Onko tietoa tästä ( W126)?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Jos on meidän hopeinen vanha SFG, niin se on kyllä ihan kakkossarjaa. Ja tätä juuri tarkoitin sillä sekavuudella ja vaikeudella saada oikeita osia jarruihin.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu juurikin sama kulkinen edelleen kysymyksessä. :wink:

Tosiaan meinasin jo tilata koko setin, mutta otin äsken pyörän irti ja varmistin vielä että onko kyseessä 300 mm levy kuten muistin ja olihan se. Tilaus peruutettiin nyt kun ohjelman mukaan olisi jälleen tullut 278 mm levyt ja myös satulat sen mukaiset. En ymmärrä miksi joka paikasta ehdottaa pienempiä jarruja, vaikka tämä nyt pitäisi olla juurikin gen 2 -mallin auto. Nyt lähetin stanssatun numeron satulasta varaosamyyjälle, niin saa selvittää löytyykö nyt niitä isompia jarruja, jotka autoon kuuluu tai on tähänkin asti ollut.

Kai tuohon silti ne pienemmätkin jarrut sopii? Parempi silti että olisi sellaiset kuin alunperin kuuluukin.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin nyt olis vaihdettu uudet etujarrut. Joutusin tosin ottamaan ne pienemmät jarrut, eli 278 mm levyillä ja niihin kuuluvat satulat, eli 60 mm männillä. Hyvin menivät paikalleen, mutta jarrukilvet otti kiinni levyihin, joten ne piti irrottaa. Juuri hommasin siihen tuossa taannoin hyväkuntoiset kilvet ulkomailta ja nyt täytyy taas uusia kilvet nyt näille pienemmille jarruille. Tarvikkeena olisi saanut isompiin jarruihin vain toisen puolen satulan ja marmorilla uuden hinta olisi ollut 500-700 euroa kpl, joten ne on rikkaita varten.

Nyt on ongelma vaan saada jarrut ilmaantumaan. Eli lähtötilanne oli se että vain etupiiri on ollut auki, mutta säiliön valui tyhjäksi asti ja nyt kun on koitettu ilmata siten että aloitetaan pelkääjän puolelta takaa, sitten kuskin puoli ja sitten edestä pelkääjä ja sitten kuskin puoli. On ilmattu ensin ihan venttiilillä varustetulla pullolla ja nyt myös alipaineella imemällä satuloista. Ei vain ilmaantunut näilläkään keinoilla. Poljin menee melkein pohjaan. Kone ei ollut käynnissä.

Erikoisuus on että pelkääjän puolen takasatulassa on ilmausnippa satulan ala-, eikä yläpuolella kuten muissa satuloissa. Sitä on nyt tässä pohdittu että pitääkö se satula tosiaan irroittaa ja kääntää ilmauksen ajaksi toisin päin, siten että ilmausnippa osoittaa ylöspäin, jotta ilmatasku tulee sieltä pois?

Yksi vaihtoehto on myös jos ABS-pumppuun on jäänyt ilmaa. Ilmeisesti on mahdollista että ilmat ei tule sieltä pois ennen kuin ilmaa sen pumpun ensin ja mielellään kone käynnissä? Onko kokemusta että sitä pumppua olisi tarvinnut ilmata, jos säiliö on ollut tyhjä?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Eli joku nihilisti on sorvannut kaksi vasemman puolen satulaa taakse. Ei tuota mitenkään muuten oikein selitä.

Ei tarvitse vippaskonsteja eikä konetta käyttää ilmauksessa. Hyvin on ilmaantunut ilmankin. ABS pumppu ilmaantuu samalla. Aika paljon saa täytellä ja pumpata, mutta kyllä se siitä asettuu. Kannattaa aloittaa kauimmasta satulasta, oikea taka ja viimeiseksi vasen etu.

"...joten ne on rikkaita varten". Niinhän 500 SEL on :wave: Muistan kun olin faijan ja tämän samaisen auton kanssa Lommilan Vehossa. Kysyttiin mitä maksaisi koko pakoputkiston uusiminen. Taisi olla jotakin 15.000,- silloista markkaa 90-luvun alussa. Faija naurahti, ja sanoi, että silla hinnalla saa jo ihan toimivan kokonaisen auton. Työnjohtaja Nortamo totesi, että niin saa, mutta ei Mersu viissatasta. Kaupat tuli.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Nyt irroittelin sen väärän puolen takasatulan ja käänsin sitä sen verran että sain ilmausnipan osoittamaan taivaaseen ja ilmattua siinä asennossa ja ilmaahan sieltä tuli jonkun verran. Käytiin läpi vielä loputkin satulat järjestyksessä ja kone käynnissä. Poljintuntuma tuli tosiaan paremmaksi, mutta edelleen on pehmeämmän tuntuinen, kuin ennen. Heitin kaupungilla pientä lenkkiä ja ajelin sitten kotiin. Ajattelin kokeilla kädellä levyjä, että minkä lämpöiset ovat, mutta ei käsi ylettänyt kokeilemaan kasireikien puolien välistä. Kaivoinpa sitte infrapunakameran esiin ja sillä mittailin levyt. Kaikki näytti 30-35 astetta, paitsi kuskin puolen takalevy näytti noin 15 astetta. Ja siis tarkennuksena että se ongelmasatula oli tosiaan pelkääjän puolella, joten ei siitä kyse. Pelkääjän puolella tosin levy rupee olemaan hieman rosoisempi, niin en osaa sanoa sitten voisko johtua ihan vaan siitä, että hinkkaa vähän koko ajan silloinkin kun ei paina jarrua ja siitä aiheutuisi tämä lämpöero. Täytyy melkein tunkkailla perä ilmaan ja ajella D päällä ja jarruttaa konetta vasten niin näkee miten ottaa kumpikin puoli kiinni. :think:
Karel kirjoitti: Su 24.10.2021 18:17
"...joten ne on rikkaita varten". Niinhän 500 SEL on :wave: Muistan kun olin faijan ja tämän samaisen auton kanssa Lommilan Vehossa. Kysyttiin mitä maksaisi koko pakoputkiston uusiminen. Taisi olla jotakin 15.000,- silloista markkaa 90-luvun alussa. Faija naurahti, ja sanoi, että silla hinnalla saa jo ihan toimivan kokonaisen auton. Työnjohtaja Nortamo totesi, että niin saa, mutta ei Mersu viissatasta. Kaupat tuli.
Juu rikkaiden pelihän tuo on tosiaankin aikanaan ollut ja miks ei nykyäänkin... tai nykyään ehkä ennemminkin wanna be rikkaiden. :D Voin vain kuvitella minkälainen on ollut fiilis kyseisessä menopelissä silloin kun valtaosa autoista on ollut 80-luvun menopelejä, niin tämä on muiden autojen joukossa varmasti ollut jotain aivan eri luokkaa. Kyydillään tuo pesee kyllä uudemmat autotkin. Olen ajanut W220 -koristakin, mutta oma mielipitteeni on että tässä on parempi kyyti.

Mitä tuohon marmoritiskin hinnoitteluun tulee nykyään, niin se on ihan sama kysynkö osien hintoja 500 SEL:iin tai 300 TDT:een, niin useinkaan niissä ei ole kyllä minkään valtakunnan järkeä ja myyjä meinaa itsekkin tukehtua kahviinsa kun näkee ne päätteeltään. :lol: Välillä saattaa olla järkihintasia, mutta useimmiten hinnat melko pilvissä. Liekö sitten harvinaistuminen nostanut hintoja, kun ei ole enään kysyntää vanhoihin autoihin samalla tavalla kuin uudempiin ja sitä kautta valmistus maksaa enemmän. :think:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin