Onko tietoa tästä ( W126)?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

juu, se takalasi kannattaa aina irrottaa puukolla, eli tiiviste lasin ympärilä leikaten pois niin jää lasi ehjäksi sitten takasi uudella tiivisteellä takasi paikalleen :thumbup:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja karra »

No voi harmi. Itse vein W116:en lasiliikkeeseen kun vaihdoin Nevadan auringon kovettamat tiivisteet, juuri siksi että jää lasit ehjäksi. Yrittivät myydä uutta tuulilasia mutta miksi korjata ehjää :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Osaako joku varmuudella sanoa onko faceliftin ja ei faceliftin takalaseissa eroa? Antaa eri varaosanumerot faceliftauksen jälkeen, mutta mitoissa ja muodossa varmaa ei liene kuitenkaan eroa? Ekan mallin tiiviste täytyy ainakin hommata kun nuo minun kromilistat passaavat ymmärtääkseni vain siihen. Faceliftissä näyttäisi olevan sirommat listat.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kävipä paska tikki. Olen toistaiseksi onnistunut välttämään rikot lämmittämällä tiivistettä sisäpuolelta kuumailmapuhaltimella ja syöttämällä irrotusöljyä korin ja kumin väliin. Haaste on myös saada yläreunasta riittävän tasaisesti jakautuva painallus lasin yläreunasta.

Ykkössarjan ja kakkossarjan lasit ovat samanlaiset, vaikka varaosanumero matkan aikana olisikin vaihtunut useampaankin kertaan. Tiivisteet ja listat ovat erilaiset, ja tarvitset siis ykkössarjan tiivisteen kun listat ovat sen malliset.

Uusin viime kesänä yhteen 126:een takalasin ja se lasi maksoi uutena 500,-. Asennus vaatii hermoja ja tarkkuutta, etenkin uudella tiivisteellä, joka ei ole vielä "asettunut muotoonsa".

Minulla olisi tarve yhdelle värittömälle 126:n takalasille, joten jos sinulle sellaista tarjotaan, niin vink vink. Ja tämä näin siis tiedoksi muillekin.

Laitan todennäköisesti lähiaikoina tilaukseen takalasin tiivistettä ja myös takaluukun tiivisteen, joten jos tarvetta, niin voidaan vaikka jotakin vaihtoja tms. ajatella. Motorformin takaluukun tiivistettä ovat monet kehuneet, mutta yhden istuvuus oli ainakin minulla suorastaan kelvoton.


_______________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu kuumailmapuhallinta olisin itsekkin kaipaillut irrotusvaiheessa, mutta ei meidän ukon tallissa tietenkään sellasta ollut ja omani oli kotona toisella puolella kaupunkia ja tiukka aikataulukin puski päälle kun oli hallipaikan haltijan kanssa sovittu että tulee tiettyyn aikaan avaamaan ovet, jotta saa auton säilöön sinne.

