Onko tietoa tästä ( W126)?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Tuo kallistuksenvakaajan paikka on w126:ssa vakiopaikka ja kettumainen tosiaan korjata. Omassa on kuskin puoli korjausta vailla, mutta en ole vielä seppää löytänyt joka taitaisi yhdessä koko paketin: sulakerasian irroittamisen ja sähkötyöt ja hitsauksen ja suojaamisen.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu se sähkökaaviokin olis kova sana ni sais rasian kokonaan irti ja kytkettyä johdot takas omille paikoilleen.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Peltisepällä alkaisi olla taas pitkästä aikaa taas aikaa pyhittää huominen ilta toisen puolen etupyöräkaaren hitsaamiseen ja sen jälkeen saakin ruveta kasailemaan purettuja osia takaisin paikoilleen ja tietty maalaskella ja massata uudet paikat. Osaakos joku täällä kertoa että mihinkähän momenttiin kuuluisi vetää nuo kallistuksenvakaajan kumien korvat?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin, Ässä olisi nyt taas vihdoin saatu viikko sitten nippuun. Laitoin tuon oman "väärän merkkisen" käyttöautoni myyntiin ja yhtäkkiä joku soitti naapurikaupungista pe illalla ja tarjosi siitä yli pyyntihinnan, koska tarvitsisi auton heti. No pakkohan se oli ahneen tilaisuus käyttää hyödyksi ja myydä samana iltana ja ruveta tuota Ässää niputtamaan, kun peltityötkin oli kaikki saatu kerran valmiiksi. Pakkohan se oli Ässä saada leimaan, kun kerran tuosta 124:stakin on leima mennyt umpeen elokuun lopulla, kun laitoin sen kesällä halliin seisomaan. Illalla ruvettiin Ässää sitten kasailemaan ja saatiinkin se sitten aamuyöllä joskus valmiiksi. :clap: Seuraavana päivänä menin konttorille näyttämään sitä ja hylkylappuhan se sieltä tuli. Pelkääjän puolen takaiskari ei mennyt testeristä läpi ja seisontajarruissa ei ollut riittävästi voimaa. Se oli la iltapäivä, joten en sitten sinä viikonloppuna mitenkää olisi autoon leimaa saanutkaan. Kaverilta sattui löytymään käytetty iskari 280 SE:stä, kun kerran hyllysä ei mistään Rauman seudulta sellaisia sattunut löytymään uusia. Sitä sitten rupesin vaihtamaan vasta ma illalla, kun vkl oli muutenkin pyhitetty meidän tyttären synttärikekkereille ja niiden järjestelyihin. Vaihtoiskarissa olikin sitten tietenkin hienompi kierre yläpäässä, joten en saanut sitä samaisena iltana paikalleen, kun ei ollut sopivaa mutteria hollilla. Hain ti työreissun ohessa uuden lukkomutterin siihen KL-varaosilta. Klo 16.00 töistä päästyäni hirveellä sykkeellä laitettiin iskari paikalleen ja säädettiin seisontajarru ensin rummuista ja sitten vaijerista. Klo 17.00 olin varannut ajan konttorilta, joka sulkeutui klo 17.30. Olin itse pelipaikalla vasta klo 17.15, heti lähdettyäni kun saatiin auto kuntoon. Kaiken uurastuksen jälkeen leima tosiaan saatiin lopulta lappuun ja nyt voi taas antaa kovaa ajoa. :thumbup:

Pelkääjän puolen sivupeilin säädön myös sain kuntoon, kun sain ostettua eräältä forumilaiselta toimivan säätömoottorin autoon.
Ja eilen huomasin että se takaluukuntiiviste oli tosiaan alunperinkin asennettu väärin päin. Totta kai ensin ajatus oli että vanha on vain kulunut ja vaatii vaihdon. Tuossa yksi kerta kun katselin Youtubesta videota saman korisesta Ässästä, joka oli kunnoltaa kuin juuri tehtaalta tullut, niin siitä huomasin että se tiivistehän kuulu olla niin päin että ne huulet osoittaa ulos sivuille päin. Silloin siinä on enemmän paksuutta nimenomaan kannen suuntaan. Kääntelin sen tiivisteen tuossa yksi ilta toisin päin paikalleen ja edelleen tuli hieman pesuvettä sieltä etureunasta sisään. :thumbdown: Laitoin kanteen vielä lisäksi sellaista ihan yleis P-profiilin tiivistettä kaksin kappalei rintasin. Toivotaan että nyt pysyisi vihdoin vesi ulkona. :angel:
Eilen auton pestyäni vedin Korrekin Pro keraamisen pinnoitteen pintaan ja pesin konetilan samalla, kun oli sydän päässyt melko törkyisen näköiseksi. Se pinnoite on sitten muuten niin paljon helpompi vetää kuin vaha ja toimii todella hyvin, kun vaan pesee sille tarkoitetun pesuaineen kanssa, joka tehostaa pinnoitteen suojaa.

Seuraavaksi tarttis toimittaa auto vielä nelipyöräsuuntaukseen, nyt kun alustaremonttikin on kerran tehty.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hienoa että taas yksi vanhempi ässä saatu takaisin liikenteeseen :thumbup:

Vesivuodot luukuista ym. voivat olla ärsyttäviä. Oletko tutkinut että se on varmasti kontin tiiviste mikä falskaa,
eikä esim. jossain peltisaumassa ole neulareikää, taikka takalasin juurella? Vesi kyllä aina löytää tiensä jos sellainen on... :think:

Kiitti Korrek Pro -tipsistä! Olen hiukan noita kaupan hyllyssä hypistellyt, mutta sen verran isompi hintakynnys tullut tuosta
"käytä kaikkia sarjan tuotteita" -käyttöohjeesta, että ei ole vielä lähtenyt matkaan. Nyt tätä voisi talven alla vielä kokeilla.

Aiotko pitää ässän ajossa yli talven? Isohko bensakone kuitenkin tuottanee melko mukavasti lämpöä kabiiniin,
lähtee kylmästäkin käymään, ym. talviominaisuuksiakin löytyy?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu kyllä se melko selvää pässin lihaa on että nimenomaan tiivisteen ja luukun välistä vuotaa. Se on nimittäin märkä pesun jälkeen. Kun irrotin tiivisteen niin vedin vanhat massat oikeen porakoneen päässä olevalla teräsharjalla puhtaaksi maaleja myöden ja tarkastin ettei reikiä ole ja maalasin uudelleen kourun ja asensin butyylimassalla. En tiedä oisko joku liimamassa parempi kuin butyyli tässä tarkoituksessa, mutta pelkään että vaikea saada ikinä irti jos sen jollain liimamassalla vetää. Myöskin tuo Motorformin tiiviste ei ilmeisesti ole paras mahdollinen istuvuuden kannalta. Sehän on puoliksi eri profiilinen. Huuli puolestä välistä pystympi ja loput puolet kaarevampi. Nyt pystympi huuli on takaumpioiden ja rekisterikilven puolella. En tiedä olisiko kuulunut olla ennemmin pystympi huuli takalasin puolella, kun sieltä kerran vuosi. Takalasi ei vuoda varmasti. Se asennettiin uudelleen keväällä butyylimassalla ja hattuhylly on täysin kuiva.

Joo se pelkkä keraaminen polymeeri pinnoite riittää siihen että vesi helmeilee maalipinnalla ja pesut kannattaa tehdä sillä saman tuotteen reloaderilla niin pysyy suoja hyvin. Maksaa enemmän ku normivaha, mutta maksaa vaivassa ittes takas, ainakin omasta mielestä näin.

