Pyöränkoteloiden kunnostus
Pyöränkoteloiden kunnostus
Kuvassa 80-luvun autosta pyöränkotelon sisäpuoli pesun jälkeen. Aika alkuperäisessä asussa lienee, mutta en ole oikein tyytyväinen ulkonäköön. Eihän ne tietysti juuri mihinkään näy, mutta haluaisin niistä hieman siistimmät.
Onko kokeneimmilla ajatuksia, miten noita kannattaisi siis alkaa "kunnostamaan"? Auto on museorekisterissä, sillä ajetaan vain kuivalla asfaltilla ja luonnollisesti ainoastaan kesällä ja talvisäilytys on kuivassa lämpimässä tallissa. Ts. mitään erityisiä lisäruostesuojauksia en uskoisi tarvitsevani. Kivien yms. sellaisten ropina ei myöskään ole mikään ongelma, eli tästäkään syystä allustamassan ruiskuttelu ei hirveästi innosta.
Haluaisin ennemminkin, että lopputulos olisi lähellä sellaista, mitä tehtaalta ulos ajettaessa (siis tehtaan massat ja pintakäsittely). Ruostetta ei ole, eli sellaisten raaputteluun ei ole tarvetta. Olisikohan täysin hullua pelkästään tehokkaan puhdistuksen (kaikki helposti irtoileva massa yms.) jälkeen yksinkertaisesti laittaa tuonne jotain pintamaalia (mitä?) joko ruiskulla tai pensselillä, jolloin myös puhtaanapito olisi jatkossa helpompaa eli likakaan ei tarttuisi? Niin ja hyvä tietysti olisi, jos heti vuoden päästä ei tarvitsisi alkaa tekemään uudestaan koko hommaa.
Onko kokeneimmilla ajatuksia, miten noita kannattaisi siis alkaa "kunnostamaan"? Auto on museorekisterissä, sillä ajetaan vain kuivalla asfaltilla ja luonnollisesti ainoastaan kesällä ja talvisäilytys on kuivassa lämpimässä tallissa. Ts. mitään erityisiä lisäruostesuojauksia en uskoisi tarvitsevani. Kivien yms. sellaisten ropina ei myöskään ole mikään ongelma, eli tästäkään syystä allustamassan ruiskuttelu ei hirveästi innosta.
Haluaisin ennemminkin, että lopputulos olisi lähellä sellaista, mitä tehtaalta ulos ajettaessa (siis tehtaan massat ja pintakäsittely). Ruostetta ei ole, eli sellaisten raaputteluun ei ole tarvetta. Olisikohan täysin hullua pelkästään tehokkaan puhdistuksen (kaikki helposti irtoileva massa yms.) jälkeen yksinkertaisesti laittaa tuonne jotain pintamaalia (mitä?) joko ruiskulla tai pensselillä, jolloin myös puhtaanapito olisi jatkossa helpompaa eli likakaan ei tarttuisi? Niin ja hyvä tietysti olisi, jos heti vuoden päästä ei tarvitsisi alkaa tekemään uudestaan koko hommaa.
Re: Pyöränkoteloiden kunnostus
Näkyy olevan ihan niinkuin uutena silloin 80-luvulla. Eli olis ihan mielenvikaista tehdä yhtään mitään. Periaatteessa tuon vois maalata haluamallaan värillä, mutta maali ei oikein tartu tuohon alkuperäiseen pvc-massaan.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Pyöränkoteloiden kunnostus
Kiitokset vastauksesta. Onko siis niin, ettei alunperinkään ole ollut mitään pintamaalia sen PVC-massan päällä? Tuossa yhdessä kohdassa näyttäisi olevan osittain se massa kulunut pohjamaaliin asti (taitaa olla kohta, joka on kovimmalla kulutuksella), joten kannattaisikohan siihen ainakin laittaa vastaavaa massaa tilalle (jos sellaista nyt ylipäänsä on enää saatavilla).
Re: Pyöränkoteloiden kunnostus
No w123 mallissa ainakin näyttäis olevan maalattu korinvärillä pyöräkotelot. Mutta läheskään jokapaikkaa ei ole pohjasta maalattu. Siihen kuluneeseen kohtaan voit laittaa jotain autonkorin tiivistämiseen tarkoitettua massaa, esim. sikaflex 221, 527 tai 529 tai dinitrol 410 uv. Nämä on aika vastaavia mitä se alkuperäinen, tosin parempia.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Pyöränkoteloiden kunnostus
Kuiva- eli hiilidioksidijää-puhallus.
Re: Pyöränkoteloiden kunnostus
Ehjä alkuperäinen mutta vähän ehkä patinoitunut on paljon arvokkaampi mitä uudelleen maalattu. Eli ihan ystävällinen neuvo että älä korjaa ehjää
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Pyöränkoteloiden kunnostus
Tuosta maalauksesta, mulla on alkuperäisessä tehtaan maalissa vm 83 eikä siinä oo kyllä maalia alustassa.
Re: Pyöränkoteloiden ja helmapeltien kunnostus
Auton helmapellit kaipailisivat myös jotain ehostusta. Olen yrittänyt kaivella tietoa, mutta heikolla menestyksellä. Eli osaako joku sanoa, mikä R107-korimallin Mersuissa on alkuperäinen pintakerros helmapelleissä? Omassani näyttäisi olevan jonkinlainen elastinen tumman harmaa massa, joka aavistuksen jo kulunutkin. Alta näyttäisi pilkottavan auton pintamaalin värinen maalaus. Tehokkaalla rasvanpoistoaineella jo puhdistelinkin ja tuntuu, että ohuimmalta kohdalta massaa lähtee silläkin irti.
Eli onko tuo kulunut harmaa massa tehtaan jäljiltä? Jotain vanhoja esitteitäkin selasin ja R107:sta kertovaa kirjaa. Kaikissa kuvissa näyttäisi auton väristä riippumatta nuo helmapellit olevan samanlaisia tumman harmaita.
Miten kannattaisi palauttaa alkuperäiseen kuntoon? Olisiko esim. jokin uusi kerros kiveniskumassaa ruiskutettuna järkevin tapa?
Eli onko tuo kulunut harmaa massa tehtaan jäljiltä? Jotain vanhoja esitteitäkin selasin ja R107:sta kertovaa kirjaa. Kaikissa kuvissa näyttäisi auton väristä riippumatta nuo helmapellit olevan samanlaisia tumman harmaita.
Miten kannattaisi palauttaa alkuperäiseen kuntoon? Olisiko esim. jokin uusi kerros kiveniskumassaa ruiskutettuna järkevin tapa?
Re: Pyöränkoteloiden kunnostus
Päällemaalattava kiveniskumassa hyvän puhdistuksen jälkeen ja sen jälkeen pintamaaliksi auton vuosimallista riippuen:
"Lackierung Aussenschweller:
Bis Produktionstag 20.03.1982 (asti) sind alle Benzle mit tiefdunkelgrau matt 7164 Teilenummer 000 986 67 33 lackiert.
Ab Produktionstag 20.03.1982 (alkaen) sind alle Benzle in galinitgrau matt 7129 Teilenummer 000 986 86 33 lackiert.
Die angegebenen Farben gelten für Kofferraum und die Längsträger seitlich (daimlerdeutsch für Schweller)."
Lähde: https://sternzeit-107sl.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lackierung Aussenschweller:
Bis Produktionstag 20.03.1982 (asti) sind alle Benzle mit tiefdunkelgrau matt 7164 Teilenummer 000 986 67 33 lackiert.
Ab Produktionstag 20.03.1982 (alkaen) sind alle Benzle in galinitgrau matt 7129 Teilenummer 000 986 86 33 lackiert.
Die angegebenen Farben gelten für Kofferraum und die Längsträger seitlich (daimlerdeutsch für Schweller)."
Lähde: https://sternzeit-107sl.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Pyöränkoteloiden kunnostus
Kiitokset paljon vinkistä. Näillä koodeillahan tuon saa hoidettua kuntoon!