Pari käytettyä lasia tosta jo löytykin tarjonnasta, vaikka ajattelin ensin että nämä olisi jo melko kiven alla. :thumbup: Siitä takalasintiivisteestä en ole nyt vielä ihan sata varma tarttenko jos tuon ehjän lasin mukana tuleekin hyvä kuntoinen tiiviste niin vois helpottaa asennusta. Tosin jälleen vuotamisen riski on taas todennäkösempää, kuin uudella tiivisteellä. Että en tiedä kumpi se sitten järkevämpi olisi. Onko suosituksia? Tota omaa vanhaani ei ainakaan voi enää käyttää kun on niin täynnä massan jämiä. Sellasen takaluukuntiivisteen kyllä ainakin tarttisin. Mulla on tuolla oldtimers kauppatorilla pari myynti-ilmotusta, jossa on ihan muutamia satunnaisia osia vaan myynnissä. Jos sieltä löytyy jotain kiinostavaa niin voidaahan me jotain vaihtokauppaa koittaa hieroakkin. :wink:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Morjesta vaan herrasväelle! Nyt olisi aika pikkuhiljaa kaivaa tuo Ässä taas naftaliinista näin kesän tullen kun muut hommat alkaa olla toistaiseksi mallillaan. Tosiaan se takalasi on nyt irti edelleen ja ehjä lasi tuli hommattua tuossa talven aikana, jossa tuli hyvä kuntoinen tiivistekkin mukana. Asennuksessa meinasin käyttää narua ja butyylimassaa ja saippuavettä ja apulaista ulkopuolelle painamaan lasia. Onkos jollakulla kokemusta tuollaisesta narumenetelmästä tai muuta huomion arvoista asiaa asennukseen liittyen? Kuinka paksu narun olisi hyvä olla? Itse ajattelisin että korkeintaan tiivisteen uran paksuinen olisi sopiva. Massaa meinasin laittaa tietenkin korin ja tiivisteen väliin, sekä lasin ja tiivisteen väliin ennen asennusta. Ja varmuudeksi vielä asennuksen jälkeenkin tiivisteen ja lasin väliin estämään ettei pääse imeytymään lasin reunaan saakka.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin nyt olisi takalasi saatu paikalleen, mutta nuo kromilistat, jotka kiilaa tiivisteen tiiviiksi niin tuntuu ahdistavan pahasti. Mikähän olisi paras keino saada ne painettua paikoilleen? Onko vaseliinilla voitelu paras ratkasu? Saippuavedestä ei ollut siihen apuja, kun sitä koitettiin.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja seppola »

Jostain tullut joskus luettua, että ne kromilistat tulisi olla jo paikoillaan ennen lasin asennusta.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ai ai... Nyt joudut kyllä harjoittelmaan ikkunan asennusta vielä uudestaan. Kromilistat liitosholkkeineen asennetaan kumiin kun kumi on laitettu ikkunan ympärille, mutta ennen kuin ikkuna laitetaan paikalleen. Muuten saat ne listat taatusti ja lopullisesti pilalle.

No, uusintakierros mennee jo rutiinilla.


___________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

näinhän se tehdään :wink:
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin, sehän on hyvä että vastauksia tulee siinä kohtaa vasta kun on menty jo metsään. :D No eipä hätiä mitiä. Käytin hiukan omaa intuitiota ja miettisin asiaa yön yli miten saisin ne nätisti paikalleen. Voitelin sekä tiivisteen, että sen listan kiskon vaseliinilla ja lämmitin tiivisteen elastiseksi ja tarvittaessa suihkutin vielä saippuavettä niin kyllähän ne niillä keinoin jo nätisti saatiin velipojan kanssa paikalleen menemään ilman lasin uudelleen irroitusta. :thumbup:

Tuossa myös kuulin eräältä kaverilta jälkeen päin, joka niitä on asennellut myös paikalleen että niihin listoihinkin on olemassa sellaisen listan levyinen asennustyökalu, joka laitetaan sen listan ympärille ja työnnetään sinne tiivisteen uraan ja vedetään ujuttamalla pisin tiivistettä paikalleen. Olen joskus käyttänyt vastaavaa työkalu veneen ikkunoiden asennuksessa, mutta se oli silloin sellasta ohutta kiilatiivistettä mitä niissä yleensä käytetään. Vaihtopäitä niihin on tosiaan kuulemma olemassa monenkinlaisia.

