W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tässä vielä kuva "valmiista" konehuoneesta:
Kuva
Toki pieniä loppusilauksia tulee varaan vielä tehtyä (kuten uudet pissapojan letkut vaihdettua:)

Käynnistelin autoa viikonloppuna, ja ei oikein ottanut kierrosta sitten millään... :eh:
Lopulta vaihdoin JFUR6 -virranjakajan tilalle alkuperäisen VJUR 6 BR 49T- mallisen ja sillä otti kiekkaakin, kunnes nyykähti suoraan kierroksilta... Ihan kuin olisi bensasyöttö lopahtanut kesken(?) :sick:

Vaihdoin sitten uuden suodattimen, entinenkin oli aivan puhtaan oloinen, ei vaikutusta.

Äsken pääsin lopulta mittaamaan siirtopumpun tuoton (tätä ei tehty edes kevättalvella 2018!).
Paluuletku irti tankin päästä (pätkä letkua estämään vuodon) ja kanisteri alle, virrat päälle:
30s. virrat päällä -> tuotto 1.25 L astiaan - ei helkkari, kestääkö se alussa vähän ennen kuin alkaa tulla...
60s. virrat päällä -> tuotto 1.75 L astiaan - mitä, onko siellä bensa vähissä kun noin vähän kertyi(?)
(Varoksi laitoin tässä välissä 5L lisää bensaa tankkiin, paluuletkun menostakin sitä toki vuoti, ettei voinut kovin lopussa olla...)
60s. virrat päällä -> tuotto 1.75 L astiaan - taas!

Luin sitten korjaamokäsikirjasta: siirtopumppu tuotto min. 1L / 15s. - eli pitäisi kertyä 4 L minuutissa!
Onkohan tästä pumpusta oikeasti ruuti loppu?

Vai voiko vielä joku välillä syöttöpumppu - filtteri (vaihdoin) - paineentasaja - ruiskupumppu - paineentasaaja - paluuputki ahdistaa?
Kaikki putket ja letkut on uusittu silloin kevällä 2018 eli niissä ei oikein voi mitään olla...

Onkohan alettava kunnostaa auton alkup. pumppua ja mitattava sillä verrokkituotto? Varmaan kertoisi ainakin jotain lisää... :think:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Hieno tuli moottoritilasta; aidon oloinen :thumbup: . Ja perään pieni ennustus.... ollaan liipaisimella, että seuraavaksi maalauksen kimppuun kun näyttää kauhtuneelta freesin moottoritilan rinnalla. Ja sitten sisustus kun näyttää kauhtuneelta freesin maalauksen rinnalla. Ja sitten kromit kun näyttävät kauhtuneilta freesin maalauksen ja sisustuksen rinnalla..... ja sitten..... :D . Näin ne menevät nämä 'käyttökunnostukset' :D .

Bensan tuottoon en osaa sanoa mitään kun on vaan noita carburetor ja diesel kulkineita.... Olikos tuo nyt niin, että mittasit koko tuoton läpi koko järjestelmän. Saako sen pelkän siirtopumpun tuoton yksinään mitattua. Saisi ekaksi sen suljetuksi pois vikakohteista.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, kyllä tuo "ennustus" voi hyvinkin osua oikeaan... Koska tätähän ei ole vielä yli maalattu, ainoastaan ennen vuotta -75 vedetty jossain autotallin nurkassa alakerta ikkunoitten alareunaan asti... Eli ens talvena olis tuo ylimaalauskin haaveena ;-)

Kromeja onkin vaihdeltu jo yks kerrallaan, oikeastaan hakusessa on enää se takapuskurin repsikan puoleinen yläpala, minkä lyijybensa ym. on syönyt näistä kaikista... Löytyykö keltään?

Itse asiassa hyvä idea (ja helpohko toteuttaa) tuo että mittaisi myös heti pumpun perästä, ilman kierron vastustusta. Jos se ei tuolloinkaan tuota 4l, niin aika selvä tapaus...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Mittasin tuon siirtopumpun tuoton myös lähtöpäästä (heti pumpusta tulevasta letkusta): 4,2 L / min.
Siinä mielessä näyttäisi olevan "speksin rajoissa" mutta saakohan se kierron perästäkään noin alas (1,75 L / min.) tippua(?)

Kunnostelin sitten viikonloppuna tuon originaalin siirtopumpun, joka on tätä odottanut jo 2,5 vuotta:
Kuva
Erityisen huolella putsasin tuon imupuolen sihdin sekä lähtöpuolen takaiskuventtiilin (vaikkei sitä purettua saanutkaan).

Tämä orggis pumppu on nyt kiinni ja hyvin pyörittää... mitään ei vaan tule ulos tuolta lähtöpuolen letkusta?
Ihmettelin tätä tovin, mutta muistinkin sitten että tämä on näille aika tyypillistä(?) Sama juttu oli aiemmankin pumpun kanssa,
täytynee tänään koittaa sitten "siementää" (pardon me jos meni kahvit väärään kurkkuun:) tuota eli koittaa uittaa sinne vähän bensaa valmiiksi pesään (mikä ei ole aivan helppoa - vrt. esim. tuo takaiskuventtiili...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1307
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Konehuone alkaa näyttämään uudelta, hienosti rojekti etenee. Vanhat pumput tarvitsee tosiaan sitä "siemen" nestettä että alkavat imemään / pumppaamaan. Asiasta on joskus saanut aika mukavat naurut kun on jotain pumppua korjannut ja toveri todennut että muista laittaa sinne siemen-nestettä. :lol:
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Nimenomaan, täytyypä kokeilla tuota keinosiemennystä tänään iltasella :D
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Koitin haeskella kuvaa, miltä tuon pumpun siipipyörän sokan kuuluisi näyttää?

Tuli sitten vastaan tämä mainio Ken Bergsman korjausvideo ko. pumpulle:
https://www.youtube.com/watch?v=DQ70I8gfdlQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Siitä sai jo vähän käsitystä aiheesta, sanoisin että ainut sokkani ei ole oikean näköinen :-/
Mistähän muuten saisi pelkän pohjan o-renkaan? Katsoin niin koko tiivistesarjaa sai mbclassicilta n. 30 eurolla.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Oletko käynyt Etrassa? Jos ei heti hyllyssä, niin tilaavat Tiivistekeskuksesta parilla eurolla.... Muistaa mainita, että bensan kanssa tekemisissä. NBR ei taida tuossa kohtaa kestää.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

En ole, pitäisi varmaan käydä. Kiitti tipsistä!
Kenin videolta opin että ko. tiivisterengas (ulkohalk. mittasin 75mm) on tässä vanhemmassa pumpussa ohuempi kuin uudemmassa lyhyen mallisessa pumpussa (esim. W113 käytetty). Se ei saa "korottaa" yhtään koska vaikuttaa heti pumpun tehoon.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eilen tuota kunnostettua pumppua koitin saada pelittämään, ja kyllä se tuntui olevan pitkälti täysi bensaa mutta mitään ei sittenkään tullut ylös --> veikkaan että se lähtöpuolen takaiskuventtiili on jumissa, koska en tuota kunnolla purkanut ja tutkinut...

Lisäksi koska tähän pumppuun ei ole tuota uutta pohjan o-rengasta (ja vanhasta jää n. 1cm pala kanteen) niin päätin jättää nämä pumppuhommelit paremmalle aikaa eli talvikauteen, siihen mennessä olisi tarpeen löytää vähän osiakin, eli just nuo:
- o-rengas (täydessä sarjassa toki tulee)
- parit akselin sokat...
- ehkä toimivampi takaiskuventtiili / lähtöyhde

Laitoin aiemman pumpun takaisin kiinni, ja se kuulosti alkuun vähän karulta (kirskuvalta), mutta lähti aika pian kuitenkin pumppaamaan, jolloin äänikin taas vaimeni normaalimmaksi. Mielestäni tuokin pumppu on kyllä liian äänekäs, siihen voisi ehkä koittaa vaihtaa ne laakerit, jos se nyt itseltä onnistuisi...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Lueskelin W111:n engl. korjaamo-opasta vähän lisää, ja speksisivun "tuotto vähintään 4L/min." lisäksi löytyi siirtopumpun kunnon tutkintaan liittyvästä kappaleesta vielä tieto että "tankin paluussa pitää tuotto olla vähintään 3.3 L/min". Tuolloinkaan se erotus ei huku matkalle (eikä koneen tarvitse käydä), mutta kierron vastus saa tuon verran syödä tuotosta.

No niin, otin sitten vielä pumpun irti ja irroitin siitä lähtöyhteen toimivalla takaiskuventtiilillä, jonka siirsin vanhaan orggis-pumppuuni. Lisäksi siirsin sinne ainokaisen kiilan virkaa toimittavan metallisoiron (n. 1,5 x 2 x 3-4 mm kooltaan).
Laitoin näillä pumpun kasaan, ja takaisin autoon. Sen jälkeen mittasin tuoton tuolta loppupäästä:
-> n. 1.6L / 30s. eli 3.2L / min.

Tämä pumppu näyttäisi siten puskevan tavaraa paremmin myös kierron loppupäässä. Pitää vielä koittaa saada siitä tiivis, nyt vähän tihkaisi bensaa. Täytynee vaihtaa sen lähtöyhteen tiivistekin, kun sellaisen sain "ehyenä" toisesta pumpusta irti. Pohjatiiviste täytyy varmaan käydä siihen hakemassa (sieltä Etrasta, tai voishan kysyä myös tuota Korja-Kumista).
EDIT: kaivoin tuolle tiivisteelle myös orig. osanumeron
SEAL RING - Code: A 004 997 04 45

Tällä pumpulla auto tykkäsi lähteä myös käymään, ja lopulta päästyään käyntilämpöihin kävi myös tyhjäkäyntiä, eikä äkillistä "nyykähtämistä kierroksilta" enää ilmaantunut, mitä aiemmin. Annoin auton sitten jäähtyäkin pari tuntia, ja sittenkin lähti helposti uudelleen käyntiin. Vähän ravistaa kun antaa kaasua, eli voisi olla ettei ole ihan kaikki 6 pyttyä täysillä matkassa.

Mutta nyt pääsee keskittymään tuohon käynnin parantamiseen kun pääsi tähän vaiheeseen, ekaa kertaa tuon konehuoneen restauroinnin jälkeen! Täytyy nyt ihan ekana säätää ennakkoa tänään, saattaa olla inasen liian myöhäisellä kun sain kerran paukahtamaan putkessakin:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Voima siellä puhuu.

Pauke putkessa siis :twisted:
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Toivottavasti tuo on tosiaan vain merkki voimasta... :thumbup:

Tilasin tuolla osanumerolla tuon siirtopumpun pohjan o-renkaan (n. 75mm mutta vain 2mm paksu!) KL-Varaosista.
Se tulikin sinne alta viikossa, hinta kyllä kirpaisi: 22,45 eur on ehkä kallein ostamani kumitiiviste ever :D

Mutta nyt on edelleen tuota probleemaa, että tämä vasta viriteltykin pumppu lakkasi pelittämästä - kun ei ole sitä sokkaa...
Tarvitsisi olla edes kunnon malli mistä tehdä:

Ikäväkseni huomasin että näihin pitkän mallin alkupään pumppuihin tarjolla olevissa korjaussarjoissa, esim.
https://www.ebay.co.uk/itm/MERCEDES-W10 ... 2681441223" onclick="window.open(this.href);return false;

- Ei ole tuota pientä palasta ("sokkaa") matkassa, se on kaaviokuvassa tuo 2x2 pixeliä heti osien 5-7 oikealla puolella :o
- Lisäksi siellä on tuollainen hauska "Q"-mallinen lukitusaluslevy, mitä ei mielestäni omissa pumpuissani ole nähty... Noita oli tosin jenkeissä myynnissä $7 - kenties siis jossain päin Eurooppaakkin, kun mersu sentään kyseessä!?

Tässä mercedessourcen videolla näkyy kohdassa 9:40 - 10:05 millainen "sokka" oikein on haussa:
https://www.youtube.com/watch?v=DQ70I8gfdlQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai näkee ja näkee! Olisi kova juttu saada tuosta hi-res lähikuvat malliksi... :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hah, kyllä se vaan yleensä auttaa kun ottaa ihan vaan osat kauniiseen käteen ja hetken malttaa niitä katsella:

Siis se akselin pitkittäisura taitaakin olla lähonnä hämäys, tai sitten siihen kuuluisi luultavasti pujottaa ensin se Q-alusrengas, ja siinä oleva väkä estää sitä pyörimästä akselin mukana, makes sense?

Varsinainen havainto olikin se että akselissa on pitkittäisuraa vastapäätä hahlo, joka sijaitsee suunnilleen siipirattaan puolivälistä sen "pohjaan" (jos pumppu ylösalaisin) asti.

Tätä havaintoa vasten kirkastui millainen pala ja mihin tarvitaan, jotta ratas pysyy akselilla.

Myös se miksi Ken B. kutsuu tuota "key:ksi" videolla on nyt selvää, sehän on tosiaan kuin avain jonka päälle rattaan "avaimenreikä" putoaa. Voila!

Taidankin tehdä tuon vanhasta abloy-avaimesta:-o
Luvassa armotonta fiilausta ....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kyllä siinä tosiaan viilaamista oli, mutta lopputulos oli varsin kelvollisen oloinen.

Tuossa näkyy "sokka" yläkuvassa uuden o-renkaan keskellä, ja sitten alakuvissa lähempänä luonnollista ympäristöään:
Kuva

Paksu kohtahan on suora, mutta tuohon ohuempaan kohtaa hain jopa akselin mukaista koveruutta,
siinä jotenkuten onnistuen. Palanen pitää olla just eikä melkein, muuten se siipipyörä ei edes pyöri....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1307
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Asiat etenee näköjään, key tarkoittaa kiila noin niin kuin moottori termein käännettynä. Key way, kiilaura.
Noin vanhaa on kiva tehdä kun kaikki saa / joutuu tekemään itse, mitään ei oikein löydy enään valmiina tai jos löytyy niin hinta on kolmatta lompakkoa.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Totta joo, suora käännöshän se taitaa olla:) Sitten se tenkkapoo tuleekin kun tarviisi osan jota ei saa ostamalla "mistään", muttei pysty myöskään tekemään... esim. nuo ruiskun hilppeet ovat aika pitkälti sellaisia.

Toisaalla kun näyttää etenevän niin toisaalla tökkii - aloin testaamaan suuttimia ja jostain syystä bensaa nousee vain 3. ja 4. suuttimille... Kummastuttaa, mikä ne nyt olisi voinut tukkiakaan... paitsi talven seisonta-aika :-/
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Auto on saatu tällä viikolla lopulta ajoon ja eilittäin myös ensimmäinen vuosikatsastus (sitten vuoden 1975!) onnistuneesti suoritettu :thumbup:

Mutta tämä pari päivää kestänyt ajelu (reilut) 60km on valitettavasti kertonut myös sen, että venttiilivarrenkumien vaihto ei moottorin toimintaan liittyviä ongelmia ole poistanut... Ei siitä tietenkään haittaakaan ole ollut, mutta ilmiselvästi mennään vahvasti rikkaalla seoksella koska pakokaasussa haisee bensa ja tulpat yhä ovat mustan märkiä ajon jälkeen :oops:

Oikeastaan tänään aamulla ajatus sitten oli kirkastunut: tuo vivuston säätö on pakko tarkistaa.
Nollatilanteessahan pitäisi olla imusarjan läppä täysin kiinni, ja ruiskupumpun rajoitinruuvi pumpun kylkeen meistetyssä syvyydessä. Sitten pitäisi lähteä mittailemaan miten nuo toimivat yhteen...

Tuota varten pitäisi rakennella jotain vastaavaa, kuin tämä M127-moottorin ruiskun korjaamokäsikirjan kuva kertoo:
Kuva
(OBS: Minulta saa tuosta skannatun kopion pientä vaivanpalkkaa vastaan sähköpostiin, yht. n. 50 sivua).

Katsotaanpa mitä selviää... Varoksi laitoin STP injectro cleaneria nyt tankkiin, josko se vielä putsaisi suuttimiakin.
Öljyt pitää myös vaihtaa, vaikka niillä on ajettu vain satoja km. Nekin haisevat bensalta - eli aivan liikaan tavaraa saa....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Minä tein M100 moottoriin pahvista asteikon ilmaläpän kohdalle ja pumpussa on siinä kiinteä asteikko. Tuosta siis puuttuu pumpun kiinteä asteikko, mutta enpä ole tainnut niitä nähdä noissa ruiskupeleissä mitä minulla on ollut.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Aloin vasta eilen suunnitella miten tuon asteikon toteuttaisi, pumpun pää on hankalampi koska ahtaassa tilassa: kuvassa alempi mitta-asteikko lienee sinne tarkoitettu, koska lukemat pystyy toteamaan päältä päin katsoen...

Tässä kohtaa tein nyt sen että otin imusarjan päästä haitarikumin auki, että varmistuin läpän 0-asennosta, samalla kun tarkistin että pumpun päässä "nollatilanteessa" on tyhjäkäynninrajoitin pumppuun meistetyssä arvossa. Jostain syystä ei aivan ollut - sai kääntää ainakin 2mm syvempään tuota ennen kuin väliksi "a" pumppu - vipu tuli meistetty 8,8 mm (eli karvan vajaat 9:) Sen jälkeen kiristelin vipustosta löysät veks siten että läppä varmasti alkaa liikkua heti kun pumpun vipua käännetään.

Näitä asetuksia kun piti lähteä testaamaan, jouduin toteamaan että akku on "porsinut"... Se alkoi jo oirehtia tällä viikolla kun aloin ajella autolla ja laturin hihna oli alkuun liian löysällä :-/ Lisäksi akku on välillä saattanut olla aikoja hieman vajaalla latauksella, kun sillä on tehty kaikenlaista suutintestiä sun muuta, eli starttia ilman käyttöä... Ei auta kun käydä hakemaan kohta toinen akku, niin pääsee jatkamaan.

Kun likimain kaikkea tässä kohta on koitettua ja poissuljettu, ja aina vaan tuuppaa bensaa ihan liikaa, aivan kuin olisi tuo pumppu "pakkosyötöllä" - olen taas alkanut herätellä ajatusta että josko sitten jatkaisi toisen pumpun etsintää... Yksi mitä tuossa suhteessa mietin on että käyköhän '59-'62 EPZEA ja '62-' EPZEB pumput päikseen, onko vivuston geometria 1:1?

Noita uudempia ZEB-pumppuja on nimittäin myynnissä paljon enempi, ja talvella kokeilin sellaista jo paikoilleenkin (oman ZEA-pumpun tilalle). Silloin en ajanut autolla joten ehkä se johtopäätös "ei auta" oli liian hätäinen... Pumpun sovitus ei ollut vaikea, muistaakseni vain erosi tuon lisäilman liitännän osalta.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ennen kuin aletaan lyömään taalaa tiskiin niin tehdään tietenkin kaikki mahdolliset jipot nykyiselle ruiskulle.
Edelleen on ihan mahdollista ettei se rikki olekaan :eh:

Luin vähän tuota engl. workshop manuaalia ja vapaasti suomennettuna lause "kumpi tahansa termostaatti voi rikkoutuessaan aiheuttaa korkean polttoaineen kulutuksen ja huonon tyhjäkäynnin" alkoi pohdituttaa... Tästähän sitten tulikin mieleen että sille taaimmalle eli "imuilman lämpötunnistimelle" en ole tehnyt yhtään mitään... Sen toisen, glykolista mittaavan avasin ja testasin kuumalla vedellä toiminnan viime vuonna.

@karra - luin 9v. takaa vanhaa ketjuasi Projekti 1965 220 SEb Coupé ja siellä olit tuota asiaa perannut?
karra kirjoitti:Moottori käy rikkaalla. Tänään käyttelin niin alkoi ontua ja puputtaa. Katsoin tulpat niin ne olikin ihan nokiset. Laihensin seosta äärimmilleen sormiruuvista mutta ei auttanut; kokeilin sitten litistää rikastuspiirin ilmaletkun niin se vaikuttikin käyntinopeuteen. Elikkäs ryyppy ei mene kokonaan pois päältä koska lisäilmakin vielä kulkee.

Pitää ottaa rikastinpiiri vielä irti ja poistaa muutama shimmilevy sen alta niin se tappi painuu syvemmälle kun vahatermostaatti turpoaa. Eli rikastushässäkkä on vanhasta pumpusta, vaihtopumpusta se puuttui kokonaan ja voi olla että ne on shimmattu tehtaalla yksilöllisesti.
Eilen nimittäin aloin kuunnella konetta - kun se vielä kävi - että mistä kuuluu suhinaa... No sieltä lisäilman filtteristähän se imi minkä kerkesi, vaikka kone alkoi olemaan jo käyntilämmöissä. Eikös tuon taaemman termarin pitäisi vaikuttaa siihenkin imeekö lisäilmaa, vai ei? (En vielä yrittänyt kaivaa tähän mistään kirjallisuudesta vastausta).

En ole vielä ihan saanut pääteltyä sitäkään, miten paljolti tämän vahatermarin täydellinen jumiminen voisi estää hammastangon liikettä ja pitää se jotenkin "pakkosyötöllä"?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hahah... Tuli näemmä taas törmättyä tuollaiseen yksisarviseen :D

Tuo EPZEA-pumpun vahatermostaatti nimittäin näyttää olevan sellainen! Noita etummaiseen vesitilasta mittaavaa termaria saa kyllä "mistä vaan" jopa muutamalla kympillä.... Tämä vahatermostaatti sitä vastoin...
Niemöllerin hinta taisi olla 750 eur kpl.... jenkeissä oli vielä komeampaan $1150 hintaan tarjolla :oops: ...

No, tarvii nyt ensin saada se purettua ja tutkittua, ennen kuin hutkitaan. Josko sen saisi korvattua jollain geneerisemmällä mallilla, jossa vaan speksit tarpeeksi lähelle(?) Eihän tuo toimintaperiaate ihan rakettitiedettä ole:
https://www.thermal-actuators.com/thermal-actuators" onclick="window.open(this.href);return false;
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Tarkoitatako etummaisella termostaatilla sitä ns tavallista normi termostaattia?

Itse en enää muista 220 SE Coupen herättelyä, täytyy lukea topikki läpi ennen kun uskaltaa kommentoida enempää :D .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

karra kirjoitti:Tarkoitatako etummaisella termostaatilla sitä ns tavallista normi termostaattia?
Tarkoitan tuota kuvassa näkyvää taaempaa termostaattia:
Kuva

Eli ei tuota "coolant" termaria mihin menee letkut, vaan tuota messinkistä pystyssä olevaa, kylmäkäynnistys magneetin yläpuolella... Myöhemmässä EPZEB-pumpussa tuo on joko häipynyt kokonaan, tai vaihtanut ulkoasua(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12162
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti:
karra kirjoitti:Tarkoitatako etummaisella termostaatilla sitä ns tavallista normi termostaattia?
Tarkoitan tuota kuvassa näkyvää taaempaa termostaattia:
https://img.aijaa.com/m/00031/14827035.jpg

Eli ei tuota "coolant" termaria mihin menee letkut, vaan tuota messinkistä pystyssä olevaa, kylmäkäynnistys magneetin yläpuolella... Myöhemmässä EPZEB-pumpussa tuo on joko häipynyt kokonaan, tai vaihtanut ulkoasua(?)
Jaahas, tuo onkin uusi tuttavuus. Omissa ei missään tuollaista ole ollut.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eikös sinulla @karra joskus ollut Pagodakin? Tuossa lueskelin tästä Pagoda SL Groupista eli löytyy ainakin 230SL:stä:

https://www.sl113.org/forums/index.php? ... #msg163960" onclick="window.open(this.href);return false;

wwheeler mainitsee tuolla myös että osa on sama: "FYI....Also fits the 220SE motors in the Late Pontons and Fintails with 2 plunger injection pumps. "

Re-buildaus noille näemmä on mahdollista, tosin mainittu Art's Star Classicsin sivu ( https://www.starclassics.com/store.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) ei mitään noista enää vihjaa...
Osanumero myös mainittu 66andBlue:n toimesta:

Note that he lists the correct part number!
"This part numbered 001-203-61-75 is sold by Mercedes-Benz for $1090"

Kuva

EDIT: Jatkoin Pagoda-sivujen lukemista:

"A defective cooling water thermostat can be fixed in the switched-off position corresponding to a cooling water temperature above 60 deg C or 68 deg C respectively by pressing the stop bolt (59) in and giving it a half turn to the right until it engages again (Fig 07-10/15). The whole warming-up mechanism is then inoperative".

--> Voisikohan saman tehdä myös vahakamppeelle? Pitäisi vain tietää mikä on oikea ulkonema vaikka +17C - eiköös Suomen kesäkelit ole tuosta yleensä +/- 5C :mrgreen:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kysyin: "Voisikohan saman tehdä myös vahakamppeelle?"

Löysin vastauksen: Voisi.
Eli ao. korjaamo-ohjeen kappale "Huom." kertoo miten tuo saadaa pois häiriköimästä tarvittaessa:
Kuva

Tuo ruuvi 62 sijaitsee ns. ilmapuntarin päällä keskellä.
BTW: EP/ZEA pumppuni on R6 mutta toiminnallisesti sen pitäisi vastata R4:ää...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kyllä sain tuon tuloilman termariin vaikuttavan ruuvin käännettyä kiinni, mutta eipä havaittavaa vaikutusta.
Niin kuin ei paljon mistään muustakaan mitä viimeisinä päältä 2 vuotena on tehty... Edelleen se hammastanko liikkuu oudon vähän :geek:

Siksi aloinkin ihan tosissani etsiä uutta EP/ZEA ruiskua. Oli jonkinasteinen yllätys että törmäsin sellaiseen muutaman päivän haeskeltuani! (Koska onhan tämä ollut minulla "hiljaisessa haussa" kuitenkin jo varmaan toista vuotta...)

Vieläpä rev.6 niin kuin itselläkin... Hyväkin pitäisi olla, mutta hyvä toki maksaa rahaakin... Sain kuitenkin alkuperäiseen hintapyyntöön tingattua vielä kaikki ruiskusuuttimet ja koko putkiston väliltä ruisku -> suuttimet joten tuo oli "viimeinen sinetti" kaupoille:)

t. köyhä mutta onnellinen :lol:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Missä hinnoissa moinen kikkare oli?

kysyy tietämätön
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1307
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi on aina hienoa kun löytää jonkun kaipaamansa osan sellaiseen hintaan minkä vielä kehtaa maksaa vaikka kallis olisi. Ei ne osat enään puissa kasva noihin vanhoihin systeemeihin.
Vastaa Viestiin