ihan omat reiät ilman ns. normikiinnikkeiden reikiä, listasarjan olevan jo tehtaalta asennettu. Jos taas on lisäreiät, niin listat on täällä laitettu (eikös siinä vielä ollut alkuperäiset helmat). Tuo jälkimmäinen tuntuisi loogisemmalta näin Suomessa.... Toki kaikkia poikkeuksiahan on...
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Aikoinaan (2018 tammikuussa) kun unski tulkkasi tuota mun kantakorttia niin siinä ei näkynyt näistä listoista merkintää:
viewtopic.php?t=188693
Ne on siis voitu tosiaan jälkiasentaa vasta Suomessa, mutta samanlaisia listasarjoja (harvinaiset toki) näkee kyllä muuallakin, tosin ainakin tämän ketjun kuvassa oleva "230S" on oikeasti 300SE:https://www.benzworld.org/threads/w111- ... d.2254602/
Sama auto kun esiintyy virallisilla MB archive sivuilla: https://mercedes-benz-publicarchive.com ... toRelation

Kommentti tuolla: "Sidetrim: This is a rare item most w111 never had it except as a special order ."

Nuo ylemmän listan kiinnikkeet menee ihan niihin normaaleihin pyöreisiin (8mm?) reikiin, ja niissä en ole havainnut olevan edes sellaisia nylon-tulppia. Aika takuuvarma helman ruostuttaja ollut kun metallikiinnike, hiekkaa välissä, ja suoraan vasten peltiä ... :oops: Ja helmat olivat alkuperäiset (oli liikenteessä vain '65 - '75), toinen on pääosin vieläkin.

EDIT: Latailin tuolta archivesta vielä niitä korkean resoluution (1920x1080) sivukuvia W112 300SE:stä niin kyllähän se on sama lista - eli tuossa 300SE:n listassa on musta kumi keskellä, ja se on paljon W110:n listaa massiivisempaa tekoa... :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Ok, nyt on sitten poissuljettu sellainen vaihtoehto, että ovat 'varmasti asennettu tehtaalla'; kun ei ole spesiaalireikiä. Jäljelle jää vaihtoehto, että ovat asennettu joko tehtaalla tai Suomessa.
Kun ajattelee tehdasvaihtoehtoa, niin silloinhan auton pitäisi olla peltiosiltaankin 300SE kaltainen. Eli ovet ja loksut rei'itettynä ko. mallin listoja varten (eikös sivulistatkin ole nastaliitoksin kiinnitettynä, vai ovatko klipseillä...kaksipuolista teippiä ei liene tuolloin vielä 'keksitty'). Ei tunnu todennäköiseltä, että tehtaalla olisi käsityönä porailtu listanreikiä autoon, vaikka paljon käsityötä tuolloin vielä linjalla tehtiinkin. Työkustannukset olisi kohtuuttomat suhteessa hyötyyn ja tuotteen hinta olisi karannut. Miltä kylkireiät näyttävät...meistetyt vai poratut?
Oma arvaukseni on, että Suomessa joko Veho luovutuksen yhteydessä tai sitten auton ollessa uudehko omistaja on halunnut autoaan prameammaksi ja on varaosina tilannut listasarjan, jonka on sitten omatoimisesti tai Vehossa asennuttanut. Varaosinahan on noita tuolloin kyllä saanut ostettua. Täällä meilläpäin oli aikoinaan yksi 190C, jossa oli ainakin alempi takalokasuojan lista jälkiasennettuna... en enää muista oliko muita.
Auton uutena omistaneiden aikalaisia ei enää taida olla haastateltavissa asian kysymiseksi... sukulaisten pikkuserkkujen ym. muistikuvat eivät ehkä ole kovin luotettavia..... lähinnä tasoa 'kyllä se oli hieno auto, mitä kadehdittiin'....
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