Voi olla että alkutalven pidän ajossa, kunnes saan hankittua uudemman käyttöauton. Sen jälkeen vien halliin talvisäilöön. Olihan se viime talvenakin tammikuuhun saakka ajossa, eikä valittamista. Penkinlämppäreitä ei löydy, mutta lämmityslaite on hyvin tarkka. Sisätilanlämpömittari näyttää täsmälleen samaa, kuin pyynti säätörullassa, kuhan kerkeää lämpeämään. Lohkolämppärin sisähaara löytyy, joten saa kabiinin ja koneen ennalta lämpimäksi, joten hyvähän tällä on talvellakin päästellä. :thumbup: Vetää myös todella hyvin molemmilla pyörillä, vaikka lukkoperää ei olekkaan.

Niin ja jäi muuten edellisestä viestistä mainitsematta, että siinä kun yöllä autoa kasailtiin sillon peltitöiden jälkeen niin menihän siinä kuskin puolen jarruputkikin puhki, kun siinä häärättiin. Se pyörännapa kun oli olkavarrestaan irti, niin roikku jarruletkun varassa, joten vanha putki sai vähän rasitetta ja rupesi vuotamaan. :roll: Onneksi kaverilla sattui olemaan uutta putkea ja letku niin saatiin uusi tilalle. Ilmausnippaa eniten jännitettiin että saadaanko auki ehjänä, kun oli syöpynyt tosi piukkaan, mutta kosaanin avulla saatiin sekin aukeemaan. Eli sen jarruputken tähden se vähän pitkäksi aamuyön tunneille venähti, kun tuli vähän extrajumppaa siitä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Juu se Motorformin tiiviste on ihan hanurista. En ymmärrä miksi ovat sen tuolla tavalla sössineet. Alkuperäisessäkin tiivisteessä on kaksi eri profiilia samassa tiivisteessä, mutta Motarin tivisteessä ne ovat vain väärässä suhteessa. Profiilit sinänsä ovat ihan oikean malliset. Se pystympi profiiliosuus kuuluu olla vain ja ainoastaan takavalojen yläpuolisella osuudella. Kaarevampi osa kiertää sivut ja takalasin kohdan. Siinä Motarin tiivisteessä sitä pystympää profiilia on tasan puolet koko kiepistä, eli ihan liikaa.

Oma mokani oli se, että tilasin taas osia läjällisen, joita sitten ajan kanssa asentelen ajan kanssa. No siinä vaiheessa, kun aloin tivistettä vaihtaa, niin kuukauden valitusaika ebay:ssa oli tietysti umpeutunut. Laitoin meiliä myyjälle, mutta ei minkäänlaista vastausta. Harkitisin jo uuden listan ostamista ihan vaan siksi, että voin laitta julkisen palautteen tuotteesta.

Harmi, koska materiaali ja profiilit on tosiaan muuten ihan ok. Nyt tässä autossa se pysty profiili alkaa sis kummaltakin puolelta keskivaiheilta. Olen tehnyt sen, että kun autolla ajetaan todella harvoin, olen maalarinteipillä taivutellut sitä listan reunaa oikeaan suuntaan ja sitten painanut kannen kiinni. Ajan kanssa se siitä kyllä pikku hiljaa vääntyy ja asettuu oikeaan suuntaan.


__________________________________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Tervehdys!
Kaipa tännekkin vois jotain taas päivitellä kun ei oo hetkeen tullu mitään kirjoteltua. Eli tossa syksyllä tuli tosiaan uudet Sachsin takaiskarit vaihdettua kun se aikasemmin vaihtamani käytetty iskari pakkasi vähän kolisemaan kuopissa.
Tuli myös asenneltua subbari varapyöräkoteloon. Saattaa järkyttää pussihousuja, mutta asennus toteutettiin kuitenkin niin että mitään alkuperäistä ei raiskattu, ja niin että alkuperäiseen varapyöräkotelonkanteen ei tehdä reikää vaan sen tilalle tuli vaneri johon subbari asennettiin. Näin myös takakoppa pystyttiin pitämää käytännöllisenä tavaran kuljetuksen kannalta, niin ettei siellä ole mitään armottoman kokosta subbarikoteloa tilaa viemässä. Elementin päällä on myös suojaritilä, joten lastauksessa ei tarvi sitäkään varjella. Bitumimattoa toki piti vähän kotelon pohjalle liimailla.
Tavaratilan poteroista ja luukun alareunasta sisäpuolelta tuli vinguteltua pintaruosteet vekeen ja maalattua uudelleen ruosteenestolla, sekä pintamaalilla, niin ei pääse sitten hyvä auto mätänemään piloille kun estää leviämisen hyvissä ajoin.