Seuraavana olisikin sitten varmaan vuorossa ilmastoinnin haalaus. Tai toivottavasti ei tarttis haalata, vaan olisi vaan kylmäaine loppu. Onko kuitenkin jotain mitä kannattaisi testata itse ennen kuin vie sen täyttöhuoltoon?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Elkku_ kirjoitti:Seuraavana olisikin sitten varmaan vuorossa ilmastoinnin haalaus. Tai toivottavasti ei tarttis haalata, vaan olisi vaan kylmäaine loppu. Onko kuitenkin jotain mitä kannattaisi testata itse ennen kuin vie sen täyttöhuoltoon?
Kokeile hinnapyörän keskiötä käsin pyörittämällä, ettei kompura oo jumissa. Samoin voit kokeilla täyttöventtiilin kuulaa painamalla, sihahtaako, eli onko siellä yhtään painetta jälellä. Jos kompura toimii, tai ei siis oo ainakaan jumissa, ja järjestelmä ei oo vuotanu ainakaan iha kokonaan paineita pihalle, voit mennä ilmastointihuoltoon suht optimistisena.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Okei, kiitos vinkistä! Entä onkohan siihen olemassa jotain kikkaa millä pystyisi ohittamaan mahdollisen turvatoiminnon ettei anna kompuran pyöriä jos kylmäaine vähissä? Eli pystynko jotenki kokeilemaan että lähteekö konpura pyörimään niin että syötän suoraa virtaa sille? Sais kokeiltua että lähteekö pyörimään vai ei. Vai ajaako käsin pyörittämällä saman asian? En ole vielä ottanut autoa säilöstä, mutta ensi viikolla olisi varmaan tarkoitus niin pääsee tutkimaan.

Entä onkos jollain kokemusta tyhjäkäyntimoottorin ultraäänipesusta? Pitäis kuulemma auttaa korkeeseen tyhjäkäyntiin kun käyttää sen moottorin sellaisessa. Vai onko järkevin hommata uusi vain tilalle?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Elkku_ kirjoitti:Vai ajaako käsin pyörittämällä saman asian?
Magneettikytkin kytkee kompuran keskiön ja hihnapyörän yhteen, eli miulla ainaki ku w124:ssa täytettiin järjestelmä ja kompura oli jumissa, hihna vinkas ku ei kompura inahtanutkaan. Sen jälkeen oon ymmärtäny ilmastoituja mersuja koeajaessa kokeilla keskiöstä käsin, et onko jumissa (siis niissä tapauksissa missä myynti-ilmossa sanotaan "ilmastointi toimii mutta vaatii täytön" :lol: ). Eli käsin pyörittäminen ajaa saman asian.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Okei. Sellainen olennainen kysymys jäi vielä kysymättä että mitä kylmäainetta sinne kannattaa laittaa? Voiko laittaa ihan R134:sta mitä nykyään joka paikassa on tarjolla?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Itselläni on ollut R134:t parissa R12-autossa, kestää pari-kolme kesää jos mitään varsinaista vuotokohdetta ei ole. Sittenhän onkin hyvä tehdä jo ilmastointihuolto joka tapauksessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Sellainen R12 korvaava aine on kun Isecon 49. Pysyy kuulemma paremmin sisällä kuin R134a.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Ok. Melkein koitan saada vietyä sellaiseen huoltoon missä olisi paineistustesti mahdollisuus niin sais saman tien mahdolliset vuodot selville.

Asiasta toiseen niin onko kukaan koittanut antaa tuollaiselle huonotoimiselle tyhjäkäyntimoottorille tekohengitystä? Luin täältä foorumilta että ultraäänipesu auttaisi vaivaan. Onko kokemusta että pitääköhän paikkansa vai onko viisaampi ostaa vain uusi tarvikemalli suosiolla? Vaivana siis että nostaa lämpimänä tyhjäkäynnin jonnekkin 1100-1200 rpm korville.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja karra »

Elkku_ kirjoitti:Ok. Melkein koitan saada vietyä sellaiseen huoltoon missä olisi paineistustesti mahdollisuus niin sais saman tien mahdolliset vuodot selville.

Asiasta toiseen niin onko kukaan koittanut antaa tuollaiselle huonotoimiselle tyhjäkäyntimoottorille tekohengitystä? Luin täältä foorumilta että ultraäänipesu auttaisi vaivaan. Onko kokemusta että pitääköhän paikkansa vai onko viisaampi ostaa vain uusi tarvikemalli suosiolla? Vaivana siis että nostaa lämpimänä tyhjäkäynnin jonnekkin 1100-1200 rpm korville.
Ovat upottaneet koko aparaatin petrooliin tms liuottimeen muutamaksi päiväksi ja on auttanut. Joku tuollainen, ei mikään maalinpoistoliuotin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Omassa 560:ssä on tk-moottori rikki/(kulunut?) joka aiheuttaa samanlaista korkeaa tyhjäkäyntiä ja esim. peruuttaminen ja ryömiminen on vaikeaa. Uusi maksaa hunajaa ja käytettyjä on vähän markkinoilla - pesun lisäksi vaihtoehtona on tyhjäkäynnin kuristaminen joka on omaankin tehty. Ainoa sivuoire mikä itelle tuli että kylmästartilla saa antaa pikkuisen kaasua että lähtee nätimmin käyntiin.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Morjesta hyvä herrasväki!
Nyt olisi Ässään vaihdettu uusi takakopan tiiviste, mutta se vuotaa pesussa edelleen jonkun verran juurikin sen uuden paksummankin tiivisteen välistä. Tosin vuoto väheni. Nyt alkaa itsellä loppumaan niksit kesken miten sen saa pitämään jos kerran ei uusi tiivistekkään auta.

Toinen takaumpio tuli vaihdettu parempi kuntoiseen kun vanha oli vilkun kohdalta hieman halki, toinen parempi kuntoinen töötti, vanhan puhkiruostuneen tilalle. Takaovien ikkunoiden väliset listat tuli asennettua sisäpuolelle. Tyhjäkäyntimoottori oli likoamassa lamppuöljyssä muutaman päivän ja nyt pysyy tyhjäkäynti sopivan alhaisena lämpimänäkin. :thumbup:

Nyt olisi vuorossa etupään alustaremppaa. Tarkoitus olisi vaihtaa alapallonivelet ja reaktiotankojen puslat ja nivelet, sekä jarrukilpi tai jopa molemmat. Toinen jarrulevy myös tarkoitus viedä sorvaamoon, kun mennyt seisonnan aikana kummasti kieroon.

Kannattaako muuten irrottaa alapallonivel niin että napa on paikallaan vai irrottaa kokonaan napa ja vasta sitten nivel? Yritin jälkimmäistä alustavasti, mutta se ABS-anturi on niin perkaleen piukassa etten uskalla kovin paljon käyttää voimaa tai väkivaltaa sen irrottamiseen ettei vaan särkyisi. Eli onko järkevämpi yrittää antaa olla anturi ja napa paikallaan ja ensin irrottaa siten alapallo?

Entä onko jotain vinkkejä tai huomioitavaa reaktiotankojen nivelien vaihdossa? Ilmeisesti siellä on niin sanotusti "kynkiksi" kutsuttujen apurunkojen kumien yläpäässä sellaset metalliset liuskat, joista läpipultit kiertyy metalliliuskojen kierteisiin. Ne ilmeisesti saattaa olla jollain tapaa haperat tai muuten ongelmalliset, mikäli olen oikein ymmärtänyt?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja karra »

Elkku_ kirjoitti: Tyhjäkäyntimoottori oli likoamassa lamppuöljyssä muutaman päivän ja nyt pysyy tyhjäkäynti sopivan alhaisena lämpimänäkin. :thumbup:

Nyt olisi vuorossa etupään alustaremppaa. Tarkoitus olisi vaihtaa alapallonivelet ja reaktiotankojen puslat ja nivelet, sekä jarrukilpi tai jopa molemmat. Toinen jarrulevy myös tarkoitus viedä sorvaamoon, kun mennyt seisonnan aikana kummasti kieroon.

Kannattaako muuten irrottaa alapallonivel niin että napa on paikallaan vai irrottaa kokonaan napa ja vasta sitten nivel? Yritin jälkimmäistä alustavasti, mutta se ABS-anturi on niin perkaleen piukassa etten uskalla kovin paljon käyttää voimaa tai väkivaltaa sen irrottamiseen ettei vaan särkyisi. Eli onko järkevämpi yrittää antaa olla anturi ja napa paikallaan ja ensin irrottaa siten alapallo?

Entä onko jotain vinkkejä tai huomioitavaa reaktiotankojen nivelien vaihdossa? Ilmeisesti siellä on niin sanotusti "kynkiksi" kutsuttujen apurunkojen kumien yläpäässä sellaset metalliset liuskat, joista läpipultit kiertyy metalliliuskojen kierteisiin. Ne ilmeisesti saattaa olla jollain tapaa haperat tai muuten ongelmalliset, mikäli olen oikein ymmärtänyt?
Hyvä että liotus auttoi tk-moottoriin.

Itse olen irroittanut navan, ja siis avannut alapallon kartion. Toisessa ei ollut ABS anturia ja toinen oli saksantuonti josta se lähti hyvin. Sitten se olka-akseli vaimikäsenytonkaan vaan pajan päydälle ja pallo vaihtoon.

Ne peltiset kynnet vastamuttereissahan tulee uudet jos vaihtaa ne hässäkät. Minulla taisi olla jotain ongelmia mutta ei jaksa muistaa, osiko ollu uuden asentamisessa ettei oikein lähteneet kierteille, tms ... muistelen et ne lähti hyvin irti mutta oma SEC ei ollut tosiaan suolassa uitettu suomiauto.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Yhden ABS anturin olen joutunut väkivalloin hajottamaan, ei lähtenyt kolostaan irti ehjänä. Revin pois ja otin metallisen suojakuoren taltalla kaivamalla varovasti
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Okei, voisin kokeilla saako sitä anturia lämmöllä vaikka irti. Ei viittis hajottaa sitä kun kattelin että halvempi tarvikemalli maksaa jo 166 € tarjouksessa. :shock:

Entä onkohan jollain käsitystä että sopiiko ei ABS-jarrumallin kilpi ABS-mallin tilalle? Kun tuon ei ABS-mallin kilven saisi alta viidelläkympillä ja ABS-mallin kilpi taas maksaa 216 €. Ei välttämättä yhestä jarrukilvestä tekis mieli maksaa niin paljoa. Tai vaihtoehtoisesti onkohan joku löytänyt mistään halvemmalla? Kaikki paikat mistä niitä harvoin saa niin sama hinta. Ilmeisesti ei myydä kuin alkuperäistä. Käytetty ehjäkin kelpaisi, mutta ei ole tullut vastaan.
EDIT: Kokeilin äsken vielä antaa lämpöä siihen ja sopivan kokoiseen hylsyyn naputtamalla anturia vasten niin piukassa on että se anturi pelti antaa vaan periksi. Kaipa sen alapallon luulis lähtevän ulosvetäjän kanssakin niin että se olkavarsi on paikallaan. :think: Täytyy vain hakea ensin ulosvetäjä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Ei ollut sopivaa ulosvetäjää, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin yrittää saata ABS-anturi ehjänä irti, ja kyllähän se onnistui kun riittävästi antoi vain lämpöä sille ni lähti hylsyä vasten naputtamalla. :thumbup: Hylsystä jäi vain aikamoiset urat anturiin, mutta toivottavasti ei vaikuta toimintaan.

Mutta jos jotain hyvää niin miksipä ei jotain huonoakin. Jarrupalojen kuluneisuusantureiden istukan johto meni juuresta poikki, kun satula pääsi putoamaan tangon päältä. Se oli oikeastaan omaa tyhmyyttä kun en viitsinyt heti laittaa satulaa roikkumaan nippusiteillä kallistuksenvakaajasta. :roll: No täytyy kokeilla josko sen johdon saisi vaikka tinailtua suoraan antureiden muovitulppien pinneihin. Uuden kun joutuisi kuulemma tilaamaan Saksasta saakka ja maksaisi 70 €. Ja oikeastaan melkein joka pulttiin on saanut antaa lämpöä kunnolla ennen kuin on suostunut lähtemään auki. Sen verran on suolamuju päässyt syövyttämään piukkaan ja monen vuoden seisominenkin on varmaan edesauttanut jumittumista.

Nyt on kuitenkin reaktiotangon pusla irti ja kynkkä. Ja huomenna jatkuukin sitten toinen puoli, joka yleensä menee totutusti nopeammin kun ekan puolen kanssa on saanut harjotella. Onko muuten jotain kokemusta kuinka piukassa se kynkässä oleva reaktiotangon nivel on, että saako sen itse helposti irti viilapenkissä vai kannattaako viedä sekin pajalle prässiin irrottettavaksi samalla kun alapalloniveletkin? Entä onko tietoa niiden kynkkien kiristysmomenteista? Kun ne metallikynnet ei varmaan kovin suuria voimia edes kestä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin eilen sain tosiaan toisenkin kynkän irti, mutta ei ihan niin hyvällä menestyksellä kuin ensimmäinen. ABS-anturi ei suostunut lähtemään ehjänä irti. Kuoret jäin reikään sisälle ja sisälmys tuli vain ulos kolostaan. Etujousi oli myös poikki. Ja nyt tuli konkreettisesti huomattua mikä ongelma niiden kynkkien metallikynsien kanssa on. Viimeinen puslan pultti ei suostunu aukeamaan kun se metallikynnessä oleva vastakierre tietenkin korkkasi irti siitä peltilärpäkkeestä ja jäin pyörimään pultin mukana auton rungon sisällä. No eipä siinä auttanut muu kuin rälläkkällä vähän avartaa sitä kynnen aukkoa että sai 22 mm avaimen sopimaan sinne että saa siitä vastakierteen natsasta kiinni ja auki sen pultin.

Nyt on molemmat kynkät irti, Jousi tilauksessa, kynkkien puslat ja ainakin yhden jarrukilven löysin Tanskasta 33 eurolla. Tilasin ja maksoin kyllä kahdesta, mutta epäilen heillä olevan vain yksi tarjolla. Katsotaan kuinka monta sieltä tulee. Vielä kun löytäisi jostain sellasen ABS-anturin edukkaasti. No mutta saahan sellaisen alkuperäisen toki tilaamalla kaupasta VAIN reilulla 320 eurolla, joten ei hätää. :D
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Elkku_ kirjoitti:Noniin eilen sain tosiaan toisenkin kynkän irti, mutta ei ihan niin hyvällä menestyksellä kuin ensimmäinen. ABS-anturi ei suostunut lähtemään ehjänä irti. Kuoret jäin reikään sisälle ja sisälmys tuli vain ulos kolostaan. Etujousi oli myös poikki. Ja nyt tuli konkreettisesti huomattua mikä ongelma niiden kynkkien metallikynsien kanssa on. Viimeinen puslan pultti ei suostunu aukeamaan kun se metallikynnessä oleva vastakierre tietenkin korkkasi irti siitä peltilärpäkkeestä ja jäin pyörimään pultin mukana auton rungon sisällä. No eipä siinä auttanut muu kuin rälläkkällä vähän avartaa sitä kynnen aukkoa että sai 22 mm avaimen sopimaan sinne että saa siitä vastakierteen natsasta kiinni ja auki sen pultin.

Nyt on molemmat kynkät irti, Jousi tilauksessa, kynkkien puslat ja ainakin yhden jarrukilven löysin Tanskasta 33 eurolla. Tilasin ja maksoin kyllä kahdesta, mutta epäilen heillä olevan vain yksi tarjolla. Katsotaan kuinka monta sieltä tulee. Vielä kun löytäisi jostain sellasen ABS-anturin edukkaasti. No mutta saahan sellaisen alkuperäisen toki tilaamalla kaupasta VAIN reilulla 320 eurolla, joten ei hätää. :D
Hyvin on absi anturilla hintaa.... SECiin vaihdoin 2016 vasemmalle eteen ja alle 200 oli vielä sillon hinta.
Kannattaa vaihtaa uusi jousi kummallekin puolelle.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Eikö autodockistakaan saa halvemmalla abs:anturia?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Siellä olis hintaan 166 € Boschin anturi, mutta ei ole varastossa yhtään jäljellä. Saan yheltä puolitutulta käytetyn 15 eurolla. :thumbup:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Onko tietoa tästä ( W126)?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin kirjotellaas nyt tännekkin välillä vähän kuulumisia. Tosiaan niin alustaremppa tuli tehtyä onnistuneesti. Jarrukilvetkin saapuivat yllättäen kaksin kappalein, kahdessa erässä tosin. Niihin vetelin maalit pintaan, ettei taas rapistuisi samaan kuntoon kuin vanhat ihan heti. Samalla tuli vähän innostuttua meisselillä sorkkimaan pyöräkoteloita ja yllätyksiähän sieltä löytyi. :clap: No sikäli ei yllätys, jos autolla vedetty yli parikymmentä vuotta suolapaskassa. :roll: Sisälokarit irti ja tutkimaan lisää niin tulee kaikki löydettyä kerralla. Pintaruosteet kiillottelin puhtaaksi ja maalasin ja massasin.

Nyt onkin auto tuttavan pihassa niin siellä sitä on nyt työstetty vähän enemmänkin että saa asiallisesti korjattua kyseiset ruostereijät. Pelkääjän puolen etupyöräkotelosta on nyt paikattu kolme reikää. Suoraan ylhäällä paisuntasäiliöteline-pellin alla, jarruputkiläpiviennin yläpuolella, sekä edessä sisälokarikiinnikkeen kohdalla, sekä kallistuksenvakaajatangon kumivaimentimen pedissä, sekä sen etupuolella.

Toisella puolella onkin sitten vähän laaja-alaisempi korroosiopeikko. Se sjoittuu oikeastaan kallistuksenvakaajan aukon molempiin puoliin, sulakerasian alle, sekä vakaajan aukon ja jarruputken läpiviennin väliin. Se vaatii vähän enemmän työstämistä ja täytyy tehdä iso yhtenäinen pelti, jossa myös tavallaan L-mallinen uloke sinne kallistuksenvakaajan suuntaan, jotta siitä saisi mahdollisimman alkuperäisen tapaisen toteutuksen. Haastavuutta vaan vähän tuottavat sulakerasia, sekä kaikki johdot ja letkut, joita menee paljon juuri siellä kuskin puolella. Ne tulipellit ja johtositeet sun muut on purettu sieltä edestä tietenkin pois, jotta pääsee paremmin käsiksi, eikä menee piloille. Ja yksi reikä on myös paikattavana siinä ylätukivarren kiinnityksen ja metallisen topparin välissä. Siellä poterossa. Konehuoneessa taitaa olla ohjaustehostimen letku siinä kohtaa kiinnitettynä.

Sitten konetilasta muuten on kaikkia pintaruosteita hiottu pois ja tänään sain niihin ruosteenestomaalit pintaan, jotta estetään jatkossa ruosteen leviäminen. Seuraavaksi pääseekin pintamaalia sutikoimaan. Sitten kun kuskin puolen pyöräkotelo on hitsattu niin sama maalaushomma sinne. Ja kotelon puolelle tietty maali ja massa päälle ni hyvä tulee. :thumbup:

Uudet kallistuksenvakaajan kumivaimentimet on tilauksessa, sekä niiden peltiset kiinityskorvat, ilmastoinnin flektin etuvastus, kun kerran sinne pääsee nyt helposti käsiksi ja on epäkunnossa. Akkuteline hiottu ja maalataan. Niin ja takapyöräkotelossa on myös yksi pieni reikä paikattavana. Kaikkea pientä pitelemistä. Toivottavasti ensi viikolla viimeistään saisi kasaan ja leimaan. :think:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin