W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No nyt on päästy vähän testaamaan / mittaamaan:

Termostaatti vaikuttaa ehyeltä, koska ZEA:n termarin lähtötilanne 20C lämpötilassa pitäisi olla n. 6mm ulkona (oli)
ja sitten jokaista 10C asti pitäisi tulla 0.5mm ulos. No, laitoin kiehuvaan veteen (> 90C) ja mittauksen mukaan ulkonemaa
tuli 9.5 - 10 mm. Tosin testissä pitäisi olla nuppiin 3kg paino, mutta eipä se juurikaan hievahtanut kun siihen painetta antoi.

Solenoidin (cold start magnet) testasin suoraan 12V jännitteellä, ja hyvin se napsautti ja veti "koukkua" sisään
yli 10mm verran. Suurempi epäilys on siinä pätkiikö tuolle virta eli meneekö tuo edes startissa nyt päälle.

Se keinuvipu jota tuo solenoidi käyttää, aiheutti vähän otsan kurtistusta: Se liikkuu kevyesti kyllä ala-asentoon (vasten metallia?)
ja yläasentoon, jossa nähtävästi työntää jonkun verran hammastankoa ulospäin? Ei ainakaan sisäänpäin kuten termarin vastinkappale.
Mulla loppui logiikka tässä kohtaa - mitenkä näiden kylmäkäynnistysapujen vaikutus voisi olla vastakkaisiin suuntiin? :sick:

EDIT: No niin, levänneenä (ehkä) kulkee taas ajatus, onhan siinä siinä logiikka: termari painaa tankoa sisäänpäin vasta kun kone on +65C lämmin ja vastaavasti kun ajastin katkaisee solenoidin, on senkin palautussuunta periaatteessa sisäänpäin...

Huomenna koitan pujottaa tuon solenoidin (koukun) takas paikoilleen, ja myös kiinnittää termarin & letkut siihen. Voisin tässä
kohtaa vaihtaa 78 asteen jäähd. termarin ja varmistaa että tuo tosiaan saa lämpöä käydessä. Toinen asia mitä aion testata käydessä
on tuo "ilmanottotatin" (suodattimen) irroitus eli ilmavirta siitä.
(Näytti että hyvin samanlaista ainakin saa n. 26 eur + 2eur pk halvimmillaan... Tuohan on kuluva / vaihdettava osa, ymmärsin... :eh: )
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Löin homman nippuun, ja auto on taas käyntikunnossa. Termostaattiin tarvitsi lisätä yksi o-rengas kun sieltä
alkoi tihkuttaa jäähdytysnestettä letkujen liittämisen jälkeen. Tuo tiivistys ei muuttanut sitä mittaa paljonko
painaa vastinkappaleeseen, ainostaan nostaa termarin runkoa inasen ylöspäin.
Kuva

Mittailin ja totesin että cold start -magneetille ei kyllä tule virtaa kun sytytysvirran kääntää päälle,
eikä kyllä heti käynnistyttyäkään. Tämähän on päällä vain startissa avittamassa, mutta kait sen nyt
ehtisi mittaamalla kuitenkin todeta? Pitänee tutkia virransaantia, onkohan toimilaitteet ne 2 mötikkää rintapellissä?

Otin sitten seuraavana tuon korvausilmasuodattimen (kuvassa vas. alakulma) irti ja kyllä tuntui että käynti parani :thumbup:
Kyllähän se nyt edelleen kaasutuksessa vähän mokelsi/ei kiertänyt kauniisti, mutta tuntui että lisäilma auttoi käyntiin.
Pitäisi löytää nyt tuollainen uusi, huom. tämä ZEA vaatii tuollaisen varrellisen koska siinä kiinnityksessä on ahdasta.

Onkohan tämä osanumero siten väärä? A0000750632

Huomenna jos on vähän kuivempaa niin voisi ulkona ottaa vähän vetoja :D
...ja käyttää myös >65C kuumaksi että näkisi tuon termarin säädön toimivan käytännössä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Testailin tuota imua kone kuumana - termari oli sen lämpöinen että kärsi vielä kädellä pitää kiinni:
Imu oli yhä päällä vahvasti. Pitäisiköhän saman termarin sulkea tuo lisäilma?
Jos pitäisi niin voi olla että se termari olisi sittenkin "kuoleentunut" eli ei paina riittävän napakasti alaspäin :think: ...

Kävin heittään testilenkkiä: Yhä nykii ja rykii, katsoin sitten niin tulpat niin 3. ja 6. olivat nyt mustat, muut märkiä.
Kokeilin sen jälkeen tän vanhoja Boschin tulppia, starttas hienosti ja kiekas paikkoillaan hyvin kiekkaa (ei mokeltanut).
Uus testilenkki toiveikkaana, mutta samanlaista (p...kaa) menoa oli tälläkin kertaa :roll:

Ens vkl pitää testata vielä toista jakajaa, josko siitä jotain parannusta tulisi. Aika arpomista tällä tavalla...
Kierroksilta muuten kestää n. 5-10 s. että tippuu tyhjäkäynnille, mutta laittaisin tuon vain "palamattoman bensan" piikkiin...

PS. Selvitin tuon cold start -magneetin toimintaa ja nähtävästi se napsahtaa päälle vain startin herätevirrasta:
Siten täytyy tuo vielä mitata kaverin startatessa... Tosin toimii tai ei niin kummoista vaikutustahan
tuolla ei sitten normaalisti käyntiin ole...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Nyt on alkanut orastaa epäilys.... Olisiko tähän autoon sittenkin vaihdettu tuo ruiskupumppu?

Siis tämän näköinen "ZEA" tuossa on:
Kuva

Mitä enemmän noita pumppuja olen penkonut niin tämä on tullut vastaan vain 220SE ponttoonin kanssa!
Kaikissa 220SEb malleissa jotka ovat ajalta 1964-1965 on muissa järjestäin "ZEB"... :shock:

Valitettavasti Mercedes-arkistokaan ei kertonut asian tarkempaa laitaa...
https://mercedes-benz-publicarchive.com ... l?oid=4898" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuka osaisi sanoa mistä tiedon "pumppumalli vs. mallivuosi" löytää?

Huomenna tutkin lampun ja suurennuslasin kanssa onko pumppua irroitettu...
Irroitus olisi voinut hyvin aiheuttaa pumpun ajoituksen sotkun -> se selittäisi oudot käyntiongelmat :think:
Sinällään ZEA:n pitäisi kait toimia "ihan fine" tässä hieman uudemmassakin (kunhan ajoitettu ok)?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, nyt tämä alkaa näyttää selvältä: ruiskupumppu on vaihdettu jossain kohtaa välillä 1965-1975... :eh:

Päättelin tästä Saksan MB klubien myyntilistasta, että vaihtuu mallivuonna 1962: ponttoonissa esitelty "ZEA" näyttäisi olleen
käytössä siihen asti ja sitten '62 eteenpäin 220SEb:ssä käytetty "ZEB"-pumppua:
Kuva

Tämä auto kun on 3/1965 valmistettu (kantakortin tieto) ja syksyllä 1965 Suomeen rekisteröity, niin asiassa ei ole
enää paljon epäselvyyttä. Itse asiassa, tässä on nyt potentiaalia selvittää myös miksi 220SEb joutui 1975 myyntiin
"dieselöitäväksi" vaikkei mitään tunnettua konevikaa ollutkaan... Tämä ruiskun vaihto alkaa kertoa siitä omaa tarinaansa?

Tästä löytyi nyt siten aivan uusi "tutkintalinja" ja sen mukaiset toimet: Pumppu irti ja sen ajoittaminen uudelleen(!)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Ei mieheltä ainakaan sinnikkyys lopu.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

heh, tarpeeksi kauan kun hakkaa päätä mäntyyn, niin saattaa jotain lopulta tajuta... jollei pää liian kipeä ;-)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Vaihdoin eilen toisen virranjakajan ja tuosta oli itse asiassa hyötyä: ainakin puhtailla tulpilla otti nyt "kiekkaa" (eli kaasun polkaisun) ilman mokellusta :thumbup: Olisiko sytkäpuoli nyt sitten lopulta "ok"? Märän kelin vuoksi en lähtenyt vielä teille kokeilemaan kulkua.
Siitä huolimatta tuntui että seossuhteessa / palamisessa oli yhä tuota ongelmaa, tai että kaikki tavara ei palanut ok (mustia pölläyksiä pakokaasussa)...

Opiskelinkin eilen vähän aiheesta "SE / SEb ruiskujärjestelmä" lisää, ja alkoi valjeta miten herkkä & tarkasti viritetty systeemi tämä 2-mäntäisen ruiskupumpun järjestelmä on... Suuttimia ei käy esim. vaihtaa eri paikoille... Jopa noilla suuuttimien väliputkilla´on määritetty vaihtoväli (70 tkm!). Niiden virtausten pitäisi kaikki olla ennalta säädetyssä balanssissa, että jokaiselle suuttimelle päätyy oikea määrä tavaraa :eh:

Olenkin nyt päätynyt siihen, että moskaa on saattanut alkaa kertyä tuonne suuttimien suuntaan, koska niin hyvin kaikkea ei pystynyt aikoinaan puhdistamaan. Paitsi itse suuttimien puhdistus, niin käsitykseni mukaan myös niissä 1->3 ruiskuputken yhdyspaloissa on tukkeutuvia osia (sihti) :geek: Nythän viimeisin havainto oli että erityisesti 3. ja 6. sylintereillä (= 1. ja 2. ryhmän kauimmaiset!) nuo tulpat mustuivat. Jos tuolla on tukosta niin veikkaisin että juuri noissa kauimmissa suuttimissa paine tippuu ja siten ruiskutus kärsii ekana(?)

Otan tuon avaamisen ja putsaamisen tällä viikolla teon alle, katsotaan miltä siellä näyttää...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Purin nuo ruiskusuuttimille menevät jakokappaleet, suuttimille menevät putket ja itse suuttimet irralleen viime viikolla.
Jakokappaleitten sihdeissä ei ollut juurikaan mutua tai likaa, mutta muutaman suuttimen sihdistä sain ruskean ruosteen
tapaista irtoamaan puhtaaseen paperiin.

Olenkin sitten liotellut näitä Polaricin tinnerillä (70% tolueeni / 30% asetoni). Aina niistä on jotain tuntunut lähtevän,
kun olen käynyt päivittäin vähän kopistelemassa ja vaihtamassa uudet litkut...

Tänään voisi olla sen vuoro että kokoan nuo nippuun siten että suuttimet jäävät vapaasti ilmaan ja niiden päihin
tulee minigrip-pussit. Pyrin sitten testaamaan starttaamalla eri suutinten toiminnan tasaisuutta ja yhdenmukaisuutta.
Saapa nähdä mitä testi kertoo....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sain lopulta viikonloppuna rakenneltua tuon testijärjestelyn: suuttimet osoittavat ilmaan ja ne ovat pujotettuina minigrip-pusseihin:
Kuva

Testin tulokset:

Ryhmä 4-6: varsin hyvän näköistä sumutusta, tasainen määrä bensaa pusseissa.
Ryhmä 1-3: suutin 1. ei sumuttanut mitään (2. ja 3. sumuttivat mutta huonommin kuin 4.-6.)

Kokeilin sitten vaihtaa 1. ja 6. päikseen --> 1. pytyllä nyt 6. suutin sumutti, mutta pussiin tullut bensa ruosteen ruskeaa... :sick:
Myöskin 1. suutin sumutti kun se oli 6. pytyn paikalla(!) Eli itse suutin ei sittenkään tukossa.

Vaihdoin takaisin suuttimet 1. ja 6. oikeille paikoille -> taaskaan suutin 1. ei sumuttanut mitään...
Tästä päättelin että tuolla tulopuolella pitää olla tukkoa -> purin (1.-3.) jakokappaleesta lähdöt ruuvipenkissä:
Ei niiden lähtöjen alapäissä olevat sihdit ainakaan näyttäneet tukkoisilta, laitoin nyt uudelleen ne kuitenkin liotukseen (Polaric + injector cleaner).

Muut vaihtoehdot em. vialle kaiketi ovat sitten:
1.) Pitkä putki pumpulta -> jakokappaleelle jotenkin tukossa? (Täytyy se testata vaijerirassilla tms.)
2.) Pumpun etummaisen männän takaiskuventtiili ei toimi / väärin asennettu? (Jolloin laskisi ruiskuputkiston painetta männän vetäytyessä...?)
3.) Pumpun etummainen mäntä ei tuota painetta - huonoin skenaario...
4.) jokin muu - mikä? :problem:

EDIT: koska harva varmaan enää muistaa, herättelyvaiheessa nuo suuttimet siis huollatettiin perusteellisesti, ja niistä on 5/6 alkuperäisiä.
Pytyllä 2. oleva suutin on itse asiassa se mikä jouduttiin huonoimpana vaihtamaan, mutta korvaava suutin pitäisi olla "oikealle paikalle" (eli ryhmä ~balanssissa).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, jakokappaleen (1-3) liotus päätetty eilen ja pistetty takaisin nippuun. Ei sieltä nyt kovin kummoista irronnut paitsi putkilähtöjen jengoista jonkun verran ruostetta... Purin eilen myös ruiskupumpun lähdöt (2) jotta pääsin tarkistamaan niiden takaiskuventtiilit:
Kyllä sielläkin oli jouset ihan paikoillaan, ei ainakaan ne "venttiilit" tai muutkaan osat näyttäneet silmämääräisesti huonoilta.

Kun etumman ryhmän tuloputki oli tuossa em. operaattiossa irti kummastakin päästä niin rassasin sen läpi puhtaalla vaijerilla.
Ei tuntunut yhtään mitään irtoavan (eli en usko sen tukkeumaan). Ja ei kun koko setti sitten nippuun ja testaamaan:

Tietysti sai aika pitkään pyöritellä ennen kuin kakkua alkoi tulla etummaiseen (1-3) kuivaan ryhmään, mutta sitten kun lopulta alkoi hyvin tulla, niin 2. ja 3. suhautteli ihan mukavasti, mutta pahuksen 1. suutin ei vieläkään... :sick:

Näyttää siis että itse se suutin 1. olisi nyt aika lailla jumissa. Laitoin sen nyt vielä yöksi täyteen Injector Cleaneria ("for old car") mutta tokkopa tuokaan mitään muuttaa. Ehkäpä seuraavaksi sitten kokeilen suutinten vaihtoa päittäin: 1. <-> 3. tai vielä parempi: 1. <-> 6.

Toki jos jollain sattuisi olemaan toimiva suutin myydä niin olen kiinnostunut... :wink: Periaatteessa tämä on se uloin kolmen ryhmässä eli "C".
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12153
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Voiko noita ultraäänipuhdistaa?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Nämä 5/6 suutinta huollatettiin Oulun suunnalla 2017-2018 talvella jolloin käytössä oli myös UÄ-pesuri käsittääkseni.
Tuon käsittelyn jälkeen kaikki (paitsi se 6. joka hylättiin) menivät läpi avautumispaineen ja sumutuksen puolesta, mutta nyt (vanha kun on) alkanut uudelleen jumia...

Ehkä pitäisi käsittely vielä uusia.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Näytti auttavan kun vaihdoin 1. ja 6. suuttimen päittäin! Siten kumpikin ryhmä oli sen verran balanssissa että kaikki suuttimet sumuttivat bensaa. Vaikuttaa että tämän 2-mäntäisen avainjuttu on nimenomaan tuo balanssi - kaikkien suuttimien pitää aueta likimain samassa paineessa, tai muuten homma ei pelitä alkuunkaan, joku jää jopa kokonaan aukeamatta kuten tässä aiemmin.

Laitoin suuttimet takaisin paikoilleen ja kokoilin putkiston. Ajattelin että tunnin homma mutta sain menemään siinä noin 1.5h kun
jostain syystä nuo U-putket jakokappaleelta suuttimille eivät tykänneet oikein asettua... ei kannata kovasti kiristää niitä bakeliitteja
ennen kuin nuo putket ovat kiinni, muuten niiden kiinni saanti menee työlääksi...

Sahailin ekaksi jonkun aikaa, sitten otin vielä tulpat irti ja putsailin ne, jonka jälkeen auto lähti tulille ihan heti seuraavasta startista.
Kun aluksi sai turhat ryönät systeemistä poltettua veks, niin tuntui että auto otti kiekkaa aika nöyrästi.
Märästä kelistä johtuen en vielä päässyt teille kokeilemaan :geek:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Syksy menee vauhdilla, taas yli kk edellisestä "päivityksestä".

Eipä nuo käyntiongelmat ja tulppien kastuminen/nokeentuminen ole varsinaisesti selvinnyt vieläkään :oops:
Sen takia on vähän pitänyt tuumaustaukoa, mutta nyt olisi tarkoitus kokeilla seuraavia temppuja:
1. Puristusten mittaus - jos jossain pytyssä olisi kehno puristus, ei seos syty -> likaiset tulpat, (Tosin auto ei polta öljyä / päästä sinistä..)
2. Venttiilinohjureitten kumien vaihto (kantta irrottamatta). Kumit on hankittu, ja kaverilla on tähän työkalut + temput tiedossa :thumbup:
3. Jos aihetta 1. perusteella -> pyttyjen liotushoitoa
4. Koska yhä myös epälystä että ruisku jumittaa "rikkaalla" -> pumpun liotus sekä mäntien päältä että öljytilasta
Paljon muuta en sitten keksikään... vielä.

Talveksi sitten:
- Konetilan ehostus, tähän on suunnitelma olemassa.
- Isoin homma: maalauksen valmistelut (sis. mm. takaovien vaihdon) ja tietty itse maalaus!
- Sisustan verhoilut: kankaita on jo hyllyssä...
- Ja ainahan on sellainen "pikkujuttujen" pitkä lista :D
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

1. Kävin hakemassa puristuspainemittarin Biltemasta ja aloin mittaamaan:

Ohjeesta poiketen, en käyttänyt autoa (kiireen vuoksi) ensinnä kuumaksi, täytyy vielä toistaa
testi ensi tilassa kun moottori on käytetty käyntilämpöiseksi. Tässä kuintekin tulokset n. +15C lämpötilassa:

Sylinteri: 1 2 3 4 5 6
Tulos: 11,0 10,7 10,8 10,6 11,0 11,0 (bar)

Vertasin sitten tulosta engl. korjaamo-oppaan ohjearvoihin:
- Normaali 10 - 11 kg / cm2 (9,81 - 10,79 bar)
- Minimi "noin" 8,5 kg / cm2 (8,34 bar)

--> Olivat siis hyvin hehtaarilla, ja toisena tavoitteena oli tarkistaa ettei joku sylinteri oleellisesti poikkea muista:
Tämä on nähdäkseni varmistettu (max 0,4 bar hajonta mahtuu hyvin ohjearvon 1,0 bar vaihteluväliin).
En näe tässä kohtaa tarvetta millekään paremmille ohivuotomittauksille(?)

PS. jos jollain käyttö tuolle mittarille niin voi joutaa seuraavalle piakkoin, tuon toisen mittauksen jälkeen :lol:
Hyvä kapistus, menee suoraan tulpanreiän jenkaan ja taipuisa letku mahdollista asettelun siten että yksistään onnistuu testaus.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

2. Hommasta alustavasti sovittu... (Kaverilla on tarvittavat välineet, mm. pitää pumpata paineilmaa sylinteriin ettei pääse venttiilit tipahtelemaan...)

4. Eilen laitoin ruiskupumpun "pesuun" eli suutinten lähdöistä sisuskalut veks -> reilusti sinne irrotusöljyä ja tulppaus.
Sitten avasin ruiskupumpun öljytäytön korkin ja ruiskutin sisälle reippaasti irrotusöljyä, annoin vaikuttaa tovin, ja kaadoin sitten
likimain koko öljytilan täyteen seosta jonka pääaines on valopetroli, lisäksi siinä on reippaasti aseöljyä ja hivenen myös synt. öljyä.

Annan tuon nyt olla, enintään käyn vähän "kammesta" (lue: kampiakselin päästä) kääntämässä pumpun asentoa välillä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joulutauosta tulikin aiottua pitempi kun iski vielä sitkeän flunssan joulun jälkeen - nyt vasta alkaa olla takas rivissä...

4. Eilittäin pumppasin tuolta ruiskupumpusta valopetroliseoksen pois, mielestäni se tulee aika tyhjäksi kun laittaa tuollaisen
"Cillit-Bang" -pumppupullon imuputken öljyn tarkastusreiästä ja alkaa sitä kautta "lypsää"... Lopuksi täytin r.pumpun (ylitäyteen) öljyä
ja annan olla muutaman päivän, näin toivottavasti lähtee loputkin petroolin jämistä kun pumppaan nuo veks ja vaihdan toisen öljyn.
Sitten päässee testaamaan oliko "tempusta" mitään iloa.

Tässä joulutauon aikana tuli hankittua ehjä takaovi (punainen!) hanttarin puolelelle sekä joku parempi takalamppu Saksasta.
Oikeastaan ei enää ole juurikaan osia enää haussa, mitä nyt moottorin lämpömittari ja pakarin puoleinen yläpuskuri "ok" kromilla...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12153
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti:Tässä joulutauon aikana tuli hankittua ehjä takaovi (punainen!) hanttarin puolelelle sekä joku parempi takalamppu Saksasta.
Oikeastaan ei enää ole juurikaan osia enää haussa, mitä nyt moottorin lämpömittari ja pakarin puoleinen yläpuskuri "ok" kromilla...
Terve! Kysyhän täältä osia, mielestäni siellä on W111 puskureita. Ja muutakin...

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/170/11020653" onclick="window.open(this.href);return false;

Voi olla ja onkin että tuo henkilö ei osaa sanoa tarkkaan mitä siellä on eli sinne pitäisi mennä penkomaan. Kannattaa kysellä, he ilmoitteli osia facebookissa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No kappas, en ollut huomannut tälläistä kp tyhjennysmyyntiä.
Kysyin tuosta ja kopioin alle pääkohdat vastauksesta, koko viestin saa minulta pyytämällä (yv.)
Siinä on puhelinnumeroita ja dropbox-linkkejä niin en viitsi sitä pysyvästi tänne tallettaa, mutta tälläistä olisi:

"
Myynnissä on tällä hetkellä:

Mercedes Benz 170 vm -51 (museorekisteröity -84)
- Malli: 4D Sedan 170 VA / 2850
- Ollut ajossa heinäkuussa 2019, otettu pois liikennekäytöstä syksyllä

Lisäksi tallissa on MB vm. -85, mutta siitä ei ole vielä otettu kuvia, koska siinä on jotakin pikku vikaa, joka halutaan korjata ennen myyntiä. Auto näkyy kuitenkin Mustan mersun valokuvien taustalla.

Lisäksi tallissa on kuolinpesään kuulumaton MB osina, joka on myös myynnissä:

Mercedes Benz 220 cabriolet vm -52
- Osina, ei varmuutta siitä, ovatko aivan kaikki osat tallessa.

Lisäksi koko talo ja kaksi autotallia täynnä varaosia ovat myös myynnissä. Varaosat myydän vain isoina erinä tai kaikki kerralla. Hintapyyntö kaikille varaosille on noin 10 000€ / tarjous. Laitan tarvittaessa yleiskuvia esim. WhatsApp-viestinä.

"
Jotta sellainen paketti... Siinä olisi jollekin osakaupasta innostuneelle jonkin sortin apaja :thumbup:

...
Asiasta kolmanteen, eli itse ketjun asiaan, kävin hakemassa tänään toisen ruiskupumpun (-65 vuoden ZEB) lainaan,
ajattelin kokeilla tuota pumppua että näkisi miten se auton toimintaan vaikuttaa. Saapa nähdä meneekö ZEB-mallinen heittämällä ZEA:n sijalle...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Alkuvuoden ainoa merkittävämpi jumppa tämän simäteräni :angel: parissa on ollut tähän ruiskupumppuun liittyvä kokeilu.

Eli purin autosta sen oman pumpun (mallia ZEA, koska kone ennen v. '62) pois, tässä pienen petroolipesun jäljiltä, ei pahan näköinen?
Kuva

Lainassa minulla oli vuoden '65 220SEb pumppu mallia ZEB:
Kuva
(Kiitos Mikolle lainasta, jos satut lukemaan... :thumbup: )

Tämä pumppu meni yllättäen liki "heittämällä" entisen tilalle, ainoa mitä joutui vähän soveltamaan oli tuo lisäilman putki,
eli vanhassa sen liitäntä on kovalla putkella / mutterimuhvilla, kun taas uudessa joutui liittämään pehmeällä letkulla:
Kuva
Yo. kuvassa näemmä tuo eroavaisuus jää harmillisesti termostaatille menevän letkun alle piiloon...

Hetken starttaamisen jälkeen (kun alkoi saada bensaa suuttimille) tällä vaihdetulla ruiskulla lähti käymään.
Käynnin tasaisuus ym. oli mielestäni ihan 1:1 samaa kuin entiselläkin pumpulla. Näyttäisi siis että pumpun vaihdolla ei mitään eroa saavuta.

Käynnistystä tälläisissä tilanteissa voisi auttaa jos saisi tuon imusarjan huikkaventtiilin pelittämään:
Kuva
Tuonhan pitäisi antaa bensaa spraynä imusarjaan kylmäkäynnistyksessä, mutta jouduin sen tulppaamaan kun alkoi vuotamaan tuolta
yläpään mustan bakeliitin ja rungon välistä. Vaikeasti löydettävä osa, tai edes korvaajaa? Onko kukaan purkanut tuollaista? O-rengas siellä ehkä hapertunut on.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eilen tuli selviteltyä ensin pieniä puutteita valoissa, ne näyttävätkin nyt ratkenneet.

Sitten aloin tutkia todella toimimatonta bensamittaria:
Katsoin eka että anturilla on maadotus kunnossa.
Sitten totesin ettei sinne anturin pistokkeelle tule virtaa lainkaan...

Jatkoin tutkintaa ja totesin ettei sulakkeille 7 ja 8 tule lainkaan virtaskaa. Kytkentäkaavion mukaan syöttö pitäisi tulla virtalukon nastalta 58.

Koitan seuraavaksi päästä mittaamaan sen, mutta olettaen että ko. nasta virraton, onkohan virtalukko silloin sökö? Vai mitä arvelette?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

2. Venttiilinvarren kumien vaihtoa:

Puoliväli hommassa saavutettu :)
Menetelmänä ollut laittaa nokat ylöspäin työn alla olevista venttiileistä (2 kerrallaan)
ja sitten kiilata pitkällä varrella kampiakseli paikoilleen, ettei pääse liikkumaan kun syöttää noin 4 baria sylinteriin.

Sellainen havainto, että parissa venttiilissä vanhoja kumeja ei ollut lainkaan ja muissa missä oli, niin kumin
kun otti sormien väliin ja vähän puristeli, niin hajosi mureniksi.... Suhteellisen rapsakkaa ja valmista tavaraa? :sick:
Josko tämä nyt olisi syy miksi ne tulpat tahtoo öljyyntyä...?

Kuva
Kuvassa ruman vihreä letku syöttää sovittimen kautta tulpanreiästä paineilmaa pyttyyn.
Vinka ei ollut Mersun virallinen työkalu, mutta sai "tarvikkeellakin" riittävästi venttiilejä painettua sokkien irrottamiseen / laittoon.

EDIT aiempaan: Tuo sulakkeilta 7 ja 8 tuleva veto meneekin valokytkimelle. Voisiko se pätkiä?
Pitääpä vielä mitata sulakkeilta jännite ko. kytkimen eri asennoissa... Kyllähän b. mittarin pitäisi toimia ilman valojakin... :think:
Viimeksi muokannut Zac, Su 23.02.2020 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

EDIT:
Tuo venttiilinkumien vaihto-operaatio oli hieman aikaa vievempi kuin mitä ennalta odotti (työtunteja luokkaa 10...)

Hankaluutta teetti se, että ilmeisesti kansi on joskus koneistettu ja siihen tehdyt uudet venttiilinistukat ovat oman näkemyksen mukaan tehty hieman liian kireiksi, koska imupuolella niiden päälle tulevat holkit (joiden sisälle tulee tiivistekumi) eivät noista tahtoneet lähteä ensinnä irti ollenkaan, eikä niitä saatu kumien kanssa paikoilleen, ennen kuin hiomapaperilla hivenen väljisti istukkaa (& holkkia). Imupuolen kumeissa vaihdettiin myös inasen pienempiin, kuin mitä Autodocin lähettämät olivat. Se auttoi asennusta.

Pakopuolella ei vastaavaa ongelmaa ollut, siellä rakenne on asentamista ajatellen helpompi, kun vastaava holkki on aivan eri mallinen,
eikä siinä tullut vastaavaa sopivuusongelmaa. Noiden vaihto siihen nähden sitten nopeaa, varmaan parhaimmillaan 5 min per venttiili. Kaiken näköiseen "säätöön" kun moottorin kiilaamiseen (tunkki & pitkä varsi), nokkien asentojen muuttamiseen, sylinterin paineistukseen, ym. saa sitä aikaa myös menemään. No, eipä tässä kello kaulassa tehdä :lol:

Lopputuloksesta on nyt toiveet korkealla, että tulppien öljyyntyminen tällä loppuisi! Ainakaan se oire ei enää ihmetytä kun on nähnyt nuo koneesssa olleet korputtuneet ja ohueksi kuluneet venttiilinkumit...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Venttiilihommien jälkeen olen jatkanut tuota moottoritilan purkamista (tiedän, jäi vähän myöhään vs. se että vapuksi tarkoitus saada taas ajoon:)

Otin nuo moottorin päällä kulkeva ruosteiset rautaosat irti ja putsailin ne. Sitten tein noin 10% liuoksen sitruunhaposta ja laitoin peltiastiaan jonka alle normaalin keittolevyn miedolle lämmölle (asetus 1...2) Alkuunsa tuo tepsikin hyvin, ja osat putsautuivat mukavasti. Öisin otin lämpöjä veks, mutta aamuisin sitten taas lisää höökää alle...

Mutta sitten tapahtui jotain outoa, kuumensinko liikaa tai jotain, mutta koko keitos alkoi oudosti sakkantumaan kipon pohjalle ja kaikkien metallikappaleitten yläpintaan(!) Niihin tuli oikein paksu kerros valkoharmaata sakkaa, jota sai hinkata todella pitkään ennen kun sen sai niistä irti? Lisäksi yksi valuosa "röpelöityi" pinnastaan oudosti ja siitä tuntuu nyt lähtevän outoa "hopeatahmaa" kun sitä pyyhkii.... Olisko kemiallinen reaktio taustalla nyt se vetyongelma mistä joskus ollut juttua??

PS. Muistin ohjeen jonka @touhottaja joskus 2018 laittoi tuosta uunittamisesta... muuten hyvä mutta ei kannata lämmittää ihan 200C asti - karsea käry noista lähtee vaikka vedellä huuhdottuja :-)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, nyt on "kaikki" rautaosat konehuoneesta putsailtu ja valmiina lähtemään uudessa Postin S-koon laatikossa keltapassivointiin...

Mutta tulikin tenkkapoo! Se Teräsmäki Oy jonka @touhottoja aiemmin täällä vinkkasi onkin ilmeisesti lopettanut toimintansa? (Numerot eivät käytössä, mailiin ei vastausta)
Tuollahan oli kuluttajaystävällinen 50 eur / läjä kuin läjä -hinnoittelu (ehkä siksi kaputt? :shifty: )

Onko suositella hyvää & halpaa firmaa joka tekee keltapassivointeja? Niin, ja myös yksityinen harrastelija ok toki jos jälki kelvollista...

Kysyin täältä, niin minimilaskutus on 186 euroa.... (ei niitä rautaputkia ole kuin <10 ja muutama pikkuosa, alkaa tulla osaa kohti hintoihinsa!)
https://www.mecapinta.fi/fi/palvelut/sa ... _keltainen" onclick="window.open(this.href);return false;

Laitoin tarjouspyynnön nyt myös tuonne:
http://reikko.fi/sahkosinkitys/" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT Löysin toisaalta että olit, Matti Äyräväinen, suositellut tätä? Laitoin heillekin tarjousyyntöä...
https://www.pinnoitushelin.fi/pinnoitus ... assivointi" onclick="window.open(this.href);return false;

Muita vielä??
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Moi,
Mecapinnalla olen käyttänyt pari kertaa, mutta kuten jo totesitkin niin on aika kallista. Nyt olisi lähdössä pieni erä Helinille, heillä 74,-€ minimiveloitus.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

moi

Joo, Helin on mahdollinen (yksityisellekin siis), mutta nähtävästi parempi olisi mennä paikan päällä käymään (meiltä n. 1h / siivu). Luultavasti vaatisi vielä käyntiä parille kertaa, jollei just silloin heti ole menossa satsia litkuihin.

Mutta tälläisen äkkäsin vielä Loimaan suunalta, meiltä olisi noin 80km päässä, mutta näyttivät ottavan vastaan myös pakettina:
Lounais-Suomen Putki Oy (LSP) on metallin pintakäsittelyyn erikoistunut yritys.
https://lsputki.fi/sahkosinkitys" onclick="window.open(this.href);return false;

Laitoin kyselyä, katsotaan josko tästä tärppäisi järjelliseen hintaan (max 100 eur näin pienestä kasasta on se "kipuraja"..?)
Plus tietty postikuluja (S-paketti ei ole kuin 5,90e mutta ovelle vienti onkin sitten jo 10,90e ...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2740
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Lahden sähkösinkitys!!
Olen ollut asiakkaana 12-vuotta. Tekevät keltapassivointia, sinipassivointia(kirkas) ja silloin tällöin mustapassivointia ja tekevät harrastajille harrastajahintaan. Suosittelen.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4624
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joulukuussa ainakin teräsmäki vielä teki mulle mopon osien sinkityksen. En kyllä soittanut vaan ajoin suoraan paikalle viimeisenpäälle putsattujen osien kanssa. Hinta oli se viiskymppiä joka olikin minimiveloitus, sillähän olis saanu aika monen mopon osat.
W123 300TDT projekti
W212 350cdi 4matic
Vastaa Viestiin