W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Okei, tuohon tyyliin... Mittakello toimisi varmaan myös tulpanreiästä jos ottaisi ensin "jonkun" mitan EYKK ja sitten saman JYKK.
Yhtä kertaa varten en viitsi tuollaista hommata, täytyy katsoa olisiko kellään tutuista. Tai sitten palata pultin tekoon/hankintaan...
Joo, etenkin jos tulpanreikä on suorassa linjassa mäntään niin toimii varmasti. Jos tulpanreikä vinossa palotilaan niin pultti varmaan parempi. Ja jos mittaa kellolla niin juurikin niin, että männän noustessa kohti ykk laittaa merkin vaihtipyörälle vaikka noin 0.1-0.15 ennen ykk (lukemalla ei niin väliä kunhan käyttää samaa molemmista suunnista...). Sitten vie reilusti ykk yli ja taas "takaperin" pyörittää kohti ykk ja samassa mittakellon lukemassa merkkaa vauhtipyörälle. Eli about sama periaate kun pultinkin kanssa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, olen vaan hieman "vainoharhainen" näiden ruiskukoneitten takaperin pyörittelyn suhteen minkä takia ajattelin sen pultilla tehdä näin:
- pyörittää hiukan yli ykk
- sitten vääntää pultin kunnes (tuntee?) koskettavan mäntään
- tuosta vääntää hiukan eteenpäin, ja peruuttaa vähän -> merkki 1.
- sen jälkeen täys kiekka eteenpäin ja -> merkki 2.
Välttyy pitemmiltä väärin perin pyörityksiltä...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Hei, onko jakoketjun kunto mikä, onko milloin vaihdettu, eikös tuossa voi olla ketjun venymää mukana ?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Vaihdosta tai ketjun iästä ei ole sen tarkempaa tietoa. Ainoastaan sen verran siis että vuosien '65-'75 (jolloin oli liikenteessä) on nokalle vaihtunut toinen M127-kone ja sen valmistusnumerosta ym. päätellen se on '62 tai vanhempi.
Sinällään noita koneita on varmaan ollut saatavana edukkaastikin kun dieselöinti-buumi alkoi 70-luvulla nostaa päätään...

Ketju ei silmämääräisesti vaikuta kuluneelta, eikä rattaan piikitkään. Ei myöskään "rallata" tai pidä muuta ääntä.
Eli hiukan vaikea uskoa ihan noin isoon venymään, mutta kait sekin mahdollista on(?)

Pitäisi vähän pyöritellä konetta ja katsoa miten monta ketjun silmukkaa on esim. 1 täysi 4 tahtia...? Ketjussa taisi olla 134 lenkkiä. Katsoin vähän tuota kirjaani, niin venttiilejen toiminnasta sanoo:
- imu aukeaa 10 ast. eykk
- imu sulkeutuu 46 ast. jykk
- pako aukeaa 44 ast. eykk
- pako sulkeutuu 12 ast. jykk
...joten kyllähän noihin lukuihin +7 ast. (kun eykk) ja -7 ast. (kun jykk) jo tarkoittaa aika lailla muutosta...

EDIT: Funtsin, että jos ketju venyisi niin silloinhan siinä kävisi niin päin että nokka-akseli alkaisi "jätättää" vs. kampiakseli?
Nyt tässä kuitenkin nokka-akseli on jo "maalissa" (merkissä) kun kampura vasta "kalkkiviivoilla"... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kampura pyörii 2 kierrosta siinä missä nokka yhden. Laske montako hammasta nokan ketjupyörässä on ja siitä saat montako astetta nokalla on yks hampaanväli. Jos olis hampaan piäles niin kampuralla se olis asteet tuplana.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niinpä se meneekin...

Nopealla laskulla pääsin 40 hampaaseen nokan ketjupyörässä eli tekis 9 astetta per hammas...
Jolloin (2x9) yhden hampaan muutos tekisi jo 18 astetta vauhtipyörällä?

Hmmm... Meneekö siis jopa pahemmaksi (toiseen suuntaan) jos pykälän hyppäyttää ketjua?
(Onko tehty koijaus eli laitettu kulunut ketju takaisin, mutta siirretty siihen hampaaseen missä "heitto pienin"? :think: )

Vaihtehtona sitten:
1. Alkaa tilailemaan uutta ketjua? Joskos sillä saisi ainakin uutena homman täsmäämään...
https://www.mbclassics.de/camshaft-chain-M127-M129-M130
2. Haeskella noita erikoiskiiloja jolla nokan ketjupyörän asemaa pystyy muuttamaan, ilmeisesti jopa aste kerrallaan:
25999.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi, löytyisköhän mistään speksiä mikä ketjun nimellis mitta / Lenkkiväli on? Tai onko tasamilleis lenkin pituus /pääteltävis? Jos sais sitten mitattua vaikka 5 lenkin yhteispituuden niin sais arvion venymästä 5 lenkin matkalla. Sitte rullamittatarkkuudella arvio paljonko ketjua on "vetopuolella" ja siitä ynnäämällä paljonko venymä kokonaismittana. Sitten taas pieni laskenta nokkapyörän halkasijalla niin aika lähelle arvio asteista mitä ketjun venymä vaikuttaa nokkaan. Sitten saiskin käsityksen voiko nykyinen ongelma juontua venyneestä ketjusta joka hampaan pielessä.

Ja tuota kiilaviritelmäähän vois käyttää kyllä hienosäätöön, mutta ennen sitä kannattaa sitten kyllä jo varmistaa se kampuran osoittimen oikeellisuus.



TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Omista kirjoista eikä noista varaosienkaan tiedoista tuota tietoa löytynyt, liki ainoa "mitta" on 134 lenkkiä...
Ehdotus on muuten hyvä, mutta mua epäilyttää tuo mittatarkkuus kun kyseessä on tuollainen aika letku osa.
Siis mittaustarkkuus vs. se venymä (jota ei siis liene kuin muutama mm per koko ketju?)

Alan vähän kallistua siihen että jos tuo uusi ketju olisi n. 50 eur ja sen vaihtokin varmaan onnistuisi
"kiinni vanhaan ja vetämällä läpi"-metodilla ilman suurempaa purkuhommaa(?) niin tuo voisi olla mielekkäin temppu.
Jos nyt sillä sitten osuisi ajoitukset kohdilleen, koska laskeskelin että jos on nyt 7 ast jäljessä (alakerta) niin 1 hampaan hypyn jälkeen ehkä olisikin 11 ast aikaisessa... suo siellä, vetelä.... :eh:

Mutta joo, yhä pitää se ykk eli merkki varmistaa. Pultti siihen haussa, ehkä pitkä M14x1.25 pyöränpultti voisi toimia(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Joo, se pitäis kyllä saada suht tarkasti mitattua minimissään "digitönärillä" kireelle vedettynä. Uskoisin kyllä, että jos ketjun venymä on täs tekijänä, niin se kyllä näkyis esim 5 lenkin mitassa ja siitä pystyis tuon päätellä ja vahvistaa ketjuepäilyn. Jos ketju on jollain tasamilli mitalla niin ehkä jopa tietämättä ketjun speksiä... mutta toisaalta jos uus ketju edullinen niin vaihtamallahan tuo selviääs.

Tästä muistui mieleen myös kuvat mitä nähny V6cdi ketjuista. Siinähän ketju toki paljo pidempi, mutta niissä ollu jopa sellasia 15 kampuran asteen venymisiä...

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=52760

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

[*]Haeskella noita erikoiskiiloja jolla nokan ketjupyörän asemaa pystyy muuttamaan, ilmeisesti jopa aste kerrallaan[*]

M116 moottorin nokka-akselin ketjupyörien säätökiilojen nummeroita kuvassa, en tiedä ovatko samoja kuin 6 tai 4 -pyttysessä?
Nokka-akselin kiilat1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12642
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti: Ti 23.11.2021 22:33

Alan vähän kallistua siihen että jos tuo uusi ketju olisi n. 50 eur ja sen vaihtokin varmaan onnistuisi
"kiinni vanhaan ja vetämällä läpi"-metodilla ilman suurempaa purkuhommaa(?) niin tuo voisi olla mielekkäin temppu.
Mie vaihdoin itse tai "jackien" kanssa M130 kuutoskoneeseen pelkän ketjun. M100 koneeseen vaihdoin/vaihdettiin sekä ketju että kiristin. Ketju lukitaan nokka-akselin hammaspyörään lukkopihdeillä ja aina vähän käännetään niin vanha tulee ulos ja uutta sisään samalla.

EDIT 2010 olin kirjoittanut: Jakoketju oli venynyt hieman, nokkamerkkien ollessa kohdallaan oli kampiakseli mennyt jo 10 astetta yli. Siksi ketju vaihdettiin.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

karra kirjoitti: Ke 24.11.2021 16:18
Zac kirjoitti: Ti 23.11.2021 22:33
Alan vähän kallistua siihen että jos tuo uusi ketju olisi n. 50 eur ja sen vaihtokin varmaan onnistuisi
"kiinni vanhaan ja vetämällä läpi"-metodilla ilman suurempaa purkuhommaa(?) niin tuo voisi olla mielekkäin temppu.
Mie vaihdoin itse tai "jackien" kanssa M130 kuutoskoneeseen pelkän ketjun. M100 koneeseen vaihdoin/vaihdettiin sekä ketju että kiristin. Ketju lukitaan nokka-akselin hammaspyörään lukkopihdeillä ja aina vähän käännetään niin vanha tulee ulos ja uutta sisään samalla.

EDIT 2010 olin kirjoittanut: Jakoketju oli venynyt hieman, nokkamerkkien ollessa kohdallaan oli kampiakseli mennyt jo 10 astetta yli. Siksi ketju vaihdettiin.
Joo, oire oli tuossa @karran M130 aika samassa mittaluokassa ja toimenpidekin sama eli ketjun vaihto... Kiitti kommentista.
Itse ketju on tässä "järkevän" hintainen, mutta niitä kiristimiä, laahaimia, yms. jos joutuu vaihtamaan niin alkaa maksaa :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sovittiin kaverin kanssa että katsotaan ketjun kunto tarkemmin lauantaina, ennen kuin alan uutta tilailemaan.
Samalla selvinnee onko esim. kiristimessä tai muualla sanomista, niin koittaa hankkia sitten kaikki osat kerralla...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

https://youtu.be/yjMNidy2EIU
Oliko jo tuttu filkka?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

En ollut aikaisemmin minä ainakaan nähnyt...
Tuo Argentiinan legendaarinen ralli jossa Rosenqvist taisi ekana naisena vieläpä voittaa on jäänyt historiaan...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vastaa Viestiin