Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Pe 12.02.2021 08:12 Mäntsälässä ollaan.Oli juu w116. Myin tutulle askolaan. On nyt työn alla.Tämä w123 on lähinnä laitettavana, saatan sillä toki ajella.
Itselle etsin vieläkin w108 tai w109 projektia.

https://www.alfamer.fi/euroop-aasial-au ... &results=1

Tuolta löytyy korjausopas, itse ostin tuon kun hommasin tuon oman W123.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja ATa »

Pontus kirjoitti: Pe 12.02.2021 11:53
https://www.alfamer.fi/euroop-aasial-au ... &results=1

Tuolta löytyy korjausopas, itse ostin tuon kun hommasin tuon oman W123.
Jos haluaa syventävää aineistoa W123:n rempaan niin museon kaupasta saa dvd:tä reilun satasen hintaan jossa on skannattuna koko tehtaan huolto/remonttiohjeistus ja varaosasofta. Tulostin manuaalit paperille koska luen niitä mieluumin niin; neljä täyttä mappia ja nelisentuhatta sivua. Toki levy on kallis mutta ainakin omassa käytössäni haukkunut hintansa moneen kertaan.

Edit: näkyy olevan jopa alennuksessa:
https://www.mercedes-benz-classic-store ... ia/cd-dvd/
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Kiitokset erittäin hyvistä neuvoista.
Laitoin uudet 5w-50 öljyt ja uuden hengst suodattimen.
Vääriä tiivisteitähän siinäkin paketissa oli.Osasin kuitenkin kiinnittää asiaan huomiota, kiitos neuvojen.
Nyt loikkaa viisari heti 3 bar tappiin ja hitusen laskee kun moottori lämpenee.Wunderbar! Sanoisi saksalainen.
Täytyy mittarivalot vielä saattaa kuntoon, ja hitsata kaksi mätäreikää pohjasta.Varasin maanantaille ajan katsastukseen.
Tämä on myytävänä.viestiä tulemaan, jos juuri tällainen on haussa.Ei mikään helmi, mutta mm orggis ensiapulaukku, brosyyrit, huoltovihot, tunkki, varapyörä ym löytyy.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Pe 12.02.2021 14:41 Kiitokset erittäin hyvistä neuvoista.
Laitoin uudet 5w-50 öljyt ja uuden hengst suodattimen.
Vääriä tiivisteitähän siinäkin paketissa oli.Osasin kuitenkin kiinnittää asiaan huomiota, kiitos neuvojen.
Nyt loikkaa viisari heti 3 bar tappiin ja hitusen laskee kun moottori lämpenee.Wunderbar! Sanoisi saksalainen.
Täytyy mittarivalot vielä saattaa kuntoon, ja hitsata kaksi mätäreikää pohjasta.Varasin maanantaille ajan katsastukseen.
Tämä on myytävänä.viestiä tulemaan, jos juuri tällainen on haussa.Ei mikään helmi, mutta mm orggis ensiapulaukku, brosyyrit, huoltovihot, tunkki, varapyörä ym löytyy.
Hyvä että alkoi toimimaan kunnolla! :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Mikäs pagodan vaihteensiirrossa väljistyy?
Manuaalilaatikko.On varsinkin pakin löytäminen aika haasteellista.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Käykö w201 ja w124 jarrut sekaisin?
W201 lienee eri etupyörännapa kuin w124?
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Pontus kirjoitti: Pe 12.02.2021 14:50
Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Pe 12.02.2021 14:41 Kiitokset erittäin hyvistä neuvoista.
Laitoin uudet 5w-50 öljyt ja uuden hengst suodattimen.
Vääriä tiivisteitähän siinäkin paketissa oli.Osasin kuitenkin kiinnittää asiaan huomiota, kiitos neuvojen.
Nyt loikkaa viisari heti 3 bar tappiin ja hitusen laskee kun moottori lämpenee.Wunderbar! Sanoisi saksalainen.
Täytyy mittarivalot vielä saattaa kuntoon, ja hitsata kaksi mätäreikää pohjasta.Varasin maanantaille ajan katsastukseen.
Tämä on myytävänä.viestiä tulemaan, jos juuri tällainen on haussa.Ei mikään helmi, mutta mm orggis ensiapulaukku, brosyyrit, huoltovihot, tunkki, varapyörä ym löytyy.
Hyvä että alkoi toimimaan kunnolla! :thumbup:
Menikö tämä katsastuksesta läpi?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Ei, mutta ei ollut yllätys, kun en jarruille tehnyt mitään.
No, vikalista oli lyhyt:jarruissa heittoa ja laahausta, sekä vuotavasta vesipumpusta korjauskehoitus.
Vikalistaa ikään kuin lähdin hakemaankin.
Juuri sain uuden pumpun reikään ja jarrut putsattua ruosteesta.
Voi olla, että huomenna käyn jälkinäytöllä.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Pe 12.02.2021 20:31 Mikäs pagodan vaihteensiirrossa väljistyy?
Manuaalilaatikko.On varsinkin pakin löytäminen aika haasteellista.
Villi veikkaus - koska W113 on yhtä lailla 60-luvun alun tuote kuin myös W111 - että siellä olisi vastaavat kumiholkit / vinyylipuslat jotka aikaa myöten joko väljistyy, tai kuten omassa tapauksessa, murenevat pikkuhiljaa kokonaan maantielle... :o

Ei ole iso homma vaihtaa, jos vaan löytää osat. Ainakin ne vinyylipuslat sai, ja sellaisen lattiakepin alle tulevan kumilätkän (tiivisteen?), olikohan mbclassics tms.
Sitten siirtotankojen toiseen päähän kävi ihan normaali n. 15mm reikään sopiva läpivientikumi. Operaation jälkeen täysin "soppakauhamainen" fiilis ja ongelmat vaihteiden kanssa olivat tiessään... :thumbup:

Mun ketjussa on elokuulta 2019 seikkaperäinen selostus aiheesta kuvien kera :)
viewtopic.php?p=1270748#p1270748
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Kiitos vinkistä.
Hyvä tietää jos tuo tulee työn alle.

Satakakskolmoseen piti vielä tilata uudet seisontajarruvaijerit.
On vaan ikä tehnyt tehtävänsä.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Aika monikin on tainnut törmätä vanhoissa mersuissa vuotaviin jarrutehostajiin?
Omassa projektissa taisi olla about 4. tehostaja joka lopulta piti ilmat sisällään muutamaa päivää pitempään...

Noiden saatavuus on kaiken aikaa heikentynyt, erityisen hankalia ovat esim. alkupään W111:n tyyppiset joissa
se tehostaja on erikoisesti siellä konetilan etukulmassa... Mutta ei nuo "tavanomaisetkaan" hyvät tehostajat ole kovin yleisesti tarjolla(?)

Siksipä on pitkään mietityttänyt olisiko tuollainen korjattavissa? Joku on sanonut että "periaatteessa on" mutta metodeista ei ole ollut sen parempaa tietoa. Sen takia oli mielenkiintoista että joku Bernt oli homma tehnyt - avannut ja saanut vielä kasaankin:)
Hän vinkkasi tähän omaan postaukseensa Facebookin fintail-ryhmästä, laitetaan tänne linkki talteen:

https://www.benzworld.org/threads/brake ... 073/page-2
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Kaikki ne on korjattavissa.osa yksilöistä on vaan niin piloille hapettuneita, ettei korjaus ole järkevää taloudellisesti.
Yhden volvo amazonin nestelinjan väliin tulevan tehostimen korjasin, kun uusia ei oikein saa.Haastavinta oli saada jumiin hapettuneet sisäkalut irti rikkomatta niitä.Lämpöä, kemiallisia apuvälineitä, aikaa ja hyviä hermoja vaativaa hommaa.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuokin lähti korjaaamaan turhan huonoa kappaletta, koska sitä kuortakin joutui kursimaan kokoon (tunti tolkulla?). Ainakin noita toimimattomia - mutta ehjäkuorisia - aihoita on vielä saanut hyvinkin edukkaasti (muutamalla kympillä).

Vaikutti että tuossakin kalvo ('diaphgram') ei ollut puhki vaan yksinkertaisesti niin koppuraksi mennyt ettei enää venynyt tarpeeksi ollakseeen 100% pitävä. En osaa sanoa saisiko nimittäin tuohon sopivaa kalvoa ~mistään, tai olisiko sellainen tehtävissä jostain "rullatavarasta"(?) :think:
Toi Berndt hoiti homman silikonilla... korjaus ei välttämättä "ikuinen" ole.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Juho »

Mä tilasin MB Classic DE W111 siihen erillis tehostajaan korjaus sarjan on toiminnu hyvin koko talven. Helppo laittaa korjaus sarja ja samalla puhdistaa sen alipaine pöntön ja laittaa siihenkin jarru kumi rasvaa myös pintoihin.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jonkun tuollaisen?
https://www.mbclassics.de/Repkit-T-50-26-brake-booster

MB Classics on kyllä hyvä kauppa, tavara on todella hienosti laitettu esille. Yleensä aina on tullut just sitä mitä tilaakin, ja jopa palautukset ovat mahdollisia. Suositus täältäkin:)

Nyt on vetämässä tilaus ihan vaan AutoDocilta: sen kyydissä pitäisi tulla 8 kpl uusia kallistuksenvakaajan kumipuslia (W111).
Niillä oli siellä hintaa hiukan toista euroa kpl joten ei jaksanut alkaa mitään tarvikekumeja Korja-Kumista edes etsiskelemään.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Zac kirjoitti: Ma 18.01.2021 10:38
Pontus kirjoitti: Ma 18.01.2021 10:27
Zac kirjoitti: Ma 18.01.2021 09:20 Vastaan vain W111 Sedanin osalta (jossa takana rummut...)
- Etujarruina on sekä 2-mäntäistä ATEa että 3-mäntäistä Girlingin satulaa.
- Etulevyt taitavat olla 1:1 kummassakin, ainakaan en ole kahta kokoa tavannut...

Coupe ja cabrio ovat sitten oma lukunsa. Coupessa on takana käsijarru toteutettu omilla "pikkuisilla" kengillään.
Mahdollisesti etupää on kuten sedan mutta en ole varma (isompi koneisissa kuten 280SE 3.5 flahkühler on ehkä isommat kiekot?)
Ok, Kyseessä on siis 1964 220SE Cabriolet, johon pitäisi tehdä jarrut uusiksi..
Mersun virallisen public archiven mukaan siinä olisi takana rumpujarrut?
2-piirijarrut siihen tuli 8/'63 ja tehostaja toki siinäkin.
Tuotannossa 9/'61 - 10/'65 ollut, sitten tuli isompia koneita (250SE, 280SE) tilalle.

https://mercedes-benz-publicarchive.com ... l?oid=4628
Joo Rummuthan siellä takana on, auto on juuri viimeistä vuosimallia jossa on rummut takana. Mutta kysymys etujarruista, siellä 3-mäntäiset Etujarrusatulat edessä, niin kysymys kuuluu käykö nuo mitä tuolla sivulla on myynnissä niin myös tähän autoon? :https://www.niemoeller.de/en/w111/w111- ... /420102/87
mbclassics.de:llä ei ollut kyseisiä satuloita, eikä edes satuloiden varaosa sarjoja tarjolla tuohon 3-mäntäiseen satulaan.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Näyttäisivät aivan samanlaisilta kuin omat 3-mäntäiset Girlingit (autoni on 220SEb -65 sedan):
Kuva

Tuossa vielä avattuina, pienemmät männät:
KuvaKuva

Nuo Niemöllerin hinnat näyttävät aikas suolaisilta.. :eh: Itse tilasin noihin uudet männät Rock Autosta (NYC Bronx), vaikka niihin tulee tulliakin = +24% alv. niin lähtöhinnoilla:
- pikkumäntä (menee 4) n. 9 eur kpl ja
- isompi mäntä (menee 2) n. 20 eur kpl ...
Rahteineenkin säästi aika paljon noihin em. nähden ja tuli alta viikossa Atlantin yli... :thumbup: Saksassa joku kauppa myi näitä 20-30 eur / kpl myös.

Tiivistesarjaa noihin Girlingeihin oli aika vaikea löytää, onneksi foorumilaisella @jani82 sattui olemaan yksi sarja:
Kuva
EDIT: No näemmä tuolta Niemölleriltä löytyy mutta tälläkin sarjalla on hintaa peräti 89 eur... No, Coupe on arvoauto:)

BTW: uudet jarrupalat ostin jostain ihan tyyliin AutoDoc tai Motonet... pitäisi kaivella kuitteja.
EDIT: Motonetistahan ne, 22 eur: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=299
Ovat erikokoiset kuin atelaiset mutta mahdollisesti vastaavat palat olleet jossain Volvon Amazon/PV tms. malleissa joissa oli myös nämä englantilaista alkuperää olevat Girlingin jarrut(?)

Oikein hyvät jarrut tuli tällä konseptilla, alkup. satuloin.
Vanhemmat mersumiehet sanovat että Girlingit ovat atelaisia tehokkaammat ja paremmat :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Zac kirjoitti: To 25.03.2021 15:26 Näyttäisivät aivan samanlaisilta kuin omat 3-mäntäiset Girlingit (autoni on 220SEb -65 sedan):
Kuva

Tuossa vielä avattuina, pienemmät männät:
KuvaKuva

Nuo Niemöllerin hinnat näyttävät aikas suolaisilta.. :eh: Itse tilasin noihin uudet männät Rock Autosta (NYC Bronx), vaikka niihin tulee tulliakin = +24% alv. niin lähtöhinnoilla:
- pikkumäntä (menee 4) n. 9 eur kpl ja
- isompi mäntä (menee 2) n. 20 eur kpl ...
Rahteineenkin säästi aika paljon noihin em. nähden ja tuli alta viikossa Atlantin yli... :thumbup: Saksassa joku kauppa myi näitä 20-30 eur / kpl myös.

Tiivistesarjaa noihin Girlingeihin oli aika vaikea löytää, onneksi foorumilaisella @jani82 sattui olemaan yksi sarja:
Kuva
EDIT: No näemmä tuolta Niemölleriltä löytyy mutta tälläkin sarjalla on hintaa peräti 89 eur... No, Coupe on arvoauto:)

BTW: uudet jarrupalat ostin jostain ihan tyyliin AutoDoc tai Motonet... pitäisi kaivella kuitteja.
EDIT: Motonetistahan ne, 22 eur: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=299
Ovat erikokoiset kuin atelaiset mutta mahdollisesti vastaavat palat olleet jossain Volvon Amazon/PV tms. malleissa joissa oli myös nämä englantilaista alkuperää olevat Girlingin jarrut(?)

Oikein hyvät jarrut tuli tällä konseptilla, alkup. satuloin.
Vanhemmat mersumiehet sanovat että Girlingit ovat atelaisia tehokkaammat ja paremmat :thumbup:
Joo unoihtui mainita että tämä on Cabriolet, mutta eikös Coupessa ja Cabrioletissa ole samat jarru osat?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ai joo, olihan se tuolla ylempänä sanottukin: peräti cabriolet(!) eikä coupe...
Aina paremmalla syyllä, osien hinta ei ole sitten "niin justiinsa" jos tästä tehdään / ylläpidetään 400 keur menopeliä... :D