Tällä hetkellä auto onkin lämpimässä ja kuivassa hallissa talvisäilössä, vaikka tulihan sillä ajeltuakkin tammikuuhun asti. Seuraavaksi tarvitsisi tutkia missä kunnossa tuulilasin alareunan "tulipelti" on sieltä lasin alta pelkääjän puolelta. Jos siellä on pelti haperaa niin täytyy keksiä siihen jotain korjaustoimenpiteitä, jotta vesi ei pääsisi valumaan sisälle. Kuskin puolella oli pari vuotokohtaa kun vingutin pellin paljaaksi ja maalasin uusiksi senkin. Reijät tuli paikattua ihan vaan tiivistemassalla, koska vaikea paikka hitsata ilman tuulilasin irrotusta. Myös auton pohjaan täytyy hankkia muoviset suojatulpat. Sieltä kautta ainakin lattiamatot pääsee kostumaan jos ei ole niitä muovitulppia paikalla. Oli peitetty tähän asti vain ilmastointiteipillä edellisten omistajien toimesta. Myös uusi tyhjäkäyntimoottori täytyisi hommata jossain kohtaa, kun nyt lämpimällä koneella tyhjäkäynti on noin 1100 rpm.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Mulla oli omassa sama ongelma tyhjäkäynnin suhteen, oletko ajatellut tyhjäkäynnin kuristamista? Uusi tk-moottori maksaa maltaita ainakin viimeksi kun katsoin ja käytetyissä voi olla sama ongelma kuin nykyisessä.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

En ole kokeillut. Toki kiinnostaa tämäkin että miten se tehdään? Uusi alkuperäinen maksaa tosiaan 500-600 €, mutta ulkomailta tilaamalla saa noin 120 eurolla uuden.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja karra »

Elkku_ kirjoitti:En ole kokeillut. Toki kiinnostaa tämäkin että miten se tehdään? Uusi alkuperäinen maksaa tosiaan 500-600 €, mutta ulkomailta tilaamalla saa noin 120 eurolla uuden.
Hei valaiskaa tällaista alkavaa alzheimerpotilasta että mikä auto kyseessä. No sen verran luin vanhoja viestejä että facelift W126 ja kasikoneella.... kait M117 :roll: .

Mistäs saa noin edullisesti tk moottoreita?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Malli on tosiaan 500 SEL.

Itseasiassa nyt kun kattelin uudestaa niin uusia tk-moottoreita saa jopa alta satasella toimituksineen Saksasta, Ebayn kautta. Eli taidanpa tilata melkeen sellaisen joka tapauksessa kun ei kerran tuon kalliimmaksi tulisi.

Niin ja jäi muuten mainitsematta että silloin kun olin auton kanssa konttorilla leimaa hakemassa niin ihmettelivät että mistä johtuu että takapyörissä on vähän klappia. Epäilivät syyksi takapyöränlaakereita, vanha auto kun on kerta kyseessä. Eivät siitä mitään lappuun merkannut kuitenkaan, ja hyvä näin sillä niissä laakereissa ei tosiaan ollut mitään vikaa. Nimittäin seisoin itse auton takana kun etsivät väljyyden lähdettä ja samalla huomasin että sieltähän oli takakallistuksenvakaaja kokonaan syöpyny poikki keskeltä. :lol: Olin itse vain ihan hiljaa asiasta, jotta saisin mahdollisimmam pian leimaan kun kerran tarvitsin auton kipeästi ajoon. :shh: Uusi vakaaja olisi ollut pitkälti yli 500 €, mutta löysin käytetyn hyvä kuntoisen Mersu-purkamolta ja maksoinko muistaakseni 50 € osasta. Maalasin ja asensin paikalleen, niin huomasi kyllä että meni suoraan paljon vakaammin urissa ynnä muissa! :thumbup:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Morjesta! Onkos nyt niin että porukka on laitattanut näihin W126:iin ihan R134 kylmäainetta ilmastointiin ja on pelannut hyvin sillä? Itse laittasin vanhempaa kylmäainetta jos sitä olisi helposti saatavilla, mutta eipä ole ainakaan tiedossa että saisi mistään Raumalta. W124:een olen laitattanut ihan vaan R134:ää ja siinä ainakin pelannut ja pysynyt todella hyvin sisällä. Olisko viime kesänä ollut jo viidettä vuotta ja edelleen puhalsi ihan riittävän kylmää.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja karra »