wsatakasi kirjoitti: To 12.08.2021 10:21 Kun ajattelee tehdasvaihtoehtoa, niin silloinhan auton pitäisi olla peltiosiltaankin 300SE kaltainen. Eli ovet ja loksut rei'itettynä ko. mallin listoja varten (eikös sivulistatkin ole nastaliitoksin kiinnitettynä, vai ovatko klipseillä...kaksipuolista teippiä ei liene tuolloin vielä 'keksitty'). Ei tunnu todennäköiseltä, että tehtaalla olisi käsityönä porailtu listanreikiä autoon, vaikka paljon käsityötä tuolloin vielä linjalla tehtiinkin. Työkustannukset olisi kohtuuttomat suhteessa hyötyyn ja tuotteen hinta olisi karannut. Miltä kylkireiät näyttävät...meistetyt vai poratut?
Keskipokkauksen kylkilistaa varten olevat reiät ovat ihan siistit ja "jiirissä" (pl. uusiin oviin itse poraamani! :lol: ), joten niiden syntytapaa on hieman vaikea varmaksi päätellä...:eh: Kylkilistoissahan on tuollainen punainen "W112" muovikiinnike joka napsahtaa pyöreisiin reikiin painamalla:
https://mercedes-classic-parts.com/prod ... 019887978/
...paitsi takalokarin kohdalla ne napsautetaan tälläisiin metallikiinnikkeisiin (jotka oli maalauksenkin korissa kiinni, koska niitatut) https://mercedes-classic-parts.com/prod ... 9881878-2/
wsatakasi kirjoitti: To 12.08.2021 10:21 Oma arvaukseni on, että Suomessa joko Veho luovutuksen yhteydessä tai sitten auton ollessa uudehko omistaja on halunnut autoaan prameammaksi ja on varaosina tilannut listasarjan, jonka on sitten omatoimisesti tai Vehossa asennuttanut.
Tälläistä minäkin arvelen tapahtuneen, olihan autoon tilattu myös pohjan panssarointia, sun muuta epätavallista.
Ja jonkinlainen firman edustusauto on alkujaan ollut, Kansallisarkiston tietohaun kautta tämä silloin (2018) selvisi:


- Rekisteröity uutena 15.10.1965
- Auton ensimmäinen omistaja on ollut "Valon Kone KY", Lohjan Mlk Hiittinen
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Onko tämä Valon Kone se, joka on -40-luvulla perustettu ja alkuvaiheissa keskittyi puunkäsittelykoneisiin? Perustajana innovatiivinen kyläseppä. Nykyään on toiminnassa 2004 perustettu Valon Kone Oy, joka valmistaa myöskin teollisuusmekaniikkaa. En tiedä onko jatkoa edeltävään.

Sitten vielä Tauno Valo, Tuusula. 'Sorakeisari', kansanedustaja. Karpo teki dokumentin 'Hyrylän hävittäjät' päivittäisestä kuorma-autorallista Hyrylän sora-alueelta Helsinkiin -60-luvulla. Tästä taisi olla jo juttua tämän ketjun alussa. Tv-elokuva 'Hiekkakuningas' perustuu myös löyhästi tähän.
Auton profiili sopisi molempiinkin.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sama firma on kyseessä ja kyllä kait nuo puunkuorintakoneet yhä tänä päivänä ovat sen ytimessä:
https://valonkone.com/fi/yritys/historia

Aluksi minäkin epäilin että olisi yhteyttä tuohon tunnetumpaan "soraa sosialismin rattaisiin" -sloganistaankin tunnettuun sorakeisariin ja sittemmin kansanedustaja Valoon, mutta tuollaista yhteyttä ei sitten kuitenkaan ollut.

Auto oli siis Valon Koneella sen 3 ensimmäistä vuotta (1965-1968) ja jatkoi sitten Turun Vehoon josta yksityisemmille omistajille aina vuoteen 1975 jolloin isäni tuon osti ja jemmasi "latoon" odottamaan dieselöintiä - jota ei onneksi koskaan tehty... :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Hieno historia. Turun aika sitten selittänee T-alkuiset kilvetkin.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Näiden oldtimereitten historia (ja tarina) on osa tän jutun viehätystä :thumbup:

Tuolla yllä linkkaamassani kantakortin tulkintaketjussa oli juttua siitäkin miksei ensimmäinen (Uudenmaan) rekkari UJZ-51 tullut valituksi.. :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Tuolla kantakorttiketjussa olikin hyvin 'lihaa luiden ympärille' koskien auton historiaa. Jäänyt vallan huomaamatta :oops: . Noin visuaalisestikin ajatellen taitaa nuo TB-kilvet olla paljon paremmat kuin 'UAZit'... :D
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Gottlieb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: La 03.11.2012 16:55

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Gottlieb »

Hei

W112 / 300 listoihin liittyen, ne ovat kaikki maahantuojan asentamia tai sitten omistajan. Listat eivät olleet koskaan tehdasoptio, mutta varaosana toki saatavana.

Tehdasoptioihin liittyen sellainen trivia, että valkoinen ratti oli maksullinen optio. Niitä ei kuitenkaan ilmeisesti tilattu odotettuun tahtiin koska erityisesti Suomeen ja Ruotsiin toimitettiin autoja moisella luksuksella ilman erillistä tilausta.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@wsatakasi: Joo, siinä UJZ alussa oli omaankin korvaan vähän "venäläinen" kaiku... :lol:

@Gottlieb: Kiitos, varmistusta tuohon kysymykseen olen jo pitemmän aikaa etsinyt, ja nyt se tuossa tuli. :thumbup:
Se miten siististi (=kuin olisivat orggikset) nämä listat näyttäisi olevan asennettu, arvelisin että tosiaan maahantuojalla tai sitten pian sen jälkeen Veholla nuo olisi asennettu. Ei näytä teinituunaukselta :wink:

Löysin muuten mahdollisesti sen 300SE ylemmän helmalistan (tuon jossa menee musta kumi) kiinnikkeen tyypin: 000 988 61 78, Nehän ovat halpoja kuin saippua! 3kpl noin 40 euroa! :wtf:
https://www.ebay.de/itm/153420448740?ha ... SwPGpahDSJ

Norsunluurattihan on näissä yksi tyylikkäimpiä juttuja, paljon parempi omaan silmään kuin "tylsä musta" :thumbup:
Hommasin tuollaisen uuden vaihdekepin nupinkin, niitä vielä sai (mahd. repro). Vilkun päänkin olen vaihtanut parempaan.. ratti sentään on orggis (mutta yksi iso poikkihalkeama yläkehällä - onneksi siellä menee rautaa sisällä...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

<valitusta>

Soi kyllä niin paljon miestä toi MERSUT. -tapahtuman peruutus että piti oikein Facebookissa aiheesta purnata, eiks niin kuulu tehdä..? :D No ei siinä mutta kun tämä nyt on vaan se kauden päätapahtuma täällä Tampereen hoodseilla, johon piti tämä maalausten sun muun jälkeinen kuntohuippu ajoittaa... Aiheutti moinen peruutus sen että rukkaset vaan kopsahteli lattiaan.. :eh:

</valitusta>


Nonni, onhan toki osansa ollut siinä että vähän muutakin projektia pukkasi sitten kun sai auton taas "ajokuntoon".
Ajeleen on vaan tän elokuisen monsuunin keskellä päässyt heikosti, kun en periaatteesta ota tuota edes ulos kurakeleillä...
Kävin sentään maanantaina hakemassa 2. koronarokotteen tällä siipparilla, vaikkei se nyt ollut kuin reilun 10km pyrähdys :thumbup:

Noita listankiinnikkeitä ei oikein löytynyt niin bongasin sitten "melko sopivia" jotain VAG ym. kiinnikkeitä eBaystä ja laitoin niitä tilaukseen jostain Latvian shopista. Pitäisi tulla jopa ilman postikulua mikä viittaa siihen että lähtömaa taitaa olla Kiina... Tai siten ei, saapa nähdä. Ebay on siitä paha että sinne kun lähtee surffaan niin tulee äkkiä tehtyä heräteostoja -> tilasin sitten samaan syssyyn uuden setin noita nokkapellin tukikumeja (kun halvalla sai...). Siis sinne eteen tulee sellaiset kiilat sivuille ja sitten sellaiset pulttisäätöiset: josko se huudi lakkaisi tuolla ajossa värisemästä... (Kuulemma tuo pitkähkö nokkapelti voi ajan mittaan jopa taittua/katketa :wtf: , eli tarpeen ovat).

Nyt näyttääkin siltä että syyskuulla vasta pääsee kunnolla työlistaa purkamaan tallissa: loput listat kiinni, pillereitten ja bensaluukun (ai niin, ostin noita luukkuja myös 2 lisää! - jos joku tarvii niin yv:tä tulemaan :) ) maalausta, tiivisteiden ehostusta oviin ja kaikenlaista pientä kuten öljynvaihtoa ja koneen timmausta... Eihän näissä tekeminen lopu.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
coupe124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Su 06.03.2005 15:08
Paikkakunta: Lapua

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja coupe124 »

Alkaa olla hienolla mallilla :thumbup: . En huomannut onko jo ennemmin aihetta käsitelty, mutta: Niiden kapseleiden maalaamisen sijasta tekee teippaamalla ne "maalaukset" Tulee siistit rajat ja säästäis aikaa jonkin muuhun. Toki teipin sävy pitää löytää kohdalleen. Mulla oli helppo kun oli mustat.
-Antti-
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitos :wink: Onhan se ihan kiva kun jo kestää päivänvaloon tuoda....

Tuo teippaus voisi olla yksi tapa mutta sitten sellaisen just "DB050" -värisen valkoisen teipin löytäminen voi olla haaste...
Lisäksi kun on ennalta mm. tippa tuota ko. maalia vielä jäljellä sekä esim. sitä taipuisaa 6mm sinistä teippiäkin hankittuna :)
Maailmallahan noihin olis myös sabluunoita, uusimmat taitaa olla silikoonisia, mutta enpä tiedä onko jälki niillä sen parempaa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Jatketaan tänne.
Katso se jakopään ajoitus.merkeistä ei tarvi välittää.puikko ykkösen tulpanreikään ja varmistat sillä että ykk merkki pitää kutinsa mutta sillä puikollakin näet asian.venttiilien yhtäaikainen aukiolo pitää sattua ykk kohtaan siten että imu alkaa aueta hitusen ennen ykkta ja pako sulkeutuu vähän sen jälkeen ja siis niin että ne tekevät sen saman verran päällekkäin siinä ykkn kahta puolta.silloin on nokka-akseli oikein.mainitaan nyt vielä ettei nokkaa ja kampiakselia pysty ajoittamaan 180 astetta väärin.
Lähde ajoituksen tarkistuksen jälkeen lisäämään sutysennakkoa sitä mukaa kun testiajolla kulku paranee.se kyllä yleensä myös huononee ennen kuin alkaa nakuttamaan.sitten seuraavana säädät imusarjn ilmaläppää kiinemmäs suhteessa ruiskupumpun vipuun että saat rikkaampaa seosta ja jälleen käyt kokeilemassa.silloin ollaan lähellä oikeaa kun kulkee hyvin eikä tule mustaa savua pakoputkesta.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, oli myös tarkoitus siirtyä tänne "oikeaan" ketjuun kun alkoi mennä jo sen verran spesifiksi juttu...

Koitinkin tässä välissä katsoa olisiko tässä konetyypissä mitään helppoa tapaa varmistua siitä että alakerta on varmasti YKK silloin kun tuolla ajoitusmerkissä ollaan 0-asteessa, ettei siellä voi mennä "väärälle pykälälle.." Jossain koneessa on ollut esim. vauhtipyörällä merkki mikä piti kohdistaa lohkon merkkiin niin tiesi varmuudella että nyt ollaa YKK:ssa... Tässä ei taida varmaa tapaa olla? (Joten sitten vaan puikkoa tulpanreikään, kuten olen jo aiemmin tehnytkin, menetelmä ei vaan ole kovin tarkka, koska YKK:n kahta puolta männän "korko" ei juuri muutu...?)

Okei, eli enakkoa aikaisemmalle... Täytyypä tuossa ajoitusta katsoessa ihan tsekata strobolla mitä se nyt on kun sen vähän korvakuulolta viimeksi laitoin... Imusarjan läppä pitäisi olla ohjeen mukaisessa säädössä, mutta tarkkaa mittausta "dynamiikasta" ei ole tehty. Ainakin se on tarkistettu että läppä ja ruiskun vipu lähtee liikkumaan yhtä aikaa. Ei ole "släckiä" vivustossa myöskään.

Palaan kun olen tutkannut lisää...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Ruuvaa sopiva pultti jonka pää on pyöristetty ettei tule jälkiä mäntään, tulpanreikään niin syvälle että mäntä pysähtyy juuri ennen ykkta.tee merkki kampiakselin asentoon.pyöritä nyt vastakkaiseen suuntaan kunnes toppaa ja tee uusi merkki.
Todellinen ykk on näiden kahden merkin puolivälissä.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Juuri toisen merkkiseen koneeseen hain ykk mittakellolla. Senkin kanssa joutuu kahtapuolen laittaa merkin vaikka about 0.1mm ykk:sta ja sitte todellinen niiden keskellä. Bensakonees toi plugi hyvä konsti.

Kuva

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Houston, we have a problem..?

Eli tein kuten suuniteltua, purin venttiilikopan veks ja pyöritin nokka-akselissa olevan ja ketjupyörässä olevan merkin kohdakkain:
Kuva

Sitten menin tarkastamaan tilanteen tuolta ajoitusmerkeistä etupään siimapyörältä ja ohhoh:
Kuva

...näyttäisi osoittavan peräti 6..7 astetta EYKK? (Aikoinaan unski mulle tulkkasi että 1o tarkoittaa itse asiassa 10 astetta jne.)
Paljonkohan mahtaa 1 nokkapyörän hammas / nokkaketjun lenkki tehdä..? Onko 1 vai peräti 2 pielessä...? :eh:

Tietenkin pitää tulos varmistaa, ettei ole vaan tuo etupää jotenkin vinksallaan, tuolla @Ernst Schmerzkopf kuvaamalla tavalla.
Tuota toista tapaa en @Maastis ehkä saa tehtyä, ellen hanki tuollaista mittakelloa https://www.ikh.fi/fi/mittakello-10mm-din878-sc030 ?
Maastis kirjoitti: La 02.10.2021 18:50 Juuri toisen merkkiseen koneeseen hain ykk mittakellolla. Senkin kanssa joutuu kahtapuolen laittaa merkin vaikka about 0.1mm ykk:sta ja sitte todellinen niiden keskellä.
Nyt täytyisi vaan löytää sopiva M14 pultti tiheällä x 1.25 kierteen nousulla... Harmillisesti esim. IKH:lla hyppää M14 nousut min. 1.5:een.
Mutta huomasin myös sellaisen että tietyt pyöränpultit voisivat olla sopivalla kierteellä?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Juuri tuollaisella mittakellolla mittasin. Mun tapaukses (diesel) ainut vaihtoehto oli mitata alakautta, joka oli helppo, koska kone pukissa ilman öljypohjaa. Kello kiinni magneettijalassa ja mulla oli sopivalla kierteellä oleva jatkokärki kelloon jota jatkoin edelleen teräslankapuikolla niin että ylettyi männänpohjaan.

Voishan sen plugin tulpanreikään tehdä vanhasta tulpasta hitsaamalla/juottamalla pultinpätkän jatkeeksi...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Maastis kirjoitti: La 20.11.2021 15:06 Juuri tuollaisella mittakellolla mittasin. Mun tapaukses (diesel) ainut vaihtoehto oli mitata alakautta, joka oli helppo, koska kone pukissa ilman öljypohjaa. Kello kiinni magneettijalassa ja mulla oli sopivalla kierteellä oleva jatkokärki kelloon jota jatkoin edelleen teräslankapuikolla niin että ylettyi männänpohjaan.
Okei, tuohon tyyliin... Mittakello toimisi varmaan myös tulpanreiästä jos ottaisi ensin "jonkun" mitan EYKK ja sitten saman JYKK.
Yhtä kertaa varten en viitsi tuollaista hommata, täytyy katsoa olisiko kellään tutuista. Tai sitten palata pultin tekoon/hankintaan...

Soittelin eilen kaverille joka on näitä (M127, M180) koneita paljon ropannut ja hän sanoi että tuo pitäisi saada kohdilleen löysäämällä
ketjunkiristintä, ilman että mitään nokan ketjupyörää edes tarvitsee irroittaa. Sovittiin että hän tulee kaveriksi ens tai seuraavana lauantaina
ja koitetaan laittaa tämä ajoitus kohdilleen. Hän piti myös aika poikkeuksellisena epäilystäni että se ajoitusviisari olisi vinksallaan. Mutta onhan tuo YKK hyvä kuitenkin varmistaa ennen kuin lähtee siirtämään.

PS. Funtsin vielä tuota että miten 7 asteen heitto vaikuttaisi: käytännössähän koneen "alapää" ja sytkä ovat kyllä oikea-aikaiset (mittaamalla varmistettu), mutta nythän tuossa käy niin että imuventtiilit aukeaa 7 astetta liian aikaisin, mikä ei välttämättä olisi tässä konetyypissä vielä kovin dramaattista, mutta se että pako aukeaa 7 astetta liian aikaisin voi hyvinkin päästää tehoja taivaantuuliin, puhumattakaan mikä vaara tässä on niin venttiileille kuin myös laakereille...(?)
:eh: Toiveikas olen että tämä selittäisi myös käyntiäänen "takovuutta" - kuin TSI :sick:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vastaa Viestiin