Sanoisin ilman sen parempaa tietoa että jos vertaa saman vuosimallin ja samalla (no, ei '64 vielä ollut W111:nä kuin 220SEb) koneella olevaa Coupea ja Cabrioletia niin ihmettelen jos niissä olisi eri jarrut - jos Girlingeistä kuitenkin puhutaan... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Zac kirjoitti: Pe 26.03.2021 08:53 Ai joo, olihan se tuolla ylempänä sanottukin: peräti cabriolet(!) eikä coupe...
Aina paremmalla syyllä, osien hinta ei ole sitten "niin justiinsa" jos tästä tehdään / ylläpidetään 400 keur menopeliä... :D

Sanoisin ilman sen parempaa tietoa että jos vertaa saman vuosimallin ja samalla (no, ei '64 vielä ollut W111:nä kuin 220SEb) koneella olevaa Coupea ja Cabrioletia niin ihmettelen jos niissä olisi eri jarrut - jos Girlingeistä kuitenkin puhutaan... :eh:
Kiitos vihjeestä! :thumbup: Joo soitin kaverilleni joka omistaa tuon auton ja kerroin että kannattaa ostaa tuolta Niemölleriltä nuo satuloiden osat. Mutta sitten toinen kysymys liittyen samaan autoon. Eli mistä automaattivaihteiston Öljyt ja suodatin kannattaisi hankkia?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti: Pe 26.03.2021 11:38 Mutta sitten toinen kysymys liittyen samaan autoon. Eli mistä automaattivaihteiston Öljyt ja suodatin kannattaisi hankkia?
Tällä hetkellä ei taida olla muuta parempaa kun sitä Dexron II luokitusta eli Mobil ATF 220. Minulla on tuossa 6.3 automaattilaatikossa itse asiassa Gulfin Dexron III jotka nekin on toimineet hyvin jo 12 kesää mutta tarkoitus vaihtaa sinne mobilit tänä vuonna. USA-osa liike myi Gulffit minulle Dexron II korvaavana mutta en ole raaskinut niitä pois vaihtaa. Unski muistaakseni valaisi että ne on vähän notkeammat ... on ne kuitenkin toimineet, näissä K-laatikoissa ei ole momentinmuunninta eli turbiinia vaan nestekytkin eli Kupplung joka ei taida olla niin herkkä öljyn juoksevuudelle, tiedä häntä.

Suodatin on sellainen pyöreä malli, niitä sa kait nettikaupoista ellei sitten myös KLvaraosat. Varmuudeksi ehkä KL varaosista taikka marmoriltakin miksei, tulee ainakin oikea.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja karra »

Voi olla että suodatin ei olekaan pyöreä, muisti saattaa tehdä tepposet. MBClassics tarjoaa tällaista:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

karra kirjoitti: Pe 26.03.2021 12:24
Pontus kirjoitti: Pe 26.03.2021 11:38 Mutta sitten toinen kysymys liittyen samaan autoon. Eli mistä automaattivaihteiston Öljyt ja suodatin kannattaisi hankkia?
Tällä hetkellä ei taida olla muuta parempaa kun sitä Dexron II luokitusta eli Mobil ATF 220. Minulla on tuossa 6.3 automaattilaatikossa itse asiassa Gulfin Dexron III jotka nekin on toimineet hyvin jo 12 kesää mutta tarkoitus vaihtaa sinne mobilit tänä vuonna. USA-osa liike myi Gulffit minulle Dexron II korvaavana mutta en ole raaskinut niitä pois vaihtaa. Unski muistaakseni valaisi että ne on vähän notkeammat ... on ne kuitenkin toimineet, näissä K-laatikoissa ei ole momentinmuunninta eli turbiinia vaan nestekytkin eli Kupplung joka ei taida olla niin herkkä öljyn juoksevuudelle, tiedä häntä.

Suodatin on sellainen pyöreä malli, niitä sa kait nettikaupoista ellei sitten myös KLvaraosat. Varmuudeksi ehkä KL varaosista taikka marmoriltakin miksei, tulee ainakin oikea.
Kiitos vihjeestä Karra! :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Skraba »

ATa kirjoitti: Pe 12.02.2021 12:01
Pontus kirjoitti: Pe 12.02.2021 11:53
https://www.alfamer.fi/euroop-aasial-au ... &results=1

Tuolta löytyy korjausopas, itse ostin tuon kun hommasin tuon oman W123.
Jos haluaa syventävää aineistoa W123:n rempaan niin museon kaupasta saa dvd:tä reilun satasen hintaan jossa on skannattuna koko tehtaan huolto/remonttiohjeistus ja varaosasofta. Tulostin manuaalit paperille koska luen niitä mieluumin niin; neljä täyttä mappia ja nelisentuhatta sivua. Toki levy on kallis mutta ainakin omassa käytössäni haukkunut hintansa moneen kertaan.

Edit: näkyy olevan jopa alennuksessa:
https://www.mercedes-benz-classic-store ... ia/cd-dvd/
Ai hitto. Tuo lähtee noiden kehujen saattelemana 126-korisarjan osalta tilaukseen!
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Onko tietoa, voiko w124 lasinnostinta sovittaa c124 oveen?
Hammaskaari sutaissut tyhjää.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Onneksi on tämä foorumi.Olisin ollut pulassa ilman teknisiä projektiselostuksia.
Muutama tunti vianetsintää riitti.
Se vika? 230 koneinen kävi järkyttävän rikkaalla.
Säätöhammastanko kyllä liikkui ja siitä painamalla sai käynnin hyväksi.Syy? Pumpun päällä oleva ilmanpainekompensaattori oli kiertynyt löysälle.
Kiristys kiinni ja uudet tulpat niin pagoda kävi niinkuin mersun kuuluu.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Se on muuten totta! Yksi tärkeä ominaisuus foorumilla (joka toivottavasti tilapaineista ym. huolimatta pysyy!) on että se toimii samalla ikään kuin arkistona. Monta kertaa on ollut ketjuista joilla ikää 5+ vuotta paljon apua myös... :thumbup:
(Hakutoimintokin yleensä toimii "riittävästi" kunhan keksii ensin sopivat sanat millä hakea...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Onko kukaan vaihtanut tuollaiseen W111 220SeB Cabriolettiin ikinä jousia ja iskunvaimentimia?

Etuakseli on ilmeisesti aika helppo, mutta entäs toi takaakseli? Mitä pitää ottaa vaihtooperaatiossa huomioon?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eikös siinä ole jousitukset aivan kuten limousinessakin? (Aka sedan).
Etupään iskarit on silloin ainakin helpot vaihtaa :thumbup:

Jos vaihtaa taakse jousia/iskareita niin sitä perän linkkua ei saa päästä vapaasti retkahtamaan alas, siellä on hajoavia osia.
Jousissa on näissäkin (ollut) eri jäykkyyttä ja jopa pituuttakin, voivat olla kiven alla tänä päivänä(?)

Onko joku jousista poikki vai ovatko vain ajan kuolettamat? Aika paljon tuntuma paranee jo uusista napakoista iskareista :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Zac kirjoitti: Ma 24.05.2021 08:48 Eikös siinä ole jousitukset aivan kuten limousinessakin? (Aka sedan).
Etupään iskarit on silloin ainakin helpot vaihtaa :thumbup:

Jos vaihtaa taakse jousia/iskareita niin sitä perän linkkua ei saa päästä vapaasti retkahtamaan alas, siellä on hajoavia osia.
Jousissa on näissäkin (ollut) eri jäykkyyttä ja jopa pituuttakin, voivat olla kiven alla tänä päivänä(?)

Onko joku jousista poikki vai ovatko vain ajan kuolettamat? Aika paljon tuntuma paranee jo uusista napakoista iskareista :eh:
Silloin kun tuo tuli maahan ja saatin se ajettua talliin niin keula on ihan järkyttävän alhaalla verratuna takapäähän, joten siellä on varmaan jouset kuoleentuneet. Meinattiin vaihtaa varmuuden vuoksi Jouset ja iskarit joka kulmaan.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Vastaa Viestiin