Elkku_ kirjoitti:Morjesta! Onkos nyt niin että porukka on laitattanut näihin W126:iin ihan R134 kylmäainetta ilmastointiin ja on pelannut hyvin sillä? Itse laittasin vanhempaa kylmäainetta jos sitä olisi helposti saatavilla, mutta eipä ole ainakaan tiedossa että saisi mistään Raumalta. W124:een olen laitattanut ihan vaan R134:ää ja siinä ainakin pelannut ja pysynyt todella hyvin sisällä. Olisko viime kesänä ollut jo viidettä vuotta ja edelleen puhalsi ihan riittävän kylmää.
Muutama tapaus omani lisäksi on tiedossa, ja toimivat jo useampaa vuotta peräkkäin. Laittakaa sinne järjestelmään vaan sitä oikeaa öljyä, muistaakseni parafiinipohjaista - se taisi olla 100 ml. Vanha öjy saa jäädä sinne systeemiin, ei haittaa sinne jääminen. Tämä sitten vaan ystävällinen neuvo, en takaa että toimii ym... mutta noin on tehty :)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Meidän aikana tuota ei vielä konvertoitu 134:lle, koska silloin vielä R12 kaasua sai jotenkuten. Täyttöhelat paljastavat, jos muutos on sen jälkeen tehty.

Jos systeemi ei ole vuosiin ollut käytössä, ja ehkä joksus auki ja paineettomana, tarkista ensin tiiviys. Muuten menee kalliit aineet harakoille. Ja uusi ehdottomasti kuivain juuri ennen täyttöä. Tetrafluorietaani (r134) muodostaa kosteuden kanssa happoa, joka syövyttää laitteiston sisäpuolelta.

134:n kanssa käytetään yleensä joko PAG tai PAO öljyä. PAG ei sekoitu mineraaliöljyn kanssa, ja muodostaa hyytymiä. Älä siis laita sitä, jos vanhasta ei ole tietoa. PAO sekoittuu, joten käytä sitä. Pitäisi tietää kuinka paljon öljyä sisällä on. Sitä ei saa tietoon purkamatta. Desilitra on käypä kompromissi, ei vielä aiheuta liian suurta ylitäyttöä, mutta riittää voitelemaan kompressoria kohtuulisen hyvin vaikka vanhaa olisi liian vähän.

Jos teho on täytön jälkeen heikko, syy on luultavasti ulkopuolelta tukossa oleva höyrystin. Sen voi endoskoopilla tutkia kun ottaa puhaltimen moottorin pois paikoiltaan. Puhdistus on purkamatta hankalaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Terve taas tännekkin! Osaisikos joku sanoa että sopiiko ekan korimallin takapuskurin kromilistat faceliftin puskuriin? Ilmeisesti ekassa mallissa ollut kestävemmät kromit. Pitääköhän paikkansa? Joku huhu kertoo että vanhemmat listat sopisi, mutta menee vain enemmän korin helman alle listan leveyden takia. Olisi tarkoitus seuraavana vaihtaa Ässään virheettömät kromilistat taakse, kun vanhoissa on pientä sanomista.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ei sovi gen1 listat faceliftiin.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Eli sitten tarttis koko takapuskuri vaihtaa vanhemman mallin puksuriin. Ei sekään houkuttelevalta vaihtoehdolta tunnu et ois vanhan mallin takapuskuri ja muuten uudemmat kylkipaneelit ja etupuskuri. Mikä siinä on syynä muuten ettei ne sovi? Ei istu puskuriin vai kiinnitykset erilaiset? Entä onko se pelkkä takapuskurin keskimmäinen lista erilainen kuin uudemmassa? Riittäisi kyllä jos vaihtaisi ainoastaan sen.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ei, noita tökeröjä sekasikiöitä näkee jo ihan liikaa, missä on eri paria puskurit ja muut osat.

Ykkös- ja kakkossarjan puskurit ja niiden listat ovat aivan erilaiset mitoiltaan ja mittasuhteiltaan, eli osat eivät edes osittain ole vaihtokelpoisia keskenään.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Okei, kiitos vastauksesta!
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Tervehdys pitkästä aikaa! W124 tekniikan vaihtoprojekti alkaisi olla melkein valmis ja aika keskittyä taas tähän välillä.

Etujarrut meinasin uusia nyt seuraavaksi mutta varaosamyyjä ei tiennyt kuuluuko minun autooni ATE vai Bendix jarrujärjestelmä. Marmoritiskillä puhuivat myös Teves -järjestelmästä. Osaako joku kertoa mitä eroa näillä on ja lukeeko satulassa mikä järjestelmä kyseessä? Jos niissä ei muuta eroa ole kuin palojen profiilissa, niin silloinhan se on ratkaistavissa siten että tilaa sellaiset että kaikki osat kuuluvat samaan järjestelmään?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja karra »

Elkku_ kirjoitti: Ma 18.10.2021 14:55 Etujarrut meinasin uusia nyt seuraavaksi mutta varaosamyyjä ei tiennyt kuuluuko minun autooni ATE vai Bendix jarrujärjestelmä. Marmoritiskillä puhuivat myös Teves -järjestelmästä. Osaako joku kertoa mitä eroa näillä on ja lukeeko satulassa mikä järjestelmä kyseessä? Jos niissä ei muuta eroa ole kuin palojen profiilissa, niin silloinhan se on ratkaistavissa siten että tilaa sellaiset että kaikki osat kuuluvat samaan järjestelmään?
ATe on mielestäni sama kuin Teves, tulee sanoista Alfred Teves. Satuloissa on yleensä se Ate logo koukerokirjoituksella, kunhan vaan putsaa sen esiin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Okei, kiitos! Tarkastin satulan äsken ja siinä lukee Bendix. Voinko siitä huolimatta laittaa ATE:n satulat ja palat ja levyt? Eli onko merkitystä kummat laittaa jos kerran aikoo uusia kaiken kerralla?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Satuloissa Ate ja Bendix on ollu vaihtoehtoisia valmistajia. Samat jarrupalat sopii myös molempien satuloiden kanssa. Ainoastaan jos hommaa satulan korjaussarjaa on syytä tietää kumpaa on korjaamassa. Eli voit vaihtaa satulan brändiä kunhan vaan on samalle jarrulevy halkaisijalle (ja paksuudelle, mutta 126 kai aina jäähdytetyt paksut levyt edessä...)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Maastis kirjoitti: Ma 18.10.2021 18:26 Satuloissa Ate ja Bendix on ollu vaihtoehtoisia valmistajia. Samat jarrupalat sopii myös molempien satuloiden kanssa. Ainoastaan jos hommaa satulan korjaussarjaa on syytä tietää kumpaa on korjaamassa. Eli voit vaihtaa satulan brändiä kunhan vaan on samalle jarrulevy halkaisijalle (ja paksuudelle, mutta 126 kai aina jäähdytetyt paksut levyt edessä...)

TJ
Kyllä. Yhteen 126:een tehtiin kesällä täys jarruremppa, ja meinasi oikeasti tulla rupia päähän, koska sopivien satuloiden korjaussarjojen löytämisestä ei meinannut tulla yhtikäs mitään. Autossa oli aiemmilta omistajilta sekaisin atea ja bendixiä. Mutta vaikka tilasi molempien korjaussarjoja ja vielä erilaisia versioita, niin eipä vaan sopinutkaan osat, vaikka kaikkien luetteloiden ja listojen mukaan olisi pitänyt. Jäljelle jäi siis tuhti satsi erilaisia osia.

Kunnostettuja vaihtosatuloita ei enää helpolla 126:een löydä. Mutta jos löytää, niin niillä kannattaa mennä. Säästää paljon aikaa, raha ja hermoja. Sillä ei ole väliä ottaako Atea vai Bendixiä. Kumpikin käy, kunhan varmistaa, että etujarrujen kohdalla on oikein joko gen1. tai gen2. En koskaan selvitellyt näiden varsinaisia eroja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

W126 Gen 1 on 278mm jäähdytetty levy ja satulat 60mm männillä.

Gen 2 taas on 300mm jäähdytetty levy, mutta satulan männät 57mm.

Joiskin malleis on ollu myös 4 mäntäsillä satuloilla. En nyt muista oliko 126 vai joku sporttisempi rinnakkaismalli...

Molemmat suosittuja päivityksiä W123 keulaan jäähdyttämättömien 278mm tilaan... coupeen odottaa kans hyllys...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Okei, kiitos nopeista ja kattavista vastauksista! :thumbup: Varaosamyyjä tarjosi minulle tuohon 278 mm levyjä, vaikka tuohan on gen 2 -mallia. Kuulosti korvaan heti juuri siltä pienemmältä levyltä ja kysyin että onko siihen olemassa isompaa vaihtoehtoa ja heillä ei kuulemma ollut. Täytyypä nyt vielä koittaa tiedustella lisää ja tehdä selväksi että tämä on gen 2 -mallin auto. Kun se varmasti aiheuttaa sekaannusta kun auto on käyttöönotettu -85 ja juuri kyseisenä vuonnahan on vaihtunut uudempaan malliin, joten varaosaliikkeessä ovat saattaneet hyvin katsoa gen 1 -mallin osia.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Autodocilla näkyi juuri nyt olevan Ate 300mm levyt 27,90€ kipale... halpaa ku saippua :)
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Niitä mäntien halkaisijoita näyttää olevan sekä gen1. että gen2. kummassakin sekä 57 että 60mm halkaisijoita. Tämä oli yksi syy miksi oli lähes toivotonta saada oikeita korjaussarjoja, kun niissä ei aina ilmoitettu speksejä, ainoastaan se, oliko kyseessä Ate vai Bendix. Sitten oli vielä rikkana rokassa, että vaikka valmistaja täsmäisi ja mäntien halkaisijat, niin mäntien kumien kiinnityksissä oli eroja. Ei ole jarruremontti koskaan ollut samanlaista sillisalaattia kuin tuo oli.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Tässä yksilössä on nyt hyvin erikoista se että auto on käyttöönotettu 12/-86 ja puskureiden ja kylkipaneelien perusteella se on gen 2, mutta hattuhyllyn ja takaikkunan perusteella taas gen 1. No nyt kun kysyin paikallisesta varaosaliikkeestä mitä kokoa ohjelma tarjoaa jarrulevyille, niin 278 mm. Kysyin myös että mitä tarjoaa vakio vannekooksi, niin 14". :shock: Eli onkohan tämä nyt kuitenkin gen 1, johon puskurit ja kylkipaneelit vaihdettu jälkeen päin? Täytyy vielä mitata niiden levyjen tämän kokoinen halkaisija. Myös lähikylän pajaan soittelin ja käskin selvittää ja tehdä tarjouksen. Ne osat tulisivat KL-varaosien kautta siis.

Edit: Anteeksi, korjaan käyttöönotettu 12/85 :!: Tuli näppäilyvirhe puhelimella. :oops:
Viimeksi muokannut Elkku_, Ti 19.10.2021 11